WN m j hebben onzen Zondag -Il NAAR DELPHOI, HET HEILIGDOM VAN APOLLO DN, IN HET JUBELJAAR mm aS» n MAANDAG 2 JUNI 1930 DE TENTOONSTELLING VAN VOLKSKUNST I, VAN GODSDIENST ALS PRIVAAT AANGELEGENHEID WAARTOE HET LEZEN VAN 'N OUD BOEKJE KAN LEIDEN EEN OPVOERING VAN „DE SMEEKELINGEN" Wie het huidige Griekenland in zijn typi sche uitingen "wil Ieeren kennen, mag gerust Athene ter zijde laten liggen. Dat is misschien •wel wat kras uitgedrukt, misschien ook uit geest van reactie tegen het oppervlakkig oor deel van de deelnemers aan croisières, ticris- ten van alle pluimage en zakenlui, die aï'.een met het Grieksche kapitaal in aanraking ko men. De Grieken, heet het, zijn luiaards, vieze ongewasschen kerels, bedriegers en analpha beten. Daar heb je'it: en ik moet U bekennen, dat men alleen door een bezoek van een paar uren aan de vreeselijk modem doende hoof:, stad van Hellas gedeeltelijk tot een minder gunstig oordeel over de huidige Hellenen over helt. Maar indien men maanden en maanden door Griekenland heeft rondgezworven en nog delts voelt voor dorpseenvoud en hartelijke gastvrijheid, indien men nog van folklore en ongekunstelde volkspoëzie en liederen houdt, indien men Europeesche en Amerikaansche ge blaseerdheid thuis laat, ziju Hollandsch ont bijt kan vervangen door een korst roggebrood en geitekaas en niet hang is op een tafel in een herdershut te slapen, dan komt men alleszins tot het veel milder, ja gunstig oordeel: de huidige Grieken zijn kinderen. En in de tentoonsteling van volkskunst ut» alle deelen van het nieuwe Griekenland, hier in het feestvierende Delphoi, moet ik bij het bewonderen van de producten der volkskunst dikwijls bij me zelf denken; een kunst van kin deren, naief en oprecht, onbeholpen soms, maar steeds tot de hart sprekend Het ls een uitste kend idee geweest van de inrichters om aan de Grieken en niet-Grieken te bewijzen, dat nieuw Griekenland nog Iets kan, en dat de Otto maansche slaap van vier eeuwen, een ziekte, waarvan het nog niet heelemaal genezen is, toch niet de scheppingskracht van het volk ge dood heeft. Uit alle deelen van Groot Grieken land zijn bijdragen gekomen: uit Lesbos en Epirus, uit Macedonië en Euboia, uit Athene en uit de boerendorpen van den Peloponnesos, en vooral de eilanden zijn flink vertegenwoor digd Een van de Delphlsche straten is vandaag de tentoonstellingstraat. De Delphioten hebben hun eenvoudige kamers en slaapvertrekken af gestaan en hier houden nu de dames van do beste families de wacht hij de mooiste kunst uitingen van het volk. Ze dragen de nationale kost urnen van hun streek, en gTacieus en met vrouwelijke overredingskracht brengen ze den bezoeker aan het verstand dat déze armband déze tafellooper, dit houtsnijwerk, dit vaasje, deze theemuts de heerlijkste souvenirs zijn van de Delphische feesten. Zilverwerk van Epirus, bonte weefsels van de eilanden» aardewerk van Skopelos en Kioutacheia, primitieve houtsne den A la Timmermans, huisraad en huiselijke voorwerpen van overal, tot zelfs een imitatie van een mooie antieke zalfdoos, gevuld met chokolaadjes in den vorm van antieke muu ten, er op berekend om een philhelleen te doen bezwijken Maar vooral trekken de nationale kleederdrachten de aandacht. Het is niet min der leuk de volkslegenden te hooren, die ter verklaring van sommige deelen van de klee derdracht gegeven worden. In het Macedo nische dorpje Glda, heet het, dragen de vrou wen nog den helm, daar ze eenmaal, toen de mannen den dienstplicht weigerden voor den grooten Alexander, in hun plaats met den veldheer optrokken. In de kleeding