HOE MOETEN ONZE OCHTEND
JAPONNEN
OUDEJAARSAVOND IN SUNNY HOME.
SYL /ESTER-AVOND.
EEN AARDIG GEBRUIK
OP OUDEJAARSAVOND.
NOG EVEN OMZIEN.
SERVETTEN-VOUWEN.
KALENDER VAN DE
WEEK.
VOOR OUDEJAARS
AVOND.
TUSSCHEN KERSTMIS
EN NIEUWJAAR
NIEUWE SCHEPPINGEN
IN BONT.
PARIJSCHE MODE
PRAATJES.
DINSDAG 30 DECEMBER 1930
DE ZWAAN.
HARINGSLA.
OLIEBOLLEN
APPELBEIGNETS.
CHOCOLADE TRUFFELS.
ZOUTE AMANDELEN.
EIKELS VAN AMANDELEN.
NOUGAT.
TURKISH DELIGHT.
Oudejaarsavond, Sylvesteravon.l, zoo ge
noemd naar St. Sylvester, die Paus was van
313 tot 335
Volgens de overlevering heeft hij den doop
toegediend aan den zieken keizer Constan-
tijn den Groote.
St. Sylvester overleed op 31 Dec. 335,
welke dag tevens zijn gedenkdag werd.
Menigeen heeft gedacht, dat de speciale
viering en de gebruiken van dien avond met
den persoon van St. Sylvester eenigen
samenhang hadden maar dat is niet het
geval.
Sylvester- of Oudejaarsavond is een
avond van stille, en mooie, van droeve of
goede meditatie.
Vrouwen des huizes moeders, alleenstaan
de vrouwen en meisjes, hoe is 't, kunt ge
in volle tevredenheid en berusting de reke
ning opmaken en afsluiten
Een jaar zoo weinig, een jaar zoo veel,
een jaar zoo kort, een jaar zoo lang.
Kortstondig in vreugde soms, tergend
langzaam in leed en zorgen. Zoo .ooit dan
is de Oudejaarsavond wel geschikt, om in
zich zelf te keeren. En zoo de koninginne
van den huiselijken haard niet reeds des
daags ondanks hare vele bezigheden, eens
van alles door het hoofd liet gaan zoo zal
zij gaarne een oogenblik alleen thuis-of in
de kerk, of met allen, dié haar lief zijn, de
gebeurtenissen van 1930 de revue doen pas-
seeren.
Is er leed geweest, was 't een jaar van
tranen en berouw, ach vergeet, sta er
moog'lijk niet bij stil, rijt geen oude won
den open; laat de litteekens ongemoeid.
Vergeet de desillusie s, die 't leven of die u
't gezin mochten brengen.
Bedenk wij zijn alle menschen, enkei
maar menschen, behept met alles wat zwak
en zondig is, maar toch met een wil ten
goede, die zoo hard te strijden heeft tegen
verleiding en schijn.
Stelde gansch een wereld u te leur, ont
viel u de steun, dien gij zoo hecht en sterk
waandet, be 'enkt eens, of u dat misschien
niet sterker heeft gemaakt, zelfbewuster.
Deed het u niet beseffen, dat wie op men
sohen vertrouwt op zand heeft gebouwd,
maar dat er Eén Is, Dien gij misschien ver
geten hebt in dagen van succes, liefde en
geneugten
Echtgenooten, was het zwaar het u opge
legde juk, bleek de rozenketen vol verborgen
wondende doornen te zijn, was de daaglijks
terugkeerende taak moeizaam, ondankbaar
soms, drukkend door gebrek aan goede
resultaten, of waardeering 7 Hebt ge zoo
innig uw best gedaan man en kinderen het
goede voor te houden En was volgens u
het gevolg „nihil
Ach, weest niet ontmoedigd!
Hij, Wiens Heiligen Wil gij volgdet, heeft
al uw pogen gezien en, gelooft me, het uit
gestrooide zaad, zal eenmaal ontkiemen en
misschien rijker vruchten dragen, dan gij
in uw nederigheid en eenvoud vermoedt.
Was ziekte uw deel Moedarkens hebt ge
zorgvolle nachten en dagen doorworsteld,
bij ziekte of stervensponde
Ach, mokt en wrokt niet. Hij, die de won
de sloeg, zal ze ook genezen.
Wat God deed is immers welgedaan.
