DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. UB- TEGEN DE GODSDIENSTVERVOLGING IN RUSLAND STADSNIEUWS pEURS VAN SCHIEDAM 53ste JAARGANG WOENSDAG 2 APRIL 1930 Nó. 15685 VRIJHEID VAN GEWETEN EN EEREDIENST Kreym b org-coup e Mi&wm jubileum PROTESTVERGADERING IN MUSIS SACRUM - fijn van lijn DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT BUREAU: KOEMARKT 4, SCHrEDAM. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 68085. ABONNEMENTEN: per 3 maan den 3,25, p. mnd. 1,10, per week 25 ct. Franco p. post 3.75 p. kwartaal. Afz. nummers 5 ct. Postch. en girodienst 81440 ADVERTENTIEN1—5 regels 1.55. Elke regel meer 30 ct. Reclames tusschen den tekst 60 ct p. regel. KI. advertenties: 30 woorden 25 c., elk woord meer 5 c., tot 't max. van 50 woorden. Kabouters 5 regels f 0.50, 10 regels 0.75, 15 regels 1.00. Gratis-Ongevallenverzekering f 500.bij overlijden door een ongeval; 500.— bij verlies van beide banden, voeten of oogen; 250.— bij verlies van één hand, één voet of één oog; f 150.bij verlies van een duim; 75.bij verlies van een wijs vinger; 50.bij verlies van twee voorste ledematen alle vingers van een hand; 25,bij verlies van eiken anderen vinger. De Verzekering loopt op de voorwaarden als eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt Bij of krachtens wetten of verordeningen voorgeschreven en andere officiëele af- en aankondigingen van het Gemeentebestuur HINDERWET Ingekomen is een verzoek van: de firma L. d. Toorn om vergunning tot oprichting van een kurkenfabriek in liet pand Raam 24, ka daster Sectie A. no. 1640, met een electromotor van 5 P.K., drijvende diverse arbeidsiriachines Dit verzoek is met de bijlagen op de secre tarie der gemeemte ter visie gelegd. Op Woensdag, den 16 April 1930, des namid dags ten 2 ure, zal ten Raadhuize gelegenheid worden gegeven om bezwaren tegen het toe staan van dit verzoek in te brengen en die mondeling o£ schriftelijk toe te lichten. Gedurende drie dagen, vóór het tijdstip hier boven genoemd kan op de secretarie der ge meente van de schrifturen, d!le ter zake moch ten zijn ingekomen, kennis woi*1 a genomen. Volgens de bestaande jurisprudentie zijn niet tot beroep op eene beslissing ingevolge de Hin derwet gerechtigd zij, die niet overeenkomstig art. 7 dier Wet voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hun bezwaren mondeling toe te lichten. Schiedam, 2 April 1930. RIJWEG AFGESLOTEN Ter algemeene kenni3 wordt gebracht, dat van Donderdag 3 April af, tot en met Zater dag 5 April het rijverkeer aan beide zijden van de Lange Haven nabij de Koemarktbrug zal zijn afgesloten, zulks in verband met de werkzaamheden van den Rijkstelefoondienst. EEN PROCES TEGEN REGENTEN VAN HET SINT JACOBSGASTHUIS Door den voormaligen binnen-regent De heer W. P. van Dam, wlen met ingang vaa gisteren, 1 April, eervol ontslag was ge- geveu ais bimnenregenf van het St. Jacobs- Gasfhuis, heeft tegen de regenten van het. St.. Jacobs-Gasthuis en van het Fabrifonds een vordering ingesteld van zestienmaal zijn jaar wedde. De heer van Dam grondt zijn aanspraken op het feit, dat hem zijns inziens ten onrechte ontslag is gegeven. Immers in zijn instructie wordt van ontslag niet anders gesproken, dan ln artikel 6, dat als volgt luidt; „Buitengewone omstandigheden uitgesloten Wordt hun (binuenregent en binnenregentes) niet eerder eervol ontslag verleend, dan drie maanden nadat zij aan het college van Regen ten kennis hebben gegeven van hun voornemen om te vertrekken." Waar zich geen buitengewone omstandig heden hebben voorgedaan en hij geen eervol ontslag beeft gevraagd, kon men, aldus de heer van Dam, hem .ook geen eervol ontslag geven. NIEUWE ZAAK VAN SIMON DE WIT In de Groenelaan heeft de welbekende firina