ONZE VROUWENRUBRIEK
ffiem
w
t
VRIJDAG 16 DECEMBER 1927
DERDE BLAD
HUWELIJKSGELUK.
JONGENSPAKJES
RECEPTEN.
PUISTJES.
ZIEKENVERPLEGING IN HUIS.
DIVANKUSSEN.
Patronen naar Maat.
AAN IDGN
NELLY,
-
Overname uit deze rubriek zonder schriftelijke toestemming verboden.
Er gaat bijna geen week voorbij, zon
der dat men hoort van een nieuwe ver
loving oi van een pas gesloten huwelijk
in de daarvoor passende enthousiaste
bewoordingen over de zoo goed bijeen
komende karakters en de vurige liefde
van het jonge paar. Maar er gaat ook
bijna geen week voorbij, dat men niet
boort van een verbroken engagement,
of van een huwelijk, waar de liefde
reeds het venster is uitgevlogen en van
eendracht geen sprake meer is. Het
laatste verhaal gewoonlijk gedaan op
den daartoe meest gebruikelijken toon.
vol afkeuring of deernis en ook wel met
de fluisterstem van op schandaaltjes be-
lusten, vol begeerige nieuwsgierigheid.
Als men luisteren wil naar al die ge
schiedenissen van veelbelovend geluk
dat tot tragedie is geworden, dan voelt
men er zich droevig door gestemd wor
den. Het „waarom" en waardoor"
dringt zich naar voren. Duizend vragen
zou men beantwoord willen zien.
Hebben die -menschen, wier gevoelens
zoozeer overeenkwamen, dat zij een
band durfden sluiten, elkaar dan in wer
kelijkheid niet lief gehad, of waar is
anders die liefde opeens gebleven?
Verschillende redenen worden er gege
ven, soms zoo nietig en oppervlakkig,
dat pen het een geluk moet noemen,
dat een verloving verbroken werd, die
niet tegen zulke kléine schokjes was
bestand. Want de gevolgen van een
huwelijk zouden in zulk een geval niet
te overzien zijn geweest. Somtijds weet
men geen reden; heet het eenvoudig:
we voelen niets meer voor elkaar of
wel: bet begint me te vervelen. En men
moet zeggen, dat het gelukkig is, dat het
gebrek aan liefde bijtijds werd ontdekt
en er nog geen onverbreekbare band
was gesloten. Maar toch wijzen het ge
mak en de luchthartigheid, waarmee
een eensgegevcn woord terug wordt ge
geven en genomen, erop, dat er een
groot gebrek aan ernst bestond bij het
aangaan van de verbintenis.
Over liefde wordt dikwijls zoo pla
gend en gekscherend gesproken; de
rcmantische, maar meest de financieele
zijde wordt bekeken, en veelal wordt
vergeten, dat voor duurzame liefde voor
namelijk de ziel geraadpleegd moet
worden.
Jn het dagelijksche leven, dat voor de
meeste menschen weinig variatie bied'
wordt alles een gewoonte, zelfs de
prachtigste illusies worden, zoodra ze
in vervulling zijn gegaan, heel gewoon.
alles waar men aan gewend is, lijkt
aiels bijzonders meer. Dan komt de
verveling aankloppen. Men begint onte
vreden te worden en verwijt eerst zich
zelf, dat men niet beter over zijn leven
heeft beschikt en dan anderen, dat zij
niets bijdragen om het aangenamer te
maken. Van verwijten komt men tot
ruzietjes, tot tranen, tot mokken, tot een
heele serie onaangenaamheden, die alle
het geluk ondermijnen, de kloof steeds
dieper maken en eindelijk leiden tot de
droevige bekentenis, dat men een onher
stelbare fout heeft begaan, zich in de
liefde heeft vergist.
