1/OOR SCHIEDAMEN OMSTREKEN
Zaterdag 24 Maart 1928
m m
51ste Jaargang
No 15126
Bit nummer beslaat uit drie Maden
Éi Ml lü
MGR. DR. SCHAEPiVSANAVOND
EFN I iTbTEKEND GESLAAGDE HERDENKING S VERG ADER ING
DE ZAAL TOT IN DE HOEKEN GEVULD
Rede Mr. Bomans
urr SCHIEDAM'S
VERLEDEN
I |H|
AGENDA
KUNST-AGENDA
TE ROTTERDAM
®ateaa EOSSJAPEÏ 4. SCHIEDAM. Teielaon laiercomninuasl no. 68085
AUOjNNEMKNTEti: oer 8 uiaandca 3 25. Pér maand /1.10 oer week 25 cent.
Franco oer post 3.75 oor kwart Afzonderlijke nummers 5 cl Pöslchêque en Girodienst 81440.
ADVERTENTI6N 1regels 1.55 Elke regel meer 30 it. Reclames tusschen den lekst 60 cl
per regel. Kleine advertenties: 30 woorden 25 ct. elk woord meer B ct. tot een maximum van
50 woorden Kabouteradvert 5 rea ƒ0 50 10 res 0.75 f5 raa. 1. Incassokost worden berekend
G ra tis-(Jn"cval'on verzekering ƒ500 bij overlijden door een ongeval; ƒ500 bij verlies van beide handen, voeten of oogen; 250 bij verlies van één hand, één voet of één oog; f 150 hij verlies van een duim; f 75 bij verlies
van ecD wijsvinger; 50 twee voorste ledematen alle vingers van een hand; 25 bij verlies van eiken anderen vinger. De Verzekering loopt op de voorwaarden als eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt.
Dé nitkeeringen ingevolge deze verzekering zijn herverzekerd bij de Nieuwe HAVBank, Lange FJaveD 103, Schiedam
Het Dr. Schaeprnan-comité te dezer stede
mag met voldoening op den herdenkingsavond I
van gisteren, den openlijken inzet tevens van
de actie voor de bijeenbrenging van een dr.
Schaepmanfonds ten bate van een partijbu
reau terugzien.
Tegen acht uur stroomde het publiek in
drommen de zaal binnen en toen te kwart
over acht de voorzitter, de lieer Th. J. M.
Mouwens de bijeenkomst met den cliristelijken
groet opende, waren er maar weinig plaatsen
meer onbezet. Op de voorste rijen had het eere
comité voor het dr. Schaepmanfonds plaats
genomen onder wie wij opmerkten: den hoog-
eerw. heer deken A. J. C. Schraag, den burge
meester, den heer A. J. pijsen, de zeereerw.
-heeren pastoors Ligthart én Jansen, rector P.
Cremer O.P., vele eerw. lieeren geestelijken
der 3tad, en broeders, gemeenteraadsleden
wethouder van Velzen was wegens ziekte ver
hinderd enz.
Opvallend alleen, en we vinden het niet on
dienstig dit hier eens te zeggen, dat de zoo
genaamd hoogere stand op eenige uitzonderin
gen na vrijwel geheel schitterde door afwezig
heid. De stand, van wien ook in het openbare
leven de leiding, het voorbeeld moest uitgaan,
schijnt dan toch maar weinig van de ontzag
lijke beteekeuis der Sturm uud Drangperiode
waarin we leven te begrijpen, als hij meent
met het lidmaatschap van een of andere
liefdadige instelling zijn plicht te hebben ge
daan, zijn deel te hebben hijgedragen om een
dam op te werpen tege® den aanwassenden
stroom, die- niet alleen geloof en zeden, maar
ook heel het economisch bestel en hun daar
mee dreigt, weg te vagen. Ach, enkele goeden
Biet te na gesproken is het niet alleen hier,
maar haast overal zoo. Zullen ze niet eer tot
bet besef komen van wat zij hebben verzuimd,
dan als het te laat is?
Nadat door de aanwezigen op geestdriftige
wijze „Roomsche Blijdschapwas gezongen en
p,. gezamenlijke kerkkoren op vooi treffelijke
wijze onder leiding van den heer Lansbergen,
den nestor van onze koor-dirigenten het Ven!
