HET KERSTMAAL
BLUE BAND bereid
MET
J
DE KRUIMELS VAN DE
TAFEL.
ZATERDAG 22 DECEMBER 1928
EERSTE BLAD
PAGINA 2
R. K. VROUWENBOND
om vm
RADIO
HE VING VAN DE SCHIEDAMSCHE
AFDEELING
Een nieuw bestuur gekozen
In het gebouw van den R. K. Volksbond
bad gisteravond een goed bezochte vergadering
plaats van leden van den R. IC Vrouwenbond
en belangstellende dames, bijeengekomen met
de bedoeling de kwijnende plaatselijke atdee-
ling van den R. K. Vrouwenbond nieuw leven
In te storten.
De vergadering stond onder leiding van
mevr. Toos Post, uit Delft, voorzitster van
■den dioeesanen Bond, en werd door kapelaan
J. .4. M. Bekkers geopend met een kort
woordje, waarin hij de aanwezige -dames wel.
kom heette, mevr. Post aan haar voorstelde
en haar den wensch van Z. D. H. den Bisschop,
dat overal bloeiende afdeelingen van den R.
K. Vrouwenbond zouden bestaan, voorhield.
Mevrouw Poet deukte voor deze voorstel
ling en hield d3?i e korte propagandistische
toespraak.
Toespraak mevr. Toos Post
Koe vaak hooren- we niet klagen, aldus
spreekster, dat in deze dagen van groote uit
huizigheid het gezinsleven wordt verwoest.
De schuld, daarvan wordt ook geweten aan het
verfvrnigingsleven.
erom willen we hier een slapende ver-
©eniging weer tot nieuw leven opwekken? Het
hoogst-noodige is de godsdienstzin, de ver-chris-
telijking van de maatschappij. Gezinsleven en
maatschappij zijn beide ziek. Gaat het ver
keerd in een groote groep van gezinnen, dan
werkt dat ook op de maatschappij; anderztids
bederft de maatschappij ook het gezin. Welnu
tegen dat woekerend bederf in het gezin richten
we de vrouwenbonden op.
"daar moeten de vrouwen daarvoor optreden?
T.l .i onderschatte den invloed niet van de
vrouw op het maatschappelijk, het sociale
leven. Ieder kan in eagen kring wel die nobele
vrouwen aanwijzen, wier edele werkzaamheid
Van de grootste beteekenis is. En die invloed
Is niet alleen groot in de maatschappij, maar
on e kathaar Is haar invloed In het gezin.
Niet slechts de enkeling, maar vooral ook de
Vrouwen tra vereepiging hebben machtigen In
vloed.
Ea zoo zien we, dat overal da medewerking
der vrouw, der vrou wenvereeniging wordt
gevraagd.
Uit den drang der tijden -is het feminisme, de
vrouwenbeweging ontstaan. Het liberale femi
nisme kende geen banden. De christelijke
vrouwen zagen in dat liberale feminisme het
goede, maar ook het kwade En het goede
maakten zij tot hun eigendom, om mede te wer
ken met de mannen tot de omvorming in chris-
telüken zin van de maatschappij.
Zoo ls die groots organisatie van de R. K.
Vrouwenbonden ontstaan, wier taak het is; de
maatschappij en het gezin christelijk te maken
en te houden, door zelfheiliging, door ontwik
keling en arbeid. .,De wereld zal geheel chris
telijk of geheel socialistisch worden", zei mgr.
JAengenetnt dezer dagen Louis VeuiUot. na. En
hier heeft de vrouwenbond den socialïstischen
■troont tegen te houden
•De vrouwenbond strijdt tegen ongeloofzeden
bederf. Ze ontwikkelt de vrouw; neemt stelling
tegen de bederf brengende moderne opvoedings
methoden. Ze leert de vro-uw haar sociale rech
ten; wijst ze op haar plichten als christin. Ze
sterkt de vrouw tegen de gevaren van den ko
menden tiid; leert haar de gevaren van de re
volutie. het communisme Inzien.
