DAGBLAD VOOR SCHIEDAMOMSTREKEN. DITJES EN DATJES. 47ste Jaargang. Zaterdag 22 Maart 1924. Ka. 13902. Bureau: K O Ë.H A B K T 4. Telefoon Intercommunaal 85. Postbus: 39. Abonnementen per 3 maanden 2.70, per week 20 cent, franco per post f3.—per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavondnummer met Officieel Kerkbericht 10 ets. A d v e r t e n t i ë,n 1—5 regels 1.75, elke regel daarboven 35 cent, 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct. per regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op aanvraag toegezonden. Incassokosten worden berekend. t.wcgwuuueji. mcassoKosten woraen nerekend. bratis-Onge vallen verzekering f 599 bij levenslange geheele invaliditeitf2ÖÖ bil verlies van een hand voet of nnn f 200 hii Hn»H t inn u-r D» verzekering wordt gewaarborgd door de Holl.Algem.Verz. bankVe Sch^dam Dit nummer bestaat uit twee hloilen zet en benadrukt dat. viinr allot, oor. n_ I TWEEDE BLAD. Binnenland. De neutrale pers. „Maasbode" en „Huisgezin" hielden een discussie over het socialisme in Brabant. De Bossche correspondent van eerstgenoemd blad had o.a. terecht vooropgesteld, dat men er niet komt met 't socialisme en de socialisten uit te lachen en dat veroordeeling en uitroeiing van misbruiken mede tot de middelen behooren om uitbreiding van het socialisne in deze pro vincie te voorkomen. Niet negatief, maar posi tief moet worden gewerkt. Het „Huisgezin" meende, ook terecht, te mogen getuigen, dat het blad niet voor niets, en niet onopzettelijk, het zoo vaak met de sociaal-democraten aan den stok heeft, maar nog vaker het voeren van een verstandige, vooruitziende volkspolitiek voorstaat en op katholieke ontwikkeling, katholieke cultuur en katholiek leven aandringt. Wat in het artikel van den Bosschen mede werker van de „Maasbode" het meest trof was, hoe een priester in een der hoofdsteden hem onlangs vertelde, „dat zoo ontzettend veel Brabantsche jongens hun geloof en goede zeden verliezen, zoodra zij hun streek hebben verlaten. Zij weten weinig of niets van hun geloof en vallen bij de eerste beproeving." Het „Huisgezin" laat er op volgen „Welk tekort is er bij de Brabantsche jon gens, die zoo gemakkelijk en in zoo grooten getale vallen, als. zij in een andere, niet over wegend Roomsche omgeving komen Die Brabantsche jongens hebben misschien niet allen katholiek onderwijs ontvangen zij hebben het niet de moeite waard geacht zich in katholieke organisaties te vereenigen of daar mee mee te leven. Zij hebben en dit is vermoedelijk het grootste tekort, omdat het een tekort van eiken dag is geen katholiek blad gelezen, maar zich tevreden gesteld met een neutraal orgaan. De neutrale, organen zijn een der zwakke plekken van onze katholieke provincie, de „slechte" neutrale organen het meest, maar ook die te gemakkelijk tot de „goede" gerekend worden, omdat zij niet positief meewerken om de bevolking in haar geloof en in de katholieke beginselen te versterken, omdat zij geen mede werkers kunnen zijn van de Kerk in haar taak. Wie zich in onze provincie niet heeft gewend een katholiek blad te lezen, zal het, buiten die provincie en in een niet-katholieke omgeving gekomen, zeker niet doen en zoo een der krachtig ste hulpmiddelen missen om staande te blijven. Wie wil aangeven wat er practisch moet worden gedaan om in deze of gene streek den voortgang van het socialisme te stuiten, kan doeltreffende middelen aan de hand doen, maar hij is minstens onvolledig, indien hij niet voorop- Nu ook uit onze gemeente hedennacht een aantal mannen gaat deelnemen aan den Stillen Omgang te Amsterdam wil ik dezen keer een ar tikeltje daar aan wijden, en eerst iets medo- deelen van hetgeen mij bekend