lier vanBoowijk
B. E1JSBOUTS
Adverteert in dit Blad.
KASTEELEN
f
HSJLP1NE S
FIRMA G. J. ROSSMÖLDER
KABOUTERS
Winkel met Lunchroom en Tearoom
ASTEN r=~
T
Stommen
„MUSIS SACRUM"
ORANJE - f EEST
FLINKE JONGEN
Bloemenmagazijn „CORONA" Hoogstraat 175
SCHLATMANN Co. - Kieedingmagazfjnen
He d e deelaeig
'ié
Gebruikt bij ons Uw Twaalfuurtje
TORENUURWERKEN
ADVERTEEREN MET BELEID
BOUWT HUIZEN ALS
nflH
MAANDAG 26 AUGUSTUS 1928
EERSTE BLAD
DE GODSDIENSTVRIJHEID IN
JsED.-INDië.
GRAAFSCHAPS VOLKSLÉVÉ
PAGINA 4
Jnc
f;iP
XwË
doof (jo voorst
té ZutphëH,"iiïf
GETROUWD:
Verven
COIEV?.ARSTEEG No. 4-8
Telefoon 68947
na 6 uur 68283.
Bij ons 1ste klas werk
en nochtans billijke
prijzen.
Verven
Stoomen
1F-'' nri fr'iiagi t "Uii»
gevraagd
publiek verkoopen:
H Vernietigt SNEL en PIJNLOOS EKSTER00GEN, EELT en WRATTEN i
ff
Eenig Fabrikant T. VLASKAEV3P Jr». i
JOS. HARTOG, Gedipl.Opticien, met 36-jarige ervaring
Hoofdsteeg 17 Rotterdam. 5ÏST"
-S3 LUXE BROOD- EN BANKETBAKKERIJ
MOLENSTEEG 22-30 - ROTTERDAM
Bezoekt onzen schitterend ingerichten
BEURS LUNCH f 1.- met Soep en keuze uit 6 Plats
ANGELUS LUIDWERKEN
KLOKKEN EN CARILLONS
VRAAGT PRO PECTUS E\T PRIJSOPGAVE
Nieuwe ervaringen uit de Batakmissie.
Enkele maanden geleden citeerden we uit hét
to 1 on i k ai M i s s ieT ij d c h r 1 f t"
n belangwekkend! ibescko|w&g Yan een ml3-
onaris uit de Batakldnden ovér de béiemme-
agen van ket missiewerk.
In 'het jongste nummer van genoemd tijd-
jghrlft komt dezelfde missionaris met nieuwe
fezonderkeden inzake de pogingen om de gods-
Jlenstvrijkeid aan kanden te leggen.
"Wij ontleenen aan deze nieuwe mededeelingen
iet volgende
In de tweede kelft van Arpll maakte P.
taateland de gewone kalfjaarlijksoke reis naar
fapanoell. Op dien tocht worden dan zooveel
>ogelijk alle Katkolleken opgezocht. 't Is lm-
êers maar een zeeT schaarsche gelegenkeld.
n daarbij: is de pastoor er dan maar alleen
nor de Europeanen? Waar Katholieken zijn
Van anderen landaard zal kü natuurlijk niet
>alaten ook deze te bezoeken en te doen, wat
hem als zielzorger een plicht Is. Op den 15den
April nu was P. Raateland te Taroetoeng in
de Bataklanden. 't Is daar een tamelijk flinke
Europeesche gemeente, vooral door de aan
wezigheid van eeif groote militaire bezetting.
Na aldaar zijn dienstwerk te hebben gedaan,
'ging de pastoor nog naar een in de buurt lig
gende Bataksche kampong Sipoholon. Daar we
het op alle plaatsen in de Batak-landen onder
vinden, dat de menschen tot ons komen om
nadere inlichtingen te vragen over het Katho
liek geloof, was dit ook hier te verwachten.
