Donderdag 27 September 1928 Pagina 1 TWEEDE NAT, CONGRES VAN R. K. JONGtNS- PATRONATEN VERDIEPING VAN HET GEESTELIJK LEVEN DOOR HET PATRONAAT DE OPVOEDING VAN DE RIJPERE JEUGD TWEEDE DAG. de slotvergadering INLEIDING HENRI HERMANS- - U' De tweede dag van liet Nationaal Patronaten congres had nog meer congressisten naar de ibisschopstad doen opgaan. Pionderden waren reeds vroeg in de Kathe drale kerk van Sint Jan aanwezig, om er de H. Mis bij te wonen, die door Z. D. H. Mgi. A P. Diepen werd opgedragen, om God's zegen over het patronaatswerk a£ te smeeken. De leden van het Centraal Comité leidden den Bisschop op plechtige wijze naar liet altaar, waar enkelen hunner, met kapelaan G. J. Sue- tens, als ceremoniarius, assistentie verleenden bij het H. Misoffer. Door den Bisschop werd de Mis van den H. Geest gelezen en vele jeugdleiders naderden hierbij tot de H. Tafel. Om tien uur werd in het concertgebouw het congres voortgezet. De voorzitter opende de zeer druk bezochte vergadering met den chris tel ij keil groet en deer enkele medeelingen van huishoudelijken aaic, INLEIDING PASTOOR A P. C. KONIJN- De opvoeding van de rijpere jeugd door het patronaat in verband met den modernen tijdgeest. De ZeerEerw. heer A. P. C. Konijn, oud-kape laan te Amsterdam, thans benoemd tot pastoor te Hoogcarspel, leidde in het onderwerp: de opvoeding van de rijpere jeugd door het patro naat in verhand met den modernen tijdgeest. Het huisgezin is het door God aangewezen instituut der opvoeding. Maar helaas, hoe dik- wij's -"orden in de huisgezinnen, die kweek plaatsen moeten zijn van eigen heiliging en kweekplaatsen van heiligen, praktijken be oefend, die nu niet juist gequalificeerd kunnen worden als pogingen om te streven naar vol maaktheid. En in al ons jeugdwerk hebben we dit bekende woord vast te houden: „Ouderlijk tekort kan nooit geheel, slechts zelden gedeel telijk worden goedgemaakt". Wij moeten dus bij ons jeugdwerk begin nen bij de ouders zelfs, wij moeten in voort durend contact met hen blijven: le door de Voortdurend periodiek terugkeerende ouder avonden, waar de algemeen voorkomende fou ten in zoovele onzer huisgezinnen kunnen wor den besproken; 2e door huisbezoek, waarbij de particuliere gevallen afzonderlijk kunnen besproken én behandeld worden. In hoevele huisgezinnen ter stede eu te lan de is de echte moderne geest niet binnenge drongen, moderne geest ten opzichte van de yrijheid aan de kinderen te schenken, vrijheid in de keuze van vrienden en vriendinnen, .van lectuur en wijze van ontspanning en vermaak. In hoevele huisgezinnen onder onze Katholie ken wordt ten opzichte van die punten geen fataal voorbeeld gegeven! Wat beginnen wij in die enkele uren, waar zulk een voorbeeld dag in dag uit op die kin deren Inwerkt? Niets! De praktijk in een reeks van jaren heeft spr. omtrent het contact met de ouders dit geleerd: a. dat de jeugdleiders, de directeuren vooral door voortdurend contact met de huisgezinnen in het par-öchieele werk zoo totaal op de hoogte pijn van de opvoedkundige gebreken der ouders; b daardoor in staat zijn de ouderavonden altijd zeer gemakkelijk te maken tot een leer zame opvoedkundige les, waar de ouders Iets van kunnen meenemen; c. dat de ouders dit zeer op prijs weten te stellen; d. dat het doen circuleeren van een precen- tielijst, om te weten te komen, wie er in den regel wegblijven, zeer nuttig is; dezen kunnen dan een volgenden keer afzonderlijk worden Uitgen-oodigd. Op de tweede plaats: onderhouden wij het huisbezoek, anders zal het zoo dikwijls gebeu ren, dat wij een jongen verkeerd en heel ge makkelijk onrechtvaardig behandelen, zij het onbewust. Voor het huisbezoek moet een jeugdleider behalve over de