Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
Op liet eiland der heiligen.
3 lste Jaargang.
Zaterdag 12 September 1908,
No. 9209
EERSTE BLAD.
gg
tor,
Officieele berichten.
Buitenlandsch Nieuws.
M
ABONNEMENTSPRIJS:
Dit blad verschijnt dagelijks, uitgezonderd Zon- en Feestdagen, en
kost voor Schiedam per 3 maanden f 1.35, per maand 45 cent en per
week 10 cent. Franco per post door geheel Nederland f2,per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 2 cent.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: Boter-
atiaat 50 en bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievengaarders.
BureauBOTERSTRAAT 50.
L
PRIJS DER AD VERTENTIëN:
Van 16 regels ƒ0.92 met inbegrip van bewijsnummer.
Elke regel daarboven 15 cent. l&L, j_
Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend.
Ingezonden mededeelingen 25 cent per regel.
Voorherhaaldelijk adverteeren worden uiterst bil-
iijke overeenkomsten aangegaan.
Telefoonnummer 85. Postbus no. 89.
Dit
nummer bestaat uit twee bladen en een
®e/llliiatreer<l Zondagsblad.
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
fjengen ter algemeene kennis, dat op Dinsdag
September a.s., des avonds ten 7 ure, de lessen
"er Burger-Avondschool zullen geopend worden
10 het gebouw van de Ambachtsschool.
Schiedam, 10 September 1908.
- Burgemeester en Wethouders voornoemd,
1 M. A. BRANTS.
De Secretaris,
V. SICKENGA.
Loof, o Sion, den Behoeder
Loof uw Herder, loof uw Voeder
Tul van eeuwen is 't geleden, dat aan den H.
aus Gregorius te Rome een groep bewoners van
et rijk der Britscbe eilanden werd voorgestelden
lie Heiligheid de historische woorden sprak
dat
zyn geen Angelen, maar engelen. Het fiere,
achtige menschenras, dat zich uit de oorsprou-
e'Uke Angel-Saksers ontwikkelde, verdiende al-
eszins die lofspraak en de moedige priester-zende-
lr gen die Gregorius in de Britsche eilanden zond,
hebben van dit oorspronkelijk woeste volk enge
len gemaakt, niet alleen in uiterlijke schoonheid,
maar ook door innerljjken zielenadel, zooals er
eChts weinigen in het overige Europa gevonden
berden. Engeland heeft in den bioeitjjd van bet
christelijk geloof, «de duistere middeneeuwen",
la' van heiligen vanaf de treden van den konings-
lr°0Q tot op den drempel der armenwoning
Vo°rtgebrachr, zoodat 't in volle waarheid het
e'land der heiligen geheeten werd.
Maar ook hier zaaide de vijand van het men-
Schelük geslacht onkruid tusschen de tarwe. De
zalige wind der Hervorming blies ook over het
anaal. Toch zou Engeland nog ten huidige dage
thohek gebleven zjjn, als de Roomschen Kerk
s tchts op éen enkel punt met hare beginselen
fo!»ans'8eerd bad. Had de Paus aan Hendrik
toegestaan, met verstooting van zjjne wette-
VIII
|Üke gemalin Catharina van Arragon, Anna Boleyn
trouwen, voorwaar de Reformatie zou in Enge
land
geen vasten voet hebben gekregen. Toen
af
ftlus bleef weigeren, wierp Hendrik het masker
en maakte hjj zijn eeretitel van verdediger des
^.e'°ofs ten schande door zich openlijk aan de
der geloofsatvalligen te scharen.
Broevigg dagen braken toen voor de Kerk van
^geland aan. De wellustige koning werd na een
koi
de
rte tusschenspanne van verhaal opgevolgd door
Wieede koningin, die haar eigen bloedverwante
moordde, die aan Thomas Morus nieuwe lotge-
^°ten schonk en het bloed der martelaren in
eede stroomen deed vloeien. En onder Elisa-
"s opvolgers, de Stuarts en de Orangisten,
edde de vervolging voort. De Katholieken
rden opgejaagd, verbannen, hunne goederen
gdvrjj verklaard. Zjj die niet onder het zwaard
den beul vielen, versmachtten veelal in de
angenis. Een reeks van wetten verbood niet
eetl op lijfstraffen het verblijven en verbergen
een katholiek priester maar leverde ook de
holieke ingezetenen over aan de genade van
hIle protestantsche bloed- en aanverwanten.
