Gij s e 1 a a r, dat hier geen recht op uitkeering aanwezig is. De vergadering wordt verdaagd tot 24 Mei 's avonds half negen. TWEEDE KAMER. Vergadering van Woensdag 11 Mei. De heer L. de Visser (comm.) vraagt een inter pellatie aan over het dooden van Chineezen in Samarinda en over het antwoord van den minis ter van huitenlandsche zaken over den inval in de gebouwen der sowjet-legatie te Peking. Op dit verzoek zal in een volgende vergadering worden beslist. Bij de voortzetting van de behandeling van de begrooting van Curacao gaat minister Ko ningsberger voort met zijne gisteren afgebroken rede. De reizen van den gouverneur acht apr. nuttig in verband met de handelsbelangen en beleefdheidsbezoeken. Ook de ministers zou gaarne bij den gouver neur meer voort varendheid zien. Echter zal hij aanstaanden zomer naar den Haag komen. Dan zal een urgentieprogram wor den opgesteld. De kwestie van de financieele gelijkstelling op onderwijsgebied zal >^an tevens besproken worden. Bmgerpolitie zou voor Curacao te duur zijn. Garnizoen en politie aldaar zullen nu volgens de voorstellen worden vervangen door merechaus see, die hier Ie lande opleiding ontvangen. Binnenland. Ministerieel bezoek aan Maastricht. Naar wij vernemen begeven de Ministers van Buiterdandsehe Zaken en van Waterstaat zich. heden naar Maastricht om zich ter plaatse in bij zonderheden op de hoogte te stellen van de eische van het verkeer te water. It. K. Metaalbewerkersbond. Naar de „Volkskrant" verneemt heeft de Weleerw. pater H. J. Micklinghoff O. P., die on langs werd benoemd tot pastoor te Alkmaar, we gens drukke werkzaamheden eervol ontslag ge vraagd als adviseur- van den Ned. R. K. Me taalbewerkersbond. Dit eervol ontslag is verleend. Z. D. H. de Aartsbisschop heeft met het adviseurschap van den Metaalbewerkersbond belast de Weleerw. pater G. J. M. Strijbosch, kapelaan aan de St. Dominicuskerk te Utrecht. De Amslerdamscke belastincjsfaclor. De gemeenteraad heeft gisteren de voordracht van B. en W. om den belastingsfactor op 0.6 te handhaven, z. h. s. aangenomen Instituut fabrieksarts. Het oordeel van de commissie is over het in stituut fabrieksarts over het algemeen mtt be trekking tot de in de vragen gestelde punten gunstig. De commissie meent in het belang eener goede ongevalsverzorging, indien de mogelijkheid Van verdere ontwikkeling van het instituut wordt geopend dat voorkomen moet worden, dat de belangen Van de verzekerden in het gedrang ra ken. Naar haar meening is die ontwikkeling te be reiken door aan ondernemingen, met een be hoorlijk ingerichten geneeskundigen dienst, ee- nige faciliteiten te verleenen o.a. in zake het doen van ongevalsaangiften. Ter voorkoming van mogelijke nadeeligc ge volgen zou de inrichting Van dien dienst, waar onder zoowel te verstaan de aanstelling van den arts, de inrichting van een Verbaudkamer, als de hulp in die verbaudkamer, enz., aan bij wet of algemeenen maatregel van bestuur te stellen eischen moeten voldoen en goedgekeurd moeten worden door het bestuur der Rijksverze keringsbank. De fabrieksarts moet het gansche medische bedrijf in de fabriek beheersehen. Aan de arbeiders dient zooveel mogelijk het recht van vrije artsenkeus gelaten te worden voor de behan deling na de eerste hulpverleening. Bij vrijstelling van het doen van ongevalsaan giften, wat betreft ongevallen, die geen verdere gevolgen hebben dan arbeidsongeschiktheid van ten hoogste zes weken, behoort zoo zegt de'com missie, een inschrijving in een register, waaraan rechtskracht ware te verleenen, verplichtend ge steld te worden. In de hedendaagsehe Protestantsche kerk. Tot welk een verwording de consequentie van het beginsel tijdens de Hervorming door Luther gepredikt, heeft geleid, is in de laatste jaren meer dan eens in onze Protestantsche kerken gedemonstreerd. Het. beginsel van het vrije onderzoek, waar mede Luther de aloude leer van de Moederkerk overboord wierp en zich zelf tot autoriteit aan stelde inzake geioofs- en zedeleer, heeft