f een voorbeeld. 1923 DlfO£ BLAD PAGINA 2 GROOTE VEILIGHEID B!J HET TREINVERKEER DE NEDERLANDS CHE SPOORWEGEN SCHAFFEN STALEN D OORGANG SRIJTUIGEN AAN ENORME VERBETERING VAN MATERIAAL f ONTAARDING MÈRE CÉLESTINE DE LACR05X - XI DE LITURGISCH CONGRES TE LEUVEN AUTO IN VOLLE VAART TEGEN EEN BOERENWAGEN PRIESTERJUBILEA HEEMVAART EN DE DRANKvVEER- INTERACADEMALE DE ONTVLUCHTING UIT DE GEVANGENIS TE SCHEVEN1NGEN Kellogg, de Amerikaaasche minister van )uitenlandsche zaken, die momenteel te Pa- >ijs vertoeft, om bet anti-oorlogsverdrag te todertöekenen, beeft de anti-godsdienstige jieeren te Parijs een gevoelig lesje gegeven Zonder een woord te spreken. Als alle andere hooge bezoekers begaf hij zich naar het graf van den Onbekenden Soldaat. Maar hij stelde zich niet tevreden jmet een krans neer te leggen of het hoofd te 'ontblooten. De minister van de machigste republiek der wereld knielde neer en bad. Het stilzwijgend maar daarom des te lui der sprekende gedrag van den grijzen Staatsman maakte een diepen indruk op de Inenigte toeschouwers. Toen Kellogg op stond en naar zijn auto ging, ontblootten allen eerbiedig het hoofd. Het voorbeeld van den Amerikaan zal meerderen, die het bidden vergeten of onnoo- 'dig achten, we! een oogenblik tot nadenken hebben gebracht. Vooral de heeren-ambtena- ren te Parijs, die over het algemeen nogal van het anti-kerkelijke hondje gebeten zijn, zullen wel even zeer verbaasd gekeken heb ben en niet geweten hebben wat ze zagen, toen een minister uit de groote en vrije re publiek knielen en bidden ging! In het nieuwe wetboek van Tsjecho-Slowa- Idje wordt het dooden'van zieke mcnschen, Wier toestand hopeloos is, toegestaan. Als twee dokters toestemming hebben gegeven, mogen ook menschen die geen artsen zijn 'den moord bedrijven. Wij schrijven „moord", want men kan hei 'dooden van ongeneeslijke menschen met geen ander woord bestempelen. In Tsjecho- SlovVakije wordt eenvoudig de natuurwet op zij gezet; het groote gebod „Gij zult niet 'dooden", is voor de heeren te Praag blijk baar niet geschreven. Zij vertoonen werke lijk wel de laatste uitkomsten van een be schaving, die even heidensch is als in het oucfe Rome. Ook dèhr er in Griekenland hadden de „wijzen" goed gepraat, dat men „onnutte" schepselen wel dooden mocht. En zijn zieken niet verbazend onnuttig? Natuurlijk ia de grens zeer willekeurig getrokken. Ieder be grijpt, dat men even goed kleine kinderen en Oude menschen en krankzinnigen en lam men en blinden en dooven, dooden mag. Het zijn allemaal ongeneeslijke onnutte menschen; zij brengen niets aan of in en leven maar op kosten van anderen. Er is nog niet zoo ver geredeneerd, maar 'dat komt omdat de „verlichte" menschen bijzonder langzaam denken. Als hun „be schaving" maar ver genoeg vordert, zullen J5H ook de uiterste gevolgtrekkingen wel ma- ^en'uit hun verworden, beestachtige opvat tingen, die gevolgd zijn op totale verwer ping van het Christendom. De jubileerende overste van Boldershof" te Druten. GEDWONGEN FRANKRIJK TE VERLATEN, VOND ZIJ HIER EEN TOEVLUCHT. Te gelijk met het 25 jarig bestaansfeest van Huize „Boldershof", het R. K. Gesticht voor vrouwelijke Zwakzinnigen te Druten, dat Vrij dag werd gevierd, herdacht Mère Céiestine de la Croix, die al die jaren het huis als overste beeft bestuurd, den zilveren verjaardag van fcaar opofferend liefdewerk in Nederland. Na Sloor de Fransche anti-clericale wetten te zijn gedwongen haar geboorteland. Frankrijk, te y-er laten, waar zij te Paimboeuf, bij Nantes, yele jaren bloeiende scholen had bestuurd, ycmd zij met eenige zusters in ons land een (toevluchtsoord in het oude doktershuis van pr. Sauter, bekend onder den naam van Huize „Boldershof". In de Fransche