I sr hulpine i
5
Sr»K$T*iKste bus Past en Vulpenhouders
f
J, REIiEE - St, Liduinastraat 98 - Sohiedao
D. J. DE LEYIE
ADVERTEERT IN DIT BLAD.
i
S.V. MEP.CURfUS, Lange Haven 77 9 Srandf rst.
mm f o.6o
JAiddmg)
HOOGSTRAAT SCHIEDAM
HEROPENING
PIANO- EN ORGELMAGAZIJN
üoopt tslj W. OS MAAN1
DONDERDAG 13 DECEMBER 1928
EERSTE BLAD
PAGINA 4
het orthodoxe koptische
t PATRIARCHAAT
ONDERTROUWD:
N.V. SCHIEDAfflSCHf; STEENKOLENHANDEL
t n n mei m i.i.u i u i mamuxtmmiM .iiiiiiibmii mum
Ir Eenig Fabrikant T. VL ASK AMP Jr*.
De macht van üe pers is nooit zoo £root geweest als tegen-
woordig - ten goede en ten kwade- De invloed van de pers
is enorm. Zij versterkt ol verzwakt, zij bouwt op ol breekt al,
zij voedt ten leven of vergiftigt ten doode, geen prediking is in
staat haar te neutraliseeren waar niemand binnenkomt is zij een
graag geziene gast, haar stem dringt door in hoofd en hart, het
zaad van haar woord stuift overal heen en in, en gioeit uit tot de daad.
„Moge de Katholieke pers steeds grooter steun vinden
bij de gelooisgenooten; steun dooi aan haar artikelen
ai te staan, door lezing van haar inhoud, door abonne-
menten en advertenties, steun dus in allerlei vorm".
(Prof. Alph. Steger).
Mogen wij onzen lezers verzoeken, ons weekblad
bij vrienden en kennissen aan te bevelen:' liet dienen van hooge
cultureele belangen wordt met deze uitgave beoogd. Proefnummers
op aanvrage bij de Administratie
oDonTc MinifT T 0 ROTTERDAM
JxU en met lüoensdaq a.s.
£Cke koe pet van
2 pakjes ontoanqi 3 pakjes
i„
6 9
'Smaak naac eetkiezinq)
Uitgebreide Muziekhandel
Vraagt Kostor s lijns ïHJTER^itSJibS gebakken
Banketbakkerij W. Kenter, Tel. 68432. Breersveld 81 Schiadam j
Hoogstraat 11
DE TEGENSTELLINGEN IN DE KERK.
Abyssinië strijdt voor zijn onafhankelijkheid
Drie geheel voorname kwesties houden het
orthodoxe Koptische patriarchaat sinds meer
dan een jaar bezig en het heeft er den schijn
van dat de oplossing dezer kwestie nog wei lang
op zich zal laten wachten.
De voornaamste kwestie is wel die der ver
kiezing van een nieuwen orthodoxen Koptischen
patriarch, die, naar men hoopt, zijn Kerk door
diep-ingrijpende kerkelijke hervormingen tot
hare oude glorie zal opvoeren. Op de tweede
plaats zoekt men naar de oplossing van een niet
minder voorname kwestie, n.l. aan wie het be
heer der rijke kerkelijke goederen zal moeten
worden toevertrouwd. Ten slotte .worden er po
gingen aangewend, om de vooruitstrevende par
tij onder- de orthodoxe Abyssiniers, welke zich
los wil maken van het orthodoxe Koptische pa
triarchaat, eenigermate te bevredigen in hare
eischen, zoodat het niet tot een algeheele scheu
ring tusschen de twee zusterkerken kome.
Het is al meer dan een jaar en vier maanden,
dat de zetel van Aiexandrië (der orthodoxe Kop
ten) onbezet is en dat wel na het overlijden van
den patriarch Cyrillus V in Augustus 1927.
