Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
Goede Vrijdag.
32ste Jaargang.
Vrijdag 9 April 1909
No. 9383.
iMieert 0 op ie
Nieuwe Sciiiedaiasciie Conram
met Gratis G-eillnstreerd Zondagsblai
uriig 10 c. o. veel Q 45 p. BBi.fl.36p. 3É.
FEUILLETON.
De steentapper van Keulen.
Biiitenlandsch Nieuws.
ABONNEMENTSPRIJS:
Dit blad verschijnt dagelijks, uitgezonderd Zon- en Feestdagen, en
kost voor Schiedam per 3 maanden f 1.35, per maand 45 cent en per
week 10 cent. Franco per post door geheel Nederland f 2.per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 2 cent.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: Boter-
straat 50 en bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievengaarders.
BureauBOTERSTRAAT 50.
PRIJS DER ADVERTENTISN:
Van 1—6 regels 0.92 met inbegrip van bewijsnummer.
Elke regel daarboven 15 cent.
Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend.
Ingezonden mededeelingen 25 cent per regel.
Voor herhaaldelijk adverteeren worden uiterst bil-
lijke overeenkomsten aangegaan.
Telefoonnummer 85. Postbus no. 39.
De geloovige mensch weet waarom hjj spreekt
van een lijdensweek, een xgoede week", een tjjd
waarin op bjjzondere wjjze Gods goedheid ver
schenen is aan den mensch in Christus' liefde
voor ons, in Christus' lijden en kruis.
Het gaat weer als immer om Christus en om
Hem alleen.
In deze dagen gaat geheel dat lijden van het
>Vleesch geworden Woord" voorbij onzen geest
dat ljjden zoo ten doode toe benauwend in den
Hof van Olijven, dat duivelachtig verraad door één
zjjner apostelen, die valsche getuigen om Christus'
onrechtvaardige rechters, die diep smartende gee-
sels en doornen, en eindelijk dat zware harde
kruis met zijn nagelen niet alleen, maar met al
zjjn haat en spot en verachting.
Daar beeft de aarde daar splijten de rotsen,
daar scheurt het voorhangsel in Jeruzalems tempel
de nieuwsgierigs menigte vlucht in bange -ge
jaagdheid van Galvarië. En door de stille, bange
duisternis klinkt het met luide stemmenVader,
in uwe handen beveel ik mijnen geest." Jezus
buigt zijn hooft en sterft Christus sterft.
Twee woorden die voor bet geloovig gemoed
immer zjjn als twee springende fonteinen ten
eeuwige leven bronnen van dankbare en immer
hooger gaande meditatie.
Christus sterft. Hier staan wjj voor de onein
dige hoogte en diepte van Gods liefde voor de
afschrikwekkende hoogte en diepe van 's menscnen
boosheid.
Christus sterft. Hier ligt het geheim van onze
verlossing in zijn onmetelijke uitgestrektheid,
Waarvan wjj nooit het begin, noch het einde van
zullen kennen, wij, arme zwakke mensehen.
Christus sterft. Hier kampen leven en dood.
Hier wordt de dood overwonnen en Christus'
dood wordt ons het hoogste leven, want het pro
feten-woord wordt waarheid, dat weer alleen te
verstaan is door het geloovig harteïlk zal uw
dood zjjn, o dood!", daarom beeft geheel de na
tuur, daarom scheurt het voorhangsel, daarom
geven de graven de dooden terug.
Christus' dood geeft ons het leven terug, dat
de zoude ons had ontnomen. De kop van het helsch
serpent is vertreden.
De nacht is voorbjj de zon komt de laatste
duisternis verdrijven - de hemel is weer helder
en klaar; het offer is volbracht en wjj mogen
hier bjj het kruis weer opzien naar boven en uit
roepen »Abba", Vader" Gods Zoon is mensch
geworden om ons, menschen, kinderen Gods te
maken en dat is geschied door Christus' dood.
