DAGBLAD MOOR SSMSEBMM EN ÖMSTOfiMEM. Arbeidsduur. Critische beschouwingen. DITJES EN DATJES. 49ste Jaargang. Zaterdag 23 October 1926. No. 14691 Bureau i KOEMARIKT L Telefoon Ineereommunaal 88085 Postbus j 39. A d v r t o u 11 n 1—5 regeh 1. fö, «ike regel daarboven 35 ut, 3 maal Abonnemenlsn per 3 maasden 2.70, per ^eek 20 csnt, franco per plaatsen wordt 2 maal berekend. Ingesoiïdea madgdaelingaa 75 o par regel, pogt 3.— per kwartaal. Afconderlijke nummers 4 cent. Zaterdagavondnummer Speciale conditiën voor herhaaldelijk advertaaran. Tarieven worden op aanvraag niat Officieel Kerkbericht 10 ets. Postcheque- en girodienst No. 81440. ^?f|g|gg|pg3ii toegezonden. Incassokosten worden berekend. Sratls-OngevalleöverzekerlEg 590 bij levenslang© geheel© invaliditeitf 20$ bq verlies vnn ©en hand, woel o! ©og 29i i©@df 166 bij verlies van «en inlm; f 60 big verlies van em wegvingen f 15 isfjj verlies van eiken anderen vinger. Da verzekering wordt gewaarborgd doe* dr N.Moü.A!«em.VerP. bank gebieden TWEEDE BLAD. 't Zijn nog jonge mannen, zij, die zich herin neren kunnen, dat de „normale" arbeidsdag er een van 1214 uur was. De leuze der sociaal democraten „Op voor den 8-urendag 1" leek een onvervulbare utopie, een onwezenlijke ver wachting van de zegeningen van een onmoge- lijken heilstaat. De Katholieke democraten wilden zich in hun wenschen meer tot het be reikbare bepalen en daarom schaarden ze zich eendrachtig achter Mr. Aalberse, die in de Tweede Kamer al wat conservatief was tegen zich in het harnas joeg door een motie voor te steherr, waarhij de wenschelijkbeid werd uit gesproken van een wettelijke regeling van den 10 urigen arbeidsdag. Dat alles gebeurde nog maar een 15 jaar ge leden, maar hoe ver ligt het achter ons. Wat een onwezenlijke verwachting leek, is al lang werkelijkeheid geworden de 8-urige arbeidsdag is normaal. We gingen zelfs ver der de Engelsche Zaterdag werd ingevoerd en thans heeft Ford illusies gewekt van een week van 5 werkdagen. In zijn fabrieken werd de illusie reeds werkelijkheid en de gedachte is als leuze reeds door de Amerikaansche arbei ders overgenomen. Er is wel reden om zich af te vragen, waar we heen gaan. Ons artikel wil volstrekt geen requisitoir tegen den 8-urendag zijn. De 8- urendag moet als normaal gewaardeerd worden het leven behoort met méér gevuld te zijn dan mot Werken en slapen. We zouden het echter Verkeerd achten, als men van een streven om den werkdag te normaliseeren op een redelijken duur, overging t,ot een pogen om den arbeids duur zooveel mogelijk te bekorten en daar bij van toevallige economische omstandigheden gebruik te maken. Een te sterke bekorting van den arbeidsdag heeft ook nadeelen. De illusies die men gekoesterd heeft over de wijze, waarop de arbeiders hun meerderén vrijen tijd zouden besteden, werden op geen stukken na vervuld. Er zijn tal van vereenigingen, die zich hun gees telijke ontwikkeling ten doel stellen leeszalen en bibliotheek en zijn overal verrezen en wel Wordt van al die instellingen een nuttig gebruik gemaakt, maar tot slechts door de besten, be trekkelijk weinigen een zeer gering percentage van hel groote aantal, dat de gelegenheid tot Ontwikkeling geboden is. We vinden het ver schijnsel trouwens niet abnormaal de meeste menschen hebben geen lust tot studie, omdat ze er de hersenen er niet voor hebben, wat vol doende is om ze Vólkomen tè exeusceren. Ieder mensch is aan zich zelf en aan de maatschappij Verplicht een zekere ontwikkeling eigen te maken, maar t zou dwaasheid zijn om menseben tol bijzondere studies te bewegen, die daartoe geen geschiktheid hebben. Nu zijn er werkzaamheden, die zoo zwaar De aangetrokken schoen. Op de Onthullingen