Nog 80.000 werkzoekenden ingescherven
Tegen de godsdienstvervolging in Rusland
SINT JOZEFSDAG Wijziging der woningwet
TWEEDE BLAD.
PAGINA
DE UITVOERING VAN DE
INDISCHE DEFENSIE-
VOORSTELLEN
DOOR DE ERVARING GELEERD
Intercommunale Autobusdiensien
EEN UITSPRAAK VAN DEN
HOOGEN HAND
m mm Wmm t m
«I (4 1
S -
ER IS OVERPRODUCTIE EN TE WEINIG VRAAG
ONTSLAGEN BIJ DE BATAAFSCHE UIT ARMOEDE GEHANDELD
DOOR EEN REVOLVERSCHOT
GEWOND
NU DE SEXUEELE DECADENTIE HAAR HOOGTEPUNT NADERT
IN DE BREDASCHE KATHEDRAAL
De bruidegom der allerheiligste Maagd wordt
in de Mis van heden geprezen als de recht
vaardige, de heilige. In het evangelie wordt o.a.
van hem gezegd: „Daar Jozef, haar man, een
rechtvaardige was, en haar niet te schande
wilde maken, besloot hij in stilte van haar te
scheiden". Men kan de verklaring van S. Ber-
nardus aannemen, die zegt, dat Jozef het ge
heim van Maria's moederschap kende en zich
onwaardig achtte met haar samen te wonen.
Een engel stelde den heiligen afstammeling
van David gerust met het Godswoord: „Noli
timere". Vrees nietJozef had kunnen begrij
pen, dat zijn heengaan Maria juist wel in op
spraak zou gebracht hebben, maar wij kunnen
beseffen, dat de heilige man in die dagpn de
situatie nog niet geheel doorschouwde en niet
goed wist, wat hem te doen stond. Op zulke
cogenblikken zendt God zijn engelen. Misschien
heeft Jozef, die rechtvaardig was, wel om Gods
licht gebeden. Het is zeer waarschijnlijk. Zou
den wij ook niet om verlichting van ons ver
stand bidden alvorens een besluit te nemen
God heeft zijn engelen aangaande ons bevolen,
zegt de psalmist. Vertrouwen wij dan niet te
veel op het kleine lichtje, dat in ons is. Laten
we niet eigenwijs zijn, maar verstandig bid
den, oordeelen en handelen, zooals Jozef. Dit
is een bemerking van Haymo van Halberstadt
in een preek op het feest der Onnoozele Kin
deren: „Jozef wist de verschijning van den
engel verstandig te beoordeelen. Daarin gelijkt
hij op Jozef, Jacobs zoon, die in een droom zag,
dat hij boven zijn broeders zou verheven wor
den en ten gevolge zijner wijze droomverklaring
tot vorst en heer van Egypte werd verheven".
S. Bernardus heeft de vergelijking tusschen
deze beide heilige mannen verder uitgewerkt
en zijn beschouwing werd opgenomen in de
kerkelijke getijden. De Z. Albertus de Groote,
luister en glorie der orde van S. Domlnicus,
ziet in Jozef van Egypte een voorafbeelding
van den Voedstervader des Heeren. In zijn
trouwe dienstbaarheid, zijn uitstekende zuiver
heid, zijn beoordeelen der droomen, in zijn
verstandig zorgen, zijn verheffing tot hooge
ambten gelijkt de eene Jozef den andere. Het
is dan ook niet te verwonderen, dat onze hei
lige Jozef een eeretitel des anderen overnam,
namelijk dien van Patriarch of Aartsvader.
Sind3 het einde der vijftiende eeuw wordt
Sint Jozef aldus genoemd.
Niet alleen is Sint Jozef de Patroon,
de Beschermer der H. Kerk, maar hij werd tij
dens zijn leven door God bestemd om het God
delijk Kind aan de vervolging van Herodes
te onttrekken. Zal hij door zijn voorbede dit
dan niet verkrijgen, dat het communisme op-
houde de Kerk, Christus' mystiek lichaam, te
vervolgen Hij is de Patroon ook der arbei
ders, daar bij zelf gewerkt heeft om voor
Jesua en Maria het noodige levensonderhoud
te verdienen. Hij bemint de rechtvaardigheid en
haat de ongerechtigheid; daarom zal hij hel
pen, dat de arbeider zijn gerechte loon ont-
vange en zooveel, dat het dezen niet zwaar
valle Gods geboden alle en altijd te onderhou
den. Hiertoe is volgens S. Thomas een zekeren
welstand noodzakelijk en deze berust op eenig
s
ST. JOZEF VAX DE SMAKT (bij Venray)
in de oudste St. Josephkapel in Nederland.
bezit. Hij, die eenmaal bad: „Heer, geef mij
armoede noch rijkdom", beeft wel den juisten
toon gevonden, welke beantwoordt aan het
door God gegeven gebed; „Geef ons heden ons
dagelijksch brood". Wat de onderkoning van
Egypte, de aartsvader van het Oud Verbond,
voor zijn volk deed, zal Sint Jozef voor ons
doen; zorgen voor ons dagelijksch brood, d.w.z.
voor alles wat wij naar ziel of lichaam noodig
hebben.