Christus sterft dat isvrijwillig buigt fljj
zjjn hoofd en geeft het leven om het vrjjwilhg
weer aan te nemen.
Christus sterftwat gedachten komen voor onzen
geest bij dit eindelooze mysterie van Goddelijke
liefde en barmhartigheid. sZoozeer heeft God de
wereld lief gehad, dat Hjj zjjn eenigen Zoon niet
gespaard heeft" En die Zoon
»Christus is gehoorzaam geworden tot den dood
ja tot den dood des kruizes 1".
alles is duister nog en de hoofdman der vjjan-
dige bende die Christus vervolgde en sloeg aan het
kruis, bekend luide: »Ja, waarlijk, deze is de
Zoon van God". Deze is de groote bekentenis bjj
.lezus sterven.
Christus sterft zjjn graf zal glorievol zjjn
en ook hier bljjft het waar»Ik ben de opstan
ding en het leven."
Het ljjden, het kruis is door Christus verheerlijkt
Het Ijjdeo, waarvan de wereld niets wil weten
maar hetgeen zij wil ontvluchten zoo ver mogeljjk
het lijden, dat de wereld haat, en waartegen zjj
immer zich keert met ontevreden hart, het ljjden
dat de wereld steeds meer en meer prikkelt tot
opstand, het ljjden kent éen geneesheer Jezus
Christus aan het kruis 1
Daar is een strjjd, in onze dagen vooral, tegen
de niet te vermjjden zorgen des levens. Daar
gaat een geest van ontevredenheid door alle ge.
moederen, die zint op omverwerping met kracht
en geweld men wil geen kruis meer van ge
hoorzaamheid, van ijverige plichtsbetrachting, van
onderlinge liefde en verhevingsgezindbeid men
vlucht zoover men kan van Calvarië, van het kruis
Men zal wel ergens anders vrede zoeken.
Daar moeten wetten komen van allerlei aard die
alle mogelijke ljjden lijdelijk moeten maken' die
het leven van den mensch moeten maken tot een
Zondagsleven om zich te laven met duizenden
monden tegelijk aan den fonkelenden vreugde beker-
men wil geen zorgen - geen lijden - geen kruis
Men droumt zich gouden droomen, droomen van
veel geld en weinig arbeid - droomen van gelijk
heid, vrijheid en broederschap droomen van
bandelooze vrijheid, droomen van eigen wil en
eigen zin, droomen van weelde en genoegens, maar
belaas! altijd komt de onverbiddelijke tijd ons
wekken uit onze sluimering - voort moeten wij
weer
ondanks alle wetten en vergaderingen en
beloften, voort, aan onzen arbeid, aan onzen plicht,
aan onze gehoorzaamheid, voort in onze zorgen en
lijden, voort met ons kruis. En de droomen, ze
zjjn voorbij, en de opruiende redvoeringen, ze
zjjn reeds lang weggeklonken - en ons rest im
mer en immer ons lijden ons kruis.
O wereld, met al uwe wjjsheid en al uwe
nieuwe uitvindingen, wanneer zult gij erkennen,
dat gjj nooit zult zjjn zonder ljjden en kruis De
godsdienst alleen zal u vleugelen geven om te
stjjgen naar omhoog en daar zal het woord van
St. AugustiDus u zjjn als een openbaring sOns
hart was onrustig tot het rust vond in u, mjjn
Schepper en God". Ons ljjden vindt leniging bjj
Jezus kruis. Waut dat kruis spreekt mij van
liefde gehoorzaamheid, kracht vrede dat
kruis spreekt me van de opstanding en het leven.
Op Calvarië's hoogte is ons het beeld gegeven
van geheel ons leven. - Dat beeld bljjft, ai is
het oud, steeds nieuw en waar.
Historisch verhaal uit de 15e eeuw.
