Donderdag 4 October 1928 Derde Blad Pagina 1 CONFERENTIE VOOR MISSIE- WETENSCHAP WOENSDAGAVOND. DE ASSUMPTIONISTEN IN HET OOSTEN BIJZONDERHEDEN OVER HUN Missiewerk. DE HE KVERVOLGING IN MEXICO ZILVEREN PROFESSIEFEEST PASTOOR KOCK HET PRESID ENTSFEEST TE RIJSENRTJRG De Uoeiucansclie Prins Wladiihir 1. Cliika die •pastoor is van de zoogen. vreemde- ling enkerk" le Parijs, was vanuit de Fransche hoofdstad naar Sydney overge stoken om deel le nemen aan het 28ste Internationaal Eucharistisch Congres. Z. Ij- li Mgr. Mikes, aartsbiss r. Szotn- batheley. (Hongarije) gefotografeerd te Sydney. Tijdens de korte communislen- regeering werd Mgr. Mikes door Beta Kun in de gevangenis geworpenen verschei dene malen met den dood bedreigd. De oudste kerkvorst, die ook hel Eucha ristisch Congres le A'd'am bezocht, was eveneens deelnemer aan 't Congres te Syd- ncy. Z.D.H. Mgr. Redwood aartsbiss. van N.-Zeeland behoefde thans echter niet zulk een vermoeiende reis le maken als in '2i. De Zeerw. Pater W. van Dijk O.E.S.A., die na het 28ste Internationaal Eucharis tisch Congres te Amsterdam in I92i be- noemd werd in het Permanent Comité der Eucharistische Congressen, gefoto grafeerd bij zijn aankomst te Sydney. TWEEDE ZITTINGSDAG. Prof. dr. Schmidlin gal in de op Woens dag gehouden zitting van het congres na de opening het woord aan Pater dr. Thomas Ohm O.S.B., privaatleeraar te Salzburg. Duidelijk en zakelijk behandelde spreker de ..elementaire missie-theorie", welker grond beginselen slechts kunnen en mogen zijn de algemeene, eeuwige bovennatuurlijke vragen. De methode der missie-theorie moet die zijn van de godgeleerdheid, dus vooropgezet geloo- vig en met hoop en liefde en rechtvaardigheid, de geloofswaarheden behandelende. Verder mogen alle wereldvragen van beteeke- his in de missie-theorie als hijzaak bijgebracht worden; beschaving, heidensche godsdiensten, enz. Pater dr. Grendrup S.V.D. (Berlijn) gaf een mooie interessante leerrijke lezing over het hem zoo in het bloed overgegane ,,missions- rccht" wetenschap van het missierecht. Pater Thanren, S.V.D. uit Weenen, de beken de auteur van het prachtboek over aanpassing van het Katholicisme in heidenlanden, gaf een conferentie over „de missie-methodiek", die af- deeling in de missiewetenschap, welke de ma nier aangeeft, hoe men met behulp der practi- sche uitkomsten en gegevens van het missie werk van vroeger en nu, Christus' Kerk kan Verbreiden en behouden. Toen trad de oud-hoogleeraar van Nijmegen, dr. H. Steffes, leeraav in godsdienstwetenschap pen te Munster, op, en hield een zeer gewaar deerde, uitbundig toegejuichte rede over de „hulpwetenschappen der missie-wetenschap". Hiermede nam eigenlijk de wetenschappelijke niissleconferentle een einde, terwijl de namid dag-samenkomst meer een herhaling bracht van hetgeen 's morgens was behandeld. Des avonds begon de tweede afdeeling van deze groote missiesamenkomst, namelijk het academisch congres. Plechtige opening' van het 5de internationale academische missie-congres. Geestelijken van alle mogelijke Orden en Congregaties, en leden uit het hooger kerkelijk bestuur, leeken van allen stand vulden op ^Voeusdagavond om SJ4 uur de Neu Müuater- kerk ter hijwoning van de plechtige opening Van bovenbedoeld congres. Z. D. H. de Bis- Bohop van Wiiraburg reikende het zich een eer dit congres zelf te openen, waarin hij aan spoorde tot een algemeene missie-actie. Na allen toehoorders zijn zegen te hebben Segeven, daalde de Kerkvorst van het spreek gestoelte af en woonde het Lof hij, dat ge houden weid door Z. D. H. den Abt der Bene dictijnen van Sint Ottilien. In optocht trokken de deelnemers daarna