OOK VOOR Uü
«Japan
m
H. H. de Klerk Zn
POSTZEGEL
f
Hoogstraat 204-212 - Goudsche Wagenstr.
Binnenweg - Jon kerf ransstraat
f
f
B. J. DE HEER,
f
J. J. EXLER - Hoogstraat 5-30
Onze Kabouters.
Advertentiën
f
f
Nog slechts IO DAGEN kunt U ppofiteeren
van onze bekende grooole
ECHTE JAPANSCHE VAZEN, KOPPEN en SCHOTELS,enz.
geven wij reeds bij kleine bedragen CADEAU.
eplandschelaan (hoek Slaghekslpaat)
f
G. A. DE WINTER
WOENSDAG 5 MAART 1930
TWEEDE BLAD.
AUGUSTINUS-HERDENKING DER
R. K. UNIVERSITEIT
„HET LEVEN VAN ST. AUGUSTINUS"
PAGTNA 5=
DE GODSDIENSTVERVOLGING
IN RUSLAND
VERLOOFD:
VERLOOFD:
GETROUWD:
GEBOREN:
GETROUWD:
GETROUWD:
BERTHA MARIA J0SEPHINA
LAMMERS,
Henri Kirchman.
J0SEPHUS VAN ACKER,
Cornelia van Acker,
Catharina Adriana Maria
van den Broeck,
JOSEPH VAN ACKER,
(iö
Grootst speciaal Tapijt-, Bedden- en BVEeubeEhuis
vestigen wij «fe aandacht op ons NIEUW GEOPEND GROOT MAGAZIJN
GETROUWD:
G. J. SALA
73215
MARTIN THE0D00R FRANS
VAN DER BIESEN,
GETROUWD:
GETROUWD:
GERARDUS PHILIPPUS
J0SEPHUS WILTHAGEN,
GERARDINA PETR0NELLA
AUPING,
KRUISKAOE 4 bij den Coolsingel
ROTTERDAM - TELEF 56095
GERARDINA PETR0NELLA
AUPING,
ADVERTEERT!!!
PLAATST
KABOUTERTJE
Gemeente Schiedam.
2e BRUGWACHTER
Gemeente Schiedam.
HAVENLOODS
UW ADRES voor het behandelen Uwer Wasch is
Stoom-Wasch- en Strliklnr.„£delwelas", Westmotenslraat 16-18, Tel. 68519
Prima zaak in Boter, Kaas en
Fijne Vleeschwaren, te R'dam.
GU
OMDAT UW
CONCURRENT
ADVERTEERT
IN DE
KOEMARKT 4 TELEFOON 68085
Men ziet de Etalages van:
LINOLEUM ook ingelegd en Vloerzeilen
COCOS - TAPIJT - matten en karpetten
KARPETTEN en Loopers in alle soorten
VOILES - mull - all-over - Vitrage
«so s Het nieuwste voor lage prijzen
Kabouter-annonces
Practiscli Goedkoop
Geriefelijk.
TUINHUISJE
ETERNITPLAAT
DIENSTMEISJE
GEVRAAGD
150 BELOONING
CONTANT
EENIGE MEISJES
EENIGE JONGENS
lede van PROF. DR. GERARD brom
Maandagmiddag sprak prof. dr. Gerard Brom
in de kleine aula der Keizer Karei-Universiteit
de derde radio-rede over St. Augustinus uit van
de reeks, die ter herdenking van het eeuwfeest
door deze Universiteit werden georganiseerd.
Nadat in vorige redevoeringen Prof. Franses
de Belijdenissen, Prof. v. d. Grfnten Augus
tinus' Staatsleer behandeld hadden, vatte Prof.
Brom in zijn rede de vele kanten van Augus
tinus' genie samen in een scherp-ontledende
beschouwing van de krachten, waardoor dit
felle en hartstochtelijke leven bewogen werd.
Tot aan bijgeloovigheid toe, begon spr.!
hechten onze tijdgenooten bij de beoordeeling
van een karakter aan den invloed van afkomst
en omgeving.
