RONDOM DE AS. VERKIEZINGEN i1 Tweede Blad Dinsdag 18 Juni 1929 Pagina 1 if OVER DE TAAK DER KERK DE OVERVAL OP CURACAO UIT DE R. K. STAATSPARTIJ A GEHALTE EN WAARDE DER VERDEDIGINGSMIDDELEN. DE KONINKLIJKE FAMILIE BENOEMINGEN DE NUNTIUS BIJ HET QURINAAL REGINA COEL.I TE VUCHT DE KOMENDE REGEERING EN EEN EVENTUEELE SAMENSTELLING VAN RECHTSCHE PARTIJEN In „Hat Volk" wordt mat instemming mel ding gemaakt van de rondreis van een Protestanitsch predikant, dr. A. Keiler uiit Genève, die ook in ons land propaganda komt maken voor de eenheid der prote- stantsche kerkgenootschappen. - Een hopeloos pogen heeft de remonstrant- 8che predikant dr. Hooykaas dit genoemd. Maar de Zwitser heeft zich niet bij godge leerde wenschen gehouden. „Hij heeft verklaard, aldus „Het Volk", dat de kerken meer hebben te doen dan te I Prediken op Zondag, te doopen en het j Avondmaal te bedienen, en <lat Christus' 1 geest moet doordringen ln alle verhoudin- f gen van die wereld. Hij heeft gewezen op j de maatschappelijke nooden en vraagstuk ken, welke allerwegen bestaan, en gevraagd, i of wij nog van de diplomaten en generaals i den vrede dier wereld kunnen verwachten. En hij heeft gezegd, dat de spanning tus. schen werkgevers en werknemers ook den kerken aangaat, en dat een klasse-kerk geen erk Is. Hij heeft afgekeurd, dat chris tenen ten aanzien van een sociale taak tot de kerken zeggen: „handen af", en meenen, dat woningtoestanden, klnderar- beid e.d. der kerk niet zouden raken." Dit is waar en niet waar. Het is in elk Beval noodiig, goed te onderscheiden. Voor ons sitaat vast, dat de Kerk een God delijke instelling is, die tat allereerste taak heeft den mensch tot God te brengen. De Kerk doet dat door haar prediking en door de Sacramenten. De menschen brengen tot God, kan z'ij niet dan na hen eerst doordrongen te hebben van Christus' geest. En als de Kerk dait gedaan heeft, kan zij vanzelf onrechtstreeks ook alle verhoudingen in do wereld beïnvloeden. Maar het moet niet omgekeerd geschie den. Het is niet juist, dat de eerste taak der Kerk zou zijn vrede te brengen tusschen Sta ten, ontspanning tusschen patroons en ar beiders of verbetering van woningtoestanden. Wij zijn overtuigd, dat, wanneer de leer der Kerk wordt nageleefd, ook alle maatschap pelijke euvels worden bestreden. En de ge* SchiedeniH geeft hier een goede les. Niemand die eerlijk Is, kan de ontzaggelijke sociale Werkzaamheid der Kerk loochenen. Het is onwaar en onrechtvaardig als men, ^ooals weer in „Het Volk" geschiedt, het doet voorkomen alsof de Kerk zich niet bemoeien ?ou mat maatschappelijke wantoestanden. Hat is laster te beweren, dat zij „lauw en •lauw" bleef tegenover maatschappelijk on recht. Alleen reeds haar voortdurende pre diking was hier een voortdurend verweer. Bij vele dienaren der kerk heeft een ka- Pttalistlsche gezindheid den waren Chris tenzin verstikt Aangenomen, maar niet toegegeven dat lit waar is, dan wordlt daardoor nog niet Weggecijferd dat de leer der icerk wel dege lijk on voortdurend maatschappelijk onrecht peeft veroordeeld en dat tienduizenden die- Paren der Kerk vrijwillig als volstrekte com- taunisten gingen leven. „Het Volk" schrijft verder: S Ook sticht groot kwaa deen dorre dog matiek, welke die ontkenning zelve Is van het woord, dat de letter doodt, maar <len Beest levend maakt. De oorlog, zoo heet het dan bijvoorbeellid, zal niet uit de wereld verdwijnen, want hij is een gevolg van de erfzonde. "Wij vragen ons af, hoe menschen, die van zulk een hopeloos standpunt uit gaan, miet vruchtbare geestdrift aan den strijd tegen dien oorlog kunnen deelnemen. „Dorre dokirntiek" is een der groote woor den, die domme menschen dikwijls gebrui- *t0h. In elk geval is