van de kerk naar het Harmonie-gebouw, ter- Vjfil de vaandels en uniformen der studenten &Ter aandacht trokken. Hier weiden de deelnemers aan het congres door den voorzitter, vorst Louis zu Löwenstein V'elkom geheeten. Plet feestprogram volgende, herinneren wij ®an de musicale praestaties van de Rijksweer- bapeiie, en den zang van het dubbel-kwartet van de katholieke Gezeilenvereeniging. Verder werd het woord gevoerd o.a. door ïnCT. De ia Trone, In naam van de vereeniging Van het Petrus' Liefdewerk, die zich vooral tot de universiteitsstudenten richtte als zijnde de dragers van groote ideeën, en hen aanspoorde Vooral medewerkers te woiden van de meest omvangrijke actie van heden: de missieactie, mi door rector Dekkers, die o.a. zeide: dat als Nederland heden ten dage staat aan de spits er missie-actie, zij dit te danken heeft aan uitsehlands en Franbrijks zonen, die, ver- zijnde uit hun vaderland, Nederland den •msiegeest hebben ingeplant, vorst zu Löwenstein sloot de vergadering et te zeggen, dat allen oververheugd mogen -tin over de gevoelens, door alle afgevaardig den vertolkt. GESCHIEDSCHRIJVING der missie. De Duitsehe actie. In de Donderdagzitting sprak prof. Geheim- at dr. Merkle uit Würzburg „Over de kerste- ,ng der Oost-Franken", welk onderwerp van io°tere heteekenis was voor de aanwezigen 1 deze streek en stad zelve, dan voor de inter- oilonalo deelnemers. Po Benedictijner-pater dr. Zilger volgde met ■>n referaat dat als titel had: Beteekenis en coruitgang van de geschiedenis der missie", aai'in de geleerde pater, zonder veel uiterlijke cgeestering noch welsprekendheid, voorname- c wiia0 bewijzen, dat men in heel het missie- 61 de genade Gods moet zien, hare wer kingen nagaan, nooit echter overdrijven om effect te maken, ten koste der waarheid. De Jesuietenpater Alfons Vath sprak over „Het Duitsehe Missiewezen". Na in een mooie inleiding het groote, zeer groote aandeel ge noemd te hebben, dat de Duitsehe Katholieken overal en altijd vooral tot aan den oorlog, !n de kerstening der wereld gehad hebben, ging hij over tot de beschouwing van de tegenwoor dige Duitsehe missiebeweging in buiten- en binnenland, waarbij steeds moet gedacht wor den aan oorlog en vredesbepalingen, aan oorlog en na-oorlog-misères. In China zijn 11 Duitsehe missiegebieden met ruim 2 millioen geloovigen. De universiteit van Peking is een stichting van Duitsehe Benedic tijnen; in Japan 4 gebieden, met de universi teit van Tokio als werk van Duitsehe Jesuie- ten. Verder zijn de Duitsohers in Rabaul (prachtmissie der M.S.O.) N."W. Australië, Philippijnen; Kleine Soenda (immers is de helft der missienarissen aldaar, Flores, Timer, Duitscher van herkomst), Indiö is ook weer vrij voor Duitsehe predikers, en reeds weer voorzien vooral van Duitsehe zusters en 40 Duitsehe ordesgeestelijken. In Afrika hebben ze nu nog 7 gebieden (tegen 19 vóór den oorlog) vooral in Zuid-Afrika is het Duitsch missie werk aan de spits: o.a. Marianhill. In Amerika werken de kindereu van den H. Bonifacjus bijna overal, zoo onder blanken als onder roodhui den en negers: Brazilië, Bolivia, Paraguay, Argentinië, Canada, Araucaria in Chili. Alles tezamen omvat het Duitsehe missiegebied 7 millioen vierk. K.M. met 45 gebieden. 