ELJBILEERINB Tdlenaar VAM MELLK THANS PERK4LFP0riD5PAKJE B. EIJSBOUTS EEN GOEDE RAAD! f e. j. Bil ons Uw ïwaaiiuuriie Mom ken, die goed werk deden accountantskantoor! J.H.SONDERS PLATE ~=j ASTEN r=~ P. H. Winkelman Sr. SCHIEDAM KOFFIE U kunt er het best zelf over oordeelen STEGEMAN Co. DEVENTER STEGEMAN CO. DEVENTER TORENUURWERKEN ANGELUS LUIDWERKEN KLOKKEN EN CARILLONS EEN NIET Thee en Kome 15 cl. per Kop D1I DECEMBER 1929 TWEEDE BLAD. PAGINA 4- ALS GIJ SPREKEN WILT OF MOET.... Clemenceau en zijn voorouders PETROLEUMTREIN IN LICHTE LAAIE MAHARADJA WIL ZIJN LAMP VERKOOPEN? KOUDEGOLF IN AMERIKA VERLOOFD: ALLEEN GEVESTJGD HANG 65. TEL. 55647 DAMES-EN HEEREN KLEEDING Specialiteit in Ligstoelen W.J. KRUIS, Hang 16 THEEMEUBELS Pracht sorteering NIEUWSTE KAPSTOKKEN BOEKENKASTEN f 26 00 enz. enz. Meubelfabriek - Stoffeerderij - BOTERSTRAAT 72 Firma Rijnbende en Van Hoek v NEDERLANDSCHE FABRIEK VAN VRAAGT PROSPECTUS EN PRIJSOPGAVE J. F. M. RADEMAKERS ZORGT DAT GE STEEDS BIJ DE KLEINTJES STAAT NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT KOEMARKT 4 TELEFOON 68085 Jan Kruyffstraat 33 Werft Abonné's «10 LEN STEEG 22-30 Luxe Brood- en Banketbakkerij annex Lunchroom en Tearoom in onzen Steeds verkrijgbaar: Versche belegde Broodjes, Warme Croquetten, etc. etc. De macht van de pers is nooit zoo groot geweest als tegen woordig ten goede en ten kwade- De invloed van de pers is enorm. Zij versterkt ot verzwakt, zij bouwt op of breekt af, zij voedt ten leven of vergiftigt ten doode, geen prediking is in staat haar te neutraliseeren; waar niemand binnenkomt is zij een graag geziene gast, haar stem dringt door in hoofd en hart, het zaad van haar woord stuift overal heen en in. en groeit uit tot de daad. „Moge de Katholieke pers steeds grooter steun vinden bij de geloofsgenooten; steun door aan haar artikelen at te staap, door lezing van liaar inhoud, door abonne menten en advertenties, steun dus in allerlei vorm". (Prof. Alph. Steger). Mogen wij onzen lezers verzoeken, ons weekblad bij vrienden en kennissen aan te bevelen? Het dienen van hooge cultureele belangen wordt met deze uitgave beoogd. Proefnummers op aanvrage bij de Administratie GROOTE MARKT 30 - ROTTERDAM GROW. ONDANKBAARHEID GETOOND De Kar tbr'"i's hebben zich, zooals eenige dager, geleden „bereids" gemeld weer In Frank rijk gevestigd, maar niet in „La Grande Char treusewaaraan de naam dezer monniken zoo glorierijk was verbonden. De orde der Karthuizer-monniken werd om streeks 1084 door den H. Bruno uit Keulen ge sticht, die zmh mat zee gezellen vestigde in de eenzaamheid van het hooggebergte van de te genwoordige Grande Chartreuse in de Danphiné Dit gebied was hun afgestaan door Bisschop Hugo van Grenoble. De monniken legden zich toe op bet gebed en de vrome overwegingen, op bandenarb°id en bet overschrijven van boe ken. In 1178 werd deze gemeenschap door den Paus bekrachtigd. De karthuizers volgden den regel van den 11 Benedietus, maar in 1134 voegde de vijfde generaal-overste Guido er bijzondere statuten aan toe: het eeuwig zwijgen en het leven in af zonderlijke cellen, waar later nog het verbod van vleescb eten bij kwam. Door de eeuwen heen zijn deze monniken zeer populair en in aanzien geweest. Bij de uitbreiding van het kloosteir en de orde deden zij alles voor de versiering van hun kerken en gebouwen, maar bovendien beoefenden zij op ruime schaal liefdadigheid, en zulks niet alleen in de Dauphiné, maar over geheel Savoye. Te Saint Laurent du Pout, op den weg naar de Grande Chartreuse, stichtten