HULPINE L O E B f f 1 f 0.60 DAMESMANTELS Advertentiën SCHLATMM Oo. Or. EV3arkt, Schiedam Met een Bruidsboucguet BEEREN - WINTERJASSEN ACCOUNTANTSKANTOOR MAANDAG 7 NOVEMBER 1927 BL^D BRITSCH-INDISCHE TOESTANDEN PAGINA 4 HEDEN niets bekend is. BEKWAAM GASFITTER ZWALUWEN en KABOUTERS brengen GELUK. SOLISTEN CONCERT VRAAGT ONZE STALEN VQ0R KLEEDIN0 NAAR MAAT Eenig Fabrikant T. VLASKAMP Jr HUGO DE GROOTSTRAAT 106, ROTTERDAM FRANCO TOEZENDING N/^NJVANGST VAN POSTWISSELS 0.75 KINDERMANTËLS DAMESHOEDEN BONTMANTELS ENZ. PPP E RT 59-63,P- ROTTER DAM GOOCHEL- EN TOOVERVOORSTELLIN6EN OKHUIJSEN DE VOORUITGANG VAN HET KATHOLICISME IN JAPAN KRACHTIGE MEDEWERKING VAN DE REGEERING. Men schrijft ons uit Rome d.d. 31 October: Naar aanleiding van do gisteren plaats ge had hebbende bisschopswijding van den eer sten Japanner, geeft de „Osseirvatore Romano" ©enige gegevens over de geschiedkundige ont wikkeling van het KaïtihoJIcisme in Japan. Een missionaris van de Missiën van Parijs heeft omtrent den teganwoordiigen toestand van de Katholieke Kerk in Japan op grond van zijn diepgaande kennis van het land. vastge steld, dat grootte hoop op steeds meer bekee- ringen bestaat. De Japansche regeering koes tert zelfs het voornemen een Japansah ge zantschap bij den H. Stoei te vestigen. Ter eeire vain St. Franciscus Xaverius, werd te Yamagoesji, ter eere van den Franciscaner missionaris pater Soteio, die in de 17e eeuw te Sendad werd gemarteld, in deze stad een monument opgericht. De Japansche regeering nam officieel deel aan de inwijding van het St. Franciscus Xa verius - mon ument en hij de amdere inwijding liet zij zich door de bevoegde autoriteiten vertegenwoordigen. De Katholieke scholen worden door de kan deren uit de eerste families bezocht en ook de heideni&n dragen vrijwillig in de onderhouds kosten van deze scholen bij. Bijzonder veel de- dien vele niet-ka/thiolieke Japanners na de ver schuilende ernstige aardbevingen, om de Katho lieke scholen weer te kunnen opbouwen. - Alle staatmuitoriiteitén, vooral in Korea, zijn uiterst voorkomend voor aille Katholieke'mis sionarissen. Zoo namen de autoriteiten leven dig deel aan de consecratie van den nieuwen coadjutor van den hissch-op van Seoel, mgr. Larribeau. De overste- van de-Zusters van Laef- de, van.Ghartres, .die vooral in Korea werken, werd door de Japansche regeering met een medaille van verdienste onderscheiden. De keizer van Japan legde, toen hij te Rome verbleef, een bezoek af bij den H. Vader. Toen was de keizer nog weliswaar kroonprins, doch dit is niet zoo heel lang geleden. De leden van het Japansche gezantschap te Parijs ver schenen officieel hij de bisschopswijding van mgr. Ohambon, den huldigen aartsbisschopvan Tokio. Te Londen is in het voorjaar de zoon van dien Japainisehen gezant, aldaar, tot de Katho lieke Kerk overgegaan. Verheugend is ook de bekeer in g van verschillende intelleotueelen in Japan en vooral die van een professor van de universiteit van Tokio is bekend. Deze heeft later over zijn bekeering een belangwekkend boek, dat veel gelezen wordt, doen verschijnen. Mgr. Hayasafea werd twee jaar geleden door de regeering verzocht mede te werken in een commissie, welke samengesteld werd voor de hervorming van de wetsparagrafen betreffend© die poeiitie van de verschillende godsdiensten to Japan. Door zijn uitstekende kennis van alle desbetreffende vraagstukken en door zijn voor- Itreffelijke vorming gedurende zes jaar in het college van de Propaganda Pide, gelukte het mgiHiayasaka de positie van de Katholieke Kerk zeer ten nutte te zijn. Mgr. Hayasaka vindt in zijn nieuwe groot© diocees voor de leiding van de hem zoo rnuw aan het hart liggende jeugdvereenigtor gen voor de beide geslachten, in die paters Ma- rfamisten