Moge Sint Jozef bijzonder waken over onze
vervolgde broeders en zusters ln Rusland, op
dat zij den goeden strijd ten einde strijden, het
geloof bewaren en hun levensloop voleindend
komen tot Hem, voor wiens rechtbank wij allen
eens zullen staan, onzen Heer Jesus Christus.
Dr. L.
Afdeelingsverslag nopens de AanvuIIings-
begrooting
BATAVIA, 15 Maart (ANETA). In het afdee-
lingsverslag, nopens de aanvullingsbegrooting
ter uitvoering van de defensie-voorstellen ach
ten vele leden het uit een oogpunt van prak
tische politiek gewenscht de defensie-grondsla
gen vast te stellen.
Gevraagd wordt, wanneer het wetsontwerp
inzake de kostenverdeeling tusschen Nederland
en Ned.-Indië kan worden tegemoet gezien.
Verscheidene leden bepleiten de invoering
van inlandsche militie, waartegen vele andere
ernstig bezwaar hebben. Gevraagd wordt of de
andere oliehavens (Boenjoe, Pangkalan Bran-
dan, Sabang, etc.) niet evenzeer bescherming
behoeven ais Tarakan en Balikpapan. Verschil
lende leden zijn tegen de bestemming van
dienstplichtigen voor de artillerie, welk moei
lijk wapen, in verband met den korten duur
van den militie-dienst ongeschikt wordt geacht
voor militieplichtigen, terwijl de onttrekking
van een deel der militie aan de infanterie be
denkelijk wordt geacht.
Aanvulling op het punt van uitbreidings-
en streekplannen
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot wijziging van de woningwet. Ter
toelichting zegt de regeering o.m.:
De ervaring heeft getoond, dat wijziging van
de Woningwet op enkele belangrijke punten
noodzakelijk is. Daarnaast zijn enkele aan
vullingen noodig of wenschelijk. De belang
rijkste punten, ten aanzien waarvan wijziging
en aanvulling van de wet noodig moet worden
geacht, zijn: 1. rooilijn; 2. bouwverbod; 3.
uitbreidingsplan; 4. schadevergoeding; 5.
streekplannen.
1. Rooilijn is een nergens beschreven, over
oud rechtsbegrip. De onbestemdheid van het
begrip leidt bij herhaling tot moeilijkheden en
klachten over onbillijkheden. Het ontwerp
brengt nu een definitie van voor- en achter
gevelrooilijnen.
2. Het bouwverbod was aanvankelijk een
middel, waardoor de gemeenteraad een uit
breidingsplan of een stratenplan kon bescher
men, hetgeen zijn beteeken is verloren heeft,
o.a. door art. 5 der Woningwet, zooals dat in
1921 is geworden. Bovendien kan de raad door
het vaststellen van rooilijnen beletten, dat
grond bebouwd wordt. Daarom wordt voorge
steld het bouwverbod uit de wet te sonrappen.
3. De bestaande regeling omtrent het uit
breidingsplan biedt ia verschillend opzicht
moeilijkheden, waaruit het wetsontwerp den
volgenden uitweg biedt:
Ilet plan van uitbreiding zal aangeven de
bestemming voor de naaste toekomst van de,
daarin begrepen, gronden. Het zal dus zijn een
bestemmingsplan, dat wel kan, maar niet steeds
behoeft te geven detail leering van wegen en
afmetingen. In beginsel zal evenwel, voor zoo
ver het plan betreft, uitbreiding voor de eerst
volgende jaren, de bestemming In onderdeelen
aangegeven moeten worden, tenzij de raad
deugdelijke redenen heeft om ook binnen die
grenzen nog niet te detailleeren, maar zich te
bepalen tot bestemming in hoofdzaak. De op-
eenhooping van werk van kaarten, plannen,
toetsen van belangen en onderzoeken van
schade op één tijdstip wordt dan ontgaan.
4. De moeilijkheden, die zich voordoen bij
de waardebepaling iD verband met onteigening
dienen te worden opge:ost door een wijziging
van de ohteigeningswet. Deze niet-eenvoudige
aangelegenheid is in overweging.
Een voorloopige regeling is echter voorgesteld
door wijziging van artikel 92 der Onteigenings
wet (art. XIX van het wetsontwerp).
5. Ten aanzien van de streekplannen stem
men de artikelen 32 ae, opgenomen in art.
