Set*hebben Wij ee—- - 9| uit tut^rr i rj. wimmm U Nieuwe Schiedamsche Courant Zaterdag 27 Augustus 1927 No. 14949 TWEEDE BLAD eefLrhordambLna?eerva?gdrStartLÏ deT ?e\re:L: fstntdWnd te d°°- H H Wm 1M t VOORWAARTS- MISLEIDING. t VAN TWEE WALLEN ETEN. .,ER GEBEUREN SOMS RARE DINGEN" WAAROM GEHEIM KATHOLIEK? EEN MOEILIJK GEVAL VOOR EEN DOKTER door0edenalvaderu-tafge,OOT,en Werd de DE R. K. UNIVERSITEIT EEN CURSUS VAN 2 JAAR NA DE SOCIALE STUDIEWtEK Jp ALS DE KONINGIN VERJAART DE VLAGGEN UIT INDIE EN DÉ STORMRAMP BOND VAN R.K. KiESVEREENIGINGEN IN GELDERLAND INTELLECTUEELE SAMENWERKING TUSSCHEN NEDERLAND EN BELGIE IN MEMORIAM PATER G. A. SCHOORLEMMER S.V.D. SCHANDELIJKE HOUDING VAN EEN AUTOBESTUURDER Als de roode broeders veel „hommeles in eigen huis hebben, doen ze graag hun best, de aandacht hunner lezers af te leiden naar de woning van anderen. De „Voorwaarts" gaf er eergisteren weer twee staaltjes van te genieten: eerst moes ten de Christenen er doorgehaald, die de vrijheid der vrouw tegenhouden. Vrijheid aan de vrouw geven de lieden die den abortus toestaan, de kinderbeperking zege nen en de vrije liefde verheerlijken!- Als dat, zooals in Rusland, in de wet wordt vast gelegd, zijn wij pas in de wereld van vrij heid die het socialisme aan de vrouw be looft, maar die in werkelijkheid de gemeenste vertrapping der vrouw i s. Vervolgens trekt de „Voorwaarts" van leer tegen pater Quirinus. Deze capueijner- monnik, die zich zelf gesocialiseerd heeft en dus heel wat meer recht tot praten heeft dan de salon-socialisten, die aan de Slaak zetelen, heeft den socialistischen propagan dist Drop op een leugentje betrapt. Drop had in zijn brochure „R. K. Solida- risme in theorie en practijk" geschreven. „Het zou ons te ver voeren indien wij de vraag gingen bespreken of inderdaad liet socialisme onvereenigbaar is met- een godsdienstige levensopvatting. Wij volstaan hier met een verwijzing naar een uitspraak als die van een gezaghebbend katholiek, pater H. Pesch S.J., die van oordeel bleek dat niet socialisme en christendom, maar dat kapitalisme en christendom tegenover elkander staan als vuur en water." Pater Quirinus vroeg waar dit citaat van pater Pesch stond. En de socialist antwoord de, dat Pesch schreef: „Kapitalisme en Christendom staan tegenover elkaar als vuur en water". Nu, dat weet iedere Katholiek: de Pausen en de Bisschoppen hebben herhaaldelijk het uitbuit-systeem veroordeeld, dat door som migen met het vage woord van „kapitalis me" wordt aangeduid. En wat doet nu de heer Drop? Omdat Pater Pesch aan de Katholieken zei: Strijdt tegen het kapitalisme en neemt een voorbeeld aan het socialisme, daarom zou hij het socialisme niet gevaarlijk voor het Christendom hebben geacht- Zoo averechts redeneerend kan men ook zeggen, dat Christus, die ons in een gelijkenis den onrechtvaardigen rentmeester ten voorbeeld stelde, ons ook aanraadde oneerlijk te zijn! De zaak is eenvoudig genoeg: van de kinderen der duisternis kunnen wij dikwijls leeren wat hun werkwijze betreft, maar dit neemt niet weg, dat wij hun beginselen Veroordeelen. Wij kunnen de socialisten navolgen in hun geestdrift, hun volharding, hun geduld in het voeren van propaganda voor hun be ginselen, maar die beginselen achten wij desniettemin als gif voor onze geloofsover tuiging. De pas te Boston terecht gestelde Vanzetti heeft in een brochure zijn leven beschreven en vertelt daarin o.a.: „Ik bezocht de school van mijn zesde tot mijn dertiende levensjaar. Mijn baas (te Cavour) was abonné op een katholiek tijd schrift. Daar was ik blij om, want ik was toen nog een goed ka tholiek. In Turijn had ik geen