PRACHTIGE MANIFESTATIE VAN DE KOLPINGSGEDACHTE
ft
Jf
HET NATIONAAL GEZELLENCONGRES TE 'S-GRAVENHAGE
SM
SSL
R. K. Voikspar'ij
Het steenzettersconflict
DINSDAG 8 JITLT 1930
V DE MACHT VAN HET
GELD
FEESTELIJKE OPTOCHT
R. K. KERKMUZIEKSCHOOL
I
OVERAL IS HET WERK HERVAT
MENSCHEN EN MENINGEN
HET EENE VADERLAND
Een groote dag in het
Amsterdamsche Veld
SLACHTHUISCONFLICT TE
ROOSENDAAL
De prijs der kersen
Het geld, of beter gezegd, de bezitters van
het geld, maken zich zelf niet sympathiek.
Wanneer de algemeene meening zich hoe
langer hoe meer ontstemd gaat gevoelen
tegen de bezitters van het geld, omdat zij
practisch maar al te veel de domme kracht
van dat bezit aan anderen laten gevoelen,
dan hebben ze practisch juist datgene ge
kregen, wat ze verdienen.
Nu willen wc de menschen met geld niet
te zwaar aanspreken, want het schijnt ver
bazend moeilijk voor verreweg de meesten,
om geld te bezitteh en niet bezeten te wor
den door het geld. Dat komt al aan den dag
bij den kleineren man, maar veel meer nog
bij den grooten man.
Held maakt maar al te dikwijls hard.
Geld maakt maar al te dikwijls luchtig en
onverantwoordelijk hooghartig ten opzichte
der belangen van andere menschen.
Van „andere" menschen, want ook zij, die
anderen, zijn en blijven mensch, al hebben
ze zooveel geld niet.
De bezitters van het geld vergeten het
allereerst, dat zij met dat geld de dienaren
dier anderen moeten zijn; dat zij met dat
Seld in staat gesteld worden, om veel goed
le doen.
Hoe ouiderwetsch da't ook klinkt, het
bhjft de oude waarheid en de oude plicht.
Zeer onsympathiek heeft die opvatting
doorgeklonken in de liberale variaties op
het radio-thema. Wij hebben het geld, wij
hunnen dit, wij doen dat zoo klonk het
geregeld door.
En het toppunt schijnt ons dezer dagen
vvel bereikt door de N.R.C., die, schrijvend
°ver de kwestie van don Iudischen zender,
2ich nis volgt uitlaat:
„hier hebben politieke en sectarische drij
verij en het gevoel van technische en finan-
cieele onmacht, dm zelf een zender te rxploi-
teeren, zich met wetsverkrachting aan
sabotage schuldig gemaakt.''
Wie saboteerde: de kapitaalkrachtige club,
die met eigen geld den zender bouwde.
Waar bestaat de wetsverkrachting?
Omdat de Minister niet wil, wat dr. van
Aalst en andere kapitaalbezitters bepalen?
Wat beteekent dit: het gevoel van techni
sche en financieele onmacht?... In gewone,
algemeen gangbare en goed verstaanbare
woorden wordt hiermee beweerd: „jullie zijt
te stom en te arm om zoo iets te kunnen
doen".
Over de stomheid van de sectarische groe
pen praten we maar niet: jaren en jaren
hebben de mannen van liet kapitaal de
geestverwanten der liberale bladen, de be
lastingcenten van ons, armen, opgeslokt
om hun Universiteiten ermee te °exploi-
teeren en de geesten er onder te houden'
Dat er bij ons niet zooveel kapitaal zit
geven wo gedeeltelijk toe: onze godsdienst'
J 'evordert dat niet erg en daar blijft heel
wai. te geven in onze kringen, doch nog
zelden hebben we zoo'n onsmakelijke, zoo'n
onopgevoede, zoo n hatelijke opmerking mee
gemaakt, als deze: dat de sectarische groe
pen technisch niet kunnen, dus te stom zijn,
en financieel niet in staat, dus te arm zijn,
om zoo iets uit te voeren.
Wee, als boontje komt om zijn loontje.
Wij hebben het meegemaakt, dat de liberale
geldbezitters andere taal spraken over de
sectarische groepen van het Vaderlandsche
volk!
