Zaterdag 22 December 1928 Tweede Blad
Pagina 1
KERSTMIS EN
ONTWAPENING
UIT DE R. K. STAATSPARTIJ
DE HEER KUIPER BEDANKT VOOR
DORDRECHT.
DR. J. H. J, M. WSTLOX,
HOOFDREDACTEUR VAN
DE MAASBODE
WEER EEN MIJNRAMP
VIER MIJNWERKERS OM HET
LEVEN GEKOMEN
MET EEN MES IN HET OOG GESTOKEN.
DE RIJKSVERZEKERINGSBANK
i
Niemand kan het oude Kerstverhaal in
deze dagen negeeren. Ondanks alle rood in
de et alages, alle kerstboomen in huis en alle
kerstmannen in zaken en lunchrooms, blijft
Kerstmis hot feest van het heilig Evangelie.
Het oude, innige verhaal van het werke
lijk gebeurde feit: dat herders waakten bij
hun kudde, in de buurt van Bethlehem;
dat een licht plotseling openbloeide in den
nacht; dat Engelen zongen: „Eerc aan God
en vrede op aarde aan de mensihen van
goeden wil dat do herders op aanwijzing
van don Engel naar Bethlehem gingen en
daar vonden: het Kind met Zijn moeder,
het Kind liggend in een kribbe, gekleed met
arme windsels; dat de komst van dat Kind
beteekende, wat zijn naam zei: Jesus, om
dat Hij het volk verlossen zou.
God werd mensch, bleef natuurlijk
God maar nam de mensehelijke natuur
aan, liefde, leed en stierf onder de menschen
en voor de menschen. Een voorbeeld van
liefde voor alle menschen om zich in liefde
voor anderen te geven.
Natuurlijk wordt het Kerstlied der Enge
len in verband gebracht met ontwapening.
Gewoonlijk niet het eerste deel van hun lied
- „eere zij God'1 maar het tweede: „vrede
op aarde".
Er bestaat verband tusschen de geboorte
van Christus en den vrede op aarde. Dit wil
echter nog geenszins zeggen, dat ontwape
ning de zekere waarborg zou zijn voor dien
vrede. Niet altijd komt de roep om ontwape
ning voort uit een christelijke opvatting van
den vrede van Christus. Veel ontwapenaars
eischen alleen ontwapening om eigen plan
nen ongestoord te kunnen doorvoeren en
zijn daarbij zelf heelemaal niet afkeerig
van het gebruik van wapenen.
Katholieken hebben eigen opvatting over
de dingen. Kerstmis heeft voor ons een
groote beteekenis, ook in het streven naar
geen oorlog meer.
Wie durft ook een ander beschuldigen,
den oorlog zooals die heden gevoerd wordt
in bescherming' te nemen, te verheerlijken
of tc bevorderen? Men zou er een even groo-
ten afkeer van moeten hebben als van een
moord. Toch hebben ook moderne menschen
niet altijd een allesoverwinnenden afkeer
van moord: Rusland en Mexico blijven ont
zettende werkelijkheden.
Het lied van Kerstmis heeft voor den
katholiek een bijzondere beteekenis. Het
heeft de harten van millioenen menschen
tot verdraagzaamheid en vergevingsgezind
heid gebracht. En dat moet ook nu nog
gebeuren; als iedereen eens deed naar die
woorden van het Kerstlied, hadden wc
geen kans meer op oorlog.
Daar gaat het juist om. Dat doet ieder
een juist niet. Oorlog is altijd te wijten
aan overtreding van Gods gebod. Zoodat
de vredeskwestic werkelijk herleid moet
worden tot een zich-willen-schikken van
den mensch onder de wet Gods. Willen
allen dat? En als zo dit voor eigen per
soon niet willen, hoe zullen ze het dan wil
len voor groote lichamen, de regeeringen?
Moet een katholiek niets doen voor ont
wapening? Hij moet er juist al het redelijke
en al het mogelijke voor doen.
Nu zal men zeggen, dat er toch altijd
menschen gevonden zullen worden, die zich
niet aan dien vrede-van-Kerstmis zullen
storen.
Maar men moet niet vergeten, dat er nog
veel christelijke opvattingen leven, zelfs bij
menschen, die persoonlijk niets van Chris
tus willen weten. Het christendom heeft niet
voor den eersten keer do Tien Geboden ge
bracht en de katholiek neemt niet aan dat
door de erfzonde, heel de mensch onher
roepelijk slecht is.