XXV van het wetsontwerp overeen met het
advies van de Staatscommissie Inzake de
streekplannen. Uitgegaan is van de gedachte,
dat de vaststelling van een streekplan niet van
boven af aan de gemeenten moet worden op
gelegd, maar dat het initiatief moet zijn aan
de gemeenten in onderlinge samenwerking.
Daarom houdt art. 32a in, dat de raden van
twee of meer gemeenten gemeenschappelijk
een plan van uitbreiding kunnen vaststellen,
waarbij met belangen van de streek wordt re
kening gehouden. De gemeenten zullen moeten
vaststellen wat onder „streek" moet worden
verstaan.
In art. 32b is evenwel voorzien in bet geval,
dat één of meer gemeenten de vaststelling var,
een plan wenschelijk achten en gemeenten, die
geacht moeten worden tot de „streek'' te be-
hooren, medewerking weigeren. In dat geval
moeten Gedep. Staten kunnen ingrijpen, behou
dens recht van beroep op de Koningin voor
de gemeenten, die bij het plan betrokken zijn.
Dat met een regeling naar dezen opzet het
laatste woord met betrekking tot de streek
plannen zou zijn gesproken, wordt allerminst
beweerd. De ontwikkeling moet evenwel een
geleidelijke zijn. Aanknooping aan het bestaan
de, vooral ontwikkeling door de gerr>"-nten
zelve, moet vóór alles worden beproefd
BELEMMERENDE BEPALINGEN IN
GEMEENTELIJKE VERORDENINGEN
HET VERGAAN VAN DE
„DANKBAARHEID" OP
DE ZUIDERZEE
Het Hjk van de echtgenoote van
schipper Post opgehaald
Gistermorgen is door een Lamster Vlsscher
in zee tusechen Lemmer en Urk drijvende ge
vonden en te Lemmer aangebracht het lijk van
do 50-Jarlge echtgenoote van schipper C. Post
-■an Urk, die in den avond van 16 Januari j.l.
met lijn tjaikscliip „Dankbaarheid" iassche»
Lem'v.e1' J.'rt '.s £ez"--ken.
De Hooge Raad heeft arrest gewezen In een
zaak tegen den autobusondernemer A. A. de
Waard te Velsen-Noord. De rechtbank te Haar
lem had bevestigd een vonnis van den kanton
rechter aldaar, waarbij De W. was veroordeeld
tot 5 gulden boete of 5 dagen hechtenis omdat
hij in de gemeente Wijk aan Zee en Duin met
een motorrijtuig op den openbaren weg had
postgevat met het kennelijk doel daarin een
zitplaats te verhuren, zonder dat hem daartoe
de ontheffing was verleend, als bedoeld in art.
144 der Alg. Politieverordening dier gemeente.
Dit verhuren op den openbaren weg is, evenals
in de meeste andere gemeenten, ook verboden
in de politie-verordening van Wijk aan Zee en
Duin (art. 47), bij het z.g. snordersartikel.
In alle drie instanties had de autobusonder
nemer als verweer gevoerd, dat art. 47 onver-
1baar is, omdat B. en W. een door Ged.
n verleende concessie tot het exploiteeren
een autobusdienst kunnen te niet doen.
i Hooge Raad heeft in zijn arrest o.m.
overwogen, dat het belang van het reizend
publiek, in verband met een juiste voorziening
in de behoefte aan Intercommunale autobus
lijnen, kan medebrengen, dat als voorwaarde
wordt gesteld het stoppen op bepaalde plaatsen
van de openbare straat in eenige gemeente.
Weliswaar is de gemeentelijke overheid be
voegd om het openbaar verkeer binnen de ge
meente te regelen, ook waar dit deel uitmaakt
van het intercommunaal verkeer, doch een
regeling, krachtens die bevoegdheid, mag niet
zóó ver gaan, dat daardoor de mogelijkheid om
een intercommunalen autobusdienst, overeen
komstig de daartoe verleende vergunning te
onderhouden, feitelijk wordt opgeheven of ge
heel afhankelijk wordt gesteld van bet goed
vinden van B. en W.
Bij art. 47 voormeld, dat den houders van
autobussen als regel zelfs verbiedt op den open
baren weg te rijden of post te vatten met het
kennelijk doel zitplaatsen te verhuren, is dit
Inderdaad het geval.
De bepaling van genoemd art. 47, voor zoo
ver betrekking hebbende op het rijden met
autobussen in intercommunaal verkeer is in
strijd met de strekking der Wet op de Open
bare Middelen van vervoer. Hieruit volgt, dat
meergemeld art. 47, dat ln den vorm van een
onsplitsbare wilsuiting van den gemeentelijken
wetgever ten aanzien van alle motorrijtuigen
zonder onderscheid is vervat, voor wat motor-
rlJ'*rfg*n vbracht d*ct»
t -yi
iy rwrn iïirti "yiLjeTlÉ
<iir
TE AMSTERDAM WORDT OP HET OOGENBLIK RECLAME GEMAAKT voor goedkooper
taxi-tarieven; reclamewagens doorkruisen de stad
...A'-a
TWEEDE KAMER
NIET VEEL KANS OP BETERSCHAP
Gisterenmiddag werd het werkloosheids
vraagstuk besproken.
