NIEUWE SCfflEDAMSCHE COURANT.
DAG&LAD WOmSCHIEDAM EN
Kerstmis.
Dagblad voor Schiedam en Omstreken.
Geïllustreerd Zondagsblad
Geïllustreerd Zondagsblad
De Kerkbode
46ste Jaargang.
Maandag 24 Deeember 1323.
■No. 13828.
Bar... t KOEHAHET 4. - Teletou» fc—, P„tbra39.
Abonnementen per 3 maanden f 2. per wee^ 15 cent, franco per Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven werden op aanvraag
post 2.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. toegezonden. Incassokosten worden berekend.
Gratis-Onqevallenverzekering 500 bij levenslange geheele invaliditeitf 200 bij verlies van een hand, voet of oog f 200 bij doodf 100 bij verlies van een
duim; f 60 bij verlies vaneen vvijsvinger; f 15 bij vcrlies vanelken andfu^ vingcr.De veraekering^wordtj^iaaAorgd dQor de Holl.Algem.Verz. bank te Schiedam
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
K E H S T E B E A D.
Met ingang van 1 J a n u a r i 1 9 2 4 zal in dc wijze van exploitatie van de N I E U W E
SCHIEDAMSCHE COURANT een belangrijke wijziging worden gebracht.
Tengevolge van de buitensporig hooge exploitatiekosten in de laatste jaren, was het tot
dusver niet mogelijk, om het
eiken Zaterdagavond als g r a t i s-b ij v o e g s e 1 aan onze abonne's te verstrekken.
Het Zondagsblad moest, zeer tot ons leedwezen, sterk in omvang worden beperkt en slechts
eens in de 14 dagen als gratis-bijvoegsel verschijnen.
Nu de tijdsomstandigheden eenigszins veranderd zijn en de perspectieven op economisch
gebied weer iets gunstiger worden, hebben wij gemeend, dat wij niet langer moeten wachten met
doorvoering van plannen, die wij reeds ccnigen tijd hadden.
Wij zijn dan besloten om, met ingang van het nieuwe kwartaal, het
op dubbele grootte (dus 8 pagina's) ie deren Zaterdagavond bij de courant te doen
verschiinen.
Wij gcloovcn, dat onze abonne's dezen maatregel op prijs zullen stellen, daar zulk een
fraai weekbiad als het „Gcillustreerd Zondagsblad", met zijn rijken inhoud aan tekst en kiekjes)
iets van blijvende waarde is.
Voorts hebben wij het besluit genomen, om aan den wenseh van velen tegemoet te komen
met betrekking tot het Kerk bericht.
Het Kerkbericht verscheen bij ons sinds 1921 als een afzonderlijke uitgave.
Voor velen was het een financieel bezwaar om zich op beide bladen te abonneeren, daar
toch de „Kerkbode" afzonderlijk f 1.— per kwartaal kostte.
Met ingang van Januari 1924 nu zal
niet meer afzonderlijk verschijnen, doch in het Zaterdagavondblad van de „Nieuwe Schicdamsehe
Courant" worden opgenomen.
De „Kerkbode" zal dus uitsluitend aan de abonne's van de „Nieuwe Schiedamsche
Courant" worden geleverd bij het Zaterdagavondnummer.
Den abonne's van de „Nieuwe Schiedamsche Courant" worden, met ingang van 1 Jan. '24,
dus de volgende voordeden geboden
le. gratis: ongevallenverzekering voor bedragen, aan het hoofd onzer courant ver
meld, gewaarborgd door de Boll. Alg. Verz. Mij. te Schiedam
2e. gratis: Gcillustreerd Zondagsblad, belangrijk vergroot van omvang, iedere
week des Zaterdagsavonds;
3e. gratis: De Kerkbode, bevattend de officicele kerkberichten van alle R. K.
kerken te dezer stede.
