LLtTON ZATERDAG 17 DECEMBER 1927 DERDE BLAD PAG!NA 2 DE KATHOLIEKE NEGERS VERGADEREN ZWARTE PRIESTERS EN ZUSTERS AAN HET WOORD belangwekkende vooruitgang WAAR MUSSOLINI HEERSCHT Tirol moet Italiaanscli worden 400 MILLIOEN IN DEN GROND? EEN OUD TESTAMENT GEVONDEN In een keikboek verborgen DE H. STOEL EN LITAUEN TER VLIEGTUIG OVER DE ALPEN EERNSTIGE diefstallen De secretaris eeiier artsenverecniging aangehouden DE POOLSCH-LÏTAUSCHE KWESTIE Litauen hlijft Wilna eischen DE RIJKSDAG OP VACANTIE HET NIEUWE CONCORDAAT -V LL EN TILL vierde Statie. Een Kiaholiek dagblad voor negers Enkele weken geleden had te New-York het derde congres plaats van Katholieke negers. Gedurende al den tijd, dat de Katholieke negers over de Vereenigde Staten zijn verspreid ge weest, hebben zij wel ieder jaar hun bijeen komsten gebonden, maar de vorige congressen droegen steeds een meer plaatselijk karakter. Ditmaal echter waren onder voorzitterschap van mgr. Dunn, assistent-bisschop van New- York. 75 afgevaardigden uit de verschillende staten, waar negers wonen, tegenwoordig, als mede talrijke blanke en zwarte priesters, die met do zielzorg onder de negerbevolking zijn belast. Er waren ook delegaties van de drie congre gaties voor negerzusters aanwezig, en vertegen woordigers van neger-genootschappen. Er werden geen politieke oi' partijbelangen naar voren gebracht maar het doei van deze bijeenkomst was: In den geest van liefde en eensgezindheid een nauwere saamhoorigheid te doen ontstaan tusschen alle Katholieke negers; het bevorderen van de Katholieke opvoeding en het onderwijs der negers; de Katholieke negers aan te sporen om deel te nemen aan do besprekingen der verschillende vraagstukken betreffende het zwarte ras Er werd oen adres gericht aan de bisschop pen dio zich op de jaarlijksche bijeenkomst te Washington bevonden, waarin de zwarte bevol king haar gevoelens van dankbaarheid tot uit drukking bracht, voor den geest van opoffering der bisschoppen, priesters en zusters, die reeds zooveel voor de negerbevolking hebben tot stand gebracht De besluiten van het congres werden ter goedkeuring aan het episcopaat voorgelegd en ten slotte vroegen zij den bisschoppelen zegen. Het congres achtte zich verplicht de samen werking aan te bevelen tusschen blanken en zwarten, om do G millioeu negers, die bij geen enkel kerkgenootschap belmoren, met de Katho lieke Kerk en liet Katholieke geloofsleven in aanraking te brengen. Verder werd besloten tot het oprichten van «en eigen nieuwsblad voor de Katholieke negers. Heel dit congres stond in het teeken van oen groot verlangen naar verbreeding en ver dieping van het practische leven volgens de leer en beginselen van de Katholieke Kerk. Duidelijk kwam tot uiting dat pijnlijk gevoel van minderwaardigheid tegenover het blanke ras; de werkelijkheid laat vaak een heel ander beeld zien. De Katholieke negers maken er bezwaar tegen om hunne kinderen naar niet- Katbolieko scholen te zenden, omdat ze reeds zoo dikwijls ondervonden hebben, dat hnn kin deren godsdienstig en zedelijk ten onder gin gen tengevolge van liet bezoeken van noutrale inrichtingen van onderwijs en door den omgang nvt godsdienstlooze medeleerlingen. "an de elf en een half millioen negers was to in 1926 86 pet. landbouwer: met 218.G12 pa 'loeven en 51,000 vierk K.M. landerijen, 'k in de steden heeft de voortvarendheid van het zwarte ras ontzagwekkende resultaten bereikt. Zo beheersehen 73 banken met een ka pitaal varieerend van 7 tot 20 millioen dollar. Jaarlijks wordt, ter waarde van 100 millioen" dollars omgezet en de verzekeringsmaatschap pijen in handen der negers, gaan in 23 staten sneller vooruit dun elke andere maatschappij. Do eigendommen der negers, een globale waar de hebbende van 