huizen der „Filles de la Sa- gesse" zijn de kinderen en pensionnaires in goeden eenvoud gewend de moeder overste (toet „Bonne Mère" aan te spreken en deze ti tel is op Huize „Boldershof" ook voor Mère Oélestine bewaard gebleven. Meer dan een ti tel is deze benaming ten opzichte van haar een (kenschetsing van haar hoedanigheden, want JsJJ is in die 25 jaar inderdaad een „goede moe- jleT" bij uitnemendheid geweest voor de arm- pten der armen, aan hare zorgen toevertrouwd. Maar niet alleen is zij een „Bonne Mère", zij Is ook een echte „Dochter der Wijsheid" en feeds jaren geleden heeft zij begrepen, dat men ,Van deze kinderen dooT een speciale opvoeding ,bn «en specifiek daarop ingericht onderwijs geel wait meer maken kon, dan men ooit ver- jjtaoedde. Slechts zij, die zulke kinderen van na bij kennen, kunnen zich een voorstelling ma ken van de ijzeren volharding en de intense toewijding, welke hierbij wordt gevraagd. Maar boven dit alles staat de opvoeding tot .bruikbare menschen, tot nuttige leden, zij het yan deze kleine gestichtsmaatschappij, zij het en bij verschillende blijkt dit nog mogelijk i»- van de groote maatschappij daarbuiten. Zoo helpen velen mee in de huishouding, in keuken en tuin; anderen volgen den knip- en haaicursna, leeren verstellen, wasschen en Strijken en op deze wijze wordtin den loop fler jaren aan zeer vele der zwakzinnige meis jes tot haar eigen groote voldoening het nuttig 'gebruik harer handen geleerd. Waarlijk, Mère Céiestine heeft door haar (jyerk aller waardeering verdiend en aller har telijke gelnkwenschea voor al datgene, wat zij, Ondersteund door haar zusters en geholpen floor haar voor deze speciale taak zoo bijzon der aangelegde leekenonderwfjzeres, mej. M. L. Kulnders, ten behoeve der zoo misdeelde (jdnderen in Huize „Boldershof" tot stand heeft 'gebracht. De heer Ir. E. Bollemian Kijlstna, afd. chef le kl. der Nederlandsche Spoorwegen, schrijft In het Tijdschrift: „Spoor en Tramwegen", van. 21 Augustus, het volgende Door de N. S. worden In dienst gesteld doorgaugsrijtuigen le en 2e klasse en 6 door. gangsrij tulgen 3e klasse van een nieuw type. Het ontwerp dezer rijtuigen is geheel gemaakt op de oonsfcrnotiebureaux van den Dienst van M. en W. der N. S. De rijtuigen zijn gebouwd bij de f irma Beynes en bij Werkspoor. In de eerste plaats dient te worden vermeld, dat het geheele geraamte met de plaat bek lea ding evenals alle in de laatste jaren voor de N. S. gebouwde rijtuigen van ijzer is en geklon ken. Bij dit ontwerp is echter nog een stap verder gegaan dan vroeger en is het dak even eens van opgeklonken plaatijzer. Zooals bekend is, biedt de .steel car" een grootere veiligheid voor de reizigers bij botsingen, vooral wanneer bovendien de kopwanden zijn versterkt. Er is een rijtuighelft voor rooken en een voor niet-roofcen. De AB-rijtuigen hebben twee le klasse ooupé's, een facultatieve le/2e klasse coupé en vijf 2e klasse afdeelingen, de 3e klasse heeft 10 coupë's. De belde typen zijn even lang, hebben dezelfde onderstellen en vele andere onderdeelen gelijk. De lengte "bedraagt zonder buffers 20.5 meter, d. w. z. 2 M. meer dan bij het electrische mate rieel en nog pl.m 1.5 M. minder dan de nieuw., ste slaap- en salonrijtulgen op het vasteland van Europa. De coupé's le klasse hebben 4, tweede klasse 6 en 3e klasse 8 zitplaatsen per conpé. Het gewicht der rijtuigen is ten gevolge van de groote lengte en de verschillende syste men van remmen en verwarming gegroeid tot 50 ten, een gewichtsaangroeiing, die niet buL tensporig is en algemeen wordt waargenomen. Dé rem-'^m verwarmingssystemen zijn noodig om een verkeersmogelijkheid door vrijwel het geheele vasteland van Europa te verkrijgen. De