INSCHRIJVINGS LIJST R.K. NED. BOEREN ËN TUINDERS ITALIAANSCHE OPERA WOENSDAG 8 JANUARI 1930 TWEEDE BLAD. PAGINA 2. Het Gregoriaansch HET KOMT ER SLECHTS OP AAN, VOL TE HOUDEN TEGEN DE PORNOGRAFIE TWEE PSYCHOPATHEN ONTVLUCHT VOOR HET NEDERLANDSCH COLLEGE TE ROM F ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN INDIE ONTWIKKELINGSDAGEN TE ROERMOND Samenwerking tusschen stad en land voor behoud van het Geloof Dezer dagen wonden te Roermond in de groote zaal van het Land bouwhuis de Ontwik- lcelingsdagen van den Katholieken Nederland se hen Boeren- en Tuindersbond gehouden. Gistermorgen werd door den Zeereerw. Rec tor Kok een H. Mis opgedragen in de Kathedrale Kerk van Roermond, om Gods zegen af te bid den over deze Ontwikkelingsdagen. Een groot aantal boeren bonders woonde deze H. Mis bij. Des middags om kwart over twee werd de eerste vergaderirg gehouden. De voorzitter van de commissie voor de ont wikkelingsdagen opende de bijeenkomst. Openingswoord Rector J. P. J. Kok De deelnemers der Ontwikkelingsdagen. uit gaande van den Katholieken Nederlandschen Boeren- en Tuindersbond, worden welkom ge- lieeten met dan Christelijken groet in de stad van Sint Christophoor, de zetelplaats van den bloelenden Limburgschen Land- en Tuinbouw- bond met zijn eminenten 70-jarigen voorzitter, den heer Verheggen. Met onderbreking van één jaar, aldus spreker, beginnen de Ontwikkelings dagen voor de derde maal. Geenszins misken nend of onderschattend de ontwikkeling van volwassenen in gewestelijke organisaties, meent spr,, dat de Ontwikkelingsdagen van den Katho lieken Nederlandschen Boeren- en Tuinders bond de voorkeur verdienen, alleen al om het feit, dat de deelnemers beter kijk krijgen op de werking van de groote organisatie, waarvan toch uiteindelijk hot heil moet verwacht wor den, alsook omdat men in aanraking komt en voorlichting krijgt van de bekwaamste mannen uit het land: inzichten zullen daardoor ver ruimd worden, de te nemen maatregelen doel treffender zijn! Na Gods besten zegen over 't werk te heb ben toegewenscht, verklaart spr. de Ontwikke lingsdagen voor geopend. Inleiding J. J. C. Ament De heer J J. C. Ament, Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en Directeur van den Limburgschen Land- en Tuin bouwbond, J. C. AMENT spreekt over „Coöperatie". De Coöperatie Is, zegt spreker, van groote economische en sociale beteekenis voor den land- en tuinbouw. Wil men door coöperatie nuttig effect en een zoo groot mogelijk rende ment ten deze verwachtten, dan dient zij zoo goed mogelijk toegepast te worden. In hoofzaak dient gelet te worden op de vol gende punten: a. de leiding of het beheer, b, de controle, de reserveering en afschrijving, e. de aansprakelijkheid der leden, d. de propa ganda voor het coöperatief beginsel. De leiding of het beheer moet berusten bij het bestuur. Wordt de beheersfunctie geheel of gedeeltelijk verlegd naar ambtenaren, die sta- tuair geen verantwoordelijkheid mogen dragen, dan kan zulks leiden tot denaturatie en in sommige gevallen zelfs tot debacle's cooals door voorbeelden uit de praktijk is aan te toonen. In- en uitwendige controle kan nooit te ver doorgevoerd worden. Men mag hierbij geen openbaarheid schuwen. De coöperatie moet vooral voor de leden een glazen huis zijn. Ach terhoudendheid en vrees voor controle kan het vertrouwen in de onderlinge samenwerking ten sterkste schokken. Vooral voor coöperatieve bedrijven, waaraan risico's verbonden zijn, is een ruime reserve van het grootste gewicht. Voor die bedrijnen Is eveneens geboden een rationeels afschrijving ten aanzien van gebouwen en inventaris, die het «.