lil w
PB gjjggJg
HET BISDOM VAN DEN BOSCH EN DE
ZOETE LIEVE VROUW
- -
-
MAANDAG 24 DECEMBER 1928
VIERDE BLAD
PAGINA 3
LEEft EN-APOSTOLAAT
kerstfeest aan het uddelermekr.
WÊËÈÈÈÈÊÊÊÈM
GODSDIENSTIGE INLICHTINGEN-
BUREAUX
DE BIBLIOTHEEK DER
KATHOLIEKE UNIVERSITEIT
CEïITR. VEREENIGING VOOR DEN
GEDISTILLEERDHANDEt
Den Bosch gaat een dubbel ju bil 6 vieren van
zijn Zoete Lieve Vrouw. Op 27 Dec. a.s. is hot
75 jaren geleden dat hét Wonderbeeld der
Zoete Moeder uit Brussel terugkwam waar het
sinds meer dan twee eeuwen verbleef en op
dienzelfden dag wordt tevens gevierd hel
gouden jubilé der plechtige kroning. Maar niet
Den Bosch alléén gaat feest vieren. Wanneer
het de Zoete Lieve Vrouw betreft, viert heel
het bisdom mee, want de devotie tot de Zoete
Moeder beperkt zich niet tot de stad, maar
Wordt beoefend in heel het bisdom en zelfs
ver daarbuiten.
Reeds eeuwen lang is de Zoete Lieve Vrouw
van Den Bosch zoo nauw verbonden met d<=-
geschiedenis van Brabant, dat zij niet meer
te scheiden zijn. En Brabant vormt 't grootste
deel van het bisdom Den Bosch! In de dagen
van het Westersche schisma (1387), toen
groot gevaar dreigde, dat met Vlaanderen ook
Brabant in de scheuring zou worden mede-
gesleept, is het de godsvrucht tot de Zoete
Lieve Vrouw geweest, die Brabant heeft gered
•luist toen werd het Wonderbeeld wijd en zijd
v r- ord door «le vele en treffende wonderen,
liet nmnderbeeUt dei Zueie «.«-■ ,c
zooels het vereerd .irnrd
Wellce God wrochtte ter belooning van het ge
loovig vertrouwen dergenen, die de voorspraak
der Zoete Moeder van den Bosch inriepen. En
zóó groot was de indruk, welke deze wonderen
maakten op het Katholieke volk van Brabant,
dat het door zijn diope vereeri uk vóór en zijn
machtig vertrouwen op de Moeder Gods, aan
haren Goddelijken Zoon en diens wettigen
Plaatsbekleeder trouw bleef. In later tijd gaveu
de landsvorsten, die ovor Brabant den scepter
voerden, aan hun onderdanen bet voorbeeld
van godsvrucht tot de Bossche Lieve Vrouw.
De edele Maximiliaan van Oostenrijk, keizer
van hot Duitsche Rijk en hertog van Brabant,
liet het Wonderbeeld op vorstelijke wijze
lwlychromeeren „in rood en groen, met adelaars
en zonnen!" I)e machtige heerscher Karei V
knielde hier nederig en devoot voor «de Zoete
Lieve Vrouwe evenals een hertog van Pnrma,
een Albert us van Oost on rijk enz.
Het is vanzelf sprekend, dat de bisschapiien,
die hei Bossche diocees bestuurden, vurige
vereerders waren van de Zoete Lieve Vrouw
Steeds was het Wonderbeeld, dht in hun kathe
draal vereerd werd. het voorwerp van hun
vaderlijke zorg.
Toen in 1566 de beeldenstorm vooral het
wonderbeeld in gevaar bracht, werd het tijd'g
op *t stadhuis in veiligheid gebracht en eeis.
een jaar later op zijn troon hersteld. In '«29,
na de inname van Den Bosch, door Frederik
Hendrik, was het bisschop Ophovius, die het
beeld eerst in zijn eigen woning opnam en het
daarna toevertrouwde aan een adel ij ke dame
Johanna van Hambroek, die 't zorgvuldig in
haar huis verborg en 't later overbracht naar
Antwerpen.