„Een zonderling-voorbereide interpella
tie", noemde de soc. dem. dr. v. d. Tempel de
vragenreeks, welke de communistische heer de
Visser aan de regeering voorlegde en de mi
nister-president had dit eigenlijk nog moord
dadiger gezegd, toen hij tusschen neus en lip
pen meedeelde, dat de vragen van den heer
da Visser hem een half uur voor het houden
der interpellatie hadden bereikt. Het wil on^
voorkomen, dat een zoo geweldig vraagstuk
een betere behandeling waard is dan het nu,
door toedoen van den heer de Visser, genoot.
Deze weet zich soms zeer goed te prepareeren
maar het schijnt, dat men het tegenwoordig
te Moskou meer in agitatie dan in redenatie
zoekt en het communistisch Kamerlid dat
gisteren veel kalmer was dan Vrijdag, toen
hem het woord moest worden ontnomen gaf
ook voldoende blijk zich niet genoegzaam te
hebben voorbereid en er eenvoudig met de pet
naar de gooien. Hij jongleerde met millioenen
of bet niets was: eerst zag hij 20.000.000 werk-
loozen ln de wereld, een oogenblik later
30.000.000 en met nog wat praten, doemde er
reeds een armee van 60.000.000 werkloozen
voor zijn oogen op. Zulke astronomische getal
len zijn er wel gauw uitgegooid maar bet valt
moeilijker ze ook te controleeren. Als de beer
de Visser met gerust geweten Marx, die In
1S84 stierf, liet juichen bij de eerste 1 Mei
viering in 1889, moeten wij toch wat voorzichtig
zijn met zfjn cijfers. En Wanneer hij zonder
meer de socialisten ook al indeelt bij degenen,
die opzettelijk de werkloosheid in de hand wer
ken, doet men goed te vermoeden, dat de com
munist meer dan lichtelijk overdrijft.
Dat deze niet graag hoort over den toestand
der werkloozen in Rusland zij hebben daar
de helft van het normale loon, zei minister
Ruijs en wij lazen, dat het doorsnee-loon van
dsn Russischen arbeider 1/3 is van- dat der
arbeiders in het Westen gelooven wij graag,
Ook maakte bij zich wel wat licht af van Scha-
per's interruptie, die er aan herinnerde, dat
in het sovjet-paradijs toch nog maar distributie
was. Wachten op brood, dat gerantsoeneerd
wordt, is nog wel let3 anders dan wachten op
een bioscoopkaartje.
Minister Ruijs, die eenige cijfeTS gaf, waaruit
blijkt, dat er in Nederland momenteel toch nog
een 80.000 werk-zoekenden staan ingeschre
ven noemde den toestand op de arbeids
markt terecht niet gunstig én hij zag ook niet
veel kans op beterschap binnen afzienbaren
tijd.
Duizenden werkloozen vinden van rijkswege
arbeid in ontginnings- en ontwateringswerken
en ofschoon hun loonen niet zóó hoog zijn, dat
zij het vrije bedrijf zouden schuwen, voldoet het
toch aan bescheiden levenseischen. Men kan
geen vol loon betalen aan werkloozen, die geen
geregelden arbeid vinden kunnen; evenmin
natuurlijk is de werkloosheid te bestrijden
door de overheidsbedrijven niet zoo zuinig mo
gelijk te laten beheeren.
Natuurlijk begreep de rustige dr. v. d. Tem
pel, die een deskundige en geen demagoog is,
zeer wel, dat niet aan de radicale eischen van
den communist kon worden voldaan. Hij ziet
het werkloosheidsvraagstuk vooral als een dis
proportie in het productieapparaat: er is over
productie en te weinig vraag. Men wil gratis
Amerikaansch graan naar de hongergebieden
ir. China sturen!
In Nederland was de toestand in de laatste
jaren vrij goed; maar zal dat Iu het najaar
zoo blijven? In elk geval wil dr. v. d. Tempel
maatregelen: voorlichting van het bedrijf, van
iamibouw en handel; criediet-verleening, wet
telijke regeling van de werkloosheidsvoorzie
ning, hulp aan de gemeenten. Als verwoed voor.
stander van den vrijhandel (dat wil blijkbaar
zeggen van den vrijen invoer in ons land, want
vrije Nederlandscbe invoer in andere landen is
onbekend) wil dr. v. d. Tempel van geen po-
t.ectie weten. Zijn grootste concessie is: „gema
tigde voorkeur aan het Nederlandsch fabri
kaat". Het is de vraag of daarmede een even-
tueeie golf van werkloosheid kan worden opge
vangen. Maar géén vraag is, dat de regeering
zich ernstig zal moeten bezig houden met de
te beramen maatregelen tegen den geesel der
werkloosheid. Niet alleen door de verzorging
te centraliseeren en het aantal werkloozen
precies te tellen, zooals de liberale dr. Vos wil.