Een katholiek kan veilig meenen, dat
men nooit den oorlog met volkomen zeker
heid uit de wereld zal kunnen bannen. Doch
hij behoudt het volle recht en de algeheele
plicht, het kwaad toch zoo ver mogelijk te
rug te drijven. En oorlog is een heel groot
kwaad.
God heeft den mensch geneesbaar ge
maakt. Al houdt een katholiek vast, dat
het in den gewonen regel niet mogelijk is,
Iedere kleine fout te vermijden, toch blijft
Iedere vrijwillige fout een zonde, die hij
moet zien te vermijden. En al bereikt hij
nooit het toppunt van algeheele volmaakt
heid, toch moet ieder blijven werken om
geregeld beter en volmaakter te worden.
In dat opzicht heeft hot werken voor den
vrede, voor den geest van ontwapening
heel hooge waarde; blijft dat voor iederen
katholiek een heel ernstige plicht; en be
hoeft dat in geen enkel opzicht voor tever-
geefscho moeite aangezien te worden. Er
ligt hier een groot stuk sociaal werk. De
katholiek kan echter de vredesbeweging
niet anders zien dan als een geheel. De
gezonde zucht naar ontwapening komt
voort uit den trek naar vrede tusschen de
menschen. Wie er op staat bestaande won
den open te houden, de tegenstelling tus-
•chen de klassen te verdiepen en er gere
geld toe bijdraagt een verbitterde stemming
te kweeken, kan ook niet ernstig genomen
Worden met zijn leus voor ontwapening.
W'e zijn mond niet open doet, als aan
heele groepen van bevolking gewetensvrij
heid wordt geweigerd en wanneer vervol
gingen als uit Nero's tijdperk woeden,
/erliest ieder recht om te spreken over,...
)rede.
KERSTMIS NADERT
Een "tafereeltje, zooais men er dezer dagen
ibij tientallen langs de straat heeft kunnen
waarnemen, nu het bij uitstek huiselijke
Kerstfeest nadert, het feest van Intieme ge
zelligheid. Meer en meer is ook in ons land
de Kers-tib oom een noodzakelijk attribuut dor
feestviering geworden, al moet het betreurd
worden, dat bij velen de K r i b b e-voorstel-
ling, zoo speclfiek-Kathollek, plaats gaat rui
men voor den boom, waardoor het wereld-
sche element meer op den voorgrond komt.
1
DE CANDIDATUUR-KUIPER.
De „Hes. Bode" had gisteren een onderhoud
met den heer Wubben, voorzitter van den Rijks
kieskring Dordrecht.
Deze deelde het blad mede, dat inderdaad den
heer Kuiper aan hem heeft medegedeeld, dat hij
thans gedwongen was te bedanken voor den
hem aangeboden kwaliteitszetel in den Rijks
kieskring Dordrecht. De heer Wubben heeft te
gen deze beslissing van den heer Kuiper in dit
stadium ernstig geprotesteerd, wijl daardoor het
reeds aangevangen verkiezingswerfe aanzienlijk
wordt "bemoeilijkt. Hij heeft den heer Kuiper
medegedeeld dat hij onmiddellijk een vergade
ring zal -bijeenroepen van het Rijkskieskringbe-
stuur en deze moet dan maar beslissen, wat na
de mededeellng van den heer Kuiper gedaan
moet worden. Daar zal dan tevens besloten wor
den welke andere candidaat eventueel voor
dezen kwaliteitszetel in dezen kieskring zal
worden geadviseerd.
Deze vergadering zou hedenmiddag te Rijs
wijk worden gebonden.
„Gedwongen door den gang van zaken"
Naar wij vernemen heeft de heer Kuiper aan
het bestuur van den kieskring Dordrecht ken
nis gegeven, dat, zoo hij gecandideerd wordt
voor den kwaliteitszetel van arbeidszaken en
arbeidsbeweging in Den Haag, Rotterdam en
Amsterdam, hij dan voor Dordrecht zal be
danken. Voor den kwaliteitszetel in de groote
steden beeft hij zich thans, gedwongen door
den gang van zaken, ten volle beschikbaar
gesteld. Hierdoor is het conflict met prof.
Veraart in een nieuw stadium getreden.
DE PAROCHIE KLAZINAVEEN
Viering van het zilveren jubilé
26 December wordt het 25-jarig bestaan
gevierd van de parochie Klaeinaveen. Op 22
December begint het Triduum tot voorbe
reiding van dit feest. Dit Triduum zal
gegeven worden door den zees eerwaarden
Pater C. Dekker S.J. 26 December wordt er
een Heilige Mis opgedragen, waaronder gene
rale H. Communie van gansch de parochie,
voor de weldoeners van vroeger en nu.