de schrijver in „Hel 'Volk" althans zóó dom, dat hij Katholieken Weer een dogma toeschrijft, dat zij nooit ge- ouden hebben. Nooit toch heeft de Kerk ge pord, dat oorlog niet verdwijnt' on omdat "i] een gevolg van erfzonde is. Het eenigo ^vat de Kerk leent is, dajt men, sprekend óver bi den en kv/aad in de wereld (waartoe do foriog behoort) de, door de- erfzonde ge- /hakte menschelijke natuur, die tot het «w iWaad geneigd is, niet moet uitschakelen. wij weten is, dat de Kerk, onder be- Paaiho voorwaarden, aan een land het recht zelfverdediging toekent; dit Is volkomen overeenstemming mot de menschelijke ?atmlr allerlei socialistische frasen laraan zrij zelf, regeerders geworden, zich houden) zullen deze grondwaarheid niet ïver prullen. De kerk heeft niet getoomd, ln «taart te I sUn tot een praktische verwezenlijking van door haar gepredikte beginselen.'* Dit is een oriwUrrhcid en een onwaarach- Ifeheid. - Het is omvaar, dat de Reik haar gepre- -rht beginsel niet practisch verwezenlijkt Jjkeft gezien: de afschaffing der slavernij is Jv een voorbeeld van. Deze afschaffing kwam r'wen daar, waar heft Christendom ingang *°hd, tat etand. h?&ar indien n beweert, dat niet altijd overal de begln.-Han der Kerk verwezen- Bkt werden, dan is dit. ni«t toe te schrijven de Kerk zij heeft haar taak vervuld predikt maar aan de dwarsheid ^Aksheld van de mensehen zelf, dfe hert ge arde niet in practljk omzetten, wat wil men toch van de Kerk? Moet zij ^8 met geweld de menschen dwingen ar beginselen in daden om te zetten? Is r laak een andere dan gevoelens te vor- eh en verstanden te overtuigen? t "Get Volk" besluit met deze huichelachtige ■fada; Willem de christelijke bezitloozen (on der hem ln dó eerste plaats leeft de afkeer van de uitbuiting en van het jnllitalrleme) een volle levensbevrediging deelachtig wor den, dan moeten zij komen bij ons. Wij zeg gen niet: dan moeten zij hun kerk verlaten. Och, waren de heeren toch royaler! Denken zij nu werkelijk, dat wij gelooven ln hun eerbiediging van de Kerk, die zij keer op keer onrechtvaardige verwijten doen? Het is zeer gemakkelijk de Kerk allerlei tekorten aan te wrijven, wanneer men eerst op eigen houtje uitmaakt aan welke eischen zij heeft te voldoen. En heit is ook aardig om wel zoo goed te zijn anderen nog toe te staan lid te zijn van een Kerk, die als „lauw en flauw", als een plicht-verzaakster en wat al niet meer, wordt voorgesteld. Op deze socialistische bestrijding der Kerk is maar één antwoord mogelijk: aantoonen, dat de Kerk haar leer nooit heeft veranderd noch haar roeping heeft verlaten. Dat kunnen wij, kinderen van de tweedui zend jaar oude Katholieke Kerk (met an dere secten hebben wij niets te maken) maar of de aanhangers van het nog geen eeuw oude, totaal versplinterde socialisme dit ook kunnen, Is een heel andere vraag. Vragen van den heer Boon De heer Boon heeft aan de Ministers van Ko loniën en van Defensie de volgende schrifte lijke vragen gesteld lo. Is het juist, dat de oud-commandant der troepen te Curasao herhaaldelijk te vergeefs heeft aangedrongen op versterking der mili taire bezetting, omdat hij sleclit3 beschikte over 'n honderdtal totaal ongeoefende manschappen, dat er op't Waterfort wel eenige kanonnen zijn, waarvoor scherpe patronen, om ze er mede te laden, ontbreken, hetgeen trouwens geen doel zou hebben, omdat er niemand aanwezig is, die er mee <wn kan gaan, dat de eerste mitrailleuse nog moet worden geïmporteerd, kortom, dat leder behoorlijk afweermiddel ontbreekt 2o. Is de Regeering niet van oordeel, dat het gebeurde te Curasao aanleiding moet zijn om zoodanige maatregelen te treffen, dat het aantal en het gehalte der troepen, alsmede de bewapening zoodanig