420.000 geloovigen en 2621 missionarissen. Zelfs de biddende of beschouwende Maria's van Duit- schen bloede zijn aanwezig in de Philippijnen, ouder de kleedij en onder den naam der Zus ters van Skyl. En dat alles 10 jaren na den oorlog Ook het binnenlandsch missiewezen staat hoog, en is goed stevig georganiseerd. Het wereldapostolaat. Pater Freijtag S.V.D. besloot de ochtendver gadering met zijn conferentie over „het tegen woordige wereldapostolaat". De ware werkelijk heid van het missiewezen van nu is donker genoeg om alle nutteloos en onbegrensd opti misme tot verstandig pessimisme te maken, en tevens helder en licht genoeg om alle pessimis me in Christelijk optimisme te doen overgaan, wijl we overal zien en gewaar worden den Goddelijken Held, die zeide: moed, ik heb de wereld overwonnen Rede prof. dr. G. Brom. Daarna sprak de „Hollandsche leekenapostel" prof. dr. G. Brom (Nijmegen) over.» de „Acade mische Missiebeweging", onder den titel: Aka- demiker en Missie. Spreker drong door tot in het diepste der kwestie. De Akademlker, de mensch die aan critiek doet, en er in opgaat, werd in zijn psychischen houw als scepticus en in zijn essentie naar de Katholieke Kerk ge richt. Hij wil een dieper geloof als de critiek- looze menigte: hij dringe daarom in het Evan gelie zelf door, en moge het woord Gods zelf verstaan, dat geen doode letter is, maar krachtsontwikkeling en oneindig bezielend leven. Leven en liefde is de inhoud van het Evangelie, en liefde is scheppingskracht. De Akademiker moet de werkelijkheid beleven van het Godsrijk, in het Apostolaat der Kerk. Hier vindt hij zijn eigen standpunt: de Missie geeft hem die onmiddellijke beroering, de innigste aanraking met het Geloof terug. Hij late zich begeesteren door deze liefde tot zich gevend heldendom. De missiewetenschap vormt de brug tussehen Missie en Akademiker. „de Akademi ker heeft de Missie noodig, de Missie den Aka demiker". (Dit herhaalde heel de vergadering in meeslepend enthousiasme aan 't einde der rede). MGR. GOURAUD t Uit Vannes wordt het overlijden gemeld van mgr. Gouraud, bisschop van Vannes. DE AARTSBISSCHOP VAN AVIGNON. Mgr. Latty, aartsbisschop van Avignon, is van de H. Sacramenten der Stervenden voorzien. MGR. J. D. J. AENGENENT. Dinsdagavond heeft Z.D.H. de Bisschop van Haarlem een kort bezoek aan de Bisschoppelijke kweekschool,te Beverwijk gebracht. DR J- BRUNING. De zeereerw. dr. Jac. Bruning, pastoor te Ajlounin Trangjordanië (Missie Latijnech Pa triarchaat Jerusalem), komt eonigen tijd in Nederland doorbrengen. Wij wiilèn hier een korte schets geven van den oorsprong der missie ran de Assumptio nisten in het Oosten, T Was in het jaar 1860, Tüeschen den Donau in het Noorden en de Zwarte Zee in het Zui den, temidden van een woest gebergte streed een dapper Christenvolk. De Bulgaren wilden het Turksche juk afwerpen. Wat hun broedersde Grieken, de Ser viërs en de Roemenen hadden klaargespeeld, zouden zij ook wel kunnen. Zij streden met denzelfden moed als hun voorvaderen, die zoo vaak Constantino pel hadden doen sidderen. Om zeker te zijn van hun overwinning, riepen zij de hulp van do Katholieke staten in. Gezanten kwamen te Rome aan en vroegen Pius IX, dat hij als bemiddelaar wilde optreden. Vol blijd schap ontving do H. Vader de arme Christe nen, misleid door het schisma van Photus en beloofde hun zijn bemiddeling bij de groote mogendheden. Deze echter luisterden niet waar de stem van den Vader aller Christenen. Immers, zij waren zelf onder elkaar verdeeld, oorlogsge dachten werden overal verspreid en Italië be gon reeds zijn roofplan uit te voeren op het grondgebied van, den Paus. Ofschoon de tusschenkomet van Pius IX bij de Europeesche staten geen succes had, in dien zin, dat er geen militaire hulp naar Bul garije gezonden werd, liét de Paus toch niet na, zich het lot der schismatieken aan te trek ken. In Mei 1862 bevond pater d'Alzon, vicaris- generaal van Nimes en stichter der Assump tion isten, zich te Rome. Toen hij door den Paus in audiëntie werd ontvangen, zeide op zeker oogenblik de