zij hun beroemde hospi taal, dat toenmaals 1.350.000 francs kostte. Te Currière hield het klooster een doofstommen- Instituut in stand, en toen in het jaar 1854 het dorp Saint Laurent du Pont afbrandde, lieten de monniken het op hun kosten weer opbouwen. Tot aan hun verdrijving betaalden zij jaarlijks aan den Staat voor de producten hunner likeur- fahriek voor ongeveer 1.800.000 francs belasting. Het klooster La Grande Chartreuse ligt op 977 meter hoogte in een eng, eenzaam dal van het hooggebergte. Om zijn verlatenheid draagt het nu nog den naam van Le Dessert. Het heette de „groote" Chartreuse ter onderschei ding van de Chartreuse du Repusoir in Savoye en andere dochter-huizen. Het is omringd door bosschen en door de steile rotswanden van de Grand-Som, 2033 meter hoog. Het groote ge bouw met kerk en voorname bibliotheek stamt Uit het jaar 1676. In de Grande Chartreuse waren de Kart huizers de huurders van den Staat. De Fran- sche revolutie had het klooster onteigend, doch Lodewijk XVIII gaf het aan hen terug tegen een bescheiden huur, namelijk van 3000 frs„ welke som niet mocht worden overschreden; de koning legde dit vast bij decreet van 27 April 1816. Hieraan hadden zij het te danken, dat zij in het jaar 1881 toen de nieuwe kloosterwetten werden ingevoerd niet andermaal een onteige ning hadden te ondergaan. Een adres aan Ka mer en regeering bewerkte, dat het decreet van Lodewijk XVIII dat door Louis Philippe en Napoleon III was bekrachtigd, pok door de Republiek werd erkend. Waar de republiek destijds met de Kart huizers tot overeenstemming was gekomen, meenden dezen bij de vervolgingswetten, dat zij een rechtmatig erkende gemeenschap waren, welke geen nieuwe erkenning noodig had, een meening welke scheen te worden gedeeld door den minister-president Waldeck Rousseau, toen de procureaur-generaal Dom Valery in Juli van het jaar 1901 hem het genoemde stuk van Lode wijk XVIII voorlegde. Daar officieel zijn mee ning niet werd gedeeld raadde hij den Karthui zers aan het door de kloosterwetten geëischte adres van erkenning der kloostergemeenschap in te zenden en hij stelde spoedige beantwoor ding in het vooruitzicht. Bij afwezigheid van den minister-president nam kort daarop de minister van onderwijs Leygues het ministerie van binnenlandsche zaken waar, en toen de Karthuizers, nadat het antwooord op zich liet wachten, nog eens klaarheid in deze zaak vroegen,, ontvingen zij de onverwachte mededee- ling, dat zij geheel onder de nieuwe wetten vie len. Ongeveer terzelfdertijd besloot het alge meen bestuur van het departement Isère, dat teen te Grenoble bijeen kwam, aan de regeering een adres te zenden, waarin strenge ten uit voerlegging werd geëischt van de wetten op verèenigingen en kloosters. Onder degenen, die zich voor dit besluit verklaarden, bevonden zich de burgemeesters van Grenoble en Voiron, twee steden, welke haar welvaart grootendeels aan de Karthuizers te danken hadden; een en twin tig andere leden van het algemeen bestuur had den meer of minder belangrijke voorschotten voor kerkelijke en algemeene gehouwen ont vangen. Het toevel wilde, dat het bericht van deze grove ondankbaarheid en van het ongun stige besluit van het ministerieel departement tegelijk in de Grande Chartreuse aankwamen. Twee uren later was tot vertrek der Karthui zers uit Frankrijk besloten. De voorbereidingen hiertoe werden aanstonds getroffen en de mon niken begaven zich naar Tarragona in Spanje. De bibliotheek werd daarheen gezonden en tege lijkertijd werden ?es honderd groote