rem-inrichtingen bestaan uit: a. Snelwerkende Westinghouserem met auto matische Svenska-remversteller, in een groot deel van Europa in gebruik; b Zoogenaamde hoogedruksnelrem, zooals in gebruik bij het electrisch materieel ter ver grooting van het remvermogen en verkregen door toevoeging van een tweede Westijyjbouse IS DE H. MIS EEN OFFER? Plechtigheden op Donderdag Dr. Dom Robertas de Muynck O.S.B., der abdij Affllghem, opende den Woensdag met een geleerde verhandeling over het H. Misoffer. Doel van spr. was sommige geloofswaarheden te doen onderscheiden van theologische gevolg trekkingen, theorieën en veronderstellingen. Een levendige bespreking tusschen de aan wezige theologanten volgde op deze inleiding, waarvoor de voorzitter den spreker uit aller naam hartelijk dankte. Lezingen Pastoor v. Beukeriag. Wij zijn de lezers onzer courant nog een verslag schuldig van de twee lezingen door pastoor van Beukering gehouden over de manier van Mishooren. Men spreekt in onzen tijd zooveel, aldus spr. over missie-actie, men zou meer moeten spre ken over Mis-actie, want zonder deze laatste zal de eerste op den duur niet kunnen bestaan. Oudtijds leefden de menschen de H. Geheimen mee; zij waren rondom het altaar geschaard en namen deel aan hetgeen er geschiedde. Thans zijn zij ver van 't altaar en vergenoegen zich met (de) Mis (te) hooren. Men zou weer de Mis mee moeten doen. Men zou dan ook niet moeten spreken van de Mis tout-court, doch van het Misoffer; het eerste duidt alleen op het wegzenden der vergadering, waarvan den naam op het geheel Is overgegaan. In de Mis zijn drie deelen te onderscheiden; het gebed-, het leer- en het offargedeelte. Men gaat dus naar de kerk om te bidden, te leeren en te offeren. Spr. gaat dan vervolgens de drie deelen in 't bij zonder na. De voorbereiding bestaat in een drieledige zuivering, die in de gebeden aan den voet des altaars geschiedt door schuldbelijdenis en andere gebeden. Dan komt het gebedsgedeelte, bestaande In Inleid in gszang. Kyrie, Gloria'en de Oratlo's, Het leergedeelte begint met het Epistel. De preek Bluit het als uitteg van het voorgelezen Evangelie. Daarna komt het offergedeelte dat de verdere H. Mis beslaat en dat besloten- wordt met de Communie die het offer vervol maakt. Tal van pittige en rake opmerkingen ver hoogden nog het belang dezer rede, die door een dankbaar applaus werd gevolgd. Pastoor v. Beukering hield den volgenden dag nog een lezing over de Doodenliturgie. Jammer dat de sluis, zooals hij het noemde, te vroeg toeging en hij ze niet ten einde kon brengen. Spr. vindt het ten slotte een verkeerd ge bruik, dat de vrouwen en meisjes niet meer naar het kerkhof gaan. Men zegt: zij zouden scenes maken. Spr. is ervan overtuigd, dat wanneer ze de liturgie der overledenen volg den en meeleefden, ze zich sterk zouden ge voelen en In gelatenheid en overgeving aan Gods H. Wil het leed zouden dragen. Kerkhof en grafkunst. Met interessante lichtbeelden liet de heef Valk ons zien, hoe een kerkhof moet worden aangelegd, en hoe de monumenten, zoo er ten minste monumenten moeten zijn, dienen te W-orden gemaakt. m De Donderdag ving aan met 'n H. Mis In den Koptlschen ritus, die werd opgedragen door rèmcyllnder met een bijbeheorenflen uitsohake. laar. Deze inrichting is vanaf de stelbalk-en in en uit te schakelen en maakt het mogelijk onder alle omstandigheden deze rijtuigen in Duitaoh- ïand in treinen, die met Kunze Knorr Sehnell- bremse worden geremd, te vervoeren. In Neder land kan dus de stelkruk op Westiagho-use snelrem blijven staan. c. Nlet-automatische Westinghouserem of Henry rem (werkende met dezelfde remicy Under als de Westinghouserem), noodig voor de P. L. M. in Frankrijk en voor Zwitserland; d_ Vacuumsnelr-ein noodig voor Oostenrijk; 'e. Noodrem werkende op een Westinghouse rem en een vacuunmoodremldep gelijktijdig; f. Schroefrem perkende op een draaistel. De inrichting in het voertuig ia nu zoodanig, dat elke coupé en elk gang-deel 4 kachels heeft, die zoo zijn aangesloten -en verdeeld, dat zoowel in den stand 1000 als 1500 Volt van den hoofd schakelaar, in de standen 1/1 of 1|2 van de coupésehakelaars de capaciteit van de verwar ming maximum resp. tot ongeveer de helft Is teruggebracht. Draaibare hekjes dienen tot ibeschermuig poor den doorgaandea reiziger in plaats van de tot nu toe bij N S. gebruikte naar buiten slaande dubbele deuren die steeds aanleiding .gaven •tot beschadigen van balgen of overga,ngsürug- gen of van de deuren zelf. De 3e klasse afdeelingen hebben .in vergelij king met de bestaande 3e klasse als verbeterin. gen met kunstleder bekleede hoofdleuningen boven de rugleuningen, en hoofdzijstukken tegen de zij- en gangwand tusschen de le en 2e, cm 3e en 4e zitplaats. Armleuningen tegen zij- en gangwand zijn eveneens bekleed. Het lijstwerk is evenals in de AB-rijtuigen van teakhout, de banken zijn van hetzelfde mate riaal. De W.C.'s (aan elk einde één) zijn in AB- en C-rijtuigen volkomen gelijk. Zij zijn geheel wit geschilderd; pijpleidingen enz. zijn zooveel mogelijk weggetimmerd en toch bereikbaar. Voor waterkannen, voor de in Duitschland gebruikte kleine headdoekjes en voor vuile handdoeken zijn kastjes aangebracht. De rol voor den handdoek ontbreekt natuurlijk niet. De houten closetpapierkaatjes zijn door metalen vervangen. Alle bronzen deelen in de W.C.'s zijn verchroomd. den ZeeTeerw. Pater MayzeT, en die hij tevoren verklaard had. Eens te meer waren we ge tuigen van den rijkdom der Oostersche litur gieën en van den luister, waarmede daar het H. Misoffer omgeven wordt. Bijna al de deel nemers der Week waren hij deze H. Mis tegen woordig. In den namiddag w-oonden we gezamenlijk in de kapel de voorstelling bij van de oude plechtigheden der wegzending der openbare boetelingen op Aschwoensdag, gevolgd door hun verzoening op Witten Donderdag. Het geheel maakte op allen een diepen indruk. In smeekende houding komen de boetelingen de kerk binnen en werpen zich voor de voeten van den bisschop, die hun de asch oplegt. Daarna knielen allen neder voor het zingen der boetpsalmen en de Litanie van alle Heili gen (hier natuurlijk aanmerkelijk ingekort). Na afloop staan allen op en de bisschop leidt de boetelingen uit de kerk, hun tot waardige boete en versterving aanmanend. Op Witten Donder-dag staan zij aan de poor ten der kerk, terwijl -door de geestelijkheid andermaal de boetpsalmen en de Litanie wor den gezongen. Deze laatste wordt driemaal onderbroken voor het zenden van twee sub diakens, twee diakens en eindelijk een enkelen diaken naar de hoételingen, om hun troost toe te spreken. Dan worden ze binnengeleid en de bisschop zingt verschillende oraties. Ten slotte krijgen ze de absolutie en werden in de ge meenschap der kerk weder opgenomen. ONZE JONGENSPATRONATEN, He* 2e Nationaal Congres in Den Bosch Aan het programma van bovengenoemd con gres, dat op 25 en 26 September te »s-Her- togenbosch gehouden wordt, ontleenen wij het volgende: Dinsdag 25 September wordt om kwart voor 12 de jaarvergadering gehouden van de leden van het Centraal Comité. Om 8 uur heeft een feestvergadering plaats ter herdenking van het zilveren jubileum der Patronaten in Nederland, aangeboden door de R. K. Plaatselijke Jeugdcommissie. Woensdag 26 September zal Z.