voor Schiedam IDUZ«t TWEEDE BLAD Gratis Ongevallenverzekering 38ste Jaargaug Zaterdag 3 April 1915 m p n O n m JNo. 11196 QTereeBiomstig op de polis yerielde voorwaarden, Gemengd Nieuws. flnmu J Boierstraat 50., Telef., 85. Postbus 83. Abonnementen per 3 maanden 1.50, per week 12 cent, per maand 50 ct., franco p. post ƒ2.p. kwartaal. Afzonderlijke nummers 2 cent, Advertentiën: Familieberichten 20 ct. per regelHandetsaüvertentiën 16 regels 92 ct.elke regel daarboven 15 ct, 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 35 ct. p. regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. bil dood t>0 verlies ras levenslangs *11 B I g verlies van geheele I 1111 een hand, invaliditeit1 JL U IJ voet of oog ;ISUU I UU een duim De verzekering wordt gewaarborgd door de Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank, gevestigd te Schiedam. bij verlies van elften ande ren vinger. Pa a sch gebruiken in ons I and. Aan het werkje van wijlen rector H. W,alters, over feestèn, zeden en gebruiken omstreeks Paschen, ontleenen we het volgende over Paaschgebrui ken. Het handelt wel o-ver de gebruiken vóór 1877 en men weet, dat sommige gebruiken, met Ker kelijke feesten verbonden, zich met den tijd wij zigen, maar voor het meerendeel zullen de hier behandelde nog wel bestaan, want zoo vlug gaat die wijbiging niet. He eerw. heer Wjelters schreef voornamelijk over Limburg, maar ook op andere plaatsen le ven dergelijke gebruiken voort. Palm-Zondag, de Zondag voor Paschen, werd in de Grieksche Kerk reeds in de vierde eeuw, in de Latiynsche Kerk in de zevende eeuw plechtig gevierd en aldus genoemd'ter gedachtenis aan de mtrede van Christus in de stad Jeruzalem, als wanneer palm- en oltijftakken op den weg: ter eere van Christus, den zoon Davids, werden ge strooid. Vroeger heette die dag ook „Bloemen dag" of „groene Zondag." De palmtakjes, die °P dezen dag in de kerk worden gezegend, wor den o.p de graven der overledenen, op wijwater potten, akkers, huizen, schuur en stalling gesto ken. De asch voor het kruisje van Asch-Woens- dag wordt van verbrande palmen op den laatsl voorgaan den Palmzondag verkregen en ge wijd. Te Venlo en Roermond worden de palmtakken der kinderen met lekkers beladen en mede ter kerk genomen om gezegend te worden (palm- bessems). Menige boerenjongen steekt een paar palmblaadjes aan hoed of pet. In 1793 trokken °p Palm-Zondag de Oostenrijksche soldaten door Valkenburg met palmtakken aan de schaka's. Hc goede week, o.ok Heilige-, Pilatus- en Judas- week genoemd, wordt tevens de hooge-, de pijln- c*n de stilleweek geheeten; dit laatste wegens ('e" bevel van keizer Constantinus, volgens het welk alle arbeid in deze week moest gestaakt worden. In deze week is 't gewoonlijk slecht Weder> zegt het volk. "p1 Witten-Donderdag is het een gebruik in de omstreken van Weert en Thorn, 's middags een soep, te eten van twaalfderlei groenten. Men eoernt ze discipelen- of apostelensoep. Hij!, die 111:1 fierst den lepel in den schotel steekt, wordt •"das genoemd. Op dezen dag zwijgen de klok- en' want, zegt het volk, ze gaan dan op reis naar Rome. "p Goeden Vrijidag, gewijd water op de fruit boom en gieten, geeft veel fruit, meent, het volk, Het was 't jaar 1840 in het Ertsgebergte, 't Was oensdag na. Palm-Zondag, toen wij des 'nergens vroeg alvorens in de mijn neer te da te ops vereenigden in de zoogenaamde hut of lnÜnhuis, om samen te bidden. Voor de laatste maal voor het heilig Paasch- e('Rt zouden we afdalen in de Sint Johannes- schacht. Een natte wind streek over do heide. De lucht U,IR zwoel. In het Oosten kwamen onweerskop- Peu opzetten. Maar 't kan boven in het hel- ere daglicht stormen dat de aarde siddert, daar en eden wordt geen bliksemstraal gezien, daar v c c iklinkt geen donderslag, daar huilt de storm end niet. Daar beneden is het stil, altijd even z°nder onderscheid. En wie nog nimmer 'ju eigen hart heeft hooren kloppep, die dale ®eus af in die diepte der