ZEmmcimmmm
V
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN.
Het Eerste Eucharistisch Congres.
Ij
45ste Jaargang.
Zaterdag 30 September 1922.
No. 13453.
Advertentiën: 15 regels 1.75 elke regel daarboven 35 cent, 3 maal
plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel.
Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag
toegezonden. Incassokosten worden berekend.
Bureau KOEMARKT 4.j Telefoon Intercommunaal 85. Postbus39.
Abonnementen per 3 maanden ƒ2.per week 15 cent, franco per
post 2.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent.
Dit nummer bestaat uit twee bladen
TWEEDE BLAD.
ken temidden van bloemen-weelde in blanke
pracht
Alle banieren naar Amsterdam
En met duizenden naar het le Eucharistisch
In Amsterdam, de stad van het H. Sacra-
mentswonder, wordt, zooals allen- reeds bekend
is, van 1922 October e.k. een Eucharistisch
Congres gehouden, het eerste, dat op Nederland-
schen bodem plaats vindt.
Ijverig is men sinds lang in de weer, om deze
grootsche hulde aan den Christus Eucharisticus,
schitterend te doen slagen en gezien de wijze,
waarop 't voorbereidend werk wordt verricht
behoeft ook niemand er aan te twijfelen, dat
dit zoo bij uitstek katholieke plan niet zou ge
lukken.
Aan uitex-lijk eerbetoon zal het inderdaad die
dagen den Christus niet ontbreken, maar dit
is niet datgene, waarom Hij op de eerste plaats
vraagt. Hij wil van ons vooral de innerlijke over
tuiging, waarvan de uiterlijke praal en pracht
een uitvloeisel mag zijn.
Vorigen Zaterdag plaatsten wij reeds een
oproep van Mgr. Bosman, den deken van Am
sterdam,waarin hij den vurigen wensch uitspreekt
dat vele Katholieken 't Eucharistisch Congres
zullen komen bezoeken, in de ware geloofsover
tuiging en warmen liefdezin. Onze hooggeachte
bisschop zal er als zorgzame herder zijner ge-
loovigen niet ontbreken, tevens zal er Z.D.H.
Mgr. Heylen, bisschop van Namen en voorzit
ter der Internationale Eucharistische Congressen
tegenwoordig zijn.
Behalve de verschillende liturgische plech
tigheden die die dagen zullen worden verricht,
zullen diverse vergaderingen worden belegd en
zal Zondagmiddag, 22 Oct., een groote optocht
met banieren gehouden worden, waarna in het
Stadion een grootsche openluchtmeeting plaats
heeft. Sprekers met groote reputatie zullen daar
hun vermanende en opwekkende woorden laten
klinken. In alle kerken van het Bisdom zal dien
Zondagmorgen tot 12 uur 't Allerheiligste zijn
uitgesteld.
Om onze lezers nogmaals met klem op te
wekken, in zoo groot mogelijken getale ten Con-
gresse te gaan, plaatsen wij de volgende, schoo-
ne woorden van den len secretaris van het Con
gres, den zeereerw. pater-W. van Dijk O.S. Aug.
Zoolang reeds is de wensch geuit moge
Nederland een Eucharistisch Congres hebben
Sinds 1916 staat dat plan vastgelegd in de sta
tuten van den Eucliaristischen Bond. In 1920
zou het komen. En nu komt het inderdaad. Waar
op wij wachtten, wat we hoopten, laat nog steeds
op zich wachten het processie-verbod is ge
bleven. Maar al mogen we dan nóg niet buiten
komen, we zullen binnen' met grootschen
luister onzen Christus eeren.
De natuur huldigt haren Schepper. Dht is
haar groot streven.
De mensch heeft getracht de natuur in op
stand te brengen met God.
Maar de H. Eucharistie doet de natuur
weer voor God buigen.
Biedt de natuur aan Christus niet den eucha-
ristischen mantel
De jaargetijden, de elementen, zon en dauw
en regen en vorst, alles werkt samën, Om te
leveren de uitverkoren graankorrels en druiven
trossen voor het Hoogheilig Offer, dat ons den
Christus geeft.