Deze patriarch, die meer dan 40 jaren de or
thodoxe Kerk in Egypte bestuurde, liet zijn
kerk in een ontredderden toestand en in groote
verwarring achter. Reeds vóór zijn overlijden
bestond er al een groote antipathie van bet volk
tegen de geestelijkheid, welke antipathie zich
spoedig nog verscherpen zon.
Deze antipathie was gegrond op een alge
heele onbekwaamheid der priesters voor hun
geestelijke taak, hun hebzucht, hun zondige na
latigheid in het vervullen hunner herderlijke
plichten en dikwijls ook door hun wangedrag.
Sinds zijn benoeming tot patriarch verzette
zich Cyrillus V tegen Iedere kerkelijke hervor
ming, was hij voortdurend omringd door secre
tarissen, die hem verkeerd inlichtten omtrent
den toestand van geestelijkheid, monniken en
volk, streed hardnekkig tegen iedere leeken-
inmenging in het beheer der kerkelijke goede
ren en het kerkelijk bestuur, liet toe, dat het
jneerendeel der abten en monniken buiten hun
kloosters leefde en dat de bisschoppen priesters
wijdden,- die niet de minste godsdienstige en
wetenschappelijke opvoeding genoten hadden.
Het gevolg daarvan was, dat vele Kopten, die
-voor het meerendeel orthodox zijn, tot het Ka
tholicisme of protestantisme overgingen.
De vooruitstrevende partij onder de Abyssi-
niërs en prins Ras-Tafry hebben van de afwe
zigheid van een Koptischen primaat gebruik
gemaakt om hun o-nafhankelijkheidswensch
aan de Kopten op een duidelijke wijze te toonen.
De prins Ras Tafry heeft zich met behulp van
de vooruitstrevende partij onder de Abyssiniers
en den steun van de Europeesche mogendheden
tegen den zin van de keizerin-weduwe te Addis
Abeba iaten kronen zonder een Koptischen bis
schop bij de kroningsplechtigheid uit te uoo-
digen.
Dit feit is wel teeke-neud voor de vreemde
verhouding, welke er heerscht tusschen. de Kop
ten en de Abyssiniers. De Kopten* bij het ver
nemen van dit bericht, waren daarover zeer ver
bolgen, vooral daar een Syrisch-orthodoxe bis
schop mgr. Nikalaos Abdaiiah eenige dagen
vóór de kroningsplechtigheid van den Negus te
Addl3-Abeba aangekomen was en hij de eenige
bisschop was, die de kroningsplechtigheid in de
kerk der Allerheiligste Drievuldigheid bijge-
woon<l had.
Men mag dit feit als een zekere triomf ach-
ten voor de separistische partij onder de Abys
siniers, die, wetende dat d-e Kopten zich noodt
bekommerd hebben over hun lot, niets voelen
voor de afhankelijkheid hunner kerk van die
der Kopten.
De vertegenwoordiger van het Koptische pa
triarchaat in Abyssinië was steeds een persoon
lijkheid, die in den godsdienst onontwikkeld
was, noch taal noch zeden deT Abyssiniers ken
de en aan hét hof van de vroegere Negussen
intrigeerde.
De separisten in Abyssinië beschouwen het
tevens als een vernederende conditie voor hen,
afhankelijk te zijn van het Koptische patriar
chaat, daar zij vier millioen in aantal zijn en
geen eigen bisschop volgens het Koptische recht
mogen hebben, terwijl de orthodoxe Kopten
700.000 in aantel zijn en dertien bisschoppen in
Egypte bezitten.
Intusschen werken de Anglicaansche en
Grieksch-ortbodoxe Kerken uit alle kracht om
in nauwer, contact met de Abyssïjnsch-ortho-
doxe kerk te komen.
DE VERKIEZING VAN EEN PATRIARCH.