Waar wij onzerzijds, ten koste van belangrijke financieele offers, overgaan tot de hier
boven omschreven uitbreiding, zal men begrijpen, dat ook van dc zijde der abonne's een kleine
verbooging van den abonnementsprijs gevraagd moet worden.
Hoewel verschillende dagbladen in de laatste jaren den abonnementsprijs hebben verhoogd,
hebben wij dit achterwege gelaten.
Nu wij evenwel in staat zijn, om onzen abonne's verschillende belangrijke voordeelen te
bieden in den vorm van een gratis-ongevallenverzekering, een gratis-Ge-
Illustreerd Zondagsblad en het offieieelc kerkbericht, gclooven wij,
dat men een geringe abonnementsprijsverhooging alleszins zal billijken.
De abonnementsprijs zal van 1 Januari 1924 af bedragen 20 cent per week,
90 cent per maand, f 2.70 per drie maanden (dus met inbegrip van het Zondagsblad en
DeKerkbode).
DE DIRECTIE.
,,lk verkondig u eene groote blijdschap welke
voor het gansche volk zijn zal heden is u een
Zaligmaker geboren welke is Christus de Heer
in Davids stad. En dit zij u het teelten Gij zult
een kindeken vinden in doeken gewonden, en
liggende in een kribbe."
Daar hebt ge uw kerstnieuws, de feesttijding,
een heilbode. Daar hebt ge de vervulling van het
verlossingsidee, dal door een goddelijke uitspraak
in 's menschen diepste innerlijk was bewaard,
uitgegroeid en gerijpt tot een verzoeningsge
dachte van de Godheid met z'n schepsel, en nu
als een historie-monument staat uitgevoerd.
Ons is geboren de Christus, de Messias, door
aartsvaders en profeten voorafgebeeld en voor
speld, door de „denkers van ziel en leven" in
visionnairen blik aanschouwd, door de bcde-
vaartgaande mcnschengeslachten van veel eeu
wen wereldgeschiedenis verwacht en afgebeden,
en door de fclix culpa, door de gelukkige schuld
der menschheid tot een noodzakelijkheid ge
worden, in één woord het was een openbreken
van de wilde eind verwachting, zoo terecht door
St. Paulus „de volheid der tijden" genoemd.
„En plotseling was daar hij dien engel eene
menigte van het hemelsche heir God lovende, en
zeggende Eere in de hoogste hemelen aan God
en op aarde, vrede aan de menschen van goeden
wil. „Vrede O, dat woord klinkt zoo zacht en
zoo streelend na het wapengekletter en kanon
gebulder der voorbije oorlogsjaren het luidt
voor ons als de vreugdemelodieën bij den terug
keer van een beminde, die lang is weg geweest
en dan vallen die klanken, als bloemen uitge
strooid, den bruidsweg vol of zij ringen zich
•.qa reidans van torenspits tot koepeltrans of
ze ijlen als renboden rond, om den vrede te maren
Maar, och neen .er is nog geen vrede in
de wereld. Ja, er zijn weliswaar de laatste jaren
vredesverdragen geteekend, er is onderhandeld
geworden, er is geconfereerd en over ontwapening
gesproken er zijn ^congressen gehouden, een
volkerenbond is gesticht, en een hof van arbi
trage in werking gesteld pacifisten-optochten
anti-militaire bctoogingen en arbeiders-de-
en
monslraties hebben plaats gehad, en dat alles
om te geraken tot een duurzamen vrede. Maar
toch er wordt gefluisterd van nieuwe intrigues
van nieuw opruien van wrok en haat, en van
opkomende gisting er wordt gesproken van
scheiding tusschen de volkeren ja, het is een
publiek geheim, dat de kiemen van haat en
afkeer en jalousie gelegd zijn tot een nieuwen, in
afschuwelijkheid den laatsten nog overtreffenden
oorlog en waarom
Omdat het geen „inquirere pacem", geen „vre
de zoeken" was, omdat de fundamenten van
den vredesopbouw ontbraken, omdaL de men
schen niet „bonae voluntatis", niet „van goeden
wil", niet nederig waren. En dan spreekt men
van vrede, ja, en van vreugde O ik zou u willen
voeren op de boulevards der wereldsteden, om u
het profiel der moderne vreugde in schets te
doen zien.