„gendom der vereeniging zijn. De a sprakelijkheid der leden moet op een gezonde basis geregeld zijn. De leden moeten zich niet op te gemakkelijke wijze aan die aan sprakelijkheid kunnen onttrekken. Tevens dient voorkomen te worden, dat een meerderheid aan een minderheid verhoogd® aansprakelijkheid oplegt f or statutenwijziging, zonder dat daar omtrent bij d« oprichting is voorzien. Wil men het coöperatieve beginsel in zijn zuiverste vormen doorvoeren en uitbreiden, dan is hiervoor noodig eene intensieve pro paganda vooral bij de jongeren, en is het noo dig, dat bij het landbouwonderwijs op scholen en cursussen meerdere uren uitgetrokken wor den, ten einde de toekomstige boeren en tuin ders parate kennis bij te brengen omtrent op zet' en doelbewuste doorvoering van het ver- eenigingsleven. Inleiding Pater H. v- Ruth S.J, De zeereerw. pater H. van Ruth S.J., pas toor te Amsterdam spreekt over „De samen werking tusschen stad en land in het werk tot behoud van het geloof." Droeve ondervinding, zegt spreker, heeft be wezen, dat tot behoud van het geloof van hen, die van het land naar de stad verhuizen, sa menwerking tusschen stad en land dringend noodzakelijk is. Om deze noodzakelijke samen werking tot stand te brengeA schijnt het mij aldus spr. noodig, dat er zoowel op het land als in de steden comité's of vereenigingen be. staan, die zich met de meeste zorg voor de verhuizers belasten. Deze comité's of vereeni gingen op het land hebben tot taak zich zoo tijdig mogelijk ln verbinding te stellen met allen, die van plan zijn naar de steden te ver huizen om voorlichting en hulp te bieden. Zij moeten overtuigd zijn, dat liet verhuizen van het land naar de groote steden vooral van liet Noorden, onder godsdienstig en zedelijk op zicht gewoonlijk beslist te ontraden en in onze tijden vooral onder stoffelijk opzicht lang niet altijd en dan nog slechts onder bepaalde voor. waarden te billijken is. Vandaar, dat zij het slechts zelden kunnen aanmoedigen en het alleen kunnen goedkeuren als er werkelijk ern stige redenen voor bestaan. De noodzakelijke voorwaarden, die vóór de verhuizing moeten vervuld worden, zijn vooral deze: 1. De verhuizer moet vóór zijn vertrek „vast werk" hebben en er moet ernstig geinformeerd zijn of dit werk geen te groote gevaren voor bem meebrengt. Heeft hij geen zekere brood winning dan moet hij ten minste de noodige middelen bezitten om eenige maanden behoor lijk te kunnen leven. 2. Hij moet, zoo mogelijk voor hij voor goed verhuist, een geschikte woning of een goed kosthuis hebben gevonden. 3. Er moet kennis worden gegeven van zijn aankomst aan den pastoor der parochie, waar in hij zich /aat vestigen, en aan de vereeni ging, die zich in zijn nieuwe woonplaats met de zorg voor de nieuwaangekomenen belast. Deze moet vervolgens ln verbinding staan met het bevolkingsbureau van de gemeente om op gave te ontvangen van alle nieuw aangekome- nen met hun adressen; daardoor zijn zij in staat voor allen, die zulks noodig hebben, te zorgen. Verder moet die vereeniging bekend zijn met de woningtoestanden, weten welke woningen te huur staan, een lijst aanleggen van geschik te kosthuizen, zoo mogelijk weten waar ge schikt werk te vinden is, de nleuw-aangeko- menen dikwijls bezoeken, hen inlichten, hen binnenleiden in R. K. Bonden en zuiver gods dienstige vereenigingen en op de hoogte zijn van alle middelen, welke in die gemeente be staan om bij voorkomende gevallen hulp te verleenen. De verhuisde moet zich ook zelf persoonlijk zoo goed mogelijk bij de daarvoor bestemde vereeniging aanmelden. Uit den aard der zaak is hier het eerst gedacht aan meer of min behoeftige verhuizers, die het meest hulp noodig hebben. Er moet echter ook worden