Creator van Jos. Beltjens ten gehoore had ge
bracht, leidde de voorzitter met een enkel
woord de sprekers in. Hij begon met er op te
.wijzen, dat de hulp door do plaatselijke R. K.
Pers aan het Comité verleend hem ontheft
van de taak het doel van dezen avond voor
de aanwezigen toe te lichten. De bereidwil
ligheid waarmee leiders van allerhande oiga-
nisaties in het comité hebben willen zitting
nemen, de bereidvaardigheid van de kerk
koren om den avond op te luisteren en van
de federatie van propagandaclubs om hun ac
tiviteit in het werk te stellen, is wel een be
wijs, hoezeer ieder voelt, dat bereikt moet woi.
den wat we ons voorstellen voor de R. K.
Staatspartij te bereiken.
De heer Mouwens sprak vervolgens den
wenseh uit, dat ieder zou medewerken, als
straks de daadwerkelijke actie begint, om
die vlot te doen slagen, en gaf daarop het
woord aan den heer Bomans.
Spreker is verheugd. Roomsche blijdschap
heeft ons in deze vergadering altijd eenige-
zins gesierd. Aan het trouwe, oude Schiedam
zou spreker een primeur willen geven. Spr.
is niet zoo erg veel in de Kamer, maar
volgend jaar is hij geen Kamerlid meer,
't Is niet alles Kamerlid te zijn. Tenzij men
Roomsche blijdschap kent en tevredenheid
heeft in het huisgezin, dan kan men er wel
'tegen.
We leven gelukkig in den genadennjken
tijd van het heden. Mannen die medegewerkt
hebben met de genade hebben ons gemaakt
tot een vrij Katholiek volk, dat vrij zich
uitleven kan in zijn godsdienst en zijn
cultuur. Zien we in het verleden, dan treffen
ons beelden van Roomsche koningen en
kathedralen; beelden van rijk Katholicisme,
En dan komt de reformatie en ploft ons neer
en drijft ons uit en we zijn er niet moei.
's Morgens in de schaduw sluipen we langs
de huiden naar een soèuun'kork op zo!de:als
we niet. van te voren door de knechten van
den schout zijn overmeesterd.
Dan komt dé Frausehe revolutie en we zijn
er nog. Zoo veten dat wc er zelfs verwonderd
van staan. We hebben zelfs een Katholieken
burgemeester gelijk tij dig in Amsterdam en
Rotterdam. Coder Willem I worden wo weer
heiiteruit gezet. Eu daar komen ze aan, do
mannen, een le Sago ten Brock, een Leopold
van Sasso van I.Tssell, en dan worden we
eer. zelfstandige Katholieke provincie, We
«iju ar weer. Maar nog hadden wo niet
°»3 aandeel in het openbare leven. Er moest
bos komen de baanbreker, die* ons uit zou
Licfen uit het diensthuis, die ons onze plaats
Weer geven zou in het nationale leven des
Linie. De laatste 40 jaren, aldus schreef
V"'- Kolkman, hebben wij in en buiten de
-•vanier geen mar, gehad van meer invloed,
'-.an Schaapman.
_-Ncde'rlahd hóeft de laatste, jaren zijn
h-vlcrs gehad die liet noodig had.
Als wij ons eerste program zien, dat van
189 6, dan is de eerste onderteekenaar dr.
Schaepman, de laatste was dr. Nolens. Welk
een tegenstelling die twee, elk voor hun
tijd de groote man, die vereiseht werd,
met de voor zijn tijd noodige eigenschappen.
Schaepman was een waarachtig staatsman,
mede eeti volksredenaar, een volkstribuun, hij
kon het volk meeslepen, vervoeren; dat was
ook zijn eenige kracht, want hij kon niet
rekenen op de pers; hij was apologeet., pole-'
mist, schrijver, poëet, een gezond poëet, die
onderwerpen koos welke het dichten waard
zijn.
Deze man .met zooveel gaven moest leider
worden. Eigenlijk is hij als leider van het
volk eerst erkend na zijn dood. Velen hebben
hem tijdens zijn leven gezien, als een man
op wien af te geven een genot was. Hij
was een voorwerp van verdeeldheid.
