DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. «m DITJES EN PATJES. 47ste Jaargang. Zaterdag 8 November 1824. fla. 14094 Bureau KOEMARKT 4. Telefoon Intercommunaal 85. Postbus 39. Abonnementen per 3 maanden 2.70, per week 20 cent, franco per post 3.per kwartaal. Afzonderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavond nummer met Officieel Kerkbericht. 10 ets. 6 ratis-Ongevallen verzekering f 5ÜÜ bij levenslange geheele ii duim; 160 bij verlies vaneen wijsvinger; f 15 bij verlies van eiken Dit nummer bestaat uit twee bladen TWEEDE BLAD. Binnen laad. Een schuchtere stap. Wij, Katholieken, worden door onze anders denkende medebroeders niet verwend of ver troeteld. We zien het dezer dagen weer in Frankrijk nu een radicaal-socialistische regeering op cle meest schandelijke wijze optreedt tegen katho lieke religieuzen, die, eenmaal door de Fransche regeering Verjaagd, in den oorlog vrijwillig terug kwamen om hun land en volk te dienen op de meest heldhaftige wijze, zoowel de mannen als de vrouwen, en als dank daarvoor nu opnieuw van den vaderlandschen bodem zullen worden gejaagd. Men stelle zich een oogenblik eens voor, dat een katholieke regeering zoo iets zou doen tegenover Joden, Socialisten of Anarchisten! De liberale „neutrale" en socialistische pers zou kolommen te kort komen om haar ver ontwaardiging te luchten over zooveel ondank, zooveel onverdraagzaamheid, zooveel liefde loosheid. We behoeven slechts de herinnering op te roepen aan de Ferrer-agitatie en de verbanning van bolsjewistische Joden uit Hongarije. Protestvergaderingen werden georgani seerd, een boycot geproclameerd. Eiken dag stonden de liberale bladen vol met protesteerendê artikelen waarin Wahrheit und Dichtung door- eengeweven waren. En nu over de Katholieken-vervolgingen in Frankrijk bijna geen woord. Het „Volk", dat anders onuitputtelijk is met woorden als terreur, reactie, benepenheid enz., zwijgt in alle talen. En de liberale pers spreekt een enkele maal smalend over de clericole actie, waarmede de verzetbeweging der Fransche Katholieken wordt gekwalificeerd. Of zooals het liberaal-joodsche „Handels blad", dat over 't protest der Fransche Katho lieken tegen de schandelijke redevoering van minister Albert schrijft: „Dc rechtsche bladen lamenteeren, dat de kerkvervolgingen opnieuw invaliditeit anderen Advertentièn: 15 regels 1.75, elke regel daarboven 35 cent, 3 maal plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingezonden mededeelingen 75 ct.. per regel. Speciale conditiën voor herhaaldelijk adverteeren. Tarieven worden op- aanvraag toegezonden. Incassokosten worden berekend. "bij verlies van een hand, voet of oog f 200 bij doodf 100 bij verlies van een wordt gewaarborgd door de N.HolLAlgem.Verz. bank Schiedam „Groepjes malcontenten" Criticaster in de „Resb." 'k Heb me niet in den strijd om ,,St. Michaël" begeven en ik zal me er thans ook niet in steken. Ik houd het met hen, die meenen, dat er voor sommige ideeën van zijn aanhangers wel iets te zeggen valt, voor andere zelfs veel, maar dat hun manier van organisatie (Bond in den Bond) bedenkelijke perspectieven opent, ook al schijnt de aanvaarding van het nieuwe kiesreglement een argument voor hun handelwijs. Gaat St. Michael aldus ten strijde, dan zal het geen half jaar duren, of we krijgen andere cellen in den Alg. Bond werkgevers, agrariërs, middenstan ders, ja wat niet al. In plaats van een Bond van kiesvereenigingen krijgen we dan (als zells dat dan tenminste nqg lukteen federatie van sociale groepen. En de sociale en politieke aan gelegenheden zijn dan voorgoed