®etl altaar, geen priester, geen enkele katholieke
®ö$pits was meer te zien op de eilanden waar
®er tal van roomschen kerken en abdijen zich
^lieven. Tot nog in het begin der vorige eeuw
en de Katholieken de paria's der Engelsche
do u 00^ Kerk van Engeland is als Jaïrus'
j er uit den doodslaap opgestaan. De trouwe
del ^00r ^el zwaar<t van den overweldiger ver-
Vre^' aan c'en B°Bger prijsgegeven, naar den
loofein(le verbannen, verloochenden het aloude ge-
Sch n'et' verspreidden zich door Engeland;
Bieu°tland en Wales en legden de kiemen van'
°Ud %e ^tholieke gemeenten op de puinen der
even r°otnsclle parochiën. En toen de vrijheid
J?''in g'oorde, bloeide niet alleen op het groene
jleke triaai' ook in het oude Britiannië-het katho-
geloof weer op. Tal van leden, geestelijken
zoowel als leeken der Engelsche Staatskerk, bogen
liet hoofd voor het schitterend licht der katholie
ke waarheid en traden in den schoot der Kerk
terug. Manning en Newman, lord Ripon en tal
"van mannen, wier namen een goeden klank had
den in de Engelsche wereld, gingen voor en deden
talloozen met hen naar Rome's heilsleer opgaan.
Er kwam steeds meer toenadering, zooal niet
dadelijk tot Rome 's leer, dan toch naar Rome's
kerkgebruiken. Het ritualisme werd de brug, waar
over zeer velen naar Rome heengingen. Maar ook
zij die aan gene zijde van die brug bleven staan,
trachtten in eigen kerkgemeente het ceremonieel
der Roomsche Kerk na te bootsen, zoodat menig
een zich in een kerkgebouw der ritualisten in een
katholiek bedehuis verplaatst zou achten. Had de
Roomsche Paus voor enkele jaren de wijdingen in
de Anglicaansche Kerk kunnen erkennen, voorzeker
de overgang in massa zou niet uitgebleven zijn.
Maar al is veler ideaal aldus niet bereikt, steeds
verder toch schrijden de Engelsche Protestanten
voort op den weg die naar Rome leidt.
Onder deze gezindheid des geesten, te midden
van dat aangroeiend romanisme heeft nu de mach
tige grootsche indrukwekkende betooging plaats,
die heel de beschaafde wereld verstomd doet staan.
Op het Eucharistische congres te Londen wordt
getuigd voor het fundamenteele leerstuk van ons
H. Geloof, dat Christus wezenlijk, waar
achtig en persoonlijk Zich onder den
schijn van brood aan de Zijnen ten voedsel geeft,
dat door de woorden die de Heer eens aan het
H. Avondmaal sprak en die Hjj in den persoon der
Apostelen en hun wettige opvolgers tot aan het
eind der tijden vereeuwigde, het brood en den
wjjn in het levend, waarachtig lichaam en bloed
des Heeren veranderd worden. Dat leerstuk der
Transsubstantiatie, staande tegenover de Luthersche
leer der Oonsubstantiatie, heeft de Roomsche Kerk
vanaf de Apostelen tjjden verkondigd. Zij doet 't
in onzen tijd, tegen overal wat dwaalleer en ongeloof
in der eeuwenloop verkondigden, met nieuwen glans
schitteren, in den vorm die de nieuweren tijden
aangeven de openljjke belijdenis op een Eucha
ristisch congres, zooals er nu reeds achttien in
verschillende Europeesche Janden in de laatste
tientallen jaren gehouden zijn.
Dat dit negentiende Eu haristische congres
gehouden wordt in de tweede hoofdstad dei-
wereld, de stad die na Rome zeker de merkwaar
digste mag heeten in de rij van Europa's hoofd
steden, draagt er zeker toe bij 'i tot een buiten
gewoon belangwekkende wereldgebeurtenis te
maken. In de metropool der Engelsche Staats
kerk, daar waar tot voor weinige tientallen jaren
het »no-popery" boogt jjd vierde, zjjn thans zooveel
Roomsche priesters, bisschoppen en kardinalen
vergaderd, dat 't volgens een der Engelsche bladen
op straat wel Rome geleek. Maar meer nog in
liet hart der Londensche wereldstad in het al
oude Westminster, in de schaduw der wereld
beroemde abdjj, dien geen. abdjj meer is, zal mor
gen, Zondag, eene luistenrjjke katholieke processie
uittrekken. »De Hostie zal een lijfwacht van
15000 personen hebben", zegt de »N. R. Ct.''
Ja, in het land, waar de Transsubstantiatie geloo
cbend wordt nog in de eedsformule van de
kroningskoning, zal zjj als vanaf de daken verkon
digd worden.