Daar de bisschoppen en abten de verkiezing
van den patriarch willen beïnvloeden en de
vooraanstaande Kopten het niet eens zijn on
der elkander, over de wijze van diens verkie
zing, zoo hebben de laatsten aan de regeering
gevraagd om een commissie te benoemen uit
de leden van den algemeenen kerkeraad, wel
ke bestudeeren moet, op welke wijze men tot
de verkiezing van oen patriarch kan geraken
met inachtneming der kerkelijke tradities en
de rechten van het volk.
De algemeene kerkeraad en het volk berie
pen er zich op, dat volgens het Koptisch ker
kelijk recht de bisschoppen geen deel mochten
nemen aan de verkiezing van een patriarch
en tevens, dat een bisschop (volgens het recht
inamovibilis) nooit tot patriarch benoemd mag
worden en dat het volk alleen het recht bezat
om een patriarch te kiezen.
De patriarch mag gekozen worden, hetzij uit
de monniken, hetzij uit de leeken (gehuwde
of ongehuwde), diakens of priesters.
De vooruitstrevende Kopten willen echter
geen monnik verkozen zien, daar dezen geheel
en al onbekwaam zijn om op het huidige oogen-
blik de verantwoordingsvolle positie van oen
patriarch in te nemen.
Men stelt heden gehuwde en ongehuwde
leeken ter verkiezing voor, zich beroepend op
het feit, dat er in vroegere tijden in de Kop
tische Kerk gehuwde en ongehuwde patriar
chen geweest zijn.
Aan de bisschoppen komt alleen het recht
toe om den gekozen patriarch te wijden.
Het plan, dat de regeering heeft laten uit
werken door enkele leden van den, kerkeraad,
draagt de goedkeuring niet der overige leden
en die van de vooruitstrevende Kopten. IJit
hun protest schemert door, dat het verkieziuga-
plan voor een groot deel door Anba Joannes, is
opgesteld. Derhalve vreest men, dat volgens
dit plan de verkiezing ,'teu gunste van Aüba
Joannes verloopen zal: Deze bisschop is om
zijn conservatisme, zijn verzet tegen de wet
van Juli 1927, welke het beheer der kerkelijke
goederen aan 4e kerkeraad toevertrouwt, en
last not least 'om zijn familierelaties met en
kele abten en secretarissen, niet bemind bij
het volk.
Zes leden .hebbpii .in .de,,laatste .vergadering
van den kerkeraad, toen het onder toezicht
van de regeering opgesteld verkiezingsp'lan
voorgelezen werd hun ontslag ingediend onder
protest, dat dit plan aan de regèering en den
kerkeraad te veel macht toekent in de ver
kiezing van een patriarch en deze zes ledeil
uitten openlijk de vrees, dat de Koptische
Kerk zoo doende onder de staatsmacht zou
komen.
De conservatieve partij onder de Kopten,
welke verreweg in de minderheid is, en Anba
Joannes steunt, beroept zich op het feit, dat in
de eerste eeuwen van het Christendom de
Alexandrijnsche patriarch door de twaalf
priesters van Aiexandrië, later door de Bis
schoppen gekozen werd. Doch tia- de komst
van den Islam in Egypte begonnen de Kopten
deel te nemen aan de verkiezing van den
patriarch.
Men behoeft niet te zeggen, hoe nadeelig de
verdeeldheid onder de Kopten op den loop van
zaken werkt. Zoó lang er geen patriarch is,
zal de verwarring blijven voortduren, zullen
de geestelijke banden "tusschen de Kopten en
Abyssiniërs steeds meer verzwakken, hebben
de abten vrij spel, blijven de kerkelijke goede
ren onbeheerd en de zoo noodzakelijke en drin
gende hervormingen op kerkelijk gebied ach
terwege en zal de Mohammedaansche regeering
zich- meer en meer aangespoord gevoelen om
zich in de kerkelijke aangelegenheden der
orthodoxe Kopten te mengen.
