TEGEN DE GODSDIENSTVERVOLGING
IN RUSLAND
- m
REN0VATUS.... REN0VAB0....
f
Een storm, die de gansche wereld bedreigt
Ip'
w* I
De eroei van een nieuwen Staat
DONDERDAG 20 MA Aai1 lm
DERDE BLAD.
PAGINA 2.
PROTESTVERGADERINGEN
IN DE GROOTE KERK TE HAARLEM
EEN VERDACHTE, DIE BLIJKBAAR
ONVERBETERLIJK IS
ROODE KRUIS TE KERICRADE
EERSTE HULP BIJ VERKEERS
ONGEVALLEN
DE ROODE HAAN KRAAIT
DOODELIJKE AANRIJDING
DOOR EEN" ZIEKENWAGEN
VERONGELUKT
-
Sa,
mmm
DE VERFRAAIINGSCOMMISSIE AAN HET WERK - -3T JTIj fTfj»
IN HET BOSSCHE CONCERTGEBOUW
Allereerst eerherstel aan God
Ook 's-Hertogenboseh heeft gisterenavond
haar stem verheven tegen de Kerkvervolging
in Rusland. De Commissie van Samenwerking
had een protestvergadering belegd in het Con
certgebouw, welke werd bijgewoond door om
streeks 1000 personen.
Kapelaan Sicking, die presideerde, sprak zijn
verheuging uit over de groote opkomst, waar-
In hij niet alleen zag enkel een protest, maar
o,ok een daad van geloof en van eerherstel. Bij
zonderlijk begroette hij den Bisschop en de
Commissaris van de Koningin.
A's eerste spreker kwam daarna aan het
woord Pater J. Colsen uit Nuth (L.), die in een
uitvoerige redevoering schetste hoe in Rusland
de Christuscultuur wordt aangevallen en uit
gegraven. Het stormt over Rusland en die storm
bedreigt de gansche wereld. Aangezien Pater
Colsen een gelijke rede op de protestvergade
ring te Maastricht heeft uitgesproken, verwij
zen we naar het verslag dat daaromtrent reeds
in ons blad Is afgedrukt.
Tweede spreker was prof. dr. A. Steger, die
speciaal behandelde het communisme in econo
misch opzicht en de propaganda, welke voor het
stelsel over de geheele wereld gemaakt wordt.
Prof. Steger, die, gelijk men heeft gelezen, te
Breda een rede van gelijke strekking hield,
spoorde tenslotte aan tot gebed en waakzaam
heid.
De beide redevoeringen werden met groote
aandacht gevolgd.
Besloten werd het volgende telegram te zen
den aan Z. H. den Paus: „De Katholieken van
's-Hertogenbosch, vergaderd met hun Bisschop,
Mgr. Diepen, protesteeren tegen de vervolging
in Rusland en beloven hun gebed".
Motie
Voorts hechtte de vergadering haar goedkeu
ring aan de volgende motie:
De Katholieken van 's-Hertogenbosch, met
hun Diocesanen Bisschop in vergadering bij
een, gehoord hetgeen in Sovjet-Rusland ge
schiedt, met name: hoe de eerbiediging der
gewetens, de meest elementaire plicht van elk
gezag, openlijk wordt verkracht, hoe de vrije
uitoefening van den godsdienst, het meest
elementaire recht van iederen burger door
tyranntsche decreten onmogelijk wordt ge
maakt, hoe aan do goederen der kerken door
degenen, die in de eerste plaats geroepen zijn,
om het rechtmatig bezit ervjin te verbeteren
en te handhaven, de schennende hand wordt
geslageu
protesteert tegen deze wandaden en dit des
krachtiger omdat zij uit de groote nooden en
ellenden, dia in zedelijk en stoffelijk opzicht
aan da Russische bevolking zijn bezorgd, haar
de eonige trouw, God en den godsdienst, wree-
delijk hebben ontroofd;
Overwegend, dat het onderhouden van di
plomatieke betrekkingen met de regeering van
Sovjet-Rusland, het voortduren en verergeren
van genoemde onbeschrijflijk-treurige toestan
den, middellijk en onmiddellijk, in feite, moge
het zijn ongewild slechts in de hand kan wer
ken en steunen, dnt daarentegen isolatie na
en naast het gebed het eenige middel is om
lan<3 onbloedigen weg het broedervolk ter
hulpe te komen;
erkent dankbaar dat de Nederlandsche re
geering blijft weigeren officieele betrekkingen
met Sovjst-Rusland aan te knoopen; hoopt
en vertrouwt dat zij al het mogelijke, ja het
bijna onmogelijke zal doen, rechtstreeks of zij
delings, alleen of met andere regeeringen,
naar haar het best zal dunken, om aan de arme
bevolking aldaar de reddende hand te reiken
en bidt God haar daarbij Zijn onmtsbaren
steun wei te willen verleenen;
Mgr. Diepen spreekt het slotwoord
Het slotwoord werd gesproken door Mgr.