is omtrent den oorsprong van deze eeuwenoude en schoone de votie. In de lentemaand van het jaar 1345 gebeurde het te Amsterdam, dat een doodzieke man, tegen den avond van de II.H. Sacramanten der Ster venden werd voorzien en alzoo ook het H. Sa crament des Altaars ontving, 'n Weinig tijd daarna moest de man overgeven, waarop dc vrouw die hem verzorgde het braaksel in het vuur wierp 't vuur brandde den geheelennacht door.Tegenden morgen werd de vrouw door zoo'n koude bevangen dat zij bij 't vuur ging zitten en dit oprakelde. Opeens zag zij midden in liet vuur de geheele sneeuwwitte II. Hostie. De vrouw verschrok hevig cn stak dadelijk haar hand onvervaard in de vlammen en greep de H. Hostie, zonder zich te branden. Zij voelde dat de II. Hostie koud was, en terwijl zij, niet goed wetend wat te beginnen, werkeloos bleef staan, zag zij dat de H. Hostie, die eerst rond en smetteloos blank was, langzaam, wonderlijk veranderde van vorm, en verschroeid bruin werd. De vrouw ontstelde hevig en riep een an dere vrouw die in hetzelfde huis woonde. Deze vrouw nam de H. Hostie eerbiedig in haar han den over en legde haar voorzichtig op een kussen en sloot dat in een kleerenkist. Een uur daarna kwam haar man thuis cn zij vertelde hem wat er gebeurd was. De man vroeg waar zij de H. Hostie ge borgen had, verlangde haar te zien en nam haar zelfs in zijn hand. Nauwelijks had hij dit gedaan of 't scheen hem toe dat 'f H. Sacrament in zijn hand op en neer sprong. Dat ziende lag de man de H. Hostie, welke een litteeken van »ijn aanraking behield, weer haastig op het zet en benadrukt, dat vóór alles een sterke katholieke pers het middel is." Ons dunkt, dat hier voor de Hollanders ook nog wel iets uit te leeren valt. Adel en van adel. De „N. Tilb. Crt." zegt De Haagsche rechtbank heeft den heer A. Fh. A., die beweert afstammeling te zijn van het adellijk geslacht de Vos van Steenwijk, en zijn barons-praedicaat voert, in het gelijk gesteld. Het merkwaardige is in deze geschiede nis, die niet erg fraai is want vaders en moe ders die hun kinderen uit de familie stooten, zooals de grootvader van beklaagde gedaan moet hebben, zijn niet erg nobel al zijn ze van adel -dat het officicele lichaam in ons land dat zich met de belangen der adellijken op wettelijke wijze mlaat het tegen den feitelijk vroeger verongelijkte heeft opgenomen. Dit lichaam hecht minder waarde blijkbaar aan natuurlijke cn rechtmatige afstamming dan aan officicele registers, die op stuk van zaken niets feitelijks bewijzen. Wij zouden zeggen, als adel iets te beteekenen heeft, dan moet het zitten in de bloedverwant schap laat men dit zeer feitelijke en ook waardevolle begrip los, dan kan men wel oogen- blikkelijke familiebelangen dienen misschien, maar ondergraaft men de moreele beteekenis van den erfelijken adeldom. Waarschijnlijk zullen alle gewoon burger lijke menschen zich dan ook in de uitspraak van de Haagsche rechtbank, die in ieder geval het christelijk rechtsbewustzijn dient, verheu gen." 't Was waarschijnlijk nog beter, wanneer de dwaze erfelijkheidsadel op den rommelzolder werd geborgen. Amsterdam en de dans. De Amsterdamsche Raad heeft, naar men weet, een motie aangenomen, waarin hij van oordeel is, dat te Amsterdam gelegenheid zal móeten worden gegeven om in het openbaar te dansen. 