N. KRABBENDAM Amsterdamsche Bank BIJKANTOORSCHIEDAM, Westvest 36. Rotterdamsche Banfevereeniging ^p^artoüiiSc li E. K. Volksbond, Afi Schiedam. R. MEES ZOONEN Behandeling m alle Bankzaken. Bezorging van alle Assurantiën. Safe-Deposit. H. J. VAN OfiTROP ZOON. Coups - Effecten Incasso's. 100NIÏTS BANK AMSTERDAM. Kapitaal 155.000.000 Reservefonds 143.000.000 Tarief op aanvrage verkrijgbaar. 4 I-t, ent <e>. DEPOSITO'S, SAFE-DEPOSIT AAM- SM VERKOOP EFFEGTEM Ï7 17 17 17 Bareel m Aiiiiiitra- w ftfifym^ Leereer l o jm- tiere Coïtröle. 1. MU tiki, JJfl uJf61 Opleiding voor Examen en Praktijk Opent provisievrjje cheque rekening met rentevergoeding Aan- en Verboog van effecten, cheques en Buitenlandsch bankpapier. Safe-Loketten Rente op rente. 't Is te hopen, dat die Amerikoansche methode om met revolverdwang geld af te persen, hier geen burgerrecht verkrijgt, want de rustige Hollanders interesseeren zich voor zulke sen saties alleen, voor zoover ze in de Wihl-West drama's op het witte doek vertoond worden. Zulke zaakjes moesten veel sneller berecht worden dan gebruikelijk is, Zoo'n overal heeft iets prikkelends op den geest van wijze om aan geld te komen, trekken aan, waarom het gewensclit is om den aspirant-navolgers zoo snel mogelijk ook de keerzijde van de medaille te zien in den vorm van strenge vonnissen. Als de berechting zoo laat geschiedt, maakt deze geen indruk meer. Vrouwe Justitia verliest ten onzent te veel in beuzelarijen, we wezen daar reeds eerder op. Dezer dagen nog lazen we van een ,,zaak" die door den politierechter met behulp van ge tuigen a charge en a décharge behandeld was. De „verdachte" een slager, had op een abattoir een anderen slager voor „vuile branie" uitge maakt. Dat was het eenige delict, dat den man ten laste wordt gelegd, en waarachtig, hij werd veroordeeld. Vermoedelijk is deze rechter nooit tusschen een groepje „gemoedelijke" slagers op een abat toir of een plukje „sjofele" vischvrouwtjes op de markt verzeild geraakt. Hij zou dan beter op de hoogte zijn geweest van de eigen wijze, waarop die menschen gewoon zijn hun meeningen aan elkaar duidelijk te maken. Een verzetsbeweging in Ned. Indië heeft alles, wat in dommelige politieke rust was, doen opschrikken, eerstens om het massaal karakter van het verzet en vervolgens, omdat het is uit gesproken op het belangrijkste eiland van onze Archipel, dat al lang gepacificeerd geacht werd. De omvang was nogal moeilijk vast te stellen, maar moet toch verrassend groot geweest zijn, daar de beweging, die blijkens de eerste berich ten, dadelijk den kop heette ingedrukt, zich in de volgende dagen aanmerkelijk uitbreidde, zoodat noch gouvernement, noch politie ook maar het minste geweten blijken te hebben van wat er broeide. Er behoeft niet aan getwijfeld te worden dit verzet zal worden gesmoord. Maar voor wie de teekenen verstaan, zal het duidelijk zijn, dat een nieuw verzet weer groeien en uitbreken zal, zoo vaak, tot het niet meer te smoren is. Dan zullen wij ons spel hebben uitgespeeld in Jndië. Tenzij we met het verloop van het getij de bakens weten te verbetten en met het volk, dat we eens overheerscht hebben, samenwerking zoeken niet uit angst, maar omdat we hebben in te zien, dat een volk zich een rechL op vrijheid en zelfstandigheid verwerft, naarmate de gees telijke en economische ontwikkelig vordert. Die ontwikkeling moge al voor een groot deel aan ons te danken zijn, ontkent kan ook niet worden, dat we ons in