Simon de Wit een nieuw filiaal gevestigd. De nieuwe zaak is een prachtige nieuwe aanwnst voor de reeks van meer dan 60 filialen, die de firma de Wit in Nederland exploiteert. Het gebouw, dat ligt op den hoek van de Zalm- straat, biedt onmiddellijk 'n ruimen en frisschen aanblik. De muren zijn geheel bezet met tegels, waarlangs de artikelen in bonte verscheiden heid staan uitgestald. In den winkel zelf staan allerlei moderne apparaten opgesteld, die ver schillende artikelen vlug en hygiënisch bewer ken. Door' 'n gasradiator wordt hot geheel ver warmd. In de drie ruime étalagekasten worden de artikelen op de voordeellgste manier uitge stald, waarvoor speciale étaleurs bij het winkel bedrijf werkzaam zijn. Ook de verlichting ts goed verzorgd; in den winkel door plafond lichten van een sober, modern ontwerp en In dr' étalages door 'n rij van sterke lampen met reflectors, die een sterk licht op de geëtaleerde "rtikelen werpen, zonder dat de lichtbron van buitenaf te zien is. De Gorzen is met dit nieuwe filiaal weer een model-zaak rijker geworden, waarheen bet publiek zeker zijn ufeg zal vinden. Morgenmiddag om 2 uur wordt de winkel voor het publiek geopend. Ter gelegenheid van de opening zijn er voor 0e koopers verschillende verrassingen. Wij verwijzen verder naar de advertentie in dit blad. Vandaag herdenkt de heer j. Verschure den dag dat hij 25 jaar geleden als gasfitter hij de gemeente in dienst trad. Gisteren is de jubilaris gehuldigd €n namens zijn collega's toegesproken door den lieer W. Snel, die tevens namens het geheele fitters- personeel een pra.clüig'''eiksp dressoir aanbood. In huiselijken kring is deze dag gevierd. RIJWEG AFGESLOTEN Het rijverkeer op de Lange Haven bij de Koemarkt, zal van 3 tot 5 April zijn afge sloten BURGERLIJKE STAND Aangifte van 30 Maart1 April. GEBOREN: Petronella Geertruida Helena, dochter van B. M. van Gervern en T. van de Grijp, Hoofdstraat 65. Robert Frederik, zpon Van B. Bauer en H. C. van der Enden, J. A. A'b. Thijmstraat 83. Antonia Johanna Ma- r'a, dochter van J. L. Zondag en J. P. Weber, Ueerenstraat 35. OVERLEDEN: W. Heijligers, 76 j. Lange B«,ven- Gisteravond heeft ook in onze gemeente een girootsehe protest vergadering plaats gehad, te- had telgen de gruwzame vervolgingen, waar aan al degenen bloot staan die in het onder den Sovjet-knoet zuchtende Rusland in een God gelooven en Hem, den Schepper en Heer van ai wat bestaat, de Hem toekomende eer willen betuigen. Tegen achten begon de groote zaal vol te loopen en toen te tien over acht de vergade ring door ds. de Bel werd geopend was ze tot in alle hoeken stampvol bezet. Op het podium hadden behalve de sprekers ook plaats genomen burgemeester Stulemeijer en de gemeente-secretaris de heer Sickenga, alsmede de weleerw. heer kapelaan v. d. Meer. In de zaal merkten we op de wethouders Van Veizen en Slavenburg en eeniige raadsle den. Nadat de tweede strophe van het Wilhelmus „Mijn schildt ende betrouwen sijt Gij, o God mijn Heer" was gezongen, ging ds. de Bei voor in gebed, waarna hij de openingsrede uitsprak. Rede ds. K. de Bel We zijn hier samengekomen, aldus spreker, als broeders en zusters^ die in God gelooven, al moge de wijze van aanbidding verschillen. We willen getuigen tegen den aanslag op wat als het hoogste goed wordt beschouwd, tegen den aanslag op het geweten; we worden stil van ontroering als we het lijden vanvan Velen zien in hun diepste ziielegevoel. Onze actie is uit benauwheid geboren. Als de lammergier boven de kudde zweeft, dan drommen de schapen bijeen en stellen zich onder de leiding van den herder. De Heer Is onze Herder en wij gaan naar Hem in den nood der tijden, om bescherming. Het Is in Rusland geen actie tegen een of anderen