1S00 millioen dollar, vermeer deren jaarlijks met 50 millioen. Negers hebben liooge posities in alle industrieën en niet min der in bet onderwijs in de Vereenigde Staten. convrps. dat hst onderwijs der negers als hoofdpunt op zijn program stel de, heeft al de bezwaren van het verleden en de nog vele moeilijkheden van hot heden goed ingezien. Het samen-studeeren van zwart en blank, overigens van beschaafde huizen, wordt ook in onzen tijd in in- en externaten nog niet aannemelijk geacht. Maar de missie-idee is uil rijp voor de beireering van rood en zwart en ondervangt zeer vele der oude bezwaren. Ten zeerste werden de aanwezigen door het congres aangemoedigd, om hun kinderen te laten stu- deeren aan de katholieke Universiteit van Washington. Er werd aan herinnerd dat de eerste katholieke bisschop, ooit in Amerika ge wijd, een neger was en dat er minstens drie Pausen zijn, die van negerafkomst waren. De hulp inroepend van ,,hun" heiligen St. Benedicjtus de Moor en de H. Martelaren van Oeganda, werd dit congres gesloten met een degelijk program van aotie en elk punt aan een speciaal comité ter uitvoering toevertrouwd. Dit Katholiek neger-congres in New-York geeft gegronde hoop, dat onder de energieke leiding j onzer neger-ieeken-apostels het geestelijk en stoffelijk belang der Katholieke negers een blijde toekomst tegemoet gaan. Men schrijft ons uit Rome: Dezer dagen werd in het gebied van Meran, door 12 Italiaansche gezinnen van oud-strijders uit de oude provincies de groote streek van Castel Verruca gekoloniseerd om deze hoe lan ger hoe meer te veritalianiseeren. De menschen zijn boeren en zijn streng na- tionaal-gczind, waarop het bij de fascistische regeering vooral aan komt In totaal bestaan deze 12 gezinnen uit 110 personen, die door landbouw In hun onderhoud moeten voorzien. Zij zijn bestemd om, zooals het officieel heet, „de ethnografische saneering van het land te bevorderen dat altijd, zoowel geschiedkundig als aardrijkskundig, volkomen Italiaanscli ge weest is"! Pon t-a-Mou ssoneen stadje dat in den wereld oorlog zoo'n treurige vermaardheid gekregen heeft, om de bloedige gevechten die daar hebben plaats gehad is plotseling weer in het midden der algemeene belangstelling komen staan door een opzienbarende gebeurtenis, die er heeft plaats gehad. Een uitdrager die 'n particuliere bibliotheek gekregen had, was van plan een oud kerkboek, dat ook bij deze boekenverzameling was, te ver branden. Hij had het ding reeds in het vuur geworpen, toen hij bemerkte, dat de leeren hand door de gToote hitte losgesprongen was en twee perkamenten te voorschijn kwamen. Met 'n tang haalde hij onmiddellijk het kerk boek uit het vuur: de beide perkamenten waren nog zoo goed als niet beschadigd. Het eerste stuk, uit het jaar 1622, was het testament van den graaf van Savarry, waarin hij de Kerk tot zijn algemeen erfgenaam benoemde Het tweede perkament bevatte een zeer gedetailleerd plan van het voormalige ridderslot van .Marthilly, dat tijdens den 30-jarigen oorlog verwoest werd. Een kruisje geeft" de plaats aan, waar de graaf zijn schatten z-ou hegraven hebben; behalve sieraden die een ontzaggelijke waarde zouden vertegenwoordigen, moet er alleen aan geld 400 millioen-goud-francs begraven zijn. De boekhandelaar heeft reeds een som van 5000 voor het opgraven van dezen schat uit getrokken: men is onmiddellijk met volle mede werking van burgemeester en verdere autori teiten het werk begonnen. Daar do oudheid-kundigen hebben uitge maakt, dat de perkamenten vast en zeker echt zjjn, is men er van overtuigd, dat dit plan zal slagenmen verwacht echter, dat de Kerk hare rechtmatige aanspraken zal doen gelden en dat de staat 00 pet. successierechten zal vorderen. Een luchtlij]) van