over het crediet-schan- daal, waarbij de Nederl. Bank, het departement van financiën en de z.g. neutralen Middenstands- bank betrokken waren, is een merkwaardige stilte gevolgd. Dezelfde bladen, die anders kolommen over hebben voor den loopfongen, die er met zes vierduitstukken van door is of voor de Zigeu- Uervrouw, die haar liefde voor de Koningin- met-hangend-haar, gebruikt om 'n paar knaak- jes weg te graaien, diezelfde bladen hadden voor dit geval geen kolommetje over, doch zonden hun jongste bedienden om doofpotten uit. Dezer dagen is de stilte echter verbroken. De Christ.-Historische Nederlander heeft ge sproken Minister de Geer moet u weten, is een van de Chr.-Hist. grooten en nu hadden die brutale katholieke organen, hem er een verwijt van durven maken, dat hij in '23 de Hanzebanken niet wilde helpen, maar in '26 wel bereid was om goed te praten, dat minister Colijn met millioenen gave guldens voor steun naar de i,neutrale" Middenstandsbank holde. Na eerst ten frisch scheidpartijtje op ons Vernaetelen, barst de „Nederlander" los „jul- he hebben niets gevraagd, want bij de behan deling van het ITanze-noodwetje verklaarde oen der Katholieke Kamerleden dat men geen steun verlangde voor de Hanze-bank, maar voor de volle kredietnemers." De „Nederlander" is wel erg onnoozel. Ze ls blijkbaar vergeten, dat bij de behandeling 't Hanzebank-noodwetje, het al mis was met de Hanzebank en dat die uitlating van het K. Kamerlid gericht was tegen het leugen achtig streven van.enkele Kamerleden, om het voor te stellen, dat met het bijna waardelooze ^etje, de bank zelf geholpen werd. zijn, dat een achturige arbeidsdag volstrekt niet te kort mag heeten worden, omdat de vrije uren voor rust onontberlijk zijn. In vele andere bedrijven zijn de werkzaamheden wel niet zwaar doch zoo eentonig en dus geestdoodend, dat 8 uren daags ook welletjes is. Maar, de arbeiders van de laatstbedoelde catogorie zijn nochthans niet vermoeid en voor zoover ze geen bekwam heid of lust tot studie hebben, werkt de vele vrije tijd demoraliseerend op ze, indien ze luie ren, en leidt die vrije tijd tot maatschappelijke uitwassen, indien ze zich met hun energie op andere werkzaamheden toeleggen. Veel werke loosheid ontstaat, doordat arbeiders vaak ne venbetrekkingen bekleeden. De handeldrijven de middenstand ondervindt veel last van al de kleine winkeltjes in het bijzonder ter ver koop van sigaren welke gedreven worden door arbeiders. Het assurantie vak is bijna ge heel verknoeid en biedt nog slechts aan weinigen een volledig bestaan, doordat 'n „agentschap" een zeer algemeen nevenbaantje is geworden. De kantoor-avondbetrekkingen zijn legio. Te ontgaan zijn die uitwassen niet, want, indien de werkzaamheden niet te zwaar zijn, dan is de 8-urige arbeidsag voor ijverige menschen wel de grens gebleken, tot welke de arbeidsduur mag worden beperkt. Wie over zijn vrijheid beschikt, in eigen zaken is of zelf zijn arbeids tijd regelen mag, stelt zich in het algemeen niet met 8 uren tevreden ook doen dat niet de vercenigingsbestuurderen, de schrijvers en po.- litic.i, die zich geroepen achten om voor de arbeidsbesperking van anderen te ijveren. Laten we ons daarom wachten voor hel na jagen van slechts schijnbare successen, als de voortdurende bekorting van arbedsdagen en week. Een mooi doel is bereikt, maar nu moeten we ons behèerschen. Voor den mensch is ar beid even noodig als eten, drinken of slapen. De energie, die in ons is, moeten we bewerken en als we dat niet in normalen arbeid kunnen doen, zullen we Luitengewone bezigheden zoe ken, die de econoriiischc orde versturen. We zijn goed Katholiek, inaar Het Bisschoppelijk schrijven over de Zondags