Mèèr dan tweehonderd jaren zou nu de stad
en het bisdom Den Bosch het Wonderhee'd
missen, want van Antwerpen werd het over
gebracht naar Brussel, waar het bleef tot 1853.
'tWas de vrome infante Isabella, die aan bis
schop Ophovius het verzoek had gericht het
wonderbeeld in haar residentie te mogen heb
ben. De bisschop stond het verzoek toe, maar
alléén op voorwaarde, dat het beeld eigendom
bleef van 's Hertogenbosch en daarheen zou
moeten terugkeeren, zoodra de omstandigheden
het toelieten. In een notarieele akte van 1633
waarvan een afschrift in 't archief van St. Jan
berust, werd deze voorwaarde vastgelegd.
Zouden we zonder de-ze vaderlijke bezorgd
heid van Ophoviusliet beeld der 'Zoete Moeder
nog ooit hebben terug gezienHet valt zeer
te betwijfelen. Wie zou, na 200 jaren, nog het
eigendomsrecht hebben, kunnen aantoonen?
Onder het bestuur van Mgr. den Dubbelden,
vicaris-apostoiicus van het bisdom Den Bosch
werden ernstige pogingen aangewend door
plebaan van Liempt en zijn trouwe medewer
kers secretaris Wilmer, president Cuijten en
minister van Sen, maar vergeefs.
Het kerkbestuur van Kouderberg te Bruseel,
waar de Zoete Lieve Vrouw, een groote v-er-
eering genoot toonde weinig geneigdheid om
Den Bosch zijn schat terug te schenken. Lang
zou echter de ballingschap van het Wonder
beeld niet meer duren. ICort nadien stond aan
hot hoofd van het Bossche diocees de man van
groote kracht, groote durf en machtigen in
vloed Mgr. J. Zwijsen. Ook hij wenschte niets
liever dan de Zoete Lieve Vrouw op haar troon
in de kathedraal hersteld te zien.
Hoe krachtig mgr. Zwijsen voo-r 'lo
rechten van Den Bosch optrad, blijkt wel uil
het feit, dat reeds in het najaar van 1853 lil
kerkbestuur van Kouderberg te Brussel b
sloot het Wonderbeeld terug te geven en op
27 Dec. van hetzelfde jaar werd bet, onder
deelneming van heel het bisdom, door
hem zelf in de kathedraal hersteld. En
gelijk In het verleden, bleven ook in de toe
komst de Bossche bisschoppen de vurige ver
eerders en trouwe bewakers van het ver
maarde Maria-beeld.
Toen in 1878 het zilveren jnbeltij der terug
komst werd herdacht was het Mgr. A. 'God
schalk, die van Rome het groote voorrecht
vroeg en verkreeg om het beeld op plechtige
wijze te mogen kronen.
Zijn opvolger, mgr. Willi, van de Vendrukte
de voetsporen zijner voorgangers. Kon van hem
wel anders worden verwacht? Een lange reeks
van jaren was hij als kapelaan en later ais
plebaan aan de kathedraal verbonden geweest
en had hij geijverd voor de devotie tot de Zoete
Moedert Als bisschop koos hij zich tot wapen
spreuk „Sub tutela Matris „Onder de schutsc
der Moeder" én op 7 Juli, den feestdag dei-
Zoete Lieve Vrouw ontving hij de bisschops
wijding!