kennis sen, uitgezonderd mijn mede-arbeiders, jonge magazijn-bedienden en arbeiders. Mijn metgezellen noemden zich socialisten en staken de draak met mijn gods dienst, terwijl zij mij bijge- lovig en schijnheilig noem den. Op zekeren dag leidde dit tot een vuistgevecht met één van hen De invloed van mijn omgeving was zóó sterk, dat ook jk spoedig het socialisme omhelsde en van mij zelf dacht, dat ik ook socialist was. Alles wel beschouwd, was de graad van evolutie niettemin heilzaam voor mij en ik ontwikkelde mij ten zeerste. De prin cipes van menschelijkheid en gelijkheid van rechten begonnen in mijn hart post te vatten. Bij mijn kostbaas vond ik efen boek van Augustinus. Daaruit bleef deze zin als het Ware in mijn ziel gegrift: „Het bloed der taartelaren is het zaad der Vrijheid". De laatste dagen van mijn verblijf in taijn geboorteland (Italië) begon ik te be grijpen, dat de geesel, die het wreedst 3e menschheid treft, de onwetendheid zijn 511 de degeneratie van natuurlijke gevoe- 'ens. Mijn godsdienst had spoedig geen tempels;® alt. ar en en gebeden noodig. Hoe- Wel mijn vader mij dikwijls verteld had, öat «Ie godsdienst noodzakelijk was, om de taenschelijke hartstochten in bedwang te houden en de mensch in zijn moeilijk heden té troosten, voelde ik in mijn eigen hart, het ja en nee der dingen. In deze zielstoestand stak ik de Oceaan over." **'er hebben wij de proef op de som: de ®°cialisten, die spotten met den godsdienst; et socialisme, dat den godsdienst aan het ^ankelen brengt en tenslotte totaal yer- tatigt! Het socialisme dat, consequent door- c bcht, tot anarchistisch-communisme v°erl' want Vanzetti stelde zich, niet te» dooden met 'la'f werk en tr°k de lijn maar v Zoi'der godsdienst stierf Vanzetti: net als hn Kol en alle socialisten ten onzent, die hs Katholiek waren. Toen hij socialist as geworden, had hij afgerekend met „tem pels, altaren en gebeden." Precies als ten onzent Vliegen, Wibaut, v. d. Waerden, Brautigam, Lührs en zooveel anderen. De „Voorwaarts" moet nog praten van „geniepige trucjes"! De Pater sloeg den spijker op den kop en de heer Drop citeerde valsch en loochende een feit, dat vast staat als een paal boven water! Wij hebben de aandacht reeds gevestigd op het feit dat de roode pers, die van de rechtszaak-Sacco en Vanzetti evenveel af wist als wij, zich toch niet ontzien heeft mee te doen aan een revolutionaire op- hitserij, die nu al avonden lang de politie in meerdere steden de handen vol werk geeft.. Dat wij niet de eenige zijn die zoo oor- deelen, blijkt wel uit het vrijzinnige „Vader land". Ook de politieke hoofdredactie van dat blad schrijft naar aanleiding der relletjes: „Zwaar is dan ook, naar onze meening, de verantwoordelijkheid van hen, die deze relletjes in de hand werken, en daartoe behoort tot onzen spijt Het Volk, het hoofd orgaan van de S.D.A.P. O, niet direct, dat zij dadelijk toegegeven, zoo verstandig is da partij, die ministerieel wil worden, wel. Maar indirect. De lezer oordeele zelf of wij in deze iets te veel beweren. Het Volk van eergisterenavond schrijft over de voltrek king van het doodvonnis aan Saceo en Vanzetti, aan het hoofd van het blad met vette letters „de moord volbracht". Het blad weet, dat het daarmee eene welbe wuste onwaarheid schrijft. Er is in het pro ces van deze beide anarchisten geen enkel rechtsartikel geschonden, en ook niets ge beurd wat met de Amerikaansche rechts procedure In strijid is. Dat is door de eerste juristen in Amerika zoo nauwgezet mogelijk onderzocht. Wat men wel kan doen is betreuren, zooals Prof. Bonger deed m Het Volk, dat een jury hier het schuldig uitsprak, die