Werk van het R. K. Juvenaat in het Bisdom Haarlem S. D. A. P. EN HOOGER ONDERWIJS DONDERDAG 10 OCTOBER 1929 DERDE BLAD. PAGINA 1» Het verkennerswerk en de Patronaatsbeweging WEERBERICHT. UIT DE PERS. JïS* RADIONIEUWS. BELANGRIJKE KWESTIES IN BEHANDELING. DE SOCIALISTEN VOLGEN ONS IN KATHOLIEKE RICHTING? INGEZONDEN. Alleen het einddoel verschilt. 451' STAATSLOTERIJ. Vijfde Klasse. Zestiende Lijst. Trekking van 10 October, 25.000 No. 14131. PRIJZEN VAN 70. NIETEN. ^"1 Gtetermorgen om elf uur kwam het R. K. Ju venaat ln het bisdom Haarlem in het gebouw „St. Bavo" aan de Smedestraat te Haarlem hij een. De HootgEerw. Heer Deken Lucassen, heette de talrijke aanwezigen hartelijk welkom. De notulen van de vorige vergadering werden onveranderd goedgekeurd onder dank aan den secretaris, den Weleerw. Heer S. Braakman, dien de voorzitter de ziel van het Juvenaat noemde. Spr. hoopt dat rector Braakman nog Vele jaren secretaris zal mogen zijn. (Applaus). Nu kwam het jaarrapport in bespreking. De voorzitter wees op de gewijzigde samenstelling Van het rapport, waarvoor spr. dank zegde aan de districtsecretarissen. Hij deelde verder mede dat Pastoor van Adrichem zich niet' meer ver kiesbaar kan stellen als bestuurslid, omdat Zijneerwaarde oordeelt, dat dat werk moet wor den verricht door iemand, die over veel tijd beschikt. Het jaarrapport nader besprekend constateer de spr., dat er gewerkt is met voorbeeldigen ijver en rustelooze kracht. Voor de zielerust van de overledenen van het Juvenaat werd een gebed gestort. Met blijdschap vermeldde de voorzitter ver- Volgens het optreden van den nieuwen districts- voorzitter. De voorzitter deed daarna voorlezing van het volgend schrijven van Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent ontvangen: „Gaarne geven Wij door dezen blijk van Onze Waardeering .over de gehouden jeugd-demon- Btratie in de maand September te Den Haag en Wij verklaren, dat deze Onze verwachtingen verre heeft overtroffen, hetgeen voor een groot gedeelte te danken is aan de leiding der jeugd leiders." Uit de rekening en verantwoording van het financieel beheer noteeren wij dat de ontvang sten bedragen 4984.72 en de uitgaven 2073.08. De voorzitter dankte den penningmeester, den heer Bakhuijs, voor diens accuraat beheer. Het hem verleende kruis „Pro Ecclesia et Pon- tlfice" is lang niet onverdiend gekregen. (Ap plaus). I Hierna kwam aan de orde de bespreking van het instituut der R.K. verkenners. De paedagogische waarde van het Instituut der R. K. Verkenners ut De weleerw. heer P. J. Maas. districtsaal- moezenier der Rotterdamsche Katholieke ver kenners gaf in 't kort een volledig overzicht van alle waarden, die het verkennen als paeda- gogisch stelsel in zich bevat. De vraag: „wat beoogt het instituut der Katholieke verkenners?" beantwoordde spr. als yolgt: Het wil de jongens brengen van de sla vernij tot het dienen langs het meesterschap van zichzelven om en ons doel is de jongens daarvan te overtuigen en ze zóó ware zonen te maken van den levenden Christus. De verkenners leeren steeds paraat te zijn om al de moeilijkheden, die ze ontmoeten langs hun levensweg te overwinnen: door het leven gaan, God en den naaste dienend, om den weg te vinden, den weg naar God. Om dien weg te volgen hebben wij verschil lende middelen noodig. Deze middelen, die tevens ten grondslag aan het instituut van ver kennen liggen, moeten zijn de belofte en de wet. Wanneer een verkenner wordt geïnstalleerd, belooft hij, terwijl hij den hroedergroet brengt en de hand op de vlag legt: le. ernstig te trach ten zijn plicht te doen tegenover God, Kerk, Koningin en vaderland; 2. iedereen te helpen Waar hij kan en 3e. de padvinderswet te gehoor zamen. Uit deze belofte blijkt helder, hoe de gods dienst een der essentieele deelen van het ver kennen is. De wet, waarvan in de belofte sprake is, luidt als volgt: X. Op de eer van een verkenner kan men vertrouwen. 2. Een verkenner is trouw (aan zijn plichten tegenover God, Kerk, Konin gin en vaderland). 3. Het is de plicht van een vgrkenner zich nuttig te maken en anderen te helpen. 4. Een verkenner is een vriend voor allen en een broeder voor alle andere verken ners. 5. Een verkenner is ridderlijk. 6. Een ver kenner is een dierenvriend. 7. Een verkenner Weet orders te gehoorzamen zonder tegenspre ken. 8. Een verkenner glimlacht en fluit onder alle moeilijkheden. 