Een verloving en eon huwelijk, aange
gaan op grond van physieke aantrekking
en uit materialistische beweegredenen,
kan onmogelijk ware liefde en geluk
aanbrengen. Zooveel jonge menschen
ontmoeten elkaar op een feestje of va-
cantiereisje, zij voelen zich tot elkander
aangetrokken, raken verliefd, verloofd
en getrouwd in een ommezien van tijd.
Zij weten alles van eikaars uiterlijke
omstandigheden, doch hebben er niet
aan gedacht ook het innerlijk eens goed
ie bezien; bet is onvermijdelijk: het
fiasco kan niet uitblijven. Liefde op hel
eerste gezicht is verbazend romantisch,
doch verflauwt gewoonlijk met den tijd.
Om elkander te waardeeren en lief te
hebben, is noodig, dat men elkaar door
en door kent, en daarom is een over
haaste verloving en een overhaast hu
welijk heel zeker uit den booze.
Het is toch. de heele toekomst, of,
f>eler gezegd, de eeuwigheid, die er mee
is gemoeid. Want als men samen op weg
gaat, moet men samen ook de gevaren
trotsee-en tot het einde toe. En daar
jnen tevoren niet weet, wat men zal
ontmoeten, moet men op alles zijn voor
bereid, mag niet de een worden een
hinderpaal voor den ander, en moei
men dus bijgevolg op elkaar kunnen
vertrouwen en wederzijds sterk zijn om
ie kunnen leiden en steunen, al naar ge-
iang dit noodig zal zijn.
Men onderneemt toch ook niet met
een wildvreemde een langen moeilijken
wandeltocht, zonder zich tevoren te
verzekeren, of het gezelschap wel in
ölle opzichten passend voor u is. Hoe
veel te meer dan als het gaat om den
ievensfocht, waarvan het eeuwig heil
afhangt. Niet alleen wordt het tijdelijk
geluk in de waagschaal gelegd, de rust
èn de tevredenheid gedurende het leven
geriskeerd door een ondoordacht huwe
lijk, maar, wat veel erg<Jj- is, men loopt
gevaar zijn eeuwig doel niet te bereiken,
omdat men met beantwoordt aan de
plichten, door het huwelijk gesteld.
Vóór alles moet er dus gezien worden
naar de gesteldheid van de ziel, voordat
men zich bindt en waarschijnlijk zullen
velen, door hun gevoelens misleid, daar
aan niet genoeg aandacht schenken
Men denkt en verwacht immers zoo-
graag het beste en mooiste van dengene
dien men liefheeft, liefheeft in dien zin
nat het hart in boeien is geslagen.
Dat lijkt wel voor ieder en telkens
weer een wondere gebeurtenis, maar hei
is op zich zoo zuiver natuurlijk, dat er
niets bijzonders aan is. Het is alleen
iieel moeilijk en eischt ernstige studie,
om liefde van liefde te kunnen onder
scheiden en zelfs dan nog, als men van
zichzelf overtuigd begint te raken, is het
.geval soms bedrieglijk, omdat men zoo
gaarne gelooft w.at men wenscht. Als
men zijn eigen inzichten ziet, zuiver en
pnberekend, als men in zich weet de
liefde, zooals ze zijn moet, oprecht en
opofferend, de ware liefde, rein van ziel
voor ziel, de liefde, die voert tot God,'
dan wil men zoo gaarne gelooven, dat
Let voorwerp dier liefde waardig is, al
die gevoelens deelt, met die zelfde in
tenties is bezield en dat men te zamen 't
rein geluk zal vinden, dat alleen moge
lijk is door de sterke macht van die
liefde, die zich boven het aardsche ver
heffen kan. En hier is wel een waar
schuwing noodig. omdat het begin van
een fout soms ligt in het gelooven en
vertrouwen in een ander, die zulk een
liefde niet waard is. Niemand is vol
maakt en gelukkig zijn velen voor ver
betering vatbaar, maar toch mag men
niet blind zijn voor eikaars fouten en
zeker niet trachten weg te redeneeren,
wat degelijk bestaat, in het overmoedig
en lichtvaardig vertrouwen, dat liefde
dat alles veranderen en verbeteren kan.