En gij, wien geluk en liefde, weelde,
schoonheid heeft toegelachen, die u wiegt
op golven van rust, en die een zorgeloos
bestaan geniet. Is Oudejaarsavond ook voor
u niet de avond van inkeer, van blijden in
keer en herdenken
Hebt gij niet dubbel en dwars reden neer
te knielen, en dm Gever aller gaven te
danken voor al die vreugde.
Hebt gij niet den duren plicht, u zelve te
herzien, of gij wel beantwoord hebt aan al
de u geschonken genaden en rijkdom. Zijt
ge wel deeglijk de schatmeesteresse Zijner
rijkdommen geweest?
•Hoe waart ge voor de armen?
Waart ge een moeder der weezen, een
troosteres der bedrukten, de zonne uwer om
geving?
Is dit zoo? Sla blijde en dankbaar uw blik
ten hemel! Hier, vrouweh des huizes, echt
genooten, jongeren, hier, in onze eigen cosy-
corner, kunnen wij elkander een Zalig Uit
einde wenschen! Wel heeft 't gestormd, zijn
orkanen van malaise en duurte, ziekte, zelfs
üchte epidemics ons deel geweest.
Maar tooh mogen wij op enkele uitzonde
ringen na, getuigen, dat over het algemeen
het jaar goed was.
Laten wij 't aanstaanden Woensdagavond
afsluiten, met het goede vrome gebruik van
het Oudejaarsavondlof.
Daar zullen liederen klinken, daar za*
groote welsprekendheid de aandacht boeien,
daar zal een „In te Domine speravi'" de hoop
onzer zielen, het betrouwen onzer harten op
den Oneindigen weergeven.
Offeren wij het voorbije jaar, met al wat
het bracht, op aan den Heer aller dingen.
Leggen wij het alles in Zijne hand, en 't zal
goed wezen.
En dan besluiten wij 1930 In de gezellige
Intimiteit van den huiselijken kring.
Hetzij hij het open haardvuur, hetzij bij
het snorrend salamandertje, hetzij bij andere
verwarming, laten wij toch zoo mooglijk
dhkr het Oudejaarsfeest vieren, waar het
klokje tikt als nergens ter wereld. Ais de
laatste minuten verloopen, bij velen mis
schien, volgens het loffelijk gebruik, onder
een hartelijk gebed, dan zal de plechtige
slag van het middernachtelijk uur, onder
Gods zegen het Oudejaar uitluiden en te
vens het verschijnen verkonden van het
jonge kind 1931, dat onder zulke auspiciën
geboren, ons blijde en bemoedigend moet
toelachen.
Geve God dat wij allen in een gesteltenis
van vertrouwen op Zijne Voorzienigheid, den
Sylvesteravond mogen vieren, om als de
morgen aanlicht, sterk, moedig en vol hoop,
het Ndeuwe Jaar te beleven.
Een der vele gebruiken of gczelschapspelen
op Oudejaarsavond is wel het zoogenaamde
„loodgieten", Iets wat hoofdzakelijk in Enge.
land, maar ook wel In ons land in zwang is.
Vooral bij groote gezinnen of daar waar vele
familieileden met elkaar den Oudejaarsavond
vieren.
De ouderen een kaartje, de jeugd voor zoover
zij nog niet bridgen, naast het kastanjes bra
den, appelen poffen, enz., het loodgieten.
Op gToote buitenplaatsen, waar zich om
streeks dezen tijd, alle kinderen en kindskin
deren, om de grootouders scharen, en de avond
buiten muziek en dans, nog zooveel gelegen
held tot conversatie en vermaak biedt, is liet,
loodgieten wel een der meest geliefkoosde spel
letjes.
Goedkoop lood wordt gesmolten In een of
ander oud pannetje.
De jongeluidjes om bet haardvuur gezeten,
mogen om beurten een lepel lood scheppeni en
dompelen dit onmiddellijk onder in een schaal
met koud water
Aller oogen en aandacht zijn gevestigd op
het mysterieus® volume, dat allerlei grillige
vormen aanneemt.
Soms vormen de deeltjes duidelijke letters,
soms een hartvorm, een teeken ®n met een
beetje levendige verbeelding, is er van alles In
te ontdekken.
Het is een vroolijke bezigheid, die aanlei
ding tot veel grappen, zinspelingen en mis
schien wel tot plagerijtjes aanleiding geeft.
