m 1 DONDERDAG 9 FEBRUARI 1928 DERDE BLAD PAGINA 3 PRIESTERNOOD IN BRAZSUE Er is zooveel werk te doen 353STE VERJAARDAG DER LEIDSCHE UNIVERSITEIT TER BEVORDERING VAN HET VERKEER. DE PETRQLEUM-ONTWERPEN Geen voldoende inzieht en een heel uitgebreid onderzoek gevraagd KAMIEL HUYSMANS Dc strijder voer Vlaanderen - MOET HUIZEN VERDWIJNEN? DE ONTWAPENAARS IN ACTIE NED. R. K. KANZEBOND VAN SLAGERSPATROONS LECTUUR IN GEVANGENISSEN Reeds meermalen werd in ons Mad de aandacht gevestigd o® heit ganoort* Brazil ië, met zijn mill ioenenbe volking en gebrek aan pries ters. In „St. Antoniius" brengt een der Francis caan scbe missionarissen aldaar nog eens in 'n kort, doch duidelijk entrefilet het schrijnend tekort tot uiting. We eiteeren o.a.: In een klein land, kleiner dan de kleinste staat van Brazilië zijn meer priesters dan in heel Brazilië. Dat kleine landje beet Holland en wordt in dit opzicht aan heel de wereld ten voorbeeld gesteld. Dit jaar zijn alleen bij de Minderbroeders 41 novioen aangenomen en in heel 't enorme Brazilië met zijn meer de.n 30 millioen katholieken worden per jaar nog geen 40 priesters gewijd.' Ja, het gebrek aan geestelijken is hier groet, zeer groot. Heel veel parochies hebben geen pastoer en dan wordt de naburige pastoor met één of twee leegstaande parochies belast. Doch dat is maar half werkeen lapmiddel, dat al leen dient om 't volk niet heelemaal 't geloof ts doen verliezen. Daardoor komt het, dat op vele plaatsen de kerkhoven er weerzinwekkend uitzien; dat er kleine, arme kapellen zijn, in plaats van goede kerken; dat er grove onwe tendheid beerseht en voel bijgeloof is; dat het krioelt van slecht* huizen; dat er zooveel ge luierd, gespeeld, gedronken, gestolen en ge vochten wordt; dat er weinig gebeden en veel gewerkt wordt op Zon- en feestdagen; dat velen alleen voor do wet trouwen, niet biechten en er zelfs niet aan denken bun Pascheu te hon den; kortom, dat zo leven en sterven als hei denen. Daarom wordt er hier aanhoudend gevraagd ont priesters. In vergelijking met Brazilië zit Holland vol, overvol met priesters. In Holland zijn parochies van drie honderd zielen en als men hier een paar weken reist in do parochie, ontmoet men meer dan drie duizend en zoo kan ni«u in dezelfde parochie verschillende. reizen ïnaken. Mochten er toch moer missionarissen komen; kic-r zijn reizen dat men 300 doopjes, SO huwe lijken, verschillende bedieningen en meer dan duizend H.H. Biechten en Communies heeft en dat bij mensehen die slechts 3 M maal per jaar ten priester to zien kunnen krijgen. Laat er nog maar gemist ma er gewerkt wor den voor Christus' Rijk: één vijfde part van 'hot mecsehdom is nog maar katholiek, er zijn Dog duizend millioeu heidenen. DE UITBOUW DER MISSIëN OP HAWAII. REDE VAN DEN RECTOR-MAGNIFICUS PROF. DR. A. J. WENSINCK Huldiging van de nagedachtenis van prof. di-. H. A. Lcrentz Er wordt danig gewerkt In het tijdschrift „De Vriend der H.H. Har ten'' treffen we een korts statistiek aan over den uitbouw en bloei der missiën op Hawaii. Da mooie vooruitzichten, welke zich bij de viering der eeuwfeesten van Hawaii's missie voordeden, treden al heel snel in verwezenlij king. Maar er wordt ook danig gewerkt en de banden schieten te kort. De kerken worden te klein. Niet alleen komt cr een nieuwe kathe draal, maar in Honolulu, de hoofdstad, worden n? nieuwe kerken bijgebouwd of de bestaande Wergroot. Maar ook in de buitendistricten wordt er stevig aangepakt. Zoo begint do bouw van een nieuwe kerk te Ai ca. Te Wailuku op Maui, zijn de werken in Vollen bloei. Op school zijn er nu 331 jongen» cn 375 meisjes, terwijl er nog velen moesten geweigerd