van Kerky- ra zonden antieke motieiven voortleven en dat het Kerkyreisehe schip geen roer heeft zou zijn oorsprong vinden In een legende van Odysseus. De tentoonstelling is de morgemattractie, voor wie niet aan kroeg en kaffenion en het dolce far nlente met de Delphische natuur als ensceering de voorkeur geeft. In de voorspelling, die Prometheus gisteren aan de geliefde van Zeus, aan Io deed, ligt de kern van dit drama besloten Van Zeus'en Io's zoon, Epaphos, stammen de broeders Danaos en Aigyptos af. Danaos weigert zijn vijftig doch ters uit te huwelijken aan de vijftig zonen van Aigyptos, en daar geweld vanwege Aigyptos' zo nen dreigt, vluchten de vijftig meisjes met hun vader uit Egypte naar Argos, waar eens de moeder van haar geslacht, Io, leefde. On middellijk na hun landing en bij hun binnentre den in een heiligdom met altaar en godenbeel den begint het treurspel. De koning van Argos, belooft haar hulp tegen de zonen van Aigyptos, wier vloot spoedig landt. Die belofte blijft hij trouw, wanneer de heraut der Egyptenaren verschijnt en met geweld de meisjes naar de schepen wil drijven. Tot daar het treurspel. Eigenlijk haast zonder handeling, want de han deling begint pas na de Smeekelingen, het eer ste stuk van een trilogie, die thans verloren gegaan is. In de trilogie huwen de Danaieden toch hun neven, maar in den huwelijksnacht dooden allen, eene uitgezonderd, haar eohtge- nooten. Iets zeer opvallend in de Smeekelingen is het gemis aan een hoofdpersoon met een leidende rol hier: hier geen Prometheus zooals gisteren, of geen Orestes, geen Klytaimnestra, geen Xer xes zooals in de overige, tot ons gekomen trage dies van Aischylos. En toch viel bij een groot aantal der toeschouwers het tweede drama heel wat beter in den smaak dan het eerste. Zeker bij de niet-Grieken, die alle moeite had den om het rijke van de nieuw-Grieksche ver taling te begrijpen en te waardeeren. De Pro metheus was werkelijk een zielstragedle met geweldige dramatische kracht, maar met be trekkelijk weinig vertoon van pracht en praal in koorlied en dans; bij de Smeekelingen is het muzikaal element overwegend. De hoofdrol wordt gespeeld door de vijftig meisjes. Het heeft veel meer van een lyrisch drama, dan van echte dramatiek. Er wordt vrees uitgesproken, er worden smeekbeden ge zongen, er wordt verhaald en voorspeld, maar het is slechts een voorbereiding tot een dra- matischen toestand En dat alles in een bonte afwisseling van de vijf koorleidsters, van vijf groepen van tien ieder met twee groepen van dienaressen, van dansfiguren en bewegingen, van wondere plastische beelden, die de muur schilderingen in Egyptisohe graven in herinne ring brachten en cr vooral precies zooals gisteren op berekend waren het tweedimen sionale van Grieksche vazenbeschilderingen en van Egyptische frescos door het koor te la ten tot uiting komen Een rijkdom voor het oog en het oor, een eindeloos variëeren van nterpretatie, handen die aan het hoofd gingen in gebaar van vrees, knielende beweging van boogschutters en imitatie van slag en afweer bij het bezingen en verhalen van het oorlogs- we, kortom een interpretatie de geen enkel oogenblik de aandacht deed verzwakken, maar, anders dan men bij de lectuur van het stuk ver wacht, van 't begin tot het einde de toeschou wers in spanning hield. ad»»»'»»*# .w.As-:o ,-H: A.:";-..