dien grootsten steun. Dezen besturen Mods een college met 800 leerlingen en de zusters van verscheidene congregaties hebben schollen, weeshuizen en ziekenhuizen in het .diocees Nagasaki. DE PARIAH'S. (Van onzen bijzonderen correspondent.); 'agjj Het kastestelsel heeft zijn vaste, strikte regels en voorschriften voor huwelijk en begra fenis, voor eten en drinken, in het kort voor elke min of meer gewichtige, ja voor elke ge wone, dagelijksche bezigheid. Ongetwijfeld werden onder meer vooral de bepalingen omtrent huwelijken uitgeschreven om huwelijken tussehen sommige groepen te verhinderen. Het was een middel om sommige verschillen, die aanwezig waren in ras of stand, zonder twisten en bloedvergieten te bewaren. Daardoor gebeurde het echter, dat de oor spronkelijke bevolking meer en meer terugviel tot grootere armoede, langzamerhand tot een staat van slavernij, waardoor de afstand tus sehen hen en de anderen grooter en grooter werd. Ze werden leerhewerkers eri. sandalenmakers, eters van dat dierlijk vleesch, hetwelk door an deren onrein werd genoemd, en daardoor zelf vooral meer en meer door de anderen be schouwd als onreinen, in één woord, ze werden een afschuw voor de hoogere himdoe'a. Tenslot te kwam men tot de pharizeïsche, inderdaad gruwelijke theorie dat elke aanraking van hen een besmetting was, welke alleen door 'n zeker aantal baden of door het verrichten van be paalde ceremoniën was af te wasschen Sommige handelingen of aanrakingen met de pariah's waren zelfs onafwaschbaar en zij, die er zich aan schuldig maakten, werden ipso facto voor eeuwig uit hun kaste gebannen en met de pariah's gelijk gesteld. Zoo waren eens een aantal hoogere kastelui op een zekeren dag verdwaald te midden van dichte bosschen en uitgestrekte poelen. Hoe zij ook naar een uitweg zochten, nergens was eenig licht te bespeuren al trokken ze ook mij len ver naar alle kanten. Na eenige dagen begon de honger hen gewel dig te kwellen. Zoo nu en dan vonden ze op een droge plek een wortel of eetbare plant, maar door den geweldigen regenval waren ook deze spoedig niet meer te vinden. Op een dier dagen vonden ze een halfdood dier en razend van den honger dachten allen op één na niet meer aan kaste-voorschriften en uitbanning, maar aten gulzig van het gevonden dierlijk voedsel. Eindelijk vonden ze een uitweg én kwamen uitgemergeld en uitgevast in hun dorp aan. Degene echter, die niét van het vleesch ge geten had, vertelde -onmiddellijk aan zijn dorps- genooten hetgeen was voorgevallen, opdat ook zij niet zouden bezoedeld worden door den om gang met de „-besmette" overtreders der kaste- wet. Maar dezen werden, nu met recht zondaars, want ze zwoeren een duren eed, dat niet zij, maar juist degene, die hen aanklaagde, zich aan het gruwelijk vergrijp had schuldig ge maakt. En hoe deze zijn onschuld ook bezwoer, dé meerderheid werd geloofd en hij werd uitgewor pen, uit den familiekring,' ver van eigen vrouw en kinderen verbannen; hij was voortaan een outcastè, op één lijn gesteld met een bariah. Het lot der meeste pariah's is ook nu nog ontzettend. Door het hoogere kastevolk veracht en ver afschuwd," leven zij hun afschuwelijk bestaan voort in ellendige krotten, gemaakt van wat „mud'' (modder) en palmbladeren. Nauwelijks gekleed met 'n vullen gescheurdea lendenlap leven zij van den eenen dag in den anderen, terwijl millioenen onder hen,, zooals ik al vroeger schreef, nooit een voldoende hoe veelheid voedsel kunnen bemachtigen. Geen wonder dan ook, dat hun uitgeteerde handen grijpen naar alles, wat maar eenigszins eetbaar is, tot zelfs het vleesch van doode die ren, zoodat daardoor de afschuw van het kaste volk nog grooter wordt. Hun voetafdruk wordt zelfs al reeds als een bezoedeling beschouwd, zoodat