niet de minste ar gumentatie voor haar verdict behoeft te geven, maar dat kan het hoofdorgaan van üe S.D.A.P. juist niet, omdat, zij den vol- ge uigen jaren lang heeft voorgepreekt, dat eene jury verre te verkiezen is boven onze klassenjustitie, met welken naam onze integere en bekwame rechters worden ver sierd. Is het noodig er op te wijzen, dat de licht ontvlambare lezer door die woorden „De moord volbracht" in eene mentaliteit komt die verlichting vindt In het werpen met straateteenen naar onze onschuldige poli- Vnn w nog7eeI erser het, dat Het an Kaa" St' de weigering van gratie aan de beide ter dood veroordeelden met vette letters te betitelen als „Het kapita al™ e vuilst"; d,at is niets anders dan opruiing en te laffer, omdat zorgvnl- rnen hïil® ZU,k een vorm> dat blijft" n van den strafrechter Dat de „Voorwaarts" niet bij ,Het Volk" ten achter is gebleven in hit V meven ln het uitgn van een taal, die alle perken var, van verhouding te Maar natuurlijk hebben de helden, die aan deze voorlichting schuldig staan, niet de minste schuld aan wat er gebeurt. Zij durven de verantwoordelijk van hun geschrijf met aan. Dat maakt hun daad nog laf bovendien. 5 „Het is haast niet te gelooven wat ons dezer dagen een zeer achtenswaardig persoon in de mijnstreek wonende, vertelde. Maar de gSoof- dat wij hetgeen hij vergetelhreid wenschen te ontrnVW' i nen, om een verlossing Staatsmij- echtgenoote. g te verrichten hij diens wonderd aan. Doch met kl J VCT" werd de vraag herhaald: ik heb het^^ moeder beloofd", zoo hernam do in ik liet kind onmiddellijk na ri* ^der> laten doopen." 06 geboorte z°« De geneesheer stond paf en wat in den Catechismus staat, over hefdoop Mldat slechts in tijd v a n n nl: een ieder mag en moet geschieden. En de paT geborene was Goddank kerngezond Weer opperde de geneesheer grondige on en'toeifT' d<5 bleef SuiS toea kwam het hooge woord er uit- - ben geheim Katholiek, anders kan ik geen promotie maken." De geneesheer heeft toen het kindje 't H Doopsel toegediend. Sinds zijn jaren verloopen. De Staatsmiin ambtenaar, die niet in het openbaar zijn kath godsdienst durfde belijden, heeft onze Sni streek reeds lang verlaten. En toen de knaap zijn eerste H. Communie moest doen, wwd vanwege de geestelijkheid een onderzoek inge naar de, toediening van het H Doopsel Dit was zoo secuur en devoot door den arts gedaan, dat de geldigheid van het Doopsel onvoorwaardelijk werd aangenomen, en geen nieuw Doopsel meer werd toegediend Er gebeuren soms rare dingen in de wereld en ook in onze goede mijnstreek. EEN NIEUWE THEOLOGISCH- MAATSCHAPPELIJKE AFDEELING. De Rector-Magnifieus der Keizer-Karei-Uni- verslteit te Nijmegen deelt ons mede: Met ingang van het nieuwe studiejaar zal de Theologische Faculteit der R. K. Universiteit ook voor leeken worden opengesteld. Op de vergadering van 13-^-14 Juni 1.1. heeft aan de Theologische Faculteit eene „Theolo het Doorluchtig Episcopaat goedgevonden, dat gisch-Maatschappelijke Afdeeling" zal worden verbonden, die ten doel heeft: de uiteenzetting der beginselen van de katholieke wijsbegeerte en geloofsleer in hunne theoretische waarde en in hunne practische toepassing op geheel het maatschappelijk 'even en de katholieke cultuur. Door de mogelijkheid van hoofd- en bijvakken op verschillende wijzen te groepeeren, zal in deze afdeeling een groot aantal studierichtingen kunnen worden aangewezen. In deze afdeeling kunnen als student wor den ingeschreven: leeken, zoowel als geestelij ken: mannen, zooveel als vrouwen, die tot eigen ontwikkeling en betere voorbereiding tot hun tateren maatsehappelijken werkkring (als jour