Beter is het tijdig te wikken en te
wegen, dan te laat te moeten bekennen,
dat men elkaar overschat heeft. En
vooral moet dit gelden op het gebied
van den godsdienst. Toch is juist dat
het gevaarlijk terrein, omdat er zooveel
nuances van vroomheid bestaan tusschen
een kwezel en een ongeloovige. En men
heeft er zooveel verontschuldigingen
voor gereed, die te pas of te onpas wor
den aangevoerd. De grondslag voor een
echt gelukkig huwelijk is echter alleen
te vinden in geloof en godsdienstzin.
Men kan de maat van het geluk gerust
daaraan afmeten en daarom op dat punt
vooral mag men niet te optimistisch en
toegeeflijk zijn.
Aan een Katholieke man of vrouw
past een Katholieke gezel of gezellin
voor het leven, en daarin vooral moet
de overeenkomst van denken en voelen
wo-den gezocht. Niet of de een graag
kaartspeelt of liever naar de cinema
gaat, zal gewicht in de schaal leggen,
maar wel of men overeenstemt in de
dingen, die het diep innerlijk bet-effen,
want daarvan hangt het af, of de een
voor den ander een steun kan wezen.
Als de eensgezindheid ontbreekt ia die
ernstige zaken en men van levensopvat
ting verschilt, als voor den een onver
schillig is, wat de ander als heilig en
van hoogste waarde beschouwt, dan
moeten er immers oogenblikken komen,
dat dit gebrek aan eensgezinde gevoe
lens pijnlijk wordt, ja zelfs gaat knagen
als een onophoudelijk schrijnend leed.
Het geluk van het huwelijk berust op
de saamgedeelde vreugde en het saam-
gedeelde leed, doch men draagt het leven
immers niet samen, als men in de voor
naamste punten van meening verschilt.
En hierbij hoeft men niet alleen te
denken aan een gemengd huwelijk, doch,
zelfs als beide partijen Katholiek zijn,
is het mogelijk, dat er een heihelsbreed
verschil bestaat in godsdienstige gevoe
lens, en dikwijls is daarvoor de liefde
erg kortzichtig. Velen, die geen seconde
zouden denken over een huwelijk met
iemand van een ander geloof, zijn niet
voorzichtig genoeg, als het gaat om een
verbintenis met lauwe,, z.g. „breede"
Katholieken. De naam van Katholiek is
dan de dekmantel, maar men vergeet,
dat een verwaarloosde godsdienst niet
plotseling de genaden en troost brengen
zal, als men er zelf nooit iets voor over
heeft. Ook met een lauw, slechts naam-
Katholiek riskeert men zijn eigen kost
bare geloofsovertuiging, hoewel velen
zoo graag het tegendeel gelooven en
verwachten, dat bun voorbeeld den-
ander zal meesleepen.
Meestal denkt men daarbij niet aan
da menschelijke natuur, die tot het
kwade is geneigd en aan de mensche-
liike zwakheid, die zoo spoedig tot een
sleur en tot vcrwaarloozing overhelt, te
meer nog, als men inplaats van aanmoe
diging te ontvangen, van overdrijving
wordt beschuldigd. De eigen wil is veelal
niet sterk genoeg om zichzelf staande
te houden, hoe kan men dan verwach
ten, dat zij sterk genoeg zijn zal voor
twee, als er geen medewerking is. Door
ee natuurlijke liefde en aantrekkings
kracht geleid, ziet men de dingen soms
zooveel mooier dan ze zijn, men gaat
dan met zichzelf redeneeren om alles
maar mooi te praten. Vol ijver en goe
den wil kan men het zelfs gaan beschou
wen als een door God opgelegde taak
om een afgedwaalde ziel weer terug te
voeren.