Wij zijn bang, dat die gelegenheid zich nog
wel eens voor zal doen. Laat de groote
heeren gerust zijn: wij zullen onzen eigen
fe'ang gaan, doen wat het algemeen belang
eischt in oogenblikken van gevaar; maar
we zullen er beslist niet om treuren, dat de
dooi het kapitaal bezetenen gevoelig her
innerd worden aan het oude: „vanitas vani-
tatum „ijdellioid der ijdelheden". Het moet
en zal zoo\er komen, dat in het openbare
leven de geldhebbers niet hun wil als wet
opleggen. Voor slavernij voelen we niet.
Willen die heeren hun geld gebruiken voor
het welzijn van „andere" menschen, goed.
Dan vervullen zij hun plicht.
Gaat dat niet, dan hebben ze aan eigen
schuld te wijten, als het ooit, en wie weet
hoe gauw, anders gaat worden.
GEESTDRIFTIGE BIJEENKOMST OP DE
RIJSWIJKSCHE WIELERBAAN
Mgr. Aengenent spreekt de
gezellen toe
Einduitvoering der leerlingen
Op Donderdagmiddag a.s. om drie uur zaj in
de kathedraal te Utrecht de einduitvoering
Plaatshebhen van de leerlingen der R. xc. Kerk
niuziekschool aldaar.
Op het programma komen voor Toccata in
F gr. van J. S. Bach (Sjef van der Eerden uit
Oisterwijk), Fuga in g. kl. van J. S. Bach (Pfet
Keverkamp uit Rotterdam), Choral no. 3 van
Franck (Jan de Wit uit Utrecht).
Na een Lof met Gregoriaansche gezangen
speelt Piet Keverkamp nog de Dorische Toc
cata van .T. S. Bach.
PONTIFICALE HOOGMIS
Zondagmorgen vereenigdem de St. Jozefege
zellen, die^in Den Haag ter gelegenheid van het
Nationaal Gezellenoong.reis bijeen waren, zich
in de kerk van de HH. Antonius en Dodewijk,
waar Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, bisschop
van Haarlem, een pontificale Hoogmis voor de
St. Jozefsgetzellen celebreerde.
Toen Mgr. Aengenent de kerk binnentrad,
zong het zangkoor „Saoerdos et Pontifex" van
Lans. Gezongen werd voorts de „Missa in ho-
norem Sactae Mariae Magdalenae" van Philip
Loots en „Laudate" van Eddua.
PLECHTIG LOF
"Vóór de groote vergadering, welke des na
middags op de Rijswijksche Wielerbaan werd
gehouden, werd in de Bosahkantlke-rk en in de
St. Jozefkerk aan de Van Limburg Stirum-
straat een plechtig Lof gehouden. In de Bosch-
kantkerk werd het Lof gecelebreerd door den
Zeereerw. pastoor C. A. Bulters O.F.M. en in
de St. Jozefkerk door Mgr. Th. Hürth, generaal-
praese® uit Keulen.
Onder het Lof in de St. Jozefkerk liield de
centraal-praeses, reetor van Galen, een toe
spraak tot de gezellen.
DE STOET
Na het Lof trokken de gezellen ln feestelljken
optocht van de beide kerken naar de Wieler
baan te Rijswijk. Langs den weg, welken de
stoet nam, stonden duizenden kijklustigen, door
de kranig in liet gelid stappende jonge mannen,
door de opgewekte marsobmuziek en door de
kleurige banieren en transparanten, die boog
boven den stoet werden uitgedragen, aange
lokt.
In het geheel liepen er een S-tal muziekkorp
sten in den stoet en werden een paar honderd
vaandels, vlaggen en transparanten meege
voerd. Het duurde ruim een half uur voordat
de geheele stoet voorbijgetrokken was. Deze op.
tocht was reeds een schitterende demonstratie
van de Kolpingsgedachte naar huitem.
DE GROOTE VERGADERING
Te ruim 4 uur kon de groote vergadering op
de Rijswijksche Wielerbaan, begunstigd door
het prachtigste zomerweer, een aanvang nemen.
De deelnemende St. Jozefsgezellen, te zame®
wel 5000 in getal, hadden de overige tribunes
geheel bezet.
I>e kleurige vaandels en vlaggen werden te
gen het hellend houten plankier van de baan
gelegd, wat in het stralende zonlicht een bij
zonder mooi effect maakte
R.K. Verkenners traden op als orde-commis
sanssen.