- D. H. Mgr. A, F. Diepen om kwaTt over 8 uur een H. Mis opdragen om God3 zegen over het Patronaats- werk af te smeeken. De slotvergadering wordt gehouden om 3 uur. Het Tweede Kamerlid Henri Hermans, zal daar spreken over: „Het Patronaat als instituut van opvoeding voor het leven" en de Weleerw. heer A. J. Brouwers te Hulst over: „Jeugdleider en jeugdleidlng in het Patronaat". Aan het Congres is verboncen een tentoon stelling van lectuur, leermiddelen en spel materiaal ten dienste van het Patronaatswerk. DOOR EEN AUTO AANGEREDEN. Te Sohijndel is de baanwerker de W. uit St. Oedenrode door een auto gegrepen en zeer érnstig gewond. Hij zal gedurende verscheidene maanden zijn werk niet kunnen verrichten. Onder de gemeente 's Heer Arendskerke is de imotorrjjder M. wonende te lerseke met yolle vaart gereden tegen «en boerenwagen, dié uit een zijweg kwam. De man werd ernstig ver wond per ziekenauto naar het ziekenhuis té Goes vervoerd, terwijl wagen en motorrijwiel |n beslag werden genomen voor het politioneel Onderzoek, PASTOOR J. JORNA S.J. Gistren vierde de ZeerEerw. Pater -J. Jorna S.J., pastoor der parochie van O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen aan de Elandstraat te Den Haag, zijn zilveren priesterfeest. Om half 9 kwam pastoor Jorna, vergezeld van Pater C. v. Me-erend onk S.J. en het parochiaal kerkbestuur, aan de kerk aan. Toen de jubilaris in het priesterkoor had plaats genomen, beklom de Z.Eerw. Pater C. v, Meerendonk den kansel en hield een toe spraak, waarin hij den jubileerenden herder namens de parochianen welkom heette en hem dank bracht voor hetgeen hij voor de parochie van O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen gedaan heeft. Hierna celebreerde de jubilaris een kort Lof Gistermorgen om 11 uur droeg pastoor Jorna een plechtige Hoogmis op. NA DE DAGEN VAN DE TREKSCHUIT Het leven een automee Onze kinderen stappen tegenwoordig van den kinderwagen over in een auto. Men zou Kun eigenlijk niet meer behoeven te leeren loopen, zooveel te minder kans hebben ze te worden -oveirbden. Een jongen van een jaar of acht negen onderscheidt al van verre -de verschillende auto-merken, op -dat gebied Is bijna iedere jongen expert, en het behoeft hem waarlijk niet geleerd te worden. Als men vroeger aan een jongen vroeg wat hij wilde worden, dan zeide hij „politie agent" of „officier", of „zeeman", er zat altijd iets heroïeks in z'n antwoord, thans droomt elke jongen van zoo spoedig mogelijk te leeren chauffeeren. Ook het meisje en de vrouw droomen tegen woordig niet meer van een nieuwe, mooie japon, maar van een eigen wagen, net als baar vriendin er een heeft. Vroeger had de man nog de ambitie om het nog ooit In z'n leven te brengen tot een equipage, wat beteekende, dat hij wat bereikt had In het leven. Nu begint hij zijn carrière met zich een wagen aan te schaffen. Man en vrouw stappen niet meer in het huwelijksbootje, zij wippen samen" in een wagen. Vroeger was het ideaal in het jong Hol- landsch binnenhuisje een piano te bezitten, tegenwoordig komt het er in huis minder op aan, men is toch zooveel mogelijk „van huis" met den wagen. „Spreek met Loeb", lezen we in de tram en 't komt in orde". Het afbetalingssysteem wordt tegenwoordig niet bedenkelijk meer geacht, het eerst wat men zich tegenwoordig het gemakkelijkst aanschaft is een wagen op afbetaling. N Er zijn tegenwoordig afzonderlijke banken van leening, waar men z'n wagen kan ver panden, als het blijkt dat het auto-rijden wel wat hooge eischen stelt aan de portemonnaie. Men gaat niet meer eenvoudig uit wandelen, men gaat per dag minstens een uurtje uit toeren, en den Zondag wordt heelemaal aan den auto besteedt. Men kent tegenwoordig geen andere pompen meer langs den w«g dan. benzine-pompen. De eenige „school", die den modernen mensch nog interesseert, is de chanffeursschooi Ook voor de moderne vrouw komt het