„A vV SCHIJNGEVECHT VAN HOPLIEDEN EN WAPENDANS HET ROODE PRINCIEP IN DE PRACTUK Verbod van godsdienstoefeningen (Van onzen correspondent.) TWEE DER SMEEKELINGEN in de beweging van dien strijd De overvloed van visuëele en auditieve beel den In dit ondramatisch Aischyleische spel kan wel tot deze keuze er van bij de inrichters van de Delphische feesten geleid hebben. Maar er is nog 'n andere overweging, en die past bjj uitstek bij 't feest van antiek en hedendaagsch Grieken land. Prometheus kan gelden als een symbool van het oude, het treurspel der Smeekelingen als een symbool van het nieuwe Hellas. Zooals Prometheus gat Griekenland aan de wereld een kostbare gave en was het daarna, eeuwen lang door vreemde meesters geslagen en uitgebuit. In de Smeekelingen hooren en zien we vooral di eeigenschap, die het huidige Griekenland in hoofdzaak,kenmerkt: de gastvrijheid. Het spor tieve Hellas der oudheid zou den laatsten dag tot uiting komen. Den derden namiddag zaten we 70 m. hooger in het antieke stadion, dat buiten het heilig dom ligt. Met uitzondering van de zitrijen ten Zuden, is het nog in uitseekenden toestand en volkomen ook thans nog, tot zijn oorspronkelijk doel geschikt. Natuurlijk is deze namiddag ver reweg de meest populaire en als het ware het vuurwerk van het feest. Als de kampspelen bij de Grieken van het heroïsch tijdperk, zijn ook deze spelen gewijd aan de helden van den vrij heidsoorlog van honderd jaar geleden. De vijf kamprechters, in wit himatien, doen hun intre de en met hen de athleten die naar antieke zede den eed zij Zeus en Herakles afleggen. Een Eubeër wint het in den loop, een Epiroot in schijf en speerwerpen en een Korinthiër in sprong en worsteling. Daarna treden de hoplie- ten op. Een spelen van warme kleuren van de korte chlamyden en het rood gouden brons van helm en schild. Er wordt geloopen en gestre den, en vooral het rhytmische schijngevecht van de Macedoniër» met kort zwaard en lange speer wordt uitbundig toegejuicht. De cameras knippen onophoudelijk en het scheelt weinig of de filmoperateur wordt door een van de boogschutters neergeveld. Maar het antieke beeld herleeft vooral wanneer de twintig jockeys met prachtpaarden het stadion binnen rennen. Er is zeker niemand of hij heeft daar in levende vormen de mooie Parthenonfries met de tientallen ruiters weergezien. En aan de toe juichingen kwam geen eind, toen nog eenmaal al de hoplieten en athleten, boogschutters en ruiters in het stadion voorbij de loge defileer den, waar Angelos .en Eva Sikelianos de over tuiging in hun hart mochten meenemen op de meest waardige wijze het honderdjarig bestaan van Nieuw-Griekenland gevierd te hebben en anderen het genot daarvan te hebben meege deeld. Weenen, 28 Mei 1930. Als men hier de menschen wijst op het illus ter voorbeeld der Russische geweldenaars en hun zegt, dat na het mooie princiep een heel leelijk ding in de practijk overbleef, dan zijn zij aanstonds gereed met het antwoord! Dan heet het of wel, nu ja, men kan niet alles ge- looven, wat omtrent Rusland wordt gemeld; de vijanden der sovjets vertellen maar een en an der in het buitenland, zij liegen of overdrijven tenminste. De religieuse socialisten, die zich niet eens door het vonnis van Rome van hun utopieën laten afbrengen, beweren, dat enkel en alleen het Christendom zelf schuld draagt aan de vervolgingen, waaraan het in Rusland bloot staat. Deze heeren geven wel eenige vervolgingen toe, die natuurlijk niet zoo er zijn, als de boift-- geois het maken. Allen echter beweren, dat wat er ook in Rusland moge gebeuren, een op treden als daar bij de socialisten wordt gecon stateerd, hier tot de onmogelijkheden zou be- hooren, want, zoo wordt er vol zalving bijge voegd, de r-ooden In Oostenrijk zijn heelemaal niet gekant tegen den godsdienst. En weer