Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
f60
Kerstfeest.
M.J.H.KESSELS
De Oorlog.
Gratis Ongevallen verzekering
EERSTE BLAD.
Op den Balkan.
38ste Jaargang.
Vrijdag 24 December 1915.
No. 11418
Offidtoele berichten.
Buitenlandsck Nieuws.
Bureau: Boterstraat 50, Telef. 85, Postbus 39.
Abonnementen per 3 maanden f 1.50, per week 12 cent, per maand
50 ct., franco p. post f 2.p. kwartaal. Afzonderlijke nummers 2 cent.
Advertentiën: Familieberichten 20 ct. per regelHandelsadvertentien
16 regels 92 ct.elke regel daarboven 15 ct. 3 maal plaatsen wordt 2 maal
berekend. Ingezonden mededeelingen 35 ct. p. regel. Speciale conditiën voor
herhaaldelijk adverteeren.
mreakoutif on de polis vermelde voorwaarden.
ojj verlies
T«n
bil J* fl f| f§
levenslange 11111 8 verlies van
geheele /[III een hand,
invaliditeitI 4UU voet of oog ;I||JU I I U U e6n duim 1
Be verzekering wordt gewaarborgd door de HoJlandsche Algemeene Verzekeringsbank, gevastigd te 8chiedam.
bfj verlies
van een
wijsvinger^
bti
verlies van
eiken ande
ren vinger
Dit nummer bestaat uit DRIE
bladen en een Geïllustreerd
Zondagsblad.
AANGIFTE INSCHRIJVING MILITIE.
De Burgemeester van Schiedam
herinnert bij deze belanghebbenden inzonder
heid de in 1897 geboren mannelijke personen,
hun vader, moeder, voogd ot curator aan hunne
verplichting tot het doen van aangifte ter inschrij
ving voor de Militie in Januari 1916
Voor het doen van de aangifte ter inschrijving,
die moet plaats hebben tusschen 1 en 31 Januari
a.s., zal meer bepaald gelegenheid worden gege
ven op
V rydag 7 Januari 1916,
en
Zaterdag 8 Januari 1916,
telkens van des voormiddags 9 tot des namiddags
12, en van des namiddags 1 tot 4 uur in het
gebouw de »St JORIS DOELE" aan het Doele-
plein alhier.
0C Bij de aangifte ter inschrijving bestaat
gelegenheid om op te geven de reden van vrij
stelling, die de ia te schrijven persoon vermoede
lijk zal kunnen doen gelden.
Schiedam, 24 December 1915.
De Burgemeester voornoemd,
M. L. HONNERLAGE GRETE,
PUBLICATIE.
PROVINCIE OVERIJSSEL
Wet van 21 April 18IO (Bulletin des lois
no. 285) en Koninklfyk besluit van 18 Septem
ber 1818 (Staatsblad no. 35).
M IJ J\ 15 N.
Aanvraag om concessie tot het ontginnen van
zout in de gemeenten HAAKSBERGEN en
LONNEKER.
De Gedeputeerde Staten van de provincie
Overijssel,
Gelet op de bepalingen van bovenaangehaalde
wet en Koninklijk besluit:
Brengen ter kennis van belanghebbenden
I. dat op den 5 December 1915 bij hen is
ontvangen en onder nr. 8 in het ter provinciale
griffie van Overijsel gehouden bijzonder register
is ingeschreven het volgende verzoekschrift
Geven eerbiedig te kennen
1. J. M. van der Schalk, industrieel,
2. H. J. Jansen, brander, distillateur en
glasfabrikant,
3. J. P. H. Jansen industrieel,
allen wonende te Schiedamten deze domicilie
kiezende ten huize van den derden ondergetee-
kende te Schiedam
Dat zij, gebruik makend van het recht, be
doeld in art. 13 der wet van 21 April 1810
(Bulletin des Lois nr. 285) concessie vragen tot
het ontginnen van zout over een uitgestrekt
heid van ongeveer 3300 H.A. onder de gemeente
Buurse. als aangegeven in een bij deze in triplo
overgelegd plan op schaal 1—2000 begrensd
als volgt:
De op de kaart aangegeven lijn. loopende van
A, zijnde de grenspaal 834 langs de Rijksgrens
naar B, zijnde grenssteen 32,
Van B in rechte lijn naar C. zijnde de as van
van den duiker der Bruninkbeek, onder den
Weg van Broekhege naar Smalbroek.
Van C den linkeroever der Brunink- of Nieuwe
Beek volgend tot D, zijnde de as van de brug
en den weg van Rutbeek naar Usselo.