godsdienstig-zedelijke kwalitei ten tevens beschikken over een zekere dosis menschenkennis. Hoe men dit huisbezoek re gelt, doe men bet, maar absoluut noodzakelijk is het. Het tweede gevaar, dat onzen jongens in ons tegenwoordig maatschappelijk leven bedreigt, is de invloed hunner dagelijksehe arbeidsomga- ying. Wij moeten daarom op de hoogte zijn met de gevaren die verschillende werkmilieus yoor onze jongens opleveren en ze daarom, uit die gevaarlijke kringen zooveel mogelijk yerwijderd ho-uden. Ook het eigen gedrag der jongens moeten wij ter vorming van hun karakter en plichtsgevoel trachten na te gaan. Als het mogelijk is, is persoonlijk contact met den patroon verre te verkiezen. Doch in eiken werkkring kan men idit niet doorvoeren. Ten opzichte van de gevaren van den werk kring dient nog op twee punten de aandacht te worden gevestigd: le. dat van tijd tot tijd een punt van behan deling -op onze ouderavonden moet zijn: de r-oekeloosheid en onverantwoordelijke houding jyan sommige ouders bij het kiezen van een (Werkkring voor hun jongen; 2e. dat ter beveiliging van onze jongens pen cursus in de Katholieke Maatschappijleer even noodzakelijk en onontbeerlijk is als de gewone godsdienstcursus. Op grond van een ondervinding van elf jaar 'durft spr, echter de opvoedkundige waarde yan een algemeenen ontspanningsavond zoo als die zoo algemeen in gebruik Is, zeer laag aanslaan. Veel beter is de jongens te verdee- Jen over een aantal kleine clubjes (lectuur- jblub, huisvlijtclub, wandelclub, missieclub, postzegelclub, sportclub, enz.) Daarvoor is levenwei noodig een uitgebreide staf van hee- iren naast zich en een groot aantal kleine zaal tjes. INLEIDING PATER PASCHASIUS. De opvoeding door het patronaat in vet. band met de psyclie van de rijpende jeugd van onzen tijd- De ZeerEerw. Pater Pasckasius van het Serafijnsch Seminarie der Paters Capucijnen te Langeweg, had als onderwerp te behandelen: De opvoeding door het Patronaat in verband met de psyche van de rijRende jeugd van onzen tijd. Eerste conclusie. De puberteita-pe- riode kenmerkt zich door 'n geweldig groeiïngs- proces, dat speciaal naar buiten zich vertoont in verlenging en verknoking van arm, hand en been, en een typisqke vermannelijking van uiterlijk ten gevolge van verscheuping. ver strakking der gelaatstrekken. Hierbij doet zich nog voor het opmerkelijk onzuiver en schorrig-zwaar worden van de stem, die ge makkelijk van 't een in 't ander register over slaat. Door dit alles moet de aandacht der jeugd haast vallen op 't zoo eigenaardig-ver- anderd lichaam. 't Groeiïngsproces prikkelt ook het lijf, zoo dat de jeugd haar lichaam voelt. En daar de verhoogde gevoeligheid der opperhuid den tast zin verfijnt, en dus eerder in functie treedt, hebben zij voortdurend last van hun jeukend lijf. Dit gedwongen aandacht schenken aan eigen lichaam wordt nog verhoogd door -de opkomen de lust-prikkels, waar men instinctmatig wat achter zoekt. Nog sterker wordt die prikkel door ons pikant moderne leven. Die zelf-aandacht wordt nog verhoogd door de bevreemdende psychische toestanden, waar in de puberteit ben brengt Zelf-on'tleding en zelf-basclirijving in dagboe ken, verzen en correspondentie is 't resultaat van bun bijzonder interesse, voor 't interes sante ik. Zoowel de physische als de psychische zelf beschouwing leiden licht tot auto-erotiek en auto-sexualiteit. Deze zelfbeöchouwingsdrang vindt gelukkig 'n rem in den geweldigen bewegings-drif't. 