Diepen, die opmerkte dat Pius XI toch zoo
goed den toestand overschouwd heeft, toen
hij aller gebed voor Rusland vroeg.
Wat heeft Zijn Vaderlijke liefde de wereld
opgewekt, niet alleen om God eerherstel te
geven, maar ook om Hem te bidden, dat dit
volk geloof en deugd zal terug geschonken
worden. Z.H. heeft den waren weg gewezen,
waarlangs voor de wereld de vreeselijkste
ellende kan gekeerd woiden en hét eenig ge
luk kan worden herkregen. De Paus heeft het
goed begrepen, dat allereerst eerherstel aan
God gegeven moet worden, om barmhartigheid
te mogen verwerven. Door belijdenis van ons
geloof zullen wij dat eerherstel geven en daar
naast bidden voor onze geloofsgenooten, die
zooveel te lijden hebben.
Tenslotte vermaande Mgr. waakzaam te zijn,
ook op het gebied van lectuur en radio en hij
spoorde er toe aan de kleinen tot Christus te
brengen.
Met het schietgebed: „Verlosser der wereld,
red Rusland" besloot Mgr. Diepen zijn toe
spraak en daarna gaf hij den aanwezigen zijn
zegen.
Met het zingen van,, Aan U, o Koning der
eeuwen" werd de vergadering besloten.
VOOR DE R. K. WERKLIEDEN
TE NIJMEGEN
Tyrannie door een handjevol atheïsten.
Gisterenavond had in het R. K. Verenigings
gebouw te Nijmegen op initiatief van den R. K.
Werkliedenbond een protest vergadering plaats
tegen de kerkvervolging in Rusland.
Een paar honderd arbeiders waren tegen
woordig, die verwelkomd werden door het ge
meenteraadslid den heer A. J. Myen. Deze wees
er op, dat deze vergadering in het bijzonder
belegd was om de Russische kwestie ook een3
van den arbeiderskaht te bekijken.
Het zangkoor „St. Caecilia" zong laarop het
„Ave Caesar" van Fred. Roeslte, waarop het
woord werd verleend aan den aalmoezenior
van den arbeid rector P. Momniersteeg te Nij
megen.
Spr. wees af de meening, welke ook in arbei
derskringen ingang vindt, dat de bolschewisti-
eche terreur niet zoo erg zou zijn, als wel wordt
voorgegeven en men de zaken erger voorstelt
om de menigte beter onder dra uan der gees
telijke en burgerlijke overheid te kunnen hou
den. Spr. kwam hiertegen op en bewees met
citaten van vooraanstaande Sovjet-leiders, hoe
peer het bolschewisme onder het mom van vrij
heid en gelijkheid den godsdienst aanviel, de
rechtvaardigheid verkrachtte, de kinderziel
vermoordde, de priesters verbande, den gods
dienst wilde uitroeien en de goede zeden wilde
bederven. Spr. ging de geschiedenis van het
bolschewisme na en wees er op hoe Lenin zelf
verklaard had, dat godsdienst opium is voor
het volk en dat de godsdienst het grootste ge
vaar is voor het bolschewisme. De opzet is
alles op zij te zetten wat naar het bovennatuur
lijke zweemt.
Dan schetste spr. de gevolgen van het bol
schewisme voor het volk. De leiders werpen
zich voornamelijk op de jeugd om deze anti
godsdienstig te maken en voor de sovjet te win
nen. Spr. betoogde verder, dat, in weerwil van
de vervolging en het sluiten van vele kerken,
de groote menigte niet anti-godsdienstig is maar
gedwongen wordt hetgeloof af te zweren om
niet werkloos en broodeloos te worden en wel
licht naar Siberië te worden verbannen. Een
handjevol atheïsten tyranniseert de massa.