En 't gebeurde ook. Had nu P. R. daar weg
moeten blijven Had hij nu dien man aan zijn
lot moeten overlaten, omdat misschien andere
Bataks ook zouden komen en vragen? Mogen
we dien Katholiek maar laten loopen, omdat
ons bezoek aan die kampong de katholiseeren-
den onder de Bataks zou opwekken, en dat be
zoek dus aan de zending niet aangenaam zou
zijn
P. Raateland ging er dus heen, en bezocht
zijn parochiaan. Maar al spoedig werd dat be
zoek opgemerkt. Wat blijft nu onopgemerkt in
zoo'n kampong Er kwamen dus ook anderen,
die wel graag eens van den pastoor zelf wil
den hooren, wat nu juist de Katholieken leeren
over bepaalde punten van den godsdienst. Hit
dergelijke samenspraken blijkt telkens weer op
nieuw, hoe eenzijdig de Katholieke leer woTdt
bezien n.l. van protestantsch-anti-papistisch
standpunt. Dan zijn we natuurlijk daaTom
alleen ai blij eens juiste inlichtingen te kunnen
geven en den laster ten opzichte van de kerk
te kunnen tegenspreken.
Ook hier te Sipoholon kwamen er dus nog
al eenlge menschen tot den Pastoor om eens
kennis te maken en te praten. Geruiraen tijd
sprak hij met hen. Maar toen bleek het, dat
die menschen zeer vérgaande plannen hadden.
Ze spraken er over daar een school te stich
ten voor de Katholieke Missie. Dat was natuur
lijk een onderwerp, waarover de pastoor niet
maar zoo aanstonds heslissen kon. Immers
daarover mag eerst nog wel eens rustig worden
nagedacht. Nu zijn er geen wetsbepalingen, die
dat aan de Katholieke Missie zouden beletten,
doch de pastoor wa3 ervan overtuigd, dat <:r
«eer ernstige consequenties aan vast zaten, zoo
dat daarover al niet veel kon worden gezega
en nog minder toegezegd. Toch wilden de
menschen, dat de pastoor mee zou gaan om
dan vast de plaats te zien, waar eventueei
later die school zou kunnen worden gevestigd.
Wat natuurlijk ook moeilijk kon worden ge
weigerd. Na een paar uren verliet Pastoor
Raateland Sipoholon. Vrij onschuldig heel zijn
gedrag daar. De menschen hadden geheel op
eigen verantwoording met den pastoor gespro
ken over hun wenschen, waarop de pastoor
niets anders heeft toegezegd dan dat er zeker
een pastoor komen zou, wanneer de regeering
het toestond.
Reeds den volgenden morgen was te Taroe
toeng hij de bestuursambtenaren bekend, wat
er te Sipoholon was gebeurd. Blijkbaar ware a
er geweest, die meenden die euveldaad van den
pastoor te moeten aanbrengen.
's Maandags in den voormiddag werd Pater
Raateland door een looper van het kantoor
ontboden hij den Controleur B. B. Zonder eenlg
vermoeden met welk doel of om welke reden
hij daar verschijnen moest, begaf P. R. zich
daarheen. Toen begon de ondervraging, zeer
veel gelijkend op een gerechtelijk onderzoek.
Z.Ed.Gestr. wilde graag zien een officieel stuk,
waaruit blijken kon, dat P. R. ambtenaar was
dus werkelijk In dienst reizende.
Dan deelde de Controleur mede, dat hem be
richt was: P. Raat eland bracht een bezoek
aan Sipoholon. Hem was overigens al bekend,
dat de pastoor er een katholieken Batakker
had bezocht. Natuurlijk gaf de pastoor dat alles
grif toe, nog altijd zich niet bewust, dat er
eenige fout in zou kunnen schuilen. Maar u
hield daar ook een vergadering, merkte de
Controleur op. P. R. maakte toen duidelijk,
dat, terwijl hij hij dien katholiek was, er ook
andere personen binnenkwamen. Ze spraken
samen. „Ook over godsdienst vroeg de con
troleur. Sommige personen vroegen eenige in
lichtingen over den katholieken godsdienst, die
ik niet weigerde en ook niet mocht weigeren,
antwoordde de pastoor.
De heer Controleur zag echter in dit alles
propaganda. Ook was hem Iets ter oore geko
men over de plannen tot stichting van een
school, welke school dan een Katholieke meest
zijn. Hierin was naar de meening van den
Controleur de pastoor ook een heel eind huiten
z'n boekje gegaan. „En u ging met die men
schen mee om een eindweegs buiten de kam
pong een stuk grond te gaan zien, waar ze
dan die school zouden willen vestigen Dat
vond de heer Controleur toch wel propaganda.