Een groot deel der Roomsche pers beijver
de zich om hem neer te drukken. Nu na der
tig of veertig jaren, nu 25 jaar na zijn dood
staat Katholiek Nederland op, en stuurt zijn
sprekers uit om in naam van Schaepman, in
naam van dien omstreden, verguisden
vervolgden man, een millioen te offeren, om
zijn werk voort te zetten.
Welk een vrienden echter heeft hij ook ge
had. Vrienden in Cremer, die opstond in Al
melo om plaats te maken voor Schaepman.
Betere tijden zijn er na zijn val in Breda aan
gebroken» voor Schaepman, maar toen beging
hij weer „domheden". Hij wilde ons immers
losmaken van de liberalen, met wie we zoo
lang en zoo knus verbonden geweest waren
en hij wi.lde ons „versjacheren" aan de coali
tie, de fijne lui En tacli Schaepman lud
het zoo goed gezien. Hij wilde ons macht ge
ven, macht overeenkomstig ons aantal. En hij
reikte naai' het hoogste ineens, katholieke
ministers. En het wonder is geschied, hij
heeft er nog drie beleefd.
Schaapman was practicus en hij wist, dat
al waren alle katholieken een, en ze volgden
hem, wat beuseh niet het geval was, dat hij
nog niet het regeerkasteel kon bestormen. En
hij zocht bondgenooten. Die bondgenooten
moesten gevormd worden door de ehristelij
ken, die langs denzelfden weg' als wij, den
christelijke weg, opgaan naar het groote eind-
doel des levens. En hij heeft bereikt, ondanks
feilen tegenstand, wat hij wilde. Wij die ge.
zien hebben zeven jaar' lang een Katholiek
minister-president en een Katholiek voorzit
ter van de Eerste en Tweede Kamer tegelijk,
wij begrijpen niet welk reuzenwerk Schaep
amn verricht heeft, door met Kuyper en
Lobman het regeerkasteel te veroveren.
Dien mail zullen wij een monument vail
hulde gaan bereiden. Want zijn we hem in
zijn tijd misschien niet waard geweest, thans
willen we hem waardig zijn.
Schaepman heeft begrepen, dat om het re
geerkasteel te veroveren, de macht die de
Katholieken vormen, georganiseerd moet zijn
in één groote partij. De Katholieke Staatspartij
is een Katholiek bezit, maar meer nog een
nationaal bezit. Zonder die partij, loopend
door alle rangen en standen, zouden we niet
kennen die vrijheid, van onderwijs, die vrij
heid van onderwijs, die ons stelt aan de
spits der naties. Zonder die partij zoudeu
we niet hebben die bezuiniging op legeruit.
gaven, zouden we niet hebben die schitteren
de sociale weigering, dl.'e wederom ons stelt
aan de spits der naties.
Schaepman is voor ons geweest de bevrij
der, de emancipator, de baanbreker.
En daarom moet er een monument van
dankbaarheid voor hem oprijzen in ieder hart
en moeten wij den cijns van dankbaarheid be
talen door hem een monument te stichten te
's-G-ravenhage, een partijbureau. Indien gij
daartoe niet mee wilt wérken, dan begrijpt
gij den tijd niet waarin ge leeft; dan begrijpt
go niets van den strijd dien onze vaderen
hebben gestreden. E-cti strijd die ons een ge.
lijkstelling op onderwijsgebied heeft gebracht.,
als in het Katholieke Oostenrijk met hoonge
lach zon worden ontvangen, die in Frankrijk
liet katholieke Frankrijk, het katholieke
België met jaloersche oogen wordt aangezien.
Wordt in Duitscliland eindelijk de onderwijs,
kwestie opgelost, dan zal dat toch nimmer
zijn in den geest dien onze onderwijswetge-
viug kenmerkt. Men heott er immers niet ge
leend den strijd, den tachtigjarigen geestelij
ken strijd onzer vaderen, den strijd der baan
brekers om Christus Koning' Zijn plaats te
geven in bet s-ttatsbc-stel. Ziet naar het katho
lieke Brazilië, ziet naar het katholieke Mexico,
Men heeft er den strijd onzer vaderen niet
gekeild. O zeker, er zijn ook daar katholieken
genoeg. Duizenden martelaren zijn er al ge
vallen, en duizenden staan gereed om hun
leven te geven na hen. Maar waarom moeten
zij hun leven geven? Omdat zij den strijd on.
zev vaderen niet hébben gekend, den strijd,
niet van Schaepman alleen, maar van hein
vooral.