Door den vrouwenbond krijgen we een breedte-
ven levenskijk. We hebben den plicht als we
de talenten en den tiid hebben daadwerkelijk
«au de verbetering van de nooden deT maat-
schr.pnü mee te werken Hiebben we die talen-
ten of den tiid niet. dan kunnen en moeten we
minstens geven onzen naam en onze contri
butie. En één voornaam ding doen we daarmee
toch ook: meewerken namelijk aan de Katho
lieke soltdariteitsgedachte. Het voortdurend sa
mengaan in den R. IC. "Vrouwenbond ontwik
kelt de saamhoorigheid. de liefde, we moeten
ons voelen zusters in Christus, omdat we terug
moeten naar de liefde der eerste Christenen.
Als de vrouwenbond niet meer bereikte dan dit
dan had ze al genoeg gedaan. De naastenliefde
zal in den groeten strijd ons de overwinning
bezorgen. (Applaus).
Mevr. Post deelde vervolgens mee, dat. voor
het bestuur vijf can did at en waren ingekomen,
die, daar het bestuur uit minstens vijf leden
moet bestaan, gekozen werden verklaard. Het
zijn mtevr. C. Pluym-Hoedematker; mej, L. Vis.
Bcher; mei. J. de Groot; mej. A. M. Maassen en
mevr. Steens-Vlek.
Uit dezen werd bij meerderheid van stemmen
mevr. Steens tot voorzitster gekozen, die voor*
loopig de benoeming aanvaardde. In een vol
gende vergadering zal het bestuur nog verder
worden aangevuld. De bestuursleden zullen de
verdere functies onderling verdeeien.
Met een hartelijk woord werden de aangeweze
nen. doar mevr. Post geïnstalleerd, die daarbij
den wensch uitdrukte, dat het haar gegeven
mocht zijn de afdeeling Schiedam van den R. K.
Vrouwenbond tot denzelfden bloei te brengen,
waarin ze zich vroeg.er mocht verheugen.
De Black-and-White-band, het muziekkorpsje
van de R. K. Spoxtvereeniging „Excelsior", dat
zich den geheelen avond verdienstelijk maakte
doo.r opgewekte muziek ten gehoore te brengen,
gaf wederom een paar nummertjes ten beate
waarna een. jongedames-clubje onder leiding van
mevrouw Pluym het kostelijke blijspelletje in
drie bedrijven „Achter de Coulissen" voor het
voetlicht bracht. De inhoud van het vermake
lijke stukje komt in het kort hierop neer; De
vereeniging „Liefdadigheid is ons doel" zal
een liefdadigheidsuitvoei Ug geven ten bate van
de weduwe van een verongelukten loodgieter. In
het eerste bedrijf maken we een repetitie mee;
in het tweede wonen we „achter de couli sen"
de opvoering bij vin het stuk en in derde
wordt het batig saldo van de uitvoering vastge
steld.
Wanneer het clubje van deze speelsters er
toe besluit een onder.afdeeling van den
R. K. Vrouwenbond te gaan vormen, dan kun
nen wij den Vrouwenbond met deze eersteling
van haar craderafdeelingen van harte geluk
wanschen. De speelsters hebben niet. slechts de
aanwezigen een gezellig uurtje bezorgd, maar
ze hebben ook spel vertoond, stuk voor stuk,
dat het aankijken en het aanschouwen ten volle
waard was. Noemden we er een, we zouden bet
allen moeten doen. We willen er alleen dit van
zeggen, dat het beschaafde, natuurlijke spet
ook in de vermakelijkste situaties ons sterk
getroffen heeft en dat dit stukje bij zulk e:u
spel steeds door ieder met groote voldoening
op de planken zal worden gezien. Ze hadden teen
welverdiend, hartelijk applaus.
Kapelaan Bekkers bracht op 't eind v-an dan
avond dank aan mevr. Post, de Black-and-White-
band en aan de speelsters, die op zoo schitte
rende wijze tot het welslagen er van hadden
bijgedragen.
Pastoor Möller, kapeiaara Wiemers en kape
laan Beune gaven door hun tegenwoordigheid
van hun belangstelling blijk.