Die onderneming blijft steeds gevaar
lijk, omdat men nooit met zekerheid
zeggen kan, of die taak werkelijk van
God komt of slechts door het verlangend
hart als plicht werd beschouwd, Bekee-
ringswerk is van hemelsche genade af
hankelijk, woorden baten weinig, goed
voorbeeld en gebed ziin krachtiger mid
delen, maar op de allereerste plaats is
ieder voor eigen ziel verantwoordelijk.
Het leven mag men wagen, maar als het
om de zaligheid gaat, is men verplicht
eerst eigen ziel te redden. En slecht'
als aan heide zijden bestaat het diepe
geloof en de ware godsdienstzin, die dus
als vanzelf leiden tot overeenkomst van
vrome gevoelens en een zelfde levens
beschouwing, zal men met tamelijke
zekerheid mogen zeggen, dat de verbin
tenis gelukkig zal worden en zegen zal
brengen voor de toekomst.
Dit is bet zwakke punt, de oorzaak
van de verfc-oken verloving en he.t be
treurenswaardige huwelijk. Omdat zc zijn
aangegaan op te losse gronden, omdat de
liefde niet is getoetst aan de vroomheid
en men te luchtig of te overmoedig
heenglijdt over de bezwaren, die in den
eersten liefdestijd zoo onbelangrijk schij
nen, m~ar later ejio-me hinderpalen
blijken; die eerst het tiidelljk geluk in
-don weg staan, doch later niet meer te
verwijderen zijn en de ziel belemmeren
:an eigen zaligheid te werken.
iyc ernst van den stap, die beslissend
is voer het aardsche leVen en het eeu
wige leven beide, dient wel mei groo-
te-e zorg te worden overwogen, dan
menig maal het geval is in de dramati
sche verhalen van liefde en ontrouw,
die we tegenwoordig meer dan ons lief
is, te hoorei krijgen.
Deze week alléén modelletjes voor
kleine jongens, een volgenden keer
komen onze kleine meisjes aan de
beurt.
Ik heb dit juist gedaan, opdat Moeder
meer verscheidenheid ziet en dus gemak
kelijker kan kiezen.
Iedere moeder vindt het prettig, haar
kind leuk te kleeden en zij kan dit zeker
met veel liefhebberij en geringe kosten
bereiken, ja, zelfs kunnen we die grappig-
kleine jongensbroekjes vaak nog heel
goed maken uit een gedeeltelijk afge
dragen rok of mantel.
Koopen wc het nieuw, dan nog be
hoeven de uitgaven daarvoor niet groot
te zijn.
We hebben in de meeste gevallen maar
weinig stof noodig. Voor broekjes en
pakjes wordt vaak rib-fluweel genomen
No. 1. Is een blousje en broekie voor
den leeftijd van 2 tot 6 jaar. Het broekje
maken we van fluweel of stof, het heeft
van voren een aardigen vorm en is van
achteren recht.
Het blousje kunnen we maken van
flanel: licht-blairw, rose, crème, lila of
andere keuren.
Bij een zwart fluweel broekje staat een
licht-bl&uw flanellen blousje snoezig en
bij 'n bruin broekje 'n beige kleur blouse.
Broek en blouse worden met knoop en
knoopsgaten bevestigd,
No. 2. Aardig pakje voor den leeftijd
van 1% tof 3 jaar.
Het blousje heeft twee aparte schouder
stukjes en van voren een breede, platte
plooi, die er een eindje wordt ingestikt.
Het modelletje hangt verder voor en
achter ruim neer.
Kraagje en manchetjes zijn geschulpt
en bewerkt met den flanelsteek. We
kunnen aan het broekje een voering
lijfje zetten, doch eenvoudiger is het,
door den bovenkant een elastiek te
halen.
No. 3. Pakje van stof of rib-fuweel,
leeftijd 3 tot 6 jaar.
