rotlep°oa ZOMER UITVERKOOP lO'-KORTIIG GROOTE OPRUIMING BABYGOEDEREN INCASSO BANK C. C. G. v. d. AREND J^\boütcrJ KONING DER STOFFEN ALLÉÉN Schillerhemden Sokken Alpenmutsen Tricot mutsen Zomer- Opruiming Ondanks alles... DE WOLBAAL, BBOERSVEST 57, TEL. 68745 gfsifl W-Eirr ■Annonce Ko £EN ROEP 0 O* O N.V. H. VAN DAM HOOGSTRAAT 240 HOOGSTRAAT 337 HOOGSTRAAT 243 KOOPT NU.... OF NOOIT!II Manufacturen en Gemaakte Goederen P.VAN DER KAAYHOOQ5TR '30 GEVRAAGD HYMANS' „New England" N. V. G. VAN DER SPEK - HOOGSTRAAT 61 FOTOTOESTELLEN. laiiil isiiiii VRIJDAG 26 JUNI 1931 hedendaagsche europeesche KUNST. De internationale tentoon stelling te Brussel. VEEL VERWARRING EN WEINIG STABILITEIT. MAJOOR FRANCO BREEKT ZIJN BEEN. DE NIEUWE BELGISCHE REGEERING. DE MILITAIRE POLITIEK. „POLITIEK MAAKT ZIEK". GROOTE BRAND IN ALLENSTEIN. EEN GRAP TREINEN ONTSPOORD. VAN DE PROFITEERT nu van deze aanbieding (heerenmaten) 2.60 16 - 27 - 39 ct. (groote damesmaten) bruin geel, wit, zwart. 1.26 voor het strand mooie kleuren 75 cent ALLEEN BIJ van tegen veel verminderde prijzen. FIRMA PORTEGIJS GOUKA TELEFOON No. 69539 WINKEL DAM 38. FOTOHANDEL 4 cents. BLIJFT ONZE „MODJO" Vorstenlanden sigaar v. 125 m M. Hoogstr. 161 b.d. Dam Gevestigd te AMSTERDAM KANTOOR SCHIEDAM Voorschot op CEELEN- EN C0NN0SSEMENTEN ONGEACCEPTEERD HANDELSPAPIER Alle Bankzaken. Safe-Deposit. FOTO FOTO FOTO FOTO HET MEEST GESORTEERDE ADRES VOOR STATIEVEN, TASSCHEH, FILMS, PLATEN enz. FOTO FOTO HOOGSTRAAT 91 - TELEF. 68814 FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO ATELIER NETTE LEERLING KOSTHUIS GEVR. VARKENSVLEESCH EEN BETERE SCHOEN BIJVERDIENSTE GEM. BETALING! Kabouter-annonces: on overtroffen in kracht ert, uitwerking Kabouter-annoncesoóij voor bedrijfs-reckunet j Van onzen correspondent.) Brussel, 16 Juni 1931. Indien de in het Paleis van Schoone Kun sten te Brussel tentoongestelde ongeveer zes honderd schilderijen en beeldhouwwerken, die onder den naam van „levende Europeesche kunst" bij het publiek werden geïntroduceerd, werkelijk het beste zouden zijn uit de produc tie van de voornaamste huidige Europeesche scholen, dan zou men dadelijk met de pijnlijke gevolgtrekking voor den dag moeten komen, dat het met die kunst treurig is gesteld. Zel den hebben wij van exposities een vermoeien- dér indruk van onmacht en onpersoonlijkheid meegedragen dan van deze en ware het niet, dat deze show voor een deel het werk is van „marchands", die tot zelfs hun „fonds de gre- niér" hebben leeggehaald om te trachten zaken te doen en verder van menschen, die maar luk raak hebben gekozen, dan zouden wij zeggen, dat van wat men ons thans als levende Euro peesche kunst heeft laten zien, over 20 a 30 jaar niet veel meer zal overblijven. Gelukkig weten wij, aan de hand van bezoeken aan musea in verschillende landen, dat lang niet het beste van de Europeesche schilder- en beeldhouw kunst naar Brussel is gekomen en dat troost ons tegenover de ontgoocheling, welke wij hier hebben opgedaan. Zoo in groote lijnen gezien, zou men van veel uitingen der hedendaagsche kunst moeten gaan veronderstellen, dat zij of de negatie, of de te- genvoet willen zijn van de oude schilderkunst. In de meeste gevallen is het „revolutionn&ire" dèr laatste jaren bij stamelen gebleven; hoogte punten als met een Van Gogh, werden niet meer bereikt. Het komt ons voor, dat men, als wij dat