viering van verplichte feestdagen valt. niet erg in den smaak van de heeren middenstandsleden. Geen wonder Stel je voor, terwille van een gril van een paar Bisschoppen zal je even op O.L.Vr. ten-Hemeiopneming en op Allerheiligen je zaak sluiten en naar de kerk gaan, een extra Zondags kostje eten, een wandelingetje maken, als je je erg verveelt een lof je snappen, krant lezen en naar bed dus wat je noemt een prcttigen, vrijen Zondag. Maar het prettige gaat er af als je ziet hoe je anders-denkende collega's hun zaak extra wijd openzetten, extra vriendelijk zijn te gen jou klanten en extra verdienen 1 zoo, dat is toch zoo helder als koffiedik In dien geest dachten de middenstandsleden Maar vóór dien is wel degelijk hulp gevraagd in denzelfden zin, als nu de" „neutrale Bank kreeg, en dat weigerde minister de Geer en daar ontstond de grief door. Of duizenden katholieke middenstanders on gelukkig gemaakt, werden, dat gaf niet. Het luttele bedrag om dit te voorkomen werd nog te hoog geacht. Toen echter de heeren met de hooge zijen zich vergaloppeerd hadden, toe^ rolden de millioenen. Zeg nu niet Nederlander Colijn deed dat. Wie een daad verdedigt, staat, gelijk met den bedrijver en bovendien er loopen hardnekkige geruchten, dat Uw minister de Geer, de vorige week de Boaz-bank met rijksgeld geholpen heeft. De „Nederlander" heeft gesproken. Ze had beter kunnen zwijgen en zich scha men. Defecte pompen. De razende storm stak zijn kop op, brulde door de lucht en zweept de wateren op tot koken de woede. De onverzaadbare zee verzwolg drie, vier haringloggers, die hun bemanningen, op deze laatste doodenreis, meezogen naar de diepte, die verderft. Tientallen levens verloren. Toentallen gezinnen ten gronde. Rouwende moeders, vrouwen en kinderen. „De visch wordt duur betaald," klaagde Kniertje in „Op hoop van zegen", dat rauwe drama van Heijcrmans. 't Is een lugubere, sombere klacht. Helaas, al te waar. De visch wordt duur betaald. Nier door de menschen aan den wal, want wat is geld, vergeleken bij 't leven. Niet door de reeders, die hun bedrijf instelden op de winsten en verzekerd zijn tegen schade"maar wel dooi de visschers, die cföor nooddruft /gedwongen, van de „Hanze" er ook over, toen hun voorzitter het voorstel deed, om als „Hanze"-ledcn een voorbeeld te geven en als goed katholiek de wenschen van de kerkelijke overheid op te vol gen Maar deze volbloedige zakenmenschen had den eenige bezwaren. Och ja, natuurlijk hé, de financiën gaan voor alles. Je moet de concurrent niets in z'n geldlaatje doen glijden, wat bij jou terecht had moeten komen Het regende dan ook op- en aanmerkingen van heeren, die allen zonder uitzondering nederig begonnen met een „al zeg ik het zelf, ik ben een goed katholiek maar" Ik ben blij dat ze zelf zeiden „goed" katholiek te zijn, want anders zou ik het waarachtig niet geloofd hebben, maar ze ziin natuurlijk allen „achtens waardige en geloofwaardige" menschen, dus neem ik hun misschien wat al te nederige opinie omtrent hun eigen bescheiden persoonlijkheid gaarne aan- Hun tegenwerpingen en hun ver pletterende redenen, waarom het voorstel ouaan- neemlijk was, waren zoo alles overtuigend, dat het debat maar werd gesloten het voorstel een voorstel latende 1 Wie kan nu ook in vredesnaam zijn zaak sluiten, als andersdenkenden haar open laten. Ja, misschien zelfs zullen andere katho lieken, natuurlijk ook „goed katholieken", niet sluiten. Nu vraag ik U, waarde lezer, hoe kan een „toch werkelijk goed katholiek" zakenman, het zij klein of groot, met veel of weinig kinderen, dat doet er niet toe, hij is immers „in-goed-katho- liek", een zakenman in welk artikel hij ook handelt, hoe kan zoo'n persoon