wordt de leuze voor den dag gehaald, waarmee men stereotiep vóór elke verkiezing den boer opgaat: Religion ist Privatsache. Mogelijk, dat een of ander onder de hoogere Genossen wel walgt van deze schijnheiligheid en liever in het rood paradijs van Oostenrijk, in de hoofdstad Weenen optreedt, waar men van zijn hart geen moordkuil behoeft te maken. Tot staving van dit beweren zij hier volgend voorval, van zeer recenten datum meegedeeld. In de Rötzergasse in Weenen's 17e Bezirk, beter bekend onder den naam Hermals, staan enkele gebouwen, van wier gevel den volke wordt kond gedaan, dat binnen die gebouwen Weenen's jeugd wordt onderwezen. Tusschen. twee volksscholen verheft zich heel „stolz und majestatisch" het hoofdgebouw, waarin eer tijds de Burgerschule was gevestigd; eerst in den laatsten tijd heeft men dit kind omgedoopt; thans spreekt men van ds Hauptschule, wan neer men die instituten bedoelt, waarin aan Weenen's jeugd een meer uitgebreid lager on derwijs wordt gegeven. Zooals in Weenen algemeen gebruikelijk, is er nog een aparte ingang voor de jongens en voor de meisjes. Als men door laatstbedoelden ingang bet gebouw binnentreedt, komt men al heel spoedig in een vertrek, dat als Xanzlei dient voor de directrice, die vandaar uit geheel het onderricht aan bedoelde school heeft te lei den. De directrice, in casu een dame die luis tert naar den schoonen naam Gutweniger, schijnt met alle middelen te streven naar het geluk bij de roode hooge oomes een streepje voor te hebben. Ziehier wat zij dezer dagen heeft gepresteerd. Een der onderwijzeressen, die door de roode ambtgenooten als bigot wordt gebrandmerkt, had het loffelijk plan gemaakt met de meisjes van haar klas, die dit jaar voor goed afscheid nemen van de school, een Ausflug te maken. Overeenkomstig de voorschriften door de roode school-hoogheden voor zulke gevallen gegeven, werd de zaak lang en breed met de meisjes be sproken, totdat men eindelijk het definitieve plan opvatte, een reisje te maken naar Maria Zeil in Stiermarken, om de schoonheid van het landschap daar te beschrijven, daartoe moet men over een zeer goede pen beschikken; de overweldigende pracht van de bergwereld, die zich daar, in ongerepte schoonheid nog, aan het oog vertoont, gaat inderdaad elke beschrij ving te boven. Maria Zeil echter munt niet enkel uit door natuurpracht en pittoreske bergen en valleien, het is bovendien in geheel Oostenrijk bekend en gevierd als nationaal-lieiligdom der Moeder des Heeren. In Zeil geweest te zijn, is voor een recht geaard Oostenrijker feitelijk een staaltje van zijn plicht; ik ken jongens, die maanden lang hebben gespaard, om het noodige geld bij een te krijgen. Geen wonder, dat de meisjes zoo dolgraag naar Zeil zouden reizen; wie weet, of zij later nog gelegenheid hebben. Dus werd aan de directrice het groote plan meegedeeld, die op haar beurt voor het noodige verlof van den Stadtrat moest zorgen. De directrice geloofde waarschijnlijk hier een gelegenheid te hebben, Glockel en zijn consor ten in den Stadtschulrat een pleizier te doen en tevens zelf een beetje te stijgen in de gunst van de hooge oomes. Daarom decreteerde zij, nog zonder het verzoekschrift door te hebben gezonden aan den Stadtschulrat, dat het reisje enkel en alleen kon doorgaan, wanneer van alle meisjes de schriftelijke verklaring werd voorge legd, dat zij in Zeil niet te Communie zouden gaan. De onderwi;'-- :s, aan wie bedoeld besluit der directrice werd medegedeeld, besloot hierbij niet te berusten. In een uitvoerig schrijven zette zij aan den Stadtschulrat haar wenschen