mijnen en hoore daar tenzen in zijn borst, en wie daar niet siddert, .'y.jnag gerust zoggen, dat hij nooit op aarde ets kwaads heeft gedaan. Vij daalden af. We waren met dertigen: het gmg honderd en twintig vademen diep, eer dat We °P de plaats Van ons werk waren gekomen, let zal zoo ongeveer boven op de aarde mid- ag geweest zijn en men begon in de kerk van dorp de donkere metten te luiden, toon men en zoo het op dezen dag regent, komt een goed jaar. Als de klokken op Góeden-Zaterdag uit Ro me terugkomen, dan brengen zij' de „Paasoh- eieren" mede. De kinderen worden in de open lucht. gezegden om den voorschoot op. te hou den, ten einde de eieren, die door de lucht uit Rome komen terugvliegen, en onderweg wel eens vallen, op te vangen. Intusschen zijn eieren ver borgen, hetzij achter een struik of tusschen het groen in den tuin, of wel achter bezem, boen der, enz. en worden gevonden. Paschen. Het ei, dat reeds door de volkeren der oudheid als het teeken. der schepping! en vruchtbaarheid gold, werd door de Kerk als het zinnebeeld des Verlossers gehouden, die uit het graf is opgestaan tot het leven, „opcbJ Hen, die in Hem gelooven, uit het graf de' ..-mdc, door Hem tot een nieuw leven zouden verrijken." De eieren, die oudtijds gedurende de veertiendaag- scihe Vasten geheel verbóden waren, werden in be trekking tot deze uitlegging mei een Christus- kinuje ot een Lam Gods versierd, en in plaat.; van het heidense,h eierenoffej' aan de priesters van Ostara, de godin van den dageraad en van de herlevende vruchtbaarheid kwam nu het ge bruik omtrent Paschen de bedienaren der Kerk eieren aan te bieden. De geloofsverkondigers hebben ook aan de heidensche „Oosterfeestvuren" sfóa welke een zuiverende en levenwekkende kracht werd toegeschreven een andere beteekenis' gege ven, namelijk, „de Vasten uitbranden" of „de doornenkroon, d.i. kommer en leed verbranden." Met de paascheieren wordt in families en her bergen gekipt of getipt. Daarbij1 zingt of zegt men„een ei is g:een. ei, het tweede ei dat is een ei (in Venlo een half ei) en het derde ei is het ware paaschei." (Te Venlo is het derde ei één ei, en het vierde ei het paasohei). Op vele plaatsen wordt door de jongens gekipt om eieren j van elkander te winnen. Die het sterkste heeft, I wint het ander: houdt elk der kippers één kant onbeschadigd, dan blijft het pleit onbeslist. Te Buggenum bestaat nog het gebruik, dat de herbergiers van na de vespers tot bij! het ontsteken I van het licht, eene tafel gedekt houden, waarop een bereide varkenskop met brood en eieren voor lederen bezoeker ten beste staat. Na liet ontsfe- j ken van het licht wordt de tafel afgedekt en de later komende gasten ontvangen ieder een koppel gekleurde eieren. Den rondtrekkenden gas ten wordt in elke herberg een koppel eieren ge schonken. Te Nunhem was het aan. de St. S er vaaskapel om Paschen zeer druk met eiers kippen. Op dien dag stroomden de jongelingen van de ora- liggende dorpen daar samen, om er te bidden en te kippen. Ook werd er, vooral door die van den heikant, met centen „schreumke" of schreef- begon de gevulde bakken naar 't begin der zij- schakten te sleepen. 'Juist wilde ik het teeken gaan -geven, dat op nieuw de lift naar beneden moest komen, toen een van de werklui huiten adem naar me toe kwam geloopen en stamelde: De mijnduivel is naar beneden gekomen en zit met gloeiende oogen op wacht aan mijn- laag No. één. Ik zei hem zijn praatjes voor zich te hou- houden en ging, terwijl hij 't zelfde aan de an dere mijnwerkers ging vertellen, zelf eens den hoofdweg langs, die naar den lichtkoker voerde. Toen hoorde ik in'de schacht, die boven me liep, een kraken als van hout, een knetteren als van groene takken die men in brand steekt, maar niet branden willen. Bij 't eerste gehoor riep er een (zij kwamen allen hard toegeloopen) dat boven het mij'nhuis in brand stond. Maar dat kunnen wij hier onmogelijk hoo ren, antwoordde ik. Ik trok aan het