Dat de tegenwoordige bisschop, als geboren
Bosschenaar, de Zoete Lieve Vrouw n warme
liefde toedraagt spreekt wel van zelf en blijkt
overvloedig uit zijn wapenspreuk: „Ad Jestui
_u pe,. Mariam; Naar Jesus door Maria'
welke spreuk zijn levensleuze is1. Steeds Wijst
hij zijn diocesanem, kinderen en vo-lwasseneu
op hunne Zoete Moeder en wekt hij hen op
tot devotie voor de Zoete Lieve Vrouw. Hot
dubbele jubileum van 27 December a.s. geeft
er opnieuw de sprekende bewijzen van. Zoo
zijn het Bossche diocees en de Zoete Lieve
Vrouw steeds innig vereenigd geweest, in
droeve en blijde dagen was de Zoete Moeder
onze troost en onze vreugde, onze hulp en oir-e
beschermster. Moge Zij 't blijven altijd
JOH. BREKELMANS
Plebaan van de St. Jan.
Koningin en Prinses te midden
de IJddelsche bevolking.
Evenals vorige jaren bezorgden H.M. de Ko
ningin en Prinses Juliana den bewoners van
Uddel dezer dagen een aangenaam Kerstfeest.
Prinses Juliana had reeds een gedeelte van
haar Kerst-vacantie besteed aan het versieren
van twee Kerstboomen. één in het Theehuis
van den heer Ittmann, aan het Uddelermeer en
een anderen, in het vereenigingsgebouw van de
buurtverreniging Uddel. De Prinses was daar
in bijgestaan door Freule Bentinck en SJtej.
Schoch.
Om vier nar Vrijdagmitwag waren
de meisjes van de naai- en brei-
Vereeniging in het Theehuis tegenwoor
dig, toen de Koningin en de Prinses per auto
daar arriveerden. De Koningin en de Prinses
gingen voor' in het gebed en vertelden een
Kerstverhaal, terwijl tusschcntijds chocolade
werd geschonken en gebak werd gepresenteerd.
Verschillende Kerstliederen werden door de
meisjes gezongen en aan een ieder hunner
Werd een blijvend aandenken geschonken.
Omtrent zes uur was deze bijeenkomst ai'ge-
'oopen en nu begaven de Koningin en de. Prin
ses zich naar hut vereenigingsgebouw te Uddel,
Waar de arbeiders hun Kerstboom gereed vott-
Öen. Hier werden ook allen met geschenken
begiftigd.
Het mannenkoor, onder leiding van den heer
K. Boelen, hoofd der school te Uddel, zong
eonige liederen.
NR. MS. JAVA.
Blijkens bij het Departement van Defensie
ontvangen bericht is Hr. Ms. „Java" op terug
reis utt Japan naar Nederlandsch-Indiö, 21
J^oember van Nagasaki vertrokken naar
DRIE BIJBELSt 'HOLEN DER
IATHOLIEKEN IN PALESTINA.
De Protestanten bezitten r.og geen
Bijbelinstituut.
•Ds Katholieken hebben thans drie universi
teiten voor Bijbelstudiën in Palestina, zoodat
de Katholieks Kerk ook hier don voorrang
boven de protestanten bezit inzake Bijbelon
derzoek.
In Jerusalem is centeen tijd geleden «en
onder-school van hét pauselijk Bijbelinstituut
opgericht. De Protestanten hebben nog geen
werkelijk instituut voor Bijbelsehe wetenschap
pen. Eenige plannen dienaangaande bestaan
wel reeds, maar voorloop!g stellen de verschil
lende kerkgenootschappen der Protestanten
zich ermee tevreden, hun geleerden voer stu
diereizen naar Palestina te zenden.
-orthodoxen kunnen nog minder op iets
ti-efs wijzen, wan: een hijzonder B.jhe3in
stituut hebben -zij niét.
liet nieuwe pauselijke Bijoelnisiituut te Je
rusalem wordt, evenals dat te Rome, door da
Jesuïeten bestuurd. Er is thans besloten, voor
taan te Rome het theoretische en in Jerusa
lem het praetische onderricht te geven.
Da Dominicanen bezitten te Jerusalem de
Bijbelsehool van den II. Stefanus, welke het
eerste oiiderzoekingsinatituut van dien aard is
geweest.