worde, dat de groote Ne- derlandsche belangen aldaar afdoende worden beschermd, alsmede wordt voorkomen, .dat wrijving wordt voorkomen met Mogendheden, wier belangen op ernstige wijze kunnen wor. den geschaad 3o. Is de Regeering door het gebeurde niet tot de conclusie gekomen, dat het dringend noodig is, om in de Caraïbische wateren blij vend een marinevaartuig met 9en landings-di- visie te stationneeren, gelijk zul les vroeger steeds bet geval is geweest, en waarop uit Cu racao herhaaldelijk tevergeefs is aangedron gen Een verzoek van den Volkenbond aan de Ncderlandsche regeering Het H. N.-bureau seint uit Genève d.d. 17 Juni: Naar verluidt heeft het secretariaat van den Volkenbond de Nederlandsche regeering ver zocht een rapport in te leveren over de gebeur tenissen op Curacao. Te Arolsen in goeden welstand aangekomen H. M. de Koningin en Prinses Juliana zijn gisterenmorgen om half tien per auto van Het Loo naar Arnhem vertrokken vanwaar Zij ver der met H. M. de Koningin-Moeder naar Arolsen zouden doorreizen. Van bevoegde zijde deelt men ons mede, dat de Koningin, do Koningin-Moeder en Prinses Juliana in gooden welstand in Arolsen zijn aan gekomen. In het Bisdom Haarlem Z. D. H. de Bi- hop van Haarlem heeft be noemd tot Pa*'co.- to Nes en Swaluwebuurt den Weleerw. beer J. van Blaricum, te Aesen- delft, don Weleerw heer J. Nagel en te Den Burg (Texel), den Weleerw. heer L. van Ruyven, die kapelaan was te Amsterdam (H, Nicolaas bul ten de V.) Alsmede tot pastoor Jte Helnkens- zaud den Weleerw. heer L. Geidermaus en te Oud-Beierland den Weled. heer Th. Blom, die kapelaan was te Leiden (O. L. Vr. Hemel vaart). Zijn aanstaande bisschopswijding Men schrijft ons uit Rome: De bisschopswijding van den nieuwbenoem- deu apostoliachen nuntius bij het Quirinaal, mgr. Francesco Borgonginl-Duca, zal naar thans beslist verluidt, door den kardinaal- staatesecretarl# Gas'parrl in de parochiekerk van het Vaticaan, in de Capella Paellas, ge schieden. Bij deze ceremonie zullen voor de eerste maal ook da Itallaanacbe autoriteiten in het Vati caan verschijnen en aan de plechtigheid ln de genoemde kapel deelnemen. Een dubbel jubileum Naar het Hgz. verneemt zullen op Donderdag ld Jnll a.s. de Zusters van Regina Coell te Vught den Ï00 sten verjaardag herdenken van het bestaan van. haar conwnunauteifc en den Meten verjaardag van de oprichting van 't pensionaat. Z. D. H. Mgr. A. F. Diepen, bisschop van Hertogenbosoh, zal op dien dag om 10 uur een pontificale H. Mis in de kloosterkapel op dragen. Na het dinor van de genoodigden, zal door een groep oud-leerlingen een seance worden aangeboden. Ben plechtig Lof zal het feest besluiten. POLITIEKE REDE MR. A. BARON VAN WIJNBERGEN Een feestelijke bijeenkomst te Eist O® initiatief van het bestuur der Katholieke Klesvereeniigilng te Eist, deel "ran het oude district, dat mr. A. baron van Wijnbergen, een kwart-eeuw gelede®, afvaardigde naar de Tweede Kamer, had Zondagmiddag ln het katholiek yereenigingisgebonw een feestelijke bijeenkomst plaats, waar de heer van Wijn bergen, ter gelegenheid van zijn zilveren jubi leum als Kamerlid werd gehuldigd. Onder applaus der talrijke aanwezigen, waar onder vertegenwoordigers van het gefheele oude district Eist, betrad baron van Wijnbergen ln gezelschap van Deken IT. M. Kool, pastoor te Eist, de zaal van het gebouw, waaruit de drie kleur woed met de pauselijke kleuren. De voorzitter der kiesveroenlging, notaris A. Huiigens te Eist, opende de vergadering met den Ohristelijiken groet en sprak, na de be groeting der aanwezigen, een rede uit, waardn hij allereerst met een enkel woord herinnerde aan de aanstaande verkiezingen, waarover mx. van Wijnbergen dezen keer voorlichting