niet alleen tot een volslagen revolutie en anarchie op kerkelijk gebied geleid en van het christendom een caricatuur gemaakt, maar leidt er nu zelfs toe, dat in onze protestantsch-christelijke ker ken, met uitbanning van het christendom, ge predikt wordt de leer van het Aziatisch Boe- dhisme, zoodat Christus verdrongen wordt voor Budha. Een voorbeeld daarvan vonden we dezer dagen in de rubriek Kerknieuws van de „Rot terdammer", waarin een protestant ons verhaalt van een kerkdienst, welke hij daar dezer dagen bijwoonde in de Evangelisch Luthersche ge meente aldaar. „Ik was om 7 uur aanwezig in de mooie Lu thersche kerk van, Rotterdam, met haar ge makkelijke stoeltjes en prachtig orgel. Liet rui- schen van dit muziekinstrument was fijn het bezoek niet grootongeveer 50 menschen. De „dominee" kwam op. Op den geopenden Bijbel lag een groot boek, zeker een gezangboek daarop werd netjes een dik schrift gelegd, plus een gewoon boek. Na het zingen van een gezang, waarvan, je ongeveer niets hoorde, alsof men begreep, dat dit „Gezang" hier paste als een bruidstooi op een begrafenis, kwam er een gebed om „wij ding" en „verheffing. Toen kwam de preek. De „dominee" deed zelfs geen moeite om een tekstwoord als aaj - leiding te nemen, doch begon in eens te ver tellen Van het „beroemde drama" van den Ja- par.schen Kurata Hyakuzo, dat ten doel had de liefde van Boeddha te ontwikkelen- Zoo tus- schendoor laschte hij enkele alles echter woord Voor woord voorgelezen -opmerkingen in. Zoo o.a. dat de schrijver van 't drama nog van de veronderstelling uitging, dat er zoo iets bestond als zonde en de noodzakelijkheid, dat er van buitenaf iets aan den mensch moest ge schieden. Met een vergoeilijkenden glimlach voegde ZijnWelEerw. daar dan aan toe, dat wij den tijd achter ons hebben, dat we nog zouden gelooven in zonde en in een Christus, die deze verzoenen moest. En ook wat de hel betrof, deze is in den mensch en houdt op zoodra als hij zich den hemel in zichzelf bewust wordt. De mensch is goed. Hij moet alleen maar tot het bewustzijn komen, dat hij goed is. Ik bad er na een halt uur luisteren genoeg van. Als Luther dat eens geweten had -Moet ik dien man nu als een broeder de hand geven Neen, ik denk aan de zweep met den knoop er in van de Tempelreiniging. Het komt mij voor, dat Jezus in onzen tijd heel wat knoopen te leggen zou hebben, als Hij uit, de huizen die naar Zijn Naam genoemd zijn, diegenen zou mouten uitdrijven, die er niet in behooren." Ongetwijfeld is dit wel een treurig staaltje van verwording. De Luthersche Gemeente in Rotterdam telt drie predikanten, die ieder een eigen richting voorstaan, maar waarin elk punt van vergelijk zoek is. Wat kan er in zoo'n toestand van de ver zorging der zielen terecht komen Tegelijkertijd lezen we in de „Rotterdamsche Kerkbode" de aankondiging van een godsdienst oefening op Zondag in de Remonstrantsche Kerk, waar Ds. Hooykaas zou spreken over Faust, en Margaretha. Zijn ze niet diep treurig deze kerkelijke toe standen, welke toch niet anders zijn dan de zuivere consequentie van de onzalige beginselen der hervormers En is het niet onbegrijpelijk, dat met deze toestanden voor oogen in eigen kerk er nog zoovele protestanten zijn, die zoovee) werk kracht verspillen aan een vruchteloos anti papisme Volkomen terecht zou hen kunnen worden toegevoegd steek eerst eens de hand in eigen boezem alvorens ge U bezorgd gaat maken over vermeende ongewenschte toestanden in de R K. Kerk. Maar wel verschrikkelijk worden de kerkher vormers Luther en Calvijn in hun eigen werk door1 God gestraft door de ontbinding en verval van het hedendaagsehe Protestantisme. Bidden wij intusscheh te vuriger in deze dagen voor de bekeering in Nederland, opdat, onze dwalende broeders door deze kerkelijke toe standen niet vallen in handen van het ongeloof of heidendom, maar mogen terugkeeren tot de aloude Moederkerk, waar de eenheid van het Geloof is gehandhaafd en Christus' het middel punt van heel den eeredienst