De grijze herder, de zeereerwaarde heer
Pastoor A. C. Dames, de oprichter van de
parochie, zal dien dag komen medevieren.
De katholieke vredesbeweging zit vast aan
den ernstigen wil zich zelf in vrede to hou
den met God en den evenmenscli en niets
te willen doen wat dien vrede verstoort.
Juist uit die gewilde wanorde komt de
groote wanorde in het maatschappelijk
en internationale leven voort. Twisten ont
staan altijd om een tekort doen van den
evenmenscli.
Kerstmis „is" het feest van vrade. De
Kerstmis-gedachten en het Kerstmis-feit
spreken den katholiek het allersterkste aan
om de vredesbeweging met hart en ziel to
steunen. Niet als een mode-streving, ook
niet ais een onwaarachtige gevoelszaak, ook
niet als een politieke manoeuvre, maar als
een uiting om alle groote en openbare
machten in dienst te stellen van het groote
beginsel van Kerstmis: „Eere aan God en
vrede aan de menschen op aarde van goe
den wil".
De Directie van onze Vennootschap ont"
ving de verblijdende tijding, dat hot, na
overleg met Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent,
Bisschop van Haarlem, aan Z. D. H. Mgr.
A. F. Diepen, Bisschop van 's-Hertogenbosch,
behaagd heeft onze Vennootschap in de ge
legenheid te stellen tot Priester-Hoofdredac
teur van De Maasbode te benoemen, den
Zeer Eerwaarden Zeergeleerden heer Dr. J.
WitJox, Professor aan het Seminarie van
St. Micliiels-Gestel.
Dr. Witlox is een historicus.
Maar geen geschiedenisman in den zin
van een misschien nog zoo vruchtbaar wer
kend wroeter, die aan de détails hangen
blijft en al zijn gaven en krachten uitslooft
in het naspeuren van kleinigheden en bij
zonderheden. Hij is geen hartstochtelijk del
ver, vvien het om het bezit van enkele zeld
zame en verrassende kleinoodien te doen is,
die de geschiedenis om de geschiedenis zelf
liefheeft en beoefent. Neen, hij beoefent de
geschiedenis als een der grootste en mach
tigste cultuurfactoren, wanneer wij het zoo
zouden mogen zeggen, d3 studie der geschie
denis was voor hem het bouwen van een
fundament, het oprichten van een toren,
vanwaar hij op een zekere en veilige basis
het leven met al zijn stroomingen in zijn
vollen omvang en in al zijn breedte en diepte
kan oversehouwen.
De geschiedenis was voor dr. Witlox het
uitgangspunt, de wetenschappelijke grond
slag, maar de lichtende kandelaar, de leven
de vlam tevens, die hem hezielde hij zijn ar
beid op zoo velerlei gebied van het openbaar
leven, en die zijn arbeid «P dat gebied be
vruchtte. Waarbij hem als lichtend program
't bezielende woord altijd voor oogen stond:
„Vindieamus hereditatem patrum nostro-
rum"
Ilct beginsel, zoo kort samengevat in liet
karakteristieke woord van den nooit genoeg
te waardeeren Nuyens aan onzen grooten
emancipator Alberdingk Thijm, al beperkt
dit zich tot één terrein van leven, is als het
ware het levenskompas van dr. Witlox. Het
biedt de volkomen en gelukkige waarborg,
dat de professor aan het Seminarie te Sint
Mlchiels-Gestel op het nieuwe arbeidsveld,
hetwelk zich nu voor liern gaat openen, on
gemeen zegenrijk en vol vrucht zal werken.
Dr. J. H. J. M. Witlox werd op 26-Februari
188ö te Waalwijk geboren, in een echt-Katho
liek, talrijk gezin met elf kinderen, waarvan
nog acht in het leven zijn.
Nadat hij de gewone lagere school door-
loopen had, ging hij naar het bekende onder-
wijs-instituut St.. Louis, toen nog te Roer
mond. Maar de priesterroeping, die hij reeds
jong voelde, deed hem spoedig overgaan
naar het klein-seminarie te Sint Mlchiels-
Gestel.
Ilij volbracht zijn studies daar zoo geluk
kig, dat hij op aandrang van de kerkelijke
autoriteiten, na afloop ervan, zich te Utrecht
ging voorbereiden voor het Staatsexamen,
dat hij met, veel succes in 1907 aflegde.