De aarde werd opgedolven, om aan Jezus
Eucharisticus te schenken de edelste metalen,
de kostbaarste steenen, want altaar, Tabernakel,
kelk, ciborie, monstrans kunnen nooit te kost
baar zijn
En de wouden bieden hun schoonste hout
soorten, en de olijven zorgen voor eeuwig licht,
en de bloemen-weelde der natuur herschept
Christus' verblijf tot een lusthof.
Buigen de eeuwen-oude natuurwetten niet
voor het consacreerend woord
En de mensch --
Zijn edelste gaven behoort hij te schenken
aan „dezeglorie van God". Zijn hart, zijn
talenten, zijn krachten, zijn aanbiddende ziel.
Kunsten en wetenschappen begonnen een schit
terenden tweestrijd met moeder natuur, om den
verborgen God 't beste aan te bieden. Want aan
het Allerheiligste Sacrament kan nimmer te
groote lof gebracht. „Major omni laude",
zingt St. Thomas van Aquine nog altijd door,
boven allen lof verheven is dit Goddelijk Sa
crament.
Daarom komt het- Eucharistisch Congres
in Amsterdam, Het moet worden een nog on
gekende verheerlijking der H. Eucharistie. En
allen moeten meejubelen in 't machtig koor
Lezers, lezeres, wat doet gij ervoor
Doet ge mee aan 't Congres van Christus
Steunt ge het met uw geestdrift, uw talenten,
uwe Gods-gaven, uwe tegenwoordigheid, uwe
deelneming, uw geld?
Kan menschelijke kracht ooit beter zijn be
steed
Doet mee 1
Laat in de daden van het Congres den troon
van onzen Koning Christus in iedere kerk prij
Congres in Nederland
Binnrnhnd.
De Katholieke liefdadigheid.
Voor wie op de hoogte is van de kaart van
Nederland schrijft de „Resb." en weet, hoe en
waar kerken en stichtingen verrijzen, is het niet
noodig naderen tekst en uitleg te geven van
het feit, dat de Katholieken uitmunten in lief-
dadigen zin.
Toch is het nog wel eens aardig, het feit ook
officieel vast te stellen. We hebben dat vroeger
al eens gedaan met, de cijfers uit de Begrooting
van Justitie. We zullen er thans ook eenige uit
puren.
Bij de Justitiebegrooting is weer gevoegd
een staat 'betreffende machtigingen tot aan
vaarding van makingen en schenkingen, ver
leend aan kerken, en kerkelijke instellingen van
weldadigheid. Het geldt ditmaal het jaar 1921.
Daaruit blijkt, dat in dat jaar' vermaakt
zijn aan kerken en kerkelijke instellingen
999.656 en aan kerkelijke instellingen van
weldadigheid 779.132 te samen alzoo voor alle
gezindten en stichtingen 1.778.789.
Neemt men de cijfers voor de Katholieken
alleen, dan krijgen we 615.777 voor kerken, enz.
en 437.132 voor instellingen van weldadigheid,
te samen 1.1052.910. Voor rekening der Katho
lieken komt dus meer dan 59 percent, hoewel hun
percentage der bevolking nauwelijks 35 percent
is.
Ook hier is de katholieke liefdadigheid weer
schitterend bewezen.
De 2Va millioen voor de Universiteit zijn er
nog niet bij. .Maar 't is waar, dat treft geen
schenking als hier bedoeld. Althans niet als
geheel, maar van zelf spreekt, dat voortaan ook
de katholieke universiteit gaat betrokken worden
in de makingen en schenkingen bij testament.
Gemengd Nieuws.
Het geleerde varken. Het schijnt,
dat zij, die ambtenaars-organen redigeeren, bij
de uitoefening van dat nevenbedrijf nogal eens
hun schade willen inhalen op.den drogen papt-
rassenstijl, waartoe ze in hun-dagelijksch ambt
gedoemd zijn.
Zoo lazen we onlangs de schilderachtige ver
gelijking van den ambtenaar van vóór de
organisatie met den mensch, die van Jeru-
zamen naar Jericho reisde, dooi- roovers werd
uitgeschud en met wonden overdekt langs den
weg werd achtergelaten. De organisatie was de
barmhartige Samaritaan, die zich over hem
ontfermde.