gebleven is en blijven zal, ingevolge de Goddelijke belofte tot aan de voleinding der wereld. („Resb.") Volkenbondsdag. Naar de „Volkskr." verneemt heeft de minis ter van onderwijs alle lagere, middelbare en Voor bereidend hoogere scholen ook de kweek- en normaalscholen uitgenoodigd, den I8en Mei de beteekenis van den Volkenbond te behandelen De 18e Mei is door den minister gekozen, om dat den 18en Mei 1899 te 's-Gravenhage de eerste Vredesconferentie bijeenkwam Op den weg naar succes. Met de Economische Conferentie thans te Geneve vergaderd, gaat het den goeden weg op. Alles wijst er op dat deze samenkomst niet die teleurstellingen zal wekken, welke voor gangsters hebben opgeleverd. Van waar die gunstiger situatie De verklaring van de meer hoopvolle resulta ten moet wel allereerst hierin worden gezocht zij is begonnen met klein van zich te zelve denken Dat is wel de voorwaarde van alle soliede succes niet hooger springen dan de stok lang is. Gloeiende idealisten, die zich Vergapen aan allerlei wazige toekomstbeelden, zijn er bij deze conferentie bekaaid afgekomen. Van stonde aan is door de leidende figuren gewaarschuwd tegen een overspanning van de verwachtingen. Zeker, mystiek genot wordt gesmaakt, wan neer in gloeiende dithyramben de lof van den internationalen vrijhandel, de zegen van den we reldvrede, de heerlijkheid van de ongestoorde volkerenbroederschap wordt gezongen. Hoe hoog die mystieke bekoring ook moge wor den gesteld, dergelijke gemoedsbewegingen bren gen ons geen stap verder. Op den bodem der werkelijkheidhebben wij ons te plaatsen. Op dien bodem der werkelijkheid heeft de Eco nomische Conferentie zich geplaatst. Daarom heeft zij uitgebannen alle onvrucht baar grijpen naar onvervulbare idealen en zich strikt bepaald tot het behandelen van enkele concrete punten die de allerergste belemmeringen van het internationaal verkeer kunne wegne men. In den commissarialen arbeid, die thans mee ouder de geroemde leiding Van. den heer Colijn is aangevangen, wordt beproefd met een aantal afgeronde voorstellen te komen, die praetisch resultaat kunnen opleveren. Voor hooggestelde wereldhervormers krijgt zoo de Geneefsche samenkomst weinig aantrek kelijks. Evenwel heeft de menschheid van dergelijke wereldhervormers zoo weinig plezier beleefd, dat het geen kwaad kan, wanneer ook zij eens minder genoegelijke stonden doormaken. („Rott.") Het verworpen verdrag. Dezer dagen hebben een tweetal Nederland- sche politici zich uitgelaten in België over de verwerping van het Belgisch Verdrag, beide warme voorstanders van het verdrag n.l. Dhn. Colijn en Vliegen. De eerste toonde zich een Nederlandsch staats man en zag voor alles het belang van zijn lar.d. De tweede was meer een gevoelspoliticus, die op een onbeholpen wijze, waarmede hij zijn land al lerminst diende, namokte over.een persoonlijke nederlaag. De laatste krijgt daardoor waardeering in de anti-Nederlandsche nationalistische pers in Bel- gië. Dli. Colijn daarentegen vindt waardeering en begrijpen in de Nederlandsch gezinde Vlaarosche pers. Zoo schrijft de „Vlaamscbe Schelde" o\er het intervieuw-Colijn het volgende „De heer Colijn is niet de eerste de beste. Oud- eerste-minister voor Nederland, behoorde hijin de Eerste Kamer te 's-Gravenhage tot de meest gezaghebbende voorstanders van 't Nederlandsch Belgisch Verdrag. Owr de verwerping van dit verdrag, verklaar de deze dus ongetwijfeld bevoegde staatsman „Rotterdam had de oppositie gevormd de kwestie van de Schelöereserve had alle andere opposities rond de Rotterdamsche oppositie gegroepeerd daar deze alleen niet sterk genoeg ware geweest, om het Verdrag te doen weerleg gen. Wij spelden deze veelzeggende uitlating even vast. Het verdrag is dus niet verworpen onder in geving van kleinzielige, bekrompen, economi- schen ijverzucht (zooals Dh. Vliegen in de Bori- nage beweerde. Red. Res.bode) Het werd ver worpen, omdat er politieke gevaren aan vastza ten, waar geen Nederlander, met verantwoorde