De jeugd leest zoo gaarne verlovingen, hu
welijk, rijkdom, geluk, en schoonheid in de
grillige vormen van het geschepte lood.
H.
Bij alles wat wij vrouwen en meisjes in 1930
presteerden, zijn er toch zeker twee feiten, die
wij vol verheugenis op 't einde des jaars mogen
memoreeren.
Wij zwakke vrouwen hebben de lucht ver
overd ln de lieftallige persoonlijkheid van mej.
Beppie Versluijs. Wij vrouwen brengen baar
daarvoor een waarachtig gemeend eeresaluut.
De laatste dagen brachten ons het verheu
gend feit, dat mej. Voet promoveerde tot eerste
vrouwelijke dierenarts in ons land.
Welk een energie, welk een hooge mate van
zelfbeheersching en overwinning moet deze
eerste vrouwelijke veterinaire bezitten.
Maar met hoeveel meer liefde en gevoel zal
zij zich aan de lijdende redelooze schepselen
wijden, daar bij haar als vrouw naast kennis
en wetenschap het hart moet spreken.
HELLENEN.
Deze wijze van servettenvouwen heeft, vooral
bij kinderen ook, een groot succes. Een vier
kant servet wordt volgens de diagonaal opge
vouwen, zoodat een driehoek ontstaat (fig. 1).
Vanaf liet midden van A van de langste zijde,
worden de schuine zijden tegelijkertijd zoo
stijf mogelijk opgerold. Het opgerolde servet
(fig. 3) wordt met de rollen naar onder neer
gelegd, waarna bet spits toelcopende gedeelte
naar achteren wordt omgevouwen, zoodat het
dubbel ligt. De vouw wordt er stevig ingedrukt
en nu wordt het spitse deel eventjes op- en
De nieuwe ochtendjaponnen volgen de
moderne mode op den voet: ook zij zijn
langer geworden, ook zijn hebben een hoo
ge taille. De kleur ervan is echter afhanke
lijk van den smaak der draagster, zoowel
als van het seizoen.
Vóór alles wordt wijnrood, dat zich voor
huiskleeding bijzonder leent, gekozen; dan
volgt zacht flesschengroen en daarna bruin,
ofschoon in den atlerlaatsten tijd ook de
hel roode tinten, die vooral blondines flat-
teeren, een woordje beginnen mee te spre
ken.
Deze kleuren mogen echter slechts voor
effen kleeding stukken worden gebruikt, ter-
wijl de aan figuren rijke en bestikte model
len zeer donker van tint moeten zijn om
den kleurenrijkdom der garneering beter
tot zijn recht te doen komen.
Evenwel worden conlrasteerende tinten
nimmer versmaad, terwijl zijde en fluweel
in een zelfde japon verwerkt haar een
eigenaardig en voornaam karakter geven.
De modellen, welke wij hierboven laten
zien, zijn weliswaar eenvoudig, doch zij
doen het zeer goed en zijn daarenboven voor
iedere figuur geschikt.
De eerste dame draagt een mantelachti-
gen peignoir, die hoog wordt gesloten en
van een decoratief-werkende, bijna als cape
fungeerende, kraag, is voorzien.
Pruimenblauw fluweel vormt het mate
riaal; de kraag is van bleek-rose satijn, met
een smallen rand van bont of maraboe.
Uit een oud kleedingstuk is heel dikwijls
nog een mooie ochtendjapon te maken
vooral omdat het er niet op aan komt als
voor boven- en onderstuk tweeërlei stof
wordt gebezigd.
De japon der tiveede figuur is er zoo een:
het is een bijzonder geschikt huiskleed. De
licht-ge klokte rok is met zwakke bogen aan
het lijf gezet. Een met een kwast bezwaarde
„monnikskap" en lange manchetten, alle
hel van kleur, zorgen voor de afwerking.
Vele dames echter stellen prijs op een
meer gecomplicecrden snit, daarom kan
het model van figuur drie ten sterkste wor
den aanbevolen: de rok is bewerkt cn van
onder klokvormig verbreed. Deze ochtend
japon van donker-bruin fluweel met har-
monieerende revers en mouwomslagen zal
vooral asch-blonde vrouwen goed kleeden.
Haar, die een elegant huiskleed prefe
reert, dat, zelfs in gezelschap van anderen,
in eigen huis kan gedragen worden, zal het
laatste model het meest aanlokkelijk lijken.