9. Een verkenner is spaar zaam. 10. Een verkenner is rein in gedachten, Woord en daad. Vooral het derde punt, de dagelijksche goede daad als oefening tot wilsversterking, is moei lijk. Het aankweeken der verkennersvaardigheid geschiedt door de volgende middelen: zelf tucht en zelfopoffering, scherping van het opmerkingsvermogen door speurzin en schat tingen, liefde voor het buitenleven door kam- peeren, jagen, koken, kaartlezen en beoefening der openlucht-sporten, gezondheid en uithou dingsvermogen door spelen en zuiverheid, rid derlijkheid door beleefdheid en hulpvaardig heid, vaderlandsliefde door de verwijzing naar historische figuren, bijstand in gevaar door ambnlancewerk, eerste hulp, enz. Over kampeeren, een precaire kwestie, zeide spr. o.m., dat de ervaring dergenen, die in de noodzakelijkheid verkeerden een verkenners kamp mede te maken, tot zeer gunstige en zelfs enthousiaste stemming voor het kampeeren door verkenners heeft geleid. Het moreele gevaar lijkt in het goed geleide kamp minder groot dan in dezelfde iveek thuis. De verkenners leiden in het kamp een door en door godsdienstig leven; ze gaan dagelijks zoo niet ter H. Tafel, dan toch zonder uitzonde ring naar de H, Mis, ze biechten temidden van Gods heerlijke natuur, kortom, er gaat door heel het kamp Iets als een retraitestemming, 's Avonds zijn de jongens vermoeid en in de buitenlucht slapen ze vlug in en rusten tot 's morgens het reveille-teeken hen wekt. Echter hangt alles af van de leiding, die moreel en technisch perfect moet zijn, die opvoedend moet kunnen werken door een voor beeld te zijn van offergeest, tucht, zelfcontróle, liefde voor den naaste, correctheid, netheid, enz., daar dit de deugden zijn die juist in het &amp een zeer gestrenge beoefening moeten Mnden. Spr. wees verder nog op het patrouillesysteem in de verkennersbeweging, waardoor vriend- Schap en broederlijkheid sterk wordt aange kweekt. .Tenslotte werd de vraag beschouwd:, „Wat te denken van verkennersgroepen in den schoot van het Patronaat ,,'t Zal niemand, die zich met patronaatswerk bezig houdt, ontgaan, dat het op den dag van heden zeer moeilijk is om den jongens in den schoot, van het patronaat de noodige aantrek kelijkheid te schenken", aldus kapelaan Maas. „De tucht in het patronaat valt den moder nen jongen zwaar, zijn romantisch gevoel en zijn drang naar beweging en luidruchtigheid kan geen bevrediging vinden in iets, waar zijn persoonlijke verbeelding en zijn individueel karakter geen actieve rol kan spelen. De verkennersbeweging heeft daarin trach ten te voorzien, maar zal ook gaarne haar nut trekken uit de vele ervaringen, die het patro naat heeft inzake jeugdopvoeding; zoo kan, op dat de geestelijke ontwikkeling van den jon gen beter gewaarborgd zij, naast vaardigheids- insignes, welke de padvinderij heeft, (waarbij óók insignes, slechts verkregen wanneer lessen zijn gevolgd van instructeurs en examens zijn afgelegd) ook gebruik worden gemaakt van het zeer heilzame instituut van avondscholen, zoo als wij ook in Rotterdam practisck doen, waar hij mijn verkenners tevens de .avondschool vol gen in vakteekenen, Franseh, Duitsch, Engelsch, enz. Zou het nu niet mogelijk zijn, evenals men in patronaten het groepsysteem toepast, dat in die patronaten ook op zichzelf staande ver- kennersgroepen worden opgericht, bestaande uit jongens, die daarvoor de noodige geschikt heid bezitten en daarnaar streven?" Spr. wees erop, dat daarvoor goede leiders noodig zijn, doch reeds worden in verschillende steden cursussen voor verkennersleiders gege ven. De taak van deze toekomstige leiders zal geen gemakkelijke zijn. Zij moeten trachten, het ver antwoordelijkheidsgevoel en de vindingrijkheid der jongens te ontwikkelen, ze zullen God doen kennen door de natuur en hun leeren, hun gods dienst dagelijks in practijk; te brengen. „Geleerd op een wijze, die den jongen boeit en hem er de voordeelen en het nut van aan den lijve doet ondervinden, zal hem geven trots op zijn eigen persoonlijkheid. Na zijn rede gaf spr. eenige literatuur op, waaruit zijn toehoorders verdere gegevens over de verkennersbeweging konden putten. O.m. noemde kapelaan Maas: „Het verkennen voor jongens", door Sir Robert Baden Powell; „Het verkennen in de R.K. Parochie", door Vera Barqlay„Wenken voor Leiders', door Baden Powell; „Eerste Schreden", „Het Welpen hoekje", alle verkrijgbaar aan het Nat. Hoofd