DAGBLAD ¥OOB SCHIEDAM EN OMSTREKEN,
50ste Jaargang
Zaterdag 19 November 1927
No. 15020
Dit nummer bestaat uit drie bladen
STADSNIEUWS
P. H. PLATE
DE EERSTE ONTWIKKE
LINGSAVOND DER K.S.A.
LEEKENAPOSTOLAAT
ilkillÉÉ
MEUBELFABRIEK - STOFFEERDERIJ
GROOTE KEUZE IN
BUFFETTEN - STOELEN
ROOKTAFELS, THEEMEUBELS, enz.
BOTERSTRAAT 72 bij het Stadhuis
NUTTIGE SINT NIC0LAAS CADEAUX
DE OPENING VAN DE
koemarktbhug
KANARIE-TENTOONSTELLING
waarschuwing
SCHIEDAMSCHE INDUSTRIE
4GENDA
Zaterdag 19 November
Zaterdag 26 November
Feestavond Schiedamsche Transport-colonne
van het Ned. Roode Kruis. Gebouw R.IC. Volks
bond.
ZONDAGSDIENST GENEESKUNDIGEN
EN APOTHEKEN
VOETBAL VAN ZONDAG
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
Bureau: KOEMARKT 4, SCHIEDAM. Telefoon Intercommunaal no. 68085 Postbus no. 39
ABONNEMENTEN: per 3 maanden ƒ3.25 per maand 1.10, per wc-eb 25 cent.
Franco per post ƒ3.76 per kwart. Afzonderlijke nummers 5 ct. Postcbèuue en Girodienst 81440.
ADVERTENTleN 15 regels ƒ1.56. Elke regel meer 30 ct. Reclames tusselien den tekst CO ct
per regel. Kleine advertenties: 30 woorden 25 ct. elk woord meer 6 ct. lot een maximum van
50 woorden. Kabouteradvert. 5 reg. ƒ0.50, 10 reg. 0.75. 15 reg. 1.. Incassokosten worden berekend
Gratis-Ongevallenverzekering ƒ500 bij overlijden door een ongeval; ƒ500 bij verlies van beide handen, voeten of oogen; ƒ250 bij verlies van één hand, cén voet of één oog; ƒ150 bij verlies van een dnina; ƒ75 bij verlies
van een wijsvinger; 50 twee voorste ledematen alle vingers van een hand; 25 bij verlies van eiken anderen vinger. De Verzekering loopt op de voorwaarden als eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt.
De uitkeeringen ingevolge deze verzekering zijn herverzekerd hij de Nieuwe HAVBank, Lange Haven 103, Schiedam
Na den* zoo schitterend geslaagden protest
avond tegen de Kerkvervolging in Mexico
heeft gisteravond de K. S. A. haar eersten
ontwiklcelingsavond in dit seizoen gehouden,
waarop als spreker optrad de heer P. Kasteel
met een inleiding over „Leekenapostolaat".
De heer Mouwons, voorzitter van de K. S.
A.( de vergadering openend, betuigde zijn te
vredenheid over de goede opkomst en sprak
zijn vertrouwen uit dat ook de volgende avon
den even groot, zoo nog beterbezoek, zouden
trekken.
Spreker heette de aanwezigen en den lieer
Kasteel welkom en gaf vervolgens dezen laat
ste het woord.
Leekenapostolaat, aldus inleider, is een
nieuw woord voor een oude zaak. Leekeu-
apostolaat heeft altijd bestaan. De Kerk heeft
altijd voor oogen geliad, dat iedere leek in
zekeren zin priester was. We weten uit de
Handelingen der Apostelen, dat in den aan
vang van liet Christendom veie wonderen ge
schiedden, dio het bekeeringswerk steunden.
Maar het Christendom is toqh in den beginne
vooral liet werk,geweest van den leek. Leeken
hebben altijd niet slechts in het begin van
de Kerk, doch ook later een groot aandeel
gehad in de verbreiding van het Christendom.
Verschillende oorzaken hebben er toe mee
gewerkt dat die actie van de leeken vele
eeuwen door als het ware was verlamd.
