Lr. i f J. P. v. d. WILDT 1 Luxe Post en Vulpenhouders KASTEELEN IMJ Vraagt Kester's fijne BOTERBIESJES gebakken N.V. MERCURIUS, Lange Haven 77 h.Branderst. Koopt Ibfj W. DE HAAN 4 pand tiecmeeC i4 J)uiaenaaet ttBiuniii FLINKE JONGEN Koopt bij onze Adv ert eerders HOOGSTRAAT - SCHIEDAM. ADVERTEEREN MET BELEID BOUWT HUIZEN ALS DONDERDAG 15 NOVEMBER 1928 EERSTE BLAD PAGINA 4 .i t ia* r "Ut imi UIT ROTTERDAM r ITALIAANSCHE GRAPHIEK I RADIO VOOR CIVIEL LUCHTVERKEER Plaatsing gezocht KEMRI CH IISTIAAN ANT0NIE DE BLOCK, M. C. D. DE BLOCK—Bonnike Mr. A. L. DE BLOCK L. DE BLOCK A. A. M. DE BLOCK Me. DE BLOCK. ZWALUWEN en KABOUTERS brengen GELUK. compleet geplaatst f 170.- met garantie. Gemonteerd met Philips ontvanglampen. Nieuwstraat 10 Kethel Woning-Inrichting. fc^T) In Meubileering en Stoffeeren Boezemsingell96 Rotterdam. Tel. 7911.9142 Irë 3269S 33^!fFn^nTRïïnrT'iiiTii,Tii(F9nin^inRrrmiiPRniïï^i''la Banketbakkerij W. Kester, Tel. 68432. Broefsveid 81. Schiedam f dat vooral voor kinderen zuivere wol de beste winter- dracht is. Een ziekte te voorkómen is beter en goed- kooper dan die te genezen. Koopt daarom voor uw jongen, een heerlijke win terjas zooals ons nieuwste model Oslo, die is van zuivere wol, kwiek en chic gemaakt en toch goedkoop voor zulke kwaliteit door onze kolossale inkoopen voor 28 eigen kleedingzaken tegelijk. Kreymborg is waarborg Profiteert er van I 2.904.907.90 9.90H.90 13.90 16.90 tot 45- Binnenweg - Zw. Jansir. - Begèrlandschelaan N, Binnenweg, bfc. Aelbreditsk Onze specialiteit Grootste en nieuwste collectie Hoogstraat 11 mwmm A en met lüoensdaq u.s. tike koopec mm ontvangt 5 pond .1 N.V. SCHIEDAEViSCHE STEENKOLENHANDEL POMANIALE ANTHRACIET "mTS" mm f 'Uil MUSEUM BOYMANS TE ROTTERDAM. Uit de zeventiende en achttiende eeuw. III (slot). MITELLI EN MORGHEN. Carieaturen hebben steeds eene zeer betrek kelijke kunstwaarde. Lionardo da Vinei zag daarin het contrast a'er schoonheid en speende daarmede het critisch verstand. Hij huldigde de schoonheid in het beeld en veroorloofde zicli de toepassing van haar contrast in de teeke- ning. Kan de wijze niet uit het gezicht van een nar meer leeren dan uit de woorden van een geleerde Op scherpe contrasten had Sal- vator Rosa zijn grondvlak gezet en steeds tot persiflage geneigd, ontwierp hij zijn: „Umana l'ragilita" of „menschelijke gebrekkigheid" Haar belichaamt hij in een beeldschoon jong meisje, gezeten op een glaskogel, met een kind op den schoot en een rozenkrans in het haar. Over haar breidt de dood zijn vleugelen uit, ter wijl hij het kind de woorden laat ingriffelen „Nasci poena" (geboren te worden is straf), „vita labor" (leven moeite), „necesse mori" (sterven noodzakelijk). Aan a'e voeten van het meisje staat een wieg, verlevendigd door tweo kinderen. Eén daarvan tracht zich omhoog te heffen en het ander heeft zich aangeleund, Zeepbellen worden in de lucht geblazen en een met vlas omwonden spinnewiel in brand ge stoken. Hieroglyphen, een Semiramis, de blik sem %n andere symbolen vullen de voorstelling aan. Phantastisch zijn groepeering en toon, maar bedoeld is eene waarschuwing tegen de overschatting van den mensch als maat. en wegwijzer, want, zegt Max Liebermann, zijn ziel is ondoorgrondelijk en zijn portret slechts caricatuur, gekenteekend door de rhetorischo pose. En er volgt dan een beroep op een Ara bisch spreekwoord: „De vader wilg, de moeder wilg; verwacht niet. dat de dochter saffraau zal zijn". Nog een paar bladen met carieaturen vul len dat van Mitelli ftan. Anders