Tweede Blad Dinsdap 2 October 1928 Pagina t „ROOMSCH-KATHOLIEKE SOCIAAL-DEMOCRATEN" EEN MIDDENWEG MOGELIJK? HET ZESTIG-JARIG BESTAAN VAN „DE MAASBODE" ONDERSCHEIDING VAN Z.EX MGR. L. SCHIOPPA LUDWIG VON PASTOR f EEN BEZOEK AAN KONNERSREUTH INDIË'S LANDVOOGD SPREEKT HET ESPERANTO EN DE WERELDVREDE Men kunt de beroemd geworden proeve van den Engelschen geleerde en Interen Kardinaal Newman, die, een weg zoekend tuschen Protestantisme en Katholicisme een „anglo-Katholieke" levensbeschouwing opstelde. Heel zijn magische persoonlijk heid, zijn diep-zedelijlce overtuiging en zijn scherpzinnige denkkracht waren jarenlang gewijd aan den bouw van wat hij de „via media" noemde. Niemand kan twijfelen aan den goeden trouw van den man, die Zijn levenswerk zag stuk geslagen door do feiten en langzaam tot de erkenning kwam, dat zijn tusschen-weg een zeer schoone was, maar.een papieren, die niets te maken had met de werkelijkheid. De vergelijking met Wat men „religieus- socialisme" is gaan noemen, dringt zich hier onwillekeucig_ap. Wij hebben, naar aanleiding van het on langs in Mannheim gehouden congres van de religieus-socialisten er op gewezen, dat het congres: haast niet de aandacht werd waardig gekeurd van de officieel-sociaal-democrati- sche pers; dat he* niet overging tot de voorgestelde stichtig van een protestantsc.he en katho lieke afdeeling; dat het van dr. Dietz uit Karlsruhe te hooren kreeg; „het is een moeilijk ding in dien men als Katholiek socialist wil zijn dat het absoluut niet tot overeenstem ming kon komen over het voorgestelde ont- werp-program; dat het zich zelfs niet wilde vastleggen aangaande eenig Godsbegrip; dat het godloochenaars niét wilde slui ten buiten den kring der religieus-socialis ten. Deze onloochenbare feiten, die ook niet weersproken worden in de tegen ons ge richte artikelen, welke ds. Banning in „Het Volk" geplaatst heeft, bewijzen, dat het re- ligieus-socialisme een strooming is, die misschien aanrakingspunten met het stel lige Christendom vertoont, maar er zeker niet mee vereenigbaar is. De schrijver in „Het Volk" raakt deze feiten niet aan, hoewel zij een wezenlijk bc- standddeel vormen van het dispuut. Hij spreekt wel met klem van het bestaan van een zekeren Otto Bauer (over wien wij, na ingewonnen informaties, méér hopen te Vermelden) die Katholicisme vereenigbaar acht met het economisch-politiek socia lisme. Deze heer Bauer kan dit nu wel denken en schrijven, zooals Newman eens meende, dat Anglicanisme en Katholicisme veree nigbaar waren. De Engelschman zag zijn .Vergissing door Gods genade na lange studie' in, terwijl de tot dusver onbeken- f de Oostenrijker do waarheid van zijn be wering niet heeft aangetoond. Er is wer kelijk een onderscheid tusschen het voor- waar-houden van iets en het inderdaad- W'aar-zijn daarvan. Daarom draait de kwes- I ti< en ds. Banning heeft haar zelfs niet zui ver gesteld, laat staan bevredigend beant woord. Niemand onzer twijfelt eraan, dat dieper- denkende socialisten ernstig zoeken naar een oplossing van het religieuze vraagstuk voor den modernen mensch. Maar het wezen van den godsdienst, en zeker van den Chris- telijken godsdienst, is de verhouding van de ziel tot God, een levensgemeenschap tus schen beide. Godsdienst is méér dan leer en loutere afhankelijkheid van het schepsel Van God, méér dan het aanvaarden van geloofswaarheden en het onderhouden van geboden. j Is het nu waar, dat de doorsnee-socialist zóó den godsdienst opvat? Is het waar, dat deze opvatting van gods dienst zich verdraagt, hetzij met het mar xistisch socialisme, hetzij met het religieus- soeialisme zooals bijvoorbeeld ds. Horrcus de Haas dit uiteenzet in zijn „Godsdienst e n Socialism e"?. Indien de feiten aantoonen, dat hij die socialist wordt, al ongeloovig is of socia list geworden tot ongeloof vervalt, en dat ook het