1 ot heden danste Amsterdam in gesloten clubs. Alleen voor de Zeedijkbuurten was er officieele vergunning. In de „Limb. Koerier" lezen we nu „De debatten verliepen kalm, maar juist m die stemming klonken de waarheden scherp en duidelijk „de moderne dansen zijn een symptoon van verwording", Pfoei Dat zei natuurlijk een anti-revolutio nair Pardon, een socialistisch vrouwelijk raads lid „De moderne dans heeft een zenuWsloopenden invloed." Dat zei natuurlijk weer zoo'n blikken do mme. kussen in de kist en ging ijlings en verschrikt naar den priester, wien hij alles mededeelde. De priester ging terstond naar de woning waar dit alles geschied was, nam de II. Hostie uit de kist, legde haar in 't daarvoor bestemde doosje en bracht 't Lichaam des Heeren terug naar de Kerk hij hield alles zorgvuldig geheim om geen opspraak te verwekken. Den anderen morgen, toen de bewuste vrouw haar kleerenkist opensloot, zah zij daar weer het II. Sacrament op het kussen liggen. Dadelijk spoedde zij zich naar den priester om haar bevinding te vertellen. Deze ging wederom naai de woning en handelde hetzelfde als den vorigen dag. Op den derden dag wederom de kist openend, vond de vrouw voor de tweede maal het Brood der Engelen ook nu waarschuwde zij onmiddel lijk den priester. Toen begreep deze ten laatste dat God dit mirakel gewrocht had om het open baar te maken. Hij riep de andere geestelijken fce- zi men, zoo ook de goloovigen van Amsterdam, en in optocht met kruisen en vanen togen zij naar de plaats van het wonder. In alle plechtig heid werd toen de H. Hostie onder de lofgezan gen der schare processie-gangers naar de parochie kerk teruggebracht. De geschiedenis zeg voorts, dat twee dagen daarna, de man, in wiens huis dit alles gebeurd was en die zelf de eerste maal den priester ont boden had, zijn vrouw er een verwijt van maakte dat zij de beide andere dagen dit ook weer ge daan had, hoewel hij het haar, ook alweer uit vrees voor opspraak, verboden had. De man had net dit verwijt uitgesproken of hun kind werd door een zware ziekte overvallen en leed voort durend groote kwellingen. Toen deden man en Vrouw, op raad van eenige vrienden, barrevoets een beevaart naar het H. Sacrament in de pa rochiekerk en terstond was het kind genezen. 'LVVas sinds dien tijd dat de vereering van het H. Sacrament te Amsterdam voortdurend toe nam en beevaarten, getrokken door net groot aantal mirakelen, van heinde en verre opgingen Pardon, dezelfde socialiste. „In Parijs, SI. Moritz en Nizza ziet men de upper-ten dansen op dc gruwelijkste, dolste muziek. Half dol van opwinding wordt men, en die dansen zijn voortreffelijk om een neger te laten lachen, doch niet om beschaafde men schen te laten lachen." Dat zei een wethouder. „Het dansen van tegenwoordig beteekent de verwording van dezen tijd." „Dat dbhreef nar. Van Rossum. Heusch geen „fijne" En zeker geen redacteur van een orgaan van „Voor Eer en Deugd." En toch hief de raad het dansverbod in het openbaar op. O tijden, o zeden t»emeiigd Nieuws. Een zware reis. Namens assuradeuren heeft gistermiddag te kantore der firma F. en vV. van Dam te Rotterdam, één der firmanten den kapitein Matroos van het stoomschip „Arv" van de reederij A. C. Lensen te Terneuzen, een gouden horloge vereerd voor zijn manmoedig gedrag en betoond zeemanschap op de reis die dat schip in het laatst van October heeft ge- maakl. De „Ary" was op 22 October van Fowey vertrokken met een volle lading China klei naar Portland Main. Het schip had onmiddellijk te kampen met Zuid-Wester en Wester stormen, waardoor men nu en dan genoodzaakt was vaart te verminderen en op de zee te houden. De volgende dagen nam de wind sterk toe en groeide aan tot een orkaan, zware massa's water sloegen over, waardoor schip en machines veel te lijden hadden. Den 27en October, 's morgens kwart over één brak het stuurgerei. De kapitein liet onmiddellijk olie storten en ondanks de zware brekers slaagde men er in het roer geremd te krijgen en het handstuurge- rei in te pikken, door het overkomende water, een moeilijk en gevaarlijk