en be zwaren uiteen, en verzocht den hoogen oomes, 't verlof te geven, zonder de clausule, welke de directrice had toegevoegd. En nu kwam het ant woord van den Stadtschulrat, dat men gerust kan beschouwen als het antwoord der sociaal democratie. De voorzitter toch, is niemand an ders dan de befaamde heer Glockel, de man, die onmiddellijk na de omwenteling door de sociaal-democraten werd belast met het beheer der portefeuille van onderwijs. Het antwoord luidde: De kinderen mogen wel naar Maria-Zell reizen, maar het Is hun verboden aan een of andere godsdienstoefening deel te nemen. Zoover hebben we bet dus gelukkig in Oos tenrijk gebracht, dat men Katholieken kinderen kan verbieden, deel te nemen aan godsdienst oefeningen, die feitelijk voor een ieder toegan kelijk zijn. Dat is de eigenlijke beteekenis van het roemruchte: Religion ist Privatsache; de kinderen mogen alles doen, alleen de deelne ming aan godsdienstoefeningen is hun verbo den. Na de revolutie heeft men z.g. den dwang tot het bijwonen van godsdienstoefeningen op geheven. Tot op zekere hoogte zou men daar mee vrede kunnen hebben, daar, in vroeger tijd, misschien wel eens te veel dwang op de kinderen werd uitgeoefend. Maar wat men thans doet, is toch wel een beetje al te sterk. Men zegge niet, dat de school als zoodanig geheel buiten de godsdienstoefeningen dient te staan, want dan desavoueert de Stadtschul rat zichzelf, wanneer hij aan de kinderen de mededeeling doet van de z.g. Schulberichten, die steeds weer door den Stadtschultrat wor den aangekondigd. Neen het geval ligt eenvoudig zoo. De socia listen hebben hier een kluifje gevonden naar hun gading, zij hebben niet eens de kracht be zeten, naar buiten althans, zich den schijn te geven, alsof zij werkelijk neutraal staan tegen over den godsdienst. Het bloed is ook bij hen weer gekropen waar het niet kan gaan en zoo heeft de heer Glockel aan geheel de wereld het bewijs geleverd, dat de leuze Religion ist Pri vatsache niets anders is, dan een heel ordinai re leugen. Natuurlijk is de zaak daarmee niet uit. De onderwijzeres, wier moed in ieder geval niet kan geloochend worden, gaat in appel bij het ministerie van onderwijs. Of men daar nog met het hooger beroep op tijd klaar zal zijn is een vraag. Zoo ja, dan zullen de meisjes het snoep reisje nog wel mogen maken en ook, als zij willen, de godsdienstoefeningen in Maria Zeil kunnen bijwonen. Maar gedurende de vacantie of onmiddellijk daarna zal de anderwijzeres naar een andere school worden verplaatst; er zal voor haar een plaatsje worden vrijgemaakt aan het andere einde der stad, bij een directrice, die nog rooder is, dan de madame van de Röt zergasse. En officieel zal worden bekend gemaakt, dat de onderwijzeres verplaatst werd in het belang van den dienst. Zoo heerlijk ver hebben we het in Weenen gebracht. En dan te weten, dat er christelijk- EEN OVERWEGING „En gekomen bij de beek, vonden zij Keban, met losse haren, die de wasch spoelde op Vrij dag, zonder ontzag voor het bloed van Jesus, onzen Verlosser Het oude boekje, dat zooveel wijsheid bergt, heeft me tot denken gezet. Ik weet niet zeker van welken tijd het spreekt; ik geloof van de lie of 12e eeuw. Keban, wie of wat zij ook moge zijn, werd zwaar schuldig bevonden om dat zij op Vrijdag de wasch deed. Er is dus een tijd geweest, dat de Vrijdag uit eerbied voor het lijden van Gods zoon, hei lig gehouden werd, niet alleen met een H. Communie of een offer-van-de-maag, maar met een onderscheid in het dagelijks werk, dat waarschijnlijk te zwaren arbeid verbood, zoo als nu de Zondag