De derde studie-inrichting voor Bijbelonder
zoek staat onder leiding der Franciscanen. Alle
studenten, diö hier worden opgeleid, hebben
twee studiejaren in Rome achter den rug en
brengen hun twee andere studiejaren te Jeru
salem door.
Do
prssi
In het Bisdom Haarlem
NAAR VOLLEDIGE UITVOERING VAN
HET BISSCHOPPELIJK REGLEMENT
We lezen in „St. Bavo":
Niemand zal ontkennen, dat, hij het invoe
ren in de parochies van het „Leeken-apostolaat"
zooals Mgr. Aengenent dat uitdrukkelijk ver
langt, er nog al moeilijkheden zijn om de
juiste personen te vinden voor dat goede werk.
Wij publicee'ren hier een schrijven van den
Directeur van het Nationaal Bureau voor het
Apostolaat des Gebeds (Mariëndaal hij Grave),
waarin antwoord wordt gegeven op de vraag'
Hoe kan het Apostolaat des Gebeds een
krachtige steun zijn voor de volledige uitvoe
ring van het reglement van het Leekenapost-o-
laat in het Bisdom Haarlem.
Mgr. Aengenent van dit schrijven kennis
genomen hebbende, hechtte er Zijn hooge goed
keuring aan. Moge hot „Leeken-apostolaat" er
mee zijn voordeel doen.
1. T-oen Leo XIII, nog aartsbisschop van
Perugia, aan de geestelijkheid van zijn aarts-
diocee-s zijn verlangen te kennen gaf: ,,dat alle
pastoors en directeuren van gods-dienstige ver-
eeniging-en dit werk (v. h. AP- d. G.) in hun
parochies en genootschappen invoeren", maakte
hij opmerkzaam op het feit, dat het Apostolaat
des Gebeds een alleruïtstekendst middel is om
heel het parochie-leven en alle godsdienstige
vereenigingen en bewegingen tot bloei te bren
gen en in bloei te houden.
Zoo schreef Paus Benedictus XV, dat het zijn
wensch was, dat alle geioovigen zich bij dat
Apostolaat des Gebeds zouden aansluiten, en
niemand zich aan het lidmaatschap daarvan
onttrekken zou.
En Paus Pius XI zeide tot de Italiaansche
directeuren v. h. Ap. d. G„ dat zij niet mochten
rusten, zoolang nog één Katholiek niet -aange
sloten was bij het Apostolaat des Gebeds.
„Krachtens beginselen en doel, orgr." 'talie en
werkwijze is het A. d. G., niet bestemd om
naast andere gods-dienstige instellingen te staan,
maar integendeel om alle bestaande met een
Apostolischen geest te bezielen en hun inwen-
digeu bloei te bevorderen". Zie: „Korte Uitleg
V. h. Ap. d. G." bla-dz. 1417. (G.G.G. No. 144).
2. Daar het Apostolaat des Gebeds eertijds
is opgericht in zéér vele parochies van het bis
dom Haarlem, zal het Leeken-apostolaat ge
makkelijk in werking treden, wanneer de plaat
selijke directeuren van het Apostolaat des Ge
beds (in den regel de pastoors) hun zelateurs en
zelatricen maandelijks bijeenroepen, overeen
komstig de statuten van dit werk en aan het
Leeken-apostolaat, en hen leeren, hoe het rond
brengen der maandbriefjes tegelijk huisbezoek
moet wezen. Daar echter niet alle zelateurs en
zelatricen, die maandbriefjes rondbrengen, gé-
schikt zijn om huisbezoek te doen, zou het. goed
zijn, overeenkomstig de organisatie van het
Apostolaat des Gebeds, een „Raad v. h. Ap. d.