We leven in een tijd van leuzen en één
daarvan is, dat wij Katholieken moeten be
ginnen met eon eigen cultuur, die we aan de
menschen moeten voorhouden. Gezegd wordt,
dat we minder strijdvaardig, meer toegeeflijk
moeten zijn. 't Is waar, dat de positie van
de Kerk in menig opzicht sterker is gewor
den. Het aanzien van de Kerk is ongetwij
feld versterkt. Haar ontzagwekkend organisme
moet: ontegenzeglijk grooten indruk maken.
Als organisatie staat ze sterker dan ze ooit
gestaan heeft. Niemand bijvoorbeeld had GO
jaar geleden durven voorspellen, dat de Paus
een beweging' in Frankrijk als de „Action
frangaise" zou durven yerpoi'deelen. De tucht
in meer engen zinhet gedrag van bisschop
pen, priesters is voorbeeldig.
Dit is de zaken beschouwd van liaar natuur
lijken kant. En die hebben haar waarde.
Want wel heeft Christus Zijn steun aan de
Kerk toegezegd, maar verder Heeft Hij het
bestuur toch overgelaten aan den mensch.
De Kerk staat er dus, we zouden kunnen
zeggen, goed voor. Maar de wereld staat ei
slecht voor. Nooit is er zulk een anti-Kerke
lijke geest geweest als thans.
Wie ^onbevangen in zijn tijjd kijkt, begrijpt
en voelt heel goed dat de strijd tegen God
en godsdienst veel feller woedt dan velen ver
moeden. De tegenstelling tusschen de Kerk
en de wereld is scherper dan ooit. Wat we
zien is, dat. het anti-Christendom over krach
ten beschikt,waarover we versteld staan. Er
komen steeds meer menschen zonder gods
dienst, kinderen die zonder godsdienst op
groeien. De geldwereld, kringen van weten
schap, kunst, staatkunde, houden absoluut
geen rekening met God en godsdienst. Men
ademt er in een 'anti-godsdienstige lucht. On
bewust wellicht gedeeltelijk, leven millioenen
In een anti-godsdienstige, anti-kerkelijke stem
ming. Het is voor ons uiterst moeilijk de
geestesgesteldheid) aan te voelen van men
schen, dié buiten allen godsdienst zijn opge
groeid. De verdeeling van het protestantisme
heeft het ongeloof enorm in de hand moeten
Werken.
We' staan in onze moderne wereld in een
anti-kerkelijke, anti-godsdienstige sfeer. Onze
Positie is weer geworden als die der eerste
Christenen. Alleen zijn wij nu de ouderen en
de heidenen zijn de modernen, de nieuwelin
gen. En alles in die moderne wereld is
heidensch.
Nu kunnen we gerust dit zeggen tot de
mensehen tot wie we spreken over God en
godsdienst en maatschappij-ordening, dat heel
die maatschappij-ordening niet deugt. Indien
We er nietin slagen hun aan het verstand
te brengen, dat wat we in de wereld zien, niets
met de Kerk te maken heeft, dan zullen we
ze nooit brengen tot het oude ideaal van het
Christendom. Wat de moderne stelsels aan
goeds hebben, heeft de Kerk, biedt ook de
Kerk, wat ze moderns hebben deugt niet.
Hoe kunnen we die moderne mensch be
haderen? We staan met hen voor honderden
kwesties: organisatie, onderwijs, hygiëne,
sPort, alcoholbestrijding enz. enz. en we lossen
die kwesties anders op dan zij.
Zulke menschen moet men soms een geeste-
'iken opstopper geven, waarvan spreker een
Paai- voorbeelden geeft, maar daarmee zijn we
ei' niet.
Br zijn in onze wereld geweldige anti-ker
kelijke stroomingen, maar feit is ook, dat er
stroomingen zijn in Katholieke richting, die
25 jaar' geleden niet kenden. En daarmee
hebben we rekening te houden. We zullen
dekenschap hebben af te leggen van tiental
len
meaftchen, die in onze omgeving leven.
t-V'b'v
■W-W»
HET
ALGEMEEN BEKENDE 1IOTEL PABSTTE DOORN zal in verband met het
a.s. wegenplan verdwijnen en plaats maken voor een breeden rijweg.
We kunnen in ons dagelijksch leven zooveel
doen en we doen zoo weinig. Iedere sociaal
democraat vrijwel is propagandist en wij doen
niets. Aanhangers van iedeir stelsel praten
daarover met voorliefde en wij houden onzen
mond, zelfs als het pas geeft te spreken. We
komen niet meer klaar met bidden alleen. Wij
dienen ons Katholicisme beter te kennen;
dan houden we er ook van. En dan zullen we
er toe komen het te propageeren. Dat propa-
geeren kan gaan door o.a. er over te praten.