religieus-socialisme, zooals de gezaghebbende en scherpzinnige ds. Hor reus de Haas het uiteenzet, rechtdraads tegenover geopenbaarden godsdienst staat, hoe ter wereld kan er dan een verzoening Worden gemaakt tuschen beide stelsels? Ds. Banning zoekt met Otto Bauer zijn heil in een splitsing van het socialisme; hij Ranvaardt den politiek-economischen, niet don idealistischen grondslag van het so cialisme. Is deze splitsing mogelijk? Waar loont zoo'n stelsel levensvatbaarheid, ja, Waar bestaat het? Wij hooren Otto Bauer spreken van „be wust nieuwe grondslagen in ekonomies en maats: happelik leven". Maar dit is nu juist niet de wezenlijke kern van het door de Kerk veroordeelde socialisme. Pater Heinrich Pèseh S T. heeft in zijn „Neubau der Ti esellsi haft' ook de „volledigs breuk met het kapitalistische stelsel" als «onafwijsbaar noodzakelijke voorwaarde" geoischt.Vele andere hedeudaagsche katho lieke sociologen en economen, ook in ons land, spreken niet anders. Op dit ter rein scheidt geen cnover- EEN TELEGRAM AAN EN VAN Z. H. DEN PAUS Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van „De Maasbode" hadden de dijrectie en redactie een telegram gezonden aan Z, H. Paus Pius XI, waarbij eerbiedig verzocht werd om den Apóstolischen Zegen „te willen verleenen voor alle medewerkers, voor de 19' zers en voor hunne gezinnen". Namens den Heiligen Vadar zond Kard. Gasparri, de Pauselijke Staatssecretaris, een telegram terug van den volgenden inhoud: „Als vader gevoelig voor de eerbiedsbe tuiging, kinderlijke hulde en algeheele on derwerping van de directie en redactie van „De Maasbode", bij gelegenheid van den zestigsten verjaardag van de stichting, dankt Zijne Heiligheid en zendt van 'harte, als onderpand van de hemelsche gunsten, den govraagden Apostolischen Zegen voor hun arbeid, voor de medewerkers, voor de lezers en hunne gezinned" Kardinaal GASPARRI. GROOTKRUIS ORDE VAN GEDIMINAS. De president der Republiek Litauen, Smetona, heeft aan ZijnExcellentie Mgr. L. Schioppa, als eersten nuntius aldaar, die het concordaat met de Republiek afsloot het grootkruis verleend der orde van Gediminas, Dit is de hoogste orde, die er in Litauen bestaat. Naar wij vernemen werd tot heden het groot kruis dier orde nog aan niemand geschonken. De bekende schrijver van de geschiedenis der Pausen, Ludwig von Pastor, de gezant van Oos tenrijk hij het Vaticaan, is Zondagmiddag te vier uur overleden. LOUIS VAN TULDER. Naar wij vernemen zal Loui3 van Tulder op 29 October a.s. bij de Co-opera-tie als gast op treden in de rol van Tamino in Mozarts Zau- berflöte ter gelegenheid van een gala-opvoering in den Koninklijken Schouwburg te 's-Graven- hage. brugbaar verschil ons van ds. Banning. Ds Kerk hééft niet „hét" socialisme veroordeeld en de Katholiek verzet zich, krachtens zijn geloof, niet te gen „het" socialisme. De Kerk heeft bepaalde vormen van socialisme veroordeeld, zooals zij be paalde vormen van liberalisme veroordeeld heeft. Het socialisme, dat privaat eigendom als onwettig verwerpt, is door de Kerk ge troffen. Daarmee heeft de Kerk niet be staande eigendoms- v e r h o u d i n g en als wettig erkend; zij heeft zelfs, haar meening inzake het privaat eigendom nooit, tot een dogma geproclameerd. De Kerk heeft het socialisme veroordeeld in zoover het vijandig staat, tegenover God en godsdienst, zooals Zij om precies dezelf de reden het liberalisme lang te voren ver oordeeld had. Waarom worden deze eenvoudige zaken door ds. Banning en de zijnen voortdurend uit het oog verloren? De Kerk verwerpt het socialisme: le. om zijn uitgangspunt, in zoover dit haar leer omtrent de menschelijke natuur weerspreekt; 2e. om zijn doel, in zoover het socialisme het eind ziet in economische verlossing en geen rekening houdt met het hiernamaals; 3e. om zijn middelen, in zoover het socia lisme gelooft, dat zedelijke verheffing