HET KERSTFEEST IN DE KUNST. VAN DE MOZAÏEKEN VAN PALESTINA TOT REMBRANDT. WANNEER BEGON MEN DE GEBOORTE TE VERTOLKEN DE OUDSTE AFBEELDINGEN. DE VATEN VAN MONZA. LATERE ROMANTISEERING. IN DE MIDDELEEUWEN. Kerstvoorstelling van een der Italiaansche primitieven, Lorenzo Monaco (Vaticaansche pinacotheekDe voorstelling beperkt zich tot het mysterie der geboorte zelfRoven den ingang van de grot het stroodak van een stal. De ampullen vaii Monza zijn in zilver gedreven en dragen in relict verschillende voorstellingen, door de kunstenaars gecopieerd.op de mozaïe ken van de H. Plaatsen. Zij zijn de eerste wer kelijk verhalende voorstellingen, die het Wes ten bereikte. De H. Gregorius bad n.l. die am pullen, welke tot de meest kostbare documen ten der vroege Christelijke Kunst behooren, doen vervaardigen en ze aan Tkeodelinde, de koningin der Lombarden, ten geschenke gege ven. Maria is op die voorstellingen reeds op een troon gezeten in de statige lijning der Oos tersche kunst. Zij heeft het Kindeke op den schoot en zoowel de herders als de AVijzen be vinden zich om den troon, doch ook weer de os en de ezel. De voorstellingen zijn vol blij leven. De herdertjes dartelen als hun schapen, de keningen dragen met vreugde kostbare ge schenken aan. De Oostersche kerk heeft tot op den huidigen dag den ingeslagen weg niet ver laten en de monniken van den Mont Athos vol gen bij het beschilderen van hun kerken nog steeds de traditioneele voorstellingen, die het Westen aanvaardde bij den aanvang van den bloei der Middeleeuwsche kunst. Men weet wat de Middeleeuwsche kunst, die der XI en Xlle vooral aan het Oosten verschul digd is. Zij ving aan in steen te beitelen wat de Oostersche manuscripten in hun verluchtingen haar voorhielden. Reeds op den gevel van de basiliek van Vezelay is de rondboog van het kleine portaal gevuld met de Visitatie, de Ge boorte en de Aanbidding door de herders. Wel dra zal overal waar de romaansche en gotische monumenten verrijzen en de beeldhouwkunst zoowel als de glasraamkunst worden aange wend, om het volk aanschouwelijk iu de heilige geheimen en de geloofswaarheden te onderrich ten, het mysterie van Bethlehem worden ver breid. En niet alleen de miniaturen der manuscrip ten dienden als voorheelden, ook het ivoorsnij- tieven ziet, dan moge het lokale landschap den achtergrond beinvloed hebben, het essentieele der voorstellingen is nog getrouw aan de tradi tie. De os en de ezel behooren tot de voorname personages; Sint Jozef en Maria zijn behandèld met allen pracht en het Kindje draagt het tee- ken van zijn Goddelijken oorsprong en het we reldkoningschap. Maar ook is vastgehouden aan de grot, terwijl meestal voor de moeilijke keuze tusschen grot of stalletje een uitweg is ge kozen, door den ingang van de grot met een stroodak te beschutten. Lorenzo Monaco in de Vaticaansche Pinacotheek, Beato Angelico in het St. Marcusmuseum te Florence, beperken zich nog tot het mysterie der Geboorte. In de Borgiazalen van het Vaticaan zien we de H. Familie door de aanbiddende engelen omringd en het tafereel heeft reeds de praal- lievendheid en den rijkdom in decor en aan kleeding, die weldra de Kerstvoorstellingen tot de liefelijkste tafereelen zal gaan maken door da schilderkunst voortgebracht. Luini heeft in het Louvre te Parijs een kerstvoorstelling, waar in de engelen met het Kindeke komen spelen. En, terwijl de middeleeuwen nog disputen had den gekend over het dogmatisch toelaatbare, geeft de kunstenaar thans reeds aan zijn sen timent in den meest poetischen vorm uiting. Fabiano, Filippo Lippi, Sodoma, Corregia om ringen het steeds weelderiger wordend tafereel met de lieflijkste pastorales en houden ook niet meer aan de traditioneele voorstelling der her ders vast, doch hun „herders" zijn de lieden van het eigen volk, in de gestalten van het eigen ras, in de kleeding van den eigen tijd. De Vaticaan sche Pinacotheek is rijk aan dergelijke stuk ken. Dat van Lorenzo di Niccolo, of van Gio vanni di Paolo onder de primitieven zijn nog eenvoudig vergeleken bij de Ghirlandaio's, die werkelijk van het mysterie een waar tooneel van omvangrijke ensceneering hebben gemaakt, waarin zij alle gebeurtenissen uit den Kerst cyclus zoeken te groepeeren. Kerstvoorstelling van Ilondthorst Gall