worden. Ons weeshuls is propvol en huisvest 113 kinderen. Onze kerk to Wal* lukti is Veel t.e klein. Maar zoo ais overal gaat de strijd om do jeugd: ook bier In Hawaii zal de toekomst toe- behooren aan wie beslag weet te leggen op de naderen. Vandaar, dat, met do hooge goedkeu ring van Mgra Alencastre, P. Hubertus Nys gedurende de laatste maanden er in geslaagd is In de verschillende parochies der hoofdstad Jongens- en meisjes-brigades te organlaeeren. Gezien de vele neutrale en protestantsebe bri gades, dia alle krachten Inspannen om de ICa- 'uolieko kinderen te verlokken, zullen de pas georganiseerde Katholieke brigades, onder de bescherming van haar patrones, Maria Onbe vlekt Ontvangen, dit gevaar bezweren. Uit het Jaarverslag weten We, dat er op het £l*genblik 47 priesters, 54 broeders en 125 zus ters, uit verschillende missie-congregaties werkzaam zijn, iets wat voor een Katholieke bevolking van 104.587 zielen (de totale be volking is pl.nt. 320.000) op het eerste gezicht tamelijk veel schijnt; in werkelijkheid echter, wegens het mengelmoes van alle rassen en talen veel te weinig is. Er werden 3S34 kinderen van Katholieke ouders gedoopt, 35 ran niet-Katholieke ouders; «Dj volwassenen. Het aantal leerlingen der Katholieke seho en bedraagt 4437, terwijl aan 6005 andere Ka tholieke kinderen op de staatsscholen catechis musonderricht wordt gegeven. HET A. T. O.-BEDRIJF. Oprichting- van garages bij ,Ie stations Op de vragen van den heer Staalman betref- iendo do voorgenomen oprichting van auto- fe'arages in verschillende steden door de A x O "eeft Minister Van der Vegte het volgende ge antwoord: Blijkens verkregen inlichtingen zal de NV TaatT;°- me<1® gelet OP de behoefte van mm-) .ei®eu dienst nabij de daarvoor in aan- ten l'Ug, komeiKl® stations garages oprichten, emf6 °°k reizend publiek en anderen de - -Scnheld te geven op weinig kostbars wijze «n motorvoertuigen onder te brengen. Voorts J* S«legcnheld worden gegeven tot het inne- 'te van benzine, olie, water en tot het doen verrichten van herstellingen, zooals algemeen ln Sarages te doen gebruikelijk is. Naar de meening' Van den ondergeteekende kunnen die plannen geacht worden te vallen binnen de werkingssfeer van genoemde maat schappij, die, hoewel nauw verwant aan de spoorwegmaatschappijen, een zelfstandige naamlooze vennootschap is, te meer, daar do aanwezigheid van dergelijke inrichtingen voor automobielen in de onmiddellijke nabijheid ^an de stations, ten zeerste kan strekken ter bevordering Tan het reizigersverkeer per spoor weg. PRINSES JULIANA ONDER DE AANWEZIGEN. Gisteren werd te Leiden de 353sto verjaardag gevierd van de Leidensche Hoogesebool. Wegens het overlijden van prof. Lorentz ge schiedde zulk3 met weglating van alle, andera gebruikelijke, feestelijkheden. De rectorale rede, welke anders wordt opgeluisterd d-oor muziek, stond in het teeken van rouw wegens het ver scheiden van prof. Lorentz, als gevolg waarvan geen muziek werd uitgevoerd. Van het acade mie-gebouw, waar anders van den alouden toren de vlag wapperde, was deze niet uitgestoken. De rede, welke do reetor-magnificus, prof. Wensinck, hoogleex-aar in het Arabisch, gister middag in het groot auditorium heeft gehou den, had tot onderwerp: De hoofdvormen van het Oosterseh monotheïsme. Het groot audito rium was geheel met belangstellenden gevuld. Ook Prinses Juliana woonde deze academische plechtigheid bij, waarbij zij vergezeld was van hare studievriendinnen. Met het oog op den te verwachten grooten toeloop van bela-ndstel- lenden en in verband met de beperkte plaats ruimte hadden, dit jaar voor het eerst, alleen diegenen toegang, wien