touw, waardoor de lift naar beneden moest komen. Eenmaal, tweemaal, ieder hield den adem in, driemaal. Oogenblikkelijk daarna hoorden wij het bekende rollende geluid van de komende lift. En de lift kwam ook, zonder dat we bemerk ten, dat er boven iets buitengewoons gebeurde. Goddank, riep ik. Nu maar weer aan je gestoken. Dit schreefjesteken geschiedt op de volgende wijzeMen werpt eenige centen naar eene schreef (eene in den grond getrokken lijtn); wiens cent, er het dichtst bij is, mag het eerst de centen in de hoogte gooien, die daarna op den grond terecht komen, de kruis liggende d.i. met de W. naar hoven gekeerde centen zijn voor den opwerper, daarna volgt nommer twee der spe lers enz., totdat de faatste cent kruis* ligt en het ,gpel begint weer opnieuw. Als het op Paas'chdag stil van wind is, zeggen de bïjen-vaders, dan zal het een goed bijen-jaar vrezen. Het kleuren van eieren. Paascheieren kleurt men als volgt: Met uienschillen kleurt men geel, mc-t meloen, donkerbulauw', met koffiénatkan men licht- en donkerbruin kleuren, met een af treksel van Gampèchebaut rood, met lakmoes blauw en met lindebloezem rose. Spmaziewater geeft een fraaie groene kleur. Na het koken moeten de eieren met een spekzwoevd aangewre ven worden. Kleine versjes en spreuken kan men zeer ge makkelijk op de eieren schrijven. Hiervoor laat men was in een pannetje smelten totdat ze geheel vloeibaar is. I)an bevestigd men een speld aan een stokje en doopt de speld in de vloeistof; ook kan men het. met een gewone stalen pen doen, maar dan zijjn de strepen dikker. Met die bevochtigde voorwerpen schrijft men dan. op het ai of teekent er figuren op. De dunne waslijhen «orden onmiddellijk hard. Daarna legt men de eieren in kokend water waarin uienschillen zijn; dan worden zij gelijk matig geel of lichtbruin, en naarmate zij er lan ger in blijven, roodbruin. De waslijintjes blijven wit of worden lichtgeeld. Wil men een gekleurd of decoreeren dan kan men met een pen in zoutzuur gedoopt, dat ook doen; de verf wordt er dan afgebeten. Alleen moet men bij de behandeling voorzichtig le werk gaan. Dat vocht is scherp en brandt. De Paas.chweek te Madrid. De week vóór Paschen draagt te Madrid een heel eigen aardig karakter, dat nergens jn de wereld terug ge vonden wordt. Op straten en pleinen, waar het anders zoo druk en rumoerig is, is thans een doodsche stilte ingetreden. Geen voertuig is te zien, zelfs de paardentram heeft op Witten Don derdag en op Goeden Vrijdag tot zeven uur 's mid dags het bedrijf gestaakt. De op alle hoeken van de straten aangeplakte verordening betreffende 't staken van het wagenverkeer is eigenlijk over bodig, want het. heiligen van de week vóór Pa schen is voor eiken Spanjaard een zoo van zelf sprekend iets, dat hij! er niet eerst toe behoeft te worden gemaand. 't werk. - Maar' niemand ging. Als had men een voor gevoel, bleven allen staan en keken stompzinnig en schuw de duisternis der mijn in. Eindelijk besloot het grootste gedeelte der werklieden naar boven te gaan. Reeds greep men naar de touwen, daar brak oen rotsstuk uit den muur los, daar weken de dwarshouten, waar de lift tusschen door ging, daar kraakte het bo ven ons en kraakte het nogmaals en voor onze voeten viel geheel het houten getimmerte neder, glevolgd door.God weet wat steenklompen- massa.. Maar een ruïne was het van hout en van rotsstukken, een warreling van stof en donderend klonk het gekraak van dien val door in al de mijnschachten, luid door de echo, herhaald, ajs boodschappers van deze vreeselijfce ramp. Honderd twintig vademen beneden den bega- nen grond.' Afgesloten en versperd de eenige uit gang. Die het dichtst bij 't ongeluk stonden schreeuw den het uit: -De liftkoker is ineengestort. Wee ongeluk kiger), wee ons. Zij! rukten zich de haren uit het hoofd. Ze sloegen zich op de borst. Ze wierpen het hoofd tegen de ijzeren mijnwanden. Maar ik riep: La ten we op God vertrouwen. God is almachtig. God is goed. Door