Waar die heele zaak i.itging van de Bataks
zelf, zij den pastoor lastig vielen met die
kwestie, waarover P. R. toch geen beslissing
nemen kon, is het heeleimaal onjuist den pas
toor verboden propaganda aan te wrijven. En
dat niet alleen, maar hem voor zulk een op
geschroefde zaak met veel aplomb ter verant
woording te roepen.
Enfin dit verhoor liep ten einde, en P. Raa
teland stond alweer klaar om zijn reis te ver
volgen. Opnieuw verscheen de Controleur hij
den pastoor, nu om dezen te halen voor een
vernieuwd onderzoek ten kantore van den
Assistent Resident van Taroetoeng. Blijkbaar
achtte deze de zaak van zulk een groot belang,
dat hij niet kon goedvinden, dat de onderge
schikte Controleur die kwestie alleen had af
gehandeld. Persoonlijk zou de A. R. het den
pastoor nog wel eens duidelijk maken, waar
aan zich te houden. Opnieuw stond dus P. R.
voor de vierschaar. Dezelfde vragen kwamen
weer terug. Ook stelde de A. R. er belang in
te weten, of de pastoor niet gekomen was met
een speciale opdracht tot propaganda. Spreken
de over het geval, dat de pastoor aan vragende
Bataks antwoord had gegeven, achtte de A. R.
dat een nogal ernstig feit. Toen vroeg P. R.
wat dan te doen, wanneer bij kwam in een
huisgezin (een Europeesch), waar de eene partij
Katholiek is en de andere niet. Moet de pastoor
dan geen antwoord geven, als soms die ïiet-
katholieke partij om inlichtingen vraagt
't Antwoord hebben we nog niet. Op de vraag,
hoever zijn dienstwerk zich uitstrekte, ant
woordde P. R.tot alle "katholieken van Tapa-
noeli. Ook natuurlijk tot de Katholieke Bataks,
wanneer er soms zulke zijn. En dan maakte
P. R. er nog eens op attent, dat het doel van
zijn reis naar Sipoholon alleen maar was ge
weest zulk een Katholieke:' Batakker te be
zoeken.
Nu echter kwam er een antwoord van den
heer Assistent Resident, dat werkelijk de
moeite waard is te onthouden. Z.Ed.Gestr; gaf
toe, dat dit feitelijk in orde was, dat de letter
van de wet volkomen het recht gaf ook Katho
lieke Bataks te bezoeken, maar hij achtte dat
tegen den geest van die wet. Volgens deze
wetgeleerde dus zou werkelijk de vrijheid van
godsdienst In de grondwet vastgelegd alleen
maar zijn gegeven aan de Europeanen, niet
aan de Bataks. Of misschien _ook nog wel voor
andere groepen, maar volgens deze wetsinter
pretatie toch zeker niet voor de Bataks. Vol
gens den geest van de wet Immers mag een
Katholiek geestelijke katholieke Bataks niet
bezoeken om ze in de gelegenheid te stellen
hun godsdienstige plichten te volbrengjea.
Gingen nu die katholieke Bataks maar uit hun
land, dan zou misschien die vrijheid wel weer
zijn terug te winnen. Dat doen ze natuurlijk
zoo maar niet. "Welnu, zegt deze ambtenaar,
geroepen om de wet te doen eerbiedigen, blijft
de Batakker in zijn eigen land, dan mag hij
zijn Katholieke geloof niet belijden, dan wil
do wet, dat hij door zijn eigen geestelijken
n.l. de katholieke priesters wordt in den steek
gelaten. Inderdaad een zeer merkwaardige op
vatting over de gewaarborgde vrijheid van
godsdienst. En een wetsinterpretatie, die wij
niet en niemand kan aanvaarden. Wanneer In
landers, hetzij Batakkers of wie dan ook, over
gaan tot het Katholiek geloof, dan heeft de
Katholieke priester volgens de staatswetten
het recht, in dienst reizende, ook deze te
bezoeken en er de godsdienstoefeningen te doen
die in de kerk gebruikelijk zijn. En we zouden
wel eens graag willen weten, wat de hoogoro
superieuren van dezen A. R. wetgeleerde zullen
zeggen. Want zulk een opvatting van de wet
is toch wel wat al te gek. zou deze uitleg
aanvaard moeten worden, dan zou toch waar
lijk art. 173 geen waarde hebben door de
tyrannic van art. 177.