den loop der eeuwen steeds beijverd hebben om ons loon er voor te incas- seeren. Buitenland. De liquidatie van den oorlogstoestand nadert nu haar einde, 't Werd tijd trouwens. Van een volstrekte opheffing van den oorlogstoestand kan geen sprake zijn. zoolang vreemde troepen nog vroeger vijandelijk gebied bezet houden welke bezetting door vreemde militairen is iets wat eiken vrijen burger buitengewoon onaange naam aandoet en 't moeilijkst te verdragen is. Voor een vreedzame ontspanning van den in ternationale politieken hemel was het derhalve wel zeer gewenscht, dat aan de bezetting van het Rijnland en van het Saargebied een einde zou komen' Volgens het Verdrag van Versailles kan daar eeerst over acht jaar sprake van zijn, maar de ideeële geest, van Locarno en de practi- sche geest van Thoiry hebben de sfeer geschapen, waarin het mogelijk is om zonder de letter van den geweldvrede van Versailles te veranderen, er een prachtische uitvoering aan te geven die het overwonnen wolk van een hoop narigheid ontheft en den overwinnaars ontslaat van dure verplichtingen Binnen afzienbaren tijd zullen de bezettingstroepen dus wel worden terugge nomen en kunnen duizenden jongen mams» ge zet worden aan een veel nuttiger taak den op bouw en het herstel van het geteisterde Frank rijk, den herbouw van de economische orde. Meer nabij nog is de opheffing van een andere bezetting, n.l. die, \yelke door de geallieerde controle commissie werd uitgeoefend. Nu Duitschiand tot lid van den Volkenbond is toe gelaten, kan men moeilijk nog langer bewijzen, dat het nog in gebreke is bij de tenuitvoerleg ging van de ontwapeningsclausules van het Vredesverdrag. Frankrijk is tot die opheffing thans bereid en er wordt op het oogenbïik tus schen Berlijn en Parijs alleen nog druk onderhan deld over de samenstelling en de bevoegdheid dor Volkenbond-commissie die de taak van de geallieerde controle- commisie moet overnemen. Alles wijst er op, dat een compromis gesloten zal kunnen worden. Met de controle-commissie zal een steen de§ aanstoots, een punt van wrevel en een prikkel tot bedrog en verzet verdwijnen. ROMEINSCHE KRONIEK. Rome, 15 Nov. 1926. Een blindencongres in Assisie. Een Italiaansche hl indenvereoniging hield voor kort haar jaarvergadering in Assisië. Twee honderd blinden namen daaraan deel. Zij kozen juist Assisië als plaats van samen komst, wijl ze in den grooten heilige van Assisië ook den machtigsten prediker der broederliefde zelfs voor den armsten en hu'pbehoevendsten eeren wilden. Zooals bekend, verloor de H. Franciscus van Assisië tegen het einde van zijn leven zelf het licht der oogen en dichtte hij bijna volkomen blind zijn „Hymne aan de zon." De opzet om het blindencongres dit jaar in Assisië te houden, ging van een jong Turijnsch schrijver uit, Mino Salvaneschi, die reeds sinds twintig jaar blind is en vaak redevoeringen en voordrachten over de H. Franciscus houdt in Italië en België. Het congres eindigde met een aangrijpend religieus feest met een flambouwoptocht der 200 blinden ^n hun leiders door de straten van Assisië. Mexico en Rusland. Op den jongst gehouden EngeLchen katho liekendag in Manchester hield ook een Mexicaan, Fr. Ricardo, een redevoering, waarin hij den samenhang tusschen de kerkvervolging in Mexico en het Russische communisme ter sprake bracht. De eigenlijke kerkvervolging in Mexico, zoo voerde hij aan, werd voorafgegaan door een hef tige bolsjewistische Hetze onder het