G." die dan genoemd wordt „Raad van Leeken-
apostel-en", samen te stellen uit de méér gegoede
en ontwikkelde parochianen, die, als hoofd-
zelateurs en hoóT-dzelatricen (leeken-apostelen)
een bepaald gedeelte van de parochie voor hun
rekening te nemen, en de gewone zelateurs en
zelatricen vergezellen 11 :ar die huisgezinnen,
waar huisbezoek ia dan g-vsst van het De-eken-
a postel aat. gewcnscht is.
8. In do parochies, waar het Apostolaat de-s
Gebeds nog niet beseaat, zal het goed zijn, dit
zoo s-poedig mogelijk op te richten en bij de
keuzo van zelateurs en sela-.rieen te letten op
het feit, dat zij tevens als leekenapostelen zul
len optreden. Aan het Bureau van het Ap. d. G.
(Mariëndaal bij Grave) kan men een pater
vragen, die op een Zondag in alle H.H. Missen
het Ap. d. G. uitlogt, als een vereeniging, die
bestaat: 1. uit gewone l-eden, 2. uit leeken
apostelen of zelateurs en (of) zelatricen; en in
een afzonderlijke vergadering voor laatstge
noemde groep hun taak en de wensehen van
Z.D.H. den Bisschop van Haarlem uiteenzet
omtrent het. leekenapostolaat.
4. Daar op de parochie-scholen de kinderen
reeds het Ap. d. G. hebben leeren beoefenen, en
wanneer zij de school verlaten hebben, maande
lijks persoonlijk van zelateur of zelatrice eon
raaandbriefje v. h. Ap. <1- G. moeten ontvangen,
kan men zeggen, dat elk huisgezin in de pa
rochie maandelijks bezocht wordt, ook al zou
den de ouders in 't geheel niet godsdienstig zijn.
Door dit maaiwlel ij ksch bezoek blijft er contact
tusschen parochianen en pastorie, daar' 00 de
inaand-elijksche vergadering der zelateurs de
pastoor verneemt, waar iemand ziek is. waAr
gevaar is voor gemengde verkeering, waar een
buisgezin nog niet is toegewijd aan het H. Hart,
wfcar het goed zou zijn, dat een priester of
ontwikkelde leeken-apostel eens ging prate-n,
enz. enz.
5. Zelfs in die huisgezinnen, waar de gods
dienst geheel Weg is, kan een lid yan dell raad
der leekenapostelen een H. Hart-schild gaan
brengen, en allicht één huisgenoot vinden, die
ééns per dag zeggen wil: „II. Hart v. Jesus, laat
toekomen üw Rijk". Uit de Encycliek ,,Mise-
rentissimus Redemptor", blijkt, dat de Paus
alle hoop gesteld heeft op dé devotie tot Jesus
H. Hart; welnu bet Apostolaat des Gebeds heeft
juist tot taak, deze devotie overal in te voeren
en te verspreiden; het Leeken-apostolaat zal
dus In het Ap. d. G. een kraebtigen steun an
een zeker onderpand van groote vruchtbaarheid
bezitten. Het Ap. d. G. beoogt hier niets anders
dan een dienende taak te vervullen jegens liét
leeken-apostolaat.
6. De zelateurs «1 zelatricen van het Apos
tolaat des Gebeds ontvangen maandelijks een
gedrukten ascetisehen brief van bet Nationaal
Bureau; maandelijks op den 4den Zondag ver
ga-deren zij bij hun pastoor, ter bespreking van
don brief en om verdere ïnlicutingen en opwek
kingen te ontvangen; er bestaat dus gelegenheid
tot een degelijke vorming.
EERW, BROEDER H. v. d. RRAANMEER.
ln het kl-ooster der E.E. Kruisheer-en is te
legrafisch bericht ontvangen van den Prefect
der Oongomissie Mgr. Konings, dat de Eer.w.
Broeder Henrietta v. d. Kraan meer iu Congo
is overleden.