dat recht heeft voorbehou den. En waarschijnlijk vinden we hierin ook den oorspong van liet bijgeloof, dat, in diepste wezen dus voortkomend uit vroomheid, geen belangrijk werk wilde beginnen op Vrijdag en dezen dag eigenlijk beschouwde als een onge luksdag. Maar die traditie heeft geen stand kunnen houden tegen onzen tijd; en Keban zou nu rustig kunnen wasschen, zonder dat er een haan tiaar zou kraaien! Wij hebben onzen Zondag! Er was een tijd en in afgelegen streken en dorpjes bestaat die nog, zooals daar alles nog spreekt van een ander leven dat, gedachtig aan het „Toen God hemel en aarde geschapen had in zes dagen, bezag Hij Zijn werk, lioe goed het was en rustte den zevenden dag" de jalouzieën op Zondag stijf dicht gingen en het arme vogeltje in zijn. al te kleine kooitje smeekend riep om de goede zon, die buitenge sloten werd Of dat de pijp werd aangesto ken in den kleinen stillen tuin, onder een ge dempt gesprek, dat al te dikwijls hokte Vooral Engeland had in dit opzicht een zeer slechte reputatie. Maar de bontheid wisselt, en het snelle leven van onze dagen zoekt zijn rust niet meer in de stilte van een tuin of achterkamer, maar in de ontspanning van een snelle jacht over de slechte Hollandsche wegen, of het vechten om een voetbal, die ze allemaal samen betaald hebben. En wie geen auto heeft en geen voet bal en geen gestreepte trui, zoekt zijn heenko men in het flonkerend verraad van de dancing of de duisternis van de cinema. En wie zelfs dit niet kan, moet zich. vergenoegen met een wan deling, die dan altijd vanzelf over den parade singel voert, zooals alle wegen naar Rome leiden! en waarvoor met zorg de kleeren wor den afgeborsteld, die eens in de week en bij feestelijke gelegenheden dienen moeten, om alle leegheid en kleinheid te bedekken en die gewoonlijk tegen die zware taak niet zijn opge wassen. In het Zeeuwsche dorp glimmen op dien dag de armen feller rood, dan door de week; in Bretagne is het haar van de meisjes hooger en voller gekuifd en de schortjes mooier en kleuriger. Dan zijn in Holland de kerken vol ler, vooral om 12 uur en in Parijs leeger, want het is de dag van uitalapan. En op de Zoeloe- eilanden draagt de stamgenoot, die juist uit Berlijn, waar hy een deftig publiek avond aan avond ophief tot jazz-hoogte, is teruggekeerd, een blank wit vest en een hoogen hoed, want dat beeft hij zoo geleerd in Europa! We kunnen niet overal tegelyk zijnen we maken eenzelfden Zondag maar eenmaal mee. Mijn meditatie is begonnen in een dorp in Bre tagne, waar na de mis de heeie, kleurige me nigte zich verzamelt op het plein voor de kerk, en luistert naar den omroeper, die, dankbaar voor de goede wetten van onz,e Moeder, de Heilige Kerk, den eenigen dag, dat hij alle dorpsgenooten tegelijk en zonder moeite berei ken kan, benut, om ze de gebeurtenissen, groote of kleine, af te roepen, die hen in deze week of ds afgeloopene betreffen, en die nooit iets te maken hebben met de groote wereld, die voor de bewoners van het dorp heel klein is, buiten de kom van hun eigen gemeente. Gezegend oord! Er was zon, en een glans van geluk in alle oogen! En zelfs de groote lieensche boot, die hoog boven hun eigen schuitjes uitstak en alles in de visschershaven domineerde, kon het evenwicht niet verstoten, dat volmaakt was en bijna heilig werd, toen de eigen belangen werden afgelezen, zoo gaaf was socialen zijn, zelfs onder de politieke leiders, die beweren, dat in Oostenrijk een confessio neels school, i.e. een Katholieke, niet noodig is, aangezien de grondwet nog de godsdienstige opvoeding der kinderen