26)
„Een vreesdij ke knal weerklonk en tegelijk
vloog een zwarte raaf door de lucht die hare
ziel in den snavel droeg. De burggraafzegt.dat
een wit fleschje, half met een heldere vloeistof
gevuld, naast het lijk lat. Maar gij weet reeds,
dat hij niet aan spoken gelooft"
Zoo vertelde Hans en wachtte nu zijn loon;
doch Berndchen bracht hem buiten, wijl hij den
droevigen ernst begreep, hoewel hij zijn lachlust
nauwelijks kon bedwingen'
Zwijgend zaten de werklieden neer. Koenraad
gaf meester Claes een -teeken met de hand;
deze knikte bevestigend.
Nu trad Koenraad op Volker toe, nam een
»ies, sneed zijn handen los en reikte hem de
hand.
Troost u", zei hij zacht; „God moge uwe
- ®e^er genadig zijn. Ik zal geen oordeel uit-
|,.en' doch wellicht is haar dood uw geluk".
R-nor,,. te veel voor Volker. 'leeds onder
mpt- al r Vede ha(lden schaamte en berouw
w wi.vf; ln zhn hart gestreden toen' kwam
bet bencht van den dood zijner moeder ach
God I zij was immers de schuld van alles en toch
was Koenraad zoo goed. Met den uitroep„Zoo
hebt gij mij vergeven omklemde hij Koenraad
en de jongelingen door leed en kommer weer
vrienden geworden lagen weenend in elkan
ders armen
Volker's doodvonnis werd veranderd in uit -
werping uit het gilde verband en levenslange
verbanning uit Keulennog denzelfden avond
zou hij met een schip, dat den Rijn op naar
Mainz voer, de stad verlaten.
Op dien avond was in het huis van meesters
Claes een vroolijk gezelschap verzameld Rein-
nold, de zwaardveger, Berndchen. de nar, Veit en
nog twee meesters en vier gezellen, waaronder
üe twee die aan den nachtelijken tocht hadden
deelgenomen. Zij wilden Koenraad's eeredag
eerst in engen kring vieren, den volgende Zon-
ag zou het. feest in de gildezaal herdacht
v oiden Reeds dampten de krachtige spijzen, de
glazen fonkelden, maar nog steeds liet Koenraad
op zich wachten.
„Waar kan hij toch blijven?" vroeg meester
Claes ongeduldig.
De jongeling was op\dat oogenblik aan den
Rijn en nep Volker een laatst vaarwel toe- n
„Nu bhjven we voor immer trouw vrienden
zei Koenraad.
„Tot in 't graf", antwoordde Volker wee
nend.
„Neen verder, tot in den hemel", verbeterde
Koenraad.
Daar zie ik drie kruisen: geheel demenschheid
zie ik daar vertegenwoordigd, alle tijden,
zie den mensch die van geen kruis en boete wil
weten, den boosdoener aan de linkerzijde van
Christus' kruisden mensch die in boete en
berouw zjjn kruis draagt en tot den stervenden
Jezus smeektïGedenk mijner, als Gjj zult geko
men zjjn in uw rijk" - het kruis aan Christus
rechterzijde; en temidden dier twee kruisen
zie ik het kruis van den rechtvaardige Christus
het beeld van den mensch, die zijn kruis
gewillig en gehoorzaam draagt.
Hier aanschouw ik hoe wjj allen op deze wereld
moeten lijden, en hoe alle sociale nooden zjjn
vertegenwoordigd.
Vergeten wjj het nimmerhet leven kan niet
zjjn zonder kruis, dat heeft de historie van alle
volkeren en tijden bewezen dat kunt gjj, lezer,
nagaan in u-zelven, in eigen kring.