kwartier, Badhuisweg 145, Den Haag. De practische uitvoering der verkennersvereeniging De heer W.,E. Froger uit Utrecht ontwikkelde ■hierna eenige stellingen, na geschiedenis, doel, belofte en wet, patrouille-systeem, groepsorganl- satie, de welpen en voortrekkers en de insignes behandeld te hebben in den geest van hetgeen de vórige spreker daarover zeide. Meer van belang voor het auditorium was de behandeling van het vraagstuk: hoe is dit alles te verwezenlijken? Men beginne met de daarvoor aangewezen lectuur door te werken en de bijeenkomsten van goede bestaande groepen mede te maken. Verder moeten leiders worden gekozen, die de daarvoor vereischte capaciteiten bezitten. Deze zijn: a. een algemeene kennis van de hand boeken, wet en regels; b. een diep godsdienstig leven en het bezit eener innige overtuiging van het Katholiek geloof; c. door persoonlijke eigen schappen en andere omstandigheden goeden moreeien invloed op den jongen verzekeren en voldoende doelbewust zijn om het werk met energie en doorzettingsvermogen te kunnen uitvoeren; d. tenminste 21 jaar zijn; e. in staat zijn, de beschikking over een lokaal te ver krijgen voor verkennersbijeenkomisten en f. drie maanden in een groep met gunstig resul taat gewerkt hebben. De training van den leider wordt verkregen hetzij op een inleidingscursus van weekends, hetzij door 3 maanden practisch werk. Nadat 'n lokaal ter beschikking is verkregen, worden 6 tot 12 jongens uitgenoodigd; dit aantal mag niet binnen de 3 6 maanden vergroot worden. Met deze jongens wordt een kern gevormd, die later in patrouilles leidend kan optreden. Het spreekt vanzelf, dat voorbereiding in gebed, ook door de jongens, noodzakelijk is. Den leider wacht een moeilijke taak, vooral omdat hij als leekenapostel moet optreden. Maar wellicht Is die taak iets dankbaarder dan die van andere jeugdleiders, omdat de resultaten van zijn arbeid beter zichtbaar zijn. Het uniform moot zelf verdiend worden, in ieder geval door de jongens betaald worden; in geen geval beginne men met het cadeau te geven! Nu het groepsbestuur. Dit zou samengesteld kunnen worden uit groepgeestelijke en leider, die de vijf overige leden kiezen uit ouders en belangstellenden. Dit groepcomité geeft advies en steunt geldelijk, het heslist niet. De door spr. ontwikkelde stellingen komen op het volgende neer: derd worden. 1. Verkennen is voor jongens een positief middel. 2. Verkennen behoort men niet als sport op te vatten. 3. Hoewel de socialisten veel van de ver kennersmethoden overnemen, kunnen verken nen en socialisme nooit samengaan. 4. Het verkennen verwerpt eiken vasten vorm van co-educatie. 5. Het verkennen heeft tot doel het vormen van goede staatsburgers. 6. Het verkennen erkent de parochie als middelpunt. 7. Het verkennen is, als karaktervormend spel, in ieder milieu mogelijk. 8. Daar het spel van verkennen algeheele vorming beoogt, moeten we het geheel over nemen; dus is het veranderen of weglaten van vooraanstaande beginselen niet toelaatbaar. 9. Het verkennen biedt den meest vrucht baren bodem voor een goede bovennatuurlijke ontwikkeling. 10. In het verkennen wordt de karakter vorming o.m. bereikt door de gewoontevorming in de daad. De insigne-training geeft een vast systeem voor karakterontwikkeling. 11. Het verkennen benut alle typische jon genseigenschappen. 12. Het verkennen valt en staat met de leiding. 13. Verbreiding van het verkennen huiten de organisatie is af te raden, daar een hand tusschen verkenners en leiders noodzakelijk is. 14. Het vormen van groepen hangt sterk af van het vraagstuk der leiders, wier beoor deeling aan ter zake kundigen moet worden overgelaten. 15. Verkennen is voor alle jongens, die be reid zijn, wet en belofte te volgen. Op heide redevoeringen volgde een harte lijk applaus. Bij acclamatie werden hierna tot bestuurs leden gekozen de Eerw. Pater C. A. Went S.C.J. te Amsterdam en Rector J. Th. van Galen te Amsterdam; pastoor J. A. Ruhe werd als be stuurslid herkozen. De namiddagvergadering werd gisteren ge houden in het gebouw der St. Josephgezellen- vereeniging aan de Jansstraat te Haarlem. Ondanks zijn 80 jaren nam de zeereerw. heer J. v. d. Horst, pastoor te Loosduinen die nog steeds patronaats-directeur is, aan de bij eenkomst deel. Medegedeeld werd, dat plannen in beraad zijn, om in de patronaten clubs op te richten, welker leden huisvlijtvoorwerpen vervaardi