godsdienst, maar tegen allen gods dienst. De naam van God zelf moet uitge- roeid worden. On sis dit alles zoo vreeselijk, dat we behoefte hebben om iets te doen. Wat kan het woord? God heeft door het woord de wereld geschapen. De wereld wondt beherscht door het woord. We zullen een protest uiten. De wereld wordt een hel als de vrije overtuiging van het hart wordt belemmerd. Te allen tijde zijn ge loofsvervolgingen in de geschiedenis voor gekomen. Ook in den vorm is de geloofsver volging in Rusland niets nieuws. Ais priesters gedooid worden; als de keriren worden geslo ten; als den geestelijken broodkaarten wor den geweigerd, dan kunnen wij toch niet meer twijfelen dat er een vervolging heerscht. We weten dat een woord van protest niet voldoende is. Och, we vreezen niet voer Gods Koninkrijk! Maar we moeten bidden, omdat we gelooven in de gemeenschap der Heiligen; we gelooven dat wat wij doen over de grenzen komt en dat onze lijdende broeders en zusters zuilen ervaren, dat wij met hen leven en voor he.n biddien. Als ons geloof wat meer praetijk en wat miinder theorie geweest ware, dam zou men in Rusland huiverig zijn geweest om bet zoo ver te laten komen. We bidden niet slechts voor de 'vervolgden, maar ook voor de vervolgers. Zouden de laatsten er niet, nog erger aan toe zijn dan de eersten? Voor de gcddeloozen toch is er geen vrede. Zoo Is déze avcad er een van gebed en van protest. En dian laten "wc verder aflets im gerustheid over aan Hem die het al beschikt en bestiert. De God, des Hemels geve, diat ve ler oogen geopend worden voor het heilloos preekn van hen, die zeggn: er is geen God. Want bij hen is ons geweten en onze vrij heid niet veilig. Tegen hen Is ons protest ze ker niet zcinder waarde; en ons gebed klimt op tot den Allerhoogste. Hij zal het kwade tem goede weten te keeren f Rede ds. Schmidt In de plaats van den heer P. J. van Bifuren, oud-katholiek, die wegens ongesteldheid ver hinderd was. sprak ds. V. Schmidt, Luthersch predik amt. Hrt is een buitengewoon verheffende ge dachte, aldus spreker, dat we met elkander eans iets mogen beleveih van de gemeenschap der Heiligen. Daarvan moet uitgaan eem ze gen. We zijn te zaroen gekomen om te protestee ren tegen wat in Rusland geschiedt. Welk rechtschapen mensch zou zich niet met eon vlammend protest daartegen willen aanslui ten. We leven in ontzettende tijden. We dach ten na den wereldoorlog, dat de wereld ge leidelijk wel zou zijn uitgeraasd- Maar we zien geen rust. Heel de wereld is betrokken in een geweldige crisis. In Rusland vindt men een geloofsvervol ging die slechts met die van Nero vergeleken kan worden. De Russische Staat heeft in 1929 partij gekozen tegen den godsdienst. Met den dia©f wordt de vervolging heviger en wreeder. Wat nu gebeurt, is geen tijdelijke uitbarsting van hartstocht, maar een weldoordacht systeem tot uitroeiing van den godsdienst. De gods dienstoefeningen warden op de ergerlijkste wijze gestoord; kerken worden ingericht tot schouwburgen danszalen en bioscopen; de ker kelijke bezittingen worden geroofd; de geeste lijkheid vermoord of naar de weeselijkste plaatsen verbannen. De noodkreet der gewetens is tot ons ge komen. En wij hebben zij gehoord. Wij zelf loopen met het verderf aan onze zijde. Laat, wat in Rusland gebeurt, ook tot ons iets zeggen. De dijken kunnen ieder oogenblik breken, en den stroom kan ook tot ons door dringen. Overal woelt en bruist en kookt het. En daarom is deze vergadering van zoo ernstig» beteeken Is. Er wordit vervolgt in Rusland, maar er zijn toch ook nog menschen die onder de dekens de handen vouwen. Er zijn nog boeren die be seffen, dat als zij de kerk opgeven, zij reddeloos verloren gaan. In Rusland dreigt een volk ten onder te