-'-i- i-1 -wi- :.;i 4rr--: ïS&tEkLi.jk;ij JEL'.fcLiffiu, -
VOOR VIJFTIG JAAR.
Uit de „Nieuwe Sollied. Courant" van.
24 Maart 1S78.
In een Romeinseiji-e eo-irespo-iidentie van het
.(Journal de Bnuxelles" feaen we het vol
gende: Heden (17 Maart) ontmoette ik in het
meest gastvrije' klooster van Rome twee pries,
tfers en een leek van Nederland. Een der
priesters, de Weleerw. heer P. J. v. Leeuwen,
pastoor van de H. Maria Visitatie te Schie
dam, komt voor de H Congregatie der Ritus,
sen de bevestiging bepleiten van de openbare
vp,roering, sedert onheuglijken tijd aan de
H. Liduina, die te Schiedam werd geboren,
bewezen. Hij is postulator van de zaak en
Z. Em. Kardinaal Pietra werd door den
nieuwen prefect der Congregatie, Kardinaal
Bartol'inu, tot rapporteur benoemd,
VOOR YIJF-EN-TW1NTIG jaar.
Uit de „Nieuwe Sehied. Courant" van
21 Maart 1903:
Burgemeester' en Wethouders van Schiedam
brengen ter kennis van belanghebbenden, dat.
op Maandag 30 Maart a.s. een schouw zal
worden gedreven over- den Noordvestsih.g'ei,
Burgemeester en Wethouder van Schiedam,
Versteeg; de secretaris, Wy te-ma.
Uit hetzelfde nuihiuer:
Door de afdeeiing Schiedam van den Ned.
R. K. Volksbond is een circulaire aan de
branders-patroons verzonden,' waarin op grond
dat in vele branderijen nog.de gewoonte be
staat om te werken op cbrlisteJijlke feest
dagen, zooals Tweede Paaschdag, Hemelvaarts
dag enz. als waren dit gewone arbeids
dagen beleefd, doch dringend verzocht
wordt, indien de gewoonte van stilstaan op
voornoemde dagen niet Jisstaat, zé alsnog te
willen invoeren.
Uit de „Nieuwe Sehied. 1 Courant" van
24 Maart 1903:
De kiezerslijst op heden dö'or Burgemeester
en Wethouders iquttffeaient, bevat 2871 kie
zers voor leden van de. Tweede Kamer, 2865
kiezers voor deProvinciale Staten en 2502
voor den gemeenteraad.
Hier in het Protestantsche Nederland, waar
geen paap den voet zou mogen zetten, zou
men hef eens moeten wagen den vinger maar
uit te strekken om een priester te beleedigeu,
Hij zou vermorzeld worden door den kolossus
van de macht der Rooinscli-Katholieke Staats:
partij
Die Staatspartij voor ons en onze kinderen
te behouden, dat is ons werk, dat is het werk
dat wij hebben te bestendigen, door het credo
pugno van dr. Schaepman tot het onze te ma
ken, door er voor te zorgen dat onze Katho
lieke Staatspartij naast haar credo met het
pugno ik strijd ons Katholieke volk
tot de overwinning kunnen blijven voeren.
(Daverend applaus),
Na een hartelijk dankwoord van den voor
zitter, waarin deze= en onder geestdriftige in
stemming der- vergadering er de nadruk op
legde, dat hij hoopte bit. Bomans ook a'.s
politicus nog' vele jaren te zien werken in liet
strijdend korps der R- K. Staatspartij, zon
gen de zangers der vereenigd-e kerkkoren on
der leiding vto den ftee-r H, Veuge-ievs het
door dezen gecomponeerde geestdriftige SI
Liduinailied en het pieuze Jesu Dmleis van B
Kothe.