zou geven. Namens de Ktesvereeniglng (ïoette spr. baron van Wijnbergen bijzonder hartelijk welkom, nu het een tweetal maanden geleden 25 jaar ge leden was, dat het oude district Eist hem voor het eerst afvaardigde naar de Tweede Iraniër. Spr. brengt dan hulde aan de verdiensten die baron van Wijnbergen zich als Kamerlid ver wierf en besloot met het aanbieden van een gouden vulpenhouder als een stoffelijk bewijs van de waardeering daarvan. Na deze rede overhandigde de H.E. Deken Kool aan baron van Wijnbergen het geschenk, door spontane giften van Bister kiezers en kiezeressen bijeengebracht. De honderden aan wezigen ^bestegen daarna het podium om de hand te drukken van den jubilaris, voor wien het geschenk lag, voorzien van een inscriptie: „Aan mr. A. baron van Wijnbergen bij zijn vij f-en-tw in tig-jarig Tweede Kamerlid™ aat schap, dankbaar aangeboden door de R. K. Kies vereenig,Ing te Eist", en getooid met het familie-wapen der eeuwen-oude van Wijniber- gen's. Hierna was het woord aan den heer E H J. M. baron van Voorn tot Voorst, burgemees! ter van Ubbengen en voorzitter van den bond van Geldersohe kiesvereenlginge®, die er zijn vreugde over uitsprak, dat baron van Wijnber gen, dank zij de nieuwe kieswet, nu op de lüst van don Geflderschen bond kon staan Onder applaus der vergaderingverkreeg daarna baron van Wijnbergen het woord Rede Mr. A. Baron van Wijnbergen Rusüg .yn gehoor begroetend, verklaarde de spreker, dat het voor hem meer dan ean voor recht was, te midden van de Elster kiezers te Het is 25 jaar geleden, dat ik werd aangezocht Kamerlid te worden. Wat 'n mensch doet. doet bU als werktuig van God. Wat ik heb mogen doen, heb ik aan God te danken. Ik ben dank baar voor hetgeen Gij voor mij hebt gedaan. Hst Kamerlidmaatschap valt niet mee; het vorvullen ervan brem - zware verantwoordelijk heid. Maar ik ben Cod en u dankbaar, dat ik die taak heb mogen rvullën en dat ik wat heb mogen doen v- land en Kerk. Ik ben ook dankbaar voor de vriendelijke woorden van den voorzitter; ik begrijp dat men op een avond al3 deze het mooier maakt dan het is. Maar ik ben u dankbaar. Vooral, omdat tnen In het openbare leven aan dank niet. veel gewoon is. Daarom doCt bet goed Als het ge beurt en geeft het kracht voor de toekomst. Nog eens mijn dank. (Applaus). De zaak ia veranderd. Wij héübea evenredige vertegenwoordiging; ik ben nfet „verhuisd", maar kon afgevaardigde van Gelderland blijven, waarvoor ik danbaar ben wat ik met Gods hulp en den wensch der kiezers hoop te blijven. Maar nu wij vlak voor de verfkiezingen staan, lijkt het mij belangrijk, getrouw blijvend aan de traditie hier, niet op te wek/keu katholiek te *tommen dat ia hier een overtuiging: (katholiek-zijn Ia katholiek-stemmen maar ean woord te spreken naar aanleiding der a,s. verkiezingen. Is dat simplistisch? Ik etom eenvoudig katholiek omdat Ik katholiek ben, afgerién van program en afgevaardigden. Maar welke hoofdpunten vragen ohm aan dacht? Waarop komt het aan op staatkundig terrein? Wij hopen, dat ear na de verkiezingen komt een roohtsch kabinet. Waarom? Omdat de handhaving van het ge- sag, ln de handen van Christelijke mannen, bot veüigwt is. Wij hebben,.niets aan slappelingen en halve menachen. Mensohe® van Christelijk beginsel vinden in hun beginsel een aansporing voor gevoel van verantwoordelijkheidzij weten dat zij htm go- zag hebben nlt te oefenen tea bate van anderen. Waarop komt het vooral aan? Voorop moet, dunkt mij, g&Jteld worden de koloniale politiek. Uit geestelijk, politiek en financieel oog punt. Wij hebben het voorrecht een koloniaal ge bied te bezitten. Maar daarnaast den plicht: daar onze geestelijke goederen te brengen, het Evangelie, hert Christelijk