Augustinus' persoonlijkheid echter blijkt zóó
\er boven zijn tijd en zijn land verneven te
staan, dat de werkingen, die hij onderging vol
slagen wegvallen bij de werking, die hij zelf
door zijn oorspronkelijkheid uitoefent. Een an
der licht is het geweest dan de ZuideAon, dat
de geest van deze kerkvader deed stralen over
de heele wereld.
Het waren de kuischheid en de fierheid van
2 Romeinsche martelaressen, de jonge matrone
Perpetua en hare slavin Felicitas, kuischheid
en fierheid, ais geestelijke erfenis op Augusti
nus moeder, do H. Monica overgegaan. Opvoe
ding gaat boven afstamming, de geest is ster
ker dan het bloed. Augustinus erkende dit zelf,
toen hij zic\ tweemaal door Monica gebaard
noemde, éénmaal voor de wereld, éénmaal voor
den hemel.
In het leven van deze hartstochtelijken Afri
kaan vormt zijn moeder de hoofdpersoon. Hij
heeft méér vrouwen liefgehad, maar deze ééne
wint het van allen. Z ij heeft hem gered door
baar voortdurende offers, zij heeft hem eigen
lijk aan ons geopenbaard. Augustinus is een
moeders-kind. De wonderkracht van haar ge
loof heeft het geweld van zijn instinct over
wonnen.
Alleen al het feit, dat Augustinus' vader een
heiden, zijn moeder een Christin was, bracht
voor hem een berg van moeilijkheden mee. Aan
zóóveel zonden was de toekomstige leeraar van
de genade overgeleverd, dat de hemel op zijn
ziel werkelijk een triomf kon vieren.
Als ons moderne geslacht zich in Augusti
nus aard terugkent, vindt het deze verwant-
sóhap vooral in het gecompliceerde en samen
gestelde karakter van den man, die slingerde
tusschen een oude en een nieuwe wereld, tus-
schen een Oostersche en een Westersche be
schaving.
Maar modern 13 hij ook en vooral in de
doordringende scherpte, waarmee hij zich zelf
ontleedt: wat wij in zijn levensbeschrijving
bewonderen, is: de psychologie van een diepe
ziel door een fijnen geest gepeild. Augustinus
oehandelt zichzelf zonder zelfbehagen en zon
der medelijden, hij vernedert zich, en verlaagt
zich niet. Van hartstocht tot geestdrift, van
geestdrift tot wilskracht gaat zijn stijging
naar den hemel, omhoog.
Zijn aanvankelijke studie was de welspre
kendheid.
Na lezing van Cicero's „Hortensius" werd hij
met liefde voor de wijsheid vervuld en ging
zich op filosofie toeleggen. Achtereenvolgens
beginnen nu drie groote figuren hem aan te
trekken: Plato, Paulus. Christus.
Zijn leven is in den allerhoogsten en allerdlep-
sten zin van het woord een liefdesgeschiedenis.
Jong, noemt hij zich verliefd op de liefde, altijd
zal de Hefde iets goddelijks blijven houden voor
hem, die diep beseft: dat God liefde is. Al de
ervaringen van zijn leven zal Augustinus ten
slotte samenvatten in de getuigenis, dat er
een liefde voor zich zelf bestaat, die gaat tot
aan de versmading van God, een liefde voor
God tot aan de versmading van zich zelf. De
botsing tusschen deze twee liefdes veroorzaakt
zijn heftigen strijd en dit dramatisch aspect in
zijn persoonlijk zieleleven schijnt de verklaring
te leveren voor het feit, dat deze dichter zoo
absoluut kan zijn in de geweldige tegenstellin
gen, waaruit hij eens zijn leer zal ophouwen.
Wij zouden huiveren om tot het heiligdom
van zijn innerlijk door te dringen, had hij zijn
hart niet zelf voor ons geopenbaard.
Wie van de zelfbeschouwing enkel een carica-
tuur kennen: een troebel zelfbehagen aan hun
beeld in den spiegel, zij zullen in zijn „Belij
denissen" het doorzichtige van een helderen
hemel vinden. „Caritas" en „Claritas" vormen
voor Augustinus een geliefd rijm. Zijn Confi
teor klinkt in een glorie uit, hij verdiept zich
in de gave van den H. Geest. Wat pp het eer
ste gezicht misschien frase lijkt, te mooi ge
zegd om waarachtig gevoeld te zijn, is in den
grond zóó zielsecht, dat> het in een enkelen zin
soms een heel leven weerspiegelt. Zou men de
drie laatste boeken van de „Belijdenissen"
willen overslaan omdat er niets zichtbaars
meer gebeurt, dan ware men even kinderach
tig, als hij, die Dante's Divina Comedia wil
beperken tot de aanschouwelijke hel-tooneelen.