Vele orthodoxe Kopten, die met een kalm
hoofd over den treurigen toestand hunner
kerk nadenken, wenden zich van haar af en
gaan tot het Katholicisme of protestantisme
over, al naar gelang zij met Katholieke pries
ters of protestante catechisten in aanraking
komen.
Juist drie dagen geleden hebben zich de le
den van den kerkeraad tot den hoogen commis
saris van Engeland in Egypte gewend met het
dringende verzoek dat hij een verzoening be-
werke tusschen de bisschoppen, en den kerke
raad en de verkiezing van een Koptischen pa
triarch door zijne bemiddeling verhaaste.
ANBA JOHANNES GEKOZEN-
Bisschop Anba Johannes, de orthodoxe Kop
tische aartsbisschop van Aiexandrië, die sinds
anderhalf jaar de plaats van den overleden
patriarch vervulde, is met 70 tegen 14 stem
men tot patriarch gekozen.
Deze verkiezing is een overwinning der con
servatieven op de vooruitstrevenden.
Patriarch Anba Johannes is de 113de pa
triarch.
HUWELIJKS BESLOMMERINGEN
IN KAJA-KAJALAND
„Een menschenhart dunt soms zoo raorl"
Pater H. Geuvtjens. M.. S. O. schrijft in „De
Koerier":
Het lijkt wel of 't .schrikkeljaar is, zoo druk
loopt het hier tegenwoordig .met 'de trouwlus
tige paartjes. ,.y
Nu schijnt volgens Sómmige geleerden ver
liefdheid een goedaardig soort van krankzinnig
heid te zijn, vandaar,, dat: verliefden nog al
ee.ns komiekerig doen. en bijdragen leveren tót
de algenteene vroolijkheid,.
Een algemeen bekende waarheid ie 't boven
dien, dat een meisjeshart een wispelturig ding
is. 't Lijkt seme wel op een kwispelend honden-
staartje. Maar zoo als bet hartje van Walin
gaw heb ik er nog nooit een zien kwispelen..
Walingaw is 'een der opbloeiende schoonhe
den. van. ons' dorp en al ia ze klein, ze ie
dappbr bovendien.
Haar moeder is: al lang'géiedbn gestorven en'
sedert kwamen op haKï dei zorgen van 'thuis
houden neer. Nu Is zoó'n' Kaja-kaja-hufshdu-
ding wel n-iet zoo erg omslachtig, maar ze móest
toch geregeld de sago kloppen en- den degelijk-
solien koek poffen voor vader en twee kleine
broertjes. En zorgen leggen lood in den knik,
ker cn maken jonge mensehen ernstig en de
gelijk.
Papa Obadem was er dan ook van overtuigd,
dat. Walingaw Mangoe gelukkig zou kunnen
maken als ze „voor hem ging zitten" hem
trouwde). Ze bleef dam in de naaste buurt en
hoefde dan alleen den eago-koelc een stukje
grooter te maken, voor Mangoe mee. En, fcoo-
als het helaas met zoo weinig schoone plan
nen gaat, alle belangstellende waren 't hiermee
roerend eens. Maar ze hadden nog den tijd, om
die plannen te laten bezinken, wamt Mangoe
was. nauwelijks begonnen met de eerste baard-
sprietjes te kweeken.
't Was niettemin dik aan tusschen die twee,
Nog onlangs stiet Walimguw me aan „Kijk
dat jongmensch daarginds eens, wat. die fijn
tjes coeosnooten uit de hoornen pijlt elk schot
is raak
Maar wie is dat toch
Ihaa gilde ze en weg was ze
Maar, daar kwam het koninginhefeest en
zooals het voor een groot feest betaamt, werd
er gedanst den heelen nacht door.
Van heinde en verre waren de deelnemers
toegestroomd „als Tookwolken" zoo dik en „de
grond was er zwaar van". Maar de hoofden der
jongelui worden door 't feestgejoel licht en ra
ken o-p hol.