onderwijs. Het kolo niaal-vraagstuk blijft allereerst een geestelijk vraagstuk. Sommigen zeggen, dat Nederland zijn koloniën als Ik dart woord gebruiken ïna® alleen wil houden uit financieele over wegingen. Dat is niet waar; de zegeningen van het Christendom brengen, staat voorop. Maar, daar naast en daarna mogen ook de stoffelijke be langen behartigd worden. De politieke verhouding tot IndilS ie zeer moeilijk: Ik zal er mij geen oordeel over aan matigen. Ik zal er mij wel voor wachten, mij ais koloniale specialiteit aan te dienen. Maar jvel stel ik mij de vraag of de richting die la ons koloniaal beleid begonnen is, alleen nega- tter moet zijn. Of wij alleen moeten afwa-chten wat er ginds gebeurt. Men moet positief iets verrichten; met noe men alleen komt men niet klaar. Ik onderschrijf de klacht, dat er reeds een week moest wor den gewacht op regeertngs-antwoord op de vragen, gesteld door het Eerste Kamerlid Oolljn. Mag er met gevraagd worden, dat er wat meer aandacht wordt geschenken aan hot koloniaal vraagstuk? De tweede gewichtige kwestie is de regeling met België. Spr. bracht hulde aan den heer v. d. Lande voor zijn rede ln België. (Applaus). Het wis, na het gebeurde in den Haag, goed dat er één ginig. Beter dan te oritiseeren, is hert bewondering uit te spreken voor den man, die ging en sprak. Hert wederzijdsch standpunt la uiteengezet. Nu moet erkend worden, wat recht is en wat billijkheid vordert; beide naties mogen bedenken, dat er niets goeds tot stand zal komen, als er geen goede gezindheid aan beide kanten is België en Nederland hebben elkaar noodig; met goeden wil en Gods huilp, moet overeen stemming te 'bereiken zijn. Het zedelijikiiieicisvraagstuk Is de derde, domi- neerende kwestie. Wij hebben veel maatschappe lijks bereikt; wij moeten zorgen een goed saldo te bereiken. Volksontwikkelidg is best, maar daarnaast is noodig beperking der gevaren van zedelij.ken aard. Wat scale-ten wij op met korten arbeidstijd en meer ontwikkeling als onze menschep leven in ean samenleving waarin ze nauwelijks kun nen ademen zonder zedelijk te worden ver giftigd Wij moeten maatregelen nemen tegen een Interpretatie dor wet, die de echtscheidingen van dag tort dag doet toenemen. Wie aan het zoo best-zijn van onze samen leving denkt, mag zich herinneren, dat boaken ■als dat van Lindsey ook ln ons land vertaald en gelezen worden. Ik hoop van harte, dat wij een kabinet krijgen, dart den moed zal bezitten, op dit ter rein, krachtig en kras op te treden Tenslotte: er moet worden voortgegaan met den afbouw der wetgeving op onderwijs- en sociaal gebied. Wij hebben voor hot lager onderwijs gelijk stelling; er mogen nog rechtmatige wenschen zijn van onderwijzers en ambtenaren, voor de onderwijzers 1 s de gelijkstelling er; ook voor onze kloosterlingen die onderwijs geven. Ik heb de eer gehad hun belangen te verdedigen; nooit zullen wij er in berusten, dat klooster lingen minder salaris krijgen, alléén omdat zij kloosterling zijn. Maar het voornaamste komt nu: subsidie voor het hooger- en voor het aanvullend onc'. r- wijs. Bij het laatste 13 een reusachtig belang be trokken; voor de meesten Is de lagere school niet voldoende. 