zij niet door een straat of langs een weg mogen loepen, waar Brahmanen of andere hoogere kaste-families wonen. Iemand, die met een pariah eet of zou eten in het huis van een pariah, ja zelfs als hij het voedsel door een pariah bereid, zou eten of al leen slechts zou aanraken, wordt door het feit zelf bezoedeld en moet een reeks van abluties of ceremoniën ondergaan, wil hij weer als zui ver en rein beschouwd worden. Voor een missionaris is dat somtijds al een heel groot Inconvenient. Het gebeurt dat hij een pariah-dorp moet be zoeken en daar een of twee dagen moet verblij ven. Heeft hij geen eetwaren en kookpotten bij zich, dan moet dat bij naastbij wonende kaste- menschen, ook al zijn deze geen christenen, ge haald of gekocht worden. Heeft hij dan zijn werk des morgens in het pariah-dorp achter den rug, dan moet hij soms eenige mijlen verder een of andere kaste-fami. lie opzoeken, waar hij zijn eten kan laten klaarmaken en verorberen. Water zelfs mag hij van de pariah's niet aan nemen, wil hij niet een groot deel van zijn in vloed onder het kastevolk verliezen. Want zelfs het water geput door een pariah, is bezoedeld. Zoo mogen de pariah's zelf nooit water put ten uit een put die voor de kaste-familie be stemd is. Vergaat een pariah van de dorst, hij mag het zelf daaruit niet nemen. En ze zullen het ook niet doen, ook al is er niemand van het kastevolk op dat oogenblik in den omtrek te bespeuren. Krijgen ze van een kastèlid water te drinken, dan zitten ze neer op bun hurken en het water wordt hun in de dicht aaneengesloten handen gegoten. Drinken uit een pot of kom van een kastelid zou dii© onmiddellijk bezoedelen, en absoluut onbruikbaar maken voor verder ge bruik door de kaste-familie. Heeft een of andere kasteman een connectie met een pariahvronw of omgekeerd, dan wordt hij onverbiddelijk uit zijn kaste verbannendit gebeurt ook, al trouwt hij ermee volgens de voorgeschreven Indische gebruiken en ceremo niën. Het eigenaardige is, dat de meeste pariah's tot op den dag van heden met een onbegrij pelijke lankmoedigheid zich al deze vernede ringen en gruwelijke onrechtvaardigheden laten welgevallen en zich werkelijk ervan bewust zijn, dat zij de minderen zijn van dé kaste- families. Ze verrichten dan ook gaarne het meest harde en vernederende werk, waarvoor zij met een weinig voeddel, soms met een 3 o£ .4 anna's (18 tot 24 Hollandsche centen) per dag betaald worden. Geen wonder dan ook, dat een groot gedeelte diezer uitgestootenen en verachten als halfwilde dieren leven en geen enkele restrictie of wet op moreel gebied kennen. Wanneer men nu bedenkt, dat wellicht nog meer dan 40 millioen menschen die toch ook naar Gods wezen zijn geschapen, zulk een mensehonteerend bestaan leiden, gaat een hui vering door onze leden en moet men de heer lijke zelfopofferende pogingen der Katholieke en protestantsche missionarissen prijzen en met alle kracht en vermogen, door gebed en gelde lijke óffers, hun pogingen steunen om deze vertrapten tot een hoogeren staat van ontwik- keling en beschaving en tot een meer- geluk kigen levensstandaard op te voeren. Van onschatbare waarde is ook de hulp, die vooral de Katholieke missionarissen mogen ondervinden van de verschillende zustercongre gaties, onder welke wel de Hollandsche con gregatie der Eerw. Zusters van hét H. Gezel schap J. M, J. uit den Bosch een heel bij-" zon-dere plaats inneemt. Maar ik mag zonder meer de opheffing dier arme pariah's'nietalléén op het crediet der buitenlandsche missionarissen schuiven. Het" moet erkend worden, dat gelukkig een kentering schijnt te kómen in de mentaliteit van sommige Indiërs zelf en dat verschillende leiders zich het lot van hun volk beginnen aan te trekken. Vooral moet hier vermeld worden