Augustiniw' besluit na zijn Belijdenissen is
geen uitbundig „Amen" alleen, want, verlost
uit den chaos, moet de schrijver de harmonie
in Gods volledige schepping bezingen.
Vroeg vas hij verdoold geraakt in het
Manicheïsme. Nadat het heidendom de wereld
vergood had, ging de ketterij diezelfde wereld
voor duiveisch aanzien. Door die valsche ver
geestelijking werd Augustinus begoocheld. „De
Manicheeërs, zal hij later verklaren, namen
liever aan, dat God het kwaad leed dan dat
de mensch het kwaad dééd."
De Manicheeërs hadden zijn schuldbesef on
dermijnd en hem een zoo vernietigende twijfel
zucht bijgebracht, dat hij aan alle waarheid
ging twijfelen. Zélf sloot hij alle bronnen af,
die zijn dorstige ziel konden laven.
Maar wat aan dezen wijze verborgen bleef,
werd aan de eenvoudige Monica geopenbaard.
Haar liefde voor haar zoon werd slechts over
troffen door haar liefde tot God. Om Christus
wil deed zij alles, wat mogelijk was, en zelfs
alles wat onmogelijk leek terwille van haar
kind. Vijftien lange jaren was zij zwoegend
voor Augustinus' heil in de weer; nooit een
oogenblik bang voor de uiteindelijke nederlaag,
legde zij nimmer de wapens neer, maar wacht
te geduldig de Voorzienigheid af. Zelf zegt
Augustinus, dat het kind van haar geest haar
veel erger en dieper pijn kostte dan het kind
van haar vleesch.
De gevoelige Augustinus werd eerst Augus
tus, toen hij de hemelsche kracht verkreeg, die
zijn moeder hem zoo heroïsch vertoonde.
Haar voorbeeld van trouw aan een ontrouw
man redde hem uit het concubinaat en bracht
hem tot het oelibaat. Met schokken volgden
de gebeurtenissen elkaar op: het werd voor
hem een levenskwestie, waarhij zijn ziel en zal-
ligheid op het spel stonden. Met zijn dénken,
werd meteen zijn doen anders: hij kan zijn God
onmogelijk kénnen zonder Hem te beminnen.
Hoezeer deze zelfstandige denker een man
van vleesch en bloed was, zien wij duidelijk
aan de personen, die invloed oefenen op zijn
leven. Augustinus is voor ons niet te schei
den van Amhrosius. Eerbied voor de vrijheid
bepaalde hunne verhouding.
Amhrosius prikkelde zijn stillen bewonderaar
niet met redetwisten: hij liet hem geen kans
tot een wedijver in welsprekendheid, die de
genadestroom zou afleiden. De bisschop van
Milaan trof Augustinus met preeken, die naar
den schijn langs hem heengingen, maar die
hem in werkelijkheid door hun evangelisch
gehalte en klassieken topn diep in 't hart trof
fen. Amhrosius' lessen deden hem zich de
wijsheid bewust worden die Moqica hem had
voorgehouden. Gelukkige Augustinus, tusschen
zoo'n geestelijke moeder en zóó'n geestelijken
vader.
„Druppel voor druppel", schrijft hij jaren
later, „smolt Uwe waarheid, God, mijn hart
binnen, dan gloeide mijn gevoel van vroom
heid en stroomden mijn tranen en goed was 't
me daarbij".
Hij is nu 33 jaar, midden in zijn leven. Nu
begint het concentreeren van zijn krachten en
uit den tragisch-verscheurden mensch groeit
het type van een volgroeide, harmonische per
soonlijkheid.