ge zorgd voor het zielenheil van beter gesitueer den. Dezen moeten worden Ingeleid in voor hen passende R. K. kringen en vereenigingen. Het behoud van het geloof is een werk voor het heil der zielen. Vereenigingen, die dit op de eerste plaats beoogen, schijnen dus vooral aangewezen om de zorg voor dit werk op-zich te riemen. Onder deze is een goed ingerichte vereeniging van het Apostolaat des Gebeds door het voorgeschreven huisbezoek zeer ge schikt om dit werk te verrichten. Na de inleidingen van den heer J. J. C. Ament en van pater H. van Ruth S. J. behan delde gisteren de zeereerw. heer ir. J. H. H. Bemelmans, landbouwkundig ingenieur en di recteur van de R. K. Landbouwwinterschool te Roermond, de grondverbetering in hét algemeen en de watereconomie ln 't bijzonder. Spr. gaf enkele beschouwingen over het zoo zuinig mo gelijk beheer van het water in den grond, vooral met 't oog op de grondbewerking. De meest gewenschte waterstand, de onder linge verhouding tusschen de verschillende toe standen en hun beteekenis voor de plant werden nader door spr. belicht. Na de behandeling van dit onderwerp werd door do toehoorders en de sprekers van gedach ten gewisseld. DE METHODE-WARD Het belang voor den volkszang In de dicht bezette aula van bet St. Ignatius- college te Amsterdam werd Maandagavond een explioatie en een demonstratie gegeven van de zangmethode ontworpen door mrs. Justine Ward. Aan de demonstratie ging een causerie voor af, waarin de Zeereerw. Rector Vullinghs ver telde, wat mrs. Ward er toe had gedreven, haar methode te ontwerpen. Toen in November 1903 Paus Pius X zijn Motu proprio over de kerkmuziek de wereld in stuurde, waren er al dadelijk velen, die de in dit pauselijk schrijven vervatte desiderata zoo volledig mogelijk trachtten uit te voeren. Doch van een der gewichtigste wenschen des Pausen, n.l. om den zang bij de openbare eere diensten door bet volk te doen uitvoeren, werd, na een reeks proefnemingen hier en daar, ten slotte geconcludeerd, dat, boewei wenschelijk, de mogelijkheid om overal volkszang in te voe ren, zeer gering was. Velen zaten bij de pakken neer, maar anderen bielden vol. In Amerika meende mrs. Justine Ward de oorzaken ge vonden te hebben in het totaal gebrek aan muzikale ontwikkeling bij alle lagen van het volk, als gevolg van het meer dan gebrekkig onderwijs in den zang. Het lag dus voor de hand, dat er een andere weg diende ingeslagen voor het zangonderwijs. Met dr. Shields uit Washington begon mrs. Ward de proefneming met een enkele schoolklasse uit New-York. Nadat zij eenlgen tijd had gewerkt, gaf zij met deze klasse een demonstratie op een New Yorkscb congres. Hier vond haar methode groet succes en van vele zijden werd zij aangezocht haar methode in het licht te' geven. Zoo zagen achtereenvolgens het licht haar handboeken: „Music, first year", „Music second year" en „Music thlrth year", alle bestemd voor den leeraar, bovendien had bet derde deel een oefenboek voor de leerlingen. Deze drie bevat ten de zangmethode, het vierde deel behandelt bet onderwijs in den Gregoriaanschen zang. Dit deel zal, naar spr. meedeelde, binnenkori verschijnen in Hollandsche vertaling bij de fa. Desclëe te Doornik. De resultaten, die mrs. Ward bij haar bezoek aan de verschillende scholen, waar haar hand- ■'"boeken werden gebruikt, boorde, waren niet te best. Alleen ontdekte zij, dat de leeraren die persoonlijk haar cursus hadden gevolgd, het verwachte resultaat bereikten. Daarop garen zij en de door haar gediplomeerde leeraren een reeks van cursussen, waarna de resultaten op de scholen beter werden. Ook ln Holland, zegt spr., had de heer Len- narts aanvankelijk weinig