lijkheidsgevoel de oogen kon sluiten voor. De politieke gevaren culmineerden in de Schel dereserve. Heeft volksvertegenwoordiger Herman. Vos niet, van meet af, minister Vandervelde dietsch gemaakt, dat die Schelde-reserve het verdrag zou torpedeeren? Heeft hij niet alles gedaan wat doen baar was, om een duidelijk woord te doen spre ken, dat de onrust omtrent de Scheldereserve in Nederland zou hebben weggenomen Toen het verdrag was verworpen, schold de Belgische pers op de nationalisten. Maar het is nu bewezen, dat, hadde de Belgische regeering naar de Vlaamsche nationalisten ge luisterd, het verdrag ware aangenomen gewc st Stads- en Gewestelijk Nieuws. De Zomertijd. De officieelc zomertijd gaat in op Zondag 15 Mei a.s. In den nacht van Zaterdag 14 Mei op Zondag 15 Mei worden de klokken een uur VOORUIT gezet. Allen op de fiets Propagandisten 1 Db tijd is weer daar. Uw tegenwoordigheid en daadwerkelijke medewerking wordt Verzocht, dringend verzocht bij de te houden propaganda- fietstocht op Zaterdag a.s. Niemand van, onze R. K. jongelui, zoowel mannelijke als vrouwelijke, zal deze gelegenheid laten voorbij gaan om openlijk het Roomsche ideaal langs Schiedams straten te propogeeren. Allen dus, zonder uitzondering, Zaterdagmiddag te half vier present, in de Warande, bij de Broe der sschool. Om aan dezen tocht deel te nemen, behoeft men slechts in heL bezit te zijn van een fiets het pro pagandamateriaal wordt op de plaats der opstel ling aan de deelnemers verstrekt. De politie zal voor een goede verkeersregeling zorg dragen. Allen dus Zaterdagmiddag halfvier, in de Warande, in 'l gelid Rectificatie. Men verzoekt ons mede te'deelen, dat het strijkje, op de wedstrijdavonden van St. Ser- vat-ius bestond uit de violisten Nederhof, Ber Jan.se en F. Guise begeleid door de jongedame B. Guisc. Beide laatsten ontvingen van den voorzi- ter bloemen, terwijl eerslgenoemden souvenirs werden ter hand gesteld GROOTE PR OPA GANDA-VERGADERING. Recht, plicht en orde. Maandagavond te half negen zal de heer Chris Jansen, directeur van het Nationaal Ilanzebureau, in de groote zaal van den R. K. Volksbond aan de LangeHaven een propaganda- rede uitspreken, in verband met de verkiezing van de leden van den gemeenteraad op Woens dag 18 Mei a.s. Heeft onze wethouder, de heer mr. M. M. v. Velzen gisteravond uitsluitend gesproken over de belangen van Schiedam, Maandagavond zal de heer Chris Jansen behandelen de algemee- ne beginselen van deRoomsch-Katholieke Staats partij. Recht, plicht en orde. Rede Mr. M. M. van Velzen. Gisteravond had de eerste propagandaver- gadering plaats in den R. K. Volksbond georga niseerd door de R. K. Kiesvereeniging „Recht, plicht en orde. De belangstelling was buitengewoon groot, waarover de voorzitter, de heer Th. Mouwens zei, zeer verheugd te zijn. In zijn inleiding wees spr. erop, dat het niet de plicht is van de leiders alleen, dat de zaak „loopt", het is ook aan de R. K. kiezers en kie zeressen te zorgen, dat op Woensdag 18 Mei a.s. de R. K. Staatspartij zegevierend uit de stembus treedt. In verband met de na de gehouden proef- stemining, gekomen wijz'g'ng 'n het politiek advies is ons door de soc. dem. een verwijt ge maakt, omdat de zoogenaamde arbeidersverte genwoordigers Etman en Combrink resp. van de 4de naar de Sste en van de 7de naar de 9de plaats zijn gezakt. Dat is toch niet erg democratisch zeggen onze roode broeders. Hierbij wordt ech ter vergeten dat de volle vrijheid is gegeven, wat betreft de samenstelling van het politiek advies. Hierna gaf de voorzitter het woord aan wei hou der v. Velzen. Rede m r M. M. van Velzen. Wanneer we staan aan den vooravond van de gemeenteraadsverkiezing, dan zien we, dat deze staan in 't midden van de publieke belangstel ling. Dit vindt natuurlijk zijn oorzaak in het feit, dat de locale toestanden en de resp. candidaten van meer nabij gekend zijn, dan die bij de ver kiezingen der Staten Generaal of Prov. Staten. Spr. schakelt in zijn geheel den persosenstrijd