64 pet. der jeugd, die de lagere school verlaat, geniet daarna absoluut geen onderwijs meer; het ontwerp-Waszink wil deze meerderheid der Nederlandsche jeugd helpen. Wij moeten het steunen. Allerlaatst: bet sociaal gebied. De komende regeer lag zal er aan moeten werken. In mijn Jonge jaren, begon do sociale beweging op aJlteriel terrein: organisatie van boerenbond, middenstand en arbeidersbeweging. I.k heb er aan meegewerkt; ik gedenk dankbaar pater Rijken's hulp bij do organisatie der katholieke steenarbeiders. wy hebben, wy mogen dat zeg gen, ook op wettelljk-sociaal terrein wat ge wrocht; maar de komende regeering moet daar op voortgaan. Laat elke maatschappelijke groep zorgen voor stevige organisatie; sluit u aan: vooral gJJ middenstanders ook, die het te reel ver geet Boeren, middenstanders, arbeiders, weeet alert laks, sluit u aaneen en zorgt zelf' made voor sociale maatregelen, die gij noodig acht. Na nog eens hartelijk gedankt te hebben voor ontvangst en geschenk, sloot baron van Wijn bergen onder daverend applaus zijn onder adem- looso etUte aanboorde rede, die door haar duidelijkheid en zaakrijkheid de volle zaal 'bijna anderhalf uuir biykbaar gepakt had. Onder begeleiding der harmonie „Sint Hea- rtcus" zongen de honderden ,,Room»cbe Bliid scha®"» rut slotwoord wem daarna gesproken doos- den H.E. heèr Deken II. M. Kool. Onder applaus nam deze, bekend als èe<n der beste kanselredenaars van de Betuwe het woord. De Eerw. spr. dankte den (beer vanWija- Ibargen voor den toegecwaoiden lef aan de Betuwuaroa; nrnar hot is toöb goed, dart deze ook eens heeft uiteengezet waarom katholiek stemmen pdkfht Is. De Daken sprak de hoop uit, dat coowd de spreker van den avond als de voorzitter der kieavereentglng nog lang hun groote gaven ln dienst aaoudon blijven stellen. „WH hebben Mevar twee levenden, die opreken, dan twee bronzen beelden, die alleen maar lier!nneren aan het verleden", (Applaus). Zingend het ,,Aan U o Koning der Eeuwen'' ging de vergader ing uiteen. PROF. AALBERSE EN DE SAMEN- j WERKING MET ANDERE PARTIJEN. I De Prov. Bond van R.K. Kiesvereenigingen in Overijssel hield te Almelo een buitengewone vergadering, die door afgevaardigden van 35 kiesvereenigingen werd bijgewoond en waarin do heeren Mr. P. J. M. Aalberse en A. H. J. Engels politieke redevoeringen uitspraken. Nadat de voorzitter, de beer G. J. A. ter Steege de bijeenkomst had geopend, verkreeg Mr. P. J. m. Aalberse het woord. Spr. begint met er op te wijzen dat ondanks de naderende stembus van een felle verkiezings campagne weinig te bespeuren valt. Uitvoerig gaat spr. na door welke oorzaken dit vroeger heel anders was en vervolgt dan: De ondervin ding beeft geleerd, dat bij rustige verkiezingen die recbtsche partijen in den regel ln "t voor deel zijn en dus staan wij er momenteel goed voor! Hoe die uitslag ook zijn moge, de R. K. Staatspartij zal weer verreweg de grootste Kamerfractie krijgen en haar invloed en posi tie dus zeer sterk zijn, op voorwaarde, dat wij één zijn in het bandhaven van wat in de laatste 30 jaren is veroverd. Wat ook vast staat is, dat de R. K. S. P, geen meerderheid zal halen en dat een parlementair kabinet alleen mogelijk zal zijn in samenwer king met andere partyen. Daarvoor komen een 6-tal groote partijen in aanmerking, die spr. achtereenvolgens tie revue laat passeeren. Van de A. R. Partij kunnen wij, R. K„ niet anders dan met groot respect spreken. Deze partij, die alleen op Protestantsche kiezers steunt, stond toch altijd trouw aan onze zijde als zij dacht dat zulks in het belang van het land was (applaus). Kunnen wij het met de A. R. Partij over het program eens worden, dan zullen wij gaarne weer met haar samen werken (applaus). Met de Chr. H. Unie staat het een beetje anders. In de laatste jaren hebben we de ont wikkeling in die partij met eenige bezorgdheid gade geslagen. Vooral na '18 zijn veel linksche kiezers onder den drang der omstandigheden en ook onder den invloed van een sterker wor- dend religieus leven naar rechts gezwenkt en tot de Chr. H. Partij gekomen. Toen kwam in die partij een Inslag van liberaal-economlscho ideeën. Voorts ontstond een georganiseerd anti papisme onder ds. Kersten en Lingbeek. De A. R. Partij stelde zich