Verkooping. Verkooping. riiMii B. P. H. WUISMAN, ii f. Telefoon n». 195. SUM. TÉ1 Coup» Wissels. Adverteert Eamüieber ichten Corneliii van Heteren, Adyertentiën. Openbare M rij willige Huizen en Erven met Tuin, Inmiddels uit de liaud te koop. iv. Een perceel bouwterrein, Vrijwillige Openbare i. Een Winkel- en Woonhuis, ii. Een Woning en Erve, Brandstoffen handel, Machinale cokesbrekerij, Cokes tegen fabrieksprijs, Parel- cokes en Bries, steeds verkrijgbaar. antrraciet. werkgever en Werk'nemëT2o. bij Jen hauoef waaruit de betrekking tusschen kooper en ver- koopcr; 3o. bij ontspanning en vermaak. Deze begrippiein werden scherp omlijnd, waar na behandeld werd die eerste stelling: „De zege ningen va(n hle<t taaaisteh'appeTijk leven hangen voor een groot gedeelte al van den godsdienstzin in die maatschappelijke gteiederen. Hel doel van den m'dnsch waarom bij zijn bestaan heeft ontvangen en waarnaar zijn daden streven is tweevoudigeen doel. buiten den irn-nsch, |dn een doel den mensch zelf betreffend. Het eerste, de verheeri'ijiking van God, zal altijd op de een of andere wijze worden be reikt. De méoscli kan zich hieraan niet ont trekken. Innig hiermee veneenigd is liet geluk van den mensich. Hoe nu zal de mensch zijn eigen geluk be reiken? Door de erfzonde is zijn versland ver duisterd en zijn wil veirzwiakt en er is vaak maar weinig noodig olm hem van den rechten weg te doen afwijken. Het doel echter is ge bleven. Door de Openbaring, Christus' voorbeeld en het onderwijzend en besturend gezag rf..-r Kerk is God de;n mensch te hulp gekomen. Met de hem geboden genademiddelen zal de mensch dus zeker gelukkig zijn en zijn einddeel bereiken? Rondom den mensch leeft een gesljthf, dat de onsterfelijke ziel loochent en derhalve het geluk stelt in de stoffelijke dingen. Bij gemis aan godsdienstzin zal de mensch zich steeds meer naar dat stoffelijke getrokken ge voelen, zich afwenden van God en zich door die lieden laten leiden. Hieruit volgt, dat Gods dienstzin is eene noodzakelijke voorwaarde tot bet bereiken van ons waarachtig geluk. Er zijn katholieken, die meenen, dat zij als zij hun gewone dagelijksclie plichten doen, gie>- Jioeg hebben verricht. Het eigenlijke maatschappelijke leven is veer dezulken iets neutraal. De meesten kennen geen anderen stelregel dan: hoe verwerf ik den g-ootst mogeiüjken rijkdom in diein kortst mogelijken tijd. Dit heeft tengevolge, dat wij katholieke patroons en werklieden zien plaats nemen in zoogenaamde neutrale vereenigingen, waar bij de behartiging der stoffelijke belangen met den dienst van God gelen rekening wordt gehouden. Waar werkgever of werknemer in godsdienst zin heit Evaingpfechb leven in acht nemen bij heil. maatschappelijk leven, daar. zal hij tot geluk van zichzelf, en van anderen arbeiden. Evc-nzoo gaat het bij den handel. De. koopman mo,el ook winst voor het andere leven behalen. Het eenig wachtwoord is ook hier geworden: geld verdienen. De uandelsw'e- reld vervreemdt zich van God en onoprechtheid, oneerlijkheid, woeker, vervalsching, tieren welig op. Alles gaat op in dit een© woordhandel is handel. En hiermee moet alles goed gepraat wor den. Sprekor waarschuwt tegen den verkoop op Zondag. Vele winkeliers worden zediel ijker wij ze gedwongen op Zondag te verkoopen. De dierde groep der maatschappelijke verrich tingen is die van ontsnapping en vermaak. Al is de huiselijke- plaats de meest aangewezene voor de reinste vreugd en de beste uitspanning, toch zijn zoo vele andere gelegenheden onmis baar gebleken. Hier is echter eveneens het gods dienstig element onmisbaar. Echte levensvreugd zal juist door godsdienstzin tot haar recht komen. Zij, die den Christen naam waardig willen dra gen, hebben den ernstigen plicht om opk in het -maatschappielijk leven hun godsdienstzin te ver sterken om aan de genoemde gevaren te entko- mic-n. Die middelen