De triomftocht van het A. H. Sacrament door
Londens straten zal de «tong" het geheim doen
«bezingen" van het glorievolle Lichaam Dat zich
voor den mensch ten offer biedt en zich onder den
broodschjjn verschuilt «Patige lingua gloriosi
corporis mysterium", zoo zal 't klinken van de
lippen der priesters, bisschoppen en kardinalen,
galmen uit de krachtige longen van de leden der
«Catholic Boys Brigade", die, ten getale van vele
duizenden uit alle oorden van bet Vereenigd
Koninkrjjk, der Verborgen Godheid als een mach
tige lijfwacht zullen omringen. En die heerlijke
machtige getuigenis voor het fundamenteele leerstuk
van ons H. Geloof zal niet zonder uitwerking
bljjven op de enorme massa die in Londens reus
achtige straten dat ongewoon trefbnd schouwspel
met stomme verbazing zal gadeslaan. Wellicht
zal in die zielroerende stonde van de lippen van
een der vele blinden die daar langs den weg zul
len staan, de smeekbede weerklinken Jezus,
Davids zoon, ontferm u mijner
Dit is de triomf van liefde en barmhartigheid
over e?n arm, misleid volk, -at zich eens van de
katholieke eenheid heeft verwijderd, maar, ver van
het vaderhuis in vreemde dreven ronddolend, den
honger en den dood zag naken dat is de terug
keer van den verloren zoon die men van de top
pen der bergen steeds meer ziet naderen, totdat
hjj berouwvol valt aan 's vaders borst en als kind
des huizes in volle liefde ontvangen, met het kleed
der eere getooid en weder de eereplaats wordt
aangewezen in het huis dat hjj nooit had moeten
verlaten. De wensch enkele dagen geleden door
duizenden Spaansche Katholieken in een adres
aan Westministers aartsbisschop uitgesproken,
dat Engeland weder het eiland der heiligen
zou worden, duidt zeker in het licht van deze
heerljjke grootsche betooging te meer in vervulling
te gaan.
Al bljjken dan ook de oude vooroordeelen nog
niet geheel verdwenen al gloeit er nog in de borst
van menig aanhanger der Engelsche Staatskerk
iets van het onzalig vuur, dat menigwerf tot laaie
vlam uitsloeg, de staketselen zjjn verbroken. Dit
grootsck vertoon van vrijheid en verdraagzaam
heid, dat eeiie katholieke processie doet houden
in het hart van het oude protestantsche Londen,
wjjst op eene machtige kentering der geesten,
duidt er op, dat de groote meerderheid naar reden
wil luisteren, de oude vooroordeelen steeds meer
wjjken en aan het gezond verstand steeds meer
plaats wordt gegeven. Wat de Hydra der wrake,
de roofzuchtigen adelaar, nooit heeft kunnen be
reiken het oude Engeland aan zjjn machtigen
heerscherswil te onderwerpen dat gaat de God
der liefde in één slag van Zjjn machtigen arm,
bewerken. De verborgen Gcdheid, door zoovelen
die Haar nu niet erkennen, eerlang geëerd, zal der
hereeude Christ^nschare ais een nieuw lied doen
Hagen
Pange lingua gloriosi.
RUSLAND.
Te Petersburg zegt men, volgens de Matin",
in welingelichte kringen, dat de reis van den Tsaar
naar Italië, waarvoor reeds lang plannen zijn
gemaakl. nu bijna vastgesteld is.
Be Isaar gaat eerst naar Parijs, vervolgens
naar Londen, daarna waarschijnlijk naar Keizer
Frans Jozef én ten slotte naar Napels, waar hij
het Ifaliaansche Koningspaar en de Tsarina zal^
ontmoeten -
ENGELAND.
Het Eucharistisch congres.
Zooals reeds is gemeld, zal Zondagnamiddag,
na afloop der Vespers, te Londen de processie
met het H. Sacrament door eenige straten in den
omtrek van de Westminster Kathedraal plaats
hebben.
Door de Protestanten wofdt hierover heel wat|
stof opgejaagd. Zij hebben zich reeds tot ver
schillende autoriteiten gewend, teneinde te be
werken, dat de processie' zal worden verboden.
Allerlei oude wetten worden thans opgezocht
en aan de hand hiervan wordt betoogd, dat het
houden dezer processie in strijd is met de wet
en zij dus niet door mag gaan. f
Een rechtsgeleerde heeft verklaard, dat, vol
gens de wet van 1829, geen Jezuïet zich daar
te lande mag ophouden, geen prelaat of geestelijke
van de R.-K. kerk zich in ornaat op straat mag
vertoonen, en niemand mag deelnemen aan een
processie, waarin het Heilig Sacrament wordt
gedragen. Een schending van die verboden is met
een boete vair 50 te straffen.
In Engeland bestaat nog een heele serie van
zulke oude wetten, die, hoewel nimmer inge
trokken. niemand meer zou wenschen toe te
passen.
Wei een bizonder eigenaardig staaltje van die
verouderde wetgeving is het volgendeI
Er beslaat een wet, die iedef Protestant het
recht geeft tegen 5 het paard van een katho
liek op te eisohen.