Opening
traaln™WSttWer<i Wnd door den een-
Van Galen, met den Kol-
pmas?roet, die door de duizenden aanwezigen
werd beantwoord. "«zenden aanwezigen
Spr verwelkomde vervolgens Mar Aenge
nent, Mgr. Hürtih, deken
zitter van den Diocesane "t m' f" V°T
leden van den Raad vant tJeUgdraad ?U
bijzonder ging spr.'s welk™ "I'
Qf T j, welkom uit naar de dui
zenden St. Jozefsge,zeilen, die hier aanwezig
waren of deze demouistraiie aanwezig
de radio volgden. door mlddel
Wij willen aldus spr.. demonstreeren de ge
dachte der St. Jozefegezellen ea iet Koapinfïs.
idee zegenrijk doen worden voor de velen in
ons vaderland en daarbuiten. De 10 000 leden
en de 102 vereenigingen der St. Joz.efsge.zclien
zijn het bewijs, dat de Katholieke geeellenver-
eenigimg actueel is en een zeg,ejl voor de maat
schappij.
Onder luid applaus stelde spr. voor de vol
gende telegrammen te verzenden
Aan Z. H. den Paus:
De leden der St. JMefeKWellenvereenMn»
gesticht door Vader Kolping, in nationaal con-
gres bijeen, onder leiding van Z. d H TI»r
A.genent, leggen aan de voeten van Uwe Heilig
heid hun gevoelens van ware toewijding trouw
en gehoorzaamheid.
Aan H. M. de Koningin;
De Katholieke Gezellenvereenigin- in Natio
naal Congres te Den Haag, biedt aan Uwe Ma
jesteit eerbied en hulde
Hierna was het woord aan den zeereerw
pater P. C. Biesta O.P., lid van den Centralen
Raad der St. Jozefsgezellenvereenigine tot liet
uitspreken der feestrede. 6 s' xoï nCT
Feestrede pater Biesta O. P.
Wat er hier vandaag te doen is, Vraaet men
Wij zijn hier bijeen, geestelijke leiders jongelui'
werkgevers, en werknemers, als één'"root eel
zin, het Kodpingsgezin.
Het begon al vanmorgen bij de Algemeene H.
Communie der Gezellen. Is er beter gemeen
>',/v WÊt
DE DEELNEMERS AAN HET NATIONAAL ST. JOXEFGEZELLENCONGRES, dat te Den
Haag gehouden werd, trekken naur bot punt van bijeenkomst, de Rijswijksche wielerbaan
TRIBUNEin het midden Mgr. Aengenent, links naast hem Doken
Giavenliage; rechts Mgr. Hürth uit Keulen; rchts naast dezen do centraal-
praeses, rector van Galen.
schap denkbaar, dan alleen aan één Tafel, allen
bij één Gastheer?
Wij zijn bijeen om te getuigen voor ons be
ginsel, ons program, liet Kolpingsideaal.
Wij willen spreken van hetgeen ons bezielt,
van het Kolpingswerk, van de sociale beteeke-
nis van bet Gezellen werk.
Velen hebben zich met het sociale werk bezig
gehouden, zij hebben voor alles gezorgd, maar
tet voornaamste hebben zij vergeten, namelijk
bet gezin op te bouwen. Dat heeft Vader Kei-
ping vóór 80 jaar beter gezien, begrepen en
gedaan. Dat ook doet de Gezellenvereeuiging
nu nog. Het gezinsleven is gewichtiger cta-i al
bet andere. De redding van de maatschappij
moet beginnen met bet gezin. Wie volksleider
v.il zijn en zijn gezin verwaarloost, is een
volksverrader.
Kolping heeft in zijn vereeniging de gezii.s-
gedachte gebracht: uit het gezin, voor het ge
zin, en door het gezin was zijn leuze.
Uit het gezin komen de jongens voort. Zij
vinden in de Gezellenvere-eniging een vader in
den Gezellenvader en ook den gezinsgeest terug.
Kolping was er zoo van overtuigd, dat de
Gezinsvader de vereeniging maakt tot wat ze
zijn zijn moet, dat hij de bisschoppen verzocht
toi. gezellenvader die priesters te kiezen, die in
alle deelen daarvoor geschikt zouden zijn.