succes, doch nadat hij met dezen een cursus in New-York had gevolgd, slaagden zij veel heter dan daarvóór. Mrs. Ward deed meer; zij reisde naar Wight, waar de Benedictijnen van Solesmes toen wa ren, en vond Dom André Mocquereau bereid in het inmiddels door haar opgerichte Instituut te New-York eenige zomercursussen te geven. Se- dert Dom Mocquereau om zijn hoogen leeftijd de reis niet meer kan ondernemen, worden deze cursussen gegeven dor Abt Dom Feretti den directeur van de Pauselijke muziekschool. Deze was onmiddellijk vol bewondering voor het werken van mrs. Ward, en hij gaf als zijn meening te kennen, dat op deze manier de hartewensch van Paus Pius X in vervulling kon gaan. Ook met Paus Pius XI sprak hij er over en na de enthousiaste mededeelingen die hij den Paus over zijn bevindingen in Amerika deed, (het is niet te sterk, als wij zeggen: naar aanleiding hiervan!) gaf deze Paus in Dec. 1928 een Apostolische Constitu tie, betreffende den kerkzang, waarin ditmaal geen desiderata, doch bevelen geformuleerd waren. Bij de opleiding der priesters moest van meet af aan de zang der kerk worden beoefend. In alle kerken moesten jongenskoren worden opgericht en geoefend. Het volk moest de voor volkszang geëigende stukken der litur gie zingen gaan. En als noodzakelijk middel daartoe diende er d a g e 1 ij k s onderwijs ge geven te worden in den zang. De methode-Ward Is gebaseerd op de door alle paedagogen erkende waarheid, dat muziek een fundamenteel onderdeel van ds opvoeding dient te zijn; maar bovendien, dat voor het Katholieke volk goed zangonderwijs een litur gische noodzakelijkheid is, die geleerd moet worden. De methode tracht te bereiken', dat de kinderen goed leeren zingen, en dat zij dit zelfstandig leeren doen, en ei3cht hier voor, dat iederen dag een zangles wordt ge geven van twintig minuten. In deze zangles ls veel afwisseling. Begonnen wordt met stem oefeningen op de vocalise: nu (noe). De tref- oefeningen, waarvan de kinderen alleen dê secunde-intervsl te hooren krijgen en de overige zelf moeten vinden, worden in cijferschrift gegeven, maar tegelijkertijd wordt ook balk schrift onderwezen. Het rhythmegsvoel wordt opgewekt door lichaamsoefeningen. De muzl- TE NIJMEGEN HAD BIJ GELEGENHEID der inwijding van den nieuwen „Carmel" de eerste dar bijeenkomsten plaats, waarop de mys tiek der middeleeuwen behandeld wordt. Eenige deelnemers van deze bijeenkomst zien wij hier met elkaar in gesprek, n.l. Prof. Dr. Titus Brandsma, Dr. Cyprianus Verbeek, Pater Stracke S.J, kale smaak wordt ontwikkeld door uitsluitend liederen van beter gehalte te leeren zingen. Het slot van de les wordt besteed aan de al- gemeene muzikale ontwikkeling der leerlingen door dezezelf te laten componeeren, d.w.z. hun gedachten op muzikale wijze uit te drukken naar aanleiding van een gegeven on derwerp. (motief). Hierna had de demonstratie plaats, door een klas kinderen uit Varik (bij Tiel) onder lei ding van den heer Bernards. Deze kinderen volgen sedert een half jaar de methode-Ward. Na eenige vocalises op „nu" zongen de kinde ren psalmodleerend het „Onze Vader" en het „Wees gegroet". Dan volgden eenige trefoefe- nlngen, waaronder eene, die door een der aan wezigen was opgegeven en derhalve prima- vista gezongen werd. Dan werden, eerst door den leeraar, dan door een der kinderen tref- oefeningen op de vingers gegeven: het aan tal opgestoken vingers geeft het cijfer van den toontrap aan die moet worden gezongen. De gehoorproef, bestaande uit het voorspelen en nazingen van een kort motiefje slaagde al even zeer vooral wat betreft de zuiverheid, als alle voorafgaande oefeningen. Dan zongen de kin deren een eenvoudtg