ONZE VROUWENRUBRIEK vrüdaö ïarocTóBirwsff m n ALS DE LAATSTE ROZEN ZIJN ONTBLADERD VOOR DEN WINTER MODE-OVERZICHT KIND, MOEDER EN DOKTER 4v9z. DUISTERE GEHEIMEN HOE KOM IK BINNEN IN DE VAAS RECEPTEN. PATROONTJES DE SYMBOLIEK VAN DEN ROZENKRANS Mij spreekt de bloem een tale, My ls het kruid beleefd, Mij groet het altemale, Wat God ggschapen heeft. (Guido Gezelle) Nu de ruwe najaars-stormen straks de laatste rozen in onze aardsche tuinen zul len ontbladeren en niets meer achterlaten dan kale dorre struiken, nu vlechten Ma lta's kinderen haar overal de schoonste kransen van geestelijke hemel-rozen. Want October is de rozenmaand van Maria! BPi Voorname Grieken en Romeinen gaven bij testament als laatsten wil te kennen dat men na hun dood groote tuinen zou aanle&gen, waarin niets dan rozen geplant mochten worden, om daarmee ieder jaar op hun sterfdag de z.g. „rosalia" of „rozen feesten" te vieren. Op zulk een dag: „dies rosationis" of „dag der rozen-bekransing", kwamen vrienden en erfgenamen van den gestorvene te zamen, om zich op zijn graf met frissche rozen te bekransen en er ter zyne eere een juichend rozenfeest te vieren. y Als de heidenen de nagedachtenis van hun afgestorvenen met „rozen-kransen" vierden, waarom zouden wij, Christenen, dan niet de gedachtenis van onze verheer- ïykte Moeder vieren met 'n rozen-maand? Sieren wij haar beeltenis met geurige rozen uit aardschen tuin, haar zelf past 'n krans van geestelijke rozen, saam-ge vlochten uit de geheimen en herinnerin gen van haar grooten Zoon Jezus. De rozenkrans dankt haar ontstaan aan de kluizenaars in de woestijn, die eerst met gladde steentjes, later aan een koord met knoopen, of konels, de Onze Vaders en daarna ook de Wees-Gegroeten telden. Zoo verhaalt Sozomen, dat Abt Paulus, in de woestyn van Pherme, driehonderd- maal het Onze Vader bad, en telkens een van de 300 steentjes wegwierp, die hij eerst in zijn schoot had gelegd (Hist. Eccl. VI29). r van de vijftiende ..„rans In gevoerd, zoon-. en „jaas bezitten en sindsdien is de rozenkrans een dierbaar kleinood in aller hand, vooral toen men alom aan het rozenkransgebed de over- Winning toeschreef van de kettery der Abbigenzen en de nederlaag der Turken In den slag bij Lepanio door den dapperen Don Jnan. den 6en October 15*1. Dat was de triumf van den rozenkrans tevens; sindsdien wordt de' rozenkrans het gelief koosde gebed der christenen. Vorsten en rijksgrooten baden iederen dag den rozen krans; beroemde veldheeren, als Andreas Hofer, baden hun rozenkrans aan de spits van hun troepen. De beroemds Engelsche staatsman, Daniel O'Connel, de bevrijder van Ierland, was gewoon zijn rozenhoedje te bidden in 'n hoekje van het Parlement, als zijn tegenstanders elkander noodeloos bestreden. Van den grooten musicus, Josef Haydn. wordt verhaald, dat hij z'n wereldberoem de meesterstuk „die Schöpfung" compo neerde al biddend aan z'n rozenkrans. „Als ik met m'n rozenkrans op en neer loop jn mijn kamer," zegt hij, „komen mij to nen en gedachten als vanzelf toegevlo gen, zoodat 'k nauwelijks tijd heb ze Vluchtig neer te schryven." Frederik Oza- nam, de gevierde professor aan de Parjj- sche Hoogeschool, de Sourbonne, de later zoo beroemde stichter van de St. Vincen- tius-vereeniging, werd, toen hij nog stu dent in de rechten was, door hevige ge loofstwijfels overvallen, die hij meestal Uitvocht voor het tabernakel van een of andere kerk. Zoo werd op zekeren dag zijn aandacht eens geboeid door 'n gebogen grijsaard, die ln een hoek van de verlaten kerk rustig en eerbiedig z'n rozenkrans bad. Wie beschrijft de verbazing van den jongen advocaat, toen hij in dien gebogen grijsaard den grooten natuurkundige, Am Overname uit deze rubriek zonder schriftelijke toestemming verboden. den simpelen grijsaard enbidt! 