't Lijkt een waarschuwing van 't instinct om toch door bezigheid de even gevaarlijke als lastige zelfbeschouwingen af te leiden. Ons pa rool zij dus: de jeugd aan 't werk! Thuis: Wek belangstelling voor en geef methodisch leiding aan: snij-, zaag-, eteek-, boetseer- en teekenwerk, bevorder den groeps- ontspannihgsarbeid in den huiselijke 11 kring. Voor 't Patronaat: Een massa arbeid, die met paedagogisch succes dooT de jeugd kan gedaan worden, geschiedt, gebeurt door ande ren. Door 't Patronaat: Zorg voor span nend spel, leid ze in 't f ij n e van ieder spel in. Rust niet, voor ze lust hebben in spel even oorrect-zedelijk als kunstig gespeeld. Massa- orde-oefeningen en massa-rbytmiek mogen onze jeugd vrijwaren voor de zucht naar zenuw en zeden-sloopend modern genieten. Tweede conclusie. Onmiskenbaar ver keert de jeugd in de gevoelige periode van eigen machts- en rechte-bewustzjjn. Zich meten in kracht door allerlei sterke toeren, zijn uitingen van 't ontwakend machtsgevoel, ge volg van belangrijke spieraansterking. Ge- volgelijk willen zij dan ook onder geen beding zwak .schijnen. „Er onder zitten" is 't hatelijk ste woord, dat ze kennen. Een te opdringerige leiding doet hen ja en amen zeggen op alles, zonder zich ergens iets van aan te trekken, Uit de hoogte ingrijpen lokt licht een divel uit of doet hen grijpen naar het machtige wapen van lijdelijk verzet. Een autoritair-be- wuste leider in een onmachts-positie bréngen en zelf meester blijven van de situatie blijft een bravourstuk, waarmee ze hun macht too- nen om hun rechten te doen gelden. Want ook hun rechtsbewustzijn ont waakt. Ze worden zich als een rechtspersoon lijkheid bewust. Ze gaan eiscben stellen omtrent hun behan deling. Ze meenen recht te hebben op vertrou wen, zij eischen ook waardeering. Besliste autonomie-drang is echter niet aanwezig bij 'niet anarchie-ch-bewerkte. Het gezag van ouderen zijn ze niet moe, wel echter een be paalde wijze van gezags-uitoefening. De drang naar meer handelen op eigen verantwoorde lijkheid moeten wij ook tegenover de jeugd als een verblijdend verschijnsel begoeten. Derde conclusie: De fantasie der jeugd, ontwikkeld door 'n wereld-verkennende avonturen-lectuur, heeft niet enkel diepte lee- ren zien in de ruimte maar ook perspectief in tijd. Hun toekomstwereld is een heerlijk droo- menland voor hen, 'ei grootsche rol zullen ze daar spelen. Die tendenz naar dat ideale leven vertoont zich ook in hun drang om zich aan ideaal-menschen omhoog te werken. Idealisme leeft in de hooge eischen die zij stellen aan an deren in eigen omgeving. Dat dit Ideale streven soms genegeerd en genekt wordt, grieft hen niet zelden in hooge mate. Neemt het dus au serieux, baseer daarop uw leiding, om de jeugd tot de ideale daad te brengen van blije bedienende naastenliefde, het beste controle middel van vruchtdragend idealisme. Begees ter hen tot praetisebe zelfoverwinning, te too- nen in offer-eischende clubs en vereenigj^gtn. Laat hun eigen godsdienstoefeningen J^oral een actief deelnemen zijn. Wie onze jeugd rein, godsdienstig, kerkelijk wil houden/heeft maar een middel het Idealisme der jeugd voor den wagen spannen van het werkelijke leven. Verwek lust aan weerstand, aan oproeien tegen iedere lieidensche s'trooming, die hun Kerk ondersp-oelen wil. Weg dus uit onze jeugdvereenigingen de mentaliteit van minimumeischen. Omhoog de geestdrift voor opbouw van het leven, het ont spanningsleven in het bijzonder volgens de eeuwen oude en ervaringrijkste paedagoge, de katholieke Kerk, die 'n zorg en liefde heeft voot de jeugd als geen ander en die 'n verant woordelijkheid voelt als geen 'tweede. Slaat de geestdrift los voor fier katholicisme, dat hun 'n blijde, vrije jeugd belooft. OFFICIEELS ONTVANGST DOOR HET GEMEENTEBESTUUR. Na deze ochtendvergadering begaven de leden van het centraal comité en de verschillende commissieleden zich naar het stadhuis voor de officieele ontvangst door het