hiertoe ontbreken niet. Ge brek aan godsdienstzin kunnen wij geestelijke bloedarmoede' noemen en daarom is een eerste hulpmiddel de gesloten retraite voolr alle rangen en standen der maatschappij. De retr-ajte-penning is hier tevens de heerlijkste aalmoes. Voorts wordt godsdienstzin krachtig', gesterkt door de Zondagshèdlïging'. Een deide- middel is het vereeniging'sleven op katholieken grondslag. Wanneer dan uit deze bespreking volgt, dat godsdienstzin Onmisbaar is in het maatschap pelijk leven' en noodzakelijk tot vermeerdering y'A'ft levensgeluk, dan moeten wij- dien gods dienstzin bij ons zelf en bij anderen zooveel mogelijk trachten te versterken en alle verschijn selen, die wijzen op gebrek aan dien godsdienst zin krachtig tégen te gaan. De algemeene vergadering. In den namiddag volgde een algemeene verga dering, waarbij de groote zaal van het Concert gebouw geheel gevuld was. Nadat de heer Jos. Verheijen een orgelsolo ten beste gegeven had en de vergadering uit volle borst het door Verhulst getoonzette lied van dr. Schaepman Aan U, o koning der eeuwen, Aan U blijft de zegekroon, Onsterflijk schittert uw glorie, Door allen haat en hoon had gezongen, betrad de voorzitter van het uit voerend comité, mr. E. P. F. A. van den Bogaert, het prachtig met groen en bloemen versierde podium tot het houden der openingsrede. Spreker zette uiteen hoe sinds de eerste bijeenkomst de diocesane Katholiekendag in het bisdom Haarlem zich steeds in grootere belangstelling mocht ver heugen. Spreker dankte dit in de allereerste plaats aan de bemoeiingen van Z. D. H. den Bisschop van Haarlem, wien hij voor zijn ijverig streven onder krachtig applaus der vergadering hulde bracht. Mr. Van den Bogaert wees vervolgens op het groote nut, dat speciaal de afdeelingsvergaderingen kunnen stichten, om ten slotte Gods zegen af te smeeken voor Z. H. den Paus en voor het Neder- landsche vorstenhuis. Met een leve Paus Pius X, leve Koningin Wilhelmina besloot de voorzitter van het uitvoerend comité zijn openingsrede. De vergadering zong het «Wilhelmus van Nassauwe," waarna de secretaris van het uitvoe rend comité, de heer A. M. Steins Bisschop, mededeeling deed van de in de afdeelingsverga- dering aangenomen conclusies. Met uitzondering van een enkele van ondergeschikt belang zijnde aanvulling hier en daar, werden de stellingen, zooals die in 't programma voor dezen vierden diocesanen Katholiekendag vermeld stonden, aan genomen. Het woord werd hierop verleend aan den zeereerw. zeergel. heer prof. J. D. J. Aengenent, hoogleeraar aan het groot seminarie Warmond, die in een doorwrochte rede uiteenzette, waarom godsdienst een natuurlijke plicht is, die uit het wezen van den mensch voortvloeit. De moderne menschen, die den waren levens weg niet kennen, aldus spreker, hebben geen vastheid van levensbeginsel meer, hun levensop vatting is van pessimisme doortrokken en om aan de eenzaamheid te ontkomen, zoekt men troost bij surrogaten van godsdienst. Neen, daar zal geen lust komen in het hart der menschen, aldus vervolgt spreker, noch door theosofie, noch door spiritisme, noch door bestudeering der ziele- kunde. De menschen kwijnen, omdat ze terug moeten naar God, hun oorsprong, hun schepper. Yele menschen, ook vele Katholieken, aldus pro fessor Aengenent, meenen, dat godsdienst alleen bestaat in het gaan naar de kerk. Deze Katho liekendag is één doorloopend protest tegen deze verkeerde opvatting. In de sectievergaderingen hedenmiddag is er nadrukkelijk op gewezen, dat we Roomscher moeten worden in het burgerlijk leven, in het huisgezin zoowel als in 't openbaar. Wanneer alleen maar kon worden aangetoond, dat zonder noodzaak voortaan uit alle Roomsche gezinnen niet-katholieke bladen zullen worden geweerd, dan zou alleen reeds het succes van dezen Katholiekendag onschatbaar zijn. Spr. wijst vervolgens op de lauwheid