nu acht slaan op een voorslaan hem gerichten dusdanigen brief van Z.Z.D.D.H.H.den Aartsbisschop vanUtrecht en den Bisschop van Haarlem Toch waren er zwakke broeders onder, die 't vertrouwen van hun kerkelijke over heid niet geheel en al wilden besehamen, maar b.v. een halven dag wilden Zondag-vieren. Anderen vonden het vreeslijk jammer, dat, juist de eerste „proef'-dag op Maandag viel en weer anderen vonden dit en die weer dat maar allemaal „zijn ze goed katholiek 1" Mag ik^tne nu even de vrijheid veroorloven en ik zeg diL zonder verdere bedoelingen, maar ik wend mij nu speciaal tot de katholieken' (dus tot de doodgewone katholieken zonder meer!).... Maar och neen, ik hoef ze niets te vertellen, ze denken er niet over, 't is iets van-zelf sprekends, dat. we niet op aarde zijn voor ons lichaam'lijk, maar voor ons geest'lijk wel zijn. Een kind van 6 jaar leert al, dat we „op aarde zijn om God te dienen en om daardoor in den hemel te komen." En willen wij als „een voudig" katholiek God dienen, moeten wij dan geen acht slaan op de wenschen van Gods plaats bekleders op aarde 't Zal mij benieuwen, hoeveel „katholieken" er op Allerheiligen a.s. zijn, wie publieeeren zal Maandag 1 Nov. cleu geheelen dag gestoten te zijn. Waarde lezers, voor zakenmenschen is boven staande kwestie eenlastig geval. Maar ons katho- om een schamel bestaan bet veege lijf moeten toevertrouwen aan bodems, die maar al te dik wijls, den naam van drijvende doodkisten ver dienen. Na iedere ramp op zee met zoo'n logger, hoort men, wanneer er tenminste nog een overlevende is, hetzelfde verhaal eentonig van herhaling „water gemaakt en de pompen defect 1" Een zinnetje dat boekdeelen spreekt. We hebben een ontzaggelijke dure scheeps vaartinspectie, die nauwgezet ieder vaartuig voor de reis op zijn zeewaardigheid keurt, maar wanneer die inspectie niet streng verantwoor delijk gesteld wordt voor haar daden, kan men haar beter afschaffen, want, dan jaagt die in spectie, de varensgasten den dood in. Het is toch immers duidelijk 1 Door die visscherij-inspectie heeft men de ver antwoording van de reeders van hun schouders genomen die kunnen zich nu verschuilen achter de breede ruggen van de ambténaren, wijzen alle beschuldigingen terug naar de deskundigen aan den wal. Hoeveel rechtschapen kerels daar misschien onder zij r zullen er ook wezen, die voor een „zilveren handdruk" veel door de vingers zien en de geschiedenissen van de „weggebrachte schepen" hebben geleerd, dat de reeders daai niet zuinig mee zijn die kennen het. spreek woord van 'n spierinkje om 't kabeljauwtje op hun duimpje. Wanneer men aan veel tragedies van defecte pompen een eind wil maken, zal men zware straf fen moeten stellen op „verzuimen" van de in- spe'ctie, of de reeders dwingen tot ondersteuning van de nabestaanden der slachtoffers, die vielen voor hun bedrijf. Vort met Ford... Henri Ford doet meer als de wereld vol duwen men horzel-aehtige machinetjes, die stof opjagen en benzine veranderen in stank. Henri Ford pent artikelen hoe je rijk kunt Hek geloof schijnt voor sommige menschen toch ook nog wel een voordeeitje op te leveren. Ik spreek hier niet van dat soort menschen, dat de kloosters langs gaat en daar met een of andere leugen geld of goed zien los te krijgen. Neen als U geld noodig hebt, plaatst U maar een annon ce in een katholiek dagblad, waarin U ter eere van de kleine H. Theresia b.v. 1000.of meer of minder te leen vraagt. Als klein Treesje niet helpt, probeert U het eens met een andere Heilige. Eerlijk gezegd weet ik niet. of U veel resultaat zult hebben maar de onrustbarende toename van dergelijke annonces in aanmerking genomen, geloof ik wel, dat dergelijke zaakjes