de groote leider Mahatma Gandhi, die wel onder de groot sten van zijn volk gerekend mag worden, ja, (lien ik niet aarzel een profeet van zijn ras- genooten te noemen. Al jaren geleden heeft hij zicii het lot vooral van de „hongerige" gebreklijdende pariah's aan getrokken en met onverzettelijken wil en de grootste zelfopoffering werkt hij daadwerkelijk aan de opheffing dder arme vertrapten. Hij die het moet erkend zichzelf ge offerd heeft en nog zichzelf dagelijks offert voor zijn volk, hij die zijn volk door en door kent en de innigste snaren der volksziel nog terdege weet te treffen, hij trekt nu al stads maanden het land af om gelden bijeen te zamelen voor zijn Khadarstichting. Hij ziet het klaar en duidelijk die arme verschoppelingen kunnen alleen gered worden, opgeheven worden tot een hooger en beter leven door arbeid, regelmatigen arbeid. Maar welke stiel is hier in dit uitgestrekte gebied alleen mogelijk voor algemeene invoe ring en. beoefening, welk werk kan de armen alleen door een regelmatigen huiselijken arbeid voldoende voedsel verschaffen Gandhi heeft dit eenige middel gevonden: hij tracht zijn arme volk spinnen en weven te leeren. •Duizenden en duizenden huisgezinnen, die door zijn toedoen aan het werk gezet zijn en nu gezamenlijk hun eigen voedsel en nog meer dan dat verdienen. Want nu leiden ze een arbeidzaam, regel matig leven, nu blijven ze thuis en op het platte land, nu werken ze voor zichzelf, voor hun kinderen en hun toekomst. Gandhi verschaft die armsten der armen de spinnewielen en het vlas. Hoe komt hij aan het geld om die duizenden families aan het werk te houden Daartoe, ik zei het reeds, trekt hij het heel© land af en terwijl hij overal als een door God gezondene ontvangen wordt en duizenden toestroomen om hem te zien en te hooren, zegt hij den hoogeren kosten onver schrokken en ongezouten de waarheid. Wat hebben die lagere pariah's eraan of zij al spinnen en weven, al zwoegen den ganschen dag, wait nut heeft het dat Gandhl rondtrekt ondanks zijn uiterst wankele gezondheid, alleen gedragen en gesterkt door zijn liefde voor zijn volk, door zijn hoop op de toekomst, wat nut beeft het dat hij al milliöenen guldens heeft verzameld en uitgegeven, als het volk, de hoogere kasten in het bijzonder, dat inlandsche weefsel niet willen dragen Ziedaar 'wat Gandhi op de eerste en voor naamste plaats predikt: „Gij allen, Indische broeders en zusters, die zich nog eenigszins iets iaat gelegen liggen aan het lot en de toe komst van uw volk, steunt niet alleen met uw geld de Khadar-beweging, maar steunt ze vooral door uw voorbeeld om zelf de door uw eigen volk geweven kleederen te dragen". iANTI-MILITAlRISTISCHE PROPA- ;if; GANDA IN ZWITSERLAND - 4-1 Elen openlijke strijd tegen het volksleger Het Zwitsersche leger is door haar bijsonder karakter een echt volksleger meer dan welk ander leger in Europa ook. Het is een nationale militie, waarin alle lichamelijk geschikte bur gers moeten dienen; het is geen staand legér, want dé manschappen volgen na hun recru- teeringsoefentag, welke van 65 tot 90 dagen Varieert, slechts jaarüjksche ofentijden welke 11 tot zl dagen bedragen.. De eenige functie van het leger is het Zwitsersche grondgebied bij een mogelijke schending' van de Zwitser sche neutraliteit te verdedigen en zoo nocdig de orde in het land zelf te handhaven. Tegen dit volksleger wordt nn een fellé anti-militairistische campagne van de zijde van, de socialisten en communisten gevoerd, die ge wapende „arbeiderswachten organiseeren on zekere organisaties van vrouwelijke paci fisten, die practised onder buitenlandsche con trol© staan. Deze campagne is den iaatsten tijd intensie^ ver geworden. Zij beperkt er zich niet langer toe dienstweigeraars, die zich