Vanaf de aanplakbiljetten op de straten tot
van de lichtreclames op de daken, van overal en
aan alle kanten lokken de genotmiddelen ons
aan, om te genieten en te jodelen en plezier te
maken.
En tusschen dat alles door stroomt en stormt
die opstuwende menschengolf, gaqhend en giebe
lend en druk-doend daar gaan de gesoigneerde
jonkers en gefatsoeneerde freules met al hun ré
vérences en hun politesse en dat coquelteert
met allerlei brillantcn en nouveautétjes, en met
hun odeurtjes en parfumerieën, en nu eens wordt
er nauw onderdrukt gelachen om den een of
anderen gefingeerden levensmop, om dan weer
met een zekere elegantie de straten verder door
te zwieren. O, en masse zou men die losse, licht
zinnige wezentjes de revue kunnen laten pas-
seeren.
Gepaste vreugde, wie zou er iets tegen hebben
Maar dat is niet gelijk dat in de wereld gaat, om
lamlendig-lui liggend en soeze-deinend in te
dommelen, en dat liefst onder de narcotische
melancolie van maatslag en cadans van een two-
step of fox-trot, die loom en langzaam op de
machine wordt afgedraaid, en om dan ten slotte
amechtig neer te zijgen in dé zachte armen van
n even futlooze.
Dat is altemaal moderne vreugde
„Le pauvre homine Zij roepen en schreeu
wen'om vrede en om vreugde, maar er is geen
vreugde in hun binnenste, in hun hart. O neen
dringt eens dieper en dichter in op die menschen-
massa, en spreekt ze eens aan, die vragende en
vroolijke oogen die.lach en die luchthartigheid
en levenslust is slechts 'n poeder, een blanketsel,
een schmink, om te schijnen, wat in waarheid
schoon en edel en grootsch is, en om te verber
gen dat innerlijk, dat zoo schromelijk getatoueerd
is door jalouzie en ontucht, die den waren vrede
en vreugde verdrongen hebben. O, wat heeft de
wereldvreugde gemaakt van die jonge levens, die
daar zochten, wat er niet te vinden was, en nu,
elaas, na onzinnig, zot genieten, cr zat van zijn
teruggekeerd, maar tevens verbitterd en ver
beten, en o, mocht 't ook verbeterd zijn 't Was
alles schijn-schoon als een kaleidoscoop, maar,
mijn God, wat een ontzetting die kleurschakee-
ringen zijn niet anders geweest dan van die stuk
geslagen en aan scherven liggende zieleweelde.
„Neen, in de diepte moet hij af, daar woont
sinds eeuwigheden de vrede", ver van waan en
wereld in de kribbe van Bethlehem, daar is ons
geworden de Princeps Pacis, de Vorst van den
vrede.
Laat ons doorgaan tot Bethlehem en deze
zaak zien, die geschied is, welke de Heer ons
heefl bekend gemaakt." De mensch voelt zich
eenmaal van nature getrokken, tot het groot,-
sche, het verhevene, het sublieme, en als hij dan
in z'n innerlijke kleinheid mistast en zondigt,
dan blijft toch 't, waarlijk idiëele op de meest
treffende wijze zijn hart beroeren, want daar in
dat binnenste zingt zoovele duizenden jaren
reeds die altijd maar door hunkerende heimwee-
zang naar God.
Kom dan, o ware vreugde, en leidt ons naar
uw tehuis, waar de woningen des Heeren zijn.