liedje en een Hollandsch „Regina ooeli". Tot slot werden enkele motie ven van vier of, vijf maten opgeschreven, die door vier kinderen werden uitgewerkt tot een vier-regelige melodie. Deze uitwerking, en bo venal onmiddellijke verbetering van 'n onwille keurige fout door een der jongens bewees de buitengewone waarde voor de muzikale ontwik keling der kinderen van deze methode. Ook deze „composities" werden direct zuiver ge troffen en in vocalise gezongen door de kinde ren, die hiermee een luiden bijval ontlokten aan de vergadering. Meer dan een gansche reeks handboeken of enthousiaste brochures, bewees dit zingen van een handvol dorpskinderen, waaronder géén selectie was toegepastdat de methode-Ward het zangonderwijs een goede toekomst belooft, en dat op deze wijze zeker heel het volk de eenvoudige Gregoriaansche zangen kan gaan zingen. Het komt er slechts op aan vol te houden. Hierna besprak pastoor Hoosemans in het kort de mogelijkheid van een tweeden cursus; de eerste was reeds geheel voltallig doordat de Eerw. Zusters-onderwijzeresseu in grooten getale waren toegetreden. Inlichtingen omtrent toetreding verstrekt pasoor Hoosemans, Ro zenkranskerk, Jac. Obreehtstraat, Amsterdam. De politie treedt op De politie te Leiden heeft proces verbaal opgemaakt tegen twee winkeliers, wegens het in hun uitstalling ten toon stellen van lectuur met zinnenprikkelende omslagen. HET HUWELIJK VAN DEN KROONPRINS VAN ITALIë EN PRINSES MARIE JOSé. Ter gelegenheid van het heden voltrokken huwelijk tusschen den kroonprins van Italië en Prinses Marie José van België, zullen de Italiaansche en Belgische delegaties ter Haag- sche conferentie en de gezantschappen dier landen te 's-Gravenhage, zich aan een diner vereenigen hedenavond in Restaurant Royal. Uit het asyl te Leiden Gisteravond te vijf uur zijn uit het Rijks- psychopathen-asyl te Leiden twee verpleegden ontvlucht, namelijk de 24-jarige S. J. M., afkom stig uit Losser en de 25-jarige F. G. uit Duiven- dreebt. De politie te Leiden heeft uitgebreide maat regelen genomen ten einde de vluchtelingen op te sporen. Aan hun ontvluchting ls direct door middel der radio publiciteit gegeven. AUTO VERDUISTERD Dader aangehouden Zekere H. uit Zeist, die eenige maanden ge leden van een garagehouder aldaar een zoo goed als nieuwen auto huurde en dezen te Hoorn verkocht, waar de wagen in beslag werd genomen, is gisteren te Soest in de val ge- loopen. H. heeft al den tijd, dat hij gezocht werd, in het buitenland doorgebracht, waar hij zich opnieuw aan oplichting schuldig maakte. In Soest werd hij door Zeister politieagenten herkend en gearresteerd. GEVOLGEN VAN ONVOORZICHTIGHEID. Hu wilde eens vlug zijn Een verhuizer te Amsterdam beging de onvoorzichtigheid zich aan een touw van de tweede naar de eerste étage van een perceel aan den Singel te laten afzakken. Het touw brak, met het gevolg, dat de man op straat terecht kwam. Met ernstige inwendige kneuzin gen is het slachtoffer per auto van den G.G. en G.D. naar het Binnengasthuis vervoerd. >,Dc gouden keten, die Rcme en Nederland bindt, zal door het Nederlandsch priester-college te Rome in glans en hechtheid nog toenemen' Paus Pius XI in Zijn toespraak tot de Nat. Nederl. Bedevaart. Giften worden aan ons kantoor te Rotterdam en aan onze Bijkantoren te Amsterdam, Den Haag. Dordrecht, Schiedam, Gouda en Pretoria- laan Rotterdam,, tegen kwitantie gaarne in ontvangst genomen, alsmede per giro onder no. 11735 Rotterdam. Vorig bedrag ƒ32075.78 N N„ Amsterdam 5000. P. N. L. S., Eindhoven 100.— Kinderen H. v. H., Roveristein2.50 P. H. de G., Hoorddorp 1. N N., H„ Haarlem 10.