op gewetens bezwaren beroepen te vormen en persoonlij ken 'tegenstand aan te wakkeren, maar wat Veel erger is zij kweekt een gemeenschap pelijk en georganiseerd verzet, zoowel tegen de militaire als tegen de regeeringsbevelen. En ook poogt zij bij d© publieke meening min achting en haat op te wekken voor de Zwit sersche burger-soldaten, die sinds 1847 niet aan een oorlog hebben deelgenomen, en die beschreven worden als „bloeddorstige Zwitser sche woestelingen". Recente voorvallen wijzen er op, dat deze beweging een krachtigen steun vindt in de zorgeloosheid van eenige kantonale regeeriu- gen en in de onverschilligheid van de burger lijke politieke partijen. De groote raad van Zu rich nam onlangs een socialistisch voorstel aan om tijdens den jaarlijkschen oefentijd de salarissen van onderwijzers in de staatsscho len, die ook officier in het leger zijn in te hou den. Het doel van dezen maatregel is om de onderwijzers er van af te houden dienst te ne men en aldus het leger van zijn beste officie ren te berooven. Te Genève heeft de socialisti sche chef van de afdeeling onderwijs een onder wijzer, die door het militair gerechtshof wegens desertie tot gevangenisstraf en verlies van zijn burgerrechten veroordeeld was, in zijn betrek king van onderwijzer gehandhaafd. Twee geheime circulaires uitgegeven door een nieuw anti-militairistische organisatie welke zchzelf de Vreedzame Revolutie noemt zijn onlangs ontdekt. De leiders van deze or ganisatie beoogen Zwitsersche burgers over té halen den militairen dienst te weigeren, mili taire bevelen niet uit te voeren en betaling te weiigeren van de militaire belasting; opgelegd aan degenen, die door lichamelijke ongeschikt heid niet kunnen dienen. Deze organisatie poogt alle z.g. rebellen voor de zaak te winnen en tot muiten te brengen. Volgens de circulaires moet de „directe ac tie tegen het leger alleen dan begonnen wor den, wanneer een voldoend aantal mannen zich' bij de beweging heeft aangesloten en openlijk heeft verklaard oproer te willen maken zonder te letten op de straf, welke opgelegd mocht worden. GIFTMOORDPROCES. Beklaagde vrijgesproken. Wolff seint ons uit Hagen d.d. gisteren: In het giftmoordiproces tegen Alma Honsel werd de beklaagde wegens gebrek aan bewijs ■vrijgesproken. De eisch was de doodstraf ge weest. Den 20sten November 1927 hopen onze geliefde Ouders P. J. J. SIMONS en M. G. A. SIMONS hunne 25-jarige Echtvereeni- ging te herdenken. I De plechtige H. Mis van dank- i baarheid zal opgedragen wor- den in de Parochiekerk van den H. Laurentius, Houttuin, op I Zondag 20 November om 10 u. Rotterdam, 6 November 1927. Hunne dankbare kindteren. Receptie Zondag 20 November van 2A5 uur. I Privé-adres Binnenrotte 176a. j Hotel P. Simons, Boerenvisch- I markt 12. 18629 i Herplaatst wegens misstelling. Met groote blijdschap geven wij hiermede kennis van de geboorte ónzer Dochter JOSSIE. V. en T. WESTERKAMP—Rekers. Amsterdam, 2 November, Nan Eeghenlaan 13 huis. 18427 7 Heden overleed tot onze diepe droefheid, na een langdurig en geduldig gedragen lijden/ voor zien van de H.H. Sacramenten der Stervend!en, onze innig ge liefde Vader, Behuwd- en Groot vader, Broeder en Behuwdbroe- der, de Heer WILHELMUS BLOK Weduwnaar van Mejuffrouw Cornelia van Koppen. in iten ouderdom van 75 jaar. Uit aller naam G. J. BLOK. Schiedam, 5 November 1927. Breedstraat 31. De H.H. Uitvaartdiensten zullen plaats hebben Woensdag 9 No vember a.s. in de Parochiekerk van O. L. Vrouw Visitatie ten 6A, VA en 8 uur, waarna teh 12 uur de begrafenis. 