daarvoor een kaart was verstrekt. De rector-magnificns hei-dacht, alvorens zijn rede aan te vangen, in treffende woorden het heengaan van prof. Lorentz, waardoor deze plechtigheid een rouwkarakter draagt. Bij deze herdenking van den grooten gc-leerde verhieven allo aanwezigen zich van hun zetel en hoorden de herdenkingsrede staande aan, Hierna tot de rectoraio ro-'le overgaande, ving prof. Wensinck aan met er op te wijzen, dat het uitgebreide samenstel van riten, gebruiken, opvattingen en vormen, waarin elke der drie grooto semietische godsdiensten zich vertoont, zich laat herleiden tot enkele hoofdvormen, typen van godsdienstige levensverhouding. Af gezien van de beteeken is en den rang, door Joden, Christenen en Moslims aan de stichters van hun godsdienst toegekend, afgezien ook van die moeilijk te beschrijven eigen atmosfeer, die veelal het gevoel van saamhoorigheid be paalt, vormen deze typen de gemeenschappe lijke soortelijke kenmerken der drie godsdien sten. Een vergelijkende beschouwing van deze typen schijnt meer dan eenige andere geschikt om een vergelijking tusschen de godsdiensten zelve op te leveren. Deze hoofdvormen zijn: De sacrale, de practisehe en de myatische. Uitvoerig zet spr. dan uiteen, dat het sacrale type zich het zuiverst vertoont in de oudste periode van Israels godsdienst. De betrek kingen tusschen God en menseh vinden haar hoogste uitdrukking in ritueele handelingen. Uit enkele door spr. aangehaalde voorbeelden blijkt, dat de ritus in het offer zijn hoogtepunt bereikt. Er blijkt teven-s uit dat het offer, afgezien van naar omstandigheden wisselende technische verschillen, symbool is, wat hier zeggen wil: ritueele handeling waarin het godsdienstig leven in zijn verscheidenheid zich op betrekkelijk eenvormige wijze uitdrukt. Spr. behandelt dan de verschillende metho den en pogingen, om den oorsprong van het offer te vinden en tot in bijzonderheden vast te stellen. Spr. zet dan breedvoerig uiteen, dat de zoo. even aan het offer ten grondslag- liggende gc-dachtengang voor sterke wijzigingen vatbaar die zich mede in den ritus uitdrukken. 'intusschen heeft de Israelietisehe gedachten- wereld sinds lang een andere richting genomen, die niet in de eerste plaats de sacrale hande ling niet tijdelijke opneming in de heilige sfeer zoekt, maar vraagt naar den goddelijken wil en zijn uitvoering' in volstrekte gehoorzaam heid en daarin do waarde van het leven vindt. Het sacrale type is op weg de leiding te verliezen om die te zien overgaan op het practisehe. Sinds het midden der achtste eeuw treden de profeten op, die bet aandurven, de gebreken van do heerschënde godsdienstvormen te plaat sen in den brandenden gloed van eigen revolu- tionnairo opvattingen en idealen. Priester en profeet zijn van huis uit vertegenwoordigers van twee zelfstandige godsdienstige typen. Al kan soms de hevigheid, waarmede de profeten zich uitspreken over de aan den eeredienst van hun tijd klevende misbruiken, den indruk wekken van een prïncipleele bestrijding, is dit niet geheel juist Over den eeredienst als zoo danig spreekt hij niet, maar wel predikt hij, dat do eeredienst zonder moraal waardeloos is een leven van toewijding, welgevalliger dan hét brengen van gaven, gehoorzaamheid beter dan offer. Spr. gaai dan verder de ontwikkeling van de opvattingen, zooals die ten tijde der profe ten zich baan braken, na, om daarbij de vraag te bespreken, aangenomen dat Deuteronomium in de tweede helft der 7de eeuw de richting der toekomst aangeeft, welke plaats dan nog het sacrament in den godsdienst van Israel en in het weldra opkomende Jodendom inneemt. Da laatste zelfstandige vorm