ware het genre der afwijkingen van den humor, waartoe de caricatuur de hand reikt en het instrument levert, te zeer verwaarloosd. De caricatuur ken- teekent het tijdperk van het verdwijnen der onbevangenheid. Nabij Mitelli's hoofdwerk is Canta Gallina's (15821630) „H. Veronika met het zweetdoek", geplaatst. Deze penteekening in kleur bezit zeldzaamheidswaarde en dient hier tot steunpunt voor de etskunst van Stephano della Bella (1610—1664) en wel van diiens: „Boetende Magdalena" en diens: „Diana en Actaeon" (1645). Canta Gallina maakte Jacques Callot 't eerst met de techniek der grafische kunst vertrouwd eh was ook „Etienne de la Belle's leermeester. Deze merkwaardige teek?- hing werd vroeger aan Callot toegeschreven en 't is bekend dat della Bella geheel in diens geest doordrong. Menige van zijn pl.m. 1400 etsen kan daarvan getuigen. Hem dankt Flo rence de eerste artistieke behandeling der: „Fiera dell' Impruneta" uit het jaar 1633. Maar terwijl Callot later in dat onderwerp den klem toon op de processie tijdens de veelbewogen jaarmarkt legde, beperkte della Bella zich tot de niet mina'er levendige vinding van het aan den apostel Lukas toegeschreven schilderstuk der; „Moeder God's in de doornen". Hij richtte zich echter in zijn technisch inzicht naar Cal- lot's opvatting. Deze zag in den contour geen vorm, maar eene kleurengrens en nam daar voor de natuur tot voorbeeld. Zijn natuur was echter van zuiver biologischen aard en dienten gevolge arm aan constructieve evenwichtsver- houdingen. Overeenkomstig den geest aes tijds trad voortaan de verscheidenheid geheel op den voorgrond. Gehoorzaam aan de wet der verscheidenheid vestigt het museum Boymans ter kenteekening der richting nog de aandacht op eenige teeke- ningen met en zonder kleur. Zóó valt het oog op Francesco Solimena's (16571774) harts tochtelijke; „Heilige Maga'alena" uit de collec tie van graaf Sternberg en dr. Hille. Geknield, met een doek voor de oogen, verdeemoedigt zij zich. Het roodkrijt verhoogt den gloed. Niet minder ter harte gaat Pietro Pancotto's (Bo logna 1590): „Strijd om de ziel des stervenden grijsaards". Een engel reikt den levensmoede: „Crucifix en Bijbel". Hoog boven in de wolken tronen: „Jozef en Maria". Zwevend nadert: „Christus met het door die engelen gedragen Kruis". Nabij de sponde maken vier duivelen reeds aanspraak op hun buit. Niet verre van hen wacht eene bekoorlijke vrouw op het eind oordeel, terwijl meerdere leeuwen als 't ware den achtergrond vormen. Pancotto behoort tot de meest excentrieke jongeren uit de school van Caracci en weet tal van tegenstrijdige figu ren met veel smaak in de compositie te ver binden. Van geheel anderen aard is de vlotte, maar toch doorwerkte potloodstudie van Mauro Tesi (17301766), die een idyllisch beeld van het landelijk leven zeer onderhoudend geschetst heeft. Gevoelig werk biedt ons een Anonymus, door zijn „blik op Oud-Florent", met de brug over de Arno. Dit alles stelt ons in staat kennis te maken met de instrumentatie op het gebied der teeke- nende en graveerende kunst in een bepaald tijd perk. Maar al kunnen wij ook op nog meer in deze af deeling aanwezige werken van artistieke beteekenis wijzen, een voortschrijdende ontwik keling is daaruit niet af te leiden. En toch is evenmin van stilstand sprake. Dat bewijst ons het verheffend en doorwrocht „Oeuvre" van Raffaëllo Morghen, die in 1758 te Florence ge boren werd en in 1830 aldaar gestorven is. Het bestaat uit 252 getalmerken, die zijn leerling Palmerini uitvoerig