werk. Het draadloos noodsein werd gegeven en al olie stortende bleef men met alle macht pogingen in het werk stellen om het stoomstuurgerei te repareeren. Te 11.40 uur voormiddags kwam de Athelstone in zicht, aan welk schip draadloos werd gevraagd in de nabijheid te blijven. De Athelstone seinde terug zelf niet bestuurbaar te zijn. Terwijl de wind en zee ie to handzamer zich toonden, werd de Belgenland gezien, die echter zijn koers vervolgde. De Athelstone bleef in de nabijheid van de Ary. Des namiddags te 3 uur kwam 't volk van de Ary met de reparatie van het stoomstuurtoestel een karwei, dat volgens de experts, die lager het schip hebben onderzocht, zeer vernuftig was uitgevoerd ge reed, maar dadelijk brak dit weer. Nogmaals werd de reparatie ter hand genomen en kapitein Matroos besloot, indien mogelijk te Queenstown binnen te loopen. Zondag 28 October was het stoomstuurtoestel weer in orde en te 12 uur 10 ging men onder stoom naar de Iersche haven. lien minuten later echter was het gerei weer gebroken. Met het handstuurtoestel werd toen, volgende achter de Athelstone, getracht verder te gaan. Wind en zee namen des nachts weer toe en s Maandags te 2 uur 45 voormiddags was de Ary geheel onbestuurbaar. Tot overmaat van ramp had men de Athelstone toen ook geheel uit het gezicht verloren. Onvermoeid werd nog maals aan de reparatie gearbeid, die men 's- middags te 4 uur voor elkaar had, terwijl men nu het succes had dat het stuurtoestel zich goed hield. Aan Lloyds werd om een sleepboot geseind en om 2 uur 50 des morgens kon men ten an- Ker gaan op de reede van Queenstown. Aldus het sobere relaas uit het scheepsjour naal, dat natuurlijk slechts een flauwe afspiege ling is van wat de kapitein en het volk van de Ary in de zes of zeven dagen van hun reis hebben doorstaan en gepresteerd. De heer Van Dam herinnerde in de paar woorden, waarmede hij kapitein Matroos ge- iukwenschte, aan het doorstane leed, wees er op, dat de experts 's kapiteins gedrag en zee manschap zeer hadden geprezen en vroeg, deze nelooning te beschouwen als een bewijs dat assuradeuren ook nog wel denken om de men schen aan boord. De kapitein gaf de verzekering, dat hij nog menigmaal aan deze reis van de Ary den ken zou. naar de Heilige Stede. Volgens betrouwbare kronieken hangt de op bloei van Amsterdam ten nauwste samen met 't bovenomschreven Eucharistisch wonder. Dooi de duizende pelgrims waaronder vorsten en ko ningen ja zelfs een keizer, die uit alle oorden tezamenstroomden, ontstond er een vreemde lingenverkeer, dat het geringe visschersdorp hielp ontwikkelen tot een stad van beteekenis het eerst onbekende plaatsje werd wereldvermaard. Op de plek waar het wonder gebeurd was, werd later de Nieuwe Zijds Kapel gebouwd, die tot aan de reformatie het hart bleef van deze ontroerende devotie, welke zich, vooral in het octaaf van het Mirakelfeest, wanneer de burgerij de stad in feestdos stak en daarna met de tal- looze pelgrims den Heilige Weg volgde, waar langs eens de miraculeuse Hostie was gedragen, ontplooide tot een luisterrijke uiting van gods dienstig leven, waarvan wij ons nauwelijks een voorstelling kunnen vormen. Toen bij de reformatie de Nieuwe Zijds Kapel aan de katholieken ontroofd werd is de kapel op liet Bagijnhof tot Heilige Stede verheven en tot middelpunt van de inirakel-vereering gemaakt. Hier vindt men dan ook alle overblijfselen, voor zoover zij nog in onze handen zijn gebleven, zooals o.m.de kussens waarop keizer Maximiliaan bij gelegenheid van zijn beevaart naar Amster dam eens knielde. De kist echter, die na-het won der de miraculeuze Hostie heeft beyat, is in het bezit van 't Burgerweeshuis. Na Amsterdams officieele