Het woord was vervolgens aan den zeer.
eerw. pater B. H. Molkeuboer O.P.
Rede Pater Molkeuboer
We bekooren ons, aldus spreker, wel dief*
in het geheugen terug te roepen, dat dit Jaar
de 25ste verjaardag van liet sterven van dl'.
Schaepman wordt herdacht. Het is naar aan
leiding van dit feit, dat thans een actie ls
op touw gezet over geheel Katholiek Neder
land.
Wat momenten hebben we beleefd, 25 jaar
geleden, toen de draad berichten uit Rome
elkander begonnen op te volgen, die zijn wan
kelen gezondheidstoestand onthulden, op hst
moment toen we begonnen te beseffen hoe
een gavo Gods hij voor ons war,. Het stille
kleine kerkhof der Germanen waar hij rust,
is voor ons een bedevaartsoord geworden,
„Teutones in pace": do Germanen in vrede,
zoo lezen we in dien verborgen vredigen hoek
van Rome Recht voor ons rijst iiet monu
ment vau 'do Sint Pieter. Hier op dit kleine
«kerkhof, waar eenmaal het rtnpetk lag van
keizer Nero, waar do obelisk, van den Zonne
god, en de eerste martelaren blakerden aan
den vuurpan,!, hier bij de Germanen ligt onze
German, onze speurman, een man, een groote
onder de grooten, door Duitsehers en door
heel de wereld ons benijd. Hier rust hij aan
den voet. van het graf van Petrus. Rechts in
den muur vinden we zijn scherpe profiel, door
Pier Pander gebeiteld. Hier rust hij, hier rust.
de priester zonder zijn kelk, de dichter zon
der zijn pen, de staatsman zonder zijn woord,
de strijder zonder zijn zwaard, de monsignore
zonder het paars, verdeemoedigd in het ba.
bijt der Minderbroeders. Als een waardige
zoon van Leo XIII der Franciscaanschaa
paus, stierf hij als tertiaris,
VAN BOVENSTAANDE 3]JARIGE HOND
„Boulde Wall" wordt beweerd, dat hij 300
woorden, uit zijn kop kent, en er ook gebruik
van maakt. Het beest, dat eigendom is van
een zekéren heer Tompkins in New-York, zal
door de Amerikaansciie geleerden worden
onderzocht.
Schaepman was onze laatste bevrijder.
SchaejJhian heeft Roomsch Holland groot -ge
maakt, maar Rome heeft Schaepman groot ge
maakt; daar heeft hij de volle schoonheid
van de Roomschheid gedronken.
Als ergens de religieuze en godsdienstige
heropbloei van Nederland wordt toegejuicht,
dan in de stad der zeven heuvelen.
Dien heropbloei hebben we, rechtvaardig
heid maakt ons ten nlicht het te erkennen,
aan Schaepman te denken. Niet slechts door
zijn politieke werkzaamheid, maar ook door
zijn pen en zijn Woord, waardoor duizenden
uit de indolentie werden opgewakkerd. Wat
ons in licm treft, dat is de daverende klop,
het bruisclien van zijn rindcrend leven. Hij
was een dynamo van leven, van nooit versa
gende actie. Het leven heeft dezen meuseh
nooit overrompeld. Hij lag er niet onder, hij
stond er boven. Hij heeft het leven, zijn le
ven beheerseht met een mannelijke forschheid,
zonder bravour, zonder pose, hij de politicus
.zonder politiek, eerlijk, oprecht, royaal.
Als. tijdgenoot ons nabij, staat hij 11a 25 jaar
toch ver genoeg van ons af, om de kleine
critiek die hem omgaf van 011s af te schud
de;». Hij had zijn menschelijke fouten. Maar
hoe valt dat weg, bij het eene groote dat hij
was onze emancipator, onze bevrijder, onze
bronzen klok aan de lage landen der zee, een
man die al zijn gaven vorstelijk breed voor
zijn land, zijn volk, zijn vorst en Kerk ge
bruikte, voor de heerlijke zaak die hij diende.
Hadden wij toch het historisch besef, dat
wij vastzitten aan het voorgeslacht en aan de
toekomst, dat wij wat van onze vaderen
hebben overgeërfd hebben om te leven in
zekerheid en vastheid aan onze kinderen.