gemeentebestuur. Om half 1 werden het centraaï-comitê en do verdere gasten door het gemeentebestuur in de historische raadzaal van het stadhuis officieel ontvangen door den burgemeester mr. F. van Lanschot. De burgemeester hield daarbij een begroe tingsrede, waarin hij het een voorrecht noemde, het comité welkom te mogen lieeten. Rector de Groot dankte namens het Centraal Comité. Hierna werd de eerewiju rondgediend,, waar mede deze officieele ontvangst geëindigd was. Des middags om drie uur werd in het Con certgebouw de slotvergadering gehouden. Het patronaat als voorbereiding en overgang paar den rijperen leeftijd. Eerst was liet woord aan den heer Henri Hermans, te 's Graveuhage, 0111 te spreken over de taak van het patronaat als voorbe reiding tot een overgang naar den rijperen leeftijd. Hieraan dient echter vooraf te gaan een voorbereiding tot het patro naat. Immers in het patronaat w-or-dt l::t opvoedingswerk niet begonnen, maar voortge zet. Wanneer het patronaat gaat opbouwen, zijn de grondslagen rèeds gelegd. Aan de jeugd, die aan het patronaat wordt toevertrouwd, ontbreekt de kennis, ken nis van den godsdienst, van de zedelijke geva ren, die dreigen in bet laven, van verenigings leven, van sociale behoeften, en nooden, van wetgeving, van kath-oliekè maatschappij-leer, van rechten en plichten op staatkundig gebied enz., alle problemen van het practisch leven in zijn volle werkelijkheid. De opvatting van enkele paedagogen, dat door een toevoeging van dit alles aan liet leerprogram van de school, dit laatste aanmerkelijk zou worden verzwaard, wordt niet door allen gedeeld. Een uitbreiding immers is niet noodig, slechts een w ij z i g i n g behoeft plaats te hebben, gelijk tot het aankweeken van een idee voor den wereldvrede, een wijziging m-oet worden gebracht in het geschiedenisonderwijs. Het is daarom gewenscht, zoo spoedig mogelijk tot de daad te komen. Dit is het levens belang van het patronaat en van het kind. Een commissie ter bestudeerlug van de vraag, hoe ons onderwijs kan worden dienstbaar gemaakt aan de „sociale" ontwikkeling der jeugd, be staande uit sociologen en paedagogen, zou spoe dig nuttig en noodzakelijk werk kunnen ver richten. De stollingen, waarop' sprekers betoog ge bouwd is, luiden als volgt: 1, Met de jeugd kunnen wij alleen dan de toekomst hebben, wanneer baar bet besef, de kennis, en het verantwoordelijkheidsgevoel worden bijgebracht voot hare taak in het maatschappelijk leven. 2. Het patronaat moet den jongen tot deze taak helpen opvoeden het christelijk solidari- teisgevoel in hem helpen ontwikkelen en hier bij in het oog houden, in welke verhoudin gen de jongen staat en in de toekomst komt te staan tot het gezinsleven, zijn medearbei ders, zijn arbeid, en zijn medeburgers in staat en maatschappij". Achtereenvolgens toont spreker aan, hoe in den jongen man moet worden aangekweekt: beg-inseltrouw, familietrouw, en solidariteits gevoel, arbeidswaardeering en spaarzin. INLEIDING RECTOR A. J. BROUWERS. Jeugdleider en jeugdleiding in het Patronaat. De Zeereerw. Rector A. Brouwers uit Hulst hield een inleiding over „Jeugdleider en jeugd leiding in het Patronaat". Allereerst is noodig een grootere zelfwerkzaam heid der jongens hetgeen niet zal kunnen ge schieden zonder clubsysteem, jlewijl door massa-organisatie de individueele vorming on mogelijk is. De geschiedenis en de practijk zul len moeten aangeven, welke vorm van club systeem het meest gewenscht is. Alom moeten clubs gevormd worden om de juiste methoden te vinden en te verspreiden. De zielenarbeid is ons werk, opvoeden, Apostolaat vervullen. Bij onszelf moet het werk beginnen en in haar noodzakelijksten en diepsten vorm moet heel onze zorg voor