II. Vader tot den stichter: „Ik zegen uwe huizen van het Oosten en het Westen". Men kan zich wel gemakkelijk de verwonde ring van pater d'Alzon voorsteilen, daar zijn jeugdige Congregatie geen enkel huis in het Oosten bezat. Maar den volgenden dag werd pater d'Alzon opnieuw door Pius IX ontvangen, die hem zijn toekomstplannen voor de hereeniging der ker ken uitlegde. De eerste missionaris, pater Galabert, ver- tvok in 1863 en vestigde zich te Philippopel aan de oevers van de Maritza. Pater d'Alzon bracht zelf drie maanden te Constantinopel door om zich op de hoogte te stellen van den toestand in de Oostersche ker ken. Bij zijne terugkomst uit Turkije legde hij den grondslag eener nieuwe Zuster-Congrega- tie: de Oblaten van Maria-ten-Hemel-opneming. Deze zijn bestemd om de paters in het Oosten hij te staan en in 1868 vertrokken dan ook de eerste Zusters naar Adrianopel. Terwijl de Eerw. Zustere langzamerhand de sympathie der Buigaren wonnen, hadden de paters hun werkkring uitgebreid, In 1883 gingen twee paters missionarissen tot den Slavischen ritus over en in 1S97 volg den tien paters hetzelfde voorbeeld. Zoo von den zij mettertijd ingang tot de ziel der Slaven. Later werd een Bulgaarsch seminarie gesticht, dat ijverige priesters aan den clerus en aan de Assumptionisten heeft geschonken. Sinds 25 jaren oefenen de Assumptionisten den groot sten invloed uit op de Bulgaarsche jeugd, vooral door hun prachtig gymnasium te Philippopel. Jammer geueeg werd het Gymna sium dit jaar erg beschadigd door een aard beving. Na Bulgarije kwam Turkije aan de beurt. Reeds in 1864 dacht pater d'Alzon een huis te stichten te Constantinopel. Zijn plan werd in 1881 uitgevoerd, doordat de patere een kloos ter betrokken temidden van het zoo fanatiek Mohammedaansche Stamboul, Van Constantinopel uit rukten de missiona rissen verder op naar Klein-Azië: Eeki-Cheir en Broussa werden middelpunten, van waar uit verschillende missieposten werden bediend. Toen de paters in 1895 de parochies van Kadi- ICeuy (het oude Chalcedon) en van Haidar- pacha kregen, werd Iiaidi-Keuy een centrum van Oostersche studies. Daar vormden zich onder leiding van den toekomstigen aartsbisschop van Athene mgr. Louis Petit, de paters, die eens de revue „Les Echos d'Orient" zouden stichten en doen bloei en. Het jaar 1896 zag de stichting van een Grieksch seminarie te Stamboul, terwijl drie paters tot den Griekschen ritus overgingen. Den 25sten Maart 1898 bekrachtigde Paus Leo XIII het werk der Assumptionisten in het Oosten. Hij stond hun de gunsten toe van een aartsbroederschap: die van o. L. Vouw He melvaart. Door de gebeden van de leden van de broe derschap wordt Gods zegen over de missiona rissen afgeroepen. Na den oorlog hebben Roemenië en Servië ook hun poorten geopend, zoodat de Assump tionisten van Belgrado tot Angora over de Bal- kanstaten verspreid zijn. WAT PATER O'HARA HOORDE EN ZAG. In de Soteiio-gcvangcnis. Men schrijft ons uit Rome. Pater O'Hara, die te zamen met een aantal Noord-Amerikanen Mexico bezocht en zich juist in bet land bevond, toen generaal Obre- gon werd vermoord, publiceert in de verschil lende Amerikaansche bladen, wat hij in Mexico heeft gezien en gehoord. De „Osservatore Ro mano" vertelt er van: Calles heeft tegenover alle Amerikaansche verslaggevers verklaard, ;,dat er in Mexico gee nerlei vervolging bestaat''. Terzelfder tijd was echter in de bladen des lands te lezen, dat 45 Katholieke mannen, vrouwen en kinderen en een priester op de misdaad waren betrapt, dat zij tegenwoordig waren geweest bij de uitstel ling van het Allerheiligste in de woning van den heer Jorge Nunez, in de stad Mexico. Al