gen voor de missie. De werkwijze is dezelfde als die van de missienaaikringen. De voorzitter beveelt dit werk ten zeerste aan en deelt mede, dat 511 is binnengekomen voor de twee missiestudenten, die op kosten van het Juvenaat studeeren. Het instituut van de inspectie zal worden op geheven. In de plaats daarvan komen de rap porteurs, die het bestuur voortdurend op de hoogte houden van de werkwijze der patro naten. Aangedrongen wordt op het in het leven roepen van gewestelijke jeugdleiderscursussen en spelleiderscursussen. Inlichtingen verstrekt rector Braakman. Voorts wordt aanbevolen het houden van rëtraiten in eigen huis, wat het midden houdt tusschen een gesloten retraite en een triduum. Pater Adrianus O.M.Cap. geeft eenige door hem opgedane ervaringen. De retraite duurt drie dagen, voorafgegaan door een novene. De oefeningen worden 's morgens en 's avonds gehouden. De voorzitter bespreekt hierna de kwestie der jeugdherbergen. Organisatie in dezen is wenschelijk, hoewel kostschslen e.d. gaarne de gelegenheid tot het bieden van onderdak ge ven. Hierna is het woord aan den zeereerw, heer rector B. H. de Groot, tot het houden van een inleiding over: „De uitbouw van onze Patro naatsbeweging in haar centrale leiding en verschillende or ganen" Spreker behandelde eerst de vraag wat tegenover de neutrale jeugdherbergen gesteld moet worden. Het bijhouden van lijsten van beschikbare internaten lost de kwestie niet op en daarom ziet men de mogelijkheid onder het oog, om sommige patronaatsgebouwen in de zomermaanden voor dit doel beschikbaar te stellen. Mocht het in deze richting gaan, dan verzoekt spr. aller medewerking. Het vraag stuk is zeer belangrijk en men hoopt daarom op afdoende wijze hierin te kunnen voorzien. Tot zijn eigenlijk onderwerp komend, wijst spr. erop, dat het gaat om de doorvoering van de nieuwe richting, die alleen ten doel heeft meer systematisch te werk te gaan, om in de toekomst meer vrucht van het patronaatswerk te dragen. Er moet meer systeem meer methode in komen, berustend op paedagogische overwe gingen. De wensch hiertoe is ontstaan hij de leiders zelf, omdat men voelde, dat er aan de organisatie wat haperde. De nieuwe richting beantwoordt de vragen: hoe komen'we tot massa-organisatie en hoe be houden we toch individueele opvoeding. Van zelfsprekend is, dat men alle jongens tot het patronaatswerk wil trekken, maar aan den an deren kant moet men het persoonlijk contact vinden, om door te kunnen dringen in de jon gensziel en aldus mee te werken aan karakter- vorming. Voorts tracht het nieuwe werkprogram de jeugdzorg uit tebreiden tot jeugdbeweging. Het program biedt inderdaad gelegenheid, dat alle jongens tot liet patronaat toetreden. Een ieder krijgt wat hij naar stand en ontwikke ling behoeft. Dit bereikt men door vrije clubs vorming, b.v. voor handenarbeid, muziek, zang, ontwikkeling, enz. Daarnaast staat de groepvorming, welke vooral ten doel heeft in persoonlijk contact met de jongens te komen. Daardoor ook kan de leiding ten volle op de jongens worden toege past. Van de leeken-leiders zal dan veel ge vraagd worden, maar des te beter en des te vol- komener zal aan de vorming van de jongens ge arbeid kunnen worden. Men moet zich daarom systematisch op het kweeken van leiders toeleggen. En daar moet onmiddellijk mee begonnen worden. Het begin van de opleiding is reeds gelegen in de maau- delijksche vergaderingen. Vooral beveelt spr. het kweeken van leiders uit de jongens zelf aan. Daarna behandelt spr. de werkwijze van het Centraal Comité, dat moet worden een vaste centrale leiding over het patronaatswerk, want dagelijks doen zich nieuwe vraagstukken voor, die wachten op een oplossing. Men zal nog eens moeten komen tot de stichting van een eigen centraal secretariaat. Spr. verzoekt daartoe aller belangstelling en medewerking, vooral om te hereiken, dat voor dit doel elke jongen per jaar 0.10 afstaat. Voor „De Jonge Wacht" vraagt spr. nog eens de bijzondere medewerking. Spr. eindigt met allen op te wekken, ge meenschappelijk mee te werken aan den uit bouw van het patronaatswerk in al zijn instan ties in Nederland. (Applaus). De voorzitter deelt mede, dat de kwestie der leeftijdsgrens nog een jaar zal worden aange zien. Laat men intusschen de kwestie in de dis tricten bespreken en het bestuur den uitslag doen weten. Over de rede van Rector De Groot ontstond eenige