Een doorsnee-Katholiek moet de voornaam
ste leerstellingen van zijn geloof kunnen ver
dedigen.
In elk tijdperk van de Kerk zien we, dat
er leeken oprijzen om de Kerk te verdedigen.
Apostelen worden geboren, maar ze worden
ook door de omstandigheden gemaakt. Zoo is
de marktprediking te Amsterdam ontstaan.
De sprekers kwamen daar menschen tegen,
die van den godsdienst niets afwisten. Men
bedenke, dat in sommige protestantsche dis
tricten van Amsterdam 90 percent der kinde
ren niet meer worden gedoopt en in Katho
lieke districten 50 pet. 't Is erger dan bij de
heidenen.
Mensehen, die niets van den godsdienst
weten, zijn niet meer met een priester te be
reiken. Alleen de leek kan nog tot hen nade
ren, niet om hen zoo maar te bekeeren; het
is al wel als hun mentaliteit een weinig wordt
veranderd, als van ons gezegd wordt, dat we
toch niet allemaal krankzinnig zijn,' dat er
toch ook wel iets goeds hij ons zit.
Straatprediking gaat niet overal; maar we
kunnen dén wég bereiden voor de priesters;
we kunnen andere Johannes de Doopers zijn.
We kunnen hen helpen met lectuur, mu.
ziek, geld.
En dan moéten we ons zelf op den achter
grond weten te schuiven; we moeten niet
werken voor het success, niet voor onszelf.
We moeten in de huizen zien te komen, zelf,
met onze lectuur, met onze couranten. Dat
zal kunnen op bepaalde oogenblikken, met
een bepaald onderwerp, met een bepaald ar
tikel. Een abonné op een Katholieke krant
winnen is leekenapostolaat. Bepaalde boeken
op bepaalde momenten iemand in handen spe
len is leekenapostolaat. Eén zin kan een le
vensrichting in geheel andere banen leiden.
Leekenapostolnat is: onze geestesgesteltenis
doen doordring in die kringen, waar men
ze niet kent. iLugen we daarin, dan hebben
we veel bereikt. We moeten daarop voortdu
rend bedacht zijn. We moeten er mee opstaan
en er mee gaan slapen. En maken we dan
eens het voornemen: één man voor onze re
kening nemen we; dien maken we Katholiek.
Spreker heeft geen geordende, lezing over
het leekenapostolaat willen geven; hij heeft
slechts eenige gedachten uitgesproken, die wel
licht nieuwe gedachten zullen wekken. Ook
bij het leekenapostolaat houde men in het oog
de woorden van dr. Schaepman aan Alber-
dingk Thijm:
Een groote zaak beginnen,
Gelooven en beminnen,
Volharden kloek van 'zinnen
Verwint 't al,
(Daverend applaus).
Bij de gedaehtenwisseling vroeg kapelaan
Beune de aandacht voor de prachtige voorbe
reiding van het leekenapostolaat door de pro-
pagandaclubs in onze stad en merkte voor
Reel. 812S 12
wat zijn parochie betreft op, dat waar van
de zijde der vrouwen bevredigende belangstel
ling bestaat voor die voorbereiding, de jonge
mannen zich nog teveel afzijdig houden.
Kapelaan Beune vroeg vervolgens of inlei
der ook iets kon zeggen over het leekenaposto
laat onder afgevallen Katholieken.
De heer Kasteel antwoordde, dat afgeval
len Katholieken in drie groote 'categorieën
kunnen worden ingedeeld, te weten degenen
die neo-malthusianistische practijken volgen,
die een gemengd huwelijk hebben aangegaan
en dio socialist zijn geworden. Deze gevallen
moeten afzonderlijk worden behandeld, waav-
van spreker eenige voor deelden aangaf.
Nog enkele andere inlichtingen werden ge
vraagd en door inleider op afdoende wijze
gegeven, waarna de heer Mouwens onder har-
telijkendank aan den inleider en aan den
heer Vlug, die aan den vleugel de vergadering
had opgeluisterd, de bijeenkomst sloot met
den Christelijken groet.