beschreef, Morghen's voor gangers en wegbereiders waren Domenico Cu- nego te Verona, Volpato van Bassano te Rome en Bartolozzi te Florence, die echter grooton- deels in Engeland en in Lissabon werkte. Als tijdgenooten stonden hem in edelen wedijver ter zijde: Longhi te Monza en Boucher Des- noyers te Parijs. Hun streven was: zorgvuldig te teekenen, zonder aan de kleur tekort te doen en bovenal door een zuiver artistieke voor dracht duurzaam geestdrift te wekken. Daarin bereikte Raffaëllo Morghen het hoogtepunt. Zijn technisch initiatief hield gelijken tred met de groeikracht van zijn artistiek vermogen. Zijn origineel overeenkomstig de waarheid met een helder verstand in een bepaalden en toch gevoe- ligen vorm in de koperplaat griffelend, bege leidde Zijn merkwaardige geest onafgebroken zijn meehanisch scherphoekig instrument. Al voortschrijdend ontstond een analytisch in zich opgenomen wedergave van andermans werk. Maar aan de hand van een onwrikbaar geloof aan de scheppende macht der kunst verkreeg het zoo groote zelfstandigheid, dat zijn gravure aanspraak op het predicaat origineel kan maken. Dat verklaart, waarom hij stichter van een nieuwe methode genoemd wordt. Van Morghen gingen 4 zeldzame drukken op het museum Boymans over. Diens „Aurora van Guido Reni" is reeds bij de behandeling van dien meester als zijn „chef d'oeuvre" voorop gezet en vooral werd de daarin gehandhaafde vrijheid van alle subjectieve willekeur ten zeer ste gewaardeerd. Zijn „Portret van veldmaar schalk Francesco dl Moncada" naar van Dyck uit het jaar 1793 typeert zijn artistiek kunnen op uitstekende wijze. Zijn „Portret van G. I. Mayer te Augsburg" naar Ettlinger, uit 1803 behoort tot zijn rijpste zelfstandige wedergaven met do graveernaald. En 2ijn „Portret van Domenica Volpato Morghen" naar Angelica Kaufmann, uit 1791, dus uit den tijd van zijn „Aurora" is een klein ovaal cabinetstuk, dat hem alleen reeds een eervolle plaats in de kunstgeschiedenis zou verzekeren. Hem was in hooge mate de hemelsche gave verleend, die als „la Grazla" het onbeschrijflijke in de Italiaan- sche kunst adelde. De Italiaansche „la Grazia" nam spoedig in Frankrijk's toestand van be schaafdheid den speelschen zin der „Galante- lie aan en haar ontwikkeling in de grafische kunst ligt hinnen het bereik der zoogenaamde „illustratoren", die in het kader dezer tentoon stelling niet passen. Slechts hij wijze van over gang en afsluiting herinneren ons Augrand en Jacques Philippe ie Bas (1707—1783) door een paar proeven van hun hand aan het verschil in geestesrichting en technische hoedanigheid. Le Bas, leerling van Hêrisset en Tardieu, han teerde, graveernaald en teekenstift met groot gemak, steeds erop bedacht het epirituee.le smaakvol te accentueeren. Als leermeester oefende hij een bijzondere aantrekkingskracht uit. Charles Nic. Cochin, Charles Eisen en FIcquet genoten zijn opleiding en'al werd ook Cochin's „Brevier de Charfres" als te prikke lend verboden, naaf zijn „menus plaisirs" van artistieken aard biebf navraag In overvloed be staan. Te illustreereh was er overigens ont zaglijk veel en ter verdediging der dartele strekking der illustraties bood de buigbare leer der tegenstellingen stof genoeg. DR. A. J.; D0MELA NIEUWENHUIS. LEZING VAN DEN HEER A. O. L. STRIJKERS Voor de Ver. t. b. v. Fabrieks- en Hand werksnij verheid In de vergaderzaal van het Restaurant ,,'t Gouden Hoofd" aan de Zeevischmarkt, heeft de heer A. O. L. Strijkers, chef van den Radiodienst vliegveld Waalhaven, voor de