736S Heden overleed tot onze diepe droefheid in het St. Anlonius- Gesticht alhier, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze geliefde Moeder, Behuwd- en Grootmoe der, Mejuffrouw JOHANNA PIETERNELLA VAN EIJCK Weduwe van den Heer Nicolaas Wilhelmus Petrus Uhlenbroek, in den ouderdom van ruim 88 jaar. Uit aller naam W. A. UHLENBROEK. Rotterdam, 5 November 1927. jJoost van Geelstraat 21a. De Uitvaartdienst wordt gehou den Woensdag 9 November a.s. ten 8 uur in de kapel van het St. Anfonius-Gesticht. waarna de be grafenis. P Volstrekt «enige kennisgeving. 18641 Hierdoor maken wij bekend dat er bij de samenwerkende Schied. Melk Ver. van opslag van den melkprijs tot op 735S 8 GEVRAAGD EEN bekend met de werkzaamheden voor gas- en waterleiding. Zich aan te melden bij den Direc teur der Technische Bedrijven té Schiedam. 734S 8 EEN PAK HAVERMOUT H-O HEEFT VEEL GROOTER INHOUD DAN ANDERE MERKEN MAAR TOCH IS DE PRIJS VAN H-O NIET IN DIE VER HOUDING HOOGER. H-O JS DUS INDERDAAD HET ALLERGOED KOOPSTE MERK EN U HEEFT DE SUPERIEURE KWALITEIT WELKE H-O VAN ALLE ANDERE MER KEN ONDERSCHEIDT GE HEEL GRATIS, 21235 VM 88 r I Mij. tot Bev. der Toonkunst Aid. Schiedam en Omstreken. op Donderdag 10 November a.s. des avonds te 8 nnr in „MUSIS SACRUM". Solisten: Mevr. N. v. Os, te Amster dam (zang);.Mej. Hanny Scheffelaar Klots, Amsterdam (viool); de Heer laap Callenbach, Rotterdam (piano). Leden der Maatschappij toegang op vertoon diploma. Niet leden 1.25 (incl. sted. bel.) Programma's 10 cis. Concert-vleugel Grotrian Steinweg van fa. Rijken De Lange, R'dam 732S 19 597S 10 uit magazijn „CORONA", stijgt Het geluk Uwer bruid ten top. LEEN KRABBENDAM. Hoogstraat 67b. 488S 10 WETTIG GEDEPONEERD Vernietigt SNEL en PL!NLOOS EKSTEROOGEN, EELT en WRATTEN Spreek met LOEB En 't komt in orde met bont f 21.50, f 23.50, f 27,50,1 35.00 en hooger.' Meisjesmantcls met bont vanaf Enorme keuze ook in j/t Zeer sp:cia!c aaubieding.lf itI Prijzen vanaf f 25B0 ZIE ONZE ETALAGES ALtES.0P GEMAKKELIJKE BETALINGSVOORWAARDEN STAAl.Cï 4®8®!PNSSUél.' "'3fe8rii-! 780S 118 J. F. M. RADEMAKERS ROTTERDAM, CLAES DE VRIESELAAN 28 - TEL. INT, 32438 Onderzoek van boeken - Opmaken van rapporten - Opmaken van balansen - Adviezen voor associatie - Adviezen voor Credietver- Ipening - Adviezen voor belastingen. Spreekuur dagelijks van 1—2 uur. USS*1 Speciaal voor Belasting-Zaken. '^^■■•••ft"©©©©©©©»©©»©©©©»©©©©©©©©©©© I voor ALLE FEESTGELEGENHEDEN EEMIG IN NEDERLAND ingericht voor ge- heele leiding van KINDERPARTIJEN. Geen teleurstelling BLEISWIJKSTRAAT 34 - R'DAM SOLIDE AGENTEN gevraagd voor verkoop der bekende „Amsterdam-; mertjes", door het Hoofd Agentschap Lange Kerkstraat 14a. 892C Zoekt waar ge wilt U vindt geen lekkerder ROOMBOTER dan bij Huijskes. Volle melk 15 cent pol liter. (Zie verder). 890C TAPTE en KARNEMELK dagelijks verse]), eieren, prima komijne kaas 40 cent per stukje van 1 pond, ge-: sneden per ons 12 cent. Boerderij. Nieuwe Haven 1. 8910 Capsulefabriek „Holland". JONGENS en MEISJES kunnen geplaatst wor-t den voor lichte werkzaamheden, Aanmelden dagelijks. Kantoor Schie 88b. Schiedam. 8810 FBISSCHE SLAAPKAMER gezocht voor ten hoogste ƒ2.50 per week Br. no. 895C bur. van dit blad. BEKWAME HUISNAAISTER vraagl eenige nette naaihuizen. Voor bo- yenkieeding en verder met alle voori komende werkzaamheden op die hoogte. Ook werk aan huis nemende. Br. no. 894C bur. van dit blad. NETTE MEISJES gevraagd Choco-: ladlefabriak Zahnepau. Buitenhaven- weg 118—120, Schiedam. 893G HET NIEUWSTE. Glasramen voor-i stellende Mater Dolorosa. Inti, St; Jozef, ST. Johannes Baptista, II Krommenhoek, Hoogstraat 7Gh 1687C JE ADRES voor het omlijsten van platen en foto's alléén: Rotterdam- sche Lijstenmakerij, L. Kerkstraat no. 13b. 1685C HEEFT U MIJN gekookte kroten al geprobeerd. Het bespaart tijd en gaa Goed gaar. Gauw klaar. „Het Fruil- huis", Singel 144. 16860

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1927 | | pagina 4