daar moedig tegen te weer, de Chr. H. Partij maakte den indruk, dat bij een groot deel dezer partij ook antipapis tische tendenzen aanwezig zijn. Wat in Nov. '25 gebeurde heeft het wel buitengewoon moei lijk gemaakt elkaar weer te vertrouwen. Spr. heeft Yroeger al eens geschreven: als ooit in ons land de situatie zoodanig mocht worden, dat samenwerking met de Christelijke partijen niet meer mogelijk is, dan voelen wij, R. K„ ons het dichtste verwant aan de Vrijz. Democraten. Deze partij kwam er als reactie tegen het oude liberalisme en heeft op sociaal gebied een program, dat in groote lijnen met het onze overeenstemt en evenals het onze do organische staatsidee huldigt. Maar dat de V. D. om politieke redenen, om 't kabinet Colijn onderste boven te gooien, tegen het gezantschap hebben gestemd, heeft ons gegriefd. Veel erger was nog, wat drie dagen later gebeurde, toen Mr. Merchant zijn chèque op tafel legde en zei: als gij, R. K„ met ons wilt samenwerken, kunt ge het gezantschap terug krijgen. Spr. kan niet begrijpen, dat een man van de politieke stan ding van Mr. Marchant zoo iets kon doen. Ilert heeft een groote moeilijkheid In den weg ge legd aan de samenwerking van de V. D. met ons. Ten slotte de S. D. A. P., wel eens ge*, ernl (Ie gestadige vrije-r der R. K. Staatsie y. Het groote bezwaar tegen samcnwerlcinr met do S. D. A. P. is: zij staat principi el op het Marxisme, dat hot historisch m- Halisme hul digt, hetwelk lijnrecht tegenover het Katholi cisme staat en zij leert, dat klassenstrijd ijn moet om de arbeiders er boven op te helpen, wat wij in strijd achten met de rechtvaardigheid en de naastenliefde. Uit dit alles volgt één ding: wij moeten zor gen, dat de Kath. fractie het grootst mogelijk aantal zetels behaalt, want des te moeilijker wordt het zonder ons te Tegeeren en des te grooter zal bij een eventueel extra-parlementair kabinot ouzo invloed zijn. Het gezantschap bij den Paus Ten slotte beantwoordde spr. nog enkele op merkingen, dio hem te Hengelo en Enschede zijn gemaakt. Is er aanleiding om het gezant schap bij den Pans te- herstellen, ny de Pause lijke Staat hersteld is? Spr. betoogt,, dat het ge zantschap een landsbelang is en dat het herstel niet van Kath. zijde moét nltgaan, want dan zou de valsche indruk worden gewekt, alsof er een Katholiek belang mee gemoeid zou zijn.. Wordt door andere partijen onze medewerking ge vraagd, dan moeten wy moreele waarborgen, hebben tegen herhaling van 't gebeurde In Nov. '25. Dit Is sprekers persoonlijke meening. De Ziektewet Spr. liohttie verder uitvoerig de houding der Kath. fractie bij de handhaving der Ziektewet toe en besloot dan zijn rede met een opwekking om op 3 Juli trouw te stemmen op de lijst der R.K. Staatspartij (applaus). EENIGE GEDACHTENWISSELING Zich aansluitend bij de rede van oud-miniater Aalberse besprak de heer A. H. J. Engels ver volgens enkele punten van het program, aller eerst de belastingherziening, die spr. met name op één bepaald punt noodzakelijk achtte, n.l. ter vorlichting van deü druk op de groote gezin nen. Een belastingstelsel, dat geen onderscheid tusschen klein» en gToote gezinnen maakt, noemde spr. een belastingheffing op de morali teit. Do Kath. partij zal bU de belastingherzie ning krachtig optreden voor het groote gezin. Spr. behandelde voorts nog ln het kort do bo- yreorganisatie, ontwapening, radio, handels politiek en pachtvraagstuk. Op foorstel van den heer G. H. P. Bloemen werd besloten op Zondag 30 Juni een groot» gewestelijke meeting te houden by het Dr. Schaepmansbeeld te Tubbergen. Uit alle plaat sen van het gewest zullen fietstochten naar Tubbertfén georganiseerd worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 5