Milaan naar Münelien Men schrijft ons uit Rome d.d. 13 dezer; De onderstaatssecretaris van de Italiaansche luchtvaart, afgevaardigde Balbo, heeft, nu hij te Berlijn vertoeft, met de bevoegde Duitsche autoriteiten een overeenkomst getroffen, waar bij een nieuwe luchtvel-binding tusschen Miin- chen en Milaan wordt ingesteld. De nieuwe lijn wordt 15 December geopend en zal tijdens de wintermaanden vooral voor postverkeer en in het bijzonder voor weerkun dige studiën dienen. Daar men over de Alpen moet vliegen, moet met vele moeilijkheden wor den rekening gehouden. Het personenverkeer op de nieuwe luchtlijn wordt op 1 Juli 192S geopend. De vliegtuigen zullen hun weg nemen van Milaan langs het Yal Lagarina, de Boven Adige en den Brenner naar Müunchen. In Trente is gerekend op een landing. De Duitsche en Italiaansche luchtvaart-auto riteiten zulten tiians de mogelijkheid van een directe lnchtverbinding MünchenRome „beslu- deeren en men lioopt deze lijn ook het volgend jaar to kunnen installeeren. WEENEN, 16 December. (H.N.) Gisteren is de secretaresse van de economische organi satie van geneeskundigen in hechtenis geno men. Zij wordt verdacht zich sedert verscheide ne jaren aan verduisteringen schuldig gemaakt to hebben. Het totaal der verduisteringen zou 70.000 schilling bedragen. Zij heeft reeds be kend, verduisteringen van verschillende bedra gen tot oen bedrag van 30.000 schilling te heb ben gepleegd. BERLIJN, 15 December. (V. D.) Naar ver nomen wordt, zal Woldemaras a.s. Zondag te Kowno. terugkeeren. De nationalisten zullen hem een grootsche ontvangst bereiden. De bladen van uiterst-rechts, zooals de „Lietuvis" en de „Rytas" schrijven, dat de kwestie van Wilna nog steeds onbeslist is. De „Lietuvis" verklaart, dat Litauen van Polen verlangt, dat het ten aanzien van .Wilna rede lijke voorstellen zal doen, welke slechts kun nen bestaan uit een weclerafstand van de stad. BERLIJN, 1G December (W.B.) Het senio ren-convent van den rijksdag heeft besloten, morgen de laatste algemeene vergadering te houden en dan met Kerst-reces te gaan. De nieuwe zitting begint op 19 Januari. EEN NIEUW BIJBELSCH TOONEELSPEL IN OBERAMMERGAU. In de „Leerschool des Kruïses" te Oberam- mergaü, is men bezig met het instudeeren van een nieuw bijbelsch tooneelspel getiteld „De Heer over leven en dood". De Christusfiguur heeft in dit stuk slechts een „zwijgende" rol te vervullen en de visioenen van de echtgenooto van Pilatus verhalen Jesus' leer en leven. De regie berust in handen van Georg. Lang. de rol van Judas en van Maria Magdalena wordt vertolkt door Aloys Lang en Mej. Frei- singer die ook in de Passiespelen van 1922 hebben meegespeeld. Daar het Passiespel slechts om de 10 jaar wordt opgevoerd, is het noodzakelijk dat men steeds nieuwe spelers opleidt: daarom lieeft men de „Leerschool des Kruises" opgericht. Men schrijft ons uit Rome d.d. 13 December; De „Osservatore Romano" publiceert den tekst van het Concordaat, gesloten tusschen den H. Stoel en de Lltausehe republiek. Daarin wordt aan de Kerk volledige vrij heid voor de uitoefening van haar geestelijke macht en kerkelijke jurisdictie gewaarborgd, overeenkomstig de Goddelijke wetten en het kanouiek recht. Wij geven in het kort den verderen inhoud van het Concordaat weer. De geestelijkheid zal vrij met den H. Stoel en de bisschoppen zullen vrij met hun clerus in verbinding staan. Een internuntius zal in Litauen, een gezant der republiek te Rome re- sideeren. De burgerlijke overheid zal haar steun ver- leenen hij de uitvoering der kerkelijke beslis singen en decreten, bij het ontzetten van een geestelijke uit zijn ambt of bij het verbod van het geestelijk kleed dragen en bij de inning van gelden voor kerkelijke doeleinden, ge oorloofd