Priester werd hij gewijd in 1911. Na de
priesterwijding ging hij te Amsterdam aan
de Gemeentelijke Universiteit studeeren in
de Nederlandsche Letteren. Hij legde zijn
examens „oum laude" af -en promoveerde in
1919 op het proefschrift „De Katholieke
Staatspartij in haar oorsprong en ontwikke
ling geschetst". Promotor was de bekende
historicus professor II. Brugmans. In een
tiental kloeke hoofdstukken behandelde dit
proefschrift de geschiedenis van de Noord-
Nederlandsche Katholieken in de politiek
onder Koning Willem I.
In September 1919 werd dr. Witlox nu be
noemd tot leeraar aan de R. K. Lycea te
's-Hertogenbosch. Toen dr. Goossens in De
cember 1920 tot rector van de Katholieke
Leergangen werd benoemd, zag dr. Witlox
zich als zijn opvolger tot professor aan het
klein seminarie Beekvliet te Sint Michiels-
Gestel aangewezen.
Zijn professoraat was uitermate vrucht
baar, maar zijn werkzaamheid bleef niet
binnen de seminariemuren beperkt. In tal
van wetenschappelijke en bezonken publica
ties, die uitmuntten door openheid van stijl
en klare helderheid van betoogtrant en ge
dachten, toonde hU zich een gids en leids
man, die aan de hand van zijn diepe kennis
en scherp inzicht in liet verleden, de richting
voor de toekomst wist te wijzen.
In 1927 verscheen het tweede deel van zijn
„Katholieke Staatspartij", dat de geschiede
nis van de Nederlandsche Katholieken in de
politiek onder Koning Willem II behandelde.
Ook verscheen van zijn hand een hoogst
interessante studie over het herstel der Ker
kelijke hiërarchie.
De wetenschappelijke verdiensten van dr.
Witlox teekenon zich ook af in zijn lidmaat
schap van verschillende wetenschappelijke
vereenigingen, zooals het Historisch Genoot
schap, de Maatschappij der Nederlandsche
Letterkunde, de Vereeniging het Neder-
landsch Eoonomisch-Hi3torisch Archief, het
Provinciaal Genootschap van Kunsten en
Wetenschappen.
Als gevierd spreker trad dr. Witlox bij
verschillende gelegenheden op.
Vermeld dient ten slotte nog, da>t dr. Wit
lox lid was van de commissie-Barge tot het
opstellen van een kiesreglement voor de Ka
tholieke Staatspartij, een bewijs hoo zijn ad
vies en voorlichting ook op het actieve po
litieke gebied werd gewaardeerd.
EEN INSTORTING IN DE ,,MAURITS"
Meu seint ons uit Heerlen:
Vrijdagmiddag, omstreeks 1 uur, heeft in een
kolenpijler, boven de 391 M. verdieping, in
Staatsmijn „Maurlts" eem instorting plaats ge
had, waarbij vier mijnwerkers onder de ateenen
zijn geraakt en dood zijn opgehaald.
De getroffenen zijn: de houwer H. H. die
Vries, te Geleen, 39 j„ gehuwd en vader van
vier kinderen; de houwer F. H. Cox, te Sittard,
27 jaar, gehuwd en vader van één kind; de
houwer L. Henzen, te Sittard, 26 jaar, gehuwd
en vader van één kind; de sleeper IC. H. Scham
pers, te Sittard, 19 jaar en ongehuwd.
Het ongeluk is op het meest onverwachte
moment zonder eenig voorteeken geschied.
Over een lengte van 20 meter en een breedte
van 3 M. stortte een steen van 60 a 70 c.M. dikte
naar beneden en doodde de vier arbeiders.
Op eeni'geri afstand van de plaats des oniheils
waren nog arbeiders werkzaam, die evenwel niet
getroffen werden.
ONDER ZAND BEDOLVEN.
Arbeider om liet leven gekomen.
Gistermorgen ongeveer 10 uur Is bij de
rioleeringawerken aan den Brederodeweg te
genover het Provinciaal Ziekenhuis te Sant
poort, een arbeider, die in een put stond te
werken, door een plotselinge zandverschuiving
onder het zand bedolven. Onmiddellijk werden
pogingen in het werk gesteld om hem uit zijn
benarde positie te bevrijden. Na eenigen tijd
slaagde men er in den man te bereiken. Hij
bleek echter het bewustzijn te hebben verlo
ren. De pogingen om hem weer bij te brengen
faalden. Het slachtofefr is de 24-jarige Veer
uti Assendelft.