De voorpanden zijn ver over elkaar
gesloten, met vier knoopen.
Broekje en jasje zijn aan elkaar beves
tigd met knoop en knoopsgaten.
No. 4. Fluweel pakje met korte inge
zette mouwtjes, voor den leeftijd van
2 tot 5 jaar.
Het pakje is eenigszins op zij gesloten
met een rij knoopen. Een smal ceintuur
tje dient voor afwerking. Kraagje en
manchetjes zijn van batist.
ANEMOON.
Voordat men de maat gaat nemen,
bindt men een bahdje om de taille, waar
door meiyde juiste lengte van voor-, zij-
in ruglengte ef kan meten.
De maten gelieve men bij bestelling
van een patroon met het nummer var,
iet gewenschte model -duidelijk op te
geven aan: „Het Patronen-Kantoor" Post
bus no. 1, Haarlem, onder bijvoeging van
het bepaalde bedrag in postzegels. Men
verwijze daarbij naar dco naam van dit
blad. Binnen enkele dagen volgt dan
franco toezending van het patroon.
PRIJZEN DER PATRONEN:
No. 1. 0.90.
No. 2. 0.90.
No. 3. 0.90.
No. 4. 0.90.
Groentesoep (4 pers.).
1 flinke kalf spoot
1 ons rundergehakt
30 gr, rijst
zout
soepgroenten van liet seizoen
maggi-aroma.
Bereiding;
Zet de gehakte kalfspoot op met iü
L. kokend water en zout en laat ze een
paar uur zachtjes koken. Neem de bee-
nen cr uit. Maak dc groentes schoon,
kook het sekkvijgroen en voeg alles bij
de bouillon; eveneens de gewasschen
rijst. Kook dit ongeveer uur. Maak
in dien tijd het gehakt smakelijk aan
met peper, zout, noot, iets melk en
wat bescln iikruim en laat ze het laatste
kwartier in de soep gaarkoken. .Maak
ze op smaak af met zout en maggi-
aroma (een restje bruin van jus er in is
zeer smakelijk) en roer er, vóór het
opdoen, de fijngehakte peterselie door.
Wntergruel (4 pers.).
75 gr. parelgort
1 'A I- water
80 a 10-0 gr. suiker
2d.L. bessensap
60 gr. krenten
60 gr. skltanen
stukje pijpkaneel
citroenschilletje.
Bereiding:
Wasch de gort en zet ze metjiet kou
de water een nacht le weeken. Zet ze
dnn volgenden dag op met het week-
water, pijpkaneel en citroenschil. Laat
dit samen zachtjes koken gedurende
i'A uur. Maak in dien tijd de pren
ten en de sultanen schoon, door ze met
bloem bestrooid op een grove zeef te
leggen. Wrijf ze over de oppervlakte,
waardoor de steeltjes afbreken en er
door vallen. Wasch ze vervolgeus een
paar keer in lauw water, voeg ze dan
met de suiker bij de gort en .laat alles
nog uur, onder af en toe roeren,
koken, tot de watergruel gebonden is.
Neem pijpkancel en citroenschil er uit
en voeg daarna het bessensap toe,
Tromraelkcek (4 pers
200 gr. bloem
1 ei
ruim lA d.L. lauwe melk
20 gr, gist
5 gr. zout
75 gr, krenten
75 gr. sultanen
Bereiding.