door de wetten van den staat. De geestelijken zullen een bijzondere be scherming genieten bij het uitoefenen van hun ambt. Zij zullen gedeeltelijke exemptie van rechterlijke jurisdictie genieten. Vrijstelling van militairen dienst wordt den geestelijken gewaarborgd. Aan kerken en kapellen wordt immuniteit gegeven. Aan het leger van Litauen worden aalmoe zeniers gegeven met speciale volmachten als bij andere legers. Op Zondagen en op den nationalen feestdag wordt in de kerken door de officianten een liturgisch gebed geileden voor den staat eu den president. De bisdommen zullen hun grenzen hebben binnen het grondgebied van den staat, dus geen bisdom zal afhangen van een buitenland- schen bisschop. Vrijheid van oprichting van beneficies en kloosterorden, indien zij een provincie in Litauen vormen, wordt verzekerd. De Paus benoemt vrij de bisschoppen, maar zal tevoren den president vragen, of er poli tieke bezwaren bestaan tegen den candidaat. De nieuw-benoemde zal den eed van trouw aan de republiek afleggen in de handen van den president. Godsdienst-onderricht op de publieke en door den staat ondersteunde scholen is verplich tend. Benoeming van onderwijzers en toezicht op onderricht geschiedt volgens het kerkelijk recht. Bij ontslag door den bisschop vervalt het recht van den leeraar, ook der universi teiten, op staatskosten onderhouden. De Kerk zal seminaries hebben, geldelijk ondersteund door den staat. De staat zal toezien, dat voor studenten pas sende gelegenheid bestaat voor het vervullen van hun godsdienstplichten. De bisschoppelijke rechten van Canon 1381 worden gewaarborgd. Scholen, afhankelijk van de bisschoppen en conform met het leerprogram van den staat, worden gelijkgesteld met staatsscholen voor de waarde der diploma's. De geboorte- en doopregisters enz. der Kerjc gelden ook voor den staat.. De Kerk geeft co- pie aan den staat. De kerkelijke huwelijken, voltrokken vol gens canoniek recht, krijgen burgerlijke ge volgen. Gewijde gebouwen, seminaries, kloosters, wo ningen van bisschoppen en pastoors zijn vrij van belasting en geestelijke rechtspersonen kunnen vrij verkrijgen, vergeven enz.. De wet waarborgt de functies der kerkelijk aangestelden, maar zonder verlof van den staat kunnen geen pastoors worden aangesteld, die niet-genaturaliseerde vreemdelingen zijn, noch personen, wier activiteit tegen den staat ge richt is. Alvorens te benoemen, zal de kerke lijke overhead den minister Inlichten. Patronaatsrechten bij beneficies zoowel van den staat als van particulieren blijven bestaan. De bisschoppen zullen binnen 30 dagen een waardig persoon voordragen. Indien dit niet geschied is, wordt de benoeming vrij. Indien geestelijken voor de rechtbank ge daagd worden wegens misdaden, znllc-n de rechtbanken terstond de bisschoppen waarschu wen.. Na het proces zullen deze hot dossier mogen inzien. Bij arrestaties of gevangenisstraf zulten zij met den eerbied, aan hun stand verschuldigd, behandeld worden. Zij zullen in localen, afge scheiden van leeken, hun straf ondergaan, sommigen in kloosters of dergelijke huizen. Do bisschoppen zorgen voor het gebruik der landstaal, overeenkomstig de regels der Kerk. De staat erkent de eigendomsrechten van geestelijke rechtspersonen. De eigendomsrech ten kunnen in de staatsregisters ingeschreven worden. De kwestie van onroerende goederen, door Rusland aan de Kerk ontvreemd en nu bin nen den staat Litauen liggend, zal apart ge regeld worden. De goederen, die de staat van Litauen van andere staten zou terugkrijgen en aan de Iverlc hebben toebehoord, zullen aan deze worden teruggegeven, De sommen, betaald door den staat voor do oprichting der nu bestaande bisdommen enz., zulten aan de twee nieuwe bisdomme» van Telsvai