discussie. Als plaats van de volgende jaarvergadering wordt Rotterdam aangewezen. Na rondvraag volgde sluiting met woorden van dank door den voorzitter voor de opkomst en de aangename besprekingen. Na het uitspreken van den Christelijken groet ging de vergadering uiteen. R. K. ONDERWIJZERSDAG. In Westelijk Noord-Brabant. De tweede R. K. Onderwijzersdag in dit jaar voor West-Brabant zal plaats hebben te Bergen op Zoom en wel op Dinsdag 15 October a.s. Als sprekers zullen optreden de heer Dr. L, Berger, uit Den Haag, met het onderwerp: „De psyche der rijpere jeugd", en de heer Bernard Ver hoeven, uit Arnhem, met een lezing over „Gui- do Gezelle". Met muziek en zang zullen de bei de, de ochtend- en namiddagverga(leringen worden opgeluisterd. Er is hier ter plaatse terloops melding gemaakt van een artikel in „Het Volk" inzake theoretische fundeering. Dit artikel sloot aan bij het opstel waarmee het Ootober- nummer van „De Socialistische Gids" opent en waarin de heer F. van Meurs de nood zakelijkheid bepleit van de oprichting van een socialistische vereeniging tot bestudee ring van maatschappelijke vraagstukken Het artikel in de „Soc. Gids" is in meer dan één opzicht interessant: voor de S D.A.P. was het zoo „up to date", dat bijna onmiddel lijk daarna aan de practische uitvoering van 's heeren van Meurs plannen begon nen is. Maar ook voor ons is het belangwekkend omdat er uit blijkt, dat het socialistisch intellect geneigd is denzelfden weg in te slaan als de katholieken de laatste kwart eeuw zijn gegaan. Wij hebben onze vereeniging nooddg, aldus de schyijver in de „Soc. Gids", als een „lichaam dat zich speciaal zal bezig houden met het bestudeeren en behandelen van economische en maatschappelijke vraag stukken". Partij en vakbeweging komen er niet meer alleen met vraagstukken stellen, de kiezers en volgelingen vragen oplossingen. De groei van de socialistische beweging doet de leiders als verdrinken in directen practischen arbeid; daarom juist „hebben wij aan theoretischen arbeid en voorlichting nog dringender behoefte dan ooit het geval is geweest". Want het gaat er om, bij de oplossing van de vraagstukken zijn houding te bepalen „naar een bepaald theoretisch inzicht". De vraagstukken zijn velerlei: zij liggen op staatsrechtelijk gebied (autonomie van de regeering, referendum); op het gebied van de overheidsbemoeiing; op sociaal-politiek, economisch - politiekjuridisch, sociaal- medisch gebied. De verschillende vragen, aldus de schrijver in de „Soc. Gids", behoeven „vanuit onzen gezichtskring" behandeling. Dé soc.-dem. schrijver gaat nog verder; hij sluit ook het filosofisch gebied o.a. het probleem van den godsdienst in zijn ver schillende uitingsvormen tegenover de ratio nalistische wereldbeschouwingen" niet uit. Die kwesties behandelen, is ook meteen een poging doen „de intellectueelen in steeds grooteren getale (te) trekken". En boven dienhen te behouden. Want „voor alles moet worden voorkomen dat onze jongere intellectueele partijgenooten hun weg in het leven zoeken uitsluitend in het vervullen van hun burgerlijke betrekkingen en het partij- en vakvereenigingsleven als een bij komstigheid beschouwen". De vereeniging heeft nog een doel. „Zij (kan) zich tevens tot taak stellen te trachten, dat de socialistische wetenschap ook aan onze universiteiten meer dan tot nu toe het geval is, zal worden gedoceerd en wel door middel van het slichten van één of meer bijzondere leerstoelen. De „Soc. Gids" van welks redactie de academici Albarda.. Bonger cn v. d. Wnerden leden zijn laat in het midden „op welke wijze op het oogenblik aan onze rijks universiteiten sociologie en economie wor den gedoceerd", maar „op grond van er varing moet toch worden vastgesteld, dat dit onderwijs onvoldoende is ten opzichte van 't inleiden in den gedachtengang van de socialistische wetenschap". Tenslotte kan de vereeniging, ook al in navolging van de katholieken, steun bieden aan de „eenmaal te stichten Arbeiders- hoogeschool". Zoo zal dus de „Katholieke wetenschappe lijke", die pas haar zilveren feest vierde, een „Socialistische wetenschappelijke" naast zich krijgen met afdeelingcn voor sociologie en sociale economie; recht, sociale hygiëne, sociale techniek; paedagogie en filosofie. Wij behoeven er niet aan te twijfelen of de beginners zullen in hun opzet slagen. De katholieken, die hun op dit moeilijke terrein zijn