Maar waar zullen wjj dat onvermjjdeljjke kruis
leeren dragen in kalmte en vrede Bjj den mensch,
die gedwongen zjjn kruis draagt, morrend, en
morrende sterft? Of bjj den mensch die het woord
van Christus heeft begrepen: van dageljjksche
zelfverloochening
Het leven is een strjjd, en wie dit niet begrgpt,
begrijpt het leven niet. De overtuiging van een
eeuwigheid, het geloof aan de verrijzenis des
vleesches redeneert men niet weg met bet twijfel
woord van Pilatus: »wat is waarheid?" - wat
l God? - wat is eeuwigheid?" Wjj zijn voor
Uoge,- «W 'Vlr°°'
men over lotsverbetering en toekomststaat
één dag ons leven is een strijd om de eeuwig
heid, onze ware lotsverbetering, onze ware toe
komststaat hg na dn leven, ta het rijk van Chris-
tus'heerljjkheid maar dan is dit leven een passie
week een lijdensweek, een tjjd van zorgen en
kommer. - De christen moet die aardsche zorgen
verheerlijken door liefde tot God,, liefde voor zijn
plicht, liefde voor den arbeid. - Gelukaig de
mensch, die in zijn onvermijdelijk kruisdragen
opziet naar den Goddeljjken Kruisdrager^ ezns
Christus. Zjjn plicht, zijn zorg, zjjn ljjden, zgn
kruis zal den vrede zjjns harten niet ontnemen.
Zjjn ljjdenskleed moge donker zijn en droevig,
Gods liefde zal daar gouden draden dooreen weven,
zjja zweetdruppelen zullen schitterende robynen
worden door het licht van het stralende kruis. -
Zjjn kruis zal worden verheerlijkt door Christus
krUlS' B. G. VERHEIJ,
O. P.
9 April '09.
de balkan.
Montenegro heelt zich met een nota tot Oosten
rijk gericht, waarin het mededeeling doet van de
aan Italië gezonden nota. In eerstbedoelde nota
zegt Montenegro verder, dat het de in art. 29 van
het Tractaat van Berljjn aan te brengen wjjzigin-
„Dat hoop ik. Om daartoe te komen, zal
ik nu een anderen beitel en hamer gaan voe
ren".
Het was zijn laatste woordnog eenmaal
drukten de vrienden elkander de had. Vol
ging aan boord, de plank werd weggetrokken
en langzaam ontplooiden zich de zeilen en stuwd
het schip den stroom op. „„„Jat
Vroolijk schalde het lied der matrozen, zoodat
het vaarwel der vrienden nauwelijks hooibaa
was. -
Het ongeduld van meester Claes was bevie-
digd door Koeiyaads terugkeer, ook al wist hij
niet vanwaar hij kwam. Toen het maal was
afgeloopen en de glazen zoo vroolijk de londe
deden, lieerde Koenraads opgeruimheid ook weei
terug. Agnes trippelde ijverig af en aan om de
gereehten af te 'nemen.
„Nu Berndchen, moet gij ons nog vei tellen,
hoe gij de Jodin te slim af waart ondeibiak
Koenraad plotseling de nar in zijn schei ts-
„Daar kan niemand tegen zijn," antwoordde
deze, terwijl hij een schuinschen blik op Agnes
wierp, die juist met eenige flesschen de kamei
binnen kwam.
Op een wenk van haar vader zette Agnes zie
ter zijde neer en Berndchen begon.
„Het is eigenlijk gauw gezegd. Narren hebben
dikwijls meer verstand dan andere ra®n3
zelfs als deze raadsheeren zijn. Zie, ik had steea^
Volker verdacht en kon hem niet uitstaa
neem mij" niet kwalijk, Koenraad Sind
gen bevredigend acht en dat bet zich onderwerpt
aan de beslissingen der mogendheden betreffende
art. 29.
In het antwoord van Oostenrjjk wenschte deze
mogendheid zich geluk met het herstel der betrek
kingen van goede nabuurschap. Oostenrjjk, heet
bet verder, is in beginsel bereid in een wjjziging
van art 29 toe te stemmen.