Schaepman heeft moeilijkheden en tegen
stand te verduren gehad, maar hij heeft
begrepen dat hij met de armatura Dei, Gods
wapenrusting te doen had wat hij als zijn
roeping beschouwde. Zijn geestdrift, zijn
Katholieke geestdrift was tegen dat alles
bestand.
De spontane, vurige, dreunende geestdrift
van zijn verzen is voor velen een weldaad
geweest. Als wij in onze jeugd Schaepman
lazen, hem declameerden, dan werd ons bloed
warm; wij dronken geestdrift, we zogen
Roomsch bloed. Ware het beter geweest, als
wij zuur waren geworden van de moderne
hyper-critiek? Van Schaepman bejiben we ge
noten; we leerden van liern de liefde, de
sprankelende levensblijheid.
Schaepman was breed van gemoed; hij
wist allen tevergeven en vergetenhij was
geducht als polemist, maar ook hier was hij
een edelman; overal herkent men den grooten,
den eerlijken, den genialeu strijder.
Van de kunst eisehte hij, dat ze sociaal
zou zijn. Kunst om de kunst was hem een
gruwel; kunst moest zijn vool' de gemeen
schap en ze moest deze opvoeren tot God.
Zijn kamer te Rijsenburg was een bibliotheek
en tegelijk een kunstmuseum. Vooral naar de
middeleeuwsöhe kunst, de middeleeuwsche
kathedraal en de gothiek ging zijn hart.
De gothiek was voor hem de stijl van de
Kerk, zooais het la-tij n haar taal.
Van de moderniteit wilde hij Diets weten.
Voelde hij dan niets voor vernieuwing? Toch
wol, maar op de beweging van SO rustte de
vloek van het atheïsme en daarom stond hij
daar wantrouwig tegenover. Ook op kunst
gebied heeft Schaepman voor de Nedcrland-
sche Katholieken emancipeerend werk ver
richt. Hij heeft geestdrift gewekt, hij heeft
ons met zijn gedichten en redenaarsgaven ook
cultureel opgevoed. Schaepman als spreker
sleurde de massa met zich mee, dan was hij
ouzo Bossuct. H ij was de eerste groote
Nederlandse h« redenaar van die klassieke
postuur. Hij heeft volle zalen geëlectriseerd
en zielen hij hossen in brand geschoten. Hij
beoft bewezen dat de Nedevlandsche taal de
geleider is voor de verhevenste gedachten. Hij
heeft de parlementaire welsprekendheid ge
schapen of ten spits gedreven. Zijn parate
kennis, zijn alzijdige belezenheid stelden elk
onderwerp in het midden der belangstelling.
's Maandags repetitie Muziekgezelschap St.
Ambrosius, 8 uur, R. K. Volksbond.
lederen Maandagavond clubavond R. K.
Damclub I. D. O., Patronaatsgebouw Lange
Haven; aanvang 8 uur.
lederen Maandag repetitie R. IC. Gemengde
Zangvereeniging Lorenzo Perosl. Gebouw R. K.
Volksbond (groote zaal). Aanvang half negen
precies.
Dinsdags bestuursvergadering R. IC. Metaal-
bewerkershond „St. Eloy" Gebouw R, K. Volks-
bond.
Eiken Woensdagavond R. IC. Burgerjonge-
lingenvereeniging „Kath. Streven", Gebouw
ICath. ICring, Aanvang half zeven.
lederen Woensdagavond van 7 uur tot halt
9 zitting bestuur Spaarfonds R. IC. S. V Excel,
sior: Gebouw R. K Kring.
lederen Woensdag Repetitie IConinkl. Man-
nenzangvereeniging „Orpheus". Gebouw R. IC.
Volksbond. Aanvang half negen.
Eiken 2en en 4en Vrijdag van de maand ver.
gadering Katholiek Leven, Gebouw Katholie
ke ICring 8 <4 uur precies.
24 Maart: Groote Schouwburg, Pygmalion
(Rott. Hofstadtooneel) 8 uur (voor volw.),
Groote Doelezaal, generale repetitie Toon.
kunst (Matthaus—Passion), 7 uur. Tivoli-
Scliouwburg, Vorstenschool, (Nw. Rott. Too.
neel), 8 uur, (voor volwassenen).