Onze zielszieke tijd heeft zijn vaderlijke ziels
zorg nog steeds noodig. En al spreekt de vorm,
waarin hij zich bedient, ons niet altijd meer
te worden. Als de toevoer bij Gibraltar en de
aan, al lijkt zijn getallensymboliek soms ge
zocht, zijn woordspelingen gekunsteld, hij
blijft toch, ondanks alle voorbehoud, immer
de meester, die ook de meest-verfijnden van
Gods woord doordringt.
Het geheim van zijn werkiug is zijn-liefde;
niet voor niets is een vlammend hart zijn zin
nebeeld. Deze liefde richt zich na den dood
van Monica, steeds meer gezuiverd en gehei
ligd, op de Kerk, welks beeld hem steeds door
zijn moeder was voorgehouden. Zijn liefde
voor de Moederkerk is «<le getransporteerde
liefde voor zijn moeder: deze geestesgewelde-
naar werd, wat iedereen worden moet, die het
Godsrijk wil binnengaan: een kind. Hij wordt
de Kerkvader, omdat liij een kind blijft van
de Moederkerk, de Hemelsche Moeder.
Het mooie boek van Papini toont ons Augus
tinus in zijn actualiteit en het is er sterk door.
Maar is er iets actueeler, iets moderner dan
de beweging tot éénheid der Kerken, waarvan
hij de patroon lieeten mag? Daarom is het
eenigszins vreemd, dat Papini het werk van
Batiffol niet noemt: „Le catholicisme de St.
Augustus", waarin Augustinus' levensliefde
voor de ééne, heilige, volledige Moederkerk ge-
teekend wordt.
Het geloof in die eenheid is de liefde, die
hem veilig door zijn zorgen droeg. De ideale
figuur van Augustinus was niet het product
van een model-periode der geschiedenis, inte
gendeel. Helden worden in zóóverre gedeter
mineerd door hun omgeving, dat de ellende
van hun geslacht pas hun volle energie op
wekt: de ergernissen helpen een heilige vor
men, zooals een schipbreuk de redders
maakt.
Geeft hij ons in zijn Belijdenissen de waar
heid, doorleefd in één enkele ziel, zijn „Civitas
Dei" toont die waarheid verwezenlijkt in de
geheele wereld. Beide werken zijn gebouwd op
het geloof in een Voorzienigheid.
De menschheid moet zich niet blindstaren
op den val van het Romeinsche Rijk, want het
Godsrijk, 't geestelijke, wezenlijke Rome blijft.
De ware wijsgeer is nu bij Augustinus de
minnaar Gods, de professor is cönfessor ge
worden.
In Augustinus is wel eens teveel systéém
verondersteld, te weinig hart en ziel. Op het
hoogtepunt echter van zijn leven schreef hij
zijn openbare zelf-kritiek in de „Herroepin
gen".
Al schrijft men de Renaissance de leer van
het individualisme toe, in Augustinus' persoon
werd eeuwen vroeger de levende individuali
teit geopenbaard. Zijn persoonlijkheid vormt
een triomf op de moderne zelfverheerlijking.
De Goddelijke Meester, zoo eindigde spreker
zijne rede, liet Augustinus begrijpen ,dat hij
zich zelf verliezen moest om zich zelf te vin
den. Terwijl Augustinus ons het voorbeeld van
een zuivere menschelijkheid geeft, vormt hij
meteen het begrip van de waarachtige mensch
heid door alle volken tot één familie, alle
staten tot één Godsstad te verbinden in de
liefde.
NED. VEREEN. HET LEGIOEN VAN EER
Gisteren werd te 's-Cravenhage de jaarver
gadering gehouden van de Nederlandsche ver-
eeniging het Legioen van Eer. De Fransche
gezant, de heer Kamraerer woonde de verga
dering bij en werd door den voorzitter, den
vice-voorzitter, den vice-admiraal J. J. Ram-
bonnet, als eerelid welkom geheeten.
De penningmeester bracht verslag uit over
het afgeloopen jaar, waaruit bleek dat het aan
tal leden niet is achteruitgegaan en dit jaar
een bedrag van frs. 60.00 naar Parijs is overge
maakt kunnen worden, waarvoor hartelijk dank
is betuigd.
Na de gebruikelijke plichtplegingen werd de
vergadering gesloten.