KERSTKLOKKEN
Maandag 21 December 's avonds van half 8
tot 8 uur zal door den heer Fend. Timmermans
een beiaardibespeliBg worden gegeven. Het
programma luidt;
1. Daar is uit 's werelds duistere wolken.
2. Komt all'cn te zamen.
3. O, hoe heerlijk.
4. Nu zijt wellecome.
5. O, Kerstnacht, w'ieonev dan de dagen.
6. Stille Nacht.
7. De herdertjes.
8. Er is: een teindeke geboren.
9. Kerstlicd) Nills Gade.
10. Gloria in exelcts Deo, CK. v. Renes.
APOTHEKERS-EXAMEN
Voor het ap-othekers-exaanen is gisteren te
Leiden geslaagd de heer F. Evers, alhier.
ONGEVAL
In de Lange Nieuwstrata, ter hoogte van het
poHtkibursau zakte vanmorgen een handwagen
van de firma J. B., alhier, door een der wielen.
De wagen was beladen met matrassen, kisten
enzoovcort.
RIJWIEL ONTVREEMD
Ten nadeele van den arbteid'er H. v. A. te
Scfeiebrocik, dsr uit een fietsenrek op de werf
van "Wilton een heercnrijwlöi ontvreemd.
NIET LOYAAL
Aartsbisschop Downey van Liverpool heeft
;3n zijn ad vent-achrijven aan zijn geloovigen,
gewezen op enkele zeer nadeelige strevingen
ouder de Katholieken. Met een kracht en een
Juistheid, die sommige uitingen ook voor an
dore Katholieken belangrijk maken.
Uit algen ondervinding van de laatste jaren,
moest Mgr. naar hij zegt, komen tot hot be-
filuit: „dat er een betreurenswaardig streven
bestaat bij sommigen, die groot gaan op den
naam van Katholiek, om de wettige zegsmacht
van de Kerk te beperken, te verkleinen, om
laag te drukken ten gunste van het „secula
risme"'. of. met hun eigen woorden, den Invloed
van de Kerk te beperken tot de Kerk en de
sacristie, zoodat ze aan den keizer niet al
leen datgene geven, wat de keizer toekomt,
maar ook wat God toekomt.
Dat ls heelemaal niets nieuws, gaat Mgr.
voort, want de geschiedenis geeft daar voor
beelden genoeg van.
„"We hebben, op de eerste plaats, een heele
groep dwalingen, die voortkomen uit de theorie
dat de Staat alles te zeggen heeft in alle zaken,
geestelijke, zoowel als stoffelijke. Die dwaling
bleef niet beperkt tot het vasteland van Euro
pa, maar ook drong die besmetting in een zeer
fijnen vorm binnen in Engeland. Ook daar
worden enkele Katholieken gevonden, die er
noodzakelijk aan herinnerd moeten worden,
dat „politiek een onderdeel is van de moraal"
zooals kardinaal Manning zei.
Behalve de openlijke vijanden van den
godsdienst, heeft de Kerk nog andere vijanden,
wier methode om haar gezag te oudei-mijn-en
ito listiger zijn.
Daartoe beboeren zij, die voorgeven tot een
zuivi <lev godsdienst ontwikkeld te zijn, dan
tot nog toe in eealg geloof of Kerk beleden
werd; tn verkondigen dat de eigen sfeer van
het godsdienstige het private leven is van den
burger, in tegenstelling met het openbare. Esn
man moet zijn godsdienst niét brengen in open
bare aangelegenheden, zeggen ze. Hij moet
hem houden in de schaduwen van de Kerk en
in de geheimen van zijn geweten!
Met andere woorden: godsdienst wordt een
verschrompeld, b'oedarm en onvruchtbaar ding
Inplaats van een zich uitende levende kracht,
die de hoogste vermogens van den mensch in
dienst stelt van de innerlijke en uitwendige
aanbidding van God." Het komt uit Engeland.
Daar denken de Katholieken breeder, zeggen
ze. dan hier.