Van D naar E volgende de as van laatstge
noemden weg.
Van E, zijnde het snijpunt der assen van
evengenoemden weg met den weg van Rutbe-
kerveld naar de Buursser- of Schipbeek, naar F,
zijnde de as van de brug in evengenoemden weg
°ver deze beek.
Van F in rechte lijn naar A, het uitgangs
punt, terug
dat de aanwezigheid van zout in het door hen
aangevraagde mijnenveld overtuigend is bewe
zen, zoowel door boring op het mijnenveld als
ln de omgeving daarvan
dat zjj vermeenen de noodige faculteit en mid
delen, die de wet van 21 April 1810 vordert, te
bezitten.
Bedenen waarom zii Uw College eerbiedig
Verzoeken deze aanvraag overeenkomstig meer
genoemde wet te willen doen inschrijven en af-
kondigen, waartoe zij de noodige gelden be
schikbaar stellen.
Schiedam, 3 December 1915.
J. M VAN DER SCHALK.
JANSEN.
J P H. JANSEN.
II. dat' het grondplan van het betrokken ter
rein, hetwelk gelegen is in de gemeente Haaks
bergen en Lonneker, opgemaakt op de schaal
van 1 op 10000, ter provinciale griffie van Over
ijssel is neergelegd.
Belanghebbenden worden mitsdien opgeroepen
hunne bezwaren, zoo die er zijn tegen het ver-
leenen der gevraagde concessie, of hunne aan
vragen in concurrentie schriftelijk aan hun
College in te leveren vóór den laatsten dag van
de vierde maand na dagteekening, waarop deze
bekendmaking voor het eerst zal zijn afgekondigd.
Zwolle, den 14 December 1915.
De Gedeputeerde Staten van Overijssel,
RECHTEREN Voorzitter.
HENRI VAN GROENENDAAL,
Griffier.
Weer heeft ons de adventtijd veel in het ge
heugen geroepen. Weer hebben wij ons éen
gevoeld met geheel de zondige menschheid en
wij hebben met de aartsvaders en profeten
gesmeekt: „Dauwt, hemelen, van boven, en dat
de wolken regenen den Rechtvaardige".
Alles wijst ons op den naderenden Verlosser.
Joannes, de boetgezant, met zijn ernstig woord
van boete: „Bereidt den weg des Heeren -
Maria, de onbevlekt Ontvangene, die als het
morgenrood ons de blyde boodschap brengt van
den klaren, hellen dag, van het volle Zonnelicht
- Christus, die straks zich zal toonen als het
„Licht der wereld".
Zoo werpt de godsdienst, het geloof van Chris
tus, Gods Zoon, Zfjn licht in den duisteren
wintertijd zoo wordt de nacht de blijde
Kerstnacht volle dag, zoo opent zich de hemel
om deze zondige wereld in bovenaardschen glans
te zetten, zoo dalen engelen af en aan, zuivere
geesten, die immer staan voor Gods troon en
zij zingen een lied boven Bethlehems velden,
zooals geen menschenkind zingen kan - een
lied vol hoog heilige poësie. En zij zingen dat
lied boven een arm kind en Zijne arme moeder
„Gloria in excelsis Deo et in terra pax ho-
minibus bonae voluntatis". Gods Zoon mensch
geworden een arm wicht. „En gij zult Hem
vinden in windselen gewikkeld." Dat is het
middel Gods om de wereld vrede te brengen.
De wereld strijdt tegen God en God zal
vrede brengen. Wat een goedheid wat een
liefde wat een vernedering schijnbaar wat een
les voor de wereld van heden I De booze weield,
in zich verdeeld, aangevoerd door den gevallen
Lucifer, is in oorlog met God. lederen dag zoekt
zü haar rijk uit te breiden en verteerd wordt
zij door haat en nijd. Hoe tracht die wereld
God, zoo mogelijk, te vernietigen door haar
verderfelijke leer door haar verderfelijke kunst
en wetenschap. Zij wil God, haren Schepper, niet
dienen, zij stoort zich niet aan Zijn wil, aan
Zijn wetten. Haar terrein is het aardsche. het
passioneele. het geldelijke die kleine, dwaze,
zwakke wereld verklaart God, den oneindige,
den alwijze. den almachtige den oorlog.
En ondanks dien dwazen overmoed die
niets anders over zich afroept dan Gods eeuwige
wrake, zendt God zijn engelen„pax hominibus
bonae voluntatis."