nalist', paedagoog, politicus, letterkundige, kun stenaar, sociale leider enz.) den cursus geheel of gedeeltelijk wenschen te.volgen. Voorwaarde voor de inschrijving zullen zijn! einddiploma Gymnasium, H. B. S. met 5-ja- rigen cursus, Acte M. O. of diploom van elke andere inrichting van voorbereidend-hooger of middelbaar onderwijs, of wel enne voldoende al gemeen-wetenschappelijke ontwikkeling, in de beide laatste gevallen volgens het oordeel der theologische faculteit. De volledige cursus zal twee jaren duren en kan door een examen worden afgesloten, waar na, bij gunstigen uitslag, een theologiscli-maat- schappelijk diploma zal worden uitgereikt. Nadere inlichtingen vindt men in den Gids der R. K. Universiteit voor 1927-1928 en zullen belangstellenden gaarne worden verstrekt door de academische overheid, met name door den voorzitter deir Theologische Faculteit, Prof. Dr. W. Mulder, Stijn Buysstraat 11 te Nijmegen. Er zjjn „kerels" onder onze R. K. Arbeiders WAT HOOPVOL STEMT VOOR DE TOEKOMST. De bekende pater J. Colson houdt in de „Limburger" een nabeschouwing over de So ciale Studieweek te Rolduc, waar het „hooien" was. Hij prijst, het uithoudingsvermogen van dr. Poels, de schitterende lessen van de universi teitsprofessoren mr. Raammakers, en dr. Kors, de voordrachten der overige lesgevers, die alle op hoog en zeer hoog pjil stonden. Mét bïjzoncférë voldoening maakt pater Col- sen gewag van het woorddat hij uit den mond van een zeer höpgstaand intellectueel hoorde: dat er onder onze arbeiders werkelijk kerels zijn. Hij schrijft o.a.: „Ik bedoel hier niet Henri Hermans, on zen Hermans, of den Duitschen Rijksdagaf gevaardigde Joos, beide arbeiders vat: huis uit, en die een sieraad zouden zijn in eiken stand. Neen, arbeiders, diè ook heden nog hun handen vuil maken, en zwoegen voor hun dagelijiksch brood, arbeiders, die niets dan plat spreken en hanepooten schrijven, maar arbeiders met zoo'n uitgebreide kennis, zoo'n helderen kijk op zaken en toestanden, zoo'n groot en onbedorven gezond verstand, dat opk zij een openbaring zijn voor menschen, die niets deden en doen dan ideeën smeden. De intellectueel, die mij er op attent maak te, kon me geen grooter pleizier doen dan Hoor deze getuigenis: „ik ben blij, dat ik zulke menschen heb leeren kennen/dat stemt hoopvol voor de toekomst, met zulke kerels is werkelijk iets te doen. Die moeten lang zamerhand wel door iedereen gewaardeerd worden. En dan geraakt het toch eindelijk ook eens uit met den dooddoener: „domme massa, onzalfe gedweep, enz." Ook arbeiders kunnen denken, en sommi gen onder hen denken wel zoo gezond en zoo wijd, dat ze recht hebben om de leiders te zijn hunner standgenooten, en dat recht ten slotte ook erkend zullen zien. Belangrijk lijikt het me, dat intellectueelen dat nu eens erkennen. Eén heugelijk feit ook, misschien nog heuglijker is het, dat onze arbeiders meer en meer den socialen rijkdom van het chris tendom beginnen te zien. Ik heb er verschillende gesproken. En wat was hun indruk? „Nóu, nou, die lieeren nemen waarachtig geen blad „voor den mond", zoo getuigden ze êénparig. Als uit zulke bevoegde monden als van pro fessor Raaymakers, Prof. Kors e.a. zoo forsch en duidelijk, in het licht der katholieke be ginselen, de sociale rechtvaardigheid wordt verkondigd, dan gaat het hart van onze beste arbeiders aan het gloeien voor de ge weldige taak, die ze soms hopeloos achten: de inrichting eener beteremaatschappij. Dat is zoo schoon, zei me een arbeider, dat we er alles voor moeten over hebben. Het vertrouwen in de Kerk en in de ka tholieke sociologie, het vertrouwen in de toe komst een zoo