Een rede van mgr. d'Herbigny
Mgr. d'Herbigny, de leider van het pauselijk
Oostersch instituut en de bekende specialist
voor Russische kwesties, hield dezer dagen een
voordracht over de tegenwoordigs bolschewisti-
sche kerkvervolging. Op grond van de nieuwste
Russische publicaties en courantenberichten,
schilderde mgr. d'Herbigny den strijd d.er bol-
schewisten tegen den godsdienst in bet alge
meen, tegen de godsdienstige jeugdopvoeding en
tegen Z. II. den Paus in het bizonder. Evenals!,
Zijne Heiligheid maakte mgr. d'Herbigny geenl
enkele toespeling op de politiek.
De holschewistische kerkvervolging richt
zich naar het kerkelijk jaar. Zoo duurde van
begin November van het vorig jaar tot midden
Februari de „Kerstcampagne", die liaar hoogte
punt bereikte op 24 en 25 December en 7 en 8
Januari, de dagen het gregoriaansche en
orthodoxe kerstfeest.
Als eerstvolgende datum van een nieuwen
strijd is 19 Maart vastgesteld, waarop, zooals -
bekend is, de H. Vader een algemeenen biddag
over geheel de wereld heeft uitgeschreven en
waarop de bolschewisten hun antwoord op hel;
pauselijk schrijven zullen geven.
In verband met dit document zijn de plan, ;.-j
nen van de Paaschcampagne eenigszins gewij
zigd. Ongetwijfeld echter zullen ook op dezen,
datum allerlei buitensporigheden plaats vinden.
Het doel der bolschewisten is échter niet mar
telaren te maken. Men stelt veel meer alles in
het werk, om afvalligen te maken en deze te
gebruiken als propagandisten van het atheïsme.
Vandaar de breed opgezette pogingen, om, r
den godsdienst belachelijk te maken, de in-
tensieve antigodsdienstige propaganda onder
het lagere volk, de jeugd en zelfs geestelijkheid.
Spreker meent echter, dat ondanks alles het
gewensclit resultaat niet bereikt is. Kort ge
leden meldde het telegraafagentschap Tass, dat
men er na 12 jaar eerst in geslaagd is, van
de 50.000 kerken in Rusland er 3500 te sluiten.
Deze cijfers zijn weliswaar onnauwkeurig, want
er waren weleer in Rusland wel meer dan
50.000 kerken, maar wel acht Bpreker deza
cijfers een bewijs, dat de satanische opzet voor
alsnog mislukt is en een bevestiging van het
heldhaftig martelaarschap der Russische chris
tenen.
t.IDY SCHOEMAKER
en
KAREL LINSKENS
Tandarts.
Deventer, Zwoischeweg 21.
Nijmegen. Wilhelminasingel 7.
Deventer, 1 Maart 1930.
73182 8
CI.E WITKAM
C. H. J. VAN MOORSEL
Goes, Kloetingscheweg.
Scheveningen, Helmstraat 3.
73226 5
FRANS SCHULTE
ELLA STRACKE.
De Heer en Mevrouw
F. SCHULTE—STRACKE
betuigen, mede namens wederzijd
sche familie, hunnen harte! Ijk:n
dank voor de velo blijken van i>e
langstelling bij hun huwelijk enctr-
vonden.,
Hatlingen a. R., 4 Maart 193J.
"3172 32
JOZEPIIINA MARIA WILHELMINA
Dochter van
S. OVERDIJK en
W. G. OVERDIJKEngelen
Hilversum, 2 Maart.
Loosdrechtscheweg 11.
Eenigste kennisgeving.
73221 8
De Heer en Mevrouw
P. v. MIERLO—GEULJANS
geven met genoegen kennis van de
geboorte hunner Dochter, die bij het
H. Doopsel de namen ontving van
OLIVIERA MARIA CARLA.
Breda, 3 Maart. Prinsenkade 3.
73251 7
De Heer en Mevrouw
L. VERTEGAAL—WOUDENBERG
berichten met blijdschap de ge
boorte van hun Zoontje
HANS.
Sassenheim, 4 Maart 1930.