vaten be steld om de enorme voorraden van de groene, gele en witte Chartreuse, welke de „Père liquoriste" in den loop der jaren in de interes sante kelders had opgestapeld, naqr betere oor den te vervoeren. De sluiting van het klooster van de Grande Chartreuse sleepte ook die van bovengenoemd hospitaal en andere inrichtingen met zich, en van zelfsprekend ook de sluiting van de likeurfabriek te Fourvoirie. Dat aan de opheffing van de Grande Chartreuse groote geestelijke waarden verbonden waren, spreekt van zelf. Het is er voor Frankrijk mede gegaan als met zoovele kloosters en kloosterlingen, die van hun vaderland geen dank vroegen, maar aan wie Frankrijk toch onnoemelijk veel dank verschuldigd was. Anti-clericaal regime telt dat echter niet. Men zal zich wellicht herinndren, dat eenige jaren geleden hardnekkige geruchten liepen, dat de Karthuizers zich in ons land zouden vesti gen. Tal van plaatsen werden toen genoemd en ieder voor zich zou er deze monniken gaarne hebben ontvangen, die overal waar zij zich ves tigden geestelijk en maatschappelijk van goeden invloed waren. „La Grande Chartreuse" behoort echter bij de Fransche Karthuizer-monniken, de „groote" Chartreuse, welke door Frankrijk nu zoo droevig wordt verwaarloosd. A. K. Maakt het kort LUISTEREN IS 'N MOEILIJK WERK Die geen „Ingezonden Stukken" schrijft schrijft 'n „Open Brief". Laat dit 'n „open brief zijn aan alle redenaars, spreekers, toasters, hak kelaars van beiderlei kunne. Laat dit een ver- geefsche poging zijn om het onkruid van 'n taai misverstand uit te roeien. Laat dit nu een3 eer; desillusie worden, voor u, geachte volgelinger van Demosthenes en Cicero, die, uitgenoodigd met heit uitzicht op een betrekkelijk honora rium, om een, twee A drie uren te spreken iu aula's, op katheders, 'in vereenigingen, in zalen, op podiums, of op 'n benauwd rederijkerstoo- neel ten platten lande, meent recht te hebben op het traditioneele gias water, meent behoefte te hebben aan tien minuten pauze, meent aan spraak te mogen maken op het aanbieden van den eerewijn na afloop van een voordracht, en die u ergert, wanneer u helaas bespeuren moest, dat daar iemand van het gehoor Is ingeslapen Weet u wel, dat luisteren het zwaarste werk is van den dag. De spreker spreekt, en geeft wat hem eigen is, en maakt veel of zeer weinig gebaar. Daartegenover staat, dat de lutsterar.i moet hooren, wil zien, moet opnemen wat hem niet eigen is, moet zwijgen en beheerschen, wat ook een arbeid is, die dikwijls ernstige krachts inspanning vergt. In het parlement interrum peert men, in het parlement mag men ook weg blijven, in het parlement hoeft men ook niet te spreken. Een illustratie moge deze stelling eenigszins verduidelijken. Wat een blijmoedig gezicht van den spreker, wijlen Stresemann, in een volken bondsvergadering te Genève, vergeleken bij de verwrongen gezichten, de gespannen houdingen der luisteraars. Stresemann moet makkelijk ge sproken hebben, dat zelfde kan men van het „luisteren" niet zeggen, luisterëïi is luisteren: een „Anstrengung" van alle zintuigen, psychisch en physisch. Een Duitsch boek moet er 'n defini tie van hebben als een algebraische formule van drie regels. Het wonderlijkste is dat de luisteraars van zoo'n heldhaftig en edelmoedig geslacht zijn. Vandaar wellicht dat de radio zoo'n vlucht heeft genomen. Maar de radio luisteraars heb ben zich tenminste dat comfort aangeschaft, dat zij niet meer hoeven te zien, ongestraft mogen interrumpeeren, en niet langer behoeven te luisteren, dan zij zelf willen. De