dooreen gemengd Wil men dat Wil de leiding van den Alg. Bond dat en wil St. Michael dat Ik geloof, dat ze er geen van beiden op gesteld zullen zijn en daar om herhaal ik maar weer eens laten de leiders van de verschillende groepen om de vredestai'el gaan zitten (ook van N. K. P. en R. K.M. Pen ze zullen wel weer een modus vinden om samen te leven en samen te overwinnen. Als ze begin nen, met samen een program op te stellen, waarmee allen zich kunnen vereenigen, dan volgt de rest van zelf. Dat behoeft waarlijk geen steen der wijzen te zijn. Als we zien, dat zelfs de „big four" (groote vier) na den oorlog- wel eensgezind werden over de veelomvattende en tegenstrijdige vredesproblemen, dan kunnen onze vier groepen over de mindere oneenigheid toch in 't reine komen. Vooral, waar elk dei- vier en allen te samen liet ééne groote doel ge meen hebben de katholieke beginselen vooruit nog niet in behandeling genomen, doch naar de tramdirectie om advies gezonden. Haar beden kingen hebben voornamelijk betrekking op de afmetingen en de hellingen van de spiraalvormi ge toegangswezen. De helling (1 30), die de trams over 400 meter zullen moeten bestijgen, schijnt voor liet tegenwoordige materieel van de gemeentetram te sterk te zijn, te meer, daar de hellingen in een bocht moeten worden overwon nen. De tramdirectie werkt thans, in samen werking met publieke werken, een eenigszins gewijzigd plan uit. i In het conceptvoorstel van B. en W. wordt voorgesteld, ter ontlasting van het toekomstige pont-verkeer, door de lJ-tuimel ook goederen verkeer per tram mogelijk te maken. beginnen." Maar eindelijk is er dan een liberaal blad, dat het waagt een woord van critiek te doen hooren. Het is de „Groene Amsterdammer". Aan het slot van een artikel vraagt de schrij ver, of de Fransche regeering wel wijs doet door thans, nu een Verzoenende strooming in Europa baan breekt, de oude anti-clerioale politiek te hervatten en de verbindingen met het Vaticaan opzettelijk te verbreken. Men ziet, het is heel voorzichtig, het is niet meer dan een schuchtere opmerking van een protest is nog geen sprake, eerder van een welwillende critiek. Maar het is toch iets. Maar dit iets karakteriseert misschien nog nog meer het meten met twee maten tegen over de Katholieken dan het zwijgen van de overige socialistische en liberale bladen. Air. Marchant oud-liberaal. In zijn rede op de algemeene vergadering van den Vrijzinnig-Democratischen Bond heeft mr. Marchant onder meer het volgende gezegd „De vrije democratie biedt weerstand tegen het overheerseheiid gezag van eenige kerk in het staatkundig leven. Zij erkent de waarde van het godsdienstig geloof, 'ook voor staatkundige beginselen, doch ontleent de staatkundige rege len niet aan de woorden van de Schrift." De heer Marchant volgt dus het voorbeeld van mr. Dresselhuys en maakt een hoofsche buiging voor de religie, waarvan de waarde, ook voor de staatkundige beginselen, wordt erkend. Maar van een toepassing dier beginselen in de staatkundige practijk moet ook mr. Mar chant niets hebben. Op dat stuk is en blijft deze leider der „vrijzinnige" democratie een oud liberaal. En met dat oud-liberalisme zal de christelijke democratie zich nooit kunnen ver zoenen. Gemengd Nieuws. De schrik voor 't Roomsche geloof en zijn bedienaren, de huiver voor de leer der Kerk en hare gebruiken is er, alle optimistische bewerin gen ten spijt, heusch bij vele onzer landgenoo- len nog niet uit. In Amsterdam zijn er heel wat brave burgers, die, wanneer ze tot hun ontsteltenis een pater of pastoor ontmoeten, pas weer tot bedaren komen, als ze