Nauwelijks kwamen de cerate lichtbundels
den nacht van de lucht vegen, nauwelijks wa
ren de laatste tro-mslagen vam den dans wegge
dreund, of daar stond Jogem voor mijn neus,
gewichtig en geheimzinnig „Toean, ge moet
niet boos zijn, maar Noewo Wil trouwen met
Walingaw. Ze zijn al samen weg naar San
gasee.
Maar ge moet het niet verklappen,toean
We weten wel, ze zijn Christen en 't gaat alle
maal in eer en deugd. We' zullen haar bij de
vrouw van den goeroe brengen en over een
paar dagen komen we terug om de zaak te be
praten en te regelen."
Tja, zei ik, de Belzen beweren, dat lief
de jeuk is aan 't hart en daar helpt geen krab
ben aan. Ik beloofde te zwijgen als 'tgraf
wèl overtuigd, dat heel de zaak al lang een
publiek geheim was.
Weldra had ik dan ook Obadem over don
vloer. Neen, dat zou niet gaan, Walingaw
mocht; niet buitend-orps trouwen, want ze. .moest
voor hem en de broertjes zorgen.
Akkoord, zei ik, ga dan maar naar heit
kantoor en vraag den toean e-en Roerat en trek
daarmee naar Sa.ngassee, om Walingaw te-rug
te halen.
Den volgenden morgen kwam de stoet af
Walingaw scheen intusschen wel op azijn ge
staan te hebben en stijf tegen alle redenaties
in, dat ze met. niemand ter wereld zo-u trouwen
dan me.t Noewo.
Men toonde zich al meegaande, door te zeg
gen, dat als ze dan Mangoe niet wilde, ze ook
K?' ol wel kon krijgen. Maar niets hielp Wa
lingaw bleef stug en onhandelbaar.
Nou, zei ik, gaat dan eerst maar eens
ng&r' den 'toean van. 't kantoor verslag uitbren
gen, .dan kunnen we daarna maar weer verder
zien, maar Walingaw is nog jong en als de va
der dat eiecli-t, dan mo-et ze voorloop-:® hier
blijven.
Dat waren, volgens de ohden, verstandige
woorden en met dien troost alvast in t'hart
togen ze kantoorwaart-s.
Na lang praten kwam men daar overeen, da-t
Walingaw dan maar met Jajo-e zo-u tro-uwen.
Dat die allang stiekiim een oogje op haar bad»
werd nu ook van dó daken ve-rkdn-digd. Ze zou
dan Noewo-do - bons maar geven.
Om de ée-r -aan. zich zelf te ho-ud-en, verklaar-
i de "Noewo dat ook best te vinden, want hij had
Walingaw alleen maar meegenomen, omdat die
zelf zoo aandrong. De ridderlijkheid zat hem
blijkbaar veel dieper in 't bloed dan de liefdé,
hetgeen algemeene waardeering vond.
Roep dan Jajoe maar even, zei ik, dat
ik van hem oók eens verneem, of hij 't ermeé
eens is.
In plaats van Jajoe kwam weldra Wadila
aangestoven. Als Wadila 't.o-p haar heupen
heeft, is 't beter uit den weg te gaan eeu poo-
ti-ge meid, met een toethoorntje
Wacht even, toean, zei ze, ze moest even
op ase-m komen en toen begon het toethoorntje
te schetteren „Neen, Jajoe zou niet komen
die was van haar en wat verbeeldde Walingaw
zich wel, om haar verloofde te paaien Ze zou
ze breken,-die krokodil, die.die
Hou maar op, zei ik, ik begrijp het, al, ik
zal er voor zorgen dat ze 't te weten komt.