Met zulke administratieve maatregelen be-
ltampt men geen gevaar, dat de ellendigste ge
volgen na zich kan aleepen. Er worden groote
maatregelen geëischt; laat zij dan geld kosten
als ze maar doelmatig zijn en ons land bewa
ren voor ergere sociale rampen dan financi
eels offers. Wij twijfelen er niet aan of, komt
bet moeilijke vraagstuk opnieuw aan de orde
(en in zekeren zin zal dit wel weer met de in-
terpellatie-v. d. Heuvel 't geval zijn) ook uit de
Katholieke fractie stemmen zullen opgaan, die
richtlijnen aangeven ter bevordering van het
werkloosheidsprobleem in zijn vollen omgang.
De koelie-immigratie
stopgezet
VRAGEN IN DEN VOLKSRAAD
BATAVIA, 17 Maart (ANETA). Volgens het
Bataafsche Nieuwsblad achtte de hoofdverte
genwoordiger der Bataafsche Petroleum Mij.
de door de Dell Courant gemelde bezuiniging,
welke het ontslaan van een 40-tal employé's
van deze maatschappij te Pangkalan Brandan
zou betreffen, zeer goed mogelijk, doch had
dienaangaande echter nog geen bericht ontvan
gen. De Bataafsche Petroleum Mij. heeft echter
de koelie-immigratie stop gezet.
BATAVIA, 17 Maart. (ANETA). Door het lid
van den Volksraad, den heer G. J. van Lonk-
huyzen (C.S.P.) is de volgende schriftelijke
vraag Ingediend:
Is de Regeering bereid bij haar concessie-
houdster, de Bataafsche Petroleum Mij. te in-
formeeren naar de juistheid van het beweerde
ontslag van 40 employé's te Pangkalan Bran
dan en in geval zulks de waarheid is bij de
Eataafsche Petroleum Mij. er op aan te drin
gen en bezuiniging, indien werkelijk voor
eenigen tijd noodzakelijk, op andere wijze toe te
passen?
EEN OPERATIE WAS NOODIG
BANDOENG, 17 Maart. (ANETA). Een van
de 2 fietsende Europeesche militairen, die
's avonds om 10 uur van een jachtpartij huis
waarts keerden, werd plotseling door een
revolverschot in den rug gewond. De toestand
van het slachtoffer is thans gunstig, nadat een
operatie werd verricht, waarbij de kogel uit de
lever werd gehaald.
De dader, eeu Europeaan, is aangehouden.
Het onderzoek is nog niet geëindigd.
AAN J)E GEVOLGEN OVERLEDEN
Mejuffrouw W, die voor 10 dagen onder den
trein bij het station Hoorn geraakte, is in bet
Stadsziekenhuis aldaar 4e bekomen rcr-
wondiuser, cviriedea.
ONTROUW POSTBEAMBTE.
Aan verleiding blootgesteld'
J. G. te Poortvliet, ontslagen postbeambte
aldaar, stond voor het Gerechtshof te 's Her
togenbosch terecht wegen3 het schrijven van
valsche kwitanties en verduistering van drie
brieven met geldswaarde. Ook vóór deze fei
ten pleegde hij echter j-eeds meermalen fraude.
Verd. gaf de ten laste gelegde feiten toe. Hij
zeide uit armoede gehandeld te hebben omdat
hij, op arbeidscontract aangenomen, weinig ver
diende.
De president achtte dit een gevolg van de
bezuiniging door de regeering. De bestellers
op de buitenplaatsen staan aan groote verlei
dingen bloot. Zij krijgen geld mee voor post
wissels, girostort.ingen enz.
De adv. gen. vroeg bevestiging van bet vonnis
der Bredasche Rechtbank, die verd. tot 10
maanden gevangenisstraf veroordeelde.
Da verdediger mr, v. Hasselt uit Bergen op
Zoom vroeg voorwaardelijke veroordeeling.
COLLECTIEVE ONGEHOORZAAMHEID
VAN MILITAIREN.
Geen zin om te baden?
Voor den Krijgsraad te 's Hertogenbosch
stonden niet minder dan 16 militairen terecht
wegens ongehoorzaamheid in vereenlging: een
korporaal en 15 soldaten van de 3e schoolbat-
terij van het 7e reg. veldart. te Bergen op Zoom.