huls- houden er niet meer op aan, als zij maar een wagen kan „besturen''. Gok de vrouw wil niet meer aan „band,en" liggen, maar een band omleggen verstaat ze wel. Jaren terug keek men angstvallig bij den ingang van een straat of men er wel binnen mocht rijden, tegenwoordig kijkt men allereerst uit of men er wel mag „parkeeren". Het vakblad heeft een „tentoonstellings kalender'*, denk hier niet aan een schitterende expositie van oude of nieuwe meesters, die de roem zijn van een land en de trots van een natie. Maar men leest.: September 192-8 Automobieltentoonstelling te Praag 414 October A ulo mobiel lent eons telling te Parijs; 818 November Automobieltentoonstelling te Londen 11-20 November Automobieltentoonstelling te Berlijn; 819 December Automobieltentoonstelling te Brussel. Men gaat er natuurlijk heen met den eigen wagen, wii hebben al een poos met het zelfde merk gereden, 't wordt tijd, dat wij weer eens met iets nieuws voor den dag komen. Vroeger als er een jubilé gevierd moest worden, dan bedacht men den jubilaris met een mooie fauteuil, of met een pendule met candelabres. De moderne mensch zit tegenwoordig niet meer thuis, een fraaie con duit-interieur lijkt hein een passender en ook welkomer ge schenk. In de dagen van de trekschuit vroegen wij elkander „hoe vaart gij?" thans zouden wij naar de eischen des tijde moeten informeeren „hoe rijdt gij?" 't Is niet „all right", maar „alles Tijdt'1" Het leven wordt een auto-race. Men rijdt ten doop per auto, per anto naar het Btadhuis, op huwelijksreis, per auto voor zaken, per auto voor amusement, per auto ter begrafenis, niet ter ruste, maar ter laatste stopplaats. Onze steden worden te eng, onze wegen te smal voor het mierennest der razende, snorren de, gonzende auto's. "Wij komen niet meer in eikaars vaarwater, maar wij rijden elkaar in de wielen. 't Is auto-1 even, maar het wordt onze auto-d o o d. Onze auto is verzekerd, maar wij zelve val len onherroepelijk aan onzen auto ten offer. Onze auto-trots wordt onze auto-val, „media vita in morte sumus", onze tocht van morgen kan onze laatste autorit zijn. P. H. M. BRAND. Te Rijswijk (N.-B.) is de landbouwschuur van den melkrijder Smits geheel afgebrand. Het jvoonihuls bleef behouden. Te Cuijk is het huls bewoond door de ge- kinnen v. d. B. en v. D. aan den Katwijksche Weg afgebrand. De inboedels werden gered. Gisteren is fe Tilburg in de Stevezandséhe straait een schuur en een gedeelte der boeren woning van de wed. de Brouwer afgebrand. De gogst ging verloren. Het vee werd gered, Achtste zomerbij een komst te Neerbosch. In de ochtendvergadering van Donderda' sprak de Zeereerw. patër R. van Santé O.P. uï Zwolle over: „Mater Sanctae Laetitiae", Moeder der heilige vreugde. De vergadering werd o.m. bijgewoond dooi pater v. d. Tempel O.P., leider der oudste Heem, vaartgroep, pater dr. Sassen en prof. dr. We) sehen O.P. Moeilijk is het iets te zeggen over de H Maagd Maria, aldus spr., de Mystieke, die zlcj tijdens haar leven zoo verborgen hield, terwij- toch haar leven an dat van haar Goddelijken Zoon, ons het meest dierbaar is. Aan de litanie der H. Maagd Maria zou nog terecht kunnen toegevoegd worden; Mater Sanctae Laetitiae. Toch wordt de H. Maagd het meest vereerd als de Moeder van Zeven Smarten. Maar juist daarom is zij de Moeder der vreugde, omdat zij de Moeder der Smarten is. De hoogste vreugdo immers kennen zij, die het meeste lijden. Des middags was er vergadering voor de Heemvaart Interacademiale. De Zeereerw. pater Sassen O.P., uit Utrecht, sprak vervolgens over de innerlijke verdieping van onze godsdienstige kennis. Het is immers het streven van Heemvaart, aldus spr., God en de goddelijke dingen beter te leeren begrijpen. Verdieping