aan ijzer gegrepen hebben, welk metaal volgens de annalen der sterrenwichelaars en de overlevering van koffiedik-deskundigen, de macht bezit, de kracht van geestelijke ver schrikkingen te bezweren een eenvoudige ziel, die onlangs op stel en sprong uit haar dorpje naar. het nabij gelegen katholieke ziekenhuis moest worden vervoerd om een dringende opera tie tc ondergaan verklaarde aan den dokter, die het verordend had, er met geen stok heen te willen wijl ze bang was, dat ze Roomsch terug kwam, en de geneesheer, hij behoorde tot geen genootschap, heeft heel wat moeten praten, om haar gerust te krijgen kerkeraden in den Haag en Utrecht wilden nog niet voor niemendal een raam in „hun" kerk hebben, waar een beel tenis op stond van Sint Jozef, hoewel men dezen hemeling toch geen andere fout kan aanwrijven, dan dat hij om zijn onberispeliiken levenswandel door de Kerk ib de rijen der officieele heiligen is opgenomen ja dc vrees voor het R.K. is zelfs zoo groot, dat de roemruchte protestanten bond met haar halfgare zusje, de Evang. Mij., hier en daar adresboeken uitgeven, waar alleen winkeliersnamen in geduld worden die van paapsche smetten vrij zijn. De tunnel onder het IJHet ont werp tot aanleg van een tunnel onder het IJ te Amsterdam heeft bedenkingen ontmoet bij de directie van de gemeentetram. Het voorstel, dat reeds op de agenda van de vergadering van B. en W. van 170ct. was geplaatst, is daarom Een dure k o 1 e n Ui p. In de laatste oorlogsjaen hebben cle Nederlandsche Spoor wegen een kolentip gebouwd te Groot Raay,een klein uur onder Venlo gelegen, op een eenzame en nauwelijks te bereiken plaats aan de Maas. De gemeente Venlo had voorgesteld, de tip te Venlo aan de Maas te bouwen en was bereid, 200.000 in de kosten bij te dragen, maar dit voorstel werd van de hand gewezen. De tip zou en moest te .Groot Raay komen. De tip kwam er, en de Nederl. Spoorwegen weten, hoeveel tonnen gouds hun dit gekost heeft. Het werk, dat geraamd werd klaar te zullen zijn in een half jaar, duurde ongeveer twee jaar. Het terrein bleek geheel ongeschikt, en cle Maas heeft bij eenigszins hoogen waterstand daar ter plaatse zulk een sterken stroom, dat de schepen er niet veilig konden liggen. Toen het werk eindelijk klaar was, bleek eerst recht, welk een groote mislukking het was. De treinen met kolen ble ven uitz; nooit is er een trein gelost of een schip geladen, gedurende de jaren van het bestaan van de tup. Het nuttelooze van het werk is thans ingezien en met de afbraak is men begonnen, nadat er gonderdduizenden guldens doelloos geofferd waren. Ook de afbraak moet men nog betalen de kosten daarvan worden op een 9000 gulden .geschat. Wie kaatst moet den bal ver wachte n. Voor de Rechtbank te Amsterdam had zich te verantwoorden een 32-jarige los werkman, uit Hilversum, ter zake van we- derspannigheid. In dronkenschap had hij zich tegen een agent verzet op 10 Aug. j.l. te Hilversum. Daar beklaagde uit anderen hoofde gedetineerd was, was hij ter zitting aan wezig. Na het getuigenverhoor eischte het O.M. waargenomen door mr. Versteegh, zes weken gevangenisstraf tegen beklaagde. Als verdediger trad op mr. Reelfs. Nadat deze zaak was afgehandeld moest bekl. terechtstaan voor een ander feit. Nauwelijks had de deurwaarder den naam van bekl., die in de beklaagdenbank zat afge roepen, of mr. Reelfs zeide dat bekl. er niet was Hoe bedoelt u vroeg de pres., mr. Mek- man. Hij is er niet, antwoordde mr. Reelfs. En hij staat er Jawel, hij staat er tengevolge van cle vorige zaak, maar voor deze zaak is hij er niet. Hij is voor deze zaak gedetineerd. Dat