't Is de totale overwinning van zijn geloof! Van dat oogenblik af zal Fred. Ozanam als lichtbaak staan in de brandende woeling der tijden en anderen twijfelaars wijzende haven des lichts! De triumf van den ro zenkrans! De rozenkrans heeft een diepen, symbo- lischen zin. Onder al de bloemen is er geen, waai de dichterlijke volksverbeelding zooveel in heeft samengedroomd als de roos. Volgens een oude legende bloeiden er in 't aardsch paradijs witte rozen zonder doornen, de lievelingsbloemen van Adam en Eva, die na hun droeven val daarvan een tak afplukten om ze over te planten in den door God gevloekten grond. Doch de rozen wilden daar niet bloeien en werden door doornen overwoekerd. Zulk een verwilderde, doornige rozenstruik stond ook op den Calvarieberg onder 't kruis van Jezus. Maar zie, toen de bloed druppels uit Jezus' open wonden vielen in het dorre hart der witte rozen, bloei den ze plotseling open tot wonder-schoone diepe, donlcerroode kelken. Zoo kreeg de door de erfzonde kwijnende, en welkende witte roos der onschuld een nieuw levens beginsel door het Bloed van den Verlosser, maar haar kleur zou voortaan zijn de kleur van den Gekruiste, ten teeken, dat de natuurlijke deugd in de bovennatuur lijke veranderd was. De christeiyke oudheid heeft de roos al tijd beschouwd als 'n symbool van Maria, die dan ook in haar Litanie wordt aan geroepen als de „Rosa Mystica" of de Mys tieke Roos. Het „krans"-symbool is al even oud als het bloem-symbool. De oudste geschied- boeken verhalen ons, hoe ten allen tijde en bij alle volkeren er kransen werden gevlochten van laurier-, klimop- of eiken bladeren, die pas later plaats maakten voor kronen van goud of zilver. De krans was een teeken: Van overwinning in kamp of spel; in de Olympische spelen droegen de overwinnaars 'n krans van laurier-blade- j ren; de zeeheld hing na de overwinning zulk een krans hoog in den mast van het admiraalschip; de veldheer boven de poort van de veroverde stad. Daarom symboliseert de rozenkrans de overwinning van die „Vrouwe", die met haar voet den kop verpletterde van de helsche slang. Van eer en aanzien; daarom droegen de vorsten eerst 'n krans de Caesars van Rome later 'n kroon, en vlochten de spottende soldaten 'n krans van doornen om het hoofd van den ge- martelden Christus, die zoo plechtig had verklaard voor den rechterstoel van Pontius: Rex sum Ego, Koning ben ik. Welnu, is Maria niet de „Filia Regis", de „Koningsdochter" bij uitnemendheid? Is het niet passend, dat wy haar met rozen kransen? Verder symboliseert de rozenkrans treffend juist het leven van den Christus. Het snoer, dat de koralen samenhoudt, gaat uit van het kruis en keert weer terug tot het kruis. Een beeld van ieder mcn- schenleven, dat begint met 't kruis, dat bij 't doopsel met gewijde zalving op 't voorhoofd wordt geteekend, en eindigt met 't kruis, dat men op ons doodsbed in de verstijfde vingeren drukt en plant op ons graf. En zyn de blijde, droevige en glorie volle geheimen, waarlangs we Jezus vol gen van Betlehem tot Golgotha en van Golgotha naar het verheerlijkt graf in Josefs tuin, niet een treffend zinnebeeld van de drie wegen, waarlangs ieder men- schenleven optrekt naar 't laatste, ééni- ge doel, de poorten der eeuwigheid. n.L de zorgelooze blijdschap der jeugd, den feilen stryd van den man en de eeuwige verheerlijking van den in Christus ge storvene? Laten wij, in dezen rozen-maand, uit de geheimen van Jezus en Maria, een père, herkende, den meest gevierden ge- krans van schoone rozen vlechten ter eere leerde van zyn tijd, den geuialen ontdek- j van die Rosa Mystica, de Mystieke Roos. ker! Diep getroffen, knielt hy neer achter GOES. C. VIS, Rector. 4466. Mantel van fluweel of pluche. Kraag en manchetten van bont. Het model heeft geen sluiting, maar wordt met de hand vastgehouden. Heeft men echter liever een knoop en lus, dan is deze vlug aangezet. 4482. Rechte mantel van Engelsche diagonale stof. De punt der zakken is omgeslagen en met een knoop vastgemaakt. De ceintuur aan rugkant wordt tus- schengezet. Kraag bont. *36/ en manchetten van langharig 4361. Costume-tailleur van fijne Engel sche stof. Het model is zeer aangesloten; de rok heeft op zij gestikte plooien. De mantel wordt met drie kncopen ge sloten. Kraagje en manchetten van langharig bont. ANEMOON. Waren vorige seizoens ds pastel-tinten zeer gewild, thans zien wij meer warme, frissche kleuren zooals rood, blauw groen e. a. Rood zien we zeer veel en in verschil- meermalen de taille hooger. een zeer nauwsluitend lijfje met wijdstaanüen rok vanaf de heupen. Bent speelt dit seizoen wel de grootste rol. Men ziet zooveel bont en bontsoorten, zoowel echte als prachtig geïmiteerde soorten. De groote rondloopende, opstaande kraag, waar je zoo heelemaal in weg duikt. zien we op bont- en stoffenmantels. De kragen der bontmantels zyn bijna alle in een andere houtsoort uitgevoerd dan de mantel zelf. Onder de vele soorten met de meest bijzondere namen, zien we rood en oeige vossen, eekhoorn, eulen en het gladde gazellebont. Lamsvel wordt veel verwerkt in een grijze en beige bontsoort. Langharig bont voor kragen zien we veel in lichtbeige, rose beige en abriko zen tint. lénde nuances. De winter-collectie toont ons een ware weelde van velours en bro- caat in de fraaiste uitvoeringen. Ce'anese, de zijden stof, speciaal voor japonnen, zien we ook meer toegepast. Celanose is een uitstekend waschbare zijde stof, en is door haar soepelheid en fijnen glans uitstekend geschikt voor japonnen met klokken- en volants. Handschoenen, schoenen en tasehjes in één kleur leder uitgevoerd, rijn en vogue. Een Londensch modehuis gaat nog ver der en lanceert het volgende: Hoedje met bijpassende handschoenen, tasch en hakjes der schoenen, alles in mooi rood ltfler; iets wat wel heel opvallend, doch volstrekt niet leelijk kan genoemd wor den als we b.v. by deze heel roode uit monstering een beige of grys tailor- made of raglan-mantel denken. Een mantel of japon, van zware stof gemaakt, behoudt meer de rechte lyn, terwijl zich in soepele stoffen veel wijd- staande volants vertoonen. Vooral voor avondjaponnen zien we Om het kind maar ineens bij den naam te noemen: ik wil het vandaag hebben over de liefhebberij van vele da mes van middelbaren leeftyd, om hun weinige of talrijke grijzende haren zelf de oorspronkelyke ldeur terug te geven of door anderen te doen geven. Kortom, over het verven van verkleurd of grijs haar. Eerste duister geheim: zelfs cTe huis- genooten mogen er gewoonlijk niets van weten, en het proces wordt met al de geheimzinnigheid van een heksenkeuken ergens in een verborgen hoekje voltrok ken, als er niemand thuis is. Het is volstrekt niet myn bedoeling, een en ander belachelijk ts maken. Ik ken hoogst respectabele en oer-solide da mes met grjjzend haar, die behept zyn 4Set dat zwakje: dat liever niet te wil len weten, en die aicli alle denkbare moeite getroosten om zulke haren weg te werken. Het is tenslotte heelemaal geen schande, niet graag grijs te willen zijn en het haar bij te kleuren; iea'er moet maar voor zichzelf beslissen of ze er al dan niet toe wil overgaan. Ik wil 't dfts evenmin afraden als u er toe aanmoedigen. Ik wil 't alleen maar eens hebben over die andere duistere ge heimen die er nog aan haarverven ver bonden zijn, namelijk de samenstelling van het praeparaat, dat we er voor ge bruiken. Het is een feit, dat de meeste haar- I kleurmiddelen, willen ze tenminste doel matig zijn, ingrediënten bevaten, die min of meer gevaarlijk zyn. vooral als men er niet op d'e juiste manier mee omgaat Dat is niet te wijten aan onbetrouwbaarheid van den fabrikant, maar 't is eenvoudig onvermijdelijk. Geen fabrikant van naam zal opzettelyk een praeparaat samenstel len, dat schadelijk is, en wanneer hy rich gedwongen ziet, wil het middel aan zijn doel beantwoorden, er een ingrediënt aan toe te voegen dat onder gegeven omstan digheden schadelijk kan zijn, zal hij u altyd de noodige aanwijzingen