anderen zijn: de zorg voor onszelf. Wie anderen willen verbeteren en win nen voor Christus, moeten het werk aanvatten in het eerste en beste deel der wereld, dat belichaamd is in ons zelf. Ons leven moet een spiegel zijn voor ónze jongens Aristocratisch onze deugd, innemend, de eeuwige blijheid, bekorend door onzen oog opslag reeds. Wij moeten zijn aristocratisch, niet door hooge titels of erfelijke rechten, niet door famllieregeering en den bedenkelijkemaan- kleve van dien, maar staande op hoog plan Lichtende bakens moeten wij zijn voor onze jongens. 1 Het voorbeeld lost het vraagstuk der mogelijk heid door het feit zelf op en geeft gezag aan het woord van hem, die het voorbeeld stelt. Sterk moeten we staan en ons vormen door Christus' genade. Meer ln 't hijzonder beschouwd, moet den leider „dienende liefde" eigen zijn. Onz<y ver langens zijn soms vee' heviger naar 'gjf Ov t- d o a n dan naar groot z ij n, Jlebben, ïvll de ware dienende liefde, dan geeft mén zichzelf, hetgeen steeds een bewijs is voor echtheid en waarheid; en wai er gegeven wordt moet eerst in den leidet zelf aanwezig zijn. Dienende liefde vraagt op «zedelijkr gebied:' nederigheid:, de leiders zijn de> dienaren, de jongens de heeren. Zóó Is Eet ^'"ederom jjdór Christus zelf aangegeven..„Tndien ge niet t®}rdt als de kinderen' zult ge het Hemelrijk niet binnengaan". Dienende, liefde, vraagt ook, veel pp. maat schappelijk gebied» D^Jon^n «noet (werke lijk leven wordfif gébracht, dus ook maatigJiap- pelijk dient 't grflelefida leven der JoUg^$ ge voed te' woidfiU» En dant moeten we njjlt égn m o e 31 e opST dp or een Warm wóórd efi: dèor gemoedelijken omgang. In zijn derde stelling zei spr. dat de Priester directeur voor z'n leiders is „alter Christus", Van hem geldt het woord van Christus: „Wie hoort, hoort Mij". En 't volgen van die opper. EEN TYPIST ZONDER ARM EN. Tom Mc. Auliffe uit Los Angelos, die negen jaar geleden zijn heide armen verloor, heeft het zoover weten te brengen, dat liij desondanks een der snelste reachlne-sehrlj versis. Tusschen de tanden plaatst hij een gewoon potlood, waaraan een stukje gummie zit, zoodat hij geruischloo3 typt. leiding is een daad van geloof. Volgzaamheid en gehoorzaamheid worden door God aangera den of opgelegd tot uw eigeu volmaaktheid. De daad, uit gehoorzaamheid gesteld is wel niet noodzakelijk de beste „in abstracto" doch feite lijk voor ons altijd wel de beste, krachtens Gods voorzienige tusscheukomet. Wie niet kan volgen kan ook niet aanvoeren. Er is meer plooibaarheid noodig om wijs en zacht en krachtig te bevelen dan om stipt be velen uit te voeren. De theorie is weer een voudig genoeg, maar in de practijk is 't lang niet zoo gemakkelijk. Wanneer echter het b e- g ins el van de liefde maar erkend is, dan volgb de rest vanzelf. Tenslotte de „Eucharistische vorming". Het zou zeer gewenscht zijn, dat de directeur met z'n leiders een E. K. Club vormen. Dan zullen ze op vaste tijden bijeenkomen om èn hun eigen godsdienstig, zedelijk en maatschappelijk leven te vervolmaken èn onderling de beste middelen te kunnen bespreken voor de vorming hunner jongens. Veel wordt er van ons gevraagd, maar we moeten ons vormen om ons te kunnen geven. De nood is groot. Is dit aankomende geslacht verloren, dan is, menschelijkerwijze gesproken, reddeloos de zaak van Jesus Christus. Daarom „Sursum Corda". Na het applaus dat op deze rede volgde, wenschte de voorzitter, alvorens de gelegenheid tot gedachtenwisseling te geyèn, de beide inlei ders te danken yoor hun schoone redevoeringen, waarvan hij verwachtte, dat zij veel nut zullen stichten voor het patronaatswerk. Van de gelegenheid om met de inleiders van gedachten te wisselen, werd