volk. Calles liet een geheel leger van Russische joden in het land komen, men schat hun getal op 104.000. Toen de eerste Sowjctgezant in Mexico aan kwam, verklaarde de president dien dag tot een nationale feestdag en gaf de verkiezingsleus uit, dat van nu af aan alle kinderen in Mexico „gods dienstloos" dienden opgevoed te worden. Galles zelf is een overtuigd aanhanger van de bolsjewistische leer en bij zijn onverantwoorde lijke kerkvervolging speelt het streven om met de toeëigening der kerkelijke goederen een syste matische nationaliseering van alle eigendom zonder uitzondering in te leiden, een voorname rol mede. Een hoofdsteunpunt voor zijn doel meende hij in de Vereenigde Staten te kunnen vinden, wel ker protestantisme zoowel de vervolging der katholieken billijkt, alsook hem zal helpen in de verbreiding der vervolging op internationaal gebied. Intusschen verwezenlijken zich zijne bereke ningen heel aardig. De eigenlijke groote helpster der Mexicaan- sche geweldregeering is echter in de vrijmetsela rij te zoeken. De vrijmetselarij van den Schotsehen ritus gaat in Mexico tot het jaar 1824 terug. In 18 waren er in Mexico niet minder dan 17 grootlogos en 202 loges. Deze loges onderhielden van jongs- afaan de innigste betrekkingen met de loges der Vereenigde Staten. Hoe hoog de Amerikaansche vrijmetselarij de der Kerk vijandige houding der Mexicaansche regeering aanslaat en hoezeer zij zich daarvooi interesseert, valt te bespeuren uit het officiec;le orgaan der Amerikaansche loges, New Age, dat in April 1926 de volgende verrassing bracht „Na de gebeurtenissen in den volkenbond heeft voor ons vrijmetselaars de grootste be- teckenis hot dappere en aaneengesloten streven, dat in Mexico de reformeering van de opvoeding wil doorvoeren." Daarmee kan men in verband brengen een bedankje der loges aan President Coolidge, dat hij zich niet mengt in de Mexicaansche gebeurte nissen en tegelijk beduiden dat de oplossing van het Mexicaansche probleem slechts hierin gelegen kan zijn, dat de katholieke klerus in México gedwongen moet worden om aan de wet ten van hun land onvoorwaardelijk te gehoor zamen." Het is het oude liedje. Een Fransche vrijmet- sclaarsleider, Bernardin, had reeds in 1911 de logebroeders aan een feestmaal volgcnderwijze toegesproken „Vergeet niet, dat wij de tegen- kerk (la contreéglise) vertegenwoordigen en dat wij den invloed van den gododienst in alle ver schijningsvormen moeten vernietigen. Onze ergste vijandin is de Kerk, zij is het wilde dier, dat weliswaar reeds doodelijk ver wond is, doch dat in zijn doodssnikken nog de kracht tot een laatsten vertwijfelden aanval weet te vinden." Het geluk der onthouding. John Ervine, een niet-katholiek Engelsch schrijver, beschreef voor kort zijn indrukken over de katholieke kloostervrouwen, die hij voor de gelukkigste vrouwen der wereld hield. Hij had een vrouwenklooster in België be zocht, waar hem twee Engelsche kloostervrou wen een thee aanboden. Hij schrijft„Hare kleeren waren van een grove stof en haar schoenen armoedig, het waren echter recht gelukkige vrouwen, die de uitdruk king van vroome tevredenheid op hun gelaats trekken droegen. AI mijn voorstellingen over katholieke kloosters werden in dit Belgische ordehuis vernietigd. Ik had een afschrikwekken de levensvervreemding verwacht, daarentegen vond ik echter vrede en vroolijklieid, schoon heid *en welgemoedheid, niettegenstaande de ruwe kleeding en de grove schoenen." Op de