— N N„ Nijmegen 2.50 J. M., Noordwijk, tot spoedig her stel van een zieke 2.50 P. H. V., Heerlen 2.50 J. P. W. F., Den Haag 3.— N. N. en N. N., Beemster, tot zegen van het College 5.— V., te Gouda 1.50 N. N., Apeldoorn 25.— L. D., Alkmaar 2.50 Philo, Adri, Cristje, Bergen op Zoom 5— H. W. Z„ Den Haag, ter eere van St. Joseph uit dankbaarheid voor een verkregen gunst2.50 A. N. te D. 2,50 Wed. B., Amsterdam, om door de voorspraak van de H. Theresia verhooring te verkrijgen 6. Schaalcollecte Parochiekerk te Eg- mond aan den Hoef25— Totaal ƒ37.273.78 Een 5-jarig ventje aan de bekomen verwondingen overleden DJEMBER, 7 Januari. (ANETA). De hew H. J. Steenhoven inspecteur van de Bataafsche Petroleum Maatschappij, is met zijn auto ge slipt Zijn 5-jarig zoontje kreeg een schedel breuk en een vreeselijke wond aan den arm. De toestand van het kind is zorgwekkend. Een nader telegram meldt, dat de kleine overleden is. KRANKZINNIG VERKLAARD. BATAVIA, 6 Januari. (ANETA). De heer W. A. P. F. die indertijd in het kantoor van den Dienst voor de Volksgezondheid, zijn gewezen echtgenoote vermoordde, en die in observatie genomen was, is thans definitief krankzinnig verklaard. usü 110991 11 ■-* ■V' PRINS UMBERTO MET ZIJN BRUID op weg naar het Quirinaal te Rome FRANCESCA DA RIMINI De eerste uitvoering van de opera van Fran- cesca da Rimini op tekst naar Gabriele d'Annunzio en muziek van Rlccardo Zan- donai, welke uitvoering op 9 Januari aanstaan de in Den Haag zal plaats vinden, en waaraan de directie der Italiaansche Opeva hier allen mogelijken luister zal bijzetten, mede iu ver band met de aanwezigheid hier van de macht hebbers die in conferentie in de hofstad zijn, geeft ons aanleiding tevoren iets mede te deelen omtrent het werk, tekstueel en muzi kaal. Tekst en inhoud Het verhaal uit Dante's Inferno, van Frau- cesca en Paolo, welker ongelukkige schimmen de dichter ln den tweeden hellekring ontmoet, waar zij met millioenen andere lotgenooten worden voortgestuwd en voortgedreven op den stormenden hellewind, klagend en schreiend, heeft reeds vele dichters en componisten ge ïnspireerd. Ook Gabrlelle d'Annunzio. de bekende Iteli- aamsche dlchter-veroveraar-vliegenier-patriot enz., wiens werken voor ons Katholieken In het algemeen verboden waar zijn, beeft zich geïnspireerd aan die episode en er een vijfactig drama bij gedicht, waarin in prachtige, voor ons al zeer moeilijke taal, de genegenheid en de misdaad van Francesca an Paolo w )rdt be schrijven en verhandeld. Nu ware door ons al terstond een veto uit te spreken tot bijwoning van een drama als het onderhavige, ware het niet dat de operatekst aanzienlijk is gemodereerd en gereduceerd tot een kort schema (door Tito Ricordi) waarin de gelieele tragische geschiedenis niet in feilen a-nsueelen gloed doch in het zachter schijnsel van Zandonal's muziek naar voren wordt ge bracht, waarin lange tirades van dichterlijke passie izijn verdwenen, waarin het fait der zondige liefde ten slotte een relief krijgt, waar- ut wij niet meer aanstoot behoeven te nemen Signorina E. Piave, die de titel partij zal zingen. dan aan talrijke dergelijke equivalente drama's en tragedieën die wij zoo vaak op de operaplan ken zien, als Carmen, Cavalleria, om van de mythen van Wagners Ring des Nibelung-n nog te zwijgen. Natuurlijk blijft de opvoering naar ons advies ontraden voor niet-volwasse- nen. In het kort komt de inhoud neer op het vol gende: Guido MInore dl Polenta woont met zijn beide dochters Francesca en Samaritaan en zijn zoon Ostasio in zijn palels te Ravenna en ls bevriend met Malatesta da Vetucchlo uit Rimini. Het plan bestaat Francesca uit te huwelijken aan den oudsten zoon van Mala testa, Giovanni lo Sclancato, hetgeen