Dit Oostersche beeld wordt nu overtroffen
door een, dat we thans uit de vaklitteratuur op
diepen. Door de intrekking van art. 25 -tweede
lid van het Bezoldigingsbesluit voor burger
lijke Rijksambtenaren, heeft n.i. volgens een
ander orgaan, de Regeering andermaal getoond,
dat zij voor de „Commssie voor georganiseerd
overleg in Ambtenaarszaken" evenveel res
pect heeft als een slager voor zijn geleerd varken.
„Zij snijdt met evenveel gemak een stuk van
de rechten dezer commissie af, als een slager
een orgaan van het door hem geslachte dier."
Uit het oogpunt van practijk zouden wij
aan den half vermoorden reiziger toch nog de
voorkeur geven boven het geslachte, geleerde
varken. Maar misschien ware het voor het
prestige der ambtenaren toch beter, als derge
lijke gesneden beelden en gelijkenissen achter
wege bleven.
(Tijd.')
spanning ontijdig met alle middelen op het slui
ten van den wapenstilstand aandrong, een voor
barigheid die hij later ook inzag en toegegeven
moet hebben.
De grootste schilder ij. De grootste
schilderij der wereld is het „Panthéon delaGuerre
het monumentale werk van Pierre Carrier Bel-
leuse en Auguste Francois Curguet. Dit boek, dat
een oppervlakte beslaat van niet minder dan
1800 vierkante meter het is 120 meter lang
en 15 meter breed bevindt zich thans in een
speciaal daartoe opgericht gebouw te Parijs.
Van uitgevers en componisten.
Hummel was eens te soup eeren gevraagd bij een
rijken uitgever Peters te Leipzig.Het souper was
schitterend.
Hummel had juist zijn groote „Klavier schule"
voltooid en verlangde daarvoor 11.000 thaler
honorarium, die P. echter niet wilde geven. Aan
tafel werden de onderhandelingen voortgezet
en daar Hummel met de grootste kalmte voet
bijstuk hield, riep P. eindelijk uit
Jullie componisten lijken wel gek. Je weet
niet meer, wat je van een armen uitgever ver
langt.
Jawel, was 't gevatte antwoord, hoe kon
den jullie zulke fijne soupers geven, als wij arme
componisten er niet waren.
Het gansche gezelschap barstte in lachen uit,
waarmee P., nadat hij eenigermate van zijn
verbazing bekomen was, hartelijk instemde.
Kostbaar werk. Een reuachtig water
staatswerk zal in Britsch Soedan worden uitge
voerd. Het betreft de irrigatie van 3 a 400.000
accres land, welke daana als katoentuinen zullen
worden geëxploiteerd. Hekwerk omvat het bou
wen van een dam door den Blauwen Nijl en
650 mijlen kanalen en waterafvoer. De kosten
der nieuwe irrigatiewerken zullen 48 millioen
gulden bedragen.
In dronkenschap. Nabij de Hercules-
brug te Berlijn waren voorbijgangers dezer dagen
getuigen van het volgende merkwaardige schouw
spel. Tegen den oever van het Landweerkanaal
stond een ladder in het water geplaatst, terwijl
men daarnaast 'n luchtpomp ontwaarde, die
voortdurend in beweging gehouden werd.
Het bleek dat een duiker in het modderige
kanaalwater eenige geheimzinnige operaties ver
richtte, waaromtrent in een oogwenk onder de
toeschouwers de dolzinnigste geruchten de ronde
deden.
Eerst heette het, dat de duiker een grooten
goudschat, door dieven in het kanaal geworpen,
had op te delven, maar spoedig werd de vol
ledige en ware toedracht van het geval bekend.
Zij kwam hierop neer, dat een „caféhouder"
uit de Friedrichstrasse-buurt op zekeren avond
in opgewonden toestand het kanaal genaderd
was en een aantal gouden en met briljanten
bezette horloges, ringen en oorhangers in het
slijkerige water had geworpen
Deze kostbare voorwerpen waren geenszins
van inbraak afkomstig, maar maakten het
rechtmatig bezit uit zijner wettige echtgenoote.
Voor de oogen dezer wanhopig schreiende
dame had de café-man deze precieuse artikelen
mir nichts dir nichts naar de haaien gezonden.
Hij had dit misdrijf echter niet gepleegd om
zijn vrouw te ergeren, noch uit ascetische over
wegingen, die hem noopten afstand te doen van
deze aardsche goederen, maar verkeerde in het
vér-gevorderd stadium van dronkenschap, dat
men met den naam delirium tremens pleegt
aan te duiden.