door niemand ge bruik gemaakt, zoodat rector Dï Groot kon overgaan tot hét spreken van het slotwoord. SLOTWOORD VAN DEN VOORZITTER. Aan het einde van ons Tweede Nationaal Patronaten-Congres, aldus ving spr, aan, past op de eerste (plaats een woord van dank aan allen, die dit Congres door hun tegenwoordig heid vereerden en door hun medewerking mo gelijk maakten. Aan dit dankwoord wilde spr. nog een enkel woord toevoegen. We zijn, verklaarde hij, in congres bij elkander gekomen om te -learen en samen te overleggen, hoe we in de toekomst onzen arbeid in de patronaten moeten uit bouwen. De sprekers hebben het ons klaar en duide lijk gezegd en in hun stellingen vastgelegd, wat de jeugd van ons verwacht en wat wij aan de jeugd hebben te geven. 't Is goed, voor dat we uiteengaan, ons dat nog eenmaal voor den geest te roepen cn in een practisch werkprogram voor ons zeiven vast te leggen. Welnu; Het Patronaatswerk opvattend als een ernstigen plicht van zielzorg en heilig jeugdapostolaat houden we onveranderd vast als het uitgangspunt en doel van" onzen ge- heelen jeugdarbeld: aan „het kweeken van een door en door Roomsch geslacht, dat met kenni§ van den godsdienst ook den vasten wil heeft om dien godsdienst te heieven in al zijn con sequenties". Op dien grondslag ons patronaatswerk op houwend, willen we door ons patronaat den jongen opvoeden, voor het leven: d.w.z. In hem tot ontwikkeling brengen het besef, de kennis en het verantwoordelijkheidsgevoel voor de taak, die hij als hoofd tan een gezin, als medeburger in staat en maatschappij zal hebben to vervullen. Is daarmede vastgelegd het dubbete doe', van on3 opvoedingswerk in de patronaten, ',ye wil len daarnaast in de uitvoering van on^Jfihgd- Sverk Acinderen zijn van onzen tijd1' Iff den goeden zin van bet woord. •(Vlaar ons aanpassen aan1 wat onze tijd»* en dttze jeugd vragen en zoo noodig, nieuwe wegen opgaan en nieuwe middelen kiezen. Gaan we dan zoo uiteen, leiders van patiiyyj^ tèn, met het vaste plan in eendrachtige sjaficq» werking de handen ineen.' te slaan,om' fivejj •eenkomstig de eischeöi'Vatt-dnïen tijd ons patro* naatswerk tot hooger bloei en ontwikkeling tè brengen. Laten, we dit congres dan bes.uiten met deff zegen van God over ons komend werk te vragen. Ik eindig daarom met den Christelijke» groet; Geloofd zij Jesus Christus. DE KATH. ARMEENSCHE PATRIARCH VAN CILÏCIë. FILMKEURING. Gekeurd in de week van 17 tot en met 22 September: nieuwe producties 37.513 M., en oude producties 231.024 M. DE SOCIALIST. Tegen G October wöTÖjjhet verschijnen aan gekondigd van „De SotJgfsT, links-socialis tisch weekblad onder redactie van de heeren Edo Ftmmen, J. de Kadt en P. J. Schmidt. Ad ministrateur Is de heer Paul Kiès. Een maar.'d in Nederland. Zijn zaligheid Paulus Petrus XIII Terzian, de katholieke Armenische Patriarch van Cili clë Is gister met zijn secretaris Abbé Fi an^ols Agagianian, vice-rector van het Pauselijk Ar- menisch college te Rome, benevens professor iu de theologie aan het college der Propagan da fide aldaar uit Brussel naar Nederland ver trokken. De Patriarch zal de eerste week te Tilburg vertoeven en den bisschoppen van Ne derland een bezoek brengen om hen persoon lijk te bedanken voor hunne welwillende mede werking tot het slagen zijner reis. De Patriarch denkt ongeveer een maand in Holland te ver blijven. In de tweede helft van November gaat hij naar Rome terug, ten einde Z. H. den Paus verslag te geven van de opdracht, door Z. II. hem gegeven, namelijk, de gelden verzamelen tot oprichting van het patriarchaat te Beyroet in Syrië, alwaar zijn zetel door den Paus is overgeplaatst. HET MISSIEHUIS ST. JOSEPH TE HELDEN PANNINGEN. Viering van het zilveren