gaan. Zeker, ook de kerk zal daaraan wel medeschuldig zijn. Ook zij zal een peccavi moeten uiten. We moeten helpen. Laat. het niet bij ons besluit blijven; ook niet bij onze gelde lijke gave. De noodkreet der Russische boeren is een S.O.S.: redt onze zielen! En wat doen wij? Er zijn er die meenen door het gerommel der tijden den stap van den grooten koning te booren. Of het zoo is, we weten het niet. Maat laten we Gods stem erkennen: Uit den chaos zal iets nieuws verrijzen. En God laat niet met zich spotten. Ep laten we beseffen dat het beste protest dit is, dat wij ons meer geven aan God, meer ons toewijden aan den naaste. Rede van rabbijn M. Cohen Rabbijn M. Cohen, van Rotterdam, thans aan het woord, vroeg zich op de eerste plaats af: Wie zijn de machthebbers in Sovjet-Rusland? Wat willen zij tegenover God? Zij verbannen Hem, zij kwellen Hem, zij dooden Hem. Het is verboden godsdienst-onderwijs te geven in Rus land. Wie hét toch doet wordt in de gevangenis geworpen. Men maakt geen onderscheid tus schen welken godsdienst ook. Den kinderen wordt onderwijs gegeven in het atheïsme. De kerken moeten dienen voor gelegenheden, welke hij niet wil noemen. Rusland, 't onmetelijk Europeesche en Azia tische rijk, uit te teekenen is hier niet noodig. Tn dat onmetelijke Rusland, hier op deze. Niet slechts de chridbensn, ook de joden worden vervolgd. In Kiew worden brieven en drukwerken voor joden of van joden geboycot. Ze worden eenvoudig niet verzonden. Een aan bod om drievoudig fiorto te betalen werd afge wezen. Zelfs wil men verbieden Paascbtrood te bakken, wat voor de Israëlieten beteekent acht dagen honger lijden. De goddelooze vraagt in zijn overmoed naar niets. Er is geen Gcd. zegt hij in zijn hart. Men wil den Koning der Koningen van zijn macht ontrooven. Zoo was het reeds bij den torenbouw van Babel; zoo luidde ook het ant woord van den Égyptischen koning tot Mozes, den gezant van God; zoo sprak Nebucaduezar, toen hij Mn zijn overmoed zich den almachtige durfde noemen. En God maakte hem gelijk aan het redelooze dier. Wat kunnen wij tegenover de geloofsvervol ging doen? We moeten onze zwakheid beseffen. Maar dat mag ons niet verhinderen te protes teeren. En het gebed is een machtige factor. Daarnaast moeten we ec-bter doen wat in onze macht ligt. Wanneer de geheele wereld besloot, alle betrekkingen met Rusland af te breken, dan was de zege spoedig ons. Laait van deze vergadering den roep uitgaan over de heele wereld: geen betrekking met Rusland. Dan kunnen we zeggen: O God, wij hebben het onze gedaan, doe Gij thans het Uwe! Rede Hoogeerw. Heer Deken Schraag Als vertegenwoordiger der Katholieken van deze stad, aldus de HoogEerw. Heer Deken, sluit ik mij aan bij het protest dat in de ge heele wereld ten hemel'opstijgt. In alie centra der beschaving zijn de geesten wakker geschud het wereldgeweten ia ontwaakt. En allen komen bijeen om te protesteeren tegen wat in Rusland wordt begaan. Omdat dit in strijd is met het recht en met de liefde, in strijd met de elementaire begrip pen van beschaving, en van humanisme, dat dan toen - igen heet te heorschen. daar op gene wijze, is de strijd aangebonden tegen eiken godsdienst. De belijders van welken godsdienst ook, worden op alle wijzen geplaagd ett gemarteld. Dit feit is niet weg te redeneeren. Het staat vast. En nu is dat feit, die vervolging, een schandelijk onrecht. De mensch heeft van Cjqd het verstand ge kregen om het Godsbestaan te achterhalen; hij hoeft van God den wil gekregen om aan zijn weuschen te voldoen. Er moge dwaling zijn ln de kennis van het wezen van God, er moge dwaling zijn in den eeredienst, het is slechts te duidelijker dat er een Opperwezen bestaat. Onder de leuze van vrijheid, in een land