van Semitisch monotheïsme, de Islam, dankt zijn oorsprong aan Mohammed's theologie in dezelfde verhou ding tot die van zijn heidensche omgeving. Maar de ethiek van den Islam blijft eenerzijds uitdrukking van den goddelijken wil, gebod, anderzijds voor den menschmiddel om ge hoorzaamheid en goede werken te oefenen. Wie zich de opname van de mystiek in den Islam wil duidelijk maken, zal wel doen door dit verschijnsel niet uitsluitend of in de eerste plaats in verband met de ideëngescbiedenia van den Islam te beschouwen. Spr. doet dan uitkomen, dat de omkeer, dio zich volstrekt in de gedachtenwereld der oude volken, in de eeuwen, die het Christendom voorbereiden, verwonderlijk is. De eenheid des levens dio oudtijds natuur en staat, godsdienst en ethiek als een onverbrekelijk geheel voelde, maakt plaats voor een dualisme, dat overal de tweeheid ziet: In de tegenstelling tusschen licht en donker, geest en stof, God en wereld. Men aanvaardt niet meer het levenT doch den dood als doorgang tot het ware leven. Aan dezen omkeer neemt vroeg of laat na genoeg do geheele antieke wereld deel. Niet op eenvormige wijze, zooals spr. nader doet uitko men. Uitvoerig zet spr. uiteen, hoe de ideeën, opvattingen en wat dies meer zij zich langza merhand ontwikkelen en veranderen. Na afloop der oratie hebben d« rector en de secretaris van den Acartemisehen Senaat in ITuyze Bruyns receptie gebonden. SBNAATS-DEBATTEN, Zag de Tweede Kamer, die anders toch wel bekend staat om haar breedsprakigheid, kans zich in één avond door de olieovereenkomsten met de Ned. Koloniale en de Bitiny petroleum- maatschappij benevens do drie wetsontwerpen tot uitbreiding van de werkingssfeer der Ned.- Ind. Aardolie. Maatsch. heen te werken, de sociaal-democratische fractie van den senaat denkt er niet aan deze zoo suel af te doen. Nadat de lieer Polak zijn bezwaren tegen de overeenkomst met de Rotterdamsche Bankver- eenlging ontwikkeld had, werd dit wetsont werp zonder hoofdelijke stemming aangeno men en kon het debat over de petroleum een aanvang nemen. Helaas blijft men dan niet bij de petroleum, maar krijgt men steeds, zoo als de heer van Lanschot terecht opmerkte, een debat over Staatsexploitatie, gemengd bedrijf en particulier bedrijf. In de residentiën Palembang, Rembang, Se- marang en Madoera woi-den terreinen aan de Nederlandsche Koloniale Petroleum Maat schappij ter beschikking gesteld ter opsporing en ontginning van aardolie. In deze maat schappij is het Aiaerikaansche kapitaal over wegend, al is zo da.n ook Nederlandse^ ge oriënteerd. Hier hebben we dus de opendeur- politiek door den lieer de Muralt zeer ge prezen, maar bij monde van den heer Mendels door da S.D.A.P., dje niets liever wil dan Staatsexploitatie, veroordeeld. Als men deze heeren hoort spreken ot als de heer Mendels het wil, slechts eiteeren, omdat hij later bij interruptie den beer van Lanschot opmerkte, dat hij niets gezegd had, maar alleen geciteerd dan liggen de roil- lieneu er maar voor heb opscheppen. Bij de thans gesloten overeenkomst krijgt de Staat een behoorlijk aandeel ln de winst en hij heeft geen risico. Over de grootte van het winst-percentage kan verschil van meening bestaan, maar de Eerste Kamer had geen be zwaren. De S.D.A.P. ga£ zich echter niet ge wonnen en verzocht aanteekening, dat zij te gen was. Een bijzondere vraag was nog die van den heer van Wassenaar van Catwijck, die zonder meer verlangde, dat de regeering, voor zij de overeenkomst teskencle, zich partij zou stel len in de Russische Olieontginning, een waag stuk dat bij de schriftelijke behandeling niet was besproken. De Minister zal de vraag bespreken met