en Panevegys in gelijke verhouding gegeven worden. Een aparte overeenkomst zal regelen alias, wat het onderhoud der kerken en de oprich ting van nieuwe gebouwen betreft. De bisschoppen, clerus en ouderwijzers van groot-seminaries, hebben recht op pensioen, dat geregeld zal worden met de bisschoppen. Vrijheid van organisatie wordt gegeven voor vereenigingen, in hoofdzaak met een geestelijk doel, deel uitmakend van de Katholieke actie. Wetten enz. in strijd met dit Concordaat, zullen afgeschaft worden door het in-werking- treden van het Concordaat. Kerkelijke goederen, in Litauen gelegen, maar eigendom van kerkelijke rechtspersonen buiten het land, zullen het voorwerp van apayie behandeling vormen. MISHANDELING BIJ EEN STAKING. Een zitting met gesloten deuren Naar men zich wellicht herinneren zal is in den avond van G October j.l. in een der oude gedeelten der hoofdstad een circa 35-jarige Duitscher, die bij de fabriek voor asbestcement- platen „Martiuit" te Amsterdam, waar een sta king was uitgebroken, als werkwillige werk zaam was, door een groep stakers op zeer ern stige wijze mishandeld. Ook VTijdagsocbtends d.a.v. liep het slachtoffer klappen op In ver band hiermede wees hit de politie den 23-jarigen H. J. B. als hoofddader aan. Deze werd met enkele van zijn kornuiten na verhoor naar het Huis van Bewaring gebracht. Laatstgenoemden moesten echter wegens ge brek aan positieve bewijzen van schuld in vrij heid worden gesteld; Bi hield men echter vast. Donderdag Ihad hij zich voor de vierde ka mer der Amsterdamsolie Rechtbank te ver antwoorden. Primair was hem ten laste gelegd „openlijk en met vereenigde krachten gewei d- plegen"; subsidiair vermeldde do dagvaarding mishandeling. Daar de publieke tribune dicht bezet, was mot toehoorders, welke uit vrienden cn ken nissen van den verdachte bestonden en er gegronde vermoedens waren, dat deze menschen zich niet rustig zouden gedragen of in elk ge val het getuigenverhoor zouden beïnvloeden, gelastte de rechtbank na raadkamer, dat deze zaak met gesloten deuren zou worden behan deld, een maatregel, welke bij dergelijke zaken slechts zeer zelden genomen wordt. De ontruiming der publieke tribune geschied de op ordelijke wijze. Na het getuigenverhoor eisehte het O. M., mr. Reilingh, vijf maanden gevangenisstraf. De verdediger, mr. J. J. Moolhuizen, pleitte vrijspraak. i Een verhaal der zonden en deugden van een tweeling. Ia een voorspel ca zestien staties door LUDWIG MATHAR. 14.) Modellen van kinderen worden hst geen van beiden. Neen, modellen van kinderen zijn ze geen van heiden. AI mogen ze ook het tweede jaar al naar de Latijnscke school Het zijn niet allemaal koks die lange messen dragen, i3 het eerste cn het laatste woord van den rector, O! als een razende kan hij te keer gaan, de kleine geleerde. Zwaait dan vanaf zijn lesse naar met een geweldig langen rietstok over de gedoken hoofden van zijn luiwammesen. Hoei, net op den borsteligen rooden schedel van Dol len Till. Bliksemsnel duwt hij zijn kop weg Pats, daar suist het rietje op zijn 'bank dat de inktpotten dansen en de koolzwarte vloeistof over de opengeslagen schriften spat. Waclit maar, waterkop, ik zal jou wel eens een handje helpen met meikevers te laten vliegen! Het straf riet beschrijft een spoor over hot cahier alsof er een haan over het papier gewandeld had! En aan eiken kant is bovendien een vuiio duim afgedrukt. Donk je dat die een vloei ge bruikt? Onmiddellijk smijt hij zijn nog nat geschreven schrift dicht! En rekenen! Als een kegelaai ueipt hij heele getallen en breuken door elkaar! Optelten, aftrekken, vermenig vuldigen, deelen, de domoor kan do namen niet eens uit elkaar houden! Een echte vlegel, en daarbij nog zoo'n stakkcrige beestje te la ten