kan wel zijn, maar u moet maar beschouwen, dat hij er niet is. want de dag vaarding is nietig. Mijnheer de verdediger, wij zitten hier niet om spelletjes te doen. Edelachtbare heer, beklaagde is er niet. Het spijt mij zeer, maar ik kon hem niet onder een hoed wegtooveren. Bekl. is hier niet. Ik kan de nietigheid op geen andere wijze demon- streeren Immers de aanwezigheid dekt die nietigheid. U wenscht verstek te laten gaan vroeg de president aan beklaagde. Ja, riep schielijk de verdediger en de beklaagde, die reeds in de vorige zaak een zeer sufen indruk maakte, was nu alle spoor bijster nu hem werd beduid, dat hij er niet was. Hij beaamde dit „j^" van den verdediger. Er werd verstek verleend en de zaak werd uitgebracht. Aan bekl. werd ten laste gelegd, dat hij in den nacht van 23 op 24 Aug. te Hilversum ie mand zou hebben mishandeld door hem met een plank met spijkers te slaan. Na voorlezing der dagvaarding, vroeg mr. Reelfs het woord. U is er nu ook niet, antwoordde de presi dent lachend, want bij verstek kan er immers geen verdediger zijn. Maar ik moet toch de nietigheid aantoo- nen Dat had u kunnen doen in uw pleidooi, doch nu er verstek is, is u er ook niet. De verdediger ging zitten en de getuigen werden gehoord. Het O.M. vorderde wegens mishandeling, zwaar lichamelijk letsel ten gevolge hebbende, twee jaren gevangenisstraf. Nogmaals wilde de verdediger het woord. Dan moet u in verzet gaan. Op 't oogen blik bent u er niet. Deurwaarder, dc volgende zaak. De verdediger, die er niet was, pakte zijn papieren bijeen en verliet de zaal. Vreemde allerzielen-gebrui- k e n. In Mexico houdt men er allerzonderling ste Allerzielen-gebruiken op na, naar wij in de Katholieke Weensche „Reichspost" lezen. Zoo worden daar bijvoorbeeld op Aller heiligen en Allerzielen door de banketbakkers doodshoofden van chocolade verkocht. Deze worden in allerlei grootten, van de kleinste tot de onnatuurlijk grootte afschuwe lijk grijnzende doodenschedels, ook bij de in gangen der kerkhoven, met de meest luide lof prijzingen te koop aangeboden. De inlandsche dienstmaagden zijn bijzo.n- der op deze doodskoppen gesteld, want zij gelden voor het heele jaar als talisman. Een Mexicaansch dienstmeisje, dat van haar patrones geen mooien en lekker-sn takenden doodskop zou krijgen, zou de betrekking subiet opzeggen. In tegenstelling hiermee is men er in onze kringen soms al te grif toe bereid het R.K. of het Sint voor alfc mogelijke dingen neer te zetten, zonder er bij te overwegen dat er aan zoo'n hoogen of heiligen titel zekere eischen en ook zekere gevaren verbonden zijn en b.v. nooit mag dienen voor de mooie vlag die een leelijke lading moet dekken. Het is natuurlijk heel prijzenswaardig als een instelling met R.K. kleur bekent of dat een vereeniging zich een Sint als patroon kiest, mits niet uit het oog wordt verloren dat men als bestuurder van zoo'n instelling behalve in den naam ook in de daden de katholiciteit moet doen uitkomen en dat men als lid van zoo'n vereeni ging dient te handelen naar het lichtende voor beeld van den heiligen patroon. .Wanneer een verzekeringsmaatschappij, of wat dan ook, het predicaat R.K. zich toeeigent, maar haar cliënten het vel over den neus haalt of door wanbeheer op de flesch gaat, dan schaadt zij daarmede de Kerk, omdat Jan Publiek, die al moeite heeft om geen personen met zaken te verwarren, het zeker doet met zaken die in den aanhef gelijk luiden. Het geeft zeker ergernis, wanneer kranten van kwaden wille, in gekruide taal kond doen, dat het een of andere fanfare korps (laten we zeggen „Sint Blasius") met