voorgegaan en onder de eersten zijn geweest, die zich moedig het stigma van seotarisme hebben laten opdrukken, zien thans de socialisten zich ontworstelen aan een „neutraliteit", die doodend is voor het beginsel. Met een schaterlach werd vroeger ge schamperd over „kathfalieke" wetenschap, maar de „socialistische' wetenschap blijkt thans wij hadden er nooit aan getwijfeld óók te bestaan. De vertegenwoordigers van deze weten schap hebben een enormen voorsprong, deels omdat zij sterk geestelijk verwant zijn aan de liberalen, deels omdat zij£ vooral in het Noorden van het land, geconcentreerd zijn, waar de wetenschappelijke instellingen wer den gevestigd, die zij, veel gemakkelijker dan de katholieken, zullen kunnen ver overen. Zij hebben dat gedaan met de lagere school: er is geen twijfel aan of zij zullen dat ook doen met de universiteiten, waar zij reeds verschillende van hun uitstekende krachten zagen benoemd. De vraag doet zich nu bij ons op of veel sociaal-democraten, die overtuigd zijn, dat de geestelijke strijd bestaat en met gelijke wapenen moet worden gestreden, niet zoo onbevangen zullen zijn, langzaam-aan ook de katholieke eischen op hooger onderwijs gebied eerlijk te erkennen en te steunen. Zij zullen moeten bekennen, dat de katho lieken er voor een groot deel zoo voorstaan als zij: ook het katholieke volksdeel heeft theoretische voorlichting broodnoodig; ook de katholieke gedachtengang is onbehoorlijk vertegenwoordigd aas onze openbare undver- Verwacht wordt: Meest matige Zuid-Weste- lijke tot Westelijken, wind, half tot zwaar bewolkt of betrokken, weinig of geen regen, iets warmer. De barometer is nog stijgende. Fietsers en motorrijders lichten op van 's avonds 5.46 tot 's morgens 5.48. De overivinning van een be ginsel. Naar aanleiding van de te Heerlen opge richte vereeniging, die bijzondere scholen wil stichten, geschikt voor de kinderen van sociaal democratische ouders schrijft de Standaard: De voorstanders van de bijzondere school hebben er steeds naar gestreden, dat de ouders in Nederland alom de gelegenheid zouden vinden hun kinderen ook op de school een opvoeding te doen ontvangen, die in overeenstemming is met de beginselen, waar uit zij leven. Dit behoorde niet slechts te gelden voor den rijke, maar ook voor den arme. Dit zou zoo zijn voor geheel ons volk. Zij hebben dit recht niet slechts gevraagd voor zich zelf, maar voor een ieder. Het verheugt ons, dat de sociaal-democra ten, die tot nog toe voor zichzelf zoo krachti; vasthielden aan de openbare school, den rijk dom van dit rechtsbeginsel hebben erkend. De openbare school in Limburg is, naar hun meening, niet geschikt voor hun kinderen. En nu werd in Heerlen eeen vereeniging op gericht, die bijzondere scholen wil stichten, geschikt voor de kinderen van sociaal-demo cratische ouders. Deze scholen zullen „neu traal" heeten. Dit is nog een overblijfsel van een oud misverstand, dat allengs wel zal ver dwijnen. Men verkiest toch een onderwijs naar den eigen smaak. En kan het verkrijgen. Maar daarmee heeft men het beginsel der openbare school, „geschikt voor heel het volk", losgelaten en is men op het terrein van de vrijheid der bijzondere school over gestapt. Men ervaart eensklaps, dat, toen men mee hielp anderen hun recht te geven, men zorg droeg voor de handhaving ook van het eigen recht. Het verheugt ons, dat de sociaal-democra ten in Limburg handelen in samenwerking met den Bond van Nederlandsche Onderwij zers. Dit maakt het gebeuren nog belangrij ker. Het is een schoone overwinning van een beginsel, als zelfs de bitterste tegenstanders zich gewonnen geven. Hier wordt toegegeven, dat de bijzondere school regel behoort te wezen, zal er vrijheid van onderwijs zijn, overal. DE EENHEID VAN ONS VOLKSLIED: 'T WILHELMUS 't Zal iedereen meermalen opgevallen zijn, dat orkesten, bij feestelijke gelegenheden ons Wilhelmus" spelend, dit altijd anders doen, dan wij 't zingen. Ook in de melodie bestaat nog steeds verschil. Nu Hare Majesteit de Ko ningin is voorgegaan, daarin verandering te torenigen, ligt het op den weg van directeuren, onderwijzers, zangleerareu, volkszangleiders en allen die eeniigen invloed daarop kunnen heb ben, krachtig mede te werken om die een heid te bereiken. In opdracht van Hare Ma jesteit de Koningin heeft luitenant C. L. Boer, Directeur van de Koninklijke Militaire Kapel, het Wilhelmus opnieuw