vliegen! Als een stier stort zich de Brullen de Leeuw dezen bijnaam heeft hij aan den geniepigen Till to danken den lastigen riet- stok wegwerpend, op zijn koelbloedig afwach tend slachtoffer. Op dit oogenblik stoot Till's buurman aan den linkerkant, Nolleko van den schoenmaker, een echte lompe Kaltenherber- ger, een moorddadig pijnlijk geschreeuw uit. De süekume naald is hem diep in zijn boeren- achterwerk gedrongen. Till echter fluistert, maar zoo dat de Brullende Leeuw het nog vol doende verstaan kan, zijn buurman aan den rechterkant, den onnoozelen Leendert, met een ïerontschuldigend glimlachje in het oor: Zeg maar dat ik het gedaan heb! En ontkomt op dezo manier wonderlijk aan de wraak van den Leeuw Maar het toornige manneke rukt en trekt ais een bezetene aan de ezelsooren van on noozelen Leendert,. Nolleke van den schoenma ker kan intusschen steunend, de hand op zijn broek, voorgoed do laan uit. Ja, nu weet u wat voor een rakker die Till is. Hm, maar Will is eigenlijk geen haartje beter. Al schrijft hij ook alsof het gedrukt staat, en rekent hij als een boekhouder, het is nog steeds het oude liedje: ate hij niet wil, dan wil hij ijskoud niet. En den meesten tijd wil hij niet. Of hoogstens in het laatste tri mester een paar weken voor het overgaan. Als hij voldoende krijgt, dan is hem dat voldoende, dat ligt toch duidelijk in dat predicaat be sloten! Trouwens, wat heeft een boekdrukker, en dat wil en zal hij toch worden, met dat potjes-latijn van den rechter to maken? As, x, atis, is, zijn masculini generis, en hoe dat koeterwaals verder mag heeten. Hij Is meer voor de practijk. Vee! fantasie heeft, hij niet. Hij lacht maar eens over dio koorts voor Her- cüenbach en die Karl May-woede, die dien Till lieelemaal opetc-n. Is toch immers allemaal gelogen alsof het gedrukt staat, dat weet je immers van te voren! Postzegels verzamelen, dat is tenminste wat anders! Die kun je ruilen^ daar kun je mee handelen. Van zijn moeder heeft hij een album gekregen, nu weet hij welke zeldzaam eu duur zijn. Turn en Taxis, Francobolii van den Kerkelijken staat, de oude Pruisen, Hamburg en Helgoland. Daarvan weet je tot op eon pfenning nauwkeurig wat ze waard zijn. Ja. mompelt do vaderlijke Kluize naar vergenoegd, dat is een en al practicus. Met Kerstmis heeft hij een werkbank gekregen, en hij gaat nu als een echte slotenmaker en tim merman met hamer en nijptang om, en is zeer handig in knutselwerk en fröbelen. Is er aan do drukmachiue een raadje of schroefje los, hij rust niet voordat hij het gevonden en gron dig gerepareerd heeft, al moet het ook midder nacht worden. Lijnman is daar een echte pol derjongen bij. Goddank,, dat wordt nog eens een boekdrukker die alles in de puntjes zal weten, daarop zal hij beter kunnen vertrouwen dan op dezen Lijnman, dio maar drukfout op drukfout stapelt. Belachelijk wat Marie iemand telkens aan zijn kop ligt te zeuren. Die zal wel niet blijven zitten, de bengel. Wat die dom ino boerenlumniels zich van "s morgens tot 's avonds moeten inpompen, leert uij spelend In een kwartiertje voordat hij naar bed gaat; Papperlepap, Marie, die krihbekat, heeft wat tegen hem. Waarom zou de jongen in den kelder geen konijntjes, en op den zolder geen duiven mogen houden, als hij daar plezier in heeft. Als TUI echter, die deugniet, tot In den laten nacht over zijn Indianen-gruwelen zit, zou zij werkelijk nog in staat zijn om hom een nieuwe kaars aan te steken! Petri, de rector, ofschoon ook geen fanaticus, schimpt wel eiken keel' over de koppigheid en de luiheid van zijn Will maar gebruikt den practicus ondertusschen toch als factotum. Laat hem altijd den berg brieven, die hij tijdens de lessen schrijft het heele stadje weet het naar de post brengen; de