Hoofdstraat 252. 73246 7
TOON MEULEMAN
Adm. Ambt. B. B.
en
LENY CREYGHTON
De Heer en Mevrouw
MEULEMAN—CREYGHTON
bedanken bij deze voor de vele ge-
lukwenschen bij hun huwelijk ont
vangen.
Oegstgeest. 4 Maart 1930.
Zij roepen tevens allen Vrienden en
Bekenden een hartelijk vaarwel en
tot weerziens toe bij hun vertrek
naar Ned. Oost-Indië.
Aan boord m.s. „Sibajak".
73155 18
J. C. A. PIELOOR
en
LOUK BRAND.
Batavia. 3 Maart 1930.
De Heer en Mevrouw
PIELOOR—BRAND
en wederzijdsche familie bedanken
voor de belangstelling bij hun hu
welijk ondervonden.
Theeonderneming „Tjikadjang" bij
Garoet Ned. Oost-Indië.
73246 13
Heden overleed, voorzien van de
H.H. Sacramenten, na een gedul
dig gedragen lijden, in den leef
tijd van 62 jaren, Mevrouw
Echtgenoote van wijlen den Heer
Namens de Familie
MARTIN VAN DER HULST
Exec. Test.
Amsterdam, 3 Maart 1930.
Keizersgracht 458.
De Uitvaartdiensten zullen ge
houden worden in de kerk van
de H. Catharina op Donderdag
6 Maart 1930 ten 7%, 8%, 9 en
914 uur, waarvan ten 9 ure. de
plechtige Requiem-Mis. Daarna
de begrafenis te circa 11 uur op
het R. K. Kerkhof De Liefde.
Geen rouwbeklag.
Tot onze diepe droefheid over
leed heden, na een kort maar
smartelijk lijden, tijdig voorzien
van de H.H. Sacramenten der
Stervenden, onze innig geliefde
Echtgenoot cn Vader, de WelEd.
Heer
Echtgenoot van Mevrouw
eerder Weduwnaar van Mevr.
in den ouderdom van 69 jaren.
Roosendaal, 3 Maart 1930.
Wed. C. VAN ACKER—
Van Acker
O vesand
ANTOINETTA J. M. DE WAAL-
Van Acker
ALOYS D. DE WAAL.
De plechtige Uitvaart, waarna
begrafenis, zal plaats hebben op
Donderdag 6 Maart, te 10 uur
v.m. in de Parochiekerk van den
II. Antonius
Met leedwezen geven wij kennis
van het overlijden van onzen
hooggeachten oudsten Directeur,
den WelEdelen Heer
in den ouderdom van ruim 69
jaar.
Zijne nagedachtenis zal bij ons
in eere blijven.
Directie, Commissarissen en
Personeel der N.V. Expeditie-
Inderneming v.h. J. v. Acker.
Roosendaal (N.-B.) 3 Maart 1930
Arts
en
JEANNE NIJDAM.
De Heer en Mevrouw
SALA—NIJDAM
betuigen, mede namens de familie,
gaarne dank voor de zeer vele har
telijke blijken van belangstelling bij
hun huwelijk ondervonden.
Den Haag, 4 Maart 1930.
Heden overleed, voorzien van de
H.H. Sacramenten der Sterven
den, onze innig geliefde Echt
genoot en Zwager, de Weledel
geboren Heer
in den ouderdom van 58 jaar.
Zwolle, 4 Maart 1930.
M. J. A. VAN DER BIESEN—
Hens
E. W. C. M. HENS.
Geen bezoek.
73195 19
J. VAN GINKEL
en
C. VERBOEKET.
Amsterdam,
4 Maart 1930.
Den Haag,
De Heer en Mevrouw
VAN GINKEL—VERBOEKET
.zeggen, mede namens wederzijdsche
familie, dank voor de betoonde be
langstelling. 73136 13
JAN WIEMERS
en
TRUUS VAN MEURS,
die beiden hartelijk dank zeggen
voor de ondervonden sympathie.
W Buytewechstraat 184a, H'dam.
:<3299 7
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, voorzien van de H.H.
Sacramenten der Stervenden,
onze innig geliefde Broeder, Be
huwdbroeder en Oom, de Wel
Ed. Heer
in den ouderdom van 53 jaar.