dc gummistok tot rede en rust gebracht moest worden. Het is waarlijk evenmin stichtend wanneei men onder rechtzaken leest, dat een lid van het melkboerengilde „Johannes de Dooper" wegens het toepassen van een Kneipp-kuur op zijn waar, tegen de lamp geloopen is en hoeveel spot had den de nijvere, eerzame, Brabantsche geiten fokkers niet kunnen vermijden, indien zij den eersten den slechtsten grappenmaker geen schijn van kans gegeven hadden, om het R.K. inplaats van op fokkers op geiten toe te passen Zoo het „adel verplicht." meer bij ons was.doorgedrongen, veel narigheid hadden we nimmer beleefd, en veel aanstoot zou in dc toekomst vermeden wor den. V Voor eenigen tijd heeft het Kerkelijk gezag tot dr. Venders het verzoek gericht om zijn tijd schrift, dat hij „Katholieke Staatkunde" ge doopt had, een anderen naam te geven, daar de staatkunde, die in dat orgaan gedoceerd werd, alles behalve katholiek was, maar 't lijkt me ook wel op zijn plaats, dat deze methode in meerdere gevallen wordt gevolgd,want om slechts op een ding te wijzen, het materialisme heeft in enkele R.K. organisaties zulke afmetingén geno men, dat het in wanverhouding staat, tot de katholieke levensopvatting. Dat het Katholieke Schoolblad maar al te vaak bouwstof levert voor hoofdartikels in het Volk en dat het orgaan der R.K. ambtena ren soms proza bevat dat men vroeger in „De roodeduivel" vond, zijn daarvan de bedenkelijke teekenen. Op politiek terrein valt hetzelfde euvel waar te nemen ook hier wordt het hooge en heilige te hulp genomen om grauwe dingen te vergulden. Konden we in een vorig artikeltje wijzen op de eigenaardige strijdwijze van de R.K. Volks partij, sindsdien heeft alweer een nieuwe groep het levenslicht aanschouwd en zoowaar alweer mankeert het Sint niet. 't Is nu niemand mindei dan de aartsengel Michael, die door eenige on voorzichtige ijveraars voor hand-en spandiensten gerecruteerd is ik geloof dat Sint Michael, zooals de zegswijze het wil, met zijn vleugelen zijn aangezicht bedekt heeft, toen dc ontevrede nen zijn naam in hun vanen schreven. Waarom moest men toch juist weer dien n ara misbruiken, terwijl het heel wat passender ge weest was, zich naar Lucifer te vernoemen Ik kan maar niets engelachtigs vinden, in dat breed uitmeten van de fouten, die de R.K. Staatspartij, zooals elke andere partij wel eens gemaakt heeft en in dat hatelijk smalen op de gebreken, die haar gelijk iedere menschenlijke instelling aankleven. Ik kan bij dat in storm onder zeil gaan, wat het in toorn handelen is, en tusschen het ver vangen van overleg door schimpen, tot nu toe niets bespeuren wat zweemt naar Sint Michaels aard. Verspreiding der democratische gedachte heet het doel van dezen bond in den bond. Dat is een program waar rek in zit. Men kan b.v. kiezen uit de volgende soorten: de vrijzinnige democratie der heeren die zich aanslotem bij den anti-clericalenbond de democratie der socia listische villa-vullers en kerkontvolkers de democratie van den loge-marionet, Herriot, de democratie der Russische Sovjetschurken de rijksdaalder-democratie van de „R.K." Volks- partijer die in den Utrechtschen gemeenteraad verklaarde, in economische aangelegenbeden met rood te zullen meestemmen de democratie. ja, zoek maar uitIk voor mij vind de democratie van onze Staatspartij nog zoo kwaad niet. Welke democratie of de Michaelisten ook zullen kiezen als ze haar in vredesnaam maar niet als „katholiek" aan de markt brengen gerust ben ik er echter nóg niet op Maaslandüs. NIEUWE SGHIEDAMSCHE COURAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1924 | | pagina 5