helden zijn zij, die na een gewone dagtaak 's avonds door weer en wind trekken om een lezing te hooren over de „zeden en gewoonten der Mekkagan- gers", een causerie over de „verhouding tus- schen zwart en wit zaad voor kanarievogels", een uiteenzetting over ,,'t aardsbhe paradijs en de Utopia van Morus", en tevens zich bewust blijven, dat de thuisblijvende vrouwen het als een leergierige ontspanning bestempelen. Edel moedig zijn de luisteraars: wanneer zij achter een pilaar gezeten zijn, kronkelen zij hun li chaam, als een slang om een boom, houden zij bij alle krachtsinspanning hun nekken twee k drie uur gerekt, onder een tafelspeech, keeren zij zich driekwart of heelemaal om, om den spreker te zien, die niet alleen het dankbaarste maar hier protesteeren vrijelijk alle tafelre denaars, ook de makkelijkste taak heeft. De foyer in den schouwburg is wel degelijk ten gerieve van het publiek ingericht, en minder om de acteurs twintig minuten op verademing te laten komen. Concerten hebben dat althans voor, dat het De stamboom en het familiewapen auditorium de oogen kan sluiten, maar het doet dit, om alle aandacht op het hoofd en het gehoor des te beter te concentreeren, en zoo biedt de concertzaal een nieuw argument voor de hier geponeerde stelling. Maar overigens, redenaars van allen stand en onderwerp, beseft, dat de lieden, die u een wel willend oor verleenen, niet op den dag van uw voordracht zijn opgestaan om alleen naar uw redevoeriug te gaan luisteren. Dat Gij alle li chamelijke en geestelijke krachten van hen vergt terwijl zij daarvoor noodzakelijk niet meer de volle frissche beheersching hebben, en dat zij bij uw eigen aanwezigheid niet de koptele foon afzetten, maar zoolang als gij spreekt, met huid en haar aan u zijn overgeleverd. Daarom maakt het kort. Niet langer dan twee kolom, en kijkt uw pu bliek op de perstribune eens aan, dat daarbij nog schrijven moet en het zelfs bij de aller saaiste lezing zich niet veroorloven kan, om een moment onoplettend te zijn De houten brug brandde door ALLES IN DE RIVIER GESTORT Uit Moskou wordt gemeld, dat in de nabij heid van Noworossikski een petroleumtrein in brand is geraakt. Zeventien petroleumtank- wagens stonden- spoedig in lichte laaie. Op het moment, dat de trein in brand raakte, bevond deze zich midden op een houten brug, die eveneens vlam vatte en doorbrandde. De inmiddels reeds uitgebrande trein stortte om laag in de rivier. Volgens officieele berichten zouden eenige personen om het leven zijn gekomen. PRIVé EN ALS BEWINDSMAN j was Clemenceau een republikein en a! aren zijn geestelijke voorouders de mannen aer Revolutie van '89, hij was een aristocraat. Maar als citoyen heeft hij zich uimmer om zijn familiewapen bekommerd, niettegenstaande het heel mooi was. Op zijn Aamboom was hij echter zeer fier. Nu wij nog steeds hier in de Clemenceau- .lerdenking leven, wordt ook die stamboom in -ïerinnering gebracht. Hij gaat zeer ver. Hoe ;er weet .men niet precies, maar zeker is, dat togen het einde der middeleeuwen een Clemen ceau reeds een boekdrukerij stichtte in bene- ilen-Poitou. Dat gebeurde in 1482. En de druk kerij werd gevestigd te Moustiers sur Lai. Het was natuurlijk de eerste drukerij In het dio cees en de bisschop was er zoo opgetogen over, dat hij den jongen drukker naar het huiten- land zond om zich verder in de kunst te be kwamen. Die drukker heeft reeds een rol gespeeld in de streek en zijn nakomelingen waren zeer ïeziene lieden, die hooge waardigheden be- eikten in de streek, hetzij als