De A. R. vestigde er nog, geheel overbodig
overigens, de aandacht op, dat het hier een
politieke kwestie geldt. En hij meende er "den
pastoor aan te moeten herinneren, dat deze als
Hollander toch moest medewerken de rust In
het land te helpen bewaren. Wel zeker, er
altijd maar op hameren, dat we rust niet ver
storen moeten. Daarover zullen we nu toch
niets meer zeggen.
Die opmerking kan ook den zin hebben, dat
wij eigenlijk de rustverstoorders zijn. Dan pro
testeeren we. De ondervinding heeft al lang
uitgewezen, dat de vrees daarvoor geen zin
heeft. In al de .streken, waar dubbele zending
is, is van die verbreking van de rust heuseh
niets opgemerkt. Daarmee kome men ons niet
meer lastig vallen.
Eindelijk een nog eenigszins vermakelijk
geval. Aan het eind van zijn verhoor gekomen,
verzekerde de A. R. den pastoor nog, dat de
Resident van Tapanoeli van het gebeurde zou
worden op de hoogte gesteld. Op 't oogenhlik
vertoefde deze op Java. De Resident zou wel
eens gaan naar den Apostolisehen Vicaris van
Batavia. En de Apost. VIc. zou dan wel maat
regelen nemen, dat zulk optreden van die Pa-
dangsche pastoors voortaan uit zou zijn. Prach
tig. Men moet weten, dat kerkrechtelijk le
Apost. Vic. van Batavia huiten de zaken van de
Padangsche Prefectuur staat, zoodat die be
stuursambtenaar met dat bezoek al heel weinig
resultaat zou hebben. Mij dunkt, dat de ambte
naren, dié toch zoo herhaaldelijk met de kerke-
lijke hoofden hebben te maken, wel op de hoogte
mochten zijn van de kerkelijke organisatie. Maar
ik vermoed, dat de Resident in dezen wel
wijzer zal zijn geweest.
DE FOLKLOREDAG TE BORCULO
h.erd)
Prachtig en in sfijl yerloopcn
Uit alle gemeenten van de Geldersche Graaf
schap en uit talrijke steden en dorpen yer
daaromheen, maar ook nog uit andere deelen
des lands zijn Zaterdag duizenden opgegaan
naar Borculo, 't na zijn herbouw zoo fraai aan
gelegd GeMersch stadje, om in liefdevolle ter.
eering en met oprechte belangstelling te gaan
zien, hoe de Graafschap zijn volksleven van
voorheen weet te bewaren in de herinnering
van het nageslacht.
Plechtig luidde dien morgen te acht uur
de klok van den toren der Ned. Here, gemeente,
de klok, die dienst deed, de eeuwen door, bij
het verkondigen van vreugd en leed.
Tegen elf uur verzamelden zich de hoofdper
sonen van den Graafscliapschen dag ten ge
meentehuize.
De heer van Löben Seis, lid van Gedeputeerde
Staten van Gelderland, richtte zich het eerst
tot de aanwezigen, als plaatsvervanger van den
met verlof buitenslands vertoevenden heer
Commissaris der Koningin in het gewest.
Spr. herinnerde aan den In 1925 overleden
Meester Heuvel, die als eerste en, naar deskun
digen beweren de beste schrijver over folklore
genoemd mag worden. Hetgeen door hem met
groote piëteit verzameld en geschreven werd,
is in het vorige jaar uitgegeven onder den titel
Oud-Achterhoeksch boerenleven.
Veel van de daarin vermelde volksgebruiken
uit de Graafschap, aldus spr., zal ons heden
worden vertoond en ik twijfel niet of deze op
tocht zal veel bijdragen om de belangstelling
op te wekken voor de Graafschapsche Folklore.
De heer De Muralt verwelkomde zijn gasten
in de fraai gerestaureerde raadzaal, daarbij
allen uitnoodigende aan een Geldersche koffie
tafel. Hij schetste in het kort de bedoeling van
dezen folkloredag die kennis zal doen maken
met een deel van de geschiedenis van het volks
leven in den Achterhoek.