jubité. Weldra zal het oen halve eeuw zijn geleden, dat de voornaamste stichting van den H. in- centius A Paulo, de Congregatie der Lazaris ten, ook in ons land den voedzamen bodem vond, die de werken van dezen apostel over do geheele wereld doet gedijen. In 1-8S2 werd, met de oprichting van het St. Vinoentius' Seminarie te "Wernhoutslburg, niet alleen vaster» vorm geven aan de opleiding van Iulandsohe leden der Congregatie, doch doze werd tevens ook op krachtige wijze bevor derd. Geleidelijk heeft dit seminarie zioh ont wikkeld, en de kern-gezonde bloei, waarin het zich thans nog mag verheugen, draagt in zich al de teekenen eener vruchtbare toekomst. Voor de voltooiing hunner opleiding bleven do studenten van Wernhoutsburg nog lange jaren aangewezen op 't Moederhuis te Parijs. Echter kwam men tot de overtuiging, dat er iu Nederland zelf eene inrichting voor hoo- gere studies tot stand moest komen; voor namelijk om een einde te maken aan de moeilijkheden, herhaaldelijk voortspruitend uit de müitiaplioht der studenten. De eerste grondslag dezer nieuwe stichting' werd eveneens gelegd in Wernhoutsburg; de beperk te ruimte echter en de belangen der beide af- deelingen deden de betrokken Overheid spoe dig overgaan tot een algeheel» solieiding, eu men zag slechts uit naar eene geschikte gele genheid. Dank zij de gul-yerleende. toestem ming en de positieve medewerking zelfs; van Z. D. H. Mgr. Droit manos Z. g., bisschop van Roermond, was deze gelegenheid ook weldra gevonden. Op zijne aanwijzing n.i. werden in 1903 onderhandelingen aangeknoopt met de Zusters van het Kostbaar Bloed, die haar kloos ter in Helden Panningen wilden verlaten, om zioh te vestigen in Aarle Rixtei. Zoo kon den 20sten Juli reeds het klooster, dat ook in zijn nieuwe bestemming onder de hoede bleef ge steld van den H. Joseph, door de Lazaristen in gebruik worden genomen. Dit heugelijk feit werd op een werkelijk treffende en waardige wijze herdacht door de gansqUé bevolking der gemeente Helden, wel ke in. 0e hulde, aan haar Missiehuis gebracht, wederom hééft bewezen, hoe sympathiek zij etaat tegenover het werk der Lazaristen, Na de •plechtige opening, door de fanfare „Concordia •van Panningen, legde Burgemeester Van Cann hierop bijzonderen nadruk in de toespraak, waarmede de huldiging op Zendagavond werd geopend. Nadat de fanfare „St. Caecilia" van Helden Dorp een li&EBr bekroonde stukkeu ten gehoore had gehraqhS» nam Pastoor Huijben bet woord om, in naam zijner parochianen, zijnen jubilee renden vrienden dank te brengen voor al liet goede hier en elders tot stand gebracht. Onder leiding van meee©- Heuvelmans zorg de nu liet zangkoor vaf^j^tiingslust voor een passend intermezzo. Hèldèn had ook een slof- felijk blijk van hulde en dankbaarheid willen brengen: het werd aangeboden, onder den vorm van een studiebeurs, dQQEf (len voorzitter Van het feest-comité, Dr. Jobsten. De studie- beurs zsX bij voorkeur ter beschikking blijven voor ejii student uit de gejheeüiët Do leerlingen der vijf fai'öbhlaTe scholen zongen nu, ouder leiding van meestert* Crijns, een feestlied, gedicht door A. F. van Beurden. Do Z.E. Heer Superior, W. Bervoets, wilda deze huldiging sluiten door een woord van dank, namens zijne medebroeders, aan de zoo sympathieke bevolking van Heidon, fr» wier midden. t?ijne Congregatie zich, voor 25 jaren, kwam Vestigen, In meer inflëmen kring werd., hét feest Maandag voortgezet hij de Hoogmis en het Lof Ia 0 feestelijk versierde kapel waren vele genobdigdeu aanwezig en genoten van de meesterlijke wijze, waarop de kerkelijke ge zangen, onder leiding van Prof. Koek, door d-f studenten werden uitgevoerd. _i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 13