Deze ochtendjapon toch is rijk, geheel in
Oosterschen stijl met vogels, bloemen, wol
ken en schelpmotieven beslikt en gebor
duurd. Mouwen en onderrand zijn met
zwart bont of zijde versierd, terwijl de hals
met een zijden bandje, dat op den rug wordt
geknoopt, is afgesloten.
D.
Nasöhrift.
Hoogeachte trouwe lezeressen en
lezers.
Na een jaar van wekelijksdh contact mo-
gem ook wij op den komenden Oudejaars
avond een hartelijk woord tot u richten.
Dank aan allen, die zoo menigmaal ons een
goed woord wisten te schenken. Voor C en
al de Uwen een Zalig Oudejaar en tot weer-
tiem ln 1931.
HELLENEN.
weer uitgerold, waardoor de vorm van de hals
beter kan worden aangebracht. Om het lijfje
voor inzakken te bewaren, wordt er een lang
broodje in verstopt. Een bloemetje óf met
Kerstmis een hulsttakje, ln het uiteinde van
den hals gestoken, geeft er de finishing touch
aan.
M. M.
30 December.
Ieder van ons draagt tegenover de maat
schappij waarin wij leven en tegenover de toe
komstige maatschappij, de greotste persoonlijke
verantwoordelijkheid.
Van Egten.
31 December
Keert in u zeiven, was het jaar goed, gaat
verder en maak het nog beter: was het slecht,
herziet uw levensplan en wordt beter.
Hellenen.
1 Januari 1931.
Wij menschen zien slechts het begin;
groote Meester het einde.
de
2 Januari
De wereld is als een wekkerspel vol aller
hande klokken.
3 Januari
Het huwelijk is een wetenschap,
studie vereischt.
die veel
4 Januari
In het huwelijk moet onophoudelijk een mon
ster bevochten worden; het monster van den
sleur.
Balzac.
2 haringen, 2 zure appelen. 1 koude aardappe
len, 1 kroot, wat uitjes en augurken, 2 lepels
olie, 3 lepels azijn, wat sla of krulandijvie,
gewone andijvie of brusgelach witlof en wat
hardgekookte eieren voor garneering. Verder
wat dikke mayonnaise.
Bereiding: Week de haringen (zure haringen
natuurlijk niet), maak ze schoon en snijd ze
in stukjes, evenais de geschilde appelen, do
gepelde biet, de aardappelen en de uitjes en
augurken. Maak een sausje van peper, zout.
olie en azijn en roer daar alle ingrediënten
door. Leg deze massa op een schaal, zóó dat
het midden hooger is dan de kanten. Bedelt
het met een laagje mayonnaise, leg er een rand
sla om en garneer met terv-ggehouden plakjes
biet en aardappel, waaiervies van augurken
enz. Maak bovenop de mayonnaise een toepas
selijke garneering van filets van haring, augurk
of hardgekookt ei, in den vorm van het nieuwe
jaartal: 1931, een wijzerplaat, waarvan de
wijzers op 12 staan, enz. enz
2 ons bloem, 20 gr. gist, 2 d.L. lauwe melk,
75 gr. krenten, 75 gr. rozijnen, 50 gr. sucade,
desverkiezend, 2 aan stukjes gesneden zure
appel. Zonder gist: 2 ons zelfrijzend bakmeel
en 2 d.L. koude melk.
Bereiding: Maak een stevig beslag van de
bloem en de gist, die met wat basterdsuiker
vloeibaar is geroerd. Voeg wal. zout toe en de
gewassclien krenten, rozijnen- en gesnipperde
sucade. Laat het beslag een uurtje rijzen. Maak
in dien tusschentijd een pannetje met sla-olie
of plantenvet zóó warm, da: er een blauwe
damp afkomt. Doop twee melalen lepels in het
vet, neem vervolgens een lepel vol beslag en
schuif dat er met de andere lepel vlak boven
het vet af. Keer ze als ze aan den onderkant
bruin zijn, maar laat ze zekei 5 minuten bak
ken zoodat ze ook gaar zijn (te controleeren
door er een breinaald in te steken, die er
weer even schoon uit moet komen). Haal ze
er met een schuimspaan of fiituurlepel uit en
laat ze even op grauw papier uitlekken. Maak
er een groote stapel van en bestrooi ze met
poedersuiker.