Zij hadden niet voldaan aan een bevel om aan
te treden om te baden. De eisch luidde tegen
korporaal H. v. K. uit Ooltgensplaat 3 maan
den gevangenisstraf met verlaging van rang,
tegen C. Z. uit Rotterdam 4 maanden gevan
genisstraf en de overigen straffen van ten
hoogste 1 maand.
PRINCIPIEELE DIENSTWEIGERING.
Zij moesten zoo lang op eten wachten
Voor den Krijgsraad te 's Hertogenbosch
stonden 4 militairen terecht wegens principieels
dienstweigering. Omdat zij dezen dag zoo lang
op eten hadden moeten wachten weigerden zij
ter terechtzitting op alle vragen te antwoor
den. C. J. V. nlt NlbWxwoud, O. O. nlt Emmen
en H. C. C. uit Groningen werden veroordeeld
tot 10 meander gevangen:—iraf. 2. nit Wil-
•1e? --.nk ■„-ft - iiasn.jes.
PROTESTVERGADERINGEN
IN KATHOLIEK MAASTRICHT
Baas in eigeu huis!
In de voormalige Dominicanerkerk, welke
ternauwernood plaats kon bieden voor de mas
sale betooging, belegde het Plaatselijk Comité
van Samenwerking „Katholiek Maastricht"
Maandagavond eene protestvergadering tegen
de geloofsvervolging in Rusland.
Door Jhr. Johan Graafland werd de ge
schiedkundige zijde der vervolging uiteengezet
in een beschouwing over het Russische land
en volk, de Slavische ziel, den Russisch-Ortho-
doxen geest, welke politiek en godsdienst in
eene wisselwerking aan elkander verbond, om
vervolgens de revolutie in Rusland te bespre
ken, zoomede de internationale propaganda.
Nu Rusland in z'u hebzucht en landhonger
geen grenzen meer wenscht en de cellen van
z'u verderf systematisch uitbouwt en nestelt
ih de structuur der Europeesche samenleving,
nu de sexueele decadentie haar hoogtepunt
benadert en zich richt naar den oerroep dei-
verdierlijkte natuur, mag er niet meer gezwe
gen worden.
De resultaten van het regime, waarbij 'n
minderheid van 750.000 machtswellustelingen
honderd vijftig millioen Russen terroriseert,
zijn schrikaanjagend. De garnizoenen van Pe
tersburg en Moskou, plaatsten de bajonetten
op het geweer om den opmarsch der bandeloos
heid van ruim 8 millioen zwervende kinderen
perken te stellen.
De vrouw wordt teruggeworpen in een toe
stand van slavernij. Incarnatie van Atheïsme
is synoniem aan sovjet-Rusland en de propa
gandisten worden geduld in alle takken van
dienst, in het Parlement, de Staten en gemeen
teraden. Tot den kruistocht om de bron dezer
zich steeds meer uitbreidende pest uit te roeien
in den kiem, bezit Europa schijnbaar niet meel
den moed.
De dwingende taak tot zelfbehoud eischt dat
Nederland zich niet blind stare op een in de
zen titanenkamp idioot-wordende vrijheids
principe.
Daarom hulde aan de daad welke bet pas
visum weigerde aan een Russin voor de Codi
ficatie-conferentie.
Nederland Mijve baas in eigen huis
Het alarm-geroffel klinke, teneinde een
meer dan twintig eeuwen oude cultuur
te vrijwaren voor den sloopenden mokerhamer
van het Bolsjewisme.
God wil het
de leus onzer voorouders, stuwe dezen moder
nen kruistocht vooraf. (Daverende toejuichin
gen).
Pater J. COlson, Rector te Nuth, sprak ver
volgens de vergadering toe.
't Noodsein moet uitgehangen worden want
het stormt over Rusland, over Europa, over
de wereld!
Wat edels gebouwd werd In en buiten Europa
door het werk dei- heldhaftlgen, die hun leven
met zoovele opofferingen geadeld hebben, wordt
aangevallen en dreigt te vergaan en daarom
dit noodsein.
Schouder aan schouder dienen wij te staan
op het verzamel-signaal allen die in God ge-
looven want het gaat om de vernietiging
van het Godsbegrip. Europa mag de schande
van een zwijgen niet dragen.
Duizenden zonder hulp
In de kathedraal te Breda had gisterenavond
een zeer druk bezochte bijeenkomst plaats als
protest tegen de geloofsvervolging in Rusland.
Plebaan H. Schrauwen opende de hijeen.
komst namens Mgr. met den chr. groet.
Deze bijeenkomst is, aldus spr., op de eerste
plaats bedoeld als protestvergadering.
Wij protesteeren tegen den millioenen moord
in de jeugdige harten door het verplichtend
maken der ontucht; de duivelsclie streken van
een volk, dat aan God zelf den oorlog heeft
verklaard.