dignitarissen van het diocees van Lugon, of als sénoehals, a als advocaten aan het parlement van Poi- uou of van Parijs. Sommigen werden apothe kers en ook doctors in de medicijnen. Tijdens de hervorming kozen verschillenden den afval van de Kerk en in 1687 moesten dan ook verschillende Clemenceau'3 de wijk nemen naar het buitenland. Een zekere Benjamin en een Jacques Clemenceau zwoeren echter de hervorming af om niet hun familiegoederen kwijt te raken, maar dat was dan ook de eenige reden. Wat nu de afstamming van Georges Cle menceau betreft, is het moeilijk precies den draad vast te houden. Edelman Pierre-Benja min Clemenceau de la Ronde en du Colombier, de eerste eigenaar van het landgoed Colombier, waar Clemenceau en zijn vader begraven lig gen, was advocaat van het parlement,; Sénó- chal van Mouchamps, en diens zoon Pierre Paul Clemenceau, heer van Colombier, in 1748 geboren, werd een conventioneel en was dokter en afgevaardigde van de Vendée naar het par lement. Hij stierf in 1825. Zijn zoon, Paul Jean Benjamin Clemenceau, geboren in 1777. was ook dokter en stierf in 1860. Zijn eenige zoon, Paul Benjamin Cle menceau, was in 1810 geboren en Is eerst 25 Juli 1897 gestorven. Hij was de vader van Clemenceau. Paul Benjamin Clemenceau had zes kinde ren, waarvan Georges de oudste jongen was. Zijn broers waren de bekende Parijsche advo caat Clemenceau, Albert, en Paul die inge nieur is en hem overleeft. Clemenceau zelf, geboren in 1842, huwde in 1869 een Amerikaansche, Marie Elisa Plum- raerï Wat nu het familiewapen betreft, dit dateert reeds uit de XVe eeuw en werd geschonken aan den boekdrukker, van wien wij in den aanvang hebben gesproken. De bisschop van Lugon, Pierre de Sacierges, had aan den ko ning, Lodewijk XIX de groote verdiensten van den boekdrukker Johan Clemenceau bekend ge maakt en de koning had hem dan ook in den adelstand verheven. Hij schonk de Clemen- ceau's een wapen met een veld van azuur, waarop twee zilveren sleutels waren gehan gen. Naar het landgoed du Colombier, eenmaal in bezit, noemde de Clemenceau's zich Cle menceau du Colombier. Maar toen de rc'" f tie de adellijke titels heeft afgeschaft, zU^a, de Clemenceau's, die toen conventioneel^1 ren, hun titels en wapens met geestdrift ben opgegeven. Van de oude gevoelens toen niet veel meer over. Ze lieten niets blijken van den godsdienst hunner va>'® evenmin als van hun Hugenootschap vaa ter. Alleen Georges Clemenceau had, sPre^sd had, de gewoonte te zeggen: „Ma tante. over een oude tante, die hij als kind SeKe' la nau, ue gewuuuio te neggen. „au-o. Huguonote". Op dezelfde wijze sprak &V zijn grootmoeder van moeders zijde, die Ki-iKol loc" Toto mot Vni rlo PlpmeÜ^8, den bijbel las". Iets wat bij de Clemenc1 wel voor een curiosum moet hebben ge?al ilde* h»»' In den oorlog, zoo vertelt de H. P., sc'11' Clemenceau zijn felle „Homme Iibre". De Fransche regeering droeg een der digste diplomaten de censuur op van blad, in de hoop, dat het hem zou geluk het met den Tijger klaar te spelen. „Maar de Tijger liet de tanden zien. Iu eerstvolgend nummer van zijn blad sc„is hij: „Als de censuur een van mijn artiis verbiedt, zal ik het mijn lezers per post toekomen, en worden de brieven onderscbel' dan zal ik ze zelf bij mijn lezers bezM-^ Maar de censuur trok zich daar niets deed zijn plicht. Toen herdoopte aan en deed zijn meneeau zijn blad in „L'Homme Encha „de Geketende Mensch". inó'. Maar in 1917 werd Clemenceau zelf preWier, „Aan het front zoowel als in het achter'3 pi vestigde hij zijn persoonlijke dictatuur, liet tegenstanders gevangen nemen. De cem Si) ,su«f waartegen hij zelf zoo fel gestreden had, toegepast in een scherper vorm dan ooit voren. Nauwelijks was de „Geketende M®nsC aan het bewind gekomen, of hij snoerde 0 barmhartig allen Franschen den mond.' Aan de Britsche regeering EEN GEBIED MET DRIE MILLIOEN INWONERS LONDEN, 2 December. (V. D.) Naar de day Express" van zijn bijzonderen corresP0 dent te Delhi verneemt, gaat in Indië het rucht, dat sir Hari Singh, de maharadja ya Kasjmir, het voornemen heeft, Kasjmir 33 de Britsche regeering te verkoopen. Het Sjf bied van Kasjmir omvat 80.000 vierkante u1^ len met drie millioen inwoners en behoort t° de vruchtbaarste gebieden van Indië. De maharadja is tegelijkertijd heerscb® van den staat Djammoe op de uitloopers H malaya-gebergte. Kasjmir werd in het Jaa 1846 voor een lagen prijs als erkenning y0° bewezen dienstén aan den maharadja verkoch In officieele kringen worden deze geruc»' ten onwaarschijnlijk geacht. Trekt naar het Zuiden NEW YORK, 2 December. (N. T. A.). De b®* vigo koudegolf is in het Noorden der Uni® afgenomen; daarentegen breidt zij zich in be Zuiden uit tot Mexico toe. Uit de zuidelijk® staten worden wederom verscheiden gevall®3 gemeld, dat personen zijn doorgevroren. AU* deren zijn door verbranding hij open vur®° om het leven gekomen. MIA EBBERS JAN KEIJZER U trecht, BUtstraat 54. Baarn, Laanstiaat 41a. Ontvangdag 15 Dec. 24, —4 uur. De Heer en Mevrouw v. MIERLO—SCHöLVINCK hebben de eer kennis te geven van de geboorte hunner Zoons LOUIS en CONSTANT. Breda. 2 December 1929. Tollensstraat 9. 66S60 7 Geven met vreugde kennis van de geboorte van onzen derden Zoon PETRUS JOHANNES M. ZWETSLOOT A. ZWETSLOOT—Goethals. Nijkerk, 3 December 1929. De Heer en Mevrouw J. GOOSSENS—DE JONG geven met genoegen kennis van de geboorte van hun Zoon EUGENE. Tilburg, 2 December 1929. Tuinstraat 63. 66863 7 - NAAR MAAT - Telef. 13489 Maak uw woning gezellig en intiem, door er onze MEUBELEN GORDIJNEN enz. in te brengen. Artistiek ingericht, behoeft niet duur te zijn. To I en aar is daarvoor uw adr. Fabriek Keomstr. 9-1l-1j BOEZEMètN^ËL 19(3 ROTTERDAM mnm iets mooi en solied 5747S 30 HOOGSTRAAT 32 - SCHIEDAM Ruime keuze afgepaste kachelzeilen, Tochtdekens, Plnchette Gordijnen, diverse Tafelkleeden enz. enz. Concurreerende prijzen. 546S 10 uitmunt door heerlijken smaak en prima kwaliteit, door zeil een proef te nemen. Let op het loodje met Firmanaam a'llll!llllll!li:illllii:illllllll!lllliIHlllll!]|IIl!ll!IIIIIIIIIIIIII!IIIIIIIIII|II|lll|||ll|||||||||||||!|||||l|||||||||||||||iu_ ROTTERDAM. CLAES DE VRI r. SELAAN 28 - TEL. INT,32438 f= H Onderzoek van boekon - Opmaken van rapporten - Opmaken var s balansen - Adviezen voor associatie - Adviezen voor Credietver- leening - Adviezen voor belastingen. Spreekuur dagelijks van 12 uur. 08F* Speciaal voor Belasting-Zaken. TlllllltllIllliIIIIIII!ill{|iilIlllllllllllllli!i:iVIIIIII!IIIIIIIIllllllillllllllllllllllllll!lll|ll|[l|!!lil|ji||||||lll|||||||l! V over de Kerk van St. Antonius Ab| BOEKHANDEL EN RELIGIEUZE ARTIKELEN Heden telefonisch aangesloten onder no. 36769- Rnime sorteering ST. NICOLAAS-CADEAUX Zie de Etalage's. Ie evenaren keuze ST. NICOLAAS EADEAUX vindt U alléén bij fa. A. BERG, Weste Wagenstraat 29, Tel. 7632, (Geen hoekhuis}. Spie gels, Schilderstukken, Schilderijen,- Portretlijsten, Lijsten op maat, Spionspiegels, Etsen, Houtsneden, Platen enz. legen buitengewoon lage prijzen. Ziet de etalage. S!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 8