Leg die woorden eens even naast de uitingen
van onze sociaal-democraten, die al door maar
klagen, dot de godsdienst misbruikt wordt
door hen tegen te werken. En ook van de.,
religieus-socialisten, die eiken godsdienst goed
vinden, maar de oude, „ideologie", het Katho
lieke geloof vooral, voor te versleten houden,
bare aangelegenheden, zeggen ze. Hij moet den
-WI
DE EERLIJKE PLICHT
,,Een loyaal kind der Kerk, zegt Mgr. kan
zichzelf niet outxloen van zijn Katholieke be
ginselen, als het gaat over kwesties, die bet
burgerlijk en nationaal leven aangaan. Hier
ligt voor de Katholieken de duidelijke
plicht, dat zij zich moeten toonen als
Katholiek, door hun steun als een geheel te
verheffen, en hun wensch te laten klinken, dat
het davert door het land. De Kerk kan niet
afzien van haar recht op gezag in de moreelo
sfeer, en iedere eerlijke Katholiek is trotsch
op haar leer. Ze heeft ra-leta aan halve volge
lingen, wankelen trouw, of voorzichtige aan
hankelijkheid. Een echt kind van de Kerk meet
zijn volgzaamheid niet af; hij wordt daaren
tegen geleid dooir dat onfeilbare Katholieke
instinkt, dat hem volgens St. Augustlnus'
juiste uitdrukking; hem doet „meevoelen met
de Kerk.'
.We behoeven niet ver te loopen, oni bij het
liberale en socialistische deel der vaderland.
soke pers voortdurend pogingen aan te treffen,
om de Katholieken op te voeden tot „zelfbe
wuste, zelfdenkends, zelf-handelende" nten-
seihett. Hst deftige intellect heeft het nog al
tijd over sec te-onder wijs, of sectebanden.
En do socialistische schrijvers spannen zich
in om de Katholieken toch maar te bewegen,
in masc-a het verbod der bisschoppen onder
den voet te loopen, dau zouden die immers
vanzelf toegeven.
En we mogen niet ontkennen, dat ook onder
Katholieken, en vooral onder Katholieken
van betere standing, het nog lang niet altijd
komt tot een eerlijke, loyale vcijgzaamheid,
van bisschoppelijke voorschriften.
We behoeven daarbij alleen maar te denken
aan wat er wel eeus gebeurt rondom neutrale
vereenisringen!
--Wi-
Cl IJ D-St RIJDERS
Ze v- dan uit het land. Frankrijk
verbannen door degenen, die om vrijheid van
geweten riepen, omdat man hun geweten
niet vrij liet. De staatswetten zeggen duidelijk
dat ze zich miet willen bemoeien met da ge
wetenszaken van de onderdanen, en toch
weigeren ze Broeders en Zusters onderwijs te
laten geven, „omdat ze beloften hebben af
gelegd." Doch welk recht volgens de wet heeft
de Staat om iemand te vragen; waarom hij
niet trouwt?
Of iemand trouwt of niet, doet niets ter zake
volgens de wet; anders gingen een heele boel
booge heer en de laan uit in de regeerdngskrin-
gen. Zelfs al scheidt men enkel heeren: daar
mee heeft de Staat zich niet te bemoeien.
Ze kwamen terug ten tijde van den oorlog.
Ze mochten zich laten doodschieten voor het
vaderland, dat hen vervolgde. Ze werden zolf3
bij hoopen gedecoreerd, ais sieraden van het
land ennu kent Frankrijk die mannen niet
meer. Die oud-strijders priesters en klooster
lingen zijn echter niet mis. Ze hebben niet
het plan zich als derde- en vierde iiamgs-Fran-
schen te laten behandelen. Ze hebben eigen
vereen!gingen: P. a. C. en D. R. A. C. En ze
maken indruk. Bij een feestmaal van oudstrij
ders, waar am afgevaardigde vuia D.R.A.C.
tegenwoordig was, wist men hen te wmrdeeren.
De voorzit rak o.a. het volgende: „Deze
morgen zijn uwe woorden recht naar het hart
gegaan. Hebt gij niet, gij en uw medeleden
van P. A. C. en D. R. A. C. vier jaren lang
met ons den tol van liet vaderland betaald
Zijt gij geen doelgeuooten geweest van onze
zorgen en ons lijden. Zijt gij niet tien, niet
honderd keer bij neerslachtige gezonden, bij
bevreesde gewonden, bij gelaten stervenden,
de levende vertegenwoordig!ng geweest van de
mooiste burgerlijke en zedelijke deugden? Laat
men ons, oud-strijders niet aan boord komen
met pogingen om onze gevoelens te verontrus
ten met versleten en vergiftigde leerstellingen
om de vroegere, scheiding veroorzakende harts
tochten weer aan te wakkeren. Tegen hen,
die u nog het recht zouden willen ontzeggen
om vrij te leven in het land, dat gij hebt
verdedigd, en daar van uw burgerrechten te
genieten, juist zooals ieder ander, hen zullen
wij antwoorden: halt!., ze gaan niet!.."