Het feest speelt den m-e-nsehen nog in den
kop, dacht ik over een paar dagen zijn al die
bevliegingen uit het kwispelende hartje van
Walingaw weggewaaid en kijkt ze weer, hoe
fijn Mangoe-klappers van de hoornen kan schie
ten
Terwijl ik nog zoo zat te piekeren, kwam
daar alweer een andere deputatie aan. Je
hebt als oprecht Ka ja-ka ja toch je eergevoel en
kunt toch n-iet alles over je kant laten gaan
Een troepje mannen en vrouwen stoebesde een
jmige meid vooruit en nriju voorgalerij op.
„Toean" zeiden ze, „hier is Jekoia, kuip haar
de haarverlengsels af en kleed haar. wil
-trouwen met Mangoe."
En-Walingaw dan
„G-ha.! bromden, ze, die - kijkt naar a:-3" jon
gens, dat is ui-t, die willen we ni-Mt."
Waar is Mangoe dan
„Daarginds achter 't hui-s".
Verlegen en bedremmeld liet hij er zioli bij
sleuren en verklaarde toen heel bedeesddat
j zijn hart „al maar beet naar Jekoia" en naar
niemand anders ooit gebeten had.
Jekoia zei lekker niks en tro.k alleen de
wenkbrauwen hoog op ten toeken vap instem
ming. Maar, teen ze onder de schaar zat en
een paar andere vrouwen den fraaien afval
van haar hoofd zorgvuldig vergaarden en sa
menbundelden, was de verlegenheid alweer ge
weken cn vertelde ze me, dat ze al een vet
varken had voor 't aanstaande trouwfeest.
Toen Jekoia kaal geschoren was, gaf ik haar
kleeren. Die kabaja zou ze eerst maar om haar
lfoofd draaien, want ze voelde zich hee-le-maal
onwennig, om met zoo'n kaasbolletje door het
dorp 'te wandelen.
Toen kwam Mabol even 'den goeden apostel
uithangen. „Toean, 't komt niet te pas;'dat Wa
lingaw met dien Jajoe trouwt, die la. de ver
loofde van Wadila. Laat Wadila hem gerust
houden, dien lummel, dat luie varken, dat niets
doet dan deuken jn den grond liggen. Toean,
ik wil met Walingaw trouwen."
Goed, ik zal 't haar voorstellen. Tk heb
er geen bezwaar tegen.
Toen kwam Itam: „Toean; die Mabol dat is
niks voor Walingaw,. zoo'n schurftig vol Hij
is zoo schubbig ale een visch Ik zou me scha
men een meisje te vragen daarom heb ik u
geneesmiddelen gevraagd en nu is mijn huid
weer zoo glad als een sa.go-stengel en. toean,
ik wil Walingaw trouwen...-
Goed, ik zal 't haar voorstellen. Ik. vind
het allang goed.
Daags daarna, na de kerk, riep ik Walingaw
even terzij en sprak
Walingaw, met Jajoe dat zal nie: door
gaan, hoor ik
„Ik denk er niet aan om Jajoe te trouwen 1
dien luiwammes, zoo stem als een schildpad,
- hoogstens goed genoeg, voor Wadila
a. Nou, m.óak je maai1 geen zorg, daar zijn
nóg andére 'liefhebbers wat dunkt u- van
Mabol 1
„Dat schurftig, vel Eigenlij It noemde
ze een heel rulgen visch.
Nou, Itim dan.u die Is weer zoo rta/V als
eën sago-ste-ngel
„Pheu toean, ik trouw met Kawam."
Nu raak ik den tel kwijtMaar als Wa
lingaw met Kawam moet trouwen, dan heeft
het nog even den tijd, want die is om zijn
neus en kin nog zoo glad ale een sago-stengol.
WILTA' Til. M. TWAALFHOVEN
en
JOS. F. M. JANSSEN.
's-Gravenhage, Daendelsstraat 14
Tilburg, „Mariënhof".
Huwelijksplechtigheid: Zaterdag 5
Januari in de Parochiekerk van O.
L. Vrouw van Goeden Raad, Bezui-
denhout, 's-Gravenhage, te 10 Yi uur.