betee- kent dat deze Johannes Kreupel is. Behalve zijn voeteuvel heeft deze pretendent bovendien een allesbehalve beminnelijk karakter, is som ber cn driftig. Francesca leent hem niet eu zou begrijpelijkerwijs weinig animo hebben zich voor het leyen met den kreupelen Johannes te verbinden, ware het niet dat familiebelang en familietrots dit huwelijk toch willen for- ceeren. Wij vernemen zulks uit een gesprek dat haar broeder Ostasio in het eerste bedrijf voert met den advocaat der familie Heer Toldo Berardengo. In dien vroegen tijd ging het nu eenmaal in sommige zaken eenigszins anders dan tegenwoordig. Wanneer het gordijn rijst zien wij de vrou wen van Francesca zich amuseeren met een reizenden speelman die liedjes wil zingen, doch eerst aan de dames vraagt hem een stuk scharlaken te verschaften om zijn gesch-urden mantel te herstellen. Plagend en schertsend zeggen zij hem daartoe hulp toe en wanneer hij begint te zingen van Tristan en de schoone Isolde, klinkt de stem van den ruwen Ostasio en nemen de vrouwen overhaast de vlucht. Ostasio neemt den speelman onder handen en gaat dan met Heer Toldo, Paolo Malatesta bijgenaamd „de schoone" tegemoet, die de hand van Franscesca komt vragen voor zijn broeder. Francesca treedt op in gesprek inet haar zuster Samaritana die zich beklaagt dat Francesca haar gaat verlaten. Paolo loopt over de binnenplaats van het huls en de vrouwen roepen Francesca om den schoonen ridder te zien, denkende dat deze de aanstaande bruide gom is. Francesca en Paolo ontmoeten elkan der aan den voet van de trap, waar Francesca hevig ontroerd zonder spreken hem een roode roos schenkt. De tweede acte der opera voert ons op het terras van den toren van het kasteel der Malatesti waar alles in vol oorlogsgeweld is in den strijd van de Welven en Ghibellljnen. Francesca verschijnt op het terras (zij is than3 gehuwd met heer C;civ.,nnij om haar man te bezoeken, doch deze- !3 er niet en even .ater komt Paolo daar deelnemen aan de krijgsver richtingen. To midden van al het krijgsrumoer spint zich het net der liefdesintrige tusschen Francesca en Paolo, in zeer mooie verzen uitge drukt. Paolo schiet een aanvoerder der Ghibel lljnen neer en wordt door een schampschot geraakt doch niet gewond; zijn bezwijming die Francesca aan liet schrikken brengt, wijl hij galant en handig aan zijn gevoel van liefde voor haar. Inmiddels komt Giovanni uit den slag en vrouwe Francesca laat door haar slavin Smaragdl wijn schenken aan de dorstige krij gers. Malatestino, de jongere broer van Gio vanni en Paolo wordt gewond binnengebracht en na uit zijn bezwijming ontwaakt te zijn, snelt deze weer naar het slagveld. De derde acte voert ons in de kamer van Francesca, welke bezig is met te lezen in het hoek van Galeot en Lanceloet, Francesca die zeer zwaarmoedig is gestemd, zendt haar vrou wen heen en vraagt aan. Smaragdi of de wijn die zij destijds op den toren schonk, betooverd was, daar sindsdien haar gemoed zoozeer ver ontrust is. De vrouwen komen binnen en sieren Francesca met lentebloemen, zingen en dansen ter eere van de lente en haar koningin Fran cesca! Paolo ls van zijn ambt van aanvoerder in Florence teruggekomen om zijn schoonzuster te begroeten; nogmaals betuigt hij haar zijn liefde, nettegenstaande die betuigingen Fran cesca met groote droefheid vervullen. Doch zwak zijnde, ontvlucht zij het gevaar niet en wanneer zij op verzoek van Paolo de lezing van het ridderlijk verhaal voortzet en aan de passage is gekomen waar Galeot de koningin kust, doet ook Paolo aldus en kust Francesca. Het vierde bedrijf begint met een gesprek tusschen Francesca en Maiatastino den loen- sche, die baar mih.r.d vermoedt