hem is redding mogelijk- De schoone dames, die zich anders zoo on gebonden en vrij! om zich heen blikkend op straat vertoonen, loopen nu in zwijgende aan dacht verder en gaan van de eene kerk naar de andere om aan de zoogenaamde monumentos hunne bezoeken af te leggen. Deze monumentos zijn hooge met zwarte doeken behangen, door duizenden brandende kaarsen verlichte stellages, die midden in de kerk voor het hoofdaltaar zijn opgericht. Hieromheen staat een krans van aristocratische dames en meisjes, die eiken bin nenkomende om een aalmoes voor de armen der parochie verzoeken. Gedurende de géheele week draagt de Spaan- scihe de anders verbannen zwarte, rozenroode, gele en witte kanten mantels. Alles is rijk met roode en gele lelies versierd. De mannen, die grootendeels de zwarte klassieke cape of den modernen rok dragen, zien er zeer waardig uit. Op. Palm-Zondag vindt met groeten sier in kerken en kathedralen de inzegening en verdee ling der palmen plaats. De civiele en militaire autoriteiten in gala-uniform wonen deze plechtig heid bij. De gewijde palmen worden het geheele jaar door als tooi voor huisgevels: en balcions gebruikt en worden geacht de bewonei's v.oor bliksem en alle mogelijke kwaad te behoeden. Be plechtigheden in 't Koninklijk Paleis te Madrid zijh ook heel interessant. Nadat de Pau selijke nuntius in tegenwoordigheid van het ge heele hof in de koninkl. kapel de H. Mis gelezen heeft, begeven zich de Koning en de Koningin, de Koningin-Moedor, de Prins van Asturië, de Infantes en het gevolg in de groote zuilenzaal, waar het v.oetwasschen plaats vindt. Daar zitten 24 armen, 12 vrouwen en 12 mannen, in splin ternieuwe, door den Koning: geschonken klee- ren gestoken. De Koningin doet een, wit schort om en uit een zilveren kan giet zij eenige drup pels geparfumeerd water op de van tevoren zorgvuldig gewasschen naakte voeten der bede laressen. Een hofdame houdt het zilveren hek ken vast, waarin het neerdroppelende water op gevangen wordt; de Pauselijke nuntius houdt den doek vast, waarmee een kamerheer de natte voeten der bedelaressen als 't ware afdroogt. Op dezelfde manier worden de voeten der bede laars door oen Koning gewasschen. Bij het hier op volgende diner dienen de Koning en Koningin eigenhandig de schotels op, die door de gran ites worden aangedragen. Na den maaltijd gaan de armen rijk begiftigd naar huis. Op Goeden Vrijdag heeft in de Koninklijke kapel een andere indrukwekkende plechtigheid plaats. Be aalmoezier nadert den geknielden Ko ning en overhandigt hem een zilveren schotel waarop verscheidene met zwarte banden om wikkelde papierrollen, de doodvonnissen van evenzoovele misdadigers. Verleent Uwe Majesteit En redding, redding, klonk het door den on- deraardschen nacht, alsof in waarheid Gods lieve >zon reeds straalde vo,or onze öogen. Ze zullen door de schacht heengraven, zei de een. Ze laten dertig mensehen niet verongeluk ken en verhongeren, riep een ander. Ze zijn boven reeds bezig om ons te red den, zei een derde. Met vier dagen zijn we geholpen, meende een vierde. Doet uw lantaarns uit, riep ik. Laat er maar één tegelijk branden, de een na de ander. En zoo gebeurde het. Het eerste der dertig lichten brandde. De eerste dag ging voorbijl met tragen gang. De tweede, de derde, de vierde. Van uur tot uur leefde de hoop op, ging andermaal verlo ren, tot eindelijk ook de hemel van troost voor ons allen werd gesloten. De lichten brandden uit./ als offerlichten, het een na het ander. Zoo kwam de vijfde dag. De laatste mijnlan- taarn brandde. Dorstig verslond de pit de olie. En ieders gezicht, ieder bleek gezicht keek naar het stervende licht, dat sterven ging, zoo als een mensch sterft. En als een ster die van de aar de opvliegt, ging, met een vonkdie opvloog, zich los makend van de droge pit, de laatste vonk van hooi? weg. En nacht was het, de nacht rnn b« verlies p.4 J"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1915 | | pagina 5