Is er hier en daar toch iets aan 't veran
deren? En werken er nog andere invloeden op
de regeering in, dat de vrees voor verlies van
invloed ln het buitenland? Ook da veranderde
meaning van velen in het binnenin™"1.
DAAR VERANDERT MEER
Het wordt ieder fatsoenlijk mensch te erg.
Behalve degenen, die graag zulke gelegenhe
den bezoeken. Maar daar bestaan ook nten-
schem die het te erg vinden, zich zelf te fat
soenlijk achten om er te komen, doch van
geen enkele beperking w'illen weten! Dat niet,
dat nooit! Berlijn heeft geen goeden naam.
Eu Duitschland is niet Katholiek. Toch heb
ben de mannen van het Centrum, de Duitsch-
nationmlen, de Duitsche Volkspartij en de
„Wirtscliaft"partij het lioog tijd gevonden eens
te zamen heel ernstig te protesteeren tegen
uitwassen ln het openbare leven. Hot protest
doet er geen doekjes om:
keouhhdel.
DE „RHEINLANDSENDER'..
Op 15 December j.l. was het twee jaren ge
leden, dat het omroepstatiion te Langenberg, de
aga. „Rheiralandsender", zijn proef uitzend i ngen
begon, vier weken later vond de officieele in-
bedrijfstaliling plaats.
De bouw zelf ging met heel wat moeilijkhe
den gepaard, o.a. doordat de zender nogal hoog
i® gelegen, n.l. op den Hordtberg (240 M.), door
het gebrek aan goede verkeerswegen en niet
in het minst door den regen, die in deze stre
ken juist in den herfst zoo overvloedig valt,
•terwijl ook het feit, dat alles binnen zeer kor
ten tijd gereed moest zijn, van Invloed was.
De technische installatie werd geleverd door
Telefunken,, die trouwens de meeste Duitsche
en vele buitenlands Che zenders gebouwd heeft.
(Telefunken levert gemiddeld één zender per
dag!
Gedurende den bouw van den Rhemlandsen-
der werd de zetel van den West-Deutschen
Rundfunk A.O. (Werag) verlegd van Münster
naar Keulen. In Keulen en Diisseldorf waren
nieuwe studio's verrezen en daarbij moesten
speciale versterker-kaan©r3 gebouwd worden.
In -aansluiting op het bestaande kabelnet Mün
sterDortmund-Elberfeld waren tusschen El
berfeld «enerzijds en LangenbergDüsseldorf—
Keulen en Essen anderzijds, nieuws kabel ver
bindingen gelegd.
Uiteraard duurde het eenigen tijd eer men
zoover waa, dat zender, verstak-era en kabels
voldoende aan elkaar aangepast waren, maar
bij de offloieele ingebruikneming van dan zen
der reads was alles in orde en een woord van
hulde aan de ingenieurs van Telefunken, dia
het hebben klaargespeeld om den 60 K.W.
sterkon zender, bet uitgebreide besprekiugs-
net en de versterkers, binnen enkele weken
zoo prachtig aan elkaar aan te passen, is luier
wel op zijn plaats
Langenberg waa de eerste Duitsahe omroep-
z-ender, die met watergokoelde lampen uitge
rust werd. Van deze soort worden er 9 gebruikt,
n.l. 6. galij'krlekt- en drie zendilaimpen. Van deze
laatste kan elk een vermogen van 20 K_\V. af
geven. Een dergelijk vermogen in een betrek
kelijk zoo kleine lamp vaat te leggen, mag wor
den aangemerkt als con heel bijzondere presta
tie der lampen techniek. Behalve deze 9 water-
g-ekocido lampen worden bovendien nog S an
dere lampen gebruikt, zoodat das in het ge
heel met 17 lampen gewerkt wordt. Valt zulk
een lamp uit zelfs de levensduur van zend-
lampan heeft een grens dan moot natuur
lijk da uitzending onderbroken w-ordem tot
een nieuwe lamp is Ingezet. De. tijd van onder
breking hangt af van het type der lamp, welke
vervangen most worden; v-oór het uitwisselen
van een watergakoslde lamp had men in het
begin 10 13" minuten noodlg, thans gaat dat
binnen 5 minuten. De uitwisfetlng der niet-
wa-torgekoelde lampen gaat nog veel sneller.