meeste adressen stam men zelfs van Will's zuivere hand. Zelfs Tamme Hendrik, de kautoorkengst, is vol lof over dit als gedrukte schrijven. Wat hebben ze nu alle; maal tegen den jongen Vader Roetmop, en de Dwergen! Dat hij geen' liaivo wilde is als die schilderkwast en Dorstige Nikkel. Dat hij zich liever in de drukkerij ophoudt dan door het Oorwoud te sluipen. Dat hij niks wil weten van commandeereu en excereeeren, geen officier of generaal wil worden, zelfs niet eens sergeant zooals Lange Gustaaf, bravo, dat verraadt ten minste den democraat, den liberaal! Naar den duivel met al die hongerlijders, die ras-Prui sen! Treurig genoeg, dat men om z'n broodje in zoo'n arme familie moest terecht komen! Bravissimo, als de jongen daarvan niets meer wil weten! Til], natuurlijk, die is ook zoo'n driekwart wilde, zooals Norhert, en Nikkel. Brr, een echt ontwikkeld mensch krijgt het al meer en meer op zijn zenuwen van heel die verwilderdefamilie. Dolle Till is inderdaad de afgod van de avon tuurlijke kliek. Alleen Tamme Hendrik gaat hem als den nijdigen Pascha, den lijfhond van woesten Norbert, uit den weg. De duivel kan niet menschelijker zijn dan Till! Wat een rakker, bromt Wilde Norhert als hij liet meesterschap van zijn vluggen leerling be wonderend volgt. Een gladde forel onder een steen in je holle hand opvangen, ach, dat kun je tenslotte leeren. Maar een staande visch van af de Markt-brug met een vlijinscherpen lijsteen overlangs te splijten, dat doet hij zelfs dien rakker niet na! En met een sprong duikt hij dan in liet meer dan mans-diepe water! Dat is nu weer niet te leeren, dat zit je in je bloed! Hoep! en dan druipnat met een paar flinke passen naar de ouderlijke drukkerij. Ezelskop, die er ditmaal niet'zijn neus in mag steken, heeft het nakijken; op het kantoortje echter smult men bij het ontbijt van den heldhaftig gevangen forel. Ja, als hij dat spitsig ventje hij zich heeft, heeft hij geen jachthond noodig. Die kent het Ven van binnen en van buiten. Weet waar 's avonds het wild komt rusten. Herkent alle sporen van vos en hert, zwijn en ree. Luistert met zijn oor op den grond, hoort dan den zacbtsten pas, loert naar het bewegen van het gras, naar het wiegen der dennen, naar een stipje in het blauw. Als men dien een geweer in handen gaf, zou dat fiksche kereltje het korhoen op den tak treffen, een eend in de vlucht. Maar daarvoor is de dreumes nog te jong. En een bek dat dat ventje heeft! Een mond werk als een molenrad, het staat nooit stil! Heb je ooit van den Romeiuschen weg door het Ven gehoord? Van het verdronken klooster in het moeras? Van de kaboutertjes in de Berken laan? Van de parels in de mossels van Slik- beek? En natuurlijk altijd een of ander In dianen-boekje of iets dergelijks in zijn zalc, Rosa van den Ramenberg, of Golo, de gewonde Roof ridder. Dio andere is daar een «reesjongetje bij, die duivemelker, die pennelikker! Dorstige Nikkel is niet minder begeesterd. Dat wordt nog eens een kommies, zooals je er geen betere in den omtrek zult vinden! Die kent alle knepen en geheinlen van het vak! Het Plill-dal, een echte wildernis, de Hane- bosehjes, een oerwoud zonder weerga, het lage ven, èen woestijn als de Sahara, zijn hem ver trouwder dan de duizenden hoekjes en steegjes van het stadje. Ieder paadje over hei en moeras, iedere hei- of bremstruik vindt hij bij licht of donker terug. Duikt op en verdwijnt als een Indiaan op het oorlogspad. Goeie genade, als dat kereltje eens in zijn groene pak door het ven patrouilleert, kunnen Lange Lambert en Flinke Mies zich wel opvouwen! Ook Vader Roetmop laat zijn tranen van ont roering met stroomen rollen, als hij opgaat ia de toekomstdroomen van zijn lieveling. Die heeft een prachtige toekomst voor zich. Ouder