SINT WILLIBRORDUSSTICHTING
Als opvolger van den lieer S. Linnenbrink
is tot ltd van de St. Willibrordnsstidhting
benoemd de heer J- G. van Dorp, die reeds
lid is van de gemeentelijke commissie voor
onderwijszaken.
De officiële opening van de Koemarktbrug
zal Woensdagmorgen om half elf plaats
hebben.
Door het gemeentebestuur is aan de Eerste
Söbiedamsehe Kanariekweekersvereen „Ons
Genoegen" voor haar te houden tentoon
stelling een zilveren medaille beschikbaar
gesteld.
De commissaris van politie waarschuwt
tegen de verkapte inzameling van gelden door
den verkoop van Christelijke blaadjes, waar
van de opbrengst een andere bestemming
heeft dan voor het doel door den verkooper
of in de blaadjes zelf aangegeven,
In het algemeen wordt in overweging ge
geven niet te teekenen op lijsten van z.g.
Mefdadigheideinstellingen, tenzij deze lijsten
voorzien zijn van het stempel van het ge
meentebestuur of de politie.
Heden vertrok van de werf Gusto, Firma
A. F. Smulders te Schiedam, een aldaar voor
rekening van de Argentijnselie Regeering ge
bouwde Cutterzuiger de „M. o. F. 215-C.".
Het vaartuig heeft de volgende afmetingen:
lengte 44 meter, breedte 11,30 meter, holte
2,80 meter, en is gebouwd onder speciaal toe
zicht van den gedelegeerde van de Argentijn-
sche Regeering, den heer Ir. L. R. Solari en
van Bureau Veritas en ls geclassificeerd bij
Bureau Veritas onder de hoogste klasse van
dit soort van schepen.
Bij den bouw is rekening gehouden, met
de laatste vinding op het gebied van bagger-
materiaal; het schip ls o.a. voorzien van pi-
votpalen, welke door een speciale machine
bediend worden; een speciale stoommachine
van 200 P.K. is geplaatst voor het bewegen
van den snijkop.
De plaats van bestemming is Buenos-Ayres
de zuiger wordt daarheen gesleept door de
sleepboot „De Schelde", kapitein Weltevrede,
van L. Smit Co.'s Int. Sleepdienst,
DOMINICAANSCHE KUNST
De doop- en bieehtkapel dei'
St. Jam-kerk
In een der vorige afleveringen van „De Ro
zenkrans" vonden we een korte maar duidelijke
beschrijving van de muurschilderingen door
pater Raymundus van Bergen O.P. aangebracht
in de doop- en bieehtkapel van de kerk van
den H. Joannes den Dooper.
Wij ontleenen er het volgende aan:
Niet sprekend van de technische moeilijk
heden, als den minder goeden toestand der
muren, de onzekerheid of de verf goed zou
drogen en niet zou verkleuren alle moeilijk
heden, door den ervaren kunstenaar met zijn
kunstige applicatie van tempers (een heel eigen
aardig soort van waterverf) .schitterend over
wonnen, moge liier de aandacht gevestigd op
groepeering, voorstellende een keuze der tafe-
reelen, èn uitvoerder èn ontwerper (den kunst-
zinnigen pastoor N. A. Ligthavt) tot eere strek
kend, den toeschouwer tot. eerbied en dank-
haavheid stemmen ten opzichte der kostbare
Sacramenten van Doopsel en Biecht.
Zoodra men de St. Janskerk door den ingang
van de Zuiderzijbeuk is binnengetreden, be
vindt men zich in de Doopkapel. Het Doopsel
immers is de deur der andere sacramenten.
Rechts van den ingang ontmoet de kerkbe
zoeker onmiddellijk het beeld van den Zaligen
Alfonsus van Navarra, den naamheilige van
den pastoor der St. Jan: de herder waakt bij
de deur der schaapskooi, opdat geen verscheu
rende wolven zijn kudde overvallen. Voorbij
deze beeltenis staat men voor de afgesloten
ruimte, waar de marmeren doopvont omringd
wordt door drie muurschilderingen. Het groo-
tere middenvak verplaatst ons aan den voet
van een Palestijnschen heuvel, op welks glooi
ing' een herder rustig neergezeten, zijn grazen
de schapen en lammeren weidt, op den voor
grond, wij begrijpen het thans vanzelf, draagt
de Goddelijke Meester met zegenend gebaar
Zijn Apostelen de macht over om alle volken
te doopen en te onderwijzen.