Zoo hoog slaat ook onze bischop de Gezellen
vereeniging aan, dat Hij in Januari van dit jaar
bij zijn bezoek aan de St. Jozefvereeniging te
Amsterdam openlijk verklaarde, dat de Gezellen
vereeniging de beste vereeniging is voor de
jongelingen tusschen 17 en 25 jaar. Voor deze
uitspraak aan Z. I). II. onzen hartelijken damt
(Applaus).
Kolping is overleden. Zijn ook wij dood, is
do gezinsgedaehte dood? Neen, in ons land
zijn op de 102 vereenigingen nog 189 gezelleu-
vaders, die zich wijden aan liet heerlijk mooie
Kolpingswerk.
Is er een andere organisatie, die zich op
zoo iets kan beroepen? Dat is onze kroon en
onze kracht. Daardoor zijn wij van dezen tijd
dat geeft de kleur aan onze sociale taak en
sociale gedachte. Had men die Duitsche ge
dachte ook elders in ons land maar zoo gewaar
deerd als in dit bisdom! Dan zouden we nu niet
één vergadering hebben, maar 5 vergaderingen,
waar niet minder dan 25.000 leden met hun
bisschoppen bijeen waren.
Mijne vrienden, gij zijt de mannen van de
toekomst. Gij zijt het, die de gezinnen zult
stichten. Een vraag van groot belang is daarbij
met wie gij uw gezinnen zult stichten. Gij moet
do toekomstige moeder van uw toekomstig ge
zin zoeken in het gezin bij vader en moeder en
niet in dancing of cabaret.
Onze zorg gaat heen naaf haar, of zij in staat
is de kinderen, die God u schenkt, met God
en voor God door het leven te leiden. De moe
der, zij is van het geslacht der zonnezuivere
Moedermaagd!
Zoo wordt in onze organisatie het sociale
werk 18 karaats.
Bij ons staat ook de arbeid hoog. God vraagt
van ons niet alleen den Zondag voor Zijn dienst
maar ook alle uren van den werkdag. Wij
moeten met onzen arbeid niet slechts verdienen,
maar ook dienen.
Wij hebben voor de oplossing van de sociale
kwestie de oudste brieven. Kolping bracht reeds
de werkgevers en werknemers in één verban i.
Dat maakt onze organisatie tot een sociale
organisatie, die nog door geen andere is over
troffen. (Applaus.)
Toespraak Mgr. Aengenent
Onder luide toejuichingen beklom hierna Z.
D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent het spreekge
stoelte.
Na den Kolpingsgroet sprak Mgr. ongeveer
aldus:
Dierbare Kolpingszonen en leden der St. Jo-
zefsgezellenvereeniging.
Het is een heerlijk schouwspel u in zooveel
duizendtallen hier voor ons te zien en te weten,
dat in al die harten leeft een heilig enthou
siasme voor heerlijke idealen, de heerlijke Kol-
pingsidealen en er daarbij getuige van te zijn,
c'at het enthousiasme niet alleen leeft in uw
harten, maar dat gij het ook zult uitdragen
naar buiten.
Gij zijt vol enthousiasme voor de Kolpings-
Iciealen, welke idealen zijn voor alle lijden, de
idealen van den godsdienst, het huisgezin en
liet beroep.
Gij blaakt van enthousiasme voor die drie
verheven idealen.
De godsdienst allereerst. Gij ziet, hoe men
nu den strijd aanbindt tegen den godsdienst,
dat men zelfs een bond tegen den godsdienst
beeft opgericht. Gij wil{ strijden voor God en
godsdienst en wilt dat voor iedereen openlijk
verkondigen, aan heel de wereld.
Gij strijdt ook voor het huisgezin. Dezelfden,
die den strijd tegen God en godsdienst voeren,
trachten ook het huisgezin uit elkaar te ruk
ken. Gij zijt overtuigd, dat het huisgezin iets
heiligs, iets onverbreekbaars is. De heiligheid
van het huisgezin wilt gij ook uitdragen naar
buiten en er voor strijden met alle kracht, die
in u is.
Gij strijdt ook voor het derde ideaal, het be.
roep. Tegenover de onrust en ontevredenheid
over den arbeid bij velen wilt gij liefde voor
den arbeid en vcor bet beroep in u kweekeu een
heilige taak door God u opgelegd om den
hemel te bereiken.