bij ver kiezingen van publiekrechterlijke lichamen en weerlegt al de argumenten die voor het wegblij ven van de stembus veelal worden aangevoerd. Ook wijst spr. op de lauwheid op sociaal terrein en spoort allen zonder uitzondering tot werkdadig meeleven op dit gebied aan. Resumeerend besluit spr. dat onzen Gods dienstzin, ons Roomsch-zijn geheel ons leven moet doordringen, zóoals het licht onze gansche omgeving. Moge 't waar zijn, aldus besloot spr., dat van ons bisdom moge gezegd worden Chris tus overwint daarChristus regeert daarChris tus heerscht daar. (Applaus). Onder daverend applaus besteeg hierna Z. D. H. den Bisschop van tlaarlem, die met Z. D. H. mgr. Meeuwissen, oud-apostolisch vicaris van Curacao, op het breede, rijk met bloemen getooide podium zat, omstuwd door een groote schaar van geeste lijken en leeken, waaronder drie katholieke mi nisters, den katheder en volgde de Toespraak van mgr. Callier. Wat een heerlijke vreugde, aldus mgr., voor een Bisschop, wanneer hij zijn diocesanen ziet véreenigd in zoo grooten getale en hoe zij worden opgewekt tot geestdrift, wanneer zij hooien spre ken over godsdienstzin. Ik heb het dikwijls betreurd, na 19 eeuwen van Christendom onze Maatschappij nog zoo on christelijk te zien en zelfs dat wij daarvan voor een gedeelte moeten zeggen 't is ook onze schuld. Wij moeten het Christendom prediken aan hen, die onzen godsdienst niet kennen wij moeten den niet-christenen onzen heerlijken godsdienst toonen. Er zijn tijden van vervolging geweest, in de eerste tijden van het Christendom en ook in latere eeuwen, dat in stilte den dienst van God moest worden verricht. Wie in het openbaar zijn gods dienst toen uitoefende, moest het zwaar boeten. Toen deden de christenen dan ook genoeg met hun godsdienst in stilte. Maar die tijden zijn voorbij. Thans wordt ons niet alleen gevraagd zoo noodig ook te lijden voor onzen godsdienstwe moeten ook arbeiden. En na de tijden van vervolging heeft daaraan te veel ontbroken vaak. Met onze christelijke beginselen komen wij niet toe in het burgerlijk en maat schappelijk leven. Wij zien het lijdelijk toe, dat God niet genoeg gediend wordt in onze maat schappij. Dat is een zware verantwoording. Slaan we onzen catechismus op, dan lezen we daar, dat er ook vreemde zonden zijn zonden van «belet ten". Te weinig godsdienstzin toonen is vreemde zonde. Mgr. wenscht daarop nadruk te leggen wanneer wij door onze schuld, in eene onchris telijke maatschappij leven, werkt deze onchriste lijkheid op ons zelf terug. Daarom zijn wij, kinderen van toch zoo'n christelijk geslacht, zoo achteruit gegaan. Daarom heeft het Mgr. zoo verheugd, dat er hier zoo gesproken is over godsdienstzin in het huisgezin, in het openbaar en maatschappelijk levenom daarin te verspreiden Gods ideeën. Wanneer dat gebeurt, dan kan Mgr. zijn vreugde niet onder woorden brengen. Ik hoop, aldus Mgr., en vertrouw, dat deze Katholiekendag evenveel invloed moge uitoefenen in mijn diocees als de vorige hebben gedaan. Dan zal ik wezen een Bisschop, van een heilig, Katholiek volk en dan ook van een volk, dat naar zijn beste kracht zijn naaste tracht te brengen tot den eenen schaapstal, de H. Katholieke Kerk. Dat is altijd mijn ideaal geweest Daarvoor bid ik, wanneer ik dagelijks voor God nederkniel daartoe moge God Zijne zegen geven door mijne hand. (Daverend applaus). De vergadering werd daarna met den Bisschop- pelijken zegen gesloten. Ten half zeven vereenigden zich een 150-tal bezoekers van den Katholiekendag, waaronder, mét de leden van het hoofdbestuur en het uit voerend comité, de ministers Kolkman en Regout aan een gemeenschappelijken maaltijd in de Ko ningszaal van «Artis", waar menige dronk aan het grootsche feit van den dag werd gewijd. Heden overleed' ten mijnen huize, na voor zien te zijn van de laatste H.H. Sacra menten, mijne trouwe dienstbode