Wij verheffen onze stem aanbiddend tot den
hemel. We gelooven in, belijden en aanbidden
Jesus Christus, den onsterfelijken Koning der
glorie, den God der Eucharistie.
Deze vergadering is ook bedoeld als bidstond.
Wij staan machteloos tegen de dingen, die wij
in de verte zien en die ook ons bedreigen.
Daarom wordt na deze vergadering een H. Lof
gecelebreerd. Wij moeten ook bidden voor ons
zelf. Peccavlmus.
Het woord was dan aan Prof. d.r. A. Steger.
Communisme, aldus spr., houdt heel wat meer
in dan geloofs- en godsdienstvervolging. Het
is een economisch
stelsel, waarmee ge
paard gaat een stel
sel van goddeloos
heid en zedeloosheid.
Op den bodem daar
van ligt het materia
lisme. Spr. toont het
verderfelijke aan van
de grondslagen van
dit stelsel. Spr. zal
het hebben over de
goddeloosheidde
zedeloosheid en de
economische wan -
toestanden.
Spr. bewijst, dat
ln Rusland inderdaad kerkvervolging heerscht.
Met de stukken zelf, die door de Russische
regeering worden gepubliceerd, dat alle ge-
loofsgezag wordt uitgeroeid. Wel is van
officieele zijde ontkeud, dat geloofsvervolging
zou piaats hebben, maar feiten kunnen nu
eenmaal niet weggeredeneerd worden.
.Zijn de stukken der sovjet-regeering niet
duidelijk genoeg? Ieder geestelijk element moet
weggevaagd worden, verlaagd tot enkel stof.
En het middel, dat is daar de terreur, het
schrikbewind, dat het argument moet vervan
gen, waardoor 140 millioen geloovige Russen
vertrapt worden door 600.000 communisten.
Spr, bewijst een en ander uit geschriften van
Lenin en anderen.
Vervolgens wordt de wetgeving besproken,
die ten doel heeft het doen verdwijnen van
lederen godsdienst van de aard-oppervlakte.
Stap voor stap geschiedt dat daar. Het ont
nemen van Iedere godsdienstvrijheid, terwijl
de tjropagacda coor anti-sedsdirnst j&sar sa
meer de vrije hand wordt gelaten. Duizenden,
en duizenden zitten zonder geestelijke hulp.
Geen geestelijke mag optreden dan in zijn
eigen parochie. Alle bronnen van inkomsten
zijn voor hem verdroogd. Het drukken van
bijbels door de kerkgenootschappen en het
maken van kaarsen is verboden.
Met duivelschen toeleg wordt de strijd ge
streden tegen de heiligste gevoelens van het
Russische volk. Op de eerste plaats gaat het
om de ziel van het kind. In de school moet be
gonnen worden met het anti-godsdienst-onder
wijs en wat betreft de rijpere jeugd, er bestaan
thans in Rusland 36 anti-godsdienstige universi
teiten met 7000 studenten. Cursussen worden
gegeven in de hanteering van anti-godsdienst
wapens. Zoo wordt stelselmatig het geloof ge
haald uit klein, middelbaar en groot, of anders
broodeloosheid, ballingschap of dood na onzeg
bare martelingen. En dat alles, aldus spr., is
de inzet van een geweldigen strijd, die ook
gaat om u en zich uitbreidt over alle landen
der wereld in den vorm van cellen-organisaties,
gevoed uit Moskou. Waakt over uwe gezinnen
en uwe kinderen.
Hulde en dadh bracht spr. In dit verband
aan de Nederlandsch© regeering, die weigerde
met Rusland diplomatieke betrekkingen aan t©
knoopen en die deze weigering zal handhaven.
Dank aan het Nederlandsche Episcopaat, dat
tijdig inzag, dat eenmaal zou komen een sociale
revolutie, die alleen gekeerd kan worden door
de sociale organisaties.
Ik bid u sluit u daarbij aan, wanneer dit
nog niet geschied is.
EEN VOLLE ZAAL TE EINDHOVEN
Reletjcsmalters eruit gezet
Gisterenavond te 8 uur werd in den R. K.
Volksbond te Eindhoven de protestvergadering
gehouden tegen de godsdienstvervolging in Rus
land. De bijeenkomst, die alleen toegankelijk
was op vertoon van kaarten, was belegd door
de commissie van samenwerking ©n met mede
werking van de Israelietische en Protestant-
sche voorgangers. De groote zaal was meer dan
stampvol.
De heer J. de Vlam, lid van Ged. Staten,
die de vergadering voorzat, heette allen wel
kom. Hoe verscheiden in godsdienst wij ook
zijn, aldus spr., wij willen vrije beleving van
onze religi© en uitbanning van alle tyrannie.