goed loopen 1 t Is alleen jammer, dat juist, namen van heiligen voor dit doel misbruikt worden. Laat dit soort adverteerders liever een noveen houden en het geld van de advertenties aan de armen geven. Binnenland. Mr. Zimmerman. Naar men verneemt is mr. A. R. Zimmerman die, naar men weet, tijdens zijn reis in Amerika te San Francisco ongesteld is geworden, thans weder geheel beter. Echter heeft onze landge noot en medewerker op medisch advies van zijn reis naar Mexico moeten afzien. Op 17 dezer heeft de heer Zimmerman zich te San Diego ingescheept om via Panamakanaal en Liver pool de thuisreis te ondernemen. Electrificatie. Men is thans geheel gereed gekomen met het plaatsen van de palen op het traject Delft- Rotterdam voor de electrificatie van den spoor weg AmsterdamRotterdam. Men is thans bezig aan de montage van het net en het in werken van een grondbedding onder de spoor- iiggers bij Delft. De Collectieve Arbeidsovereenkomst. Dezer dagen is verschenen het door het Centraal Bureau voor de Statistiek samenge stelde „Overzicht van den omvang en den voornaamsten inhoud der collectieve arbeids overeenkomsten op 1 Juni 1926." Bestonden op 1 Januari 1911 nog slechts 87 dergelijke overeenkomsten, geldende voor .1100 ondernemingen en 23.000 werknemers, op 1 Januari 1920 was het aantal contracten aan gegroeid tot 983, van toepassing op 22.500 on dernemingen en 273.600 werknemers. Daarna verminderden deze aantallen in 1924 vertoon den de aantallen contracten en werknemers weliswaar opnieuw een sindsdien weder gedeeltelijk te niet gedane stijging, doch deze mag niet beschouwd worden als te duiden op een toeneming van de beteckenis der collec tieve contract-en. Het onderzoek op 1 Juni 1926 wijst uit, dat op dien datum- in het geheel 763 collectieve ar beidscontracten hestonden, van toepassing op 16.400 ondernemingen en 261.600 werknemers. worden; Henri Ford schrijft hoeken wat een zakenman moet doen of laten Henri Ford doet, ik zag het zelf, wondere dingen en bracht op nieuw de industriëele wereld in verbazing door het invoeren van een vijf-daagsche veertig-urige werkweek op zijn fabrieken, waar een slordige 200.000 werklieden zich bezig houden. Het is een kwestie van zakendoen, verklaarde Ford het gros van alle artikelen wordt verbruikt dour de menschen, die ze vervaardigen. Geef hun voldoenden vrijen tijd en hun behoeften zullen stijgen. De gestegen consumptie maakt grooter productie mogelijk en het massa-product leidt tot prijsverlaging. Volgens Ford zijn dus de producten er niet voor de mensehen, maar de menschen voor de producten, wat in goed Zeeuwsch wil zeggen, dat je moet leven om te eten en niet andersom. AmeriKaansch christendom Ford denkt thans niet langer aan een minimum loon. Zoo weinigen van zijn arbeiders ontvangen dat minimum-loon, dat het beginsel thans geen practische waarde meer heeft. Hij is van meening dat een man betaald moet worden naar wal hij waard is en dal. zij, die niet meer waard zijn dan het minimum-loon, eigenlijk maar moeten heen gaan. Dg, beteek ent dus smijt de minder-bedeelden op de keien. Me dunkt Henri Ford is riet veel beter dan een liberaal op zijn slechttst. Toch ligt een halve wereld vol bewondering naar Henri op te zien wanneer je het geld hebt, bezit js immers de wijsheid nietwaar Men is blijkbaar vergeten, dat dezelfde Ford voor eenige jaren, ondanks al zijn bluf van ik weet 't, bijna over den kop is gegaan en men snapt zeker niet, dat wanneer Amerika slechts de helft van Europa's ongemakken had, alle auto's van Ford in gezelschap van zijn theorieën naar de maan tuften. Vort met Ford zijn snorkerijen 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1926 | | pagina 5