Vervolgens kwam spr. tot eenige gevolgtrek
kingen. De communist werpt zich op de jeugd
in eigen land en ook daarbuiten. Deze actie
moet ons katholieken aansporen de jeugd voor
ons te winnen en moet voor de ouderen een
reden zijn om niet steeds afwijzend te staan
tegenover de eischen van de jongeren. Het In
stituut van den Jongen Werkman moet vooral
in Katholieke arbeiderskringen bevorderd wor
den. Het communisme werkt negatief maar ook
positief. Het belooft een nieuwe maatschappij,
maar dat willen wij Katholieken niet. Wij Ka
tholieken moeten zorgen, om mét Pater
Jacobs te spreken, dat de maatschappij ook
weer bewoonbaar wordt voor Katholieken. Ieder
beleve zijn geloof, de arbeider versterke zijn
Katholieke organisatie. Hij zij met de andere
standen offervaardig en bereid tot het dienen
van het algemeen belang. Met katholiek, positief
sociaal werk kunnen wij de bedreiging van het
communisme afweren. Het gebed en de daad
in volle geloofsbeleving kunnen ons redden.
Ten slotte bad de heele vergadering met den
spreker het gebed tot St. Joseph voor het arme
Rusland.
De heer A. J. Myen bedankte den spreker.
IN MUSIS SACRUM TE ARNHEM
Allen als één man blijven staan
In de beide zalen van Musis Sacrum te Arn
hem vond gisterenavond een protestvergade
ring plaats tegen de kerkvervolging in Rus
land.
Ds. P. Vis, Doopsgezind predikant, die de
vergadering in de groote zaal leidde, opende
de bijeenkomst met gebed en een korte inlei
ding.
Als eerste spreker trad op ds. A. Drost, Ned.
Hervormd predikant, die den toestand in Rus
land schilderde, waar men than3 eigenlijk
slechts twee partijen kent, voor of tegen den
godsdienst. Zondag is er overal gebeden, niet
uit angst, dat God het verliezen zou, maar om
hun, die sterk blijven in den godsdienst steun
te geven. Onze God laat zich niet uitbannen,
zeide spr'. Hij is en blijft de Koning der tijden,
de Koning der gansche wereld. De toekomst is
aan Christus.
Als tweede spreker voerde het woord Opper-
rabijn Vredenburg.
Spr. prees zich gelukkig nu alle godsdien
stige gezindten elkaar gevonden hebben in pro
test, dat ook de. Joden hun mond mochten
openen. Wij moeten ons één voelen met het
lijden van de massa daar ginds en in zelflou
tering uit eigen hart bannen haat en kwaad.
Wij beoordeelen niet wat de drijfveer der da
den is in Rusland, maar wat zij zullen doen:
bidden. Bidden tot God, den Vader, dat hij ten
slotte toch ook de harten moge verlichten
van hen, die thans de machthebbers zijn in
het verre Rusland.
Vrede voor hen die nabij zijn en die verre zijn
zal dan uit deze bijeenkomst voortspruiten.
Hierop sprak de hoogeerw. heer Deken F. L.
Stockmann ongeveer als volgt:
Het is de volle waarheid, dat wij, die hier
samenkomen om als goedwillenden te protes
teeren, tegen de barbaarsche godsdienstvervol
ging in Rusland, in menig opzicht verschillen.
Maar ook is het ten volle waar, dat wij
alleen, u en ik, fier belijden: „Ik geloof in God,
den Almachtigen Vader, Schepper van Hemel
en aarde".
En op den hechten, breeden grondslag dier
belijdenis, mij plaatsende, spreek ik u toe als
Roomscb-Katholiek priester.
U en ik, wij allen belijden: Ik geloof in God,
zijnde de Schepper van alles en allen, en daar
uit volgt, dat de mensch als schepsel den duren
en heiligen plicht heeft, zijn Schepper, God te
dienen; maar daaruit volgt ook met onverbid
delijke logica, dat de mensch het volle recht
heeft ontvangen, dien plicht te kunnen vervul
len, God te aanbidden en Hem te dienen.
En nu dat heilig Goddelijk recht bij onze zus
ters en broeders in Ruslands als aanbidders
op gruwelijke wijze wordt aangerand, zijn wij
als een man hier samengekomen om ons heilig,
vlammend protest te doen hooren, en wij vra-
gon nederig, dat het genadig moge worden aan
genomen, door den Almachtigen en rechtvaar
digen God in den hemel, opdat het tevens een
vruchtbaar protest moge zijn.
Het protest, hetwelk wij hier uitspreken,
waag ik te noemen een noodzakelijk protest.
Wij kunnen de bolscbewiki in en bulten Rus
land niet dankbaar genoeg zijn, dat zij hun
waren aard hebbon getoond. Wat wij de laatste
dagen in Rusland zien gebeuren dwingt ons een
beslissend, antwoord te geven op de vraag of
voortaan geloof en ongeloof, liefde of haat zal
heers chen.