deze personen werden in de hoofdgevangenis der stad achter slot en grendel gezet, in de zelfde vertrekken, waar pater Pro, zonder voor afgaand proces, eenige maanden geleden is doodgeschoten. In gezelschap van drie andere Amerikanen, een rabbijn uit Detroit, een algemeen-secreta ris der Y. M. C. A. te Portland en een profes sor in de geschiedenis aan een college in den staat Ohio, begaf pater O'Hara zich naar die gevangenis om deze 45 gevangenen te bezoeken. Wij verklaarden daarbij, zegt pater O'Hara, dat wij Amerikaansche geleerden waren, die Mexico precies wilden ieeren kennen en daar om ook deze gevangenis moesten zien. Wij kre gen daarmede verlof het beruchte „Soteno", dat onder in het hoofdbureau van politie ligt, en waarheen steeds de Katholieke gevangenen ge bracht worden, te bezoeken. Terwijl wij nog op het toestaan van het be zoek wachtten, vroeg ik een opzichter, die dicht bij mij stond, of hier nooit een terechtstelling had plaats gevonden, waarop hij antwoordde: „Ja, van pater Pro". Vai de 45 Katholieken, die in het „Soteno" gevangen zaten, werden er eenige op denzelfden dag vrijgelaten, anderen moesten verscheidene dagen in een vertrek, dat vol water stond, op water en brood gevangen blijven. De gevange nen waren bezig het water uit de vertrekken te verwijderen. Toen ontmoette ik den heer Nunez, die goed Engelsch kent. Hij vertelde mij, dat men juist het Allerheiligste in zijn huis had uitgesteld, toen een afdeeling soldaten kwam en verklaar de, dat alle aanwezigen gearresteerd waren. Daarop werden allen naar de gevangenis ge leid. De armen liet men meteen weer vrij, daar zij niet in staat waren een hooge boete te be talen. Nunez en zijn broer werden tot zwaro boeten en tot gevangenisstraf veroordeeld. Den vijftienden Juli werd weer. een aantal Katholieken, die de H. Mis hadden bijgewoond, gearresteerd. Het was juist den morgen, waar op Obregon in triomf de stad binnentrok. De H. Mis werd in een huis, dat dicht bij het regeeringspaleis lag, opgedragen. De politie kreeg er kennis van, en drong het huis bin nen, toen juist de H. Mis wa„ beëindigd en de priester was begonnen met bieehtkooven. De priester kon ontvluchten, alle anderen werden gearresteerd. Een Indiaansche bediende, dien de soldaten mishandelden, verdedigde zich met zijn sandalen, wat naderhand in alle bladen tot een teeken van verzet tegen het staatsgezag werd opgeblazen. Na de vermoording van Obregon namen zijn aanhangers bezit van het hoofdbureau van po litie, en sindsdien is het „Soteno" geen gevan genis meer. Pater O'Hara zet den godsdiensttoestand in Mexico op het oogenblik als volgt uiteen: „Het is den priester niet toegestaan het gees telijk kleed, zelfs niet het priesterboord, te dragen en alle kloostergemeenschappen zijn opgeheven. Het is streng verboden eenige daad van godsdienst te stellen, de kerkelijke plech tigheden van doop en huwelijk inbegrepen. Eveneens zijn alle kerkelijke rouwplechtigheden bij het graf van een overledene streng verbo den. De nog geopende kerke., worden door leeken bewaakt, schoon en in orde gehouden en voor een deel ook met bloemen versierd. Het Aller heiligste is iif geen Mexicaanscbe kerk meer aanwezig en in geen enkele kerk mag de H. Mis worden opgedragen. Doch desondanks bevinden zich op alle uren van den dag geloovigen in de kerken, waar des avonds de rozenkrans en de litanieën wor den gebeden. Zondagsmorgens lezen leeken op bepaalde uren evangelie en epistel voor, ver klaren het feest van den dag en deelen daarna blaadjes met de verklaring van het evangelie rond. De groote kathedraal van Mexico is gesloten en moet worden hersteld wegens de schade, /welke