van zelf volgen zal op economische; en 4e. om zijn beweegreden, in zoover liet socialisme gedreven wordt door de liefde voor één klasse en de tegenstelling klasse liefde en klasse-haat niet overwinnen kè,n om dat. de veréenigende band liefde tot God namelijk ontbreekt Daarom is .christelijk-socialisrne" of re ligieus-socialisme even ongerijmd als pau selijk protestantisme; de beide begrippen zijn evenmin vereenigbaar ais droog water of donker licht. Dat dominees toch die vereéniging mo gelijk achten, is evenmin vreemd als Angli canen t£ ontmoeten, die Katholiek willen zijn tot het concilie van Trenle. Er moest een genie als Newman opstaan om de illu sie te zien van dezen middenweg. tiet ruime priesterkoor van dc gioolt M U de hoofdkerk van Sydney. urys Calked raai, BIJ ZIJN BEZOEK AAN BALI „Balische godsdienst en vreemde penetratie". Het a.r. Tweede Kamerlid de heeT Bijleveld heeft 4e aandacht Van den Minister van Kolo ntën gevestigd op de rede. die de Gouverneur Generaal bij zijn bezoek aan Bali heeft ge-hou den, waarbij volgens de verslagen de Gouver neur-Generaal o.a. zou hebben gezegd: „Hij bracht ook namens de leden van zijn familie hartelijk dank aan allen, die aan het slagen van het bezoek hebben medegewerkt. Met het grootste genoegen hebben zij kennis gemaakt met Ball en zijn -bevolking, en den* kunstzin In de kunstuitingen van zijn bevolking bewonderd. Deze zou hem steeds bereid vinden, haar adat en gewoonten en godsdienst tegen vreemde penetratie te beschermen." De heer Bijleveld vraagt den Minister of deze kan mededeelen, of dit verslag juist Is en bijzon derlijk of de in de laatstaangehaalde zinsnede weergegeven woorden door den Gouverneur- Generaal zijn gebezigd. Indien het antwoord bevestigend luidt, kan Zijn Excellentie dan mededeelen of de bereid verklaring om „haar godsdienst tegen vreemde penetratie te beschermen" moet worden opgevat als een door den Gouverneur-Generaal aan de bevolking van Bali gedane belofte van bescher ming tegen de toelating der Christelijke zen ding op Bah Zoo niet, welke is dan de bedoeling van den Gouverneur-Generaal geweest Een voorstel van het Ned.-Ind- Onderwijzersgenootschap. SOERABAJA, 29 September (ANETA). De Afd. van het Ned.-Ind. Onderwijzersgenootschap diende voor het in December te houden con gres het voorstel in, dat alle onderwijzers het Esperanto zuilen aanleeren, opdat ten spoedig ste voorstellen aan de Regeering kunnen wor den gedaan tot de verplichte invoering van het onderwijs in Esperanto op de sdholen. In de toelichting wordt verklaard, dat men deze zaak in het midden der volle belangstelling wil plaatsen, omdat het Esperanto een mach tig middel is tot bevordering van den wereld vrede. H. itï. DE KONINGIN NAAR BREDA. Bij gelegenheid van de herdenkingsfeesten van de KJVI-A. H, M. de Koningin heeft het voornemen een bezoek te brengen aan Breda ter gelegenheid van de herdenking van het 100-jarig bestaan der Koninklijke Militaire Academie. G OUDEN PROFESSIE FEEST Zondag herdacht de Zeereerw. Pater J. van Helvoirt S.J., kapelaan van de St. Canisius kerk te Nijmegen, zijn gouden professiefeést. Om negen uur droeg Z.Eerw. een plechtige H. Mis op in de St. CanisiuSkork. Het zangkoor A. M. D. G. zong na de H. Mis het Jubilate Doo van Aiblinger. Op de receptie kwamen vele vrienden en bekenden den jubilaris complimenteeren. Uit Amsterdam, Rotterdam en Groningen kwamen "telegrafische gelukwenschen, vele bloemen wer den den jubilaris aangeboden. Namens de leden van de Congregatie Maria -Boodschap en de St. Jozefscongregatie werd den jubilaris een fraaie expositie troon aangeboden. ZILVEREN PROFESSIEFEE8T Onder groote blijken van belangstelling her dacht Zaterdag de Zeereerw. Pater Benedictus Verzett Ord. Carm te Zeuderen, het zilveren feest zijuer religieuze professie in de Orde vaa Carmei. Aan de deur der kerk werd de