zijn ambtgenoot van Buitcnlandsche Zaken, Hoezeer de S. p. hecht aan staats exploitatie, bleek bij het volgende ontwerp, omdat zij meent, zooals ook de heer v. d. Waerden destijds in de Tweede Kamer ver klaarde, dat na aanneming hiervan staats exploitatie voorgoed is uitgesloten. Het doel van dit wetsontwerp is uitbreiding van het gemengd bedrijf der N. L A- M- met Bet eiland Boenjoe en het gebied in en om de Aroabaai op de Oostkust van Sumatra. Volgens de socialisten is daar zware stook olie, die gemakkelijk verkocht kan worden, omdat er geen concurrentie is, terwijl ontgin ning slechts geringe kosten eischt. Het ge mengd bedrijf heeft bovendien niet gebracht wat er van verwacht werd, omdat er volgens velen te traag geboord ia en de Bataafsche het eigenlijk gemaakt heeft tot een reserveterrein van het machtige concern, waarvan deze maat schappij ook een onderdeel is. In hoeverre dit nu waar Ja, is moeilijk na te gaan. Een feit is bet dat onze volksvertegen woordiging evenmin als de Volksraad vol doende inzicht in de zaak kan krijgen. De heer Mendels eischt een geheel nieuw onderzoek, dat heel veel tijd in beslag kan nemen, want er werd niets meer of minder gevraagd dan een onderzoek naar het geheele bedrijf van de N. I- A' M., ondergebracht in de vragen, van wie is uitgegaan het voorstel om Boenjoe in het gemengd bedrijf op te nemen, hoe is de ver koopsmethode van ]iet bedrijf, welke contracten zijn daarover afge sloten en hoeveel olie is er gekraakt. De voorzitter scheen het absoluut te ontgaan dat hier een voorstel gedaan werd, want zon der er over te spreken of er eenige aandacht aan te schenken, begon hij mede te deelen dat heden begonnen wordt met het Vetsont- werpje tot schorsing Vftu de verplichte vacci natie en dat daarna met de olie zou worden doorgegaan. Het kan op deze wijze nog een heel debat geven. (Ingezonden) "Weinigen zullen gemeend hebben, dat do P. T. T.-dienst zonder volkomen „correct" te handelen den zendtijd van 7.257.35 voor Huizen onderbrak. Er behoeft van stille of openlijke tegenwer- king geen sprake te z'in »m tot het besluit daartoe te komen. Wat bezorgd maakt voor de positie van den Huizenschen zender is> dat het voldoende schijnt, dat „eventueele aanvragen op den zakeiijken omroepzender" gedaan worden, om Huizen ,,voor den duur dier uitzendingen" te doen zwijgen Indien dat aan Hilversum nog niet bekend geweest ware en dit dus niet in verband gestaaii kan hebben met het feit, dat „zulks is thans geschied van 7.25—7.35 uur ten behoeve van eeu beursoverzicht door Vaz Dias", dan zal deze niededeeling namens het Hoofdbestuur der P. T. T. toch wel aandachtige Hilversumsche ooren getroffen hebben. To meer waar in Washington nu eenmaal besloten schijnt te zijn, «at Nederland slechts één lange golf mag benutten. Hilversum zou dus wel eens gehaat kunnen zijn mot het ver dwijnen van Huizen, voo.looplg alleen, maar dan ook geheel, van de lange golf. Een effectief middel daartoe schijnt het doen geschieden van diverse aanvragen eventueel door diverse zakelijke instellingen op den zakeiijken omroep zender. Dit middel met eouige zakelijke geniali teit toegepast, zou zeer bezwaarlijk voor Huizen kunnen blijken. „Zakelijk genie" is bij zekere zijde over vloedig aanwezig. Vele luisteraars en in 't algemeen de voorstanders van gelijkberechtigd heid op Radio-gebied in Nederland, zouden eenige grootera „veiligheid" voor Huizen tegen dergelijke mogelijke manipulaties dringend wenschen 5 Pebr. '28. Wageningen. K. R. O.