De kleinere vakken stellen links Sint Jan
den patroon der Kerk voor, Jezus doopend in
den Jordaan, rechts den diaken Philippus het
reinigende water uitgietend over het hoofd van
den Ethiopiër. Aan de overzijde van het doop
vont ziet men den profeet Mozes van de droog
voets bereikte kust der Roode Zee hand en
staf uitstrekken naar de geweldige golven, die
onstuimig neervallend de Egyptenairen met
rossen en strijdwagens bedelven. Daardoor
wordt beteekend, hoe de wateren des Doopsels
die het heil zijn der uitverkorenen, de onder
gang zijn van den duivel. De overblijvende
muurvlakte wordt gevuld door de beeltenis van
den H. Ludovicus Bertirandus, den kelk dragend,
waaruit een slang omhoogkronkelt. Zooals be
kend is ontdekte deze missionaris door God
verlicht, den boozen toeleg', die hem door ver
gif het leven wilde benémen.
De reeds vermelde Alfonsus van Navarra,
missionaris-martelaar ln Japan; Ludovicus Ber
tirandus, missionaris-belijder in Zuid-Amerika
verkondigen ons, hoe de Apostolische orde
van St. Dominions in Oost en West dus de hee-
le wereld over, het verheven werk der Apos
telen voortzet. Van de doopkapel de bieehtkapel
binnentredend, ziet men aan zijn linkerhand de
vrouw uit het Evangelie die met opgeschorte
bleeding en den bezem in de hand haar buur
vrouwen het wedergevonden drachme toont: 't
beeld der heiligmakende genade, die door de
biecht hergeven of vermeerderd wordt.
De eene iangzijde van 't rechthoekige Biecht-
lokaal wordt, met. de Piëta in het midden, in
gedeeld in vijf ruime vakken, waarop de schil
der, wars van alle zoetelijke romantiek, den
gulden middenweg houdend tusschen te over-
matigen vormenrijkdom en te sobere stijfheid
met warme kleuren pakkend weergeeft:
1. Sint Joannes den Dooper, in de woeetijn
boetvaardigheid predikend voor jong en oud,
mannen en wouwen.
2. De verrezen Christus, Zijn opgetogen leer
lingen de macht verleenend van de zonden te
vergeven of te houden.
3. Maria Magdalena onder den maaltijd hij
Simon den Farizeër haar zonden belijdend.
4. Den verloren zoon terugkeerend naar de
hem tegemoetsnellende vader.
5 Petrus na de verloochening zijn zonde be-
weenend.
absolutie weergegeven in de genezing van den
melaatse he.
De ruimte tusschen de biechtstoelen, die de
andere Iangzijde van het genoemd lokaal be
slaan, wordt bezet door prachtig uitgevoerde
heiligenbeelden, als van den H. Joaunes van
Gorkum, die als Hollandsche Dominikaan hier
natuurlijk niet ontbreken mocht, van Rosa van
Lima, de bloeiende Derde Orde-afdeeling van
Schiedam vertegenwoordigend; den H. Anto-
nlus, die zijn beroemde moraal schreef, welke
meer dan veertig malen herdrukt, eeuwenlang
den toekomstigen priester voorbereidde tot bet
Zooveel kennis) en voorzichtigheid vragende
ambt van geestelijken leidsman. Overbodig te
zeggen, dat ook de groote meester in het Ker
kelijk recht, de patroon der biechtvaders, de
H. Raymundus van Pennafort, tusschen al die
heiligen een eereplaats Inneemt.
Wat zou de godsvrucht, maar wat ook de
goede smaak van den kerkbezoeker er bij win
nen, zoo hij meer zijn aandacht vestigde op
dergelijke kunstwerken. Moge voorts pater van
Bergen niet zijn bekende opgewektheid de ge-
'8 Maandags, repetitie Muziekgezelschap St
Ambrosius, 8 uur, R.K. Volksbond. t
lederen Maandagavond clubavond R. K. Dam*
club I. D. 0„ Patronaatsgebouw Lauge Ha*
ren; aanvang 8 uur.
lederen Woensdagavond van 8 uur af club*
avond R. K. S. V. „Excelsior", Gebouw R. K.
Kring.
lederen Woensdagavond van 7 uur tot hall)
negen zitting bestuur Spaarfonds R. K. S.
Excelsior; Gebouw R. K. Kring.