ju bilaris door de Zendersehe kloostercommunau- teit opgewacht en naar het smaakvol versierde Hoogaltaar geleid. Nadat door den Jubilaris het „Veni Creator" was ingezet en de hernieu wing der kloostergeloften geschied was, werd door hem een plechtige H. Mis van dankzeg ging opgedragen. Door het zangkoor van het Gymnasium „Sancti Alberti" werden onder directie van den Zeereerwaarden Pater Anastasius van den Broek de Gregoriaan- sche gezangen uitgevoerd. Na den lofzang „Te Deum" en het dankgebed na de H. Mis werd de jubilaris in de stemmig versierde recrea tiezaal van het klooster door den Zeereerw, Pater Prior op hartelijke wijze toegesproken en door zijn medebroeders gefeliciteerd. De talrijke bloemstukken en geschenken in den loop van den dag den jubileerenden klooster ling aangeboden, door vrienden en kennissen, bewezen welke groote achting en sympathie da alombekende Pater Verzett iu den lande ge niet. NAAR DE MISSIE. De zeereerw. pater Adr. Nuijten C.3S.R., oud- Bredanaar, zal na een verblijf van een half jaar hier te lande op 9 November weer naar zijn missie in Suriname terugkeeren. MR. T. C. VAN EYK BIJLEVELD t In Den Haag Is onverwacht overleden, 69 jaar oud, mr. T. C. vaa Eyk Bijleveld, oud officier van justitie te Zwolle, ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw. HET CONCERTGEBOUW-TRIO. Het Concertgebouw-trio is door de „Sociêté Nouvelle de Musique" te Brussel uitgenoodigd ;en reeks van drie concerten te geven, waar alle Beethoven-Trio's zullen worden uitgevoerd. Frappante bckcering van een Israëliet DE MERKWAARDIGE GESCHIEDENIS VAN DEN PROTESTANTS CHEN JOURNALIST DR- GERLICH I DE VRIJHEID VAN HET ONDERZOEK EN DE GROOTE LIBERALE WERELD .uthhintrltvp van Sydney. Mgr. Kelley, begroet den voorzitter van hel Perm. Comité der Euch. Congressen. Z D.H. Mgr. Ueylen, lij zijn aankomst m Australië. (Van onzen Weenschen correspondent.) II Vaak hoort men in zekere wetenschappelijke kringen beweren, dat het volstrekt noodzake lijk is, dat niet-Katholieken zich met het kri tisch onderzoek dér merkwaardige gebeurte nissen van Konnersreutli belasten. Eigenaardig is het intttsschen, dat het wel schijnt, of Onze Lieve Heer zelf voor nlet- Katholieke Critici heeft wtllen zorgen, die ta de onmiddellijke omgeving van Theresia wor den aangetroffen. Nauwelijks was ik in Konnersreuth, of mei wees me op een jongen man, die reeds maan den lang in het dorp verblijf houdt. Zijn naam is Rotschild. Hij is geparenteerd aan de wereldvermaarde familie van schatrijke joden, ai is hij persoonlijk niet zóózeer met aardsche goederen gezegend. In ieder geval heeft hij de middelen gehad, om enkele jaren te studeeren voor dokter om echter na een paar semesters over te gaan tot de studie der pharmacie, zoo dat hij op het oogenblik apotheker is. De man kwam als Jood in Konnersreuth. onderzocht en bad. werd voor enkele weken Katholiek en gaat morgen naar het groot-seminarie in Elch- stadt, om zich voor te bereiden op het H. Pries terschap. Een veel interessanter persoon, dien men in Konnersreuth kan aantreffen is dr. Geriich. Een maand of negen geleden heeft Theresia in een extase gezegd, dat dr. Geriich zou komen eu toen hij er den eersten keer was, gaf zij hem de verzekering: U zult nog dikwijls terug komen. In den loop van dit jaar heeft hij meer dan vier maanden in het dorpje doorgebracht, bezig, met de toebereidselen, om het leven van Theresia te beschrijven. Ik trof hem in da pastorie, waar dr. Geriich wocrat. Om het maar ineens te Zeggen: de man is Protestant. Hij is geboortig uit Stettin en was, vóór den oorlog, en gedurende den wereldkrijg, staats archivaris te MünChen. Toen na den oorlog de bekende liberale cou rant de „Münchener Neueste Nachrichten", ten gevolge van de commnnistische woelingen in Beierens hoofdstad en de ontwaarding van het geld. in moeilijkheden verkeerde, zocht