Wij hebben gedoold en gedwaald, en wij volgden
als zoekende zwervers slechts schimmige scha
duwen, maar van nu af aan willen wij gaan en
keeren, waar gij gaat en keert. Onze voeten zijn
wel wankel, en onze oogen, gewoon aan de don
kerte, zijn dof, en vol heven ons biddend bedelen
om hulp, maar ach, toon ons uwe woonplaats, en
wees ons een licht en een leidsman. Wij stappen
in uw treden en volgen u.
„Adeste fideles I" Op, spoedt U, o Christenen
komt geloovigen van alle volkeren en naties en
stammen en tijden, en gij, monarchen en vorsten
en prinsen, komt en gij, Christensoldaten,
houdt heden reveille met uw vlaggen en vaan
dels en gij, machthebbers en beheerschers van
financiën en economie, en alle dichters en alle
denkers en alle dolers komt op en trekt mede
naar Bethlehem.
Maar de bedestoet moet groeien en grooter
worden. Komt ook gij, stnmperds en oogen-
schijnlijke nietelingen van dezen aardbodem
gij, kromgebukten en-gebogenen door 's wae-
relds macht en moeilijkheden, die in klem
menden kommer daar kruipt en kromt over uw
levenshaankomt, misdeelden en minderhe-
gaafden en achtergestelden en vertwijfelden.
En zoo gaat heel de zondaarsoptocht van men-
schengeslachten in boetegang biddend naar
Bethlehem wij allen gaan, doch niet bedrukt en
bedroefd, maar laete triumphantes, met 'n blij,
en een opgewekt, en een hernieuwd en herboren
innerlijk vragen wij om vrede en om vreugde
aan het Kerstkind. „Venite, venite in Bethle
hem." Komt allen en treedt binnen in het stal-
leke van Bethlehem „En zij kwamen met spoed
en zij vonden Maria, en Joseph, en het kindeken
liggende in de kribbe. En toen zij het zagen er
kenden zij het woord, dat tot hen gesproken was
aangaande het kind," de Vredeskoning, het
Vreugdewicht. Wie is dat Kindeke, dat daar zoo
hulpeloos ligt, zoo verkleumend en klagend en
zoo kleen Wie is dat Kindeke, waarnaar onze
liefde verlangde, en op wien ons harte zoo hoop
te
Wie is dat Kindeke, dat ons weer vrede en
vreugde brengt Dat is God en dan volgt ons
denken de gedachten van St. Augnstinus, als hij
in bevende adoratie de ten Hemel oplaaiende
liefdegloed van het menschelijk hart omhoog doet
flakkeren. Ziet hem daar gaan langs de stille
zeewateren daar is alles grootsch, alles wijdsch,
alles in opstuwenden aandrang den mensch om
ringend en dringend, alles eindeloos. En dan
peinst de H. Augnstinus en zegtwaar zal ik
bevrediging vinden voor mijn leeg en onvoldaan
harte. De vleugel-klappende golven, de wit-
kuivende haren, het majestueuze lichtgespele-
mei in het water, neen, heel die zee-eindeloos
heid kan zijn zieledorst niet laven.En dan vraagt
St. Augnstinus opnieuw Waar zal ik rust en
voldaanheid en opbeuring vinden. En in brui
sende branding bralt een stem op uit de diepten,
die de wateren overzoeft „Super nos, super
nos." „Boven ons, boven ons." En de avond is
gedaald en het is rustig en stille rondomme, en
aan de hemelgewelven hangen de sterreluchters
in lichtenden glans, en dan dwalen de oogen van
Augnstinus omhoog, en zij weerfonkelen den
pronk en de praal der sterren, en zij aanschou
wen die wijdsche onmetelijkheid en talloos
heid van 't starrenheir, en dan vraagt St. Augns
tinus opnieuw
Waar zal ik bevrediging vinden voor mijn onge
durig hart. En ook de hemellichamen schijnen
hem ten antwoord te geven „Super nos"
„Boven ons."