25ff gr. zelfrijzend bakmeel, 3 d.L. koude
melk, 10 zure appelen, wat zout, frituurvet.
Bereiding: Schil en boor de appelen en snijd
ze in niet te dunne plakken (bestrooi ze des-
verkiezend met wat suiker en laat ze zoo even
staan). Maak een niet te uik beslag, wentel
daar de plakjes appel in en aaat ze in het dam
pende vet glijden. Bak ze lichtbruin en laat
ze op grauw papier even uitdruipen. Bestrooi
ze met poedersuiker of krista suiker vermengd
met kaneel. Wil men de beignets bijzonder cro-
quant hebben, roer dan een lepel sla-olie door
het beslag heen.
Op dezelfde wijze kunnen abrikozen- en bano
nenbeignets gebakken worden
De abrikozen worden daartoe een nacht ln
water en suiker te weeken gezet en daarna één
voor één in het beslag gedoopt.
De bananen worden éénmaal ln de lengte en
éénmaal ln de breedte doorgesneden, zoodat
er 4 stukken uit één banaan ontstaan.
M. M.
Hiervoor moeten 7 reepen chocolade met 2
lepels melk of room of koffieextract au bain
Marie worden opgesmolten, d.w.z., men doet de
in stukken gebroken reepen en de vloeistof in
een pannetje en zet dat ln een ander pannetje
met kokend water op bet vuur. Is de massa
gesmolten, voeg dan een geklopt ei toe, 50 Gr.
boter en 1% ons poedersuiker zonder kIo::tjes
(zeef de suiker of rol er even met een deeg-
rol over). Laat het deeg koud worden, draai er
dan balletjes van en wikkel die door cacao of
chocoladehagelslag.
Zet de amandelen met koud water op, laat
het even doorkoken, pel ze dan, droog ze en
bak ze met wat slaolie of in frituurvet licht
bruin. Laat ze enkele minuten op grauw papier
uitlekken, rol ze door fijn zout en droog ze
boven de kachel of ln de oven.
Op gebakken amandelen wordt een dopje van
truffeldeeg,geplaatst en daarna door okocolade-
ha.gelslag gerold.
Pel een ons amandelen en bak ze fijn. Laat
2 ons suiker in een ijzeren pannetje tot een
lichtbruine stroop smelten, voeg dan de aman
delen toe en roer die er vlug door. Giet ver
volgens de nougat snel uit op een met boter
besmeerd bakblik en druk het dun en gelijk uit
met een ongeschilde citroen. Snijd ze in ge
lijke stukken voor ze hard is, neem ze van het
blik en laat de stukjes naast elkaar koud wor
den.
De ingrediënten hiervoor noodig zijn: 1 ons
poedersuiker, 2 ons kristalsuiker, ons gela
tine, ons amandelen, Ms sinaasappel, V2 ons
citroen, theelepel rum of enkele druppels
rumessence, 1 d.L. water, desverkiezend wat
roode bijv. frambozenessence voor de kleur.
Week de gelatine in koud water. Hak de ge
pelde amandelen. De kristalsuiker, water en
sap enz., schil van een halve citroen en sinaas
appel in een pan. Laat hierin wanneer het kookt
de gelatine smelten, giet de massa door een
zeef in een kom en voeg de rum toe. Wanneer
het geleiachtig wordt, roer er dan de aman
delen door en giet het uit in een natgemaakt
blikje of kom om en laat het volkomen stijf
worden. Snijd er blokjes van (ongeveer 1%
c.M.) en rol ze door poedersuiker.
M. M.
Nu het „styleeren" der garderobe band over
hand toeneemt kuunen natuurlijk de toonaan
gevende bontateliers zich niet langer aan den
invloed, welke er van uitgaat, onttrekken.
Vandaar, dat zij zich den iaatsten tijd niet
alleen hebben toegelegd op de fabricage van
lange bontmantels, doch ook op het maken van
kleinere evenwel zeer decoratieve pelsstukken.
Onder deze mogen we rekenen kleine das
sen, strikken, capes, schouderdoeken, sjaals,
etc.
Wij beelden er eenige. welke de opmerkzaam
heid zeer zeker waard zijn, nierbij af.