Wij allen, die belijden, dat er een God is, de
Vader van Hemel en aarde, wij allen pro
testeeren tegen de vervolging van alle kerk
genootschappen in Rusland (toejuiching).
De eerste spreker was Deken dr. Jos. Maas
Wij allen, hier aanwezig, erkennen, zeide
spr., God en diens Openbaring. God, den Aller
hoogste. De mensch, het redelijk schepsel Gods,
heeft den plicht en het recht, tot God te gaan
en dit recht is onaantastbaar. Spr. ging na,
wat liet betéekenen zou: Rusland zónder Öpd,
zooals het einddoel der sovjets is. Gods l)ai')n-
hartigheid en de kracht van het gebed zullen
echter voorkomen dat dit doel wordt bereikt.
Onze bijeenkomst zij een protest, maar daar
naast een eerherstel aan den Allerhoogste.
Spr. besloot dan ook met de bede: Aller
hoogste God, red Rusland. (Applaus).
Hierop sprak Ds. Muller van de Ned. Herv
Gemeente. Hoe verdeeld wij ook zijn begon
spr. in deze dagen snellen wij allen tezamen
zooals verdeelde kinderen van een gezin doen,
wanneer hun vader beieedigd wordt. Spr. ging
na, hoe het er met de godsdienstvervolging in
Rusland toegaat en bad God, dat hij de oogen
der kerkvervolgers opene. Moge on3 gebed
zoo besloot hij en onze sympathie, Rusland
redden.
Voor de Gereformeerde Kerk sprak Ds.
Sytsma, die uitdrukking gaf aan zijn mede
lijden en zijn bewondering met en voor de
vervolgde Russen en aan zijn weemoed voor
degenen die zich durven verzetten tegen den
levenden God. Wij haten de kerkvervolgers niet
aldus spr. maar wij verzetten ons tegen
de openbaring der zond© en de vleeschwording
van het atheïsme. Klagende en protesteerende
moeten wij zoo besloot hij God loven en
danken door woord en daad.
De godsdienstleeraar der Israelietische ge.
meente, de Weleerw. heer Levy Frank, wees
op de Joodsche geschiedenis, volgens welke het
Joodsche volk alleen in opstand kwam tegen
zijn onderdrukkers wanneer zijn godsdienst
bedreigd werd. Bij elke vervolging behield het
zijn godsbetrouwen en vreugd, maar deze wor
den nu in Rusland ontnomen. Het brute, niets
ontziendegeweld wil de ruwe zeden van eer
tijds weer invoeren. Onze taak is het te pro.
testeeren tegen de vernietiging van het funda
ment der wereld. Alleen aan God de eer, be
sloot spr. en moge de Almachtige de tegen
standers van hun blindheid genezen.
Voor de Baptisten-gemeente sprak ds. Prins.
In eiken mensch leeft een diep bewustzijn
van de almacht Gods, en het is geen natuurlijk
verschijnsel, dat de mensch, die aldus zijn eigen
nietigheid gevoelt zich tegen die almacht ver
zet. Maar, zooals het nu in Rusland gebeurt, ie
het satanisch. Wraak tegen God is daarvan
alleen de oorzaak/ Spr. wekt op tot gebed voor
Rusland en de vervolgers, opdat de God des
Hemels ©er uit zijn schepping ontvange.
Tijdens het uitspreken dezer redevoeringen
zijn op verschillende momenten een paar rel"
letjeemakers uit de zaal gezet.
Het slotwoord werd wederom uitgesproken
door den heer J. de Vlam, die aan de sprek©1'9
dank bracht en aan allen, die waren opgekomen
en tenslotto aan de vergadering de volgende
motie voorlegde:
De vergadering van Eindhoven's mannen en
vrouwen, op Dinsdag 18 Maart 1930 in het
bouw van den R. K. Volksbond bijeen, geboord
de plaatselijke hoofden van verschillende kerk
genootschappen,
verklaart, dat zij met ontroering en di«P®
smart kennis genomen heeft van de godsdienst'
vervolgingen onder het huidige regime in
land; dat zij in den nood dor vervolgden me©0
lijdt en mede bidt, dat zij voor God en mem
schen protesteert tegen deze gruwelen; ve
zoekt de pers, dat zij de openbare meeninS
gestadig zal blijven voorlichten over de ve
volging, die in Rusland geleden wordt,
en besluit deze motie te brengen ter kennm
van de Nederlandsche regeering, met het e©
biodig verzoek, wel t© willen overwegen of
haar invloed kan laten gelden ook bij an
regeeringen, ten eind© de stem van heel
beschaafde wereld tegen de godsdienstveri?
gingen in Rusland te laten hooren en deze
mogelijk te doen eindigen. ««f
De motie werd met gejuich ontvangen,
na de vergadering, na heit zingen van de
--trophe ran het Wilhelm 5a, kalm nlteen -