aan de school tot plicht maakt! Ja, dat het jammer zou zijn, wanneer Katholieks scholen werden geopend, wijl daar door vele kinderen van alle godsdienstonder wijs verstoken zouden blijven!! GRIEKSCH BOERENMEISJE IN FEESTDOS En de namiddag van den tweeden dag komt andermaal Aischylos aan de beurt: de Smeeke lingen. Onze dichter Boutens, de meesterlijke Aiachylosvertaler heeft onze lotierkur.de op zijn 60en verjaardag verrijkt met een Neder- landsche vertaling van dit in vrij corrupten tekst overgeleverde treurspel. ARCHEOLOGISCHE MONUMENTEN IN ZWEDEN. STOCKHOLM, 31 Mei. (H.N.) Onder leiding van kroonprins Gustaf Adolf is een commissie gevormd om een fonds bijeen te brengen voor het behoud van oude monumenten en archeo logische overblijfselen in Zweden. Aanleiding hiertoe gaf het feit, dat konink Gustav Adolf II 300 jaar geleden voor zijn ver trek naar Duitschland, waar hij in den 30. jarigen oorlog zijn leven zou laten, een uit voerige verordening heeft uitgevaardigd om om voorwerpen en antiquiteiten voor ae geschiedenis van Zweden van belang, te bewaren, wat de aanleiding is geweest tot de stichting van het oudheidkundige bureau, wat do aanleiding is geweest tot de stichting van het oudheidkundige bureau, dat thans dus dat thans dus zijn 300-jarig bestaan viert. In alle provincies van Zweden zullen inzame lingen worden gehouden en op 6 November, den dag dat Gus;af Adolf in den slag bij Liitzen liet leven verloor, zal in een plechtige Zitting van de koninklijk': a ademie voor ge schiedenis en oudheidkunde het werk van den koning voor het behoud van de historische monumenten van Zweden worden herdacht. do groote eenheid van het dorp. De oudste vissehers hadden we zien colledleeren onder de H. Mis, en hun fluweelen jasjes glommen van eenvoud in God's groote tegenwoordigheid. Hierbuiten zagen we ze plotseling groeien en voor onze verbaasde oogen zich ontpoppen als de stamvaders, de wijzen van het dorp. En de vrouwen, jonge en oude, droegen haar waar digheid met zich mee in de keurig-gesteven witte mutsjes en het rustige zwart van haar ruischende rokken. De jongeren, meisjes en mannen, hebben alleen hun levenslust, maar alles past in dezelfde sfeer en is omsloten en af Wij, die toch óók onzen Zondag hebben, en desniettegenstaande worden buitengesloten, trekken één lyn met de Denen, vredige va- cantiegangers, die hier de mooie natuur zijn komen zoeken, de zon en de zeebaden, maar die vreemden zijn, als wijen zonder één woord, met een enkelen blik, voelen we ons verbroe derd, de vreemden, die samen buiten bleven en toch doorgloeid raakten, heelemaal, van de goedheid daarbinnen Als het nieuws is afgelezen, verspreiden de menschen zich langzaam. De vrouwen het eerst, die moeten gaan zorgen vopr de soep, de mannen volgen langzaam, napratend nog. Straks zullen ze allemaal aan tafel zitten en hun goede Zondagsmaal genieten met den zuiveren landwijn. 'e Middags zullen ze al het nieuws bespreken, heel uitvoerig, daarna wordt liet weggeborgen, als niet meer passend in het werk van de gewone dagen, tot de vol gende week. Het pleintje is leeg. Door de week is het ook dikwijls leeg. Maar leeg of vol, in stad of dorp, over de heele wereld, is er diezelfde stemming, hoe verschillend ook vaak van uiterlijk, die innerlijk altijd, hetzelfde bergt: Zondag God'sdag! BéNODET, Mei 1930. K. TOONEELOPVOERING VERBODEN. Wegens propaganda voor een ongeoorloofde zaak Woensdag zou in de zaal van het Volksge- bouw te Jena door het gezelschap van Piscator een opvoering worden gegeven van het nieuwe stuk van Karei Credé „Paragraph 