uit het gaat om beginsel tegen beginsel. Als we echter zoo rond zien, dan ontwaren we, dat juist in dezen propaganda-tijdde beginsel strijd op den achtergrond geraakt, terwijl de personenstrijd onmiddellijk op het voorplan komt Spr. bedoelt hiermede de klachtenregen en wijst op een advertentie van een firma die haar product propageert met „eiken dag een glaasje" Spr. zou dit willen toepassen op den heer P. de Bruin met eiken dag een klachtje. Als het zoo door gaat zal er binnenkort te R'dam een tekort zijn aan officieren van justitie. Spr. durft beweren dat het bestuur der ge meente het best is toevertrouwd in handen van de Katholieken" en van hen, die de christelijke beginselen doorvoeren. De belangrijkste tegen werping, die wel een schrijn van waarheid bevat is deze Laat de politiek buiten 'slands vergaderzaal en gemeenteraad. Politiek behoeft in dezen geen rol te spelen. Een tegenwerping, meer onbekookt en onbe zonnen is wel niet denkbaar. Immers, zoo ver volgt spr. het is toch een feit, dat tal van onaer- werpen, die ons dagelijksch leven beheersehen een wettelijken steunbehoeven hetzij in den vorm van staatswetten of gemeen tev e orde ningen, a's ondergrond hebbende de 'evens beschouwing en van die levensbeschouwing niet kunnen worden losgemaakt. Deze levensbe schouwing vindt zijn gondstelling in de beschou wing van het ethische tegenover het materia lisme, van het oneindige tegenove het eindige van de verantwoordelijkheid van een leven na dit leven of van een zoo goed mogelijke bezor ging van het leven hier. Zoodra zich vraagstukken voordoen van prac- tischen aard, die direct verband houden met deze levensvragen, zoo zal ook bij de behandeling dier practische vraagstukken als regel zich verschil lende zienswijzen voordoen van degenen, die wel een christelijke of een niet christelijke levensbe schouwing hebben. Inderdaad liggen tal van onderwerpen in de neutrale zöne, waarbij het oordeel onafhankelijk is van de levensovertuiging. Een vermakelijk voorbeeld treffen we aan hier omtrent ia de soc. gids, waar met ophef wordt gewag gemaakt vaa het feit, dat 3 Katho lieke raadsleden hebben gestemd tegen de uit voering van de nieuwe Koemarktbrug. Anders is het echter met vraagstukken van prae.tischen aard, die wel het levensbeginse' ra ken. Dit kan aan voorbee'den getoetst worden- le. een zienswijze van rechts tegenover links ten aanzien van den kindertoeslag 2e. het standpunt legenover de huwende on derwijzeres 3e. het standpunt omtrent het niet-verrich- ten van stoffelijken arbeid op Zondag, (melkbe- zorging) 4e. de groote béteekenis van de uitvoering van de classificatie van onderwijswetten, of deze plaats heeft door 'n rechtschenraad dan wel links- Bij al deze punten b'ijkt maar al te duidelijk, dat wij katholieken ten aanzien van deze onder werpen bij links in slecht gezelschap zijn. Zoo zien we b. v. in de notulen van een gemeenteraads zitting in 1925 op blz. 121-127 door den heer Collé de godsdienstoefeningen in onze kerken be stempelt metopvoeringen, welk woord op aan dringen van den voorzitter moest worden inge trokken (applaus). Zien wij b.V. ook naar Rusland waar volgens een bericht in de „N. R. C." een aantal kei ken is in beslag genomen om ingericht te worden tot publieke vermakelijkheden e. d. Ten aanzien van, punt 1 zij verwezen naar het voorstel van den Toorn, dat destijds aangenomen is zuiver rechts tegen links, met 1 stem meerder heid. Wat de huwende onderwijzeres betreft staan wij op net standpunt, dat deze niet meer behoor' op de school maar in haar huis, zoowel terbevor dering van den huwelijksband als ten aanzie» van omstandigheden, die haar aanwezighid op de school ongewenscht maken. Als de overheid aan de hand van een bestaande motie dus zégt U is ontslagen, dan zegt links (Houtman, Collé) U moet zitten blijven. De houding bij de stem ming in het bekende geval was zuiver rechts te gen links. Wordl vervolgd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1927 | | pagina 2