noodige factor voor dege lijk werk staat sterk gereid in hun ge moed." De fierheid ook, de rustige zekerheid van op den goeden weg te zijn, van geen hersen schimmen na te jagen, van te werken voor de gansche menschheid, onze eenvoudige wer kers op sociaal gebied hebben zulks zoo noodig. En die fierheid, die zekerheid dragen ze diep in hun hart 'k Vroeg aan één hunner of hij alles be grepen had. Dat durf Ik niet te beweren, was zijn nederig antwoord, maar tocli wel zooveel, dat ik door biets en door niemand meer van mijn stuk wordt gebracht, SUBBSiB .-v-i EEN KIJKJE OP DE „KAPEL IN 'T ZAND" TE ROERMOND, waar jaarlijks duizenden pelgrims heen trekken. Mgr. p. Hopmans, Bisschop van Breda, schrijft in „Sancta Maria": Woensdag, den 31en Aug., viert Hare Majes teit, onze beminde Koningin, haar verjaardag. Om een bewijs van eerbied, liefde en aan hankelijkheid aan onze hooge Vorstinne te ge ven, moeten we allen dien dag herdenken. Voor onze kerken is voorgeschreven, dat op den eerstvolgenden Zondag na haar verjaar dag het Te Deum wordt gezongen om God te bedanken voor de zegeningen, over onze Ko ningin en het Koninklijk Huis uitgestort. Maar ook buiten de kerk dient een teeken te worden gegeven van vereering voor onze Koningin. Aan onze kinderen moet van kinds been af worden ingeprent, dat zij de Koningin moeten eerbiedigen en beminnen. Daarom ver dient het alle aanbeveling, dat op den ver jaardag van Hare Majesteit de Koningin de vlag wordt uitgestoken. Welk een goeden indruk zou het maken, als op dien gedenkwaardigen dag aan alle huizen de vaderlandsche driekleur wapperde. Moge dat gebruik algemeen worden doorgevoerd! WEDEROM 20.000 VAN HET SMEROEFONDS Het bestuur van den Kon. Nationalen Bond „Het Oranje Kruis" ontving door bemiddeling van „Het Smeroefonds" te Batavia telegrafisch weder een gift van 20.000 ten bate van de slachtoffers van de Stormramp 1927. De kwestie der splitsing. BESPREKING IN DEN KAMERKIESKRING NIJMEGEN. Zooals bekend, werd in de'algemeene verga dering van genoemden bond, het voorstel van de Kiesvereeniging te Nijmegen om tot splitsing van den bond in twee Rijkskieskring-organisa ties (Arnhem en Nijmegen) over te gaan, ver worpen. Het bestuur besloot in een aparte hoofd- bestuursvergadering, de aangesloten kiesver- eenigingen in den Kamer-kieskring Nijmegen gelegenheid te bieden zich alsnog uit te spre ken over het al of niet blijven aangesloten bij den bond, zulks onder leiding van het hoofd bestuur. Daartoe is thans een vergadering belegd op Zaterdag 24 September a.s., in hotel „De Bonte Os", te Nijmegen. Het hoofdbestuur blijft de splitsing ln twee Rijkskieskring-organisaties ten sterkste ont raden. DE MOTORVEERBOOT VLISSINGEN—BRESKENS. Het oordeel van de Scheepvaartinspectie. In antwoord op door een Statenlid gevraagde inlichtingen deelen Ged. Staten van Zeeland mede dat inderdaad de bestuurbaarheid van de z.g. ferryboot „Koningin Wilhelmina" aan vankelijk- te wenschen over liet. Belangrijke veranderingen zijn niet behoeven te worden aangebracht. Ged. Staten achten het niet ondienstig hier aan toe te voegen, dat de boot bij den op 12 dezer gehouden officieelen proeftocht ruim schoots aan alle daaraan gestelde eischen heeft voldaan. Omtrent de bestuurbaarheid enz. van het schip heeft op verzoek de Scheepvaartinspectie een onderzoek ingesteld en ln een schrijven van 13 Aug. gemeld, dat de bestuurbaarheid van de boot zoodanig was op 12 Aug. dat zij die van een normaal vaartuig in hooge mate over treft. Wat de algemeeno bruikbaarheid van het vaartuig betreft, maakt volgens het schrij ven, het vaartuig met zijn zeer soliede en keurige