Uit aller naam
S WILTHAGEN.
's-Gravenhage. 2 Maart 1930.
Korte Poten 15.
Verzoeke van rouwbaklag
verschoond te blijven.
Geen bloemen.
De H.H. Uitvaartdienst an rul'tn
worden gehouden in de Faio-
chiekerk van den H.H. Aeit-jzuus
Lodewijk (Boschkan!,), p
Donderdag a s. De stille IIH.
Missen zijn ten 7.30. 8, 310 uur
en ten 10 uur de plechtige H.
Mis van Requiem, waa.na de
begrafenis van uit de kerk mi ar
de R. K. Begraafplaats St. Bar
bara (Binckhorstlaan).
Tol mijn diepe droefheid over
leed heden zacht en kalm, voor
zien van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, mijn innig ge
liefde Echtgenoote
in den ouderdom van 58 jaar
S. B DAMES.
Tilburg, 3 Maart 1930
Geen bezoek. Geen bloemen.
De plechtige Uitvaart en begra
fenis zullen plaats hebben Don
derdag 6 Maart a.s. des voormid
dags te 9uur in de Parochie
kerk 't Heike.
73162 34
verzameling tegen hoogen prijs te
koop gevraagd
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, voorzien van de H.H.
Sacramenten der Stervenden,
onze innig geliefde Zuster, Be
huwdzuster en Tante
Echtgenoote van den Heer
S. B. Dames,
in den ouderdom van 58 jaar.
Groningen:
DOROTHEA AUPING
REBECCA AUPING
Leeuwarden:
P. DAMES en Kinderen
J. FRANSEN—Dames
W. FRANSEN en Kinderen
Oisterwijk:
A. DAMES.
WILT GE TOT
WELVAART
GERAKEN?
REGELMATIG
EEN Hl)
73216 26
Voor de talrijke en hartelijke be
wijzen van belangstelling welke ik
op 3 Maart J.I. mocht ontvangen van
leden, personeel, oud-person., vrien
den en kennissen, betuig ik mijn
oprechten dank.
S. C. BOK,
Bibliothecaresse Gem.
Openbare leeszaal.
Schiedam, 5 Maart 1930.
Opgeroepen worden sollicitanten
naar de betrekking van
op een aanvangsloon van 28 per
week. Aanstelling geschiedt voor-
loopig op proeftijd. Leeftijd niet bo
ven 35 jaar. Stukken in te zenden
vóór 12 Maar a.s. bij de Arbeids
beurs. Persoonlijke bezoeken alleen
na ultnoodiging. 6421S 12
Sollicitanten worden opgeroepen
naar de betrekking van
Jaarwedde 20002300, met een
premie van 1 voor elke loodsrels
(gegarandeerd minimum 400 per
jaar). Aanstelling geschiedt voorloo-
pig op proeftijd. Leeftijd niet boven
35 jaar. Stukken ln te zenden aan
den Burgemeester vóór 18 Maart a.s.
Persoonlijke bezoeken alleen na uit-
noodiging. 6422S 14
653S 10
Ter overname aangeboden.
Levert een zeer goed bestaan op.
Brieven onder no. 73326 aan het
bureau van De Maasbode. R'dam.
15. Witte tuinbank 13. Emaille
bad 22.50. Tuinstoelen 1. T. van
't Hoen, Schie 62, Schiedam. 1944SC
Zindelijk en goedkoop is een
op de aanrecht. Makkerstraat 8, tel.
68435. 1937SG
tot 3 uur. (Klein gezin). Vrüüdags
den geheelen dag. Aleidastraat 131b,
tot 3 uur. (Klein gezin). Vrijdags
1947SC
die net gehuwd persoon, 26 jaar, aan
vaste betrekking kan helpen, onver
schillig wat, ook genegen borg te
storten. Op 't oogenblik een zaak
drijvend. Geheimhouding verzekerd.
Brieven no. 1946, Bureau Nieuwe
Schledamsche Courant, Koemarkt 4,
Schiedam.
Kapsulefabriek „Holland". Er kunn.
nog
en
geplaatst worden. Loon 7.per
week en hooger. Aanmelden dage
lijks, kantoor, Schie SSb, Schiedam.
194530