Hij spreekt van vrede wil vrede. Daarom
zal Hij beginnen met in Zijn goddelijken Per
soon de menschelijke natuur te vereenigen met
Zijn goddelijke natuur. Dat is reeds een daad
voor den hoogsten vrede. Daardoor laat Hij niet
de menschelijke natuur over aan haar ellende,
maar komt haar ter hulpe en verheft haar. Hij
wil vrede en Christus zal mensch beginnen
te worden van den beginne af. Hfj zal-het
leven beginnen aan te nemen in de langvoor
spelde maagd. Hij wil vrede en daarom zal Hij
geboren worden in alle geringheid, in een arme
stal. - Pax hominibus. En de herders snellen naar
Bethlehem, de eenvoudigen, daar vinden zij den
vrede, dien de wereld niet geven kan daar
begrijpen zij een weinig van de liefde Gods
jegens ons menschen. Daar komen de wijzen
NEDERLANDSCHE FABRIEK Tïl DIIDR
vanmuziek-instrumentcn I iUÜUrlw
Dit is de eenige zaak gedreven door dessels
zelf den oprichter der in Neder/and zoo be*
kende FABRIEK VAN MUZIEKINSTRUMENTEN
522 7
ui.t het Oosten zij hebben Zijn ster in het
Oosten gezien en hebben haar gevolgd. Zij
vonden deö vrede niet aan het hof van Herodes
daar was jalousie nijd onrust. Herodes,
de koning beefde, als hij dacht, dat er een vorst
zou opstaan, machtiger dan hij, En de wijzen
verlieten het koninklijk paleis en weer zagen
zij de ster en volgden die - tot zij staan
bleef boven de plaats „waar het Kind was". Zij
zochten en zochten daar naderen zij den stal
wat armoede I daar zagen zjj een moeder
met haar kind I daar vielen zij aanbiddend
neder en offerden z(j hunne-koningsgaven
goud, wierook en myrrhe Dat was de wrake
Gods over de zondige wereld. - Pax hominibus
bonae voluntatis. Hun hart was rustig, omdat
het rust vond bij God.
Ja, goddelijk Kind van Bethlehem, wel moch
ten de profeten begroeten als „vredevorst".
Dat is Uw koningschap en heerschappij den
vrede te brengen.
Vrede hebt Gij gebracht door Uw woord
door Uw wonderen door Uw voorbeeld.
Vrede hebt Gij gebracht door Uw lijden.Dat
was Christus' afscheid van de wereld: „Mijnen
vrede geef Ik u, Mijnen vrede laat Ik u". Vrede
straalde van Zijn kruis als Hij bad voor Zijn
vijanden als Hij den moordenaar het Paradijs
opende.
En als Hij verscheen in de glorie Zijner al
macht Zijner verrijzenis dan was Zijn woord
weer vrede „Vrede zij u" en wel bij herhaling.
Zoo zien wij in waarheid op tot Christus als
den Vorst des vredes. Wat een contrast met de
wereld, waarin wij leven. Men roept wel vrede,
maar daar is geen vrede. De wereld denkt vrede
te vinden in de macht van den sterkste die
macht zal juist worden een wapen voor den
strijd. De aardsche macht wil zich uitbreiden
als de hebzucht. - Aardsche macht en groot
heid kan ons nooit bevredigen hoe mach
tiger wij zijn, des te meer vreezen wij onze
macht te verliezen en te rien verminderen.
Dat is nu eenmaal het typische verschijnse
len van alle goederen en de genoegens der wereld.
De drievoudige begeerlijkheid gaat steeds rond,
en bewust of onbewust laat de mensch - de
wereld zich min of meer door haar regeeren
wij hebben hier niemand te veroordeelen wie
de schuld draagt-kunnen wij niet uitmaken
maar de wereld moge wel in zich zei ven treden
en zien hoe Christus zich wreekt op de zonde
der wereld door onbegrijpelijke liefde en zelf
vernedering. Christus' Gods Zoon ligt daar als
hulpbehoevend kind in Bethlehems armen stal
als een bewijs van Zijn goddelijke barmhartig
heid en vergevingsgezindheid. Bij al den strijd
dar wereld tegen God heeft Christus Zijn
almacht getoond door Zijn liefdevolle barmhar
tigheid. En zou de wereld nu denken dat zij
zich redden zal en den vrede zich kon verze
keren door wrake en het dooden van duizenden
en het verwoesten van vruchtbare bodems?
Men wil wel vrede, maar ieder op zijne wijze
men wil zich niet vernederen, men wil geen
schuld erkennen. Zoo komt men niet tot
vrede kanonnen, onderzeeërs en alle
nieuwerwetsche vernietigingswerktuigen - we-
derzijdsche uitplundering en uithongering kun
nen en zullen ons den vrede niet brengen.