officier, zooals die kuch-kauwer, die bij moe- ,dera pappot is grootgebracht? Majoor moet ie worden, overste, generaal'. Hij neemt dan ook hevig aandeel aan Till's oorlogsspelen; de moorddadigste veldslagen woeden soms op zijn hevigst onder de jeugd van het stadje. Dit is sinds onheuglijke tijden in twee elkander doodsvijandelijke kampen ver deeld. De Rui' is de grensrivier. Ilier Ramen berg, daar de Molenberg, De commandant van de mannen van Ramen, van de keurtroepen van de Houtmarkt, van de hulptroepen van tie Steeg, en de Erbeekstraat, de reserve van Stehl- ging, is natuurlijk Till. Afkomst, capaciteiten, karakter, alles heeft hom daartoe voorbestemd. Zijn avontuurlijke geest is steeds bezig met de glorievolle daden van een Winnetou, met de sprookjesachtige avonturen van Columbus, of Cortez, en steeds zint hij op navolging van deze roemruchte mannen. Hij voelt zich steeds als een dapper ridder, den wreker van misleide onschuld, don beschermer van vervolgde wedu wen en weezen, De Ramenberg met zijn tal- looze, terrasvormige opklimmende muurtjes, waar men vroeger op sneeuwwitte stokken, lvet op ramen gespannen wereldberoemde Mon- schauer doek droogde, zijn nu de weerbare tinnen die men moot verdedigen! Halier, de wachterstoren uit den grijzen ouderdom, van het aan den overkant liggende Monschüuer grafelijk slot, is laatste toevlucht en onneem bare bergveste. Ja, de trotsche Romeinen zeif hebben hem gebouwd. Daar huizen in de dui stere, onderaardsche gangen, nog kaboutertjes, die een geweldigen gouden beker bewaren. Ha, konden zij dien maar eens vinden! Ja, deze Hui ler is een echt rotsnest! Verschrikkelijke lei- groeven beschermen hem naar den kant van het Rur- en Laufenbachdal, wat trouwens in handen van zeer betrouwbare hulptroepen is. Dan is er nog de Moleuley, een niet minder steile -en gespleten rots, waartoe men vanaf den Haller over de hoogvlakte oen onaanvechtbareu toegang heeft. En in geval van een nederlaag wat de heilige ridder Liberates verhoede— zou in ieder geval de Margard, de hoogvlakte die zich tot Imgenbroich uitstrekt, met zijn prairiën en struiken de vluchtelingen wel opnemen. Want ook de vijand dat behoeft men niet te verbloemen is verschrikkelijk machtig. Dat zijn de bloeddorstige, onbehouwen cn weergalooos gemeene jongens van de volks school, de wilde roofridders van den Molen berg, Poppes, een gezworen plebejer, is hun onversaagde, wreede, meedoogenlooze aanvoer der. Het is de veertienjarige zoon van een smid-, een reus met een stierennek, een kerel met duivelsoogen en gorilla-klauwen. Met een roe stige, ijzeren staaf, die hij uit zijn vaders werk plaats heeft gestolen, slaat hij er vol woede blindelings op in, en maait moorddadig do ge lederen van den vijand tegen den grond. Het zijn echte bloedzuigers, schooiers eu roofrid ders, de mannen van den Molenberg. Daar heb je Baptist Boomgaards, de luite nant, de ongelikte beer van een ruwen slager aan de Nieuwe Markt, een geniepige bengel van een paar meter lang. Die vecht niet recht vaardig en ridderlijk. Die werpt iemand zijn met ijzer beslagen boonenstaak, een ongehoord zware slagspeer van zes el lang, zoo onver hoeds tusschen je beeuen dat je struikelt en dekt jo dan met een verschrikkelijk schild, een kelderluik nota bene, toe. Mat Kolls, de sergeant, do sta-in-den-weg van een grimmig bakkertje, is de slimme Medardus van den troep. Die werpt als Winnetou zijn lasso, een katrol-touw nota bene, hu! en trekt je dan ijskoud je hals dicht. De mindere rangen van deze soldatesks, vechten evenmin volgens de heilige regels der ridderwetten, hakken er met dennentakken op in, slingeren met bonken va» kiez-elsteenen. (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1927 | | pagina 11