Spreker noodigde tenslotte allen uit aller
eerst een dronk te wijden aan het hoofd van
den staat om daarna het glas te ledigen op het
welslagen van den eersten folkloredag in Neder
land. Hierop zongen de aanwezigen het Wil
helmus.
DE OPTOCHT
Inmiddels maakten de deelnemers aan den
grooten optocht, gekleed in de antieke drach
ten, ieder naar den aard der te geven voor
stellingen, zich gereed voor de opstelling van
den stoe. Terwijl de klokken luidden, vertrok de
optocht vrij spoedig door de feestelijk bevlagde
stad, waar de toeschouwers zich in dichte
drommen in de straten bevonden, zoodat de
stoet daar nog juist door kon, naar het feest
terrein, de Hofweide, waar verschillende volks
spelen zouden plaats vinden naar ouden trant.
Toch vormde de optocht echter de kern van het
het geheel. Voorop gingen, na de opening van
den stoet door marechaussêes te paard, fier en
bewust van hun waardigheid, de Geldersche
„bielemans", in schootsvel en berenmuts. Dan
kwamen cfe tamboer-majoor met zijn tamboers
en de herauten, dragende de wapens en vlaggen
van Nederland, Gelderland en de Graafschap.
Groote kindergroepen volgden, dragend de wa
pens van de Graafschapsche gemeenten. Dan
kwamen de eigenlijke folkloristische groepen,
waarin de Borculosche schutterij voorop liep.
Daarna de Ulftsche vendelzwaaiers, met hun
koning en keizer en bestuursleden, getooid met
de ordeteekenenen en hoog dragende hun vanen.
De aandacht werd getrokken door den ouder-
wetschen postwagen, met postiljon, uit Zutphen,
- 'éw*
'ftger* W Doecm*
oh Vrijheidsboom, ut
W0 „vaMèhavondgekken'K
g van het „pTOclamatieslaail*
ioere-nverhuizing op St. PeteN
oudé JandbouwwêTktüigen, een voorstelling vajl
Wet aloude nuitscnnlakèn, de Palmpaschensi-
groep, door den wortelzaadkoopman uit Laren,
de melksters én dé kuipeTs, de boterverkoopers
van Neede, de typisch toegeruste rietdekkers
eh de éékschiiier's, Er was heel veel van dien
aard, té Wél óm op te noemen.
Zoo warëh er nog o.a. de wagen met ue Hel-
vaarïsbrooden uit Hengelo en Zelhem, Pinkster-
kronen uit Zwiep, (een deel van Laren) en
Zutphen, een wagen, voorstellende hoe de Gel
dersche boer voorheen zijn plaggen haalde van
het heideveld en een schaddensteker uit het
Zelbemsehe. Ook kwamen de „brulfteneugers"
met bruidswagen en bruidskoe, benevens de
vroolijke groep der bruiloftsgangers met hun
harmonicaspeler. Larensche kinderen in de
landsdracht volgden, met de vendelzwaaiers
van Varsseveld, de grasmaaiers en de kippen-
„kleine" schutterij van Hengelo, de snadenma
kers, d.z. oude vaklieden uit Varsseveld, die
de houten hechten van zeisen en zichten ver
vaardigden.
Mooi was ook de vertooning van oude ge
bruiken bij den roggeoogst, met het feest van
„stoppelhane",. en typisch die van het Gel
dersch gebruik der kindervisite, waarhij d-
vrouw, gezeten op het voertuig, een mestkar
een groote krentenbrood meevoert In eer
Scho-tsch geruiten doek. Ook de kindervisil
zelf werd vertoond met het kleine kind „1
het pak".
De pannenbakkers van Rekken (Eibergen)
de klotschieters van Eibergen, de klompen
makers uit Hengelo, de knollenzaaiers van d
streek waren vertegenwoordigd. Men liet d,
„Heufsche karmse rti de Holskoale" zien, mcf
de aardige dansen als de „zevensprong" en de
„Tiepe garstekoorn", den Gelderschen mosterd
koopman en de schutterij van Bronkhorst, de
marskramers uit den ouden tijd, de boerinnen
uit Vorden, zooals ze op koffievisite gingen, de
imkers en de schaapherders, de heomsnijders
uit Aalten, de dorsehers hij het Höltennacht-
moal, de zaaddragers, de leerlooiers van Eiber
gen, de oude schoenmakers van Lichtenvoorde,
de viering van den Dankdag voor het gewas in
Laren.