En omdat de drie Kolpingsidealsn in u leven
en het enthousiasme daarvoor iu u blakende 1a,
bobt gij u vier levensvreugden gekozen: de gods
dienstzin, de eensgezindheid, de arbeidzaam
heid en ds levensblijheid.
Den godsdienstzin wilt gij in u zelf en in hen,
die aan uw zorgen zijn toevertrouwd, aankwee-
kefi. Omdat gij leeft in het groote huisgezin
der St. Jozefegezellen vereeniging kweekt gij
ook aan de eensgezindheid. De arbeidzaamheid,
de derde levensvreugd beantwoordt, aan uw
liefde voor het beroep als voor een heilige taak
u door God opgelegd.
Wanneer die drie deugden in li zijn aange
kweekt, dan kan het niet anders of uw deel
moet ook zijn een groote mate van levensblij
heid. Inwendig in uw harten moet leven een
groote levensblijheid.
Uw Centraal praeses heeft Mij straks bedankt,
maar ik gevoel behoefte u allen te bedanken,
omdat gij zoo fier en onverschrokken uw id<a-
len uitdraagt in het openbare leven en in een
openbare demonstratie. Daarom ben Ik vervuld
van een groote dankbaarheid jegens u.
Ik hoop, dat de St. Jozefsgezellenvereenig'ng,
die in het bisdom Haarlem reeds zoo'n grooten
bloei bereikt heeft, nog meer zal bloeien. En
daarom wil ik nog eens herhalen, wat ik in
Januari hij Mijn bezoek aan de St. Jozefsgezel-
lenvereeniging te Amsterdam reeds heb ge
zegd, dat Ik ds St. Jozefsgezellenvereeniging
vind de beste vereeniging voor de jeugd van 17
tot 25 jaar en dat ik van harte hoop, dat de
St.. Jozefgezellen vereenigingen zicli in dit b's-
dom mogen vermenigvuldigen, totdat in alle
parochies van dit bisdom een St. Jozefgezellen,
vereeniging is.
Dat is een van mijn idealen en ik wil dat
voor heel katholiek Nederland nog eens herha
len. (Langdurig applaus).
In dank u allen nog eens voor uw opkomst
in zooveel duizendtallen op dit Congres bijeen.
God zegene de St. Jozefsgezellenvereeniging
en brenge HÜ haar tot steeds grooteren en steeds
heerlijker bloei.
Op deze toespraak van Mgr. Aengenent volgde
een daverend applaus, dat tot een ovatie aan
groeide toen Mgr. naar zijn zitplaats terug
keerde.
Onder leiding van kapelaan Boonekamp werd
vervolgens bet feestlied gezongen, waarbij de
solo's werden uitgevoerd door den beer Vincent
van Bers.
Toespraak Mgr. Hürth
Hierna beklom mgr. Th. Hürth, generaal
praeses der St. Jozefgezellen te Keulen het
spreekgestoelte en begroette de vergadering met
den Kolpingsgroet.
Moge God u zegenen en al uw arbeid, aldus
Mgr. Vergeet niet, dat het Centraal \erband
van Holland niet alleen staat. Het Kolpings-
ideaal is verbreid over heel de wereld, in Enge
land, Duitschland, Oostenrijk. Polen. Roemenie.
Noord- en Zuid-Amerika en Spanje is het Ivo'
pingswerk verspreid.
God roept alle jonge mannen tot mede-arbeid
Lieve vrienden, arbeidt in den geest van
Kolping in, met en door Christus aan de ton
komst van uw vaderland. Dat zij uw parool eo
mijn groet. (Daverend applaus).
Nadat de Baniercantate was gezongen, sprak
praeses van Galen een kort dankwoord, waarna
met den Kolpingsgroet en het Kolpingslied ne
schitterend geslaagde bijeenkomst werd ge
sloten.