in den ouderdom van ruim 70 jaren, waarvan zij bijna 50 jaren in mijne familie heeft doorgebracht. M. STRAATHOF. Singel 94. De Notaris W. J. A. ROLDANUS te Schie dam is voornemens in het gebouw „Musis Sacrum'' aldaar, bij veiling op Vrydag 27 October 1911, des voormiddags te elf uren, en bij afslag 28 October 1911, des avonds te acht uren, in het openbaar verkoopen: I-HI. Drie elk afzonderlijk te veilen solide gebouwde en goed onderhouden staande en gelegen te Schiedam, aan de Fa- bristraat no. 29 (Winkelhuis), 27 en 25, kadaster Sectie M. no. 1375, 1376 en 1377, groot 4 aren 43 centiaren. Elk huis bestaat uitBeneden- en Bovenhuis, bevattende ruime Voor- en Achterkamer, Alcove, Keuken, Veranda, Balcon en Zolder en is voor zien van Gas- en Waterleiding, vele kasten en verdere gemakken. Verhuurd: no. 29, beneden voor f4.50 per week en boven voor f 14.20 per maandno. 27, beneden voor f3.60 en boven voor f3.50 per week; en no. 27, beneden voor f16.— per maand en boven voor f 3.50 per week, te zamen uitmakende voor f 1147.60, in het jaar. Grondbelasting der 3 huizen f67.39. Straatbelasting der 3 huizen f26.82. uitnemend gelegen te Schiedam in het midden der stad, aan de Westvest en strekkende van daar tot aan de Vischmarkt, kadaster Sectie C. no. 1169, groot 6 aren 6 centiaren. Aanvaarding en betaling, 1 December 1911. Bezichtiging op Woensdag en Donderdag in de week der veiling, des voormiddags van 10 tot 12 en des namiddags van 2 tot 4 uren. Toegangsbewijzen en nadere inlichtingen te bekomen ten kantore van genoemden Notaris aan de Boterstraat 62 en van den Makelaar S. C. VAN WAALWIJK VAN DOORN aan den Singel no. 64. Gevraagd een nette Dienstbode, v- S- g- v. Zich te vervoegen Overschiesche weg 420. Adverteert in de kieineAdvertentiën De Notaris W. A. VAN DOLDER Dz., te Schiedam, zal bij v e i 1 i n g op Vrfjdag 27 Oetober 1911, des voormiddags te elf uren, en bij afslag op Zaterdatr 28 Oetober 1911, des avonds te 8 uren, beide keeren in het gebouw „Mtjsis Sacrum, aan de Lange Haven, te Schie dam, verkoopen en erve te Schiedam, aan de Broersvest no. 147, groot 44 centiaren. Verhuurd voor f5.per week. Grondbe lasting f 10.41. Straatbelasting f4.14. met open plaatsje, te Schiedam, aan de Laan no. 4, groot 28 centiaren. Verhuurd voor f2.- per week. Grondbe lasting f5.21. - Straatbelasting f2.07. Aanvaarding en betaling27 November 1911. Bezichtiging: Woensdag en Donderdag in de week van de v e i 1 i n g, des voormiddags van 10 tot 12 en des namiddags van 2 tot 4 uren, op vertoon van een bewijs van toegang. Inlichtingen en toegangsbewijzen zijn te be komen ten kantore van genoemden Notaris, Nieuwstraat 30, Schiedam. Stook BRUINKOLEN-BRIKETTEN. B. B. Bruinkool-Briketten Blijven Bestaan, Breken Blijvend Breedere Baan, Beproeven Blijft Behoeven, Bepaald 1 Bij Besten Brand, Billijk Betaald. zijn verkrijgbaar bij BestelkantoorZwaansteeg 2, Telef. No. 298, Speciaal adres voor alle soorten in de Wanneer de herfst zijn intrede doet en het weer kouder wordt, worden velen weer ongesteld zooals verkouden, hoesten, pijn in de borst, hoofdpijn, slechte spijs vertering, maagpijn, verstopping, gebrek aan eetlust enz. niets is dan beter dan een pakje kruiden van JACOBA MARIA WORTEEBOER van Oude-Pekela. Slechts 30 cent het pakje (met gebruiksaanwijzing) verkrijgbaar bij alle Drogisten en de meeste winkeliers. Verkrijgbaar te Schiedam bij firma KAPPELHOF en IIOVINGH, H. LINDEMAN on P. J v. d. SMAN, Moj. IIOOGENDAM, Singel, B. MALTHA, Hoogstraat 4 en 6, A. P. DE HAAN, Kethelstraat, T. STAI1LIE, Lange Kerkstraat 12, J. v. KATWIJK, Broersveld 65, L. BOSSELAAR, Groenelaan, Wed. B. J. MEIJER, Singel, F. v. d. HAMMEN, Boterstraat, H. DE GROOT, Nieuwstraat. En bij alle Drogisten en Winkeliers. D. C. KOK Jr., in zie de Sieren vien

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1911 | | pagina 4