Aan het eind ongeveer van den stoet ging een
groep met de St. Maartensganzen, een van de
„Koldemarkt" te Zutphen met „Hans met de
bellen", een groep huisslachters, een slacht vi
site, de patroon der hoefsmeden St. Eloy, een
Sinterklaasgroep, een groep St. Steffenrijders
uit Zutphen, de Zutphensche torenwachter met
zijn koehoorn, en een aantal klepperlieden. Het
geheel vestigde den indruk, dat hier waarlijk
een greep uit het echte leven der bevolking is
gedaan. Daarbij kwam, dat bleek, hoe goed
sommige families de oude kleeding, voor zoo
ver die niet meer wordt gebruikt in onzen tijd,
heeft bewaard. Dat geldt ook voor vele lijfstooi
sels, voor voertuigen en voor enkele typische
landbouwgereedschappen.
Op het terrein stonden ouderwetsche tenten
waar men antiek versierde koeken kon koopen,
Geldersche pannekoeken kon eten of „knie-
perkes".
In het stadje zelf was er trouwens overal ge
legenheid tot het versterken van den gast op
deze wijze.
Het feest is prachtig en geheel in stijl ver-
loopen.
KINDERVERLAMMING.
Te Schoonebeek is in een drietal gezinnen
kinderverlamming geconstateerd.
"Wegens Familie-omstandigheden zal
het huwelijk van
JOSEF TEEUWEN
en
JOKE VAN THIEL
UITGESTELD worden tot 4 Sep
tember a.s. 38322 7
ONDERTROUWD:
ALEXANDRINE QUADEKKER
en
EDUARD STEGER.
's-Gravenhage, Kon. Wilh.laan 533.
Receptie: 15 Sept. 3.305.30 uur.
Heemstede, Lanckhorstlaan 36.
Huwelijksvoltrekking: 20 Sept. te
10.30 uur H. Liduinakerk.
Toekomstig adres: Landzichtlaan 9.
Heemstede. 38413 11
JOHAN VAN DEN ACKER
en
TJLLY DIJKMANS
die, mede namens wederzijdsche fa
milie, hartelijk dank zeggen voor de
vele blijken van belangstelling bij
hun huwelijk ondervonden.
Eindhoven, 27 Augustus 1928.
38396 9
Het H. Sacrament der Huwelijks
zal worden voltrokken tusschen
MARIA A. L. J. MULDER
en
HENRICUS A. KAAG.
op Dinsdag 4 September te 10 uur
in de parochiekerk van de II. Li-
dwina, Schenkkade, Den Haag.
Na de plechtige Huwelijksmis ge-
iegenheid tot gelukwenschen in de
Pastorie.
Den Haag,
Augustus 1928.
Tilburg^ 33329 14
il. WIJSBROEK
J. C. WIJSBROEK—Rost
geven hiermede met blijdschap ken
nis van de geboorte van hun Dochter
THEODORA THERESIA.
Schiedam, 25 Augustus 1928.
Hoogstraat 22. 2679S 7
Voor de zeer gewaardeerde blijken
van belangstelling, zoowel binnen
als buiten de stad, ter gelegenheid
van mijn veertigjarig jubileum als
organist dar St. Lambertuskerk al
hier, zeg ik hartelijk dank.
CHRISTAAN J. VAN HACHT.
Rotterdam (Kralingen), Aug. 1928.
38330 8
s= Houdt den goeden koers! S=
Plaatst regelmatig uw kaboutertje
in vier dagbladen g
Na een langdurige ziekte over
leed heden in het St. Antonius-
gesticht, voorzien van de H.H.
Sacramenten der Stervenden,
onze beminde Broeder, Behuwd-
broeder en Oom,
HENRICUS ANT0NIUS
GERRITSEN,
Weduwnaar van
Joh. Patron. Arpink,
in den ouderdom van bijna 60
jaar.