Links onder ziet men een gestreepten cape-
vormig geronden schouderdoek met smal uit-
loopende sjaaleinden, in 't midden een zeer
aparte zwart-witte das, rechts boven een
omslagdoek, die door de bijzondere verwerking
van bet bont een chiquen indruk maakt en
door den kleinen „monnikskraag" en de licht
klokkende afsluit-ruches zich uitstekend leent
om op avondpartijen gedragen te worden. Een
doek als deze verdient nog des te meer aanbe
veling, omdat hij den gestyieerden vorm heeft,
waarvan beweerd wordt, dat hij „eeuwig1' is;
in ieder geval dus kan hij jarenlang mee zon
der te verouderen.
R.
Ontstemming, groote, vreeselijke ontstem
ming heersehte in het mooie, snoezige nestje,
het „Sunny Home", dat de talentvolle jonge
schilder voor zich en zijn lief vrouwtje had
ingericht.
Neen, vandaag was het geen Sunny Home"!
't Was een oord van storm en orkanen, het
eerste onweer was losgebarsten boven bet koes
terend huisje, en in haar boudoirtje pruilde,
snikte mevrouwtje, terwijl hij mismoedig in
het atelier ijsbeerde, en zich zelf den onhan-
digsten aller echtgenooten schold.
Maar toch, en hij wierp zijn zooveelsten si
garet tegen den grond, en trapte er nijdig op
Gelijk had hij toch, Mla zijn kleine domme
Mia, was nu precies een week lang iederen
avond met hem uit geweest, opera, dancing,
concert, comedie, bios, 'n bal, 't was teveel,
lederen avond en nu op Oudejaarsavond wilde
ze een groot réveillon medemaken en dansen
dansen.
En nog geen week tevoren, had ze ln zijn
armen gelegen en hem zoo'n groot heel groot
geheim toevertrouwd.
Oudejaarsavond en dat geheim
Oudejaarsavond voor het eerst in 't eigen
home
Ze was niet sterk zijn kleine Mia, ze bruiste
over van levenslust, en vitaliteit, maar, och,
ze was zoo tenger, zoo fragiel.
Ze zag al zoo moe, en hun goeden huisvriend,
de dokter, had zoo waarschuwend zijn vinger
voor haar grappig ondeugend neusje heen en
weer bewogen.
„Voorzichtig, kindje, voorzichtig".
En nu dit. Een diepe zucht ontsnapte Lou.
Maar nu flink zijn, doorzetten, 't was toch
haar bestwil.
Hij, de stoere, immer zoekende werker, is
niet zoo mondain, had niet zooveel behoefte aan
verstrooiing, en wereldsch vermaak.
Z'n atelier, z'n werk, en daar in een laag
stoeltje zijn goudlokkig vrouwtje, wier kopje
zoo lichten kon tegen de oude tapijten, waar
mede de muren behangen waren.
Dan was hij gelukkig, en met dat zoet, zalig
geheim, tusschen hen, haast volmaakt geluk
kig.
Peinzend ijsbeerde Lou heen en weer, heen en
weer.
Verzette een doek, lichtte een kleed op, dat
een studie verborg, om eindelijk stil te houden
bij een groote onvoltooide schets, Madonna met
Kindje.
O, hij had 't als in nauwelijks bedwongen
kunstenaarskoorts, in de extaBe van het over
weldigende nieuws, ontworpen.
De gulden lokken, het zuivere ovaal in het
gelaat, de lange wimpers, die nauw de stralende
blikken verborgen, de zoete lach om 't mondje,
't droeg wel de trekken van zijn kleine aange
beden vrouwtje.
En daar in die armen, tegen heur hart, een
wlehtje met nog onuitgesproken trekken.
Dit zou hij het laatste schilderen als
Een snik welde naar zijn keel.
Zijn vrouwtje, zijn madonna-vrouwtje.
Och, kon hij het haar kwalijk nemen, zoo
jong, zoo mooi, zoo levenslustig. Wat had hij
dan nog gewild, dat ze nu schuw als een huis
poes in een hoekje van het atelier zou zitten,
in afwachting der komende gebeurtenissen.
Nu ineens met alles afgerekend hebben K-en
dat ging niet.
Langzaam zou Mia wel deeglijker en rustiger
worden, maar, zooals nu, moest bij haar dat
niet opdringen.
Hij de sterke, de flinke man moest leiding
geven maar niet tiranniseeren. Zijn onervaren
geweten van jong echtgenoot noemde hem
schuldig.