geven, die, ind'ien ze nauwgezet worden opgevolgd, dit kunnen voorkomen. Daarom moet u slechts een bekend, Korte shawls van kasha en viyella ln frissche ruiten worden gedragen. Als laatste nouveauté zagen we siera den van rood en groen metaal door elkaar gewerkt met sluiting van groote kristal- of natuursteen. Sieraden van ivoor 'en barnsteen zijn weer heel nieuw, terwijl bracelets en halsbanden, met groote natuursteenen bezet, parels, afgewisseld door simili- diamant nog zeer gewild zyn. DINA goed merk haarkleursel koopen en nooit haarverfjes of haarverfkammen gebrui ken, waarvan de herkomst niet nauwkeu rig valt na te gaan. Wanneer u zich bij den kapper laat behandelen, overtuig u dan terdege, welk merk hij gebruikt. Schadelijke bestanö'deelen, die veel in haarverven voorkomen, zyn: loodzouten, vaak gecombineerd met zwavel, die ver giftig zijn wanneer ze door de huid wor den opgenomen, zilvemitraat, koperni traat en vooral pyragallol, een uiterst vergiftig goedje van plantaarcïïgen oor sprong. Zoo ziet u, dat zelfs wanneer het etiket vermeldt dat er geenerlei vergif tige mineralen gebruikt zijn, en dat deze speciale verf is samengesteld uit zuiver plantaardige bestanddeelen, men goed doet zich wijselijk te herinneren, dat de meest d'oodelyke vergiften, die ooit bekend zyn geweest, uit het plantenrijk stemden. De aanwezigheid van vele van die schadelijke ingrediënten ls voor den leek niet vast te stellen, alleen zilvernitraat Kunnen we gemakkelijk ontmaskeren. De haarverven, die dit gevaarlijk goedje.dat, wanneer 't in aanraking komt met de hoofdhuid, eintfelcoze misères kan veroor zaken, bevatten, worden gewoonlijk in donkere flesschen ter markt gebracht. De vloeistof is helder als water, maar wordt donker wanneer ze op het haar gebracht is en daarna aan het daglicht womV blootgesteld. Door een paar druppels van sen verdachte haarverf op een wit lapje te sprenkelen en na te gaan of de vlek, eerst wit als een watervlek, geleidelijk donkerder wordt, tot ze ten slotte zwart is kun u zich overtuigen of ze inderdaad 't schadelijke zilvemitraat als hoofdbestand, Heel heeft. Besluit u dan toch, deze veiï te gebruiken, volg dan met de grootste nauwgezetheid de gegeven aanwijzingen. Overdreven angst voor erkend-goede haarverf behoeft u werkelijk niet te hebben. Gevaar voor onaangename ge volgen is daarbij werkelijk uitgesloten, maar de voorzichtigheid bij 't omgaan er mee mag geen oogenblik verslappen. De volgende maal eenige wenken voor wie het haar zelf thuis wenschen te ver ven. eva. Nooit zijn kinderen tegenover vreem den zóó schuw en wantrouwend als juist, wanneer ze ziek zyn. En dat is eigenlyk geen wonder: het is heel natuurlijk, dat het ongewone van den toestand hun, on danks al hun kinderlyke onbezorgdheid, zelfs voor de naaste toekomst, een soort van onbestemde vrees inboezemt. Pijn en ongemak, waaraan en dat is nog het vreemdste en meest verontrustende van alles zelfs moeder, die anders overal raad voor weet, niets kan doen, moeten echter juist door zoo'n vreemde, door den dokter verholpen worden en voor een goeden gang van zaken is 't noodzake lijk, dat die dokteb niet te kampen heeft met overdreven en onberedeneerden angst, of erger zelfs, onwilligheid en onhandel baarheid van de zijde van den kleinen patiënt. En voor een goed deel heeft moeder een en ander in de hand. De oude huisdokter van vroeger dagen kwam dikwijls als huisvriend en kinder vriend aan huis en had dan met de kin deren, die hem in gezonde dagen als een sympathieken „oom" verwelkomden, in tyd van ziekte al heel weinig te stellen. Maar in het tegenwoordige jaehtiger leven is deze, zoowel voor den arts als voor het kind ideale toestand veel zeld zamer geworden. En als nu zoo'n wild vreemde dokter aan het bed van den jeugdigen patiënt verschijnt, komt er altijd dezelfde verwonderde, wantrouwen de uitdrukking op het kindergezicht. Het is duidelijk te