men een zeer hoogstaande persoonlijkheid, om de courant weer op de been te brengen. De keus viel op dr. Geriich, die tijdelijk uit den staats dienst ging, om de hoofdredactie van boven bedoelde courant te aanvaarden. De zaak ging schitterend en in een paar jaren was het aan tal abonné's met ongeveer 50.000 gestegen. Toen de gebeurtenissen in Konnersreuth ruchtbaar werden, zond dr. Geriich een redao- teur erheen, die zeer objectief, ja zelfs gunstig voor Theresia Neumann schreef. De strijd voót en tegen Konnersreuth werd echter steeds hef tiger, de communisten van Hof dreigden, ge heel het dorp te zullen platschieten, er werden petities gestuurd naar de regeering in Mün- chen, om het „schandaal" te verbieden Toen ging dr. Geriich zelf eens een kijkje nemen, met het resultaat, dat liij telkens eu telken3 weer naar Konnersreuth werd getrok ken en één van de redenen, waarom hij verle den jaar de hoofdredactie van de „Münchener Neuesten" neerlegde en weer terugging in staatsdienst, was zijn houding inzake Konners reuth. De man heeft van zijn verblijf aldaar heele maal geen financieele voordeelen; integendeel, hij legt er een duitje bij en brengt bovendien nog andere niet te onderschatten offers. Dr. Gerlich's naam Is in geheel de Duitsche perswereld zóó bekend, dat zijn artikelen, vooral over politiek, ten zeerste worden op prijs ge steld en schitterend gehonoreerd. De pastoor heeft door zijn mooie daad het den doctor thans mogelijk gemaakt, weken achtereen ln Konnersreuth door te brengen. Voegt men hierbij nog het groote offer, dat hij moet brengen door de omstandigheid, dat do dominees in Beieren al even eigenaardige op vattingen schijnen te huldigen omtrent tole rantie en vrij onderzoek, als dit soms elders het geval is, dan begrijpt men, dat van voor deeltjes voor dr. Geriich, uit zijn verblijf in Konnersreuth voortvloeiend, geen sprake kan zijn. Naar men beweert, moet Theresia in een extase hebben gezegd, dat dr. Geriich al dicht staat bij de Katholieke Kerk. Dat kan ik na tuurlijk niet bevestigen, enkel kan ik zeggen, dat ik uit een gesprek van een paar uren, dat ik met hem voerde, den indruk kreeg, te doen te hebben met een eerlijk zoeker, die den weg naar de waarheid hoe langer hoe duidelijker begint te zien, en van den anderen kant voelt, hoe de grond, waarop hij staat, stuk voor stuk wordt weggeslagen. Indertijd was het Clemens Brentano, een Ka tholiek, die jaren lang niets meer aan zijn plichten had gedaan, die door God geroepen werd, naar het bed van smarten der gestigmati seerde Dulderes Katharina v. Emmerich. Hier hebben we zelfs een Protestant, zoodat het zoo vurig gewenschte, neutrale onderzoek, feitelijk reeds een jaar aan den gang is. Of nu de menschen, tevreden zijn en ge- looven, wat dr. Geriich getuigt? Ach neenl Sedert dr. Geriich zich zooveel met Konners reuth bezighoudt, sedert hij het ronduit zegt, dat een onderzoek ter plaatse, niet van een paar uur of enkele dagen, maar van weken en maanden, een onderzoek, begonnen en voortgezet enkel en alleen met het doel, de waarheid to achterhalen, hem geleerd heeft, dat er iu Konnersreuth dingen gebeuren, die het merkteeken, dat zij van God komen, aan zich hebben, sedert dien tijd heeft dr. Geriich voor dezelfde wereld afgedaan. De man, tegen wien Theresia in de extase eens heeft gezegd: „Gij gelooft toch niets, voor dat ge het met uw handen kunt grijpen", wordt voorgesteld als een half Vlndsche idioot, die bepaald niet meer onder de nor male menschen thuis behoort. Reeds nu heeft men dr. Geriich aan den dijk gezet, want dit is het echte, zeer liberale prin ciep: je mag onderzoeken, zooveel als je wilt, je mag nog zoo onbevooroordeeld zijn en neu traal bij je onderzoek, als je maar kunt, maat; het resultaat moet zoo zijn, als wij het wen cellen! t J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 5