-lid no. 8955, EEN EENSGEZINDE HULDIGING. Zondagnamiddag is in Residence Palace, te Brussel, een grootsche en spontane hulde ge bracht aan dr. Kamiel Huysmans, oud-minister van Kunsten en Wetenschappen. Niet de socialistische partijman werd hier gevierd, maar de Vlaamsehe en Vlaamsch- gezinde minister, die gedurende zijn ministe- rieele carrière met woord en daad hardnekkig heeft gestreden voor bet Vlaamsehe volk en voor de Vlaamsehe cultuur. Die strijd was vooral gebaseerd op, wat som mige sprekers met vernedering moesten beken nen, do eerlijke toepassing der taalwetten, die tot dan toe door geen enkelen na-oorlogschen minister van Kunsten en Wetenschappen loyaal zijn nageleefd geworden. De objectiviteit verplicht ons, te zeggen, dat Huysmans als Vlaming en als Groot-Nederlan der deze hulde ten volle heeft verdiend. Vandaar dat er zich bij aangesloten had alles wat in Vlaanderen naam heeft op intellectueel, artistiek en politiek gebied eu alle geestes richtingen hierbij vertegenwoordigd waren. Nog nooit is het ons gegeven geweest, een zoo groote vergadering Vlaamsehe koppen bijeen te zien als deze, die zich rond den heer Huysmans had geschaard. Den gevierde werden namens de Vereeniging van Vlaamsehe letterkundigen, die dit hulde betoon had op touw gezet, ziju door Opsomer geschilderd portret eu een door Alb. van Dijck geteekend dito aangeboden. Verschillende redevoeringen werden uitge sproken. Prof. dr. Vermeijlen leidde de spreekbeurten in met te zeggen, dat Huysmans de onwankel bare sympathie der Vlamingen geniet, omdat hij veel van hun Vlaamsch ideaal heeft gered en hooggehouden. Burgemeester van Cauwelaert noemde deze samenkomst er een van Vlaamsehe erkentelijk heid en hij beloofde er voor te zullen waken, dat aan de Vlaamsehe realisaties, door Huys mans in het ministerie van Kunsten en Weten schappen opgebouwd, niet door schennende handen zal geraakt worden. Een Wallingant, prof. Defrcehens, uit Luik, dankte den flamingant Huysmans voor alles wat hij voor de Waalsche kunst heeft gedaan. Herman Teirlinck huldigde Huijsmar.s meer speciaal als mensch cn als kunstenaar. De Geatsche professor Dr. van Oijen sprak namens de Vlaamsehe Iiooglecraars van de Geatsche universiteit. Oud-minister Auseele teekende een Ktiijs- mans-ijsbreker, opbouwer en fantast. Dr Hein Boeken bracht den groet van de Noov'd-Nederlandsche letterkundigen aan dezen minister va% zuster Vlaanderen, waarvan de Nederlanders nog zoovéél kunnen keren. Ten slotte dankte de heer Huijsmans voor do hem gebrachte hulde. Ik weet, zei hij, dat ik veel vijanden heb, maar nooit heb ik durven denken, dat ik zooveel en zoo voorname vrieuden heb, als deze, welke ik voor mij zie. Gok de groeten van Noord-Nederland hebben hem ontroerd. Ik ben, zei bij, een vriend van Nederland. Steeds, maar vooral na den oorlog, heb ik geijverd voor het bevorderen der goede betrekkingen tusschen onze heide landen. Spreker eindigde met ook zijn naaste mede werkers, de heeren Knijpers, Dr. Grauls en Goemans, te bedanken en beloofde, Vlaanderen steeds trouw te zullen blijven. Deze belofte werd bezegeld met een dreunen den „Vlaamsehe Leeuw", staande door al de aanwezigen medegezongen. Het Oostenrijksehe parlement ie dus zooaiS wij reeds gemeld hebben, het zooveelste ge weest, waar de leden elkaar met „doorslaande" argumenten te lijf zijn gegaan. En natuurlijk zijn het weer 'de sociaal-democraten, die een beroep deden op de vuist en met de kloppartij begonnen. „Het Volk" is zoo vriendelijk maar vast te verzekeren: „de sociaal-democraten door de Katholieken geprovoceerd", maar de gang van zaken ie een heel andere geweest. Het eigen bericht van „Het Volk" luidt: BERLIJN, 1 Februari. (Part.) In den Oostenrijkschen nationalea raad is vandaag slag geleverd. De vice-kanselier Hartleb beweerde, dat Seitz, de sociaal-democrati sche burgemeester van Weenen en voorzitter van de partij, beleadigende uitdrukkingen liad gebezigd over de Oostenrijkse'ie génda,- merio. (Inderdaad is dit volgen.': de „Reiehs- post" gebleken uit het stenografisch verslag der rede van Seitz, red. Msb.). Seitz sprong van zijn bank op en noemde Hartleb een leugenaar. 