Daarop hebben wij het juiste antwoord te
geven. Maar om dit door de daad te kuunen
geven, daarvoor is noodig dat wij allen als een
man pa! blijven staan voor de heilige rechten
van den mensch, en in zooverre mag ik deze
protestvergadering noodzakelijk, maar boven
dien buitengewoon vruchtbaar noemen.
Vruchtbaar moet ons protesteeron zijn, wel
nu, dat geloof en die liefde geeft u en mij het
wapen in de hand voor den strijd, een wapen,
dat wanneer het goed wordt gebruikt, zeer ze
ker de eindoverwinning zak brengen, namelijk;
het gebed.
Welk een verheffende gedachte, dat de le
den van alle gezindten, die het geloof in God
belijden, over de geheele wereld elkaar Zondag
j.l. in bidstonden en stille aanbidding hebben
teruggevonden, voor den troon van den alles-
bestierenden barmhartigen en almachtigen God.
Moge ook deze gebedsactie voor ons allen een
blijvende zijn.
De Paus, niemand zal het mij kwalijk
nemen, wanneer ik dit met fierheid consta
teer, is mede de voornaamste leidende
kracht geweest, om het wereldgeweten wakker
te schudden.
Eén in de geloofsbelijdenis in God den Al
machtigen Vader, één in liefde, één in gebed
één in ons blijvend vruchtbaar protest, gaan
wij in rustig vertrouwen de toekomst tegemoet,
want wie den Almachtigen God den oorlog ver
klaart, maakt zijn eigen nederlaag onvermijde
lijk.
Tenslotte werd aan Ds. Bouma, Geref. predi
kant, het woord verleend. Ons overvalt een ge
voel van diepe deernis, als wij zien, hoe hongers
nood, oorlog, verdrukking en verbanning heer-
schen in Rusland. Wij bidden, dat het volk
daar bewaard zal worden in zijn geloof, en uit
komst ontvangen zal van boven. Wij zien ook
naar de volken van Europa en Amerika; die
volken gaan ook niet vrij uit. Zij wilden een
wereldvrede zonder erkenning van den Vrede-
koning Christus.
Ds. Vis sprak het slotwoord. De aanwezigen
zongen hierna staande de tweede strophe van
het Wilhelmus.
Tegen geweld en dwingelandij
Woensdagavond te 8 uur is te Haarlem in
de Groote Kerk een getuigenis-samenkomst ge
houden naar aanleiding van de huidige geloofs
vervolging in Rusland. Zij werd belegd door
een comité samengesteld uit vertegenwoordi
gers van de verschillende Protestantsche ker.
ken uit Haarlem en omgeving, de Roomsch
Katholieke, de Oud-Roomsche gemeente en de
Israölietische.
Er waren ongeveer 3800 kaarten verkocht
voor deze bijeenkomst, waarvan aan de Katho
lieken ongeveer 1200. De kerk was stampvol.
Het aantal teleurgestelden was echter zeer
groot.
Allereerst werd gezongen „Wilt heden nu tre.
den" van Valerius, waarna ds. van Leeuwen
een inleidend woord sprak.
Daarna besteeg ds. van Paassen den preek
stoel.
Spr merkte op dat er een golf van veront
waardiging is gegaan over de landen van Euro
pa en Amerika over wat er in Rusland gebeurt.
Onze gedachten gaan uit naar de menschen,
die vervolgd worden, geplaagd en geteisteri
terwille van hun geloof en wij betreuren het,
dat wij zoo weinig voor hen kunnen doen.
Spr. zeide, dat wij geen oorlog en geen geweld
willen, maar dat wij opkomen tegen geweld
en dwingelandij. Onloochenbaar is het, dat de
machthebbers in Rusland aan den godsdienst
den oorlog hebben verklaard. Wij weten echter,
dat God zich niet laat afschaffen en dat de
godsdienst niet uitroeibaar is. Het bloed der
martelaren zal ook hier het zaad der Kerk zijn.
Wij storten een gebed voor verdrukkers en
verdrukten; God zelf openbare Zich door.de
verdrukten te sterken en te vertroosten, door
de verdrukkers te genezen en den boozen geest
te bannen uit hun leven.
Vervolgens hield de hoogeerw. heer Plebaan
L. A. A. M. Westerwoudt, deken van Haarlem,
een rede, waaraan het volgende wordt ont
leend:
Enkele jaren geleden is in de nabijheid
onzer grenzen een oorlogsvuur ontbrand, als
nooit te voren gewoed had. De plots uitge
schoten vlam laaide bij den dag feller op, greep
altoos wijder om zich heen en vervulde, meer
dan tien jaar lang, Iteel de wereld, met ontzet.
tingMaar hoe 't zij....ons vlolk bleef
huiten gevecht.