georchestreerd, met weglating van oude versieringen en herhalingen en volgens de gezongen melodie. Heeren directeuren worden nu dringend verzocht deze zetting ook voor hun orkest in te voeren eu vooral om dit zoo spoedig mogelijk te doen. De heer Boer woont; Weissenbruch- straat 50, Den Haag, en bij heeft ziah beTeid verklaard op aanvraag gaarne te willen helpen hij de aanschaffing van de muziek, tefen ko3- tenden prijs. Wat die melodie betreft, het volgende: 1) Bij den aanvang van de 3^ maat moeten 2 achtsten worden gespeeld (gezongen) op het woordje: ,,Een", n.l. de terts en de kwart, terwijl 2) in de laatste drie maten op de woorden: ,,Heb ik altijd geëerd", op de woorden ,,H«b" en ,,ik" ieder een achtste komt, terwijl dan op de lettergreep al een kwart komt. In cijferschrift aldus: 3 4/5 6/ Een Prin-ce... Dat ik toch... 2) 't 6 7/ 117 1 Heb Ik altijd geëerd. Die mij mijn hert doorwondt. J.-D. VAN RAMSHORST, Zangleider v. d. Vereen. „Ons Hollandsah. Lied", Paulinastraait 51, Den Haag. Alle bladen worden verzocht dit over te nemen. siteiten; wat meer is, Calvinist en Katho liek, d.i. bijna de helft van de bevolking, heeft metterdaad getoond zware offers te willen brengen om een intellect te kweeken, dat ook het socialisme, wil het zijn taak naar behooren kunnen vervullen, verlangt, maar dat het evenmin, op eigen kosten, kweeken kan. Wij vragen aan de sociaal-democraten, die ons eerlijk recht op vrij lager onderwijs hebben erkend, of zij het rechtvaardig achten, dat 40 pet. van de bevolking belast wordt met de onrechtvaardige boete om naast eigen- nog drie goed-uitgeruste rijks universiteiten te onderhouden. Ilodie mihi eras tibi: vandaag zijn wij nog de lastdragers; de tijd zal komen dat de socialisten het zullen zijn. De katholieken, die nog gevangen ziften in oude liberale suggestie, de christelijk- historischen, die nog droomen van de ..volks eenheid", die niet meer bestaat sinds de 16e eeuw, mogen bedenken, dat hetgeen de socialisten gaan ondernemen niets anders is dan de verwerkelijking van idealen, die fe reëel zijn om op den duur te kunnen worden genegeerd. 1500 met piemie van 30.000 No. 20340. 1000 No. 6982, 12525. 400 No. 1638, 1845, 6797, 6944, 7276, 12957, 14505, 16586, 17003. 200 No. 305, 771, 2993, 3426, 3630, 6520, 15928. 100 No. 435, 2000, 4005, 4010, 5168,; 6296, 6932, 8220, 10982, 11522, 12684, 12779, 13891,. 16260, 19626. W 168 2806 5155 7723 11061 12926 15322 18131: 205 2814 5250 7798 1106S 13226 15463 18142 287 2821 5264 7803 11138 13241 16075 18169 454 2844 5275 7911 11164 13430 16140 18194 580 3117 5292 7998 11239 13436 16195 18225 844 3311 5326 8134 11355 13520 16358 1828 903 3362 5426 S483 11364 13554 16359 1S4C 1051 3429 5437 8679 11396 13605 16428 18440,1 1054 3734 5472 8712 11457 13754 16462 18455 1062 3762 5550 8760 11469 13771 16517 18702 1158 3776 5623 9170 11498 13977 16546 1S722 J 1166 3839 5637 9201 11571 14152 16651 18831 I 1180 3846 5718 9264 11632 14176 16674 18928 1209 3917 5759 9361 11654 14178 16762 19Cf04t 1 1374 4032 5907 9421 11670 14282 16817 191491 1440 4059 0960 9616 11688 14432 16857 19164) 1722 4147 6193 9687 11733 144-42 1698S 19355: 1745 4354 6280 9709 11868 14472 17098 19487) 1840 4426 6375 9757 11896 14-517 17133 19541 1352 443S 6430 9773 11920 14537 17175 19S99G 1979 4463 6510 9806 12096 14558 17182 19983 2004 4471 6524 9805 12204 14694 17278 20031' I 2636 4495 6660 100S3 12.533 14699 17284 200601 2143 4628 667-3 10252 12662 14747 17425 20103j 2370 4654 6739 1033-5 127.35 14918 17471 20.346, 24OS 4725 6765 10399 12736 14945 17553 20360 i 2456 4907 7065 10575 12752 149S3 17649 20450' 2577 4917 7128 10644 12838 15050 17692 20611' 2661 4970 7190 10678 12901 15155 17716 2070C 2684 5016 7593 10814 12918 15197 17819 2071fii 2720 5124 76-59 11053 12924 15234 17829 20751-/ Vf «i* 44 2623 6144 66 2524 5175 86 2525 5177 111 2-532 5202 208 2517 .5254 285 2678 5261 268 2590 5340 339 2599 5382 429 2601 5102 433 2629 5406 493 2651 5417; 497 2729 5429 505 2787'5442 5361 2819 5526 •541 2846 5530 590 2878 5542 648 2879 5516 649 2000 5567 674 2073 55715 680 2961 9624 684 3053 5698 691 3062 5702 780 307S 5745 808 3092 5749 837 3116 5809 842 3152 5837 84 7 3187 5847 873 3211 5855 920 32212 5855 1002 3223 5918 1073 3235 5952 1091 3260 5976 1106 3266 5989 1136 3285 6024 1156 3312 6060 1167 3351 6084 1228 3395 6105 1230 3418 6207 1242 3490 6221 1249 3504 6228 1258 