25 Maart. Groote Schouwburg, Pygmalion
(Rott. Hofstadtooneel) 2 en 8 uur (voor,
volw.). Groote Doelezaal, Toonkunst (Mat.
fchiiusPassion), half 2 uur. Tivoli-Schouw.
burg, Vorstenschool, (Nw. Rott. Tooneel),
S uur, (voor volwassenen),
26 Maart: Tivoli-schouwburg, De Pastoor
van Neuvlllette (Nw. Rotterd. Tocneel) 8 uur
27 Maart: Groote Schouwburg, Klein
Eyolf, (Rott. Hofstadtooneel), 8 uur, (voor
volwassenen).
Hoe hebben we Schaepman vaak gemist;]
het begon al na zijn dood bij de misdadige
spoorwegstaking. Wat wij ook in de Kamer
hebben aan vlotte degelijke, alzijdige leden,
van een scherpe, breede vermorzelende
eloquentie is geen sprake meer. Stelt 11
voor een Schaepman tegen van Lingbeek en
Kersten, hoe zou hij ze met zijn eloquentie
hebben verscheurd.
In zekeren zin vormen de Chronica Sehaep-
mau's cultureel testament. Z'n opvattingen
over de moderne samenleving zijn voor een
goed deel ook thans nog actueel. Als we de
politieke verhouding van de Katholieken tot
de S. D. A. P. willen kennen, de zonzijde
en schaduwkanten van een eigen Universiteit,
onze plichten ten opzichte van Indië, de
sociale taak van de kunst enz., dan leze en
lierleze men Schaepmans Chronica. Gestorven
spreekt hij hier nog.
Wat air. Bomans gezegd heeft over uw
offervaardigheid tot stichting van een dr.
Schaepmanfonds, spreker onderschrijft het
gaarne. We zouden phrase-Katholieken zijn,
als we niet het werk van Schaepman gingen
voortzetten en zorgden dat het wordt voort,
gezet tot in lengte van dagen. In dit jaar
dat we den 25sten verjaardag van Schaep-
111 a lis dood herdenken, valt ook de 75sten ver
jaardag van liet herstel der Kerkelijke
hiërarchie. Wat hebben wa ln die 75 jaar
opgebracht voor kerken, kloosters, scholen,
instellingen van weldadigheid, rle pers, mis
sies enz. Dat loopt in de tientallen millioenen.
En zijn we er te minder om? Laten we voor
onze voorouders niet onderdoen docli een
monumenten aère perennius stichten voor
de Roomsche toekomst. Schaepman is voor
ons geworden een leuze, een banier, 0111 ons
ten strijde tat roepen tegen de infernale
machten die ons belagen. Met de kracht des
Allerhoogsten zullen we handhaven wat li!J
ons nagel-aten heeft. (Daverend applaus.)
In een diepgevoeld dankwoord vertolkte de
heer Mouwens de gevoelens der aanwezigen
voor de schitterende rede waarop pater Mol
keuboer hen had vergast. Na een korte op.
wekking van den voorzitter om het resultaat
van deze vergadering 0111 te zetten in een
warme offervaardigheid ten behoeve van het
dr. Schaepmanfonds, werd nog het „Aan U,
o Koning der Eeuwen" gezongen, waarna de
bijeenkomst werd gesloten.
Wc willen ons overzicht van de geestdrif
tig verloopen vergadering niet sluiten, zonder,
ook de voorzitter had liet nie,t vergeten, een
woord van hulde aan de- gezamenlijke zangers
onzer terkitoven dia op zoo voortreffelijke
wijze den avond hebben opgeluisterd en die
ons opnieuw onder den indruk hebben ge.
bracht, in welk een rijkdom aan geschoolde
zangers wij ons mogen verheugen. De samen
zang' dien ze ten beste gaven, was zoo heer
lijk geperfectlonneerd, dat het ook voor den
muzikalen fijnproever een genot was naar,
heil te luisteren.
Door de dames-leden van de federatie van
R. K. prcpaga.nda-clulis werden in de zaal
Schae-pman-medailles ten verkoop aangeboden,