Maak een gistbeslag. Doe hiervoor
het meel in. een kom, maak in het mid
den «en kuiltje, breek hierin het ea,
Je hebt van die benijdenswaardige
menschen, die je nooit van z'n leven
betrapt op puistjes langs neus of kin,
en andere stumpers, die aWijtrl „vól
zitten". De meeslen van ons bewande
len den gulden middenweg: 'n heele
poos zijn we gaaf en glad, en op 'n
morgen worden we wakker met zoo'n
ontsierend bultje. Daar ook zoo'n onge
luk zélden alleen komt, volgen er ge
woonlijk binnen enkele dagen nóg een
of twee, tot we ons zelf tamelijk
„mottig" vinden. Dan verdwijnen ze met
z'n allen weer.... tot wederziens! Ik
bedoel nu niet de chronische „vet-
woi-mpjes" met hun zwarte kopjes, die
geen eigenlijke puistjes zijn, maar de
acuut-optredende, eenigszins pijnlijke
bultjes, eerst rood en uitgebreid, dan
zich toespitsend tot 'n wit kopje,, dat
sommige menschen altijd voor 'n spiegel
staan uit te drukken. Onsmakelijke
gevalletjes van *t begin tot het einde.
Bloem van zwavel en nog verschillen
de andere middelen voor inwendig
gebruik worden sterk aanbevolen ter
voorkoming van deze narigheidjes door
bloedzuivering maar die liggen niel
zoo op mijn terrein. Ik houd me, zco-
als mijn raam al aanduidt, gewoonlijk
beïig met het uiterlijke alleen. En nu is
er een heel eenvoudig middeltje, dat
bijna niemand kent, en dat het euvel
zooal niet heelemaal voorkomt, dan
toch in de kiem verstikt en onzicht
baar maakt.. Dit is niets meer of min
der dan doodgewone salicyl-spiritus in
vrij straffe oplossing, 't Vocht is ieiwi
kostbaar, maar met een heel klei'
fleschje van 'n para* dubbeltjes, komt
onbepaalden tijd toe. Laat 't nooit
uw waschtafel ontbreken. Zoodra u c
opkomend bultje voelt dreigen, stipt
dat, zoo vaak u maar in de buurt va
t fleschje komt, met de natgemaakt
kurk even aan; 's avonds vóór he
slapen gaan, wat uitvoerig. Het puist)
verdroogt dan vanzelf en kan niet dooi'
komen, de roodheid verdwijnt, en
een hatelijk rijp kopje komt het nooi
Hoe vaker u stipt, hoe eerder u 't kwï
öent. 't Middel is eenvoudig onfeilbaai
Misschien prikt of jeukt 't even, ma:
dit kan niets geen kwaad.
Sommige menschen gaan in hun waai
deering van dit middel zóó ver, dat 1
eiken avond hun heele gezicht er m©
wrijven. De huid wordt daardoor spie
'"clölad en fijn, en de puistjes kunne
zich eenvoudig niet vormen. Maar tod
is dat allerminst aan le raden. D
poriën worden geheel afgesloten e
dieh'gebeten en de huid wordt abnoi
maal droog, wat het ontstaan van rinr
peltjes bevordert. Laat u hierta
nooit verleiden.
Maar 't voorzichtig en plaatselijl
aanstippen blijft een onschadelijk red
middel, dat u niet genoeg op prijs kuit
stellen en waarvoor u me, bij gelegen;
heid van 'n partijtje of schouwburg
avond, nog wel eens dankbaar zult zijl
EVA.
EEN PRAATJE OVER MEDICIJNEN.
Geneesmiddelen worden op verschil
lende wijzen toegediend, en wel:
lste plaats door den mond
2de per rectum
3de door de huid
4de onder de huid -
5de door de longen (inhalatie).
In de meeste gevallen zal de verzorg
ster den patiënt, die thuis wordt ver
pleegd alleen de drankjes, pillen en poe
ders mogen toedienen door den mond.
Ook de huid zal zij mogen verzorgen met
de diverse geneesmiddelen (zalven etc.).
In enkele gevallen clysmata met medi
cijnen per rectum en inhalaties met men
thol, ©ucalyptusolie, dennennaaldenolie
enz. door de longen.
Maar de injecties zullen haar niet toe
vertrouwd worden, omdat de toediening
hiervan nauwkeurigheid en groote steri
liteit vereischt en de geheele behandeling
van voorbereiding en materiaal en inspui
ten zelf, zéér nauw luisterd. Zelfs voor
de geroutineerde verpleegster is 't toe
dienen eener injectie altijd een zéér ern
stig werk.