218". Dins dagavond echter is door de politie te Jena, in opdracht van den Thuringschen minister van binnenlandsche zaken, de opvoering van genoemd stuk verboden. In de motiveering van bet verbod wordt gezegd, dat het stuk den in druk wil wekken, stemming te maken voor opheffing uit het strafwetboek van de para graaf, waarnaar het genoemd is, doch in werke lijkheid maakt het stuk propaganda voor den abortus. SHAW OP DE FILM. Volgens de Newport Times heeft Shaw alle rechten tot het verfilmen van al zijn stukken, afgestaan aan de Radio Pictures Corporation, v/elke Engelsche Maatschappij ze met Engel- sche acteurs en technici van Hollywood op do rolprent zal brengen. FRIDTJOFF NANSEN Woensdag is te Oslo een internationale ten toonstelling geopend van teekeningen en aquarellen van Fridtjoff Nansen. Wel waren in de werken van Nansen reeds eenige teeke ningen gepubliceerd, doch het was slechts aan weinigen bekend, dat Nansen ook op dit ge bied met succes werkzaam was geweest. Reeds tijdens zijn leven was Nansen herhaaldelijk door deskundigen aangespoord om een ten. toonstelling van zijn teekeningen te organises ren, doch hij had daartoe nooit kunnen be> sluiten. NAAR DE MOTORBOOT-RACES TL DETROIT (AMERIKA). Miss Carst&L'S iu de „Es telle IV" het snelheidsrecord voor motorbooten hoop te breken. waarmede zij EEN NATIONAAL PARK IN NEDERLAND. Naar bekend is, wordt door de vereeniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Neder land een nationaal park gevestigd in het mid den van ons land, bestaande uit de landgoede ren Beekhuizen en Herikhulzen en de Rheder en Worth-Rheder heide, tezamen gToot onge veer 1400 H.A., hetwelk zich aansluit bij het bezit der vereeniging Hagenau-Rihederoord, dat 800 H.A. groot is.. Zoo wordt in het midden van ons land een nationaal park gesticht van ongeveer 3000 H.A., omdat door de gemeente Rheden ook de daarbij aansluitende Velpsche heide en een gedeelte van Beekhuizen en He- rikhuizen, groot ongeveer 800 H.A. als natio naal park worden beschouwd. Wij vernemen dat Zaterdag de overdracht der verschillende goederen aan de vereeniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland heeft plaats gevonden. De vereeniging is daartoe in staat gesteld doordat zij door de natuurvrienden van ons land geholpen werd tot het bijeenbrengen van het groote bedrag, er voor benoodigd, n.l. on geveer 450.000. Echter is het geheele bedrag nog niet bijeen; de vereeniging hoopt nog van de nakomers een bedrag aan giften te krijgen van 10.000 gulden en 90.000 aan 3 pet. obli gaties. Een woord van hulde is hier op zijn plaats aan de twee Nederlanders, die onbekend wen schen te blijven en die 150.000 gegeven heb ben tot aankoop van den Rheder- en Worth- Rheder Markgronden, een uitgestrekte golven de heide, tusschen Velp en De Steeg gelegen en van onovertrefbare schoonheid. Bang voor de eenzaamheid. Een Amerikaansche gouvernante zeide tot haar pupil: „Denk er altijd aan, dat George Washing ton nooit van z'n leven gelogen heeft. Daarom is hij ook regelrecht naar den hemel gegaan". De knaap nam zich voor dit voorbeeld zeer te harte te nemen, maar hij lette ook goed op zijn omgeving. Eu zoo maakte hij de bemerking, dat zijn ouders, ooms en tantes, zijn neefjes en nicht jes en zelfs ook de strenge gouvernante, 't allesbehalve nauw met de waarheid uamen. Op 'n dag begon de knaap bitter te weenen. „Wat is er dun, 'rijn boy?" vroeg de gou. vernante. „Xk wil niet alleou met (Jtjrge Washington in den hemel zün", snikte de knaap.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1930 | | pagina 10