van die kennis, dat is het Christe lijk leven; die verdieping zal en moet leiden tot liefde. Godsdienstige kennis is voor de In- tellectueelen van het grootste belang. Aan het eind der bijeenkomst werd als secre- taris-pennigmeester geïnstalleerd de heer B. v. Breukelen nit Utrecht. Een opvolger voor den voorzitter, den heer J. Wils uit Nijmegen werd nog niet gevonden. In de avondvergadering sprak de studente Annie Koop uit Nijmegen -over „Vreugde en Aposto'r.nt". Wij beoefenen, aldus spreekster, de ware vreugde door hidden, leven voor anderen, blij aanvaarden wat God ons geeft. Het groote middel om dit apostolaat aan te nemen en frisch te houden Is de H. Communie, besloot spr. De laatste vergadering van de studenten- bijeenkomst werd gehouden in de open lucht, bij -den ouden molen te Neerbosch. Spreker wa3 hier -de Weleerw. heer Piet Kok uit Breda, die ia een geestige Inleiding een samenvoeging gaf van wat op deze zomerbijeenkomst was behan deld van de ware vreugd. Op het zonnige ruime veld werd de Zeven sprong nog eens gedanst, schalden de liederen nog eens op, waarna men zich weer naar het St. Dominicusoollege begaf. Als plechtig slot van deze welgeslaagde zomerbijeenkomst werd in de kapel van het Dominicaner college een Lof met Te Deum ge houden. V. d. Brande aan een scherp verhoor onderworpen. WAAR HET ZAAGJE VERBORGEN LAG. De politie heeft den tweeden vluchteling uit de Schevemingsche gevangenis, die te Dordrecht Is aangehouden aan een langdurig verhoor on derworpen. Hij weigerde echter beslist eenige mededeeling te doen omtrent de verblijfplaats Van de twee nog niet gevonden uitbrekers. Toen de commissaris Kramer hem vroeg of het juist was, dat zij hun Belgischen kameraad in den eteek hadden gelaten zooals deze bij zijn verhoor had voorgegeven ontkende hij dit echter ten sterkste. Volgens zijn zeggen zouden zij elkaar in de duisternis kwijt geraakt zijn. Overigens was B. niet erg mededeelzaam. Op de meeste vragen, welke hem gedaan werden, antwoordde hij, dat hij er eerst nog eens over denken moest of dat hij dat later wel zou zeg gen. Een nauwkeurig onderzoek heeft de plaat3 aangewezen, waar het zaagje verborgen was. De eerst-aangehoudene had verklaard, dat hij het zaagje over den muur had weggeworpen. Dit is niet juist gebleken. De zaag was gestopt in een voeg tusschen enkele steenen, vlak onder het tuimelraam, waardoor de ontvluchting plaats had. HET ONGELUK TE BERGEN AAN ZEE Het te Callantsoog aangespoelde lijk la herkend als dat van den 16-jarigen P. Sougë uit Alkmaar, die te Bergen aan Zee hij het baden verdronk. ERNSTIGE VAL Vrijdag viel de landbouwer Ant. B. te Oudenbosch, van een kar, beladen met "haver, Hij bekwam een hersenschudding. Hij i3 van de H.H. Sacramenten der Stervenden voorzien. BLIKSEM INGESLAGEN. Te Kerkdriel sloeg de bliksem in de woning van Joh. v. Gessel. Het huis is geheel afge brand. Tijdens het onweer, dat Vrijdagnacht boven Westelijk Noord-Brabant woedde, sloeg de blik sem in het woonhuis van den landbouwer G. te Halsteren; het brandde grootendeels af. Tijdens een hevig onweer sloeg Zaterdag nacht de bliksem in de door 2 gezinnen bewoon de boerderij, Het Kattennest te Doetinchem. Het huis brandde totaal af. Eenige varkens en kippen kwamen in de vlammen om. Vrijdagavond sloeg de bliksem in een der schuren van den landbouwer H. P de Jonge te Waterlandkerkje (Z..) Twee schuren en de ge heele oogst gingen verloren. BOSCHBRANDL Onder Riel bfl Tilburg zijn ongeveer 7 H.A, bosch en heide verbrand. GIFT VAN PRINSES JULIANA. Het Koningin Emmafonds (Fonds voor Oudeu van Dagen) "heeft van H, K. H. Prinses Juliana, pen belangrijke gift ontvangen, t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 10