Medicijnen worden in verschillende
hoeveelheden voorgeschreven:
De dosis is vaak: 1 of 2 eetlepels, 1
paplepel, thee- of eierlepel of een aan
tal druppels in een of andere vloeistof
(water, melk, wijn, soep, enz,).
Een eetlepel wordt geschat op 15 gram
een paplepel wordt geschat op. 8 gram
een thee- of eierl. wordt geschat op
4 gram.
Een bierglas rekent men op J80 gram.
Een wijnglas rekent men op 80 gram.
En nu moet ik er op wijzen, dat 't in
geven van medicijnen moet geschieden:
lste plaatsstipt op tijd
2de plaats zeer nauwkeurig en fn de
juiste voorgeschreven hoeveelheid.
Dus geen paplepel geven als 't een
eet- of eierlepel moet zijn en omgekeerd.
'k Herinner me nog altijd een wacfc
uit m'n verpleegsterstijd, toen de zaal
zuster 8 van de 12 patiënten cascan
(vloeibaar op doktersadvies moesttoe
dienen en ik den gehcclen nacht op zaa
met 't bekende „meubel" van. den eenei
patiënt naar den anderen holde om de#
volgenden morgen bij navraag tot d(
conclusie te komen, dat de zaalzustei
overdag inplaats van de goede dosis 6
paplepel) een flinken overloopenden eet
lepel aan haar patiënten had toegediend
De arme stakkers deden geen oog dichi
dien nacht 't had z'n uitwerking niet
gemist.
Moeten de medicijnen geschud worde'
voor 't gebruik, houd dan den vingel
goed op de stop om morsen te voorkop
men. 't Neerzetten der kurkjes moei
steeds geschieden met den natten kari
naar boven.
Moet ge druppels toedienen, doe
nauwkeurig, een druppel te veel vooral
maar ook een druppel te weinig kadi
ernstige gevolgen hebben. Druppelflesch*
jes zijn 't geschikste.
Niet alleen verdient 't aanbeveling,
met 't ingeven van medicijnen uitersit
precies te zijn, om 't vertrouwen van
den zieke in den dokter, in de verzorg*
ster en in de medicijnen te behouden.
(Dit is de halve genezing van den ziekel)
maar 't is ook van 't grootste belang de
werking der medicijnen na te gaan, tem*
einde eventueele opmerkingen, verande*
ringen in den toestand van den patiënt
aan den arts te kunnen mededeelen.
Een volgende maal zal ik u iets ver*
tellen over die werking der medicijnen,
wat we er alzo© bij kunnen opmerken^
hoe we sommige medicijnen moeten toe*
dienen en tevens zal ik dan de „mond*
verzorging" van uw patiënt met u be*
spreken.
CORMA v. 'T LAMP—TEEPE,
doe er de gist bij, die met wat suiker
of lauwe melk vloeibaar geroerd is.
Voeg een gedeelte van de overige
lauwe melk toe. Roer nu, vanuit het
kuiltje beginnend, met een houten lepel
het omringende meel bij de vloeistof.
Vermeng daarna alles tot een stevig be
slag. Besla de massa flink, roer de rest
van de melk er dan door. Laat het be
slag op een lauwe plaats dichtgedekt
rijzen gedurende ongeveer uur. Maak
in dien tijd de krenten en sultanen
schoon. Roer ze, als het beslag gerezen
is, met iiet zout er door. Dob de massa
jn een warmen puddingvorm, die met
boter is ingewreven (ook het deksel)
en met paneermeel bestrooid is. Vul
den vorm voor^ deel. Kook den trom
melkoek zachtjes 2 uur in een pan
met water. Zorg, dat het water een
paar vingers breed onder den sluitings-
rand van den vorm staat. Vul het ver
dampte v/ater af en toe bij. Neem, als
dc trommelkoek gaar is, het deksel er
af en zet hem even in den oven, om
van de kanten wat los te trekken.