En dan in gedachte ijlt z'n verlangende blik om
hoog boven de sterren en dan boven de wolken
en dan hoven den dampkring uit, en al verder
vliegt hij de luclitruimten door, en dan snell hij
door de Hemelen langs zaligen en heiligen, tot
hij komt voor Gods troon, doch daar vliedt er die
vraag niet meer van zijn lippen. Waar zal mijn
hart bevrediging vinden want zijn hart was
voldaan, maar dan onthult zich dat mysterie
van den menschclijken heimzeezang, als de H.
Augnstinus ten slotte uitroeptGij hebt ons
voor U gemaakt, o Heer, mijn hart was onrustig,
totdat het rustte in U.
En die God is dat Kindeke hier in de kribbe.
Maar wat heeft Hem dan afgeroepen uit zijn
glorie? Dat was de zonde. ook die van mij.
Maar wat bracht Hem in een kribbe, een stal
Dat was zijn liefde. .ook voor mij.
O Kerstkind, nu weten wij, waarom bij de
kribbe slechts liefde en lankmoedigheid heerscht.
Gij heb door uw extatische naiveteit onze harten
in voort vlammende vreugde en vrede doen ver-
milden van puren liefdegloed moge de vrede,
vandaag gesloten, en de vreugde, die heden staat
uitgevlagd, in immer oplevend enthousiasme
voortwoekeren, dan zal de Kerstmisvreugd vol
ledig, de Kerstvrede ecjwig en het Kerstekind
tevreden zijn. J. M.
tiuiteniaudsch Nieuws.
HET HERSTEL.
Poincaré zon hedenmiddag den Duitschen
zaakgelastigde te Parijs ontvangen. In het onder
houd dat hij met hem zou hebben, zijn de be-
besprekingen, die Zaterdag j.l. begonnen zijn,
voortgezet.
IN HET ROERGEBIED.
De vertegenwoordigers van de mijnwerkers
honden hebben voor de bovengrondsche arbei
ders den terugkeer tot den dagelijkschen ar
beidsduur van vóór den oorlog aanvaard
I In dc metaalindustrie neemt het aantal ar-
heiders dat zich weer komt aanmelden om tien
uur 's daags te werken voortdurend toe.
De economische toestand aan de Roer is sinds
eenige dagen weer zeer opvallend verbeterd. De
levensmiddelen stroomen rijkelijk toe, en de
prijzen gaan aanmerkelijk omlaag
DE DUITSCHE RIJKSBANK.
De rijkspresident heeft den commissaris voor
het geldwezen, dr. Schacht, benoemd Lot presi
dent van de Rijksbank. Schacht zal evenwel
tevens zijn functie als rijksvalutacommissaris
blijven waarnemen.
GRIEKENLAND.
De bladen berichten, dat de beweging ten
gunste van den terugkeer van Venizelos zich
gisteren heeft uitgebreid tot de militaire ver-
ecnigingen in Athene en in de provincie. Ten ein
de het herstel der normale toestanden te ver
zekeren, besloten de officieren een oproep tot
Venizelos te richten, waarin hem zal worden
verzocht naar Griekenland terug te keeren en,
voorzien van onbeperkte volmacht, te trachten
den binnenlandschen toestand te regelen.
Bovendien zond de groote groep liberale af
gevaardigden, onder wie ook Sonatas moet
worden genoemd, een telegram aan Venizelos
waarin de partij hem geluk wenscht met het
succes.
I H
republikcinsche partij heeft besloten,
De
Papanastasios op te dragen een kabinet te vor-
Plastiras en Konylix verklaarden, dat zij
men.
geen ministerportefeuille zullen aanvaarden.
Volgens een door den militairen bond gepu
bliceerd manifest beschouwt deze zich als boven
de partijen staand. Naar verluidt, zal Venizelos
in den loop dezer week te Athene aankomen en
een coalitiekabinet vormen. Hij zou voornemens
zijn den toestand in oogenschouw te nemen en
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
0<5? ?3>