overgang tot het Calvinisme namen de nieuwe magistraten onze kerken in beslag, verjoegen de priesters als misdadigers en verboden de viering der H. Ge heimen met de uiterlijke glorie van de H. Stede was het gedaan. Maar ons geloof behoeft geen gunst van heeren wanneer 't geworteld is in du harten der menschen 't heeft wel wreedcr vervolgingen doorstaan dan die van de Hoogmogende Staten, ender brandschattende schouten met hun rakkers. Reclame. De „Rotterdammer" schrijft „Over de reclame wordt dikwijls de staf ge broken. Al die uitgaven voor advertenties, voor aan plakbiljetten,. voor handelsreizigers, enz. vor men eigenlijk een onnutie kostenbesteding, die tegen ons voortbrengingsstelsel getuigt. Het spilzieke van het kapitalisme komt in die dingen duidelijk uit. Is inderdaad de reclame een economisch kwaad, waarvan wij ons moeten zoeken te be vrijden Wie geneigd is op die vraag een bevestigend antwoord te geven, neme kennis van de ver handeling, die de Dn it sche volkshuishoudkundige Büchcr over de reclame gaf en het breede boek, dat dc Oostenrijker Victor Mataja aan dit onderwerp wijdde. Daar worden merkwaardige voorbeelden van de macht der reclame gegeven. Daar wordt terecht de reclame geëerd als een productieve macht, die niet alleen de reeds voorhanden zijnde vraag leidt naar een bepaald bedrijf, maar die ook behoeften in het leven roept, welke nieuwe of verruimde productie doen ontstaan. Schrijfmachines, vroeger speelgoed of curio siteit, werden door de gestadige reclame tot 'n onmisbaar hulpmiddel van het bedrijfsleven. Door moeizame reclame zette de wereldpro ductie der cacao zich in weinig jaren met hon derden millioenen uit. Al kon men met plakkaten en knevelarijen den plechtigen omgang beletten, de katholieke Amsterdammer vergat zijn devotie nieL en deed in stilte en zonder vertoon wat eerst openlijk en met praal gebeurde. Zoo is de Stille Omgang ontstaan en ons lief geworden cn het Gezelschap dat in 1881 werd opgericht om wat er nog restte van de devotie te vereenigen en met nieuw leven te bezielen besloot dit karakter te handhaven. Hun pogingen zijn gezegend. Waren het eerst honderdtallen uit enkele plaatsen, nu zijn het duizenden uit nabij alle streken van het land. Was eèrst de Bagijnhofkapel voor de pelgrims groot genoeg nu zijn alle kerken noodig om den toevloed te bergen die uit de meest verschillende streken van ons land op komt zetten, ieder jaar meer. De indruk van den Stillen Omgang is dan ooit overweldigend en wie er een,s aan deelnam is er voor gewonnen en wordt propagandist. Die eindelooze stoeten van in stil gebed ver zonken mannen en jongens, die in de nachtver laten straten der hoofdstad elkaar voorbijdrom- men, met geen ander gerucht dan dat hunner regelmatige stappen is een gebeuren dat men nooit vergeet, gezwegen dan nog van de geeste lijke voldoening die men ondervindt, bij deze huldiging van den Koning der Koningen. De Stille Omgang eischt offers in den vorm van nachtrust en moeiten en heeftvoor de oppervlak kige beschouwer, die slechLs let op uiterlijk vertoon, geen aantrekkelijkheid. Men vindt bij de ondernemers van dezen heiligen tocht, dan ook niet de moderne genotzoekers, dc geurma kers, de lauwen en de verstompten, maar wel de eenvoudigen,de werkers en zwoegers,de Room- scheri in merg en been cn dat wc deze mannen nog met duizenden hebben is een van dc ver troostingen, die dc Stille Omgang brengt aan hen, die het voortkankeren van den verfoeilijken tijdgeest met zorg gadeslaan. Maasland us. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT I ,'il- I oleïAAn (ntf.lKlnmmiinnnl OCT T>4l. fWk

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1924 | | pagina 5