Reuter verneemt van hooggeplaatste diplomatieke
zjjde
In de onderhandelingen betreffende Montenegro
bljjven slechts nog kwesties van ondergeschikt
belang te regelen over. Er is gegronde reden te
hoopen dat deze aangelegenheid uit den weg ge
ruimd zal worden. Binnen weinige dagen zal de
uitwisseling van nota's plaats hebben.
De voorgestelde wjjzigingen en de ophefffog van
art. 29 beoogen niet den afstand van Spizza noch
3 van dit artikel betreffende Spizza. De 1,
2 en 4 zullen worden gewjjzigd. Antivari bljjft
een handelshaven. De formeele erkenning van de
inlijving van Bosnië en Herzegowina zal, naar men
verwacht, na het sluiten der Montenegrjjnsche
onderhandelingen volgen, maar het is nog niet
bekend of dit door middel van een conferentie zal
geschieden.
RUSLAND,
Naar aan verschillende Duitsche bladen ge
meld wordt, is de uiterste rechterzjj der Russi
sche Doema ijverig in de weer om het tegenwoor
dig kabinet-Siolipin te doen vallen. Om den
minister-president moeilijkheden te bereiden, deed
de rechterzijde het voorstel, om de goedkeuring
van het marine-budget aan den Tsaar over te
laten en dit gedeelte der begrooting niet aan het
oordeel der Kamer te onderwerpen.
Onder hen, die voor deze motie stemden, behoort
ook de president van den Rjjksraad Akimof. Deze,
'n geweldige intigrant, zou keizer Nicolaas, naar
aanleiding dezer stemming er op gewezen hebben,
dat Stolipin niet op voldoende wjjze de rechten
vanrde kroon behartigt. Op den Tsaar moet het
onderhoud met Akimof diepen indruk gemaakt
hebben en de partjj der »ware Russen" gelooft
niet, dat het Stolipin gelukken zal, zich te recht
vaardigen.
Zoo zeker is Akimot van zijn overwinning, dat
hjj, naar de ïLokal Anzeiger" meldt, reeds op
papier een nieuw ministerie samengesteld heeft.
PERZIë.
Het ziet er voor den sjah en zjjn partjj in Per-
zië slecht uit. In den ouden staat met zjjn eer
waardige geschiedenis komen de sinds eeuwen
bestaande toestanden dagelijks in heviger botsing
met de uit het Westen het land binnengedrongen
staatsbegrippen, en de sjah en zijn conservatieve
aanhang schijnen niet opgewassen tegen de partjj
der omwenteling, voorstandster van een constitutie,
soms als revolutionnaire, dan als constitutioneelen,
een andermaal als nationalistische partjj aange
duid. Uit de schaarsche en zekerlijk zeer onvolledige
diefstal van het domplan ging ik dag en na,cht
ziin schreden na. Ik heb daardoor in drie weken
niet goed geslapen, maar, maar dezen nacht zal
het daarom des te beter gaan. Door een toeval
zag ik hem zekeren nacht tot Christine gaan.
Wat zou hij daar te doen hebbenzou hij zich
laten belezen zoo dacht ik. Nu lette ik er scher
per op; die bezoeken werden bijna iederen nacht
herhaald. Eens had ik mij verdekt aan de deur
opgesteld en luisterde hen af. Toen hoorde ik,
dat de Jodin hem als haar zoon begroette. kn
nu ging er een licht op in de narrenheisens.
Ik onderzocht het huis aan alle zydea, z
den we-en weten dikwijls van oude steegjes
meet dan de hooge raadsheeren, en dat ismaar
soed ook Mijn vader was ook nar, maar hij hielp
ff™, een rijken Jood allerhande dingen uit
Brabant binnensmokkelen. Dat geschiedde door
een gang, die van den Rijn naar het huis van
den Jood liep, welk huis in de Chnstenwijk
la". En zie, het huis van Christine was dit
hU1Reeds den volgenden nacht woonde ik in
het gewelf een onderhoud bij. De too verkol
sprak over Koenraad, over het domplan en Ag
nes, zonder zich evenwel te verraden.
(Slot volitl