Zijn troostelooze echtvriendin had nu een
duiker gerequireerd cm kost wat kost haar
dierbare kleinodiën uit de donkere diepten van
het water te voorschijn te brengen. Meer dan
twee gouden heerenhorloges en een gouden da
mesremontoir kon de man echter niet" vinden,
daar hij telkens tot over de knieën in den rnod-
derachtigen kanaalbodem wegzakte.
ovenspa rtn mg, slapeloosheid, onrustGebruik
MIJNHARDT'S ZENUW-TABLETTEN
fove
Pen koken 75ct bij Apoih. en drogisten.
Verkrijgbaar te Schiedam o.a. bij A. Scholte Jr.
lïroersvest 71 N.V. Drogisterij de Papaver,
P. J. v. d. Sman, Hoogstr. 115 Henri Vlek,
L. Kerkstr. 29 en|verder bij alle goede drogis
ten tergj-plaatse. 7441 ll^J
ALLEEN F
L FRgcO^
„MMrTIRÏ
OOTWU»
Bovenstaande tabletten zijn verkrijgbaar bij
P. J. VAN DER SMAN
Hoogstraat 115, Schiedam en Vlaardingen.
VLEK, 1" Kerkstraat 29,
A. SCHOLTE Jzn.,
Drogisterij ..de Gaper." lïroersvest 76.
Schiedamsche Drogisterij, Groenelaan 65.
Engrosfa. ïan TUIGT &MAST, Hofdijk Rotterdam.
Kerknieuws.
Nog meer memoires. Naar gemeld
wordt, is prins Max van Baden van plan, bin
nenkort zijn „Herinneringen en aanteekeningen"
uit den tijd van zijn kanselierschap en de Duit-
sche debacle in het licht te geven.
Volgens zijn voorstelling van zaken moet
vooral Ludendorff de schuld van de débacle
dragen, daar hij tengevolge van zenuwover-
Het wonder van den H. Januarius.
Men schrijft uit Rome aan de „Rsb."
Telken jare in de maanden Mei en Septem
ber geschiedt te Napels het bekende wonder van
den H. Januarius, patroonheilige van de stad
Napels. De reliek van het bloed van dezen heili-
en martelaar wordt dan geplaatst in de nabijheid
van de reliekkas, waarin het hoofd van den
martelaar wordt bewaard. Nadat eenige gebeden
door de geestelijkheid en geloovigen worden
gedaan, begint het bloed langzamerhand vloei
end te worden, hol voluum en het gewicht neemt
toe en de met goud versierde flacon, waarin
eerst slechts op den bodem een stuk geronnen
bloed lag, wordt bijna geheel gevuld met vloei
end, rood bloed.Geheel Napels loopt op de dagen,
dat het wonder zich vertoont, naar dén Dom en
de kapel, waar de relieken van den Heilige ge
toond worden
Geheel het volk bidt met den priester mede
en zoodra is het wonder voltrokken of een-en-
twintig kanonschoten verkondigen het aan de
geheele stad en omgeving. Sedert eeuwen her
haalt zich dit wonder en duizenden hebben het
kunnen constateeren. Ongeloovige geleerden
hebben alles uitgedacht om het uit te leggen,
geen enkele uitleg houdt staande. Het is een feit,
dat niemand meer loochenen kan en de kracht
van het wonder bestaat niet alleen in het vloei
end worden, maar ook in toename van voluum
en gewicht.
Indien het wonder niet geschiedt roepen de
vurige en bijgeloovige Napolitanen, dat er een
groot onheil over de sta'd zal komen. De H. Janu
arius, die tijdens de Romeinsche keizers Bisschop
was van Benevento, werd te Napels begraven en
was steeds de geliefde volksheilige van de stad.
Geen burgemeester, socialist of liberaal zou ooit
wagen afwezig te zijn bij de feesten te zijner eere.
Liturgie.
Zeventiende Zondag na Pinksteren.