zoo mogen uitdrukken, het penseel meer laat redeneeren dan schilderen en dan nog wel redeneeren met slagwoorden en over formules, die in de meeste gevallen allen ernstigen grond missen. Het beeldend ideaal van onzen tijd is nog op zoek naar zich zelf. Soms staat dit zoe ken in de sfeer van het drama, doch meestal beperkt het zich tot bluf en snobbisme, „Levende kunst dat veronderstelt een wezen, een ziel, een geest, beweging, die vooruitstuwen, de menschheid" meerukken Welnu, op een paar uitzonderingen na, is daarvan op deze tentoon stelling weinig te bemerken. Alles grenst nog te veel aan het maakwerk. Het hoogere spel in de kunst, die de menschheid met zich naar top punten van schoonheid voert, moet o.i. in de moderne ambiance nog gespeeld worden. Als het waar is, dat kunst de plastische uit drukking is van de gevoelens van haar tijd, dan moeten wij, afgaande op deze demonstratie hieruit de gevolgtrekking maken, dat onze eeuw er eene is van oppervlakkigheid, verwar ring en van een gemakkelijke tevredenheid met zichzelf. Wat wel kan uitkomen! Maar met dat alles bereikt men, dat de massa genoeg krijgt van de „kunst" in haar huidige ge daanten. Over het algemeen droegen wij van deze tentoonstelling de overtuiging mede, dat de he dendaagsche productie overwegend een uitge sproken anarchistisch karakter heeft en van een groote, doorgaans zeer oppervlakkige diver siteit is. De absolute vrijheid welke zij nastreeft en meent bereikt te hebben, is meer een denkbeeldige dan een werkelijke. Er zijn hier wel honderd verschillende manleren en „stij len", maar zeer tegenstrijdig ondanks dezelfde aanspraak op vrijheid, en nog verre van artis tiek gestabiliseerd. De Duitsche school kwam voor den dag met een veertigtal namen en me.u heeft hieronder ook een paar Polen, Russen, Zwitsers, Noren, Oostenrijkers en Luxemburgers gegroepeerd. De mannen der „Neue Sachliclikeit", die op het zelfde plan kunnen gesteld worden met wie men in Frankrijk de surréalisten noemt, tre den het opvallendst voor den dag en komen ons eens te meer vertellen, wat wij reeds sedert lang wisten, n.l. dat de Vlamingen Permeke, van den Berghe, de Smet en nog een paar an deren, na den oorlog hun richting vanuit Duitschland hebben aangawr -en gekregen. De beste inzendingen waren van Campendonck, Grosz, Kandins'ky, Mac, Paula Modersohn, Pechtstein. De sectie ran Oostenrijk gewijd, doet eerder aan een chromoafdeeling dan "an een expositie van schilderijen denken. Alleen Oskar Kokosch- ka komt boven deze groep uit. De Belgen zijn natuurlijk ruimschoots ver tegenwoordigd, in hoofdzaak met Vlamingen, want de Waalsclie schilders hebben het, op Mambour en nog een paar anderen na, nog steeds niet tot bijzondere uitingen gebracht. Hier is o.m. werk van Brusselmans, de Saede- Ieer, de Smet, Ensor, Evenepoel, Guiette, Florls Jespers, Laermans, Magritte, Malfait, Mam bour, Permeke, Schlrren, Servaes, Tytgat, van den .Berglie, van Gindertael, Wouters en, last but not least, van Jacob Smits. De Invloed van dezen laatste, die, zooals men weet, Rotterdam mer is van oorsprong, is groot geweest op die genen van de Vlaamsche schilders (bijv. Ser vaes), die zich niet door de Duitsche moder nen lieten beïnfluenceeren. Deze „Belgische" afdeeling is zeer uiteenloopend van opvatting. Eigenaardig is in zekere mate, dat de Vlaam sche en de Waalsche schilders absoluut