60 JAAR URSULÏNE
Op 28 December a.s. viert Mere M, Angèle.
in de wereld Maria Elisabeth Lebesqne, geb.
te Stevensweert 31 Januari 3851, haar diaman
ten kloosterlevst. Zij was een der eerste leer
lingen van de meisjesschool, welke op 1 Mei
1866 te Echt in de Wijnstraat werd opgericht.
Mère M. Angèle, die zich nog over een goede
gezondheid mag verheugen en nog geen ge
breken van den ouden dag kent, heeft haar
lang verdienstelijk leven besteed aan het on
derwijs. Door haar rausikalen aanlog was zij
de aangewezene om het koor der zusters in
do kloosterkapel te leiden, hetgeen zij nage
noeg gedurende 50 jaar gedaan heeft.
Tien jaar gelegen vierde zij onder groote
belangstelling haar gouden ltloo sterfoest. Zeer
zeker zullen op dit zeldzame diamanten feest
velen zich opmaken om M. Angèle de beste ge-
lukwensch-en aan te bic-den.
-f, v«
NAJBIJ SI 'i.TZ WERD DE Nil (V ANDDADBAAJi CbantarsEa- Corvil.ia Inge
wijd. Onze fc-to toont een wagon, die hat station Corvillia (29S-1 M. hoog) verlaat
NIET ALLEEN BIDDEN, MAAR OOK
WERKEN
Wij, Hollanders, heeteu een theologiseereud
volk. Welk gelukkig feit er op wijst, dat de
mensehelijke eeuwigheidswaarde nog bewust
óndes ons leeft.
Wiè met blijvende belangstelling de woelin
gen volgt van dit religieuze sentiment, hoort
alom van zoekende, tastende zielen naar gods
dienstwaarheid, naar levenskracht en innerlijke
vrede. Duizenden gaan met en langs U, die
uiterlijk en innerlijk van hun belijdenis zijn
vervreemd. En-tocli-en-toch: de onrust naar
God en den Christus beroert hun gemoed en
verstand. Zelfs achter de vaandels van liet offi
cieel atheïstisch socialisme gaan heden ver
schillende fijne zielen, die voelen, dat alleen
Religie kleur en zin geeft aan ons kort bestaan
Wij, die 'den rust smaken en den warmen
vrede van ons juichend Waarheidsbezit, rij
zijn daarmede volgens den Apostel „scnuldena-
rén van wetenden en onwetenden", van pro
testanten en ongeloovigen. Waarbij de naasten
liefde voor overtuigden tot een heerlijken plicht
maakt en tot een blij genot: gids te mogen
weze-u voor vragers en dwalenden, die zoeken,
maar nog niet vonden, kloppen, maar nog
altijd voor dichte poorten staan. Ja, als we dan
meteen van August inns den diepzinnigen va
riant op het slotvers van den Jac-ohusbrief aan
vaarden: „wanneer ge één ziel gered hebt. hebt
ge uw eigen ziel zalig gemaakt", in dat geval
behoeft slechts een weinK apostelvuur in ons
te branden.om, uit hailjga devotie als gods
dienstige soouters aan tastende zoekers en bij
ziende tobb'ers een r - 'i te doen vinden naar liet
Rijk der bevredigende Waarheid in Christus'
kerk.
In allerlei vorm ontbloeit heden het actieve
leekenapostolaat. Ds welsprekende kard. Faui-
habir wenseht, dat naast het „bidt broeters" 'n
„welkt broeders" komt, in den roep om mede
arbeiders 111 het apostolaat en leekendiakonaat.
Mogen w-e daarom uw sterke interesse -eens
vragen voor een gemakkelijke wijze van heil
zame» Waarheids-dienst. Het geldt een instituut
van de apologetische vereeniging „Petrus Ca-
nisiu#", o.l. haar godsdienstige inlichtingen
bureaus. Als levende eueylopedieën staan ze
wachtend over ous vaderland verspreid. Aan
ieder, maar vooral aan niet- of uitgetreden ka
tholieken willen ze gaarne kosteloos antwoor
den op góds-dienstvrageu cn twijfels in het
algemeen of bijzonder over leer en gebrui
ken der Kath. Kerk.