De heer C. D. Wesseling als
voorzitter gekozen
VERBREIDING EN VERDIEPING
EENER PARTIJORGANISATIE
Zaterdag j.l. werd iu hotel Noord-Brabant
te Utrecht een buitengewoon huishoudelijk
congres gehouden voor de R. K. Volkspartij in
Nederland. Dit congres was hoofdzakelijk be
legd om te voorzien in de vacatures in het
Partijbestuur, ontstaan door de ontslagneming
van de heeren: Mr. P. Arts (voorzitter), Felix
Donders en P. F. Beyersbergen van Henegou
wen, als gevolg van de verwerping tijdens het
congres van 13 April van het voorstel van het
partijbestuur om over te gaan tot fusie van de
R. K. Volkspartij met de R. K. Staatspartij
Het congres van Zaterdag stond odder leiding
van den demissionairen voorzitter den lieer
Mr. P. Arts van Tilburg.
Na afdoening van enkele huishoudelijke
werkzaamheden werd tot de verkiezing over
gegaan.
Allereerst werd bij afzonderlijke stemming
voorzien in de voorzittersvaeature. Met nage
noeg algemeene stemmen werd gekozen de heer
C. D. Wesseling van den Haag, die vooraf
door de meeste afdeelingen was candidaat ge
steld.
In de twee andere vacatures werden gekozen
de heeren J. P. Gemmel van Amsterdam en
J. Weber van Nijmegen. Alle gekozenen
namen hun benoeming aan.
Na installatie van den nieuwen partijleider
door den heer Arts, hield de heer C. D. Wesse
ling een korte rede.
Het nieuwe bestuur zal naar spreker mede
deelde zijn eerste taak de verbreiding en ver
dieping der partij-organisatie opnemen, door
het stichten van nieuwe afdeelingen en cor
respondentschappen. een bescheiden partijbu
reau en liet uitgeven van een partij-orgaan.
De terreur te Amsterdam
DE ALG. NED. BOUWARBEIDERSBON»
ZEGT DE SAMENWERKING MET DE
FEDERATIE OP
Do Algemeene Nederlandselie Bouwarbeider-s
bond heeft aan het bestuur der Landelijke Fe
deratie van Bouwvakarbeiders een brief ver
zonden van den volgenden inhoud
„Namens het bestuur moet ik U mededeelen,
dat. indien het terrorisme, dat door leden uwer
organisatie, in verband met het steenzetters
conflict op onze leden wordt toegepast en door
uw bestuur gesanctionneerd wordt, na Maan
dag 7 Juli niet is geëindigd, zoodat onze leden
op die werken, waar deze conflicten zich voor
doen, rustig kunnen werken, verdere samen
werking in alle andere gevallen onmogelijk is
geworden en dan ook verder als geëindigd be
schouwd moet worden."
Door deze daad heeft de Alg. Ned. Bouwar-
beidersbond gedaan, wat men met recht van
hem mocht verwachten. De strijd om de kwes
tie, of leden van de Landelijke Federatie van
Bouwarbeiders maar straffeloos liet steenzet.-
tersbedrijf kunnen terroriseeren, heeft hier
mede een beslissende wending gekregen.
Bedriegen de teekenen op het oogenblik niet,
dan dreigen de communistische dwingelanden
den strijd te verliezen. De Katholieke steen
zetters staan niet meer alleen. Zij hebben tlians
den Algemeenen Ned. Bouwarbeidersbond ach
ter zich.
Maar ook de metselaars en opperlieden, die
op de bouwwerken op het Reinier Vinkeles-
pleiu en aan de Krammertstraat zich hadden
laten overreden het werk neer te leggen, zijn
van koers veranderd.
Op het Reinier Vinkelesplein zijn de men
schen gisterenmorgen aan het werk gegaan; in
de Krammertstraat zou vanmorgen het werk
hervat worden.
Zooveel succes als waarvoor men aanvanke
lijk moest vreezen hebben de communisten dus
niet. Ook op het bouwwerk aan de Ferdinand
Bolstraat, hebben hun pogingen gefaald. Het
werk heeft daar rustig voortgang.
Eenig verschil lussclicn de verschillende
Nederlanders beslaat er wel.
Om dit te constaieeren, behoeft men nog
niet eens te gaan grasduinen op het gebied
■van Godsdienst en politiek. Het zoo dood-
eenvoudig-neulralehet zoo alles asvertref
fend-algemeene van een avondje ontspan
ningvan zang, van grap en dans. schijnt
ook al aangetast te zijn door de veelbespro
ken bacil van hetgeen voorname lui: Sec-
t ar isme" noemen.