Wereld, die daar nederligt, geslagen door de
gruwelen van den oorlog, vertrapt en vernedert
volkeren, die elkander haat met een onge
kende passie, die geen vrede zoekt dan in alge-
heele uitputting en vernietiging, op zulk een
wijze is slechts strijd hier en dood. Zoo kan
men nooit den waren vrede winnen.
De ware vrede zetelt niet in geweld niet
in den grooteren rijkdom van oorlogsgeschut
niet in het grootst aantal soldaten - niet in
de grootst mogelijke buit - de ware vrede ligt
niet in een vrees aanjagen de ware vrede
moet zerelen in het hart. in de ziel der volke
ren de ware vrede stamt van den hemel.—
De mensch heeft door zyn zonde de vrede ver
bannen van de aarde.
Ziet omhoog. Uw Redding komt van boven.
Uw Redder is daar. Gods Zoon heeft den vrede
ons weergebracht van den hemel, toen Hij mensch
werd. daarom zongen de eDgelen„Pax homi
nibus bonae voluntatis."
Gods liefde schonk ons den vrede Gods
liefde schonk ons het groote gebod der naasten
liefde alleen in de liefde Gods ligt de vrede
de innerlijke, de duurzame vrede daar
wordt weer levend de eerbied voor Gods gezag
en Zijn wet - daar leeren wij onzen even mensch
eerbiedigen en beminnen om God - omdat
allen Zyn evenbeeld zijn en omdat voor hen
allen Christus is mensch geworden.
Christus in Betlehems stal is de levende open
baring van die liefde Gods van dien vrede
Gods.
Daarom hebben Hem de profeten aangekon
digd als den Vredevorst daarom juichten
engelen om Zijn kribbe„pax hominibus bonae
voluntatis." Hoort, over de slagvelden, hoog
boven het kanongedonder, boven het weege
klaag van duizenden, die lijden en sterven,
gaat het engelenliedGlorie aan God in den
Hooge. en vrede op aarde den menschen van
goeden wil.
De haat der volkeren moge hoog opvlammen
en de lucht roodkleuren Gods liefde is on
eindig hooger.
Dat is ons een troost in deze dagen van alge-
heele verwarring - van eindeloozen strijd.
Het vredespaleis in Den Haag hoe goed ook
bedoeld, staat er als een publieke bespotting van
menschelijke idea'en de vredesconferenties
hebben den oorlog niet kunnen beletten, nog
niet eens kunnen beperken. De conclusies dier
conferenties zijn niet begrepen, of worden
verkeerd uitgelegd geheel het werk daar, is
weer gebleken menschenwerk te zijn wy
kunnen er van zeggen Zij hebben een spin-
neweb gewevenWat is zwakker en genialer dan
een spinneweb met wat een moeite arbeidt de
spin daaraanin haastigen gang, als gold het
een ernstige levenskwestie, loopt zij heen en
weer en voltooit haar werk; maar zonder moeite,
in een oogenblik is het verwoest. De wind rukt
het uiteen, en de zwakke draden fladderen, in
stukken, als een spel van den wind, overal heen.
Dat geldt voor alle menschenwerk.
Daar is in waarheid een eenig vredespaleis,
dat de stormen van den tijd zal trotseeren,
waarboven staat „Christus, gisteren, heden, en
in de toekomende eeuwen" en dat is de arme
3tal van Betlehem - daar troont de vredevorst
Gods Zoon, en Hij roept de wereld toe: „komt
allen tot mij, en ik zal rust geven aan uwe
zielen".
Gelukkig de eenvoudigen, de onderdanen, die
snellen naar de arme kribbe, om vrede te zoeken
voor hunne zielen met God Zalig de ko
ningen, die niet eer rusten voor zij hier zijn
aangeland die het hof van den jaloerschen,
zondigen Herodes, d.w.z. de verderfelijke godde-
looze politiek, ziet volgen, maar boven alles zoe
ken den vrede van hun eigen ziel met God.
Hier, in het licht van het goddelijk kind,
leeren wij elkander vergiffenis schenken, leeren
wij elkander verdragen hier zwijgt alle jalou-
zie en haat hier zwijgt alle krijgsrumoer
hier is de hemel op aarde de innerlijke on
verstoorbare vrede: „pax hominibus bonae vo
luntatis."
ff. B. G. Verhev,
OP.
25 December 1915.
Te strijd in Montenegro
liet Duitsche hoofdkwartier dee!t mede, dat
er geen bijzondere gebeurtenissen hebben plaats
gehad
Uit .Weenen wordt gemeld:
HET JUIST
ADRES