„Gerechtig zijt Gij, o Heer. en rechtvaardig
is Uw oordeel", tot die belijdenis komen wij wel,
als we met geloovig oog de wereld onzer dagen
gadeslaan Hij, Die Zich in den loop der wereld
geschiedenis aan haar heeft doen kennen als
een goed en bezorgd vader, wordt uitgebannen
men heeft hem niet meer noodig, vergetend, dat
diezelfde goedertieren Vader óok is en blijft een
almachtig cn rechtvaardig God. Is het niet alsof
Onze Lieve Heer de wereld aan haar lot heeft
overgelaten en rustig afwacht, totdat zij van
haar onmacht ten volle overtuigd, schuldbewust
vragen komt„doe met uwen dienstknecht
naar uwe barmhartigheid" Hoe waar blijkt in
onze dagen dat woord des Heeren, dat God
aan de kleinen heeft geopenbaard, wat Hij aan de
grooten dezer wereld heeft verborgen gehouden!"
„De kleinen" d.i. de eenvoudiger), van harte,
vouwen de handen en bidden om redding van de
zich vermoordende wereld, terwijl de grooten, die
voor moesten gaan in Godsdienst en openbare
Godserkenning, door tractaten en conferenties
meenen de eeuwige tien geboden te kunnen ver
vangen i Is de geschiedenis niet daar om het
gelijk der „kleinen" te bewijzen Is het psalm
woord te schande,gemaakt, dat „gelukkig is het
volk, welks God de Heer is" of dat „gelukkig
zijn zij die onberispelijk op den weg zijn die
wandelen in de wet des Heeren"
Wat echter van de wereld in haar geheel ge
vorderd wordt, dat is ook onverbiddelijke eisch
voor ieder afzonderlijk. Dat derhalve ieder
die zijn natuurlijken drang naar geluk bevredi
gen wil er naar strove tot de „kleinen" te belmo
ren aan wie God Zijn hemelwijsheid openbaart
Beginnen we dus met. de nederige erkenning van
Zijn opperheerschappij „door het woord des
Heeren zijn de hemelen gegrondvest en door
den adem van Zijnen mond geheel hun uitspan
sel. „Hieruit volgt met onafwijsbare noodzake-
ijkheid onze plicht God te dienen. Dat leeit
ons nog eens duidelijk het evangelie „Gij zult
den Heer uwen God beminnen met geheel uw
hart, met geheel uw ziel, en geheel uw verstand.
Dit is het grootste en eerste gebod. 't Is of
Christus dat gebod hier eens heel bijzonder wil
inscherpen, ais Hij de Phariscën dwingt tot de
erkenning van zijn Godheid Immers het is of
Hij hun zeggen wil
Dit zeg Ik u wel, dien ge kent als „Zoon van
David", maar ge weet zeer goed dat die groote
stamvader mij ook erkende en aanriep als „zijn
Heer" d.i. als zijn God Geroepen dus totden
dienst van den oneindig Heilige, een dienst ech
ter die niets verschrikkelijks heeft, daar ze ge
grondvest is op de liefde, die een natuurlijk ver
langen is van ons hart, laten we er naar streven
„te wandelen waardig de roeping, waartoe we
geroepen zijn" 1 Dat kan ons toch ook geen moei
te kosten, als we ons even doordringen van onze
bevoorrechte positie Aan welk kind kost het
moeite wederliefde te geven aan een vader, wiens
weldaden het den geheelen dag dooi ondervinde
mag?Komt laten we dan weer eens volop worden
en in de daad ons toonen van onzen Hemelvader-.
Dan zal God ons geb.ed verhooren en ons geroep
zal komen tot FlemDan gaan we ons herinneren,
dat „wij zijn een lichaam en een geest d.w.z.
dat we in deze wereld broeders en-zusters zijn.
Dat we dus verplichtingen ook tegenover el
kander hebben. Genietend dus overvloedig van
ons kinderschap Gods, doen we ons best om
aan dwalende broeders en zusters het zelfde
geluk te verschaffen. Laten we als Daniel voor
ben bidden, overtuigd dat alleen doorGods opper-
goedertierendheid redding komen kan ,,lk
Daniel, bad den Heer, mijnen God, en ik sprak
verhoor, o Heer de smeekingen van uwen dienst
knecht toon uw gelaat welwillend over uw hei
ligdom cn zie genadig neder op dit volk, over
hetwelk Uw naam is aangeroepen, o God."
NIEUWE SCHIEUAMSCHE COURANT