ria Uffizi), voor wien het spel van licht en schaduw belangrijker was dan het opivekken van devotie. nog al de geestdrift van een godvruchtig tijd perk, maar bij Sodoma en Corregio verdwijn# reeds de innerlijke overweging en charme ea gratie vervangen het wijkend geloof. Maar Pe- rugin schildert weer voor de Chartreuse vaa Parma het van de vlam van het groote ge loof getuigend meesterwerk, dat Umbrië heeft verlaten voor de National Gallery te Monden, Ook Credl, de lieflijke Florentljn heeft alls teederheid van zijn ziel gelegd in de aanbid- ding der herders. De weelde en uitvoerigheid van het tafereel van Chirlandaïo hebben de vreemde meesters zeer getroffen. Vooral die uit het Noorden be gonnen zeer uiteenloopende voorstellingen te geven. Het is voldoende om Van der Goes' Aan« bidding; die zoo zeer verwant is aan die vaa Ghlrlandaio, .te vergelijken met die van Van der AVerff, Hondthorst, of met de Spaanscha meesters als Greco en Murillo om te zien, welke enorme veranderingen plaats grijpen. Zij gaan zelfs tot de opoffering van os en ezel, ster en kribbe en hun herders zijn of zeer romantisch, of vervangen door ietwat rustieke personages uit het volk van hun tijd. De AHaamsche primitieven legden nog in hun Madonna en engelen, hij aiJe familiariteit van den tijdgeest, een streven naar juistheid, een treffende kuischheld, een sereen gevoel. Dat belette intusschen niet een forsche kunst, zoo als wel blijkt uit de van der Goes voor het ziekenhuis van Santa Maria Nuova te Flo rence, of de Riberia uit het Louvre. Bij de vlucht der renaissance wordt de piëteit vol komen opgeofferd aan het picturale en worden de voorstellingen arm aan die innigheid welke de Kerstvoorstellingen tot een gebed maakten. Het mysterie verdwijnt, de familiale lieflijk!, heid van het gegeven overweegt. Als voorheel den: de Jan Steen van het museum van Alx, de Hondthorst van het museum Uffizi te Flo rence. En onder den Invloed van het Noorden maakt ondanks zijn lieflijkheid Murillo het niet heter. Plet spel van licht en schaduw is hun belangrijker dan de opwekking der devo tie. Welk een weg afgelegd, van de mozaïeken van Palestina en de reliefs van de ampullen van Monza tot Rembrandt bijv., die in het Noorden na de Italiaansche praallievendheid, weer tracht het hart te ontroeren inplaats van het oog te verblinden, of een joviaal-teeder tafereel te geven! En welke onafzienbare rij van kunstenaars, die zidh in het heerlijk mys terie hebben ingeleefd, om met de grootste verscheidenheid van verbeelding met het Ho sanna der Engelen in te stemmen! E. K. 1) Kruis en kribben, welk een terrein voor een redenaar. 2) Een engel kondigt in den nacht den herders, die hij wekte, 't Wonder van een God, die in eeni kribbe werd geboren. Een zeer belangrijk element zou nog in de volle middeleeuwen het Kersttafereel verleven digen. Dat was de invloed van de mysteriespe len, waarin de kunstenaars een model vonden voor hun afbeeldingen en waarmee ook een be langrijke vulgarisatie der Gewijde Geschiedenis gepaard ging. Maar bovendien oefende de hu- luaniseering der denkbeelden een volkomen her vormenden invloed. AA'anneer men bijvoorbeeld do Kerstvoorstellingen der It&llaanscji* prlml* Kerstvoorstelling aan Jan Steen toegeschreven in het museum te 4Lt. Het mysterie verdwiFU, de fesm&hle tusJlsjUkéd van fret gegeven oocnceegt. DER VAM HEM. In de groote eeuwen der kunst, toen de beel dde kunstenaars hun inspiratie zochten in Jkt den mensch tot eeuwig heil strekt, was Kerstfeest, de herdenking van het wonder Vln Bethlehem, het eerste van den cyclus van *IJftien feesten, waarin de Kerk het leven en 'derven en de verheerlijking van den Heiland de maatschappij voorhield. AVelk een su- 'leme grootheid hebben de klassieke meesters jtarin gevonden. Het was alsof zij allen ge geven waren door wat een Racine deed uit- f°epen: Quel champ pour l'orateur, que la chrèclie I la crolx. 1). De eerste feestencyclus omvatte: de geboorte II den stal, de aankondiging aan de herders, de 'anbidding der wijzen, de moord op de onnoozele J'nderen en de vlucht naar Egypte. De ge horte en het bezoek der herders worden al 85oedig niet meer gescheiden. Zij correspon deren daarvoor te nauw met het officie van dn Kerstdag, de middernachtmis en de dage raadsmis. En in het verlangen heel het ICerst- dtmder te omvatten lieten de kunstenaars voor- N in de middeleeuwen, wijzen en herdertjes ge- WfctAJdig bij het kribje neerknielen. In den cyclus van het Kerkelijk jaar zijn bei- gescheiden en is ook de Kerstcyclus niet chronologisch samengesteld. Daarom willen wij ook hetgeen de kunstenaars als de wijzen voor stellen voor „Driekoningen" bewaren en voor dit Kerstfeest alleen ons bepalen tot het won der, dat Delille deed juichen: Un ange, dans la nuit, aux pasteurs qu'il éveille, D'un Dleu né dans la crèche annonce la merveille. 2). Wanneer is men begonnen de blijde gebeurte nis van Bethlehem in de kunst te vertolken? Ontegenzeglijk zoo spoedig de Kerk haar roeping van leering ging vervullen. In de cata comben dus reeds, maar van de teekening waar mee de jonge Christenkerk het heerlijk geheim zocht in te prenten, zijn slechts enkele sporen te vinden. Antieke schilderingen, die de ge boorte van Christus weergeven zijn niet be kend. De oudste afbeeldingen vindt men, en dan nog slechts uiterst zeldzaam op de sareophagen, op gegraveerde steenen en in bas-reliefs versierde voorwerpen. Uit den aard van de zaak waren die eerste voorstellingen zeer primitief. Doch al aanstonds geschiedde het weergeven zeer vrij. A^erschillende Kerkvaders hadden geschre ven dat de geboorte van den Godmensch had plaats gehad in een natuurlijke grot maar de kunstenaars lieten hun gevoel spreken en meen den dat de Heiland geboren moest zijn in een arme hut door zwakke menschenhanden ge maakt. Zij hielden echter vast wat de renaissance geheel zou loslaten aan het Kindeke in wind selen en zoo zien we reeds op een paar bekende sareophagen, die het wonder der geboorte weer geven, een Kindje in windselen in een wieg van vlechtwerk iu den vorm van een korfje, en voor een tugurium geplaatst Dit laatste heeft het stalletje in de Kerstvoorstelling gevoerd, dat zich door de verdere geschiedenis der kunst heeft weten te handhaven. De verschillende mysteries werden al vroeg gecombineerd en zoo vinden we op de sareopha gen, op vaatwerk, op camees, al aanstonds de herdertjes en de wijzen te zamen. Ook de voor stellingen der personages liepen al dadelijk uit een. Wat het Kindeke betreft ligt het wel in windselen, doch het houdt soms bet hoofd bui ten het kribje, hetwelk opzettelijk te klein is. Men heeft dat willen verklaren met Lucas IX. 58, („De Zoon des Menschen heeft niets om Ziju hoofd neer te leggen") wat echter voor een te gezochten uitleg kan worden gehouden. Maria en Jozef zijlij °P die vroegste afbeel dingen niet altijd 'aanwezig maar typisch ge noeg, de os en de ezel steeds en ook de ster die boven het hoofd van het Kindeke is aangebracht en den vorm heeft van een staartkomeet. Zoo. bevindt op de beroemde sarcophaag van St. Ambrosius te Milaan het Kindje in windselen zich alleen, met os, ezel en ster. Op een zerkenfragment te Rome vindt men het Kindje met Jozef en Maria, een palmboom en een halve-maan. En op een camee van de zes de eeuw is de voorstelling een waar tafereel geworden en ziet men Jozef gezeten, met het pallium bedekt, en Maria op een rustbank en ingewikkeld als een vrouw na haar bevrijding. Op de sareophagen had men den H. Jozef al aangetroffen met een lelietwijg in de ecne hand met de andere naar het Kindeke wijzend, dan weer gezeten het hoofd steunend op een hand. Eu Maria, op een afstand van het Kribje, op een rots gezeten tusschen twee palmboomen die als een beschuttend en boog elkanders krui nen samenhouden. Op een door Bolsarius afgebeelde saeophaag zien wij het Kindeke weer alleen, met os, ezel en de ster, zoodat men kan 'zeggen, dat op de antieke voorstellingen de beide uitver koren dieren en de ster contant aanwezig zijn en dat het Kindeke in windselen is gehuld en voor of ouder een tugurium is geplaatst. AVat de II. Moedermaagd, den A'oedstervader, de her ders en de wijzen betreft, néémt de kunst al aanstonds alle vrijheid. De herdertjes komen zelden voor op de voor stellingen der eerste Christen eeuwen. In het Rome der Catacomben zijn slechts een tweetal voorbeelden daarvan bekend en ook op de be graafplaats van Pricillis is een sarcophaag ge vonden met drie herdertjes, waarvan de een staande een schaap over de schouders draagt, de tweede geknield ligt met een schaap in de amen, do derde overeind staat op een herders staf steunend, terwijl in de nabijheid een vier tal schapen op de glooiing loopen. Ook te Arles in Frankrijk is een sarcophaag gevonden met een pastorale, n.l. twee herdertjes, die zich met schapen bij hot kribje ophouden. IN SYRIË EN BYZANTIUM DE EERSTE KUNST VOORSTELLINGEN. De kerstvoorstelling van Luini in het Louvre te Parijs, waarop de engelen met het Kindeke komen spelen en de kunstenaar zijn sentiment in den meest poetischen vorm uitdrukt. werk. Een van de meest curieuse ivoren is dat van het museum van South Kensington (Lon den) uit de Xle eeuw, dat ons tegelijkertijd dp verschijning van den Engel toont, die aan de herders van Bethlehem de geboorte van den Messias komt verkondigen en de aanbidding door de herders in de grot zelf. Dezelfde voor stelling vinden we terug bij Giotto in de fresco's van de benedenkerk te Assisië. AVat het Oosten had gebracht en het Westen had gebeeldhouwd op de bas-reliefs van de Santa Casa van Lorette, of de sarcophaag uit de Ve eeuw van het Museum van Lateranen, wat de Xlle en XlIIe eeuw hadden aangebracht op den preekstoel van de doopkapel van Pisa (Nicolaas Pisano) of de deuren der doopkapel van Florence (GlUberti), wat de romaansche kunst in Frankrijk had doen groeien en over geheel het Westen verbreid, dat alles was de rijkste leering voor de schilderkunst, die bij bet naderen van de renaissance de Kerstmys teries zou gaan weergeven in zoo rijke ver scheidenheid en met zulke nieuwe elementen, dat voortaan de Kerstvoorstelling geheel naar de vrije verbeelding van den kunstenaar zou worden gegeven en het traditioneele element een bijna verborgen kern zou blijven. Maa.r de vlucht, die de picturale uitdrukking neemt, is niet altijd een wiekslag door diepe devotie gedragen. Fabiano met precieusen toets, schildert nog beminnelijke tafereelen die ech ter pantomimes zijn, waarin een diepe gods vrucht zich doet aanvoelen. Lippl heeft ook Het is echter voor de hand liggend, dat de Kerstvoorstellingen, iu hoofdzaak gelijk blij vend, in bijkomstigheden uiteenloopende tafe reelen gingen vertoonen hl de ven-schillende gebieden, waar de Christelijke kunst ging op bloeien. Het is niet te Rome, waar men de ont wikkeling van het Kerstmysterie In de kunst in die eerste eeuwen moet zoeken. Men mag op goede gronden aannemen, dat in Syrië en Byzantium, waar de illustreerkunst en de kunst der mozaïeken zooveel vroeger een booger vlucht nam, de Kerstvoorstelling ook rijker in uitbeelding werd. Een groote gebeurtenis, die door de gansche Kerk als een wonder werd be schouwd en den diepsten indruk maakte op de geheele Christenmaatschappij, zou aan de ont wikkeling der kunst een geweldigen stoot geven. Die gebeurtenis was de Kruisvinding en de ontdekking van het Heilig graf en de grot van Bethlehem in 326. Volgens het getuigenis van Eusebius liet St. Helena boven de grot van Bethlehem een kerk bouwen, evenals op verschillende andere hei lige plaatsen. Die kerken werden door de kunstenaars van Syrië en Byzantium met mozaïeken versierd, waarvan de voorstellingen de heilige mysteries, die zich er hadden afge speeld, in herinnering moesten brengen. Het bezoek aan de heilige plaatsen zou er toe mede werken de Kersttafereelen te helpen versprei den. Bovendien leende de handschrift verluchting zich zeer tot een vrijer spel van de verbeelding en dus tot bet bevorderen van de gevarieerd heid in de voorstellingen. De kerk van Bethle hem vertoonde als mozaiek de „aanbidding der wijzen, die te Nazarethdroeg de „Aankondi ging aan Maria" en „het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth". Boven den Ingang dor grot, die als het ware de crypte vormde van de kerk van Bethlehem, was de „Geboorte" aan gebracht. erstvoorstelling van Murillo (V aticaanj- welke de enorme verandering demon teert, die zich in de voorspellingtiwijse vooral na Ghtrlandaio ging afteékenen. Die Oostersche voorstellingen zijn naar Rome gekomen door de beroemde vaten van Monza. en kerstvoorstelling van Domenico Ghirlandaio (Florence), waarop het mysterie der geboorte reeds tot een tooneel van omvangrijke ensceneering is gemaakt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1929 | | pagina 5