thuisreis ontmoette John Ervine een rijke dame, die met haar kamenierster reisde. „Haar gezicht droeg de sporen eener voort durende nerveusheid. Ze perste haar dunne lip pen zonder ophouden op elkander. Ze maakte gekheid, ze rookte en behandelde haar kame nierster zoodanig,dat deze immer weer de tranen in dc oogen kwamen. Ze droeg de fijnste kleeren. Doch ik zou duizendmaal liever een van die grofgeklèede nonnen zijn, dan deze rijke dame met haar kamenierster en haar geld." Hoeveel geeft Amerika voor godsdienstige doeleinden uit Het katholieke Persbureau der Ver. Staten deelt interessante getalen mede over de sommen, die" de bevolking van Amerika voor godsdienstige doeleinden heeft opgebracht. Volgens de off.ieieele statistiek van de Federal Trade Commission beloopt het vei mogen der kerken, der parochies en zuiver kerkelijke in richtingen op 2.820.220.000 dollar. Daarvan behoort tot de protestantse ke kerk gemeenschappen 1.780.000.000 dollar en tot de katholieke 648.091.000 dollar. In deze gewe'dige sommen, nagenoeg 3 mi"i- ard dollar, is het kapitaal niet medegvrekend, dat voor de oprichting en inrichting van de liefdadigheidsinstellingen door de religit use ge meenschappen verstrekt werd. Dit kapitaal op zich zelf bedraagt 1.800.000.000 dollar. Wanneer men nu ook nog de confessioneele opvoedings- en onderwijsinrichtingen er hij rekent, komt dc som op 7.600.000,000 dollar te staan. Aldus bijna 8 milliard dollar. Er is Wel geen tweede, land ter wereld, dat zich zoovele materieel# offers getroost voor de in standhouding zijner religieuse inrichtingen, hoe wel dan toegegeven moet worden, dat de rijk dom van Amerika deze offers in het algemeen begrijpelijk maakt. De genoemde som is gelijk aan het totaal der eerste oorlogsleening en voor den wereldoorlog. Ze beloopt het zevenvoudige der Staatsschulden der Ver. Staten in het jaar 1900 ze overtreft het twintigvoudige der bouwkosten van het Panamakansal. Bemerkenswaard is hierbij nog, dat deze gedlen zuiver uit de vrijwillige bijdragen der geloovigen gevloeid zijn zonder een rooden duit van Staatssubsidie. Gezien deze offervaardigheid laat zich de legende van het gebrek aan religieuse gezindheid in Amerika we1 nauwelijks rechtvaardigen. I.K.P.R. Scheepvaart. Hoog water te Hoek van Hofland. 20 Nov. v.rn. 2.09 n.rn. 2.31. 21 Nov. v.m. 2.53, n.m. 3 10. 22 Nov. v.m. 3.37 n.m. 3 52. Gem. Hoogwater 74 c.M. 4- N.A.P. Gem. Laagwater 87 c.M. N.A.P. Handelsberichten. Bears van Schiedam. Spoeling. Noteering van de Coöp. Vereen. „Schied. Spoelingvereeniging". Heden f 2.50 per ketel. Li I' 1-71? ld ld 17 Iï 17 li" ld 171717 ld 17 lï 2717 i717 lï i71717 17 It 17 17 17 17 17 17 17 17 ARCHITECT KORTE HAVEN 38 SCHIEDAM, TEL. 68555 17 l-j- j-1717171717171717171717171717171717171717 IT I71717 Gevest, sedert 4894. LJUÏCI1> GJU' Kantoor s Eerste Tuinsingel no. 19. Interc. Telefoon no. 68184, Inrichten, bijwerken, in orde brengen, controlceren en geregeld bijhouden van admlnistratiën van weiken aard ook. Leeraar in Staathuishoudkunde en Statistiek, Boekhouden, Handelstekenen en Handelsrecht. Telefoon 69109—69110. BIJKANTOOR SCHIEDA SI Zitting iederen werkdag van 3 tot 5 uur, in Ret Bonds&ehouw L. Haven. BIJKANTOOR SCHIEDAM. NATIONALE EN INTERNATIONALE MEUBELTRANSPORTEN SCHIEDAM SINGEL 6 TS. 68146 Wed. KOOYMAN Korte Kerkstraat, Telefoon 68077. SAFE DEPOSIT. BERGPLAATS VOOR INBOEDELS CO

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1926 | | pagina 6