'Tal van sociaal-democratische afgevaardigden snelden naar de minister- banken, sloegen met de vuisten op de tafels en eischten dat Hartleb zijn beschuldiging zou herroepen. Afgevaardigden van den land- bond kwamen Hartleb te hulp, waarna een vechtpartij tusschen de parlementsleden ont stond. Na heropening van de zitting, die door den voorzitter was geschorst, verklaarden de soci aal-domo krat en, dat Hartleb niet aan het woord zon komen, zoolang hij zijn be schuldigingen niet had ingetrokken. De vice-kansslier liad hierin aanvankelijk wei nig zin, doch toen hem bleek, dat hij zonder bedoeld* intrekking niet aan het woord kon komen, ging bij onder het juk door. Hieruit blijkt dus: 1e. dat de Weenschs burgemeester de vrij heid neemt een minister voor „leugenaar' uit te maken; 2e. dat zijn partijgerooten dien minister „met de vuisten op de tafels" trachtten te in. timideeren; 3e dat na de vechtpartij de heeren weer even frisch begonnen te dreigen. Natuurlijk behoort de meerderheid van een parlement als lam te zijn, wanneer een minder, heid op dergelijke onbeschaamde wijze op treedt. Wie zich er tegen verzet „provoceert" en wie op onparlementaire wijze optreedt cn terroriseert is een kerel-van-stavast. Het zijn de hoogstaande zedeleeraars cn ontwapenaars wel!, - J -A -A 10e Aigemeene jaarvergadering te Gouda. Alvorens Dinsdag bovengenoemde vergade ring te Gouda aanving, werden het hoofdbe stuur, het bestuur der afdeeling Gouda, de feestcommissie en afgevaardigden, ten stadhui- ze ontvangen. De burgemeester hield namens het gemeente bestuur een welkomstrede. De heer G, C. Scholtes, voorzitter van het hoofdbestuur, dankte voor de offtcieele ont vangst. Nadat de koffie was geserveerd werd op heit bordes van het stadhuis 'een foto genomen van hét gezelschap. Tijdens de officfeele ontvangst bespeelde dë stadsbeiaardler, de heer van Zuijlen, liet caril lon van den St. Janstoren. Nadat men terloops even een bezoek had ge bracht aan de in verband met deze bijeenkomst georganiseerde slagersvaktentoonstelliug In de zalen van de sociëteit ,,Ons Genoegen", ving te 1 uur de jaarvergadering aan in den Grooten Schouwburg'. Aan het jaarverslag van den secretaris ontlee- nen wij, dat zeven nieuwe afdeelingen tot den bond toetraden, en het aantal leden thans 1400 bedraagt. De balans per»l Januari 192S sluit op een totaal van 3377.26, terwijl de verlies- en winstrekening over 1927 op een totaal van 9257.22 een winst van 691.56 aanwijst. De begrooting voor 1928, in totaal op een be drag van 13.316, wijst een voordeelig saldo aan van 2532.94. Als bestuursleden werden herkozen de heeren H. W. Maseland te Oss en Jos. Noijen'te Hel mond; gekozen werden de heeren Ph. J. Fruij- tier te Utrecht en C. Burger te Amsterdam. Hierna kwamen de aldeelings-voorstellen in behandeling. Aangenomen werd een voorstel der afd. Lei den en Schiedam, om de actie, welke is gevoerd voor de afschaffing' van den accijns op het ge slacht, zoo krachtig mogelijk voort te zetten. O.m. werd voorts besloten om tot oprichting te komen van een onderlinge ziekte-verzeke ring voor patroons. De vergadering werd hierna geschorst. Van 57 uur verpoosde men zich in de za len van de Sociëteit „Ons Genoegen" en werd. gelegenheid gegeven tot het bezichtigen van cn