Ze zijn gevestigd iu wetenschappelijke milieus
van vakgeleerden, omdat de differentiatie ook in
de godgeleerde en wijsgeerige wetenschap, als
elders, ver is doorgevoerd.
Veel zegenrijke arbeid is door hen al verricht;
maar wat zouden de aanvragen aanzienlijk toe
nemen, ais ieder geloofsgenoot het adres van
één dezer go-dsdiensts-pecialistsn minstens,
kende en in zijn geheugen hield. Om dan bij do
veelvuldig voorkomende gevallen van religieuze
gesprekken over en rond het Katholicisme an
dersdenkenden juist op die kost-elcoze vraag
baken te wijzen. Zulk een oriënteeren zal vaak
een dageraad beteekenen.
Wie kent er in zijn omgeving geen medisch
specialist Wie zal lijdenden eventueel hem
niet aanraden
Als na iedere katholieke man en vrouw iu
dien geest propagandist wilde zijnTailoozen
zullen we ten zegen worden. Met de triorufautc
leuze van den Eucliaristischen Kruistocht, die
een stuwing is naar de consequente beleving va„
ons katholieke Christendom: „voor Christus
onzen Koning; God wil het. Amen".eindigen
wij dit aanbevelend verzoek om helpenda man
nen en vrouwen bij dezen vorm van apoó«f-
sche actie.
De bureaux zijn gevestigd in het: Groot Se
minarie te Driebergen; Groot Seminarie te Hie
ven; Groot Seminarie te Warmond; Dommi-
cancrkloostsr te Zwolle; Gymnasium, Hobbe-
makade 51 te Amsterdam; Klooster, Tong'-r-
schestraat 28, Maastricht; Augustijnerklooster
to Witmarsum; Fvanciscanerklooster te Nieuwe
Niedorp; Missiehuis, Velperwcg 96 te Aruhein.
Klooster, Sittarderweg 139, te Heerlen; Bis
schoppelijk college te Roermond.
N.B. Men zette s.v.p. op het adres het Wvord:
Inlichtingenbureau.
WESTERMAN, pr.
Belangrijke aanwinsten.
HET SCHAEPMAN- EN ARIENS-ARCHIEF
Men schrijft ons:
Do bezoekers van de SchaepmaTi-Tentoon-
stelling, in Jan. 1.1. te Nijmegen gehouden, zul
len zich de rijke verzameling herinneren, In
gezonden door mevr. van Vollenhoven-van de
Poll uit Driebergen. Deze verzameling is door
Z.Exe. M. van Vollenhoven, na het overlijden
van zijn moeder, aangeboden aan de Nijmeeg-
selie Universiteit, spoedig verrijkt door een be
langrijke collectie, geschonken door mgr. dr.
A. Schaepman, president van het Groot-Semi-
nari-a te ltijsenburg.
Hot bestuur der St. Radfcoudstichting stelde
voor de verzameling een lokaal beschikbaar
in de nieuwe Instituutsgebouwen.
Dit lokaal zal tevens dienen voor een tweede
aanwinst van bizonder gewicht voor onze so
ciale cn kerkelijke geschiedenis n.l. van de ge
schriften, brieven en werken van Ariëns. Door
zijn opvolger te Maarssen dr. van Koeverden
V worden reeds aati de Universiteit overgedragen
zoo goed al3 alle redevoeringen en preelten.
Het G. G. G. schonk copieën van brieven en ar
chiefstukken; Sobriëtas beloofde afschrift van
al, wal op het secretariaat bewaard wordt en
veie vrienden stonden c- ntie in origi
neel op copie af. 1).
Ook voor 't Schaep «eerden ver
dere belangrijke toezegeuaan.