Ontvangdag: 5 Januari van 3iVt
uur Daendelsstraat 14.
44895 12
De Heer cn Mevrouw
J. MULDERSBootsma
geven kennis van de geboorte van
hun Dochter
VERA.
Bussum, 13 December 1928.
Huize „Rondom Zon"
19 Graat Florislaan.
41883 10
Met genoegen geven wij kennis
van de geboorte van onzen Zoon
JOSEPHUS HENRICÜS
HYACINTHUS
P. R. J. OORSPRONG
M. J. G. OORSPRONG-Westermann.
Arnhem, 12 December 1928
Boulevard 80 44880 8
De Heer en Mevrouw
G. KAPTIJN—Berg
geven met genoegen kennis van de
geboorte van hun Zoon
ANDREAS.
Rotterdam, 13 December 1928.
Schietbaanlaan 106b.
44921 7
De Heer en Mevrouw
J. H. WITTE—Berentzen
hebben het genoegen kennis te ge
ven van de geboorte van hunnen
Zoon
JAN
Breda. 12 December 1928.
Ginnekenweg 35. 44913 8
Met diep leedwezen geven wij
kennis van het plotseling over
lijden van onzen geliefden Echt
genoot, Vader. Behuwd- en Groot
vader,
DIRK HARMANUS BOSBAAN,
Drager van de Eere-medaille ver
bonden aan de Orde van Oranje-
Nassau.
In den ouderdom van 64 jaar.
Wed. II. W. D. BOSBAAN—Koks
II. BOSBAAN
J. BOSBAAN—Mol
M. E. BOSBAAN, Religieuse
C BOSBAAN.
Rotterdam, 11 December 192S
Snellinckstraat 12.
De teraardebestelling zal plaats
hebben op Vrijdag a.s. ten 2 uur
I vanaf het sterfhuis op de Alge
meene Begraafplaats Crooswijk.
44918
Door het verbindend worden der
eenige uitdeelingstlijst, is het faillis
sement van J. VERIIOECKX Jr.,
Caféhouder, wonende te Schiedam,
geëindigd.
Mr. M. M. VAN VELZEN,
Curator.
Schiedam, 12 December 1928.
Tuintaan 46. 3473S 9
OOR-, NEUS-, KEELARTS
vanaf Zaterdag tot nadere aankon
diging
AFWEZIG.
3472S 6
NOORDV£ST 13-15-11 19 TELEF. 63203 - 68831
BOBBfliaiALE ANTHRAC1ET
5078 10
He len overleed tot onze diépe
droefheid, zacht en kalm, na
voorzien te zijn goweoat van de
H. H. Sacramenten der Stervenden
onze dierbare Moeder, Behtiwd-
en Grootmoeder Mevrouw
ANTONETTA JAC0BA MAF,IA
SMEET S
weduwe van den Heer
Thomas Mertens,
in den ouderdom van bijna 87
jaren.
C. A. MERTENS.
M. O. M. MEETENS-Mindcrop.
Parys,
(C. A. M. MEKTENS.
(J. MEKTEN S-Montons.
Ca, J. J. A. MERTr NS
en Kleinkinderen.
Oosterbout, 12 December 1928.
Volstrekt eenige en algemeene
kennisgeving.
BESEFT DE BETEEKENIS!
WETTIG GEDEPONEERD
Vernietigt SNEL en PIJNLOOS EKSTER00GEN, EELT en WRATTEN |-
I HUGO DE GROOTSTRAAT 108 :i ROTTERDAM.
Franco toezending na ontwangat__wan postiwsasel r
E af 0.75. nr Ook verkrijgbaar bi| H.H. drogisten.
SE
r7
>E ZONDAGSCOURANT
Alleen geldig in onzen winkel
3470S 2fl
met natuurboter
GeSdersche waren, Boter, Kaas en Eieren
Neemt proef met enze fijne Anton Hunink Rookworijj