Keer hem op een verwarmd bord. Geef
er stroopsaus of boter en suiker bij.
Filosoof (pl.ni, 6 pers,).
pl.m. 400 gr. koud vleesch
500 gr. koude aardappelen
uien
pl.m. 2 d.L. bruin van jus met water
verdund
pl.m. 2 d.L. melk
pl.m. 30 gr. vet van jus of boter
laurierblad
zout
kruidnagel
noot.
Bereiding: •-
Fruit de gesnipperde ui in het vet of
de boter. Zorg dat ze licht van kleur
blijven. Voeg de verdunde jus toe, lau-1
rierblad en kruidnagel. Snijd het vleesch I
in stukjes of hak het fijn en stoof het
in de uienmassa.
Maak van de aardappelen een smake
lijke purée met melk en maak ze op
smaak af met zout en iets noot. Leg in
een vuurvasten schotel, laa£ cm laag,
het vleesch en de aardappelen. (De
vleeschmassa moet vrij vochtig zijn.)
Zorg, dat de bovenste laag uit aardap
pelen beslaat. Maak den schotel af met
paneermeel en kluitjes boter of jusvet
en laat hem in den oven door en door
warm en bruin worden (pLm. 14 unr).
CATHARINA,
-fiv-
De gezelligste tijd van den dag is wel
haast het thee-uurtje 's avonds en voor
al deze lange winteravonden voor
Kerstmis, wanneer de geheele familie
thuis is, geschaard om den open haard,
waar het vuur een fantastisch schijn
sel verspreidt. Niet denkende aan de
koude buiten, zich behaaglijk voelend
in de gemakkelijke fauteuils, hoort
men spreken over het nieuws van den
dag, vertelt ieder zijn wederwaardig
heden. Af en toe valt er een stilte cn
geniet ieder op zijn eigen manier van de
rustige, drocmerige sfeer, waarin jc
niets anders hoort, dan het regelmatig
getik van de klok en het knetteren van
de houtblokken, die de grilligste vormen
vertoonen.
Een heel gewoo* en toch zoo'n on*
misbaar voorwerp is wel een kussen.
Hoeveel kussens ku* je niet gebruiken?,
Ik voor mij heb er nooit genoeg.
De teekening geelt een divankussen..
Op het middenstuk kaa men een versie*
ring aanbrengen, zooals men op de tep*
kening ziet. Men kaa dit motief, waar
van een deel op ware grootte gegeven'
is, borduren of schabloneeren. Borduurt
men dit patroon, dan kan men het beste
den platten borduursteek toepassen eai
uitvoeren met bijv. kunstwol. Het ge
heel is een doorloopend patroon. Het
laatste niotielje rechts wordt ook recht
hoekig afgemaakt. Op de teekening i«
het begin al met een stippellijn* c aan*
gegeven, terwijl lijn d, tot aan den rand
Jammer het oogenblik, als de vrouw
des huizes, denkende aan 'haar verstet-
mand, een te beginnen of een af te ma
ken handwerk, energiek oprijst en het
electrisch licht aanflapt.
Ieder zoekt nu zijn avondbezigheid op.
Vooral zoo tegen Kerstmis heeft ieder
het extra druk met de noodige ca
deautjes en is het geen Kerstmis, dan is
het voor de diverse yerjaaxdagen of
bruiloften.
ioe doorloopt. De twee zijstukken zijn,
ruim aan het middenstuk gezet en d©
afscheiding wordt met een koord afge
maakt. Deze twee zijstukken kan mca
ia ten eindigen in een toef.
Inplaats van dat m^n het middenstuk'
borduurt, kan men voor dat stuk ook
een mooi lapje brocaat nemen.
-5 i