Zoo zou men dus Signorinetta, de Derby-win
ner, voor dien prijs van den eigenaar kunnen
opeischen
"Verstandige menschen beamen ten volle, dat
er geen reden is de processie op grond van de
verouderde' wetten te verbieden. Het Heilsleger
en du Orangisten van Belfast hielden herhaaldelijk
optochten in Londen; waarom zou men nu den
katholieken verbieden een processie t.e houden,
aldus redeneeren zij.
Koning Edward, de minister van Binnenlandsche
Zaken en de politie-autoriteiten hebben evenmin
aanleiding kunnen vinden een verbod tot het
houden der processie uit te vaardigen.
De leiders van het Eucharistisch congres hebben
natuurlijk van te voren met de poiitie-autoriteitCn
overleg gepleegd en de hoofdcommissaris blijkt
niet het minste bezwaar te hebben geopperd. Al
leen zijn enkele wijzigingen in het ceremonieel
gebracht, o.a. het bloemenstrooien is komen te
vervallen.
De „Daily Telegraph" schreef gister, dat door
de re gee ring aan de Protestantsche vereenigingen
bericht is geworden, dat de minister van Binnen
landsche Zaken en de politie de processie Zondag
zullen toelaten. j
lnlusschen wordt van Protestantsche zijde voort
gegaan met agitatie te verwekken tegen de pro-
cessie. 1 I I !i! Ui #|i|
Gister is door de Protestantsche vereeniging,
volgens een Reuter-telegram uit Londen, aan den
minister van Binnenl. Zaken een telegram ver
zonden, waarin gezegd wordt, dat het verzet in
Londen en de provincies tegen de processie van
het Eucharistische congres op aanstaanden Zon
dag, enörm toeneemt. Er wordt op aangedrongen
te beletten dat de H. Hostie wordt medegevoerd en
dat er geestelijke gewaden in de straten worden
gedragen, anders stelt zij het departement van
Binnenlandsche Zaken verantwoordelijk voor mo
gelijke rustverstoringen.
De houding der Engelsche bladen is over het
algemeen volstrekt niet vijandig tegenover het
i tongres. De mefeste bladen pleiten er voor, aan
de processie geen belemmering in den weg te
leggen.
Dat er Zondag te Londen ongeregeldheden zul
len voorvallen, wordt sterk betwijfeld. „Want er
schuilt", zegt de Londensche correspondent van
de „Tel „onder de massa van hét volk meer
verdraagzaamheid dan velen denken. En van gods
diensttwisten heeft ook de meerderheid dezer na-
lie gelukkig genoeg gekregen."
Naar pater Cooksey aan de „Westminster Ga-
zette" mededeelde, zal de weg, dien de processie
Zondag zal nemen, van het begin tot het einde
worden afgezet met een lijfwacht van mannen.
Er zullen er tusschen de 15,000 en 20,000 zijn,
schouder aan schouder zullen zij staan, langs
don heelen weg. Natuurlijk zal de politie verant
woordelijk zjjn voor het handhaven van de orde;
onze mannen weten dat, zeide hij; zij hebben
eenvoudig last gekregen, zich op de hun aange
wezen plaatsen op te stellen."
De weg, dien de processie zal nemen, gaat:
van de kathedraal over Ashley-place, Carlisle-
place, Francis-street, New-Toad, Roehester.row, Ar
tillery-Tow, Howick-place, Ashley-gardens, Am-
brosden-avenue, en zoo terug naar de kathedraal.
FRANKRIJK. T"
PARIJSCHE KRONIEK.
(Fan onzen Parijschen correspondent.)
Parijs, '28 Aug.-11 Sept. 1908.
«Cest une belle passion que celle
des bons livres, lórrqu 'on les fait
passer dans sa mémoire et dans son
coeur." Clément XIV.
Wij hebben hier het museum Victor Hugo en
het museum Balzac, waar de herinneringen en de
letterkundige werken dezer twee groote scbrjjvers,
als in twee schatkamers bewaard worden.
De Engelsche Kamer tracht nu een Dickens-ten-
toonstelling op touw te zetten, met het doel den per
soon en het werk van dien beminden scbrjjver te
doen herleveü. Dit heeft aanleiding gegeven, dat
eenige zjjner vereerders hier, waar hjj twee jaren
doorbracht, het plan hebben opgevat, in een der
door hem bewoonde huizen in de Champs-Elyséas,
48 Rue de Courcelles, een inscriptie te doen
aanbrengen waarbjj dit feit vermeld wordt. Het
juiste moment daarvoor, nu de «Entente Cordiale"
in vollen bloei staat, kon niet beter gekozen zjjn.
Deze tentoonstelling zal niet alleen den Engel-
schen belang inboezemen, wantDickens' genie,
hoewel door vele eigenaardigheden, en voorname
lijk zijn «humour" echt EDgelsch, is tevens van
alle landen, door de goedheid en het mede
Ijjden wat er uit zjjn werken spreekt en waardoor