leden van de vereeniging tot bevordering van Fabrieks- en Handwerksnijverheid, een lezing gehouden over de organisatie van de radio diensten ten behoeve van het civiele lucht verkeer. Spr. begon met er op te wijzen, dat deze dienst in handen is van het Departement van Waterstaat, die door het aanbrengen van ver schillende radio-stations de veiligheid zoo gloed mogelijk heeft verzekerd. Tot 1 Januari 1929 heeft de Radiodienst de beschikking over dria golflengten t.w. een golflengte van 900 meter voor de verbinding grond met de lucht; een golflengte van 1400 meter voor de ver binding met verschillende vliegvelden en een golflengte van 1680 meter voor zeer uitgebreide internationale meteorologische organisaties. Het vliegveld Waalhaven is het centraal station voor Nederland. Daar wordt gebruik gemaakt van twee antennes, één opgesteld N Z. en een opgesteld O.W. Deze beide energieën zijn gecombineerd in één spoel. In Engeland heeft men dergelijke centraal-stations te Croy don, Lympne en Pulham. In België op het vliegveld Haren hij Brussel. Wanneer Rotter dam hoofdstation is, dan helpen de hier boven genoemde andere stations mee. Alle posten luisteren en spreken in de zelfde golflengte" Spr. gaf hierna een voorbeeld. Een vliegtuig vraagt aan hét station Rotterdam, zijn positie te. willen opgeven. Rotterdam stelt in en één halve minuut kan gesproken worden. De piloot behoeft juist niet iets té zeggen, wanneer hij maar geluiden maakt, dat is reeds voldoende. -Gedurende die halve minuut draait Rotterdam aan een graden-boog en weet te peilen naar de sterkte van het geluid waar de machine, die naar haar positie vroeg, zich bevindt. De andere stations peilen mee. Is dit gebeurd, dan schakelt men op Waalhaven de zender in. Van de vier andere stations worden de peilingen opgevraagd, ook in één halve minuut. Dan wordt de positie op de kaart over gebracht door de richtingslijnen uit te zet ten en tot op een paar kilometers nauw keurig weet men waar de machine zit. Binnen anderhalve minuut weet ook de piloot waar hij zich met zijn machine bevindt. Dit is van zeer veel belang voor den piloot, die dikwijls om weersgesteldheid boven de wolken moet vlie gen. Dit systeem-peilen is eerst van de laatste drie jaren. Een andere manier om machines in de iucht te peilen hoeft men in: de z.g.n. radio-bakens. Op bepaalde tijden geven zij bepaalde seinen. Do piloot stelt zijn machine in en vliegt in de richting der bakens. Spr. gaf daarna 'n kijkje in den radio-zender, waarmede de man achter het stuur zich in ver binding kan stellen met de technische men- schen op den grond. Deze radio-zender moef aan boord van een machine zoo klein en zoo licht mogelijk zijn.-De meesten wegen plus mi. nus 55 kilogram. Het is een gewone normal# ontvanger echter met zeer veel versterkingen. 300 k 400 K.M. kunnen ermee bewerkt worde*. Het bovengedeelte van den radio-zender is het ontvangtoestel, welke onderweg gesteld kan worden. Het onderste gedeelte is de zender, welke door vaste menschen op 900 meter ls ingesteld. Hot geheele toestel zit opgeborgen onder de voeten van den piloot. Hij kan er zelf niet bijkomen. De antenne is gewikkeld op een haspel en wikkelt bij het opstijgen auto matisch af tot een draad van 70 meter. De vraag rijst hoe komt men aan de energie? Do energie moet al vliegende in de lucht worden opgewekt. De dynamo die aan de ma chine is aangebouwd, heeft den vorm van een torpedo. De groote hoeveelheid lucht van do groote p to peller, brengt een kleine propeller, die zit