Jammer, dal de drukte omtrent liet secla-
risme niet ontstaan is in de warme dagen
van den laatslcn tijd, dan toch hadden we
een gerecde reden bij de handde overspan
ning toe te schrijven aan de natuurkundige
oorzaken, nu wijten Wij het maar aan de
klassieke en zeer beroemde, tot in het buiten
land lekende, koelheid en nuchterheid van
de bewoners dezer lage landen, ontwoekerd
aan de zee.
Verschil bestaat er.
Tot stijving van onze meening twee nor-
deelcn over een cabaret, vit twee groote
blaften: een katholiek en een liberaal
Het gaat over een cabaretprogram. De
katholieke krant zegt: „het program moet
echter nog cenigc verandering ondergaan
voor en aleer we 't ook maar voor volwasse
nen zouden mogen aanbevelen".
Dus daar zit nog al iels aan vast.
Hel liberale blad oordeelt: „Het program
ma is uitstekend voorzien en slaat, wat zijn
kwaliteit als amusement betreft, op hoog
peil. Men kan er een genoegelijkcn avond bij
hebben."
Nogal verschil dus. Wie van die twee
beoordeelaars is nu sectarisch? Is de maat
staf van liet liberale blad de juiste? Rcstaot
er een verschil in peil, wat katholiek of libe
raal betreft? Moeten wij ons nog opwerken
tot zoo'n neutrale of algemeene beschaving,
als dat program vertegenwoordigt?
En als wij ons te fatsoenlijk achten om aan
zulk bederf uil nette kringen mee te doen,
zijn wij dan weer de vcrscheurdcrs der ééne
natie?
Vicaris-Generaal Mgr. D. Huurdeman
zegent een school en een
Zusterhuis in
In de Drentsche parochie het Amsterdamsche
Veld had gisteren een treffende plechtigheid
plaats.
Mgr. D. Huurdeman, Vicaris-Generaal van het
Aartsbisdom en oud-pastoor van de naburige
parochie Nieuw-Schoonebeek, verrichtte de in
zegening van een R. K. bijzondere school en
van een Zusterhuis, annex ziekenverplegings-
inricliting, bewoond en bediend door de EeWv.
Zusters Franciscanessen Missionarissen van
Maria.
Onder bet zegenrijk bewind van pastoor
deken Veldman heeft hiermede katholiek
Drenthe een rijke aanwinst te boeken.
De plechtigheid had plaats onder groote be
langstelling van geestelijke en wereldlijke
autoriteiten. Vele hartelijke woorden van geluk-
wenseh werden gewisseld.
EEN BEROEP OP DE KROON
Door een groep slagers te Roosendaal is een
beroep gedaan op de Kroon om vernietiging
van het besluit van den Raad dier gemeente,
waarbij de verordening het slachten van vee
enz. elders dan in het centraal slachthuis,
krachtens art. 4 sub 3 der Hinderwet, wordt
verboden.
Deze verordening aldus werd in de ver
gadering van 28 Juni bij hare vaststelling be
sloten treedt in werking zoodra liet te stich
ten centraal slachthuis in gebruik zal worden
genomen.
EEN TELEURSTELLING VOOR DE
BOOMGAARDBEZITTERS
Wij vernemen uit de Betuwe dat in som
mige boomgaarden bet kersenplukken gestaakt
is, omdat op de veiling niet eens de prijs kon
bedongen, worden, waarmede aan het pluk loon
kan voldaan warden. Bovendien hebben de ker
sen door het weder der laatste dagen zeer veel
geleden.
In vele boomgaarden zoowel in Betuwe als
iu Maas en Waal hangt een deel der kersen
to rotten aan de boomen, zoodat men het ook
hier niet de moeite waard acht om de niet aan
gestoken kersen nog te oogsten. De prijs der
kersen varieert in Nijmegen en omgeving van
10 tot 20 ets. per pond. In de boomgaarden
betaalden de particulieren Zondag 15 ets. per
pond.
DE NOORSCHE REIS DER KON. FAMILIE.
De Koningin, de Prinses en haar reisgezel
schap zijn Zaterdagavond na twee flinke
marschdagen in Bessheim aangekomen. De af
stand werd afgelegd te voet, per spoor, per auto,
te paard en per rijtuig. Alles is wel.
PATER P. C. BIESTA O.P. spreekt de fees Lede uil tijdens liet congres van de St. Jozef»
gezcllcnv-cr eenilgiug.