Een tragische bijzonderheid is nog dat ook
de vader van het slachtofer op het terrein
werkzaam was.
ERNSTIGE VAL IN SCHOOL
Met doodelijk gevolg
Donderdagavond overkwam den ongeveer 16-
jarigen Jan v. A„ leerling schipper bij de stich
ting de Eendracht te Coevorden een vreeselijk
ongeluk meldt de „Asser. Crt." Toen hij met
andere leerlingen der vakteekenschool aan de
Wilhelminasingel binnenkwam, begonnen de
jongens als gewoonlijk direct het locaal voor
alles in orde te brengen. Daartoe moesten zij
ook nu weer verschillende banken verplaatsen;
V. A. kwam daarbij zeer ongelukkig te vallen
en begon daarbij hevig te bloeden uit den mond.
Direct werd dr. Homan ontboden, die den jon
gen dadelijk per ziekenauto naar het ziekenhuis
liet overbrengen. Niets mocht echter meer baten
en nog denzelfden avond overleed de ongeluk
kige Jongen.
Bij het over den sloot springen uitgegleden
Donderdagmiddag gingen 2 jongetjes van
de fratersschool te Eindhoven bij het Rijks-
krankzinnigengesticht he. snijden voor het
maken van een Kerstkribbe. Daarbij sprong de
12-jarige Leo Verhagen, met een aardappel
mesje in de hand. over een sloot. Het baasje
schoof bij hot neerkomen op den gladden grond
uit, waarbij het mes in het rechteroog drong.
Het mes met nog een stuk van het heft, drong
in totaal 6 centimeter diep in het hoofd, zoo
dat dé hersenen geraakt werden. Met schrij-
nendo pijn liep het knaapje nog naar dr. Pou-
let, den directeur van het gesticht. Deze ver
wijderde het mes uit het oog en deed den jon
gen per politiebrancard naar het R.K. Gast
huis overbrengen, waar dr. VeTbeek hem in
behandeling nam.
AUTO TEGEN EEN HUIS GEBOTST
Een muur ingedrukt
Op den Leeuwarder straatweg Jn de nabij
heid van Wldrum geraakte een zwaar ge
laden vrachtauto ten gevolge van de gladheid
uit den koers en liep met voile vaart in op
de woning van den heer M., waarvan de
voormuur hevig werd gerammeid. De muur
werd zoover naar binnen gedrukt, dat twee
meisjes, die in de voorkamer speelden, tegen
den grond werden geworpen.
VERKEER IN RIJN- EN BINNENVAART
Een congres te Rotterdam
Op initiatief van de Nederlandsche Vereeni
ging van Kapiteins en Stuurlieden bij de Rijn
en Binnenvaart zal op 27 en 28 December 1928
te Rotterdam in Gebouw „Poseidon", "Westzee
dijk 52, met medewerking van verschillende
vereenigingen, welke belang hebben bij de bin
nenvaart, een congres worden gehouden, han
delende over de arbelda- en rusttijden, de regle
menten, de ongevallenstatistiek, de inrichting
en uitrusting van vaartuigen, onderwijs, ka-
naalaanleg, enz., alles uit een oogpunt van be
vordering van de veiligheid van het verkeer
to water.
DE KOMENDE FEESTDAGEN.
Welke beurzen gesloten zullen zijn.
Voorzoover de gegevens van Reuter strekken,
zijn gedurende de aanstaande feestdagen de vol
gende beurzen gesloten:
24 December: Berlijn, Parijs, Brussel, Ant
werpen en Winnipeg.
25 December: alle beurzen.
2S Deoember: alls beurzen, behalve die in
Amerika, Parijs en Brussel.
31 December: alleen Liverpool, Berlijn, Parijs
en Brussel.
1 Januari: Berlijn, Parijs, Brussel en die in
Amerika. In Londen la alleen de wlsselbeurs
open.
=3
VERLAGING VAN HET TARIEF
MET 25 pet.
Bij Kon. Besluit is bepaald dat het tarief,
bedoeld in art. 40, eerste lid, der Ongevallen
wet 1921, over het kalenderjaar 1929 met 25
pet. wordt verlaagd ten aanzien van:
a. de werkgevers der ondernemingen, die
op 31 December 1927 voor risico der Rijksver
zekeringsbank waren verzekerd;
b. hen, die met of in plaats van de onder
a genoemde werkgevers in dezelfde onder
neming als werkgever zijn opgetreden of In
den loop van 1929 als zoodanig zullen optreden.