waar slechts terrorisme heerscht, wordt den men schen het recht ontnomen hun hart uit te storten, tent God te spreken. God kennen houdt in: God vereeren, godsdienst, den plicht God eer te toewijzen. Een schandelijk onrecht wjordt den honderd millioen Russen aangedaan, omdat het hum on mogelijk wordt gemaakt, God te erkennen en de Hem toekomende eer te bewijzèn. Een schan delijk onrecht, door verbanning van geeste lijken, sluiting der kerken, atheïstische opvoe ding, vergiftiging van het hart der kinderen, ondermijning van de heiligheid van het huwe- "jlt, ondermijning van het huiegezin. In Rusland wordt het grootste onrecht ge leden; ellende wordt gebracht in duizenden huisgezinnen. Wat, ontzettend, dat op gruw zame wijze het leven van duizenden wordt ver kort, dat de kinderziel op vreeselijke wijze wordt, vergiftigd. En dat doen zij, die den strijd hebben aan gebonden tegen God, tegen God, die, alle boon en spot teh spijt, blijft in eeuwigheid. Boecharin, Lumatsjarski, zij prediken, dal godsdienst en communisme niet kunnen samen gaan, dat het christendom dat -liefde preekt, door het evangelie van den haat moet worden vervangen. Gij begrijpt thans waarom we één zijn. Wij allem toch bidden: Onze Vader, die in de He melen zijt, geheiligd worde Uw Naam. We zullen één blijven dn ons protest, om eerhersteld te brengen aan God; één in ons "Protest om hen te helpen die onze hulp zoo noodig hebben. We zullen één zijn ook in het gebed voor de vervolgden en voor de vervolgers, opdat ook zij eens die woorden met ons allen mogen zeggen: Onze Vader die in de Hemelen zijt, geheiligd worden Uw Naam. Rede ds. J. F. Jonkers Vijfde spreker was dr. J. F. Jonkers, gerefor meerd predikant. De stroom, aldus de spreker, roept altijd naai- de bron, de lichtstraal maar de zon; de door God geschapen mensch altijd naar den Schepper. Religie uitroeien is menschaanran- ding, zieleschending, z-ielsvermoording. Daar tegen protesteert elk menschenkind, dat nog niet verschrompeld is in zijn geestelijk levens- bestaan. „Bij ons heerscht de meest volledige vrijheid ten aanzien van heit gelóóf", zegt men ln Rus land. Maar hierin zit het misleidende: van de innerlijke gedachten des harten moet nu een maal ieder afblijven. Men wil echter bij die harten binnenkomen, door er het vergif in te druppelen. En men begint bij de onschuldige kinderen. Daartegen gaat het eerst ons protest. De religie heeft den drang, zich te mani- steeren. Maar men wil geen cultus; en daarom geen kerken, geen synagogen. Do?h God is er, en hij heerscht, ook in de harten van die Hem uitwerpen. Wie het niet eens is met de beerschers in Rusland, ze worden getreiterd, vervolgd, ver bannen, vermoord. Zij, die slachtoffers, heffen de handen naar ons op: „Uit de diepten heb ik geroepen." Zonden wij hen niet steunen met ons mede gevoel, onze sympathie, en vooral, vooral met ons gebed? Gods verhocring is de echo op ons gebed. Heer maak een eind aan hun lijden, troost hen in de verdrukking en maak van ons den barmhaintigen Samaritaan die troost brengt en lafenis. En moge Gods barmhartigheid zich ook uit strekken tot de verdrukkers. Wat ons protest zal uitwerken, we weten het niet; maar in ons geloof geven we het. God in banden- Rede dr. F. J. Krop Ten slotte sprak nog dr. F. J. Krop uit Rot terdam. Ds. Krop begon met er op te wijzen, dat eerst sinds verleden jaar de Russische regeering, die eerst de godsdienstvervolging ln het ge heim bedreef, het masker heeft afgeworpen. Ze wil den godsdienst, den naam van God volledig uitroeden. Tegen het eenheidsfront van ihet atheïsme dient te staan het eenheidsfront van het geloof. Onze actie haalt nog niet bij de hunne. We willen bouwen met troffel en zwaard en God zal ons doen