Do kosten van de inrichting van het archief
lokaal zullen, naar gehoopt wordt, uit giften
van Schaapman- en Ariënsvrienden kunnen be
streden worden. De archieven zullen onder be
heer komen van den bibliothecaris der Uuiver-
siteits-bibliotheek; de ordening zal echter voor-
loopig geschieden door prof. Hoogveld, daarin
bijgestaan deer de directrice der Leeszaal te
Nijmegen tnej. M. Daniels voor het Schaep-
man-arehief, terwijl pastoor dr van Kosverden
te Maarssen de Ariëns-correspondentie verza
melt. D-ezo correspondentie zal de eerste vijftig
jaar voor het publiek gesloten blijven. 2>.
Moge deze mededeeling een aanleiding zijn
voor de vele Schaepman- en Ariëns-vrieuden,
om tot verdere voltooiing van het kostbare
archief mee te werken.
Correspondentie daarvoor richt men aan
prof. J. Hoogveld, Kronenburgersingel 65 te
Nijmegen voor het Schaep re anarch ief, aan
pastoor dr. W. van Kocverden te Maarssen,
wat de brieven betreft voor de Ariëns-vercame-
ling.
R. K. BOND VAN MEISJESVER. IN HET
BISDOM HAARLEM.
ile samenstelling van hc.t bestuur
Het bestuur van den R. K. Bond van Meis-
jesvereenigingen in het Bisdom Haarlem is
samengesteld al volgt: Weleerw. heer J. B. M.
Timp, te Haarlem voorzitter, Weleerw. heer
A. J. I. Leesberg, Haarlem, penningmeester
mej. M. E-onnike, Nie. Maesslraat 83, A'dam.
secretaresse, Weleerw. Pater v. tl. Donk te
Leiden en xpej. M. N. Overmsér te Noordwijk.
1) Reeds 856 stukken van A. en ongeveer
900 brieven aan hem gericht, werden gecata
logiseerd.
2) Schenkers kunnen natuurlijk ook paal
de voorwaarden stellen voor het latere g 'telik
der geschonken correspondentie.
DE BOND VAN NEDERL. BROUWERIJEN
NOG NIET TOEGETREDEN.
In verband met het in den laatsten tijd in
verschillende bladen opgenomen bericht, dat
de Bond van Nederlaudsehe Brouwerijen zou
zijn toegetreden tot de Centrale Vereeniging
voor den Gedistiileerdhandei en zich zou heb
ben verbonden zijn medewerking te verlet nen
bij de doorvoering eenev prijszetting in den
Gedistiileerdhandei wordt ons door den secre-
taris van den Bond van Nederlandsche Brou
werijen, mr. Ch. J. F. Karaten, medegedeeld,
dat dit bericht onjuist ts.
EEN GEMEENTELIJK BITTERT-Ir.
Wat „krenterig" genoemd wordi
In den gemeenteraad te Jutfaas werd naar
aanleiding van het rapport dor genueentev «ko
ning critiek uitgeoefend op het beschikbaar
stellen van gemeentewege van Catz Rlivr aan
de leden van de stembureaus
Een der wethouders achtte dat niet tt. be
schikking willen stellen van drank krenterig.
Do voorzitter bracht daarop het beschikbaar
stellen van een halven titer alcoholhoudenden
drank per stembureau (ofwel bet bedrag daar
vóór) in stemming, waarbij met 7 tegen 4 -tem
men besloten werd het gemeentelijk bitioujs
niet meer te verstrekken.
0LAVI8CHE MUZIEK.
De Monniken van de Hereon iging t A may
hebben erin toegestemd op Zateidag 2 Fe) ruari
©en concert te geven te Brussel in het Konink
lijk Conservatorium waar een uitvoering zal
worden gegeven van Slavische religieus© mu
ziek.
De baten zijn voor behoeftige Russis- ke uit
gewekenen in België.