UIT DE MIJNINDUSTRIE
Het loon op erkend christelijke feestdagen
Door den Algemeenen Nederlandschen Mijn-
werkersbond is een schrijven aan de Contact-
Commissie gezonden, waarin er bezwaar tegen
wordt gemaakt, dat een voorstel van dien
Bond, waarin o.m. doorbetaling van loon voor
de erkend Christelijke feestdagen wordt ge
vraagd, nog steeds niet is behandeld, ofacnoon
dit voorstel reeds voor 5 weken werd inge
diend.
In het schrijven wordt er op gewezen, dat
thans groote onzekerheid onder de mijnwer
kers bestaat over de vraag of nu de Nieuw
jaarsdag en de Kerstdagen als verzuimdagen
zullen worden aangerekend.
In dit verband wordt er op aangedrongen
tenspoedigste een vergadering der Contact-
Commissie te beleggen, waarin het voorstel
tot doorbetaling van loon op de erkend Chri
stelijke feestdagen kan worden besproken.
ARBEIDSWET 1919
De werktijd in kalkzandsteenfabrieken
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver
heid heeft aan hoofden of bestuurders van
kalkzandsteenfabrieken in alle gemeenten des
Rijks vergund, dat mannen in het tijdvak van
1 Januari tot en met 30 Juni 1929, in afwijking
van het bepaalde bij artikel 24 der Arbeidswet
1919, gedurende 10 uren per dag ea 55 uren
per week arbeid verrichten, onder voorwaarde,
dat de arbeidstijd van bedoelde arbeiders tn
zijn geheel is gelegen hetzij tusschen 6 uur de»
voormiddags en 6 uur des namiddags, hetzij
tusschen 7 uur des voormiddags en 7 uur de*
namiddags.
INZAGE VAN LOONLIJSTEN DOOR
AMBTENAREN
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver
heid heeft bepaald:
1. Indien een inspecteur, accountant of ont
vanger der directe belastingen gebruik wonscht
te maken van de hem verleende bevoegdheid
tot het nemen of doen nemen van inzake en
afschrift van eene loonlijst, richt hij daartoe
een verzoek tot den voorzitter van den bevoeg
den Raad van Arbeid.
2. De voorzitter van den Raad van Arbeid
zendt de loonlijst, waarop hét verzoek betrek
king heeft, zoo spoedig mogelijk ter inzage
aan den aanvrager. Deze is verplicht de loon
lijst binnen 10 dagen aangeteekend terug Ut
zenden, tenzij de voorzitter den termijn ver
lengt.
3. Indien de voorzitter van den Raad van
Arbeid van oordeel is, de loonlijst ten kantor*
van den Raad niet kan worden gemist, doet
bij hiervan mededeellng aan den aanvTager.
Indien het aangevraagde stuk niet ten kan
tore van den Raad van Arbeid aanwezig la,
zendt de voorzitter van den Raad het zo*
spoedig mogelijk, nadat het terugontvangen
Is, aangeteekend aan den aanvrager toe. Kan
het echter niet worden gemist, dan doet hij
hiervan aan den aanvrager mededeellng.
4. Nadat eene mededeeling is gedaan, alt
bedoeld is In 3, kan elk der in 1 bedoelde Rijks
ambtenaren inzage en afschrift van de loon
lijst nemen ten kantore van den Raad van
Arbeid.
5. De Raad van Arbeid verstrekt, op ver
zoek van de tot het raadplegen der loonlijsten
bevoegde ambtenaren, de Inlichtingen, die zij
noodig hebben om te beoordeelen, welke waar
de de lijsten hebben ten aanzien van de vraag,
welk bedrag aan loon door een werknemer
over eenlge periode werkelijk is genoten, en
ten aanzien van de vraag, welk bedrag door
den werkgever over eenlge periode aan be
looningen werkelijk is uitgegeven.
PHIL TAYLER, DE WERELDKAMPIOEN ia
het kunstschaatsanrijden is zijn training la
St. Moritz weer begonnen. Hoever hij het la
deze kunst gebracht heeft, bewijst wel onz*
foto, waar hij, de wetten der zwaartekracht
overwinnend, over zijn dochtertje heenspringt,
die op schaatskunetgehled ,,'n aardje naar d'r,
vaartje" schijnt te hebben en reeds dappef!
meedoet