Eiken Woensdagavond R. K. Burgerjonge-
lingenvereeniging „Kath, Streven", Gebouw
Kath. Kring, Aanvang half zeven.
Dinsdags: repetitie R.K. Manneuzangvereenl-
ging St. Caeeilea. half 9, R. K. Volksbond?
bestuursvergadering R. K. Metaalbewerkers*
bond „St. Eloy", Gebouw R. K. Volksbond.
St. Joris Doele, Stedelijk Museum, Geopend
eiken Zaterdag van 2—5 uur. j
Pi'opaganda-feestavond van de Schiedamsche
H.B.S.-vereeniging „Onder Ons".
Zaal R. K. Volkshond. Aanvang 8 uur.
Mondharmoniica-vereen. „Schiedam Vooruit".
Concert onder leiding van den heer W.
Straatman. Gebouw Eendracht. Aanvang S uur.
Zondag 20 November
Ned. R. IC. Fabrieksarbeiders Bond „St. Wil-
lebrordus". Viering van het 12y2 jarig bestaan
Gebouw R. IC. Volksbond. Leden en huisgenoo-
ten hoven de 16 jaar vrije toegang. Programma
medebrengen.
Maandag 21 November
Vergadering Politiek Sociale Prop. Club „St.
Clemens", Parochie H. Hart, Gymnastieklokaal
school IJselmondeschestraat. Aanvang half 9,
Dinsdag 22 November
Uitvoering, te geven door het symphonle-
orkes-t „L. van BeekhovenZaal R. K. Volks,
bond .Aanvang 8 uur.
Vrijdag 25 November
Weldadigheidsvoorstelling van „Utile Dnlci".
Opvoering van liet tooneelstuk „Zijn revanche".
Zaal „Musis Sacrum", aanvang 8 uur.
wijde kunst blijven beoefenen, hij zal op het
voetspoor van den Zaligen Angelico Apostel zijn
door het penseel, het karakter zijner orde ge
trouw blijven door ware kunst.
De geneeskundige dienst zal morgen wor
den waargenomen door de doktere: van de»
Berg, Lange Nieuwstraat 113; de Bruyn,
Nieuwe Haven 125; Ormel, Singel 76 en Ris,
Tuinlaan 92.
Geopend zal zijn de apotheek van J. H. v.
Westendorp, Emmastraat 1.
Na één week stilstand in de competitie hier
in 't Westen, gaat ze morgen weer voort. Uit
Leerdam komt L. S. V. aan S. V. V. een be
zoek brengen, welk bezoek wel 2 puntjes zal
kosten. L. S. V. behoort tot de zwakste ln
haai' afdéeling en S. V. V. zal wel weten te
winnen. D. H. S. speelt eveneens thuis en
wel tegen 't nog niet lang geleden gedegra
deerde Transvalia, dat ook ln de 3e klas nog
niet veel presteert Ook ln deeen. wedstrijd
zal de ontvangende club wel zegevieren.
Hermes D. V. S. speelt een vrlendsehap-
pelijken wedstrijd tegen H. F. C. te Haar
lem. Door 't medespelen van v. d. Griend in
een der Olympische Elftallen is de oorspron
kelijk vastgestelde wedstrijd tegen Hercules
uitgesteld.
Gepasseerden Zondag speelden verschillen
de spelers van Hermes-D. V. S. mede met de
vertegenwoordigende elftallen der N. V. B.,
terwijl van Es midvoor werd gekozen voor 't
Rotterdamsche Elftal. De Bruin speelde in
Amsterdam en de Sportkroniek schrijft van
hem, dat hij 't best beviel, v. d. Griend en
den Hoed Speelden 's moi^ens op Spangen.
Eerstgenoemde had een bijzondere productieve
bui en scoorde 5 van de 6 doelpunten. Z'n
spel in 't veld was echter niet zoo sterk. Den
Hoed, die tot nu toe in z'n club niet veel ge
presteerd heeft, liet echter een partijtje voet
bal zien, dat men hem niet gauw zou verbe
teren. Van van Es heeft men bijna niets
anders kunnen lezen dan zeer slechte recen
cies. Degene die hem echter zien spelen zul
len wel weten dat hij heter kan. Over 't ge
heel hebben de Schiedammers zeer goed vol
daan.
't geheel hebben de Schiedammers zeer goed
voldaan,
JTJiiJ