Uit aller naam
H. E. GERRITSEN.
Rotterdam, 26 Augustus 1928.
Aert van Nesstraat 134.
De gezongen II. Uitvaartdienst
zal plaats hebben Woensdag a.s.
te 8 uur in het St. Antoniusge-
sticht, waarna de begrafenis op i
het R. K. Kerkhof Crooswijk.
Algemeene kennisgeving.
"38425"
Heden overleed, voorzien van Je I
H.H. Sacramenten der Sterven-
den, onze Medebroeder, de Wel-
I eerwaarde Pater
NiCOLAAS SARTON, S.J.
in den ouderdom van 81 jaar, het j
163ste jaar van zijn religieus
c leven.
JOS. GADET, S. J. j
Rector, j
u Maastricht, 25 Augustus 1928.
Tongerschestraat 53.
a Woensdag a.s. om 8 uur Uitvaart
j en begrafenis.
38432 19
1*3.25
LANGE HAVEN 115 TELEF. 68883
op 31 Aug. des av. 8 u.
met medewerking van de Hakkert-
Jazz Band. Introductie vanaf heden
verkrijgbaar uitsluitend bij den
pachter van het gebouw. 2682S
kunnende fietsen. Adres: G. VAN
DER SPEK, Hoogstraat 61.
268IS G
Notaris HAENEN te Maastricht zal
op Donderdag 30 Augustus 1928, des
v.m. 10 uur in de achterzaal van het
Café „Suisse" a. h. Vrythof te Maas
tricht,
De huizen met sliiterii, vergun
ning, 'opslagplaats, bergplaats en
kelders, distilleerderij, stoomketel,
reciificeerkolom, stoompompen, elec-
irische pompen, reservoirs en verdere
machinerieën, magazijnen, pakhuis
en zolders, in één blok, gelegen aan
de BOSCESTRAAT en ST. ANTO-
NIUSSTïlAAT te Maastricht, ter
grootte van 5.37 A.
2680S 18
DENKT OM DE
wanneer gij in eenlgerlei
zaak hulp of bijstand
van noode hebt
GEVRAAGD een net meisje voor de
kinderen, alsmede een werkster. Te
bevragen: Hoogstraat 16. 2039C
TE KOOP trekwagen met goedge-
keurden hond, ook afzonderlijk.
Teijlerstraat 2 hoek Stationstraat.
2040C
TE KOOP een paar blauw zilver ko
nijnen, 1 jaar oud. Prijs 7.50 het
paar. Te bevragen: Broersvest 86.
204 IC
GEVRAAGD voor terstond een net
it. K. dagmeisje. Adres: Fabristraat
no. 56b, Schiedam. 2042C
Speciaal adres voor Uw Bruidsbouguet, BSoemmaRden,
Bovquetteni Grafkransen en Graftakken
Aan afwerking wordt de meeste zorg besteed
488S 10
GBSOTE MARKT, SCHIEDAM
Wij zijn Specialiteit in VAK- en BEDRIJFSKLEEDING
597S 10
WETTIG GEDEROGEERD
HUGO DE GROOTSTRAAT 105 sa ROTTERDAM
Franco toezending na ontvangst van postwissel
i f 0.75s Dok verkrijgbaar bij H.H. drogisien.
^lllllllll|}||||||||||||||llillllllllllll!ll!IIII!lll[|Illll|[||||||[|!|||I|||||||[||i]|!||i[|;:|i[||;|][||||||||[||i|||||i|;||||;j^
Ziekenfonds is een Handelszaak.
volgens rechterlijke uitspraak (N. R. C. 12 Febr. 1926) dit Is een
bewijs dat U niet moet gaan naar de door het fonds aangegeven
adressen, doch eerst informeeren alvorens een bril te koopen, wat prijs en
qualiteit betreft, bi|
(tegenover Hotel Coomans
Etezorging door de geheele stad, des morgens voor 12 uur en des nam.
|*r i
Steeds versche belegde Broodjes met
HAM ROSBIEF 25 ets. I KALFSVLEESCH 30 ets.
LEVERWORST 30 ets. KAAS 15 ets.
THEE en KOFFIE 15 cent per Kop
NEDERLANDSCHE FABRIEK VAN
ré. EËET#
Idlm M.flK d*>