zij door een aardbeving heeft geleden. Het heiligdom van Maria van Guadeloupe is op elk uur van den dag me. geloovigen gevuld; heele gezinnen brengen bloemen en kaarsen. knielen reeds aan den ingang der kerk neeï! en op de knieën komen zij tot aan het altaar. Alleen in de particuliere huizen kan in Mexi co de H. Mis worden opgedragen en ook alleen daar kan de uitstelling van het Allerheiligst^ plaats hebben. Groote gedeelten des lands zijn geheel zon* der priesters, want allen, die zich niet op een of andere wijze voor de autoriteiten konden verbergen, zijn in de hoofdstad samengebracht, waar zij streng worden bewaakt. Elke week moeten zij zich een keer bij de politie-autoritei- ten melden en hun handteekening zetten. Da afstanden en de moeilijkheden zijn zoo groot, dat het slechts een neel enkelen priester ge» lukt een tijd lang op het platte land en in da- bergen te ontsnappen. De verborgen priesters oefenen bun ambt veiv der uit en verrichten een groote zending onder het volk. Alle nog in Mexico gebleven bisschop pen moeten volstrekt verborgen leven, doelt oefenen zooveel mogelijk hun apostolisch ambt uit. Pater O'Hara kon zelf de ontelbare gevaren, waaraan de bisschoppen eiken dag en elk uur in Mexico zijn blootgesteld, aanschouwen. Pater O'Hara besluit zijn mededeelingen met de woorden: „Het zijn toestanden, zooals tij dens de Romelnsehe Christenvervolgingen ett later onder het regime van koningin Elisabeth, van Engeland heerschten, en zooals bet on gelukkige, katholieke Ierland zoo lang beeft moeten verduren." KERKWIJDING Z. O. H. Mgr. A. F. Diepen, bisschop vak 's-Ilertogenboseh, heeft gisteren de nieuwe berk van de H. Theresia van het Kindje Jesuit te Eindhoven plechtig ingewijd. Onder veel belangstelling herdacht gistereü de Eerw. Broeder Margotinus O.P. verbonden; aan de pastorie van de Broerskerk te Nijmegen, zijn zilveren professiefeest. Alle Huizen dei Eèrw. Paters Dominicanen in ons land hadden afgevaardigden gezonden om den eerw. jubi- 1 laris te eompiimenteeren. Het feest ving aan met een H. Mis, door den Zeereerw. Pater De Groen O.P., Magister der Eerw, Broeders, voor Broeder Margotinus opgedragen. In den middag toonde een druk bezochte receptie, hoezeer de werkzaamheden van den jubilaris worden gewaardeerd. Naar wij vernemen is de toestand van deh Zeea'Eerw. Heer J. B. J. Koek, pastoor der St. Dominicuskea'k te Utrecht wien Zaterdag de laatste H. H. Sacramenten werden toege diend, langzaam vooruitgaande. GROOT SEMINARIE ROERMOND. In het Groot Seminarie te Roermond hebbefl 33 nieuwe theologanten hun intrede gedaan, Dit aantal werd nog nooit bereikt. Onder hefli zijn zeven Roermondenaren. Naar wij vernemen is, wegens de verbouwing aan het groot-seminarie Rijisenburg, de viering van het zilveren Presidentsfeest nog eenige^ tijd uitgesteld. ZUSTERS URSULINEN, De Supérieure van het Pensionaat Maritte Oord te Vught, Mère Xavier, is benoemd tot. Provinciale der Orde van de Zusters Ursulineni in Nederland, DE ST. SERVAAS IN GEVAAR Begin van brand ontdekt Dinsdagmorgen omstreeks 10 uur werden tf, Maastricht door een der omwoners vlammetjes ontdekt rond het kruis, dat het portaal dei) St. Servaas bij het St. S-ervaasklooster bekroont. Onmiddellijk werd de brandweer gewaarschuwd. Met een brandblusch-apparaut werd direct 'nj bezoek gebracht aan 't zoldertje onder het kruis; "Br viel echter weinig vuur meer te ontdekkeni Voor alle zekerheid werd toen één der slangei^ op de leiding aangesloten en langs de brand ladder naar den „vuurhaard" gebracht. Na vijlj minuten spuiten oordeelde men het gevaar ge weken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 9