slagen. Ds. Krop las dan een brief van een onder wijzeres uit Rusland voor, die van de droeve vervolging spreekt. Hij merkte daarbij op, dat het eerste wat men doet is, den geestelijken, rabbi, pastoor of dominé de broodkaart af te nemen en die broodkaart is de sleutel voor alle levensmiddelen. Zonder broodkaart kan men niets koopen; en men heeft geestelijken gezien die de vuilnisbakken nazochten om iets te vin den waarmee ze hun honger zouden stillen. Men heeft Koetepoff opgelicht. Thans tracht men ook zijn 4-jarig kind op te lichten en dat kind moet gemarteld worden voor de oogen van den vader, om dien vader zijn geheim te ontwringen. Do Russische straf method en zijn afschuwelijk. Van een oververhitte zaal wordt men plots in een ijskelder geplaatst. Men heeft den steenen rok; den muskietenpoel: helsche folteringen. De kinderen krijgen niet slechts cursus in het ongeloof; ze moeten hun ouders en elkan der bespionneeren. Ze moeten vertellen of ze vader zien bidden, moeder een kruisje hebben zien slaan en op de getuigenis der kinderen worden de ouders gemolesteerd. Ze moeten hun kameraadjes bespioneeren, en wie daarin het verste zijn gevorderd, krijgen van tijd tot tijd belooningen. Wil men hoogere scholen bezoeken, dan moet de betreffende jongen of meisje openlijk ver klaren, als zijn ouders geloovjg zijn, dat hij of zij niets meer met hen te maken wil hebben. Ons protest heeft resultaat uitgewerkt en het zal nog meer uitwerken. Een groot con sortium heeft geweigerd graan van Rusland te betrekken. Moge bet zoover komen, dat we ook nooit meer hout willen van Rusland, dat men door erger dan slavenarbeid zoo goedkoop leve ren kan. t We willen niet dat men handelscpntracten met Rusland afsluit; we willen geen diploma tieke betrekkingen met Rusland. Laten we bidden. Maar houden we tegelijk ons kruit droog. Laten we de regeeringen wakker schudden. Het is niet de tijd van het laisser faire, laisser aller. De organisatie van het communisme is schitterend. Op één wacht woord van Rusland marcheeren duizenden in alle Westersehe landen. Vijf millioen werden door de sovjets vermoord; twintig millioen werden verbannen of gemolesteerd. Ons eenheidsfront blijft tot er in Rusland weer is vrijheid van geweten. Naast ons gebed de daad. De daad van barm hartigheid. De daad van onzen moed om open lijk uit te spreken: deze regeering moet ge boycot. Ons gebed moet zijn: O God bekeer de Russische vervolgers of neem hen weg. De vergadering had een volkomen ordelijk verloop. Er werd, om den ernst van de zaak, voor geen der sprekers geapplaudisseerd." Slechts werd onder algemeen applaus de vol gende motie, welke ook op de Rotterdamsche protestvergadering was gesteld, aangenomen. Wij allen, die hier vergaderd zijn ais be lijders van den Almachtigem God, Schepper des hemels en der aarde, teekenen met groote kracht protest aan tegen de wreede, stelsel matige en aanhoudende vervolgingen, waar aan onze mcde-geloovigen in Rusland bloot staan; Wij doen een beroep op onze broeders en zusters van alle kerken in geheel het land en over de geheele wereld; ja zelfs op hen die, al was het maar uit liumaniteits-overwegin- gen, aan anderen de vrijheid gunnen welke zij voor zichzelf opeischen, om zich te ver eenigen met ons Protest en geen wettig middel onbeproefd te laten, teneinde aan de verdrukte Russen volkomen vrijheid van ge weten en eeredienst te verzekeren; Wij besluiten van deze motie afschrift te zenden aan onze Regeering, met het dringend verzoek om, in overleg met andere Regee- ringem, te beraadslagen over de vraag wat mm allo beschaafde naties ln cleze ernstige en dringende aangelegenheid te doen staat. Hiermede werd door alle aanwezigen door opstaan instemming betuigd. In