en met haar angst speelt. Frnr.rcsca wordt geplaagd door liet gekerm van den gevangene Montagna, dat des nachts tot in hear kamer doordringt. Ma latestino zal er baar van verlossen en in som ber dreigende woorden zegt hij dat zij dezen nacht „den diepst en slaap" zal hebben; met fakkel en bijl begeeft hij zich naar den kerker. Gianciotto, Francesca's echtgenoot treedt in volle wapenrusting binnen eu neemt afscheid van zijn vrouw daar hij gaat uittrekken naar I'esaro. Francesca vraagt hoelang hij denkt weg te blijven. Wanneer Malatestino aan de deur stompt vlucht zij heen, daar zij den ver schrikkelijke niet zien wil. Malatestino komt met het bloedig hoofd van Montagna bij zijn broeder en uit tegenover dezen zijn vermoedens inzake Francesca en Paolo Gianciotto dreigt bem te zullen doorstoken wanneer hU liegt en Malatestino antwoordt: komt zelf zien, dezen nacht. Het tweede tafereel voert ons terug naar de kamer van Francesca, waar wij haar sluime rende vinden in gezelschap van haar vrouwen; met schrik wordt zij wakker, geplaagd door benauwende droomgezichten en roept in slui mertoestand Paolo te hulp. Zij zendt haar vrouwen weg na nog een teeder onderhoud met Biancofiore, de jongste harer. De stem van Paolo klinkt die haar naam roept. Zij doet hem open en Paolo en Francesca geven zich over aan liefdesbetuigingen, als plotseling de stem van Gianciotto weerklinkt die dreigend vraagt de deur te openen. Paolo maant Frr.a- cesca tot kalmte aan en wil door c-:> 1 Huik verdwijnen, doch zijn gewaad bli.' i. i eau spijker hangen en de binnenster Gian ciotto ziet hem. Wanneer hij op oeder wil toevliegen om hem te doorste... vangt Francesca den doodelijken stoot op; vol blinde woede doorsteekt dan Gianciotto ook zijn broe der. Beiden vallen in elkanders armen dood neer; zonder geluid te geven. Riccardo Zandonai De componist van deze opera, Riccardo Zan donai, is hier in Nederland vrijwel onbekend. Niettemin moet hij gerekend worden onder de voornaamste operacomponisten van het huidige Italië. Geboren den 28ste Mei 18S3 te Sasso (Trentino).was hij eerst leerling van Gianfer- rarri, ging in 1889 over naar het muziekiyeeum te Pesaro, waar Pietro Mascagni toen directeur was. Vrij spoedig bleek echter dat Zandonai geen leerling was die op alles ja eu amen zeide, zelfs niet aan een meester ais de beroem de Mascagni. Zandonai volgt zijn eigen weg zonder evenwel tot de moderne componisten gerekend te kunnen worden. Tot nu toe ver scheen van hem de cantate „II ritorno di Odis- seo", waarmee hij het conservatorium verliet; de opera's „II grillo del focolare" (de krekel bij den haard), naar een novelle van Dickens, „Conchlta", „Meienis" op een Grieksche mythe gebaseerd, Francesca da Rimini" „La vla della finestra" (de sprong uit het venster), „Giuletta et Romeo"; II cavaliere di Kkebu" naar een boek van Gosta Berling en „Jullaan de Afval lige". Voorts kamermuziek, een Requiem en vaderlandsche liederen, ook enkele orkestrale impresses. Zandonai heeft een zeer vlugge pen als com ponist. Maestro Parenti, de kapelmeester van de Italiaansche Opera hier, kent hem sedert jaren, heeft verscheidende zijner werken ln Italiö reeds gedirigeerd o.a. Francesca te Tries te cn Florence, en La via della finestra en Giuletta e Romeo ln Trieste. R -len te over dus, om onze verwachtingen hoog te spannen voor de aanstaande uitvoe ringen van dit belangrijke oeuvre, waarvan de première zal plaats vinden op 9 Januari aan staande in den Haag, ter gelegenheid tevens van de aanwezigheid van de leden der Haag- sche Conferentie. J. K. M De componist Riccardo Zandonai.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1930 | | pagina 6