zien, hoe moeilijk het voor .den peuter is, zich in zyn ziekte aan dien volslagen vreemde te wennen, zelfs wan neer hem van die zijde nog niets onaan genaams wedervaren is. Hoe eenvoudiger en natuurlijker kin deren zijn opgevoed, hoe aardiger ze met vreemden hebben leeren omgaan, des te gemakkelyker zyn ze te winnen. Het aanknoopingspunt is bijna altijd de kin derlijke nieuwsgierigheid. Alles moet eerst nauwkeurig bekeken en onderzocht wor den; de stethoscoop vertoont overeen komst met een telefoon-hoorn of luid spreker het onderzoek wordt daardoor een soort spelletje. Ook de ronde spiegel of een blanke nikkelen doos zijn buiten gewoon interessant. Er hangt natuurlijk veel van af, of de dokter zelf er slag van heeft, prettig en tactisch met zijn kleine patiënten om te gaan, maar ook de moe der kan hier verbazend veel bereiken ofverknoeien. Sommige moeders kunnen zóó grenze loos dom doen, dat iemand die het aan moet hooren, de haren te berge rijzen, Als Keesje niet stil en zoet onder de dekens blijft of gewillig zyn drankje in slikt, zal de dokter komen en hem dit- en-dat en nog veel meer doen; de kasty- dingen, waarmee gedreigd wordt, variee- ren tusschen net afzetten van armen of beenen en het gewelddadig „er uit ha len" van weerspannige tongen. De dok ter mag in zyn afwezigheid niet geëxploi teerd worden als 'n soort boeman, maar moet aan 't kind worden voorgesteld als een goede, beste vriend, die 't erg goed met hem meent en 't zelf heelemaal niet prettig vindt, hem pijn te doen. Vooral by nerveuze kinderen kan de angst voor dokters, hun instrumenten en verrichtingen, soms stygen tot een ware marteling. We moeten bij hen dus met de grootste voorzichtigheid en zoo kalmee rend mogelyk te werk gaan. Hoe rustiger en vertrouwelijker het doktersbezoek wordt afgewacht, des te beter is het voor het zieke kind. Het behoeft werkelijk geen betoog, dat angstige opwinding, ge paard met allerlei overdreven schrikbeel- Hier zyn vier manieren om nauwe vazen, karaffen, flesschen of flacons van binnen even smetteloos-helder te maken als van buiten! I. Wrijf wat zwart mosterdzaad tot poeder en doe er een paar lepels van in de flesch met wat lauw water. Schud een paar minuten lang flink stevig, giet de flesch leeg en spoel ze twee- of driemaal na met koud water. Geen spoor van eenig vuil of onaangenamen reuk zal overblijven. II. Vul de flesch by na geheel m water, waaraan een theelepi ;s toegevoegd en een paar ve/g ,.e eierschalen. Laat dit een paar uur staan, nu en dan schuddend, spoel daarna de flesch na met warm water en amoniak, en ten slotte met koud water. in. Doe wat fijne kolen-asch in de flesch, voeg er wat koud water aan toe en schud dit twee of drie minuten krachtig. Spoel de flesch uit, en doe er daarna een beetje houtskool-poeder in. Schud het goed in de flesch en laat het een uur staan. Daarna met koud water naspoe len. IV. De allereenvoudigste manier. Giet heet zeepsop met een scheutje azijn in de flesch en voeg daaraan wat heel fijn geknipte krantensnippers toe. Schud de flesch tot het papier pap is geworden. Als de flesch of flacon koud is nagespoeld, zal ze verrassend schoon zijn. KAJA. den, soms lange uren .van te voren door leefd, niet bepaald een gunstige uitwei' king heeft op het gestel, of de genezin bevordert. Nooit mag in 't bijzijn val kinderen over de onaangenaamheden vai een medisch onderzoek of behandelin; gesproken worden, ook niet in gezonde dagen. Het kind voelt de onrust en anga veel sterker mee, dan we kunnen vermoe den en onthoudt een onvoorzichtig woon soms merkwaardig lang, om het zich il tijd van eigen ziekte in den vorm van eei angstvoorstelling weer duidelijk te gaai herinneren. Het is ook dom, om van te voren maa van alle behandelingen te beweren, da „het heelemaal geen pijn doet". Dit kal net even verkeerd werken als het noode loos bang maken. Het kind raakt mee dan ooit van streek, wanneer 't, vertrou wend op die uitspraak, zich vergenoegt en argeloos aan de bewerking heeft on derworpen en dan bedrogen uitkom! 't Voelt zich dan dubbel verongelijkt el zyn kinderlijk vertrouwen in de betrouw baarheid der groote mensehen krygt a een geweldigen schok door. Het wed zelf drommels goed, wat pyn doet el wat niet en heeft op dat gebied een bij .zonder goed geheugen. Ook de dokter is met zulk vroom be drog niet gebaat, want naderhand valt hem moeilijker dan ooit, het verlorei vertrouwen en de verspeelde gunst wefl te herwinnen. De blik van het kind waarin afkeer en wantrouwen zóó aan doenlijk duidelijk te lezen staan, laa hem geen oogenblik meer los. Zoolang h! in de ziekenkamer is, volgt 't waaksch elki verdachte beweging, elk ter hand nemei van verraderlijk glimmende voorwerpei Soms kan hij nog wel een blij, opgelucli glimlachje nagezonden krijgen bij zijl vertrek, maar zijn eerste wederverschy nen na zoo'n strategischen flater van d al te ijverige moeder zal een ware panié teweeg brengen. Weinig moeders verstaan ook de kunsi him kinderen het mond-opendoen, tong laten-zien en het rustig verdragen val een lepelsteel achter op de tong bij t brengen. Men kan 't met wat zorg el tact zoo gemakkelijk hebben en het kin) opwinding over een ongewoon of mis schien zelfs gewelddadig onderzoek ba sparen. Ook aan het beluisteren en ba kloppen der longen kan de moeder haa kind spelenderwys gewennen. Zelfs ha wat moeilijke „diepe zuchten" kan a) locomotief-spelen en stoom-uitblazen me de kleintjes geoefend worden. Zoowe voor 't kind als voor den dokter word het onderzoek dan gen waar genoegen. De herinnering aan een pijnlyke ziekt blijft nog een tijdlang met de voorstellini van den dokter en alles wat by het hoort, verbonden. Een witte jas, een ron de spiegel, een groote lepel of 't een d andere spitse, blinkende voorwerp kun nen by 't zenuwachtige kind altyd wee onrust verwekken. Daaraan moet d moeder denken en alles vermijden wa aan ziekte en pijn herinnert. Ze moe echter vóór alles het kind ertoe brenget zich bewust te verheugen over de her wonnen gezondheid. Dan overwint het d droeve ervaringen der ziekte gemakkelij en behoudt een innerlijke winst uit de, droeven tijd: het eerste besef van d grenzen van menseheiyke liefde en zori En het heeft den eersten stap gezet q den weg naar do grootere gemeenschap het begrijpen en erkennen van vreemi gezag. MACHTELD. SCHOTEL VAN GEKOOKTE LEVER, RIJST EN TOMATEN 3 ons lever (kalfslever) 250 gram ryst 1 pond tomaten stukje boter paar stukjes peterselie een paar peperkorrels stukje foelie laurierblaadje stukje ui Bereiding: Wasch de lever, zet ze op met koud wa ter, breng dit aan de kook en giet het af; zet het opnieuw op met ruim koud water, wat zout en de kruiden en koo. haar gaar in pijn. uur. Wasch de ryst, zet ze op met yt X bouillon van de lever en kook ze gaa; Wasch de tomaten, snyd ze in vieren e smoor ze gaar met een stukje boter. Wry ze vervolgens door een zeef van paardfi haar. Doe de tomaten by de gaargekookt rijst, eveneens de in dobbelsteentjes gé sneden lever. Voeg zoo noodig nog zoi' toe. Doe de massa ln een vuurvaste schotel, strooi er paneermeel over, Iq hier en daar een kluitje boter en laa er in den oven een lichtbruin korstje q komen. Fig. I, kan zoowel met den platten steek als met den kruissteek geswerkt worden. Fig. 2, doorloopend randje, kruissteek. Beide teekeningen laten duidelijk zien, 'ndien we op gaas of grof linnen werkei over hoeveel ruitjes we werken moeten. De patroontjes zijn voor kleedjes, kus sens, jurkjes enz. te gebruiken en zouda TcO) No3 heel aardig staan op den wasenzak, ge werkt met rood en groen zie fig. 3. Het model van den waschzak is een voudig recht. Om het schuifkoortje dooi te rijgen, naaien we een reepje stof of ee) bandje tegen. Als materiaal gebruiken we voor del zak meestal linnen of jute. G. L

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 10