Zoo stond hij en keek naar ziju schets, met
het mooie afgewerkte Madonnakopje.
,,Mia", madonna, Mia'', 't klonk zoo lief, 't
Italiaanscb was hem nog bij gebleven uit zijn
studietijd.
„Mia, kleine Mia", zacht piepte de dehr van
het atelier.
Lou hoorde het niet, ln gedachten verzonken
meer en meer bij 't blonde figuurtje, dat hij
hopeloos snikkend boven had achter gelaten
Vermoeid zonk hij neer op een lage bank
vlak voor de schets.
De op het schilderstuk gerichte lamp liet
het verdere van het atelier ln het duister.
Mia, zijn vrouwtje, met diep berouw in de
rood geweende oogen, ln angstig weifelende
houding, kwam zachtjes nabij-
Lou hoorde het meten Mia?
Ah, bijna was een luide kreet haar ontsnapt.
Ze keekkeek en toen werd de nevel als
opgetrokken. Ineens werd in haar geboren wat
iedere vrouw die Moeder wordt, als hooge bege
nadiging des hemels ontvangt.
De helderziendheid, het Plichtsbesef der
vrouw, die waarachtig liefheeft, de offergeest
der wordende moeder.
Zij zagzag de trekken der Madonna, zag
zich zelve als in een spiegel. Maar zij zag
meer, zag het aureool dat het heilig moeder
schap om elke vrouw weeft, zag wat Lou jn
haar, zijn vrouwtje, in haar de moeder van zijn
kind wilde zleu
„Zoo lief heeft hij mij!"
„Lou", haar stem brak In een snik.
Lou ben ik dat en
Voor hij haar op kon vangen, lag ze naast
hem, de handen gevouwen in stille beschou
wing van het werk, waarin de kunstenaar ge
loof, hoop en liefde had nedergelegd.
„Mia, madonna, Mia".
Zacht legde zijn band zich op haar hoofdje.
Maar zij trok die hand omlaag, legde ze
tegen haar wang, kuste ze in devote overgave.
Déér, een klank, nog een, nog een, altijd
meer, 't was, als juichte het klokkenspel: Oude
jaar, geluk, liefde en vrede.
Hij trok haar tot zich, hooger in zijn armen,
aan zijn hart.
„Lou vergeef".
Mia, Mia, mijn vrouwtje, klein moedertje.
,Zalig, Zalig Nieuwjaar".
P a r ij s, 23 December.
Voor een eenvoudig toilet in de ochtenduren
leent zich bij uitstek een petit tailleur, effen
of fantasie, meest in de grijze of bruine tinten,
gegarneerd met geschoren bont, waarbij vooral
astrakan in aanmerking
komt. Sobere découpes
versieren de eenvoudige
lijn van zulk een toilet,
waarvan de rok van on
deren iets ruimer uit
loopt.
Een blouse ln een an
dere tint, wit, Ivoor of
bleek rose vervolledigen
zulk een costuum. Over
het algemeen kiest men
voor die blouse 't genre
chemisier, Men fleurt ze
graag op met een fou
lard, nonchalant onder
het korte jaquette ge
knoopt; de slippen kan
men van voren of van
achteren laten hangen.
Bij zulk een costuum
draagt men bij voorkeur
'n heel eenvoudig kapje
van daim, vilt, of flu
weel in dezelfde nuance
als het toilet.
Verschillende stoffen
komen voor zulk een
costuum ln aanmerking:
al de gemengde wollen
stoffen, die zulk een
groote verscheidenheid
iii dessins en tinten bieden, of al de aardige
jerseys, die zoo sterk aan zekere soorten
tweeds herinneren. Op te merken valt intus-
schen hierbij, dat tweeds, vergeleken bij vo
rige seizoenen, wel wat op den achtergrond
geraken.
Het hierboven weergegeven model is ge.
dacht van grijs fantasie jersey. Sierlijke dé-
coupes versieren den rok en het korte ja
quette, dat warm gegarneerd is met grijs bont,
dat als een sjaal om den hals sluit. Paramen
ten van hetzelfde bont en een recht ceintuur
van glanzend zwart, voltooien het keurige
toilet.
HELLENEN
■'"Stf
DU EEN Z'N DOOD,..,de vellenkoopuneio
maaklt. goede Balken na die Kerstdagen,