het koopen op de tentoonstelling. Te 7 uur viug een gemeenschappelijk diner en de feestavond aan, opgeluisterd door muziek en zang. Gisterochtend te 8 uur werd in de parochie kerk van O. L. Vrouw Hemelvaart een H. Mis opgedragc-n door den Weleerw. Heer Kapelaan J. A. M. Schart man uit Utrecht, geestelijk ad viseur van den bond. Te 9 uur bad een gemeenschappelijk ontbijt plaats in een der zalen van „Kunstmin", aan geboden door de recipieerende afdeeling. Te ld uur opende de bondsvoorzitter, de lieer G. C'. Sclioites, de buitengewone jaarvergade ring. Onmiddellijk werd overgegaan tot* behande ling van de voorgestelde wijzigingen van de statuten en 't huishoudelijk reglement. Deze werden artikelsgewijze behandeld en ten slotte werden de concept-statuten en het eoncept-huis- houdeilijk Teglement met aigemeene stemmen aangenomen. Op grond van het inwerkingtreden van het nieuwe reglement werd de bondsambtenaar, de beer J. G. van Eeden (Noordwijk) ontslagen en van hetzelfde oogenbiik af benoemd tot di recteur van het Bondshureau. De buitengewone vergadering werd hierna ge sloten en vervolgens opende de voorzitter de Dinsdag j.l. geschorste 10de aigemeene jaar vergadering. Aan de orde werd gesteld de rondvraag, waar van velen gebruik maakten. Het gezelschap bracht hierna een bezoek aan de St. Janskerk, ter bezichtiging van de beroemde gebrandschilderde glazen, alsmede aan de Plateel-bakkerij „Zuid-Holland", waar na de afgevaardigden de terugreis naar hun woonplaatsen aanvaardden. Socialistische geschriften als zoodanig worden niet stelselmatig geweerd. •T HET TE VOLGEN BELEID BIJ DE VERSTREKKING. Naar aanleiding van schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Kleerekoper, betref fende de verstrekking van lectuur In gevan genissen, deelt de Minister van Justitie, de heer Donner, het volgende nvede: 1. Het uitgangspunt van de eerste vraag, dat „eenerzijds ia gevangenissen antisocialis tischs geschriften ter lezing worden uitge reikt, terwijl het anderzijds voorkomt, dat socialistische geschriften als verboden lectuur worden aangemerkt voor diegenen, die daarom vragen" kan niet als juist worden aanvaard. Tot recht verstand van deze aangelegenheid moge worden vermeld, dat de bibliotheken der strafgestickten in afdeelingen zijn gesplitst in dien zin, dat naast een algemeen deel, be vattend boeken waarvan do Inhoud voor ieder geschikt kan worden geacht, afzonderlijke af deelingen gehouden worden oa. voor Protes tanten, Roomsch-Katholieken en Israëlieten. Te 's Hertogenbosch komt in do Roomsch-Ka- tholieke afdeeling inderdaad ook voor: „Het Socialisme door Viktor Cathrein S.J.", dat be schouwd wordt als lectuur voor meer ontwik kelden onder de Roomsch-Katbclieke gedeti neerden ea dan ook slechts sporadisch ter lezing wordt gegeven. Aan den anderen kant zij medegedeeld, dat het den ondergeteekende niet bekend is, dat socialistische geschriften als zoodanig, behou dens dan voor zoover daaronder zijn begrepen geschriften van bepaald revolutionnairen in houd, stelselmatig worden geweerd. 2. Het beleid betreffende de lectuur berust in eerste instantie bij bet college van regenten, terwijl zoo noodig beroep op den Minister kan woTden gedaan. Aigemeene regelen schijnen den ondergeteekende hier bezwaarlijk te stel len, behalve dan deze, dat men, onder de reser ve van volstrekte ontoelaatbaarheid van be paalde lectuur, zoo bijv. van uitgesproken re volutionnairen Inhoud, zich bij do verstrekking en het toestaan van lectuur allereerst heeft te richten naar persoonlijkheid en omstandighe den van den betrokken gedetineerde.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 11