Rotterdam, aldus dr. Krop, heb ik gezegd dat 95 percent der bevolking deze motie onder schrijft. Onder de 5 percent rekent hij dan de volgelingen van Lenin en degenen die handel willen drijven quand même. De 95 percent heb ben elkaar de hand gegeven en wij blijven naast en met elkaaT tot het doel is bereikt. Met gebed en het zingen van „Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen" werd de bijeen komst gesloten. Verwacht wordt: Matige, later afnemende Zuid-Oostelijke tot Zuidelijken wind, meest licht tot half bewolkt, waarschijnlijk droog weer, iets koeler 's nachts, overdag iets zachter. Fietsers en motorrijders lichten op van 's avonds 7.03 tot 's morgens 5.04. 's Maandags repetitie Muziekgezelschap 8t. Ambrosius 8 uur, R. K. Volksbond. lederen Maandagavond clubavond R. K. Dam. club I.D.O., Kath. Kring. Dinsdag bestuursvergadering R. K_ Metaal, bewerkersbond ,,St. Eloy'', Gebouw R. K_ Volks bond. lederen Woensdagavond van hall acht tot half tien, gelegenheid tot het afhalen van naai werk bij de Tberesiavereeniging aan 't gebouw van den R. K. Volksbond. lederen Woensdagmiddag van 33% uur gelegenheid tot afhalen van Naaiwerk voor de Missienaaivereeniging, Korte Kerkstraat 6. lederen Woensdagavond om half 9 repetitie „Schiedamsi Mannenkoor" (dirigent Paul v, d. Putten). Groote zaal van den R. K. Volks bond. lederen Vrijdagavond van half 9 tot half 11 repetitie Koninkl. Zangvereeniging Schiedam's Mannenkoor „Orpheus" onder1 leiding van Ed. Flipse. Gebouw R. K. Volksbond. lederen Zaterdagmiddag van 35 uur zitting bestuur Spaarfonds R. K. S. V. „Excelsior". Gebouw R. K. Volksbond. Vrijdag 4 April Jaarvergadering Katholiek Leven. Gebouw Beijersbergen. Aanvang half negen. Zaterdag 5 April Vergadering Diocesaanvereeniging van R. K. Onderwijzers in het Bisdom Haarlem, afd. Schiedam en Omstreken. Gebouw R. K. Volks bond. Aanvang half acht. Dinsdag 8 April Jaarvergadering „Oranjevereeniging". Go- bouw Eendracht Aanvang 8 uur. 2 April: Groote Doelezaal, 3e en laatste lecrarem-solisten concert, Toonkunst-muziek school, 8 uur. 4 April: Groote Schouwburg, De keizer van Amerika (Rott. Hofstadtooneel) 8.15 uur" (voor volwassenen) Zuiderkerk, Matthaus- Passion (Excelsior) 7.15 uur. 5 April: Groote Schouwburg, De keizer van Amerika (Rott. Hofstadtooneel) 8.15 uur (voor volwassenen) Groote Doelezaal, 10e en laatste pop. concert Rott Philh. Orkest, 3 uur. 6 April: Groote Schouwburg, De keizer van Amerika (Rott Hofstdtooneel) 8.15 uur (voor volwassenen). Dagelijks: Tlvoli-Schouwburg, Lach en Vergeet (Stappersi-revue) 8 uur (voor vol wassenen). Bioscopen; goedgekeurde programma's tot en met Donderdag 3 April in: Grand thêatre (voor volwassenen); Thalia (v or vol wassenen); Gity (voor volwassenen); Corso (voor volwassenen); Olympia (voor volwasse nen). SCHIEDAM, 2 April. Officieele noteering van de commissie uit de Kamer van Koophandel. Moutwijn Moutwijn 15.. Namens de commissie uit de Kamer van Koophandel, H. J. JANSEN. Spiritus Melasse-sptrtius 28.— per H.L. SCHIEDAM, 2 April. Men noteert voor ruwe graanspirltus 60 pet. 17.per H.L. Spoeling Noteering ƒ2,60. Voor de vergadering werd de Rotterdamsche secretaris van „De Dageraad", de beer Linde boom, door den hoofdinspecteur van politie de zaal uit gewezen, terwijl enkelen commu nisten, onder wie den heer C. Freuay de toe gang werd ontzegd. ONDERSCHEIDINGEN. Bij Kon. besl. is verleend de eeremedaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, in goud, aan W. H. D r i e s s e n, deurwaarder bij de arrondissementsrechtbank te Rotterdam; en aan W. F. H. E c k e n h a u s e n, gemeente lijk deurwaarder der belastingen, te Schiedams

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1930 | | pagina 1