3556 6229 1261 3591 6259 1262 3612 6274 12.91 3622 6290 1299 3628 6327 1343 3647 6343 1355 3671 6384 1373 3672 6386 1402 3740 6387 1414 3763 6414 1471 3797 61S1 1484 3824 6486 1500 3836 6518 1513 3860 6532 1565 3879 6548 1579 3997 6571 1608 4054 6655 1647 4062 6727 1675 4083 6758 1705 4118 6791 1762 4142 6798 1787 4190 6829 1800 4192' 6843 1813 4194 6373 1820 4215 6025 1823 4220 6937 1825 4311 6967 1834 4346 6972 1873 4355 7064 1878 4366 7069 1SS6 4372 7102 1896 4389 7104 1904 4396 7129 1962 4400 7168 2049 4433 7170 2092 4457 7232 2106 4479 7234 2179 4582 72,1 2253 4601 7287 2358 4606 7332 2360 4640 2367 4686 2368 4749 2392 4339 2434 4876 7523 2435 4893 7524 24-46 4969 7383 7410 7507 "519 7-581 2468 5010 7606 4 'Vv t 7648 10132 12631 7653 10135 12637 76137 10159 12699 7.761 10206 12719 7765 10233 12931 7767 10243 12951 77181 102-58 13035 7797 10269 13105 7799 10271 13142 7818 10327 13149 7821 10844 13160 7851 103-49 13212 7804 10376 13237 7874 10382 13284 7879 10387 13375 7S39 10470 13388 7942 10475 13303 7946 10508 13394 8057 10510 13398 8063 10-303 13413 8083 10563 13427 8112 10620 13423 8125 10645 13463 8157 10646 13481 8158 10648 13482 8166 10660 13401 S238 10693 13502 8266 10715 13525 8280 10720 13568 8302 10772 13603 8351 108S8 13626 8371 10946 13722 8408 10347 13724 8426 11070 13804 S462 11076 13S97 8522 11128 13905 8526 11157 13924 8578 11179 13953 8603 11185 13956 8631 11233 13993 8638 11265 14005 8643 11281 14022 8664 11292 14068 8667 11297 14107 8673 11304 14148 8682 11439 14164 8687 11468 14234 8696 11507 142-58 8703 11508 14279 8721 11518 14375 8768 11547 14487 8769 11582 14514 8772 11605 14566 8779 11639 14606 8789 11655 14607 8816 11661 14621 8852 11686 14661 8S85 11757 14664 8946 11776 14672 9015 11819 14680 9021 11821 14687 9109 11832 14605 9132 11865 14732 9143 11907 14795 9195 11919 14797 9200 12003 14798 9206 12026 14841 9228 12051 14858 9277 12057 14877 9300 12061 14894 9:102 12075 14057 9348 12080 14975 9370 12110 14977 0381 12156 14996 9429 12168 15042 9447 12254 15062 94S5 12292 15069 9488 12323 1507O 9625 12371 15141 9653 12424 15173 9712 12447 15207 9739 12458 15268 9751 12493 15284 9765 12-501 15308 9782 12511 15318 9852 12517 15332 9018 12519 15342 9997 12.544 15366 2474 5029 7611 10020 12570 15337 2479 5072 7629 10114 12600 15393 17810, 15403 17842 15416 17876' 15424 17883..! 15441 17965 1 15443 179871 15458 18068 15489 18069 15535 18135 15552 1813b 15561 18193 15580 18222 15761 18232, 15763 1S27Ï •10793 1841® 15602 18447 15860 18467.' 15923 18503- 15939 185271 15945 18546 15984 18547 16061 18353 16003 18705 16069 18714 i 16081 18 729 16083 18731 16003 18740 16107 18745 16171 18794 16219 18827 1622-5 18857 16244 18896 16245 18908 16352 18973 16372 18998 16377 19053 16385 19094 16424 19192 16442 19203 16495 19210 16510 19312 16518 19345 16531 19353 16538 19358 16556 19516 16-580 19518" 16598 19569 16607 19597' 16622 19663 16624 19669 16646 19707; 16653 19744 16655 19820 16659 19844 16683 19846 16697 19S58 16914 19910 16964 19912 16965 19919 17030 19920' 1705-5 199821 17113 19996 17122 19990 17141 20008 17143 20013 17168 20043 17180 20110 17188 20123 17202 20156 17250 201,58 17287 20176 17239 20331; 17306 2035(1 17313 20301] 17349 20419 173-56 20420 17383 20620, 17488 20632 17-530 20634 17580 207011 17604 20752' 17641 20750! i 7650 208121 17653 20S24 176.56 20826 17711 20876 17719 20890 17740 2095» 17742 20958' PATERS FRANCISCANEN Leeraarsbenoemingen c" Tot leeraar aan het Gymnasium der Patera Minderbroeders te Megen, zijn benoemd de Pa ters R. Rouwendal en G. van Wersch; tot lee raar aan 't Missiecollege van de Minderbroeders St. Willibrord" te Katwijk a. d. Rijn zijn benoemd de Paters A. Ruysenaars en O. Cra mers. Naar Java 27 November zullen de eerste Paters Minder broeders naar Java vertrekken, n.l. de Patera Floribertus Schneiders en Paschalis Heitkönlg, beiden leeraar aan 't Gymnasium te Megen en de Paters Victorius Beekman^ Azarias de Kok, en Michael Lunter uit het klooster te Maas tricht. '0 Programmawijziging in Duitschland. Het programma der Duitsche zenders onder gaat hedenavond een wijziging. Van 19.40 tot 20.05 uur zal namelijk rijksminister Severing voor den Berlijnschen zender een voordracht houden over het „Volksbegehren", welke rede door alle Duitsche zenders opnieuw zal wor den uitgezonden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 9