afwerking een gunstigen indruk, ter wijl de Inrichting, voorzoover dat door out siders te beoordeelen is, praetisch lijkt. Ged. Staten deelen ten slotte mede, dat voor dat de brief van de inspectie was ontvangen, reeds besloten was maatregelen te nemen om den last jan buiswater te voorkomen. EEN PRINCIPIEELE OVEREENKOMST GETROFFEN. Uitwisseling van universitaire leerkrachten en gelijkstelling van diploma's. Onze Brusselsche correspondent seint ons:] In principe is tusschen België en Nederland een overeenkomst gesloten voor Intellectueeie samenwerking door uitwisseling van universi taire leerkrachten en gelijkstelling van de diploma's onder bepaalde voorwaarden. De ratificatie van deze overeenkomst zal eerstdaags langs den dlplomatieken weg ge schieden. EEN GROOT VERLIES VOOR DE MISSIES. Pastoor G. Voskuilen sclirij'ft over den de zer dagen overleden pater-missionaris G. A. Schoorlemmer S.V.D. wiens overlijden wij reeds met een enkel woord vermeld hebben het volgende: Het offer is gebracht. Gerard Schoorlemmer heeft het leven er bij gelaten. Het zwakke voor de wereld kiest God uit om het sterke te be schamen, zegt St. Paulus. Nog jong was G. Schoorlemmer een schuch tere, droomerige boerenjongen, niet sterk van gestel, maar diep godsdienstig en nauwgezet, doch geen brave Hendrik. Door het seminarie leven en den omgang met z'n vrienden sleet de bedeesdheid spoedig weg, en G. werd de fer me, ronde, guitige student, zooals we hem ge kend hebben: door allen bemind, maar geen al lemansvriend. Missionaris worden heeft hem altoos in. den kop gehangen, maar op Seminarie kwam hij niet tot een besluit. Hij werd kapelaan en toen, toen het of fer tien maal zwaarder werd, toen hij ten volle besefte, wat hij ging verlaten en wat hem wachtte, toen deed hij den stap. „Ze kunnen het hier wel buiten mij stellen en daar ben ik noodig" zei hij droog, onbewust van het genade werk, dat in hem voltrokken werd. Toen naar Flores, naar Badjawa, naar een dorpenreeks op bergtoppen, knobbeldorpen, zoo als hij ze noemt: in werkelijkheid wildernissen van bamboe, waar vieze menschen in huizen. Hij begint zonder woning, zonder kerx en is door zijn zwerven en ontbering na anderhalf jaar tot beneden de honderd „pondjes" uitge teerd. Zes jaar lang heeft hij daar geploeterd en prachtig werk geleverd: honderden heeft hij er gedoopt, het Missiewerk georganiseerd, tal rijke scholen gebouwd, tot hij in het voorjaar jubelend naar huis schreef, dat hij nu een nieu we kerk zou krijgen. De Missie zou nu een pa radijs gaan worden. En daar is voor hem een Paradijs open gegaan: een ander dan hij droom de, maar een beter. En zijn offer zal ook zielen winnen voor God. De Missie van Flores verliest veel aan Pater Schoorlemmer: ware hij in leven gebleven, dan zou hij ongetwijfeld, naar men uit Uden schrijft, opvolger geworden zijn van den onlangs overleden Provicaris (plaatsvervanger van een Missiebisschop), Pater van Cleef. God heeft het anders beschikt en wat Hij doet is wel ge- daan. Zelf heeft Gerard Schoorlemmer de waar digheid zeker niet begeerd, en heeft gevonden, wat hij altijd heeft gezocht: zijn God. Een wielrijder in het water gereden. DE AUTO REED DOOR. Donderdag is op den Zijlweg te Leiden de wiel rijder van den B., door een auto aangereden en in de Zijl tereohtgekomen. De bestuurder van den auto reed door. De wielrijder zag geen kans tegen den hoogen wal op te klauteren en eerst nadat hij 10 minuten in het water had gelegen werd hij door een chauffeur van een anderen auto opgemerkt, die hem op het droge heeft ge holpen,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1927 | | pagina 5