onge voelig zijn gebleven voor den invloed van Pa rijs. Jacob Smits bracht aan een deel der eer sten zijn godsdienstige composities en een weelderig koloriet; de reeds genoemde anderen keken, voor wat hun onderwerpen betreft, meer naar de Duitsehers, maar allemaal ble ven de Vlamingen dan verder in contact met hun streek, met hun eigen natuur; de tradi tie van Breughel en Jeroen Bosch zit er nog vast in. De interessantste inzendingen in deze sectie, waren die van den Antwerpenaar Floris Jespers, een sterk colorist, die tevens zijn wer ken soliede opbouwt. Over hem zullen we t.z.t. uitvoeriger spreken. De impuls welke Cézanne aan een deel der Fransche school heeft gegeven, zit er bij velen nog diep in. Voor de rest wordt er daar zeer „internationaal" geschilderd, wat blijkt uit de tendenzen van de z.g. „Ecole de Paris", die af zonderlijk van de Fransche sectie exposeert en waarin het vreemde element domineert. De markantste Franschen zijn Braque, Roger de la Fresnaye, Derain, de Vlaminck (van Vlaam- schen oorsprong), Dufresne, Duty, Dunoyer de Segonzac, Friesz, Marie Laurencin, Le Faucon- nier, Lhote, Matisse en Valentine Prax. De school van Parijs, die momenteel in Frankrijk den toon aangeeft en hier en daar ook in den vreemde invloed heeft, is zoo cosmopolitisch mogelijk, wat alleen al uit het opsommen van enkele namen zal blijken: Annenkoff, Arp, Brignoni, Chagall, Charchoune, Cossio, de Chirico, Ernst, Foujita, Halicka, Kisllng, Krogh, Lipschitz, Makowski, Leonide, Mase- reel, Miro, Modigliani, Pascin, Picabia,. Ray, Seligmann, van Dongen, van Tongerloo, Zack en Zadkine. Er zouden zoo wel vijftig namen te citeeren zijn. Een persoonlijk cachet heeft deze school uit den aard der zaak niet; de soms kopelooze verwarring in het zoeken der hedendaagsche schilderkunst is nergens zoo op vallend als juist in deze groep. Er is ge enre<ien om erg weg te loopen met wat van Hollandsche zijde werd ingezonden. Er waren wel goede namen vertegenwoordigd wat niet belet, dat bekende figuren niet tot ex- poseéren werden uitgenoodigd maar de wer ken, welke tentoongesteld zijn, behooren veelal lang niet tot het beste van hun productie. De arrangeurs hebben den Belg Van Uytvanck in de Hollandsche school gerangschikt en ander zijds niet geaarzeld van zekeren Paul Citroen twee gezichten van New-York te exposeeren, die bestonden uit kunstig-geplakte ansicht kaarten, zooals men vroeger „schilderijen" maakte met postzegels. Voor de rest was er schilder, en beeldhouwwerk van Peter Alma, Jacob Bendien, G. H. Breitner, Adriaan Lub bers, Christiaan de Moor, Leo Gestel,Pyke Koch, Hildo Krop, Herman Kruyder, Ernst en Karin Lelden. Piet Mondriaan, Johan Polet, Kor PoBtma, John Raedecker, W. Schuhmaclier. Jan Sluyters, Charley Toorop, Jan Toorop, J. B. van der Lek, Jac van Herwynen, Joh. Jac. Voskuil, Hendrik Wiegersma en Albert Carel Willink. Het Belgische publiek hield vooral stil bij de werken van Breitner en Jan Toorop. De Poolsche en de Tsjecho-Slowakisehe school moeten eigenlijk nog „scholen" worden, zoo on beholpen is soms nog het zoeken; geen enkele figuur kan op den voorgrond gesteld worden. Het panorama der hedendaagsche Euro peesche schilderkunst, zooals wij dat te Brus sel hébben gezien, heeft; zooals wij reeds zei den, een uiterst onsamenhangend karakter, het is een kaleidoskopische verwarring, die onge rust