Thans schrijven wij 15 jaar later. Opnieuw
dringen van over de grenzen geruchten van
strijd tot ons door, van bitteren strijd, met heel
zijn nasleep van wee en verschrikking.
Ware ook deze strijd, als weleer, louter een
worsteling van menschen onder elkander;
gold het ook nu een strijd enkel om stoffelijk
gewin. Ook nu zouden we niet eigenmachtig
onze gedragslijn bepalen.
Maar helaas de strijd, welks rumoeren nu
tot ons zijn doorgedrongen, is niet een stoffe
lijke, is geen louter menschelijke strijd. Het
gaat om een geestelijk, ja om 't allerhoogste
geestelijk goed. De heilige en onvervreemdbare
rechten Gods zijn de inzet van 't gevecht. De
aanval, nu losgebroken, is rechtstreeks -ge
richt tegen hot eigen rijksgebied des Allerhoog-
sten.
Daarom wenschen wij niet in het feit te be
rusten, d.w.z. ons tevreden te stellen met een
voorzichtig zwijgen. Neen als kinderen van
den éénen Vader, Wlenè eer men te na kwam,
sluiten wij, over heel de beschaafde wereld
ons aaneen om uit ontelbare harten, een getui.
genis te doen klinken, dat door niemand zal
zijn te keeren, en aan God teruggeeft de eere,
die wederrechtelijk Hem werd ontnomen.
Wilt gij weten of inderdaad in Sovjet-Rusland
men het gewaagd heeft dat recht zich aan te
matigen Gij kunt het hooren uit de hartver
scheurende noodkreten der verdrukten, zooals
die bijna eiken dag tot ons -doordringen maar
veel duidelijker nog uit de woorden van hen, die
in het ongelukkig land zich gelden doen als
de leiders.
Spr. citeert dan een aantal van deze uitspra
ken en haalt dan aan de woorden van Kardinaal
Faulbaber, die zeide, dat de Russische kwestie
voor heel Europa, ja voor heel do wereld een
kwestie is van leven of dood.
Met. u allen, aldus besluit spr., bidden wij
daaróm, dat het den Almachtige moge behagen,
ook ditmaal ons volk te bewaren voor den
so.hrlkkeiijken strijd, die in het rampzalig Rus
land ontbrandde. Wij bidden, dat Zijn genade
moge sterken al degenen, die daar ver, in bloed
en tranen, zoo bitters tijden doorleven. Wij
bidden eindelijk, dat het licht van Gods H.
Naam ton spoedigste, ook in Rusland, weer
overstralen moge al de duisternissen des onge
loof s.
Rabbijn S. de Vries sprak daaTop o. m. als
volgt
Vergunt mij, dat ik U, uit het diepste van
mijn joodsche ziel, even bezighoud met onze
specifiek joodsche ellende. Ik kan niet anders.
Want wij spreken over geloofsvervolging. En
wij spreken over Rusland. Rusland Dat be-
teekent voor ons, Joden, rechteloosheid rech
teloosheid in den brutaalsten vorm,
Het is ons dus niet nieuw te getuigen tegen
onrecht en geweld. Niet enkel jegens Rusland.
Telkens en telkens hebben wij onze protesten
moeten aanheffen. Pas nog zelfs wegens
Palestina.
Daar heerseht blijkbaar gind3 razernij fier
vrijheidsdronkeusehap als reactie wellicht op
verdrukking. En deze vlaag van waanzin en
deze reactie zijn tot een nietsontziende dicta
tuur geworden, die de ware vrijheid in knecht
schap knevelt.
Het is historisch en psychologisch misschien
niet onverklaarbaar. Laten wij rechtvaardig
zijn naar buiten en naar binnen.
De godloosheid tot dwingend rltaatsbcginsel
Het is ondenkbaar dat het slagen zou en het
is niet twijfelachtig waar de zege zal zijn.
Wij hebben te roepen naar de strijdende en
lijdende broeders Houdt moed. Volhardt. De
oogeu opwaarts de harteu naar boven. De zege
is L\
En dat hebbon wij t.e roepen naar binnen
De oogen opwaarts. Neen. de harten opwaarts.
In waarachtig gelooven en belijden ieder op
zijn plaats, ieder uit zijn ziel, ieder uit zijl
overtuiging en zelfstandig met zijn overtuiging
naast elkander in vrede en gerechtigheid met
Zeven en veertig vonnissen
achter den rug
NU WEER EEN HALF JAAR GEëlSCHT
De zwerver J. R. heeft voor de Maas-tricht-
sche rechtbank terecht gestaan wegens dief
stal. Op zijn zwerftochten had hij een half
dozijn servetten ontvreemd, dat toebehoorde
aan huisvrouw T. te Hoensbroek.
In zijn requisitoir was het O. M. van mee
ning, dat deze verd. blijkbaar onverbeterlijk
is. St.eds neemt hij hier, dan daar weer mee,
wat van zijn gading is. Reeds 47 veroordelin
gen heeft hij achter den rug met in totaal
ruim 16% jaar gevangenisstraf.
Het O. M. eischite thans veroordeeling tot
zes maanden gevangenisstraf.
Uitspraak 31 Maart.
Grieven tegen het voorloopig bestuur
en den leider der transportcolonne
DRIE LEDEN GEROYEERD.
Op voorstel van den leider der transport
colonne van het Ned. Roode Kruis te Kerkrade,
zijn drie leden door het hoofdbestuur ontslagen
op grond van gevoerde oppositie en het kwee
ken van een ongewenschten geest onder de
leden. Den drie leden is bericht van hun roye
ment verzonden. Eenigen tijd geleden nam de
secretaris-penningmeester van het voorloopig
bestuur, de commissaris van politie, ontslag,
wijl hij zich niet met den gang van zaken kon
vereenigen.
De drie geroyeerden hebben in een uitvoerig
request, onderteekend door bijna alle leden der
transportcolonne, hun bezwaren en grieven
tegen het voorloopige bestuur en den leider der
transportcolonne ter kennis gebracht van den
kringcommissaris, majoor Vogel, te Maas
tricht.
Zooveel mogelijk partij trekken
van ervaringen
Naar wij vernemen, werd door het hoofdbe
stuur van het Nederlandsche Roode Kruis het
initiatief genomen om te geraken tot het orga-
niseeren eener eerste hulpverleening bij ver
keersongevallen op de groote wegen.
Het heeft daarbij van de zijde der betrok
ken autoriteiten en organisaties alle medewer
king ondervonden en eene eerste bespreking
ter verwezenlijking van het doel heeft onlangs
plaats gevonden. Het ligt in de bedoeling daar
bij zooveel mogelijk gebruik te maken van het
geen reeds ter beschikking staat en zooveel
mogelijk partij te trekken van de ervaringen
die men in liet buitenland op dit gebied reeds
heeft opgedaan.
In een landbouwerswoning
Gisternacht brandde, door onbekende oor
zaak, de landbouwerswoning van den heer
R. Kleine te Langerak bij Hoogeveen (Dr.) tot
den grond toe af. Juist een uur voor het uit
breken van den brand was de echtgenoote van
den heer K. moeder geworden. Met moeite wist
men moeder en kind naar een in de nabijheid
gelegen woning over te brengen. De uit Hooge
veen te hulp geroepen babyspuit kon slechts
weinig uitrichten. Van de woning bleef niets
over. De geheele inboedel ging verloren en veel
vee, o.a. een kalf, een aantal varkens en een
groot aantal kippen, kwam in de vlammen om.
Verzekering dekt gedeeltelijk de schade.
In een hooipersing
Gistermorgen is brand uitgebroken in de
hooiperserij van de fa. de Boer te Brouwers
haven. Door spoedig optreden van de brand
weer, die met een motorspuit ter plaatse ver
scheen en door de gunstige windrichting kon
uitbreiding van den brand voorkomen worden.
In de Spaarndamnierstraat te Amsterdam
wilde een 66-jarige raau de straat oversteken
toen er, terwijl hij midden op de straat was,
van beide zijden een auto aankwam. De man
aarzelde, liep eerst vooruit en toen weer ach
teruit met het gevolg, dat hij door een der
auto's, een ziekenwagen van de artillerie-in
richting aan de Hembrug werd aangereden. De
ongelukkige werd dood opgenomen.
elkander, in waardeering voor elkander.
In een slotwoord las de leider der bijeen
komst, Dr. van Leeuwen, de volgende motie
voor
MOTIE.
De groote vergadering uit alle kerkelijke
gezindten te Haarlem, samengekomen in de
Groote Kerk, om te getuigen tegen de gods
dienstvervolging in Rusland,
gehoord de sprekers van dezen avond,
vervuld met deernis met de vervolgden,
verontwaardigd over de schending der vrij
heid van geweten en belijdenis,
vraagt de pers om haar gewaardeerde mede
werking te blijven verleenen,
spreekt haar levendige sympathie uit met
wie daar lijden,
bidt hun kracht toe, om te volharden en
staande te blijven, en smeekt van God, den
Almachtige, dat Hij -de dagen hunner nood en
ellende verkorte; de gebeden, die lieel de wereld
der geloovigen voor hen opzendt, verboore; en
dóór de vlammen der beproeving heen. Zijn
Koninkrijk in Rusland doe komen.
Door alien werd het laatste couplet van her
Wilhelmus gezongen ter sluiting der bijeen
komst.
Met het opsteken van de rechterhand getuig
den de aanwezigen, dat zij zich met deze motie
konden vereenigen.
De vergadering had dank zij de goede or
ganisatie een kalm verloop.
Even trachtte een jongeman, de orde te ver
storen, door een opmerking te roepen aan het
einde van de rede van Rabbijn de Vries. Hij
werd. onmiddellijk door de recherche buiten
het kerkgebouw gezet.
4 4-
BIJ EEN HERINNERINGSDIENST voor leden van een Z.-Afrikaansche
beklimmersclub, die in den oorlog vielen, was „hoog-e" belangstelling
Alles wordt in de Vaticaansche Stad ver
fraaid en verbeterd en wel volgens een vooraf
opgemaakt plan, het „piano regoiatore", met
welks uitvoering een speciale commissie is be
last. Deze commissie bestaat uit de ingenieurs
Momo, Castelli, de Rossi en mgr. Malchiodi.
Deze commissie heeft een omvangrijke taak.
De werkzaamheden, die thans worden verricht,
hebben reeds een legertje van duizend werk
lieden in de Vaticaansche Stad gebracht en
voor de komende jaren is nog heel wat gere
serveerd.
Voor het bezoek aan de Vaticaansche tuinen
zijn we de Pauselijke Stad door den hoog van
Conslantijn binnen gegaan.
Maar de groote, monumentale ingang is de
Porta S. Anna in de Via de Porta Angelica,
dus links van de Sint Pieter, ver links, om
dat we eerst nog langs de Bronzen Deur en
de Vaticaansche Paleizen moeten, om onder de
koionnaden in de Via di Porta Angelica te be
landen.
Bij de Porta S. Anna bevindt zich de kerk
van S. Anna, de parochiekerk van de Vaticaan
sche Stad. Ook nadat men deze poort is door
gegaan, vallen onmiddellijk een gioote bedrij
vigheid en verschillende veranderingen op. Aan
de pastorie van S. Anna worden restauratie
werkzaamheden uitgevoerd, terwijl tevens de
pilasters opvallen, die bestemd zijn voor het
hek, waardoor de poort gesloten zal kunnen
worden.
Vlakbij verrijst in de Via del Pellegrino een
gebouw, waaraan hard gewerkt wordt. Dit ge
bouw is bestemd voor de Zusters van de Va
ticaansche gobelinschool. Verderop zien we de
fundamenten van een huis, waarin de officie
ren der Pauselijke gendarmerie zullen worden
ondergebracht.
De kleine kerk van San Pellegrino blijft
zooals ze is, evenals do kleine, pittoreske be
graafplaats der Zwitsers.
Het is in deze buurt, dat ook de kazerne
van de Pauselijke gendarmerie staat, welk
gebouw vroeger voor de door Pius X gestichte
lagere scholen bestemd was. 1-Iet gebouw her
bergt tevens het regeerings-orgaan van den
Staat der Vaticaansche Stad, de ,,Osservatore
Romano".
Heel de ruimte tusschen deze laatste gebou
wen en de Vaticaansche muren, die op de
Piazza del Risorgimento uitkomen (Italiaansch
gebied) wordt gesystematiseerd en van aller
lei overbodige huisjes en gebouwtjes ontdaan.
Wat er eens zal komen, is intusschen thans nog
onbekend.
In de naaste omgeving, op de Cortile S.
Egidio, wordt weder aan een nieuw gebouw
gewerkt, waarin verschillende appartementen
worden ingericht, terwijl op de z.g. Prati di
Belvedere een nieuw gebouw zal verrijzen,
waarin o.a. de sanitaire dienst en verschillen
de administraties zullen worden ondergebracht.
EEN HOEKJE OP HET POSTKANTOOR
van den Vatlcaanscben Staat. Op de post
zakken staat vermeld „Poste Vaticane",
Vaticaansche Posterijen
De werkzaamheden hier hebben óók ten doel,
den Torrione del Bramante geheel te isoleeren.
In deze buurt, bij de Cortile del Belvedere,
begint een spiksplinternieuwe straat, die over
een afstand van vijftig meter door een tunnel
wordt gevoerd. Deze nieuwe straat is voor \iet
verkeer in de Vaticaansche Stad van gFoot
nut. Ze is een belangrijke verkeersader. Langs
deze straat komt men aan het Palazzo della
Zecca en in de Via delle Fondamenta, vanwaar
men het Paleis van den gouverneur ziet om-
hoogrijzen. Hier zal een groote trap komen. De
straat voert verder naar het station.
Het paleis van den gouverneur zal de ver
schillende bureaux van de Vaticaansche regee
ring bevatten en een vleugel ervan zal worden
gereserveerd voor vorstelijke gasten, die er
kunnen vertoeven, wanneer ze den Paus een
bezoek brengen. Bij bet paleis behoort een
kleine kapel, die de officieele kerk van het
governatorato wordt. Er zullen de verschillen
ds kostbaarheden van de Santa Marta worden
ondergebracht, welk kerkje afgebroken werd.
Via de nieuwe straat nadert men, zooals ge
zegd, het station, dat eveneens in aanbouw is,
terwijl het viaduct over den grooten muur bij
na gereed is. Het station zal drie groote sa
lons bevatten, voor het ontvangen van de hoo-
ge gasten, wanneer ze het Pauselijke gebied
betreden hebben. Bij het station is in den Va-
ticaanschen heuvel een tunnel van 92 meter
lengte gegraven, die gelegenheid zal bieden
den Pauselijken trein, welke ongeveer 200 me
ter lang zal zijn, J>ij gedeelten te rangeeren.
Men heeft op het Vaticaansche emplacement
intusschen niet bijzonder veel ruimte!
Do omgeving van de Piazza della Sagrestia
is dengenen, die het huidige Vaticaansche ter
ritorium wel eens bezocht hebben en zeker al
len museum-bezoekers, het meest bekend. Hier
komt, naast het gebouw San Carlo, de nieuwe
woning van den kardinaal-aartspriester en in
het oude Romeinsche klein-seminarie (niet
bet. huidige palazzo del Governatorato) zijn da
politie en justitie gehuisvest. In San Carlo ia
de Fabbrica di San Pietro ondergebracht en
de Vaticaansche commissie voor openbare wer
ken. De hier bestaande San Stefano degli Abia-
sini zal worden gerestaureerd.
Aldus krijgt de heele Vaticaansche Stad 'n an
der aanzien. De nieuwe pinacotheek, waarover
we reeds gesproken hebben, wordt in vijftien
den eeuwschen stijl opgetrokken, volgens da
bouwplannen van senator Beltrami. Ze krijgt
een lengte van 110 meter en een breedte van
30.5 meter. De drie ingangen zullen op de
Viale della Zitella uitkomen. De pinacotheek
wordt door een soort gesloten loggia met da
Vaticaansche musea verbonden en die zullen,
gelijk we eveneens reeds hebben verteld, een
nieuwen toegang aan de Viale Leone IV krij
gen. Aangezien daar ter plaatse het Italiaan-
scbe gebied belangrijk lager ligt dan het Vati
caansche, wordt er een lift gemaakt, of liever
twee liften, alsmede een soort oprit.
Het Vaticaansche radio-station ligt bij den
Torre della Specóla en den muur van Leo IV-
Do mast wordt zestig meter hoog.
Een nieuw gebouw, dat we nog niet ge
noemd hebben, is de nieuwe electrische cen
trale bij de Porta della Zecca, welke centrale
den Vaticaanschen Staat van electrische ener
gie zal voorzien, zoodat zo ook ia dit opzicht
geheel onafhankelijk wordt.
"Wanneer we tenslotte nog vertellen, dat hief
en daar bosschages zullen worden aangeplant,
dan zijn we aan het eind van onze opsomming
van wat er zooal van nieuws in het rijk van
Pius XI tot stand wordt gebracht.
Ook hior heeft deze Paus zijn moderne In
zichten en groote dadenkracht tentoongespreid-
HiJ vergenoegde zich niet met de politieke
en Juridische reorganisatie van Zijn gebied,
maar toonde zich ook een bouwmeester, wiens
werken zijn naam zullen roemen bij het nage
slacht. „P. Pio XI Pont. Max" zal in den Va
ticaansche Staat een veelvuldig voorkomend©
inscriptie worden. Pius XI schaart zich on
der de Pausen, wier naam gebeiteld staat itt
het gesteente van gebouwen en paleizen, in
Rome en in zoovele andere steden van Itallfc