Teneinde zooveel mogelijk tu voorkomen, dat
doze enderbrekingen in de offlcioe'.a uitzend
uren plaats hebben, worden dagelijks zorgvul
dige metingen en eontröles aan den zender en
hetgeen er bij behoort, verricht, terwijl ook
eiken dag prcef-uitzendingen plaats hebben.
Blijkt dat een lamp, machine, pomp enz. eeniga-
zins van het normale gaat afwijken, zoo wordt
het betrokken onderdeel onmiddellijk vervan
gen door een nieuw.
De uitvoering der door Langenberg uitge
zonden programma's geschiedt ni-ee&tail in da
studio in Keulen, een der fraaiste studio's in
Europa. De verzorging der programma's is
vooral bij de Keulenaars in goede handen; da
modulatie en de reikwijdte zijn uitstekend.
Was het twee jaren gelede» het sterkste sta
tion van Europa, thans wordt het alweer over
troffen door Darentry, Weonen, Boedapest,
Zessen en Lahti in Finland, terwijl in het a.s.
voorjaar Oslo zich met. 240 K.W. in de rij der
Europeosche zender® zal scharen.
„In het theaterleven, vooral dat der groote
stedeni komen hoe langer hoe meer uitingen
aan het licht, die de gevoelens van de gezond-
denkende bevolking kwetsen. Wij wijzen op
de steeds meer voorkomende en dikwijls geest-
looze uitstalling van het naakt, het brengen
van perversiteiten en cynische schunnige mop
pen ln de opvoering, het belachelijk maken
van het -huwelijk, gezin en moederschap, het
kwetsen van godsdienstige gevoelens en over
tuigingen van breedo volkskringen. Wij raeenen
dan ook bat Staatsminis-ter! e ts megen vragen,
om bij de regeering aan te dringen op een wet,
die in staat is, bovengenoemde uitwassen te
verwijderen."
Gf het ook nomlig wordt!
Men soharmt met vrijheid, met ontwikkeling,
met schoonheid! Men hoeft, zoogenaamd vrija
opvattingen over alles en nog wat. die dood
gewoon hierop neerkomen, dat men er heele-
maal geen opvattin-gen op na houdt: alles maar
voor geoorloofd houdt. Een modern mensch
kan immers overal tegen. Ze roepen heel hard
over beschaving, opheffing van het peil, waar
op de werkman leeft. En men meent dat te
moeten en mogen doen doo-r hem de grootst
mogelijke vrijheid te laten, om te doen en te
laten wat men wil. Arbeidstijd wordt geregeld
en loon; allo maatregelen genomen voor geva
ren met den arbeid verbonden, voor hygiëne,
eerste hulp. De vrijheid van alle 'meuschen
wordt aan ba-ndan gelegd op honderd en dui
zend manieren. Dat is heetmaal niet erg; zelfs
noodig.
Doch diezelfde helden willen van letterlijk
geen voorzorgen welon. wrat betreft de moreele
gezondheid van het volk. En toch, aan die
vrijheid gaat liet volk ten gronde.
En met al die mooie frasen voor oogen,
moet men maar eens zien, welke bladen, voor
lichters vara het volk. reclame voor een of
andere voorstelling weigeren; of hoe die bla
den zich uiten voor die gebeurtenissera. De be
dwelming der pers bij het optreden eener danse
res ligt nog te versolt ira 't geheugen!
Duitschland gaat hier voor!..
Wij zullen wel weer de oude lappenvaaa
dar vrijheid om alles te mogen, hoog houden!