aan de dynamo in beweging en hierdoor wordt de energie opgewekt. Voordat de vliegmachines draadlou -e aan boord hadden, bedienden de piloten zich van z.g.n luchtpistolen. Schoot de piloot een groe nen kogel af, boven een of ander vliegveld en kreeg hij een groen" antwoord, dan was lan den toegestaan. Kreeg hij b.v. een „rood" ant woord dan moest hij doorvliegen. Gezien do huidige radio-installatie een vrij primitieve wijze van handelen. Aan de hand van eenige lantaarnplaatjes iiet spr. de verschillende typen van vliegma chines zien, o.a. de eerste vliegmachine, welke zich in 1903 17 December te Kity Hawn ia Amerika van den grond kon verheffen. Een kijkje werd gegeven in een der beroemde Fokker-fabrieken. Verder vertoonde spr. de Fokker F II de eerste passagiers-machine, de Fokker F IV met een aparte bagage-ruimte, welke machine aan Amerika werd verkocht; de Fokker F V die Rusland destijds heeft aange kocht; de Fokker F VII, de eerste machine, die naar Indië vloog, de Fokker F VIII de tweemo- torige machine, welke ruimte biedt voor 15 passagiers. Na de pauze is spr. nog wat dieper op enkele zaken ingegaan, terwijl hij zijn lozing heeft besloten met het vertoonen van een film, die een duidelijk beeld gaf van de enorme bedrijvig heid der K.L.M. zoowel op Waalhaven als op Schiphol. DE NIEUWE KONINGINNEBRUG Zooals wij reeds, hebben gemeld, zullen Za terdag over een week de beide kleppen van de nieuwe Koninginnebrug worden neergela ten, om zuiver afgesteld te worden. Naar wij nu nader vernemen, zullen deze werkzaamheden in den namiddag worden uit gevoerd. Het scheepvaartverkeer zal daartoe Worden gestremd. Het neerlaten eh ophalen van de kleppen zal geschieden met behulp van lieren, zoodai geen bokken noodig zijn. VERLOOFD: WILLY G OVERS en JULES LEENDERS Rotterdam, November 1928. Groote Visscherijstraat 87. Randweg 42. 43232 7 als FILIAALCHEF, DEPOTHOUDER of i. d. dooi; heer met langjarige ondervinding in handel. Kan uit stekend met groot personeel om gaan. Spreekt Fransch, Duitsch en Engelsch en bezit prima referenties. Br. fr. no. 25070 VMSD bur. Maas bode, Rotterdam. 10 Volstrekt eenige en algemeene kennisgeving. Heden overleed, tot onze diepe droafheid, tijdig voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze beste Man en Vader Luitenant-Generaal b d., Inspecteur der Burgerwachten. Ridder in de Orde van den Nedertandschen Leeuw, Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, in den ouderdom van 64 jaar. 's r onhage, 15 November 1928, Bazarstraat 5. Geen bloemen 's-Gravenhage' Amsterdam Delft: 's-Gravenhage: Geen bezoeken. De plechtige Requiem zal worden gezongen in de Parochiekerk van oen H. Jacobus (Parkstraat), op Maandag 19 November te 10 ure voorafgegaan door twee stille H.H. Missen te 8 en 8.30 ure De begrafenis zal plaats hebben op het R. K. Kerkhof aan de Kerkhof laan. Vertrek omstreeks 11 ure van uit de kerk. GEVRAAGD EEN voor loopwerk, leeftijd 15 16 jaar, loon 7 per week. Zich aan te mel den ten kantore van de Gasfabriek 3272S 7 ajilUUlulJWlulölliiii Heden uit voorraad leverbaar Ook alle andere merken worden door ons geleverd. Aanbevelend. steeds het nieuwste, het beste en tocb goedkoop Vraagt gratis onzen prijs en vakkundige voorlichting. Winterjas „OSLO" voor jongens 9263 10 Getdersche waren, Boter, Kaas en Eieren Neemt proef met onze fijne Anton Hunink Rookworst 2166S 14 Alleen geldig in onzen winkel 3270S 98 NOORDVEST 13-15*17 19 TELEF. 68208 - 68831 10

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 4