maakt, vermoeit en onbevredigd laat. Als men echter van het ensemble afstapt en af zonderlijk bepaalde werken bekijkt wij spre ken nog niet van bepaalde scholen dan con stateert men toch hier en daar een zekere orde in de onregelmatigheid en af en toe ook wel een persoonlijke visie, die dan ineens minder verwilderd aandoen, zelfs van een bepaalde en weldoende bezonkenheid getuigen. Zijn dit soms voorloopers van een zekere sta bilisatie, tot rust komende elementen, die zich nu op vastere basis zullen gaan ontwikkelen, om iets blijvends te krijgen Laten wij het hopen, voor de hedendaagsche levende kunst" van Europa. OUD KUNSTWERK ONTDEKT In den zuidelijken muur van de Nieuwe Kerk te Delft ls bij het restauratiewerk een sterk beschadigde kruisweg-statie gevonden, verborgen onder pleisterwerk. Uit de fragmentarische figuren, die niet be- schadigd zijn, mag worden afgeleid dat een fraai kunstwerk verloren is gegaan. Het gevonden beeldhouwwerk zal vermoede, lijk niet opnieuw worden bepleisterd doch zichtbaar blijven. DE GRONDBELASTING IN ENGELAND LONDEN, 24 Juni. (R. O.) Het lagerhuis heeft het nieuwe artikel in de wet op de grond belasting met 286237 stemmen aangenomen. Bedoelde nieuwe artikel was door de over eenkomst met de liberalen noodzakelijk ge worden. Wel zal nu dubbel moeten worden be taald: inkomsten- en grondbelasting, maar Snowden wil rekening houden met den toe stand. waarin het land verkeert. Een eigenaar die veel voor de ontginning van zijn land heeft gedaan, zal heel weinig be talen, maar een die het braak liet liggen b.v. voor jachtvermaak, zal een hooger percentage dan oorspronkelijk in de bedoeling had gelegen, moeten betalen. De opbrengst voor de schatkist blijft op die wijze nagenoeg dezelfde, terwijl de liberalen hun zin krijgen, daar onderscheid gemaakt wordt tusschen vruchtbaar en on vruchtbaar land. SEVILLA, 26 Juni (N.T.A.) Tijdens een rede, welke majoor Franco In een vergadering hield stortte het spreekgestoelte, waarop hij stond in. Hij brak een been. Verscheidene andere per sonen werden gewond. Onze Antwerpsohe correspondent schrijft: Wij hebben er reeds op gewezen hoe er uit de debatten in de kamer geen al te klaar beeld naar voren is gekomen van het plan, volgens hetwelk België zich in de toekomst wil verde digen. De Belgische bladen wijzen er dan ook op, hoe weinig helder het program der regee ring dienaangaande is. Vooral in de Vlaamsche bladen komt deze stemming tot uiting. De „Schelde", het orgaan der Vlaamsche nationalisten beschuldigt den heer Renkin van een advocaten-truc, wijl de huidige premier niets anders zou gedaan heb ben dan het programma van Jaspar overnemen d.w.z. het militaire plan-Galet. De minister president heeft, nadat hij van verschillende zijden onder vuur was genomen, in de kamer verklaard dat het plan Galet in princiep blijft bestaan, maar dat de toepassing later zou gere geld worden. Dat noemt het extremistische or gaan een advocaten-handigheid van Renkin, die een verdedigingsstelsel gaat uitvoeren, dat geheel zou aansluiten bij dat van Frankrijk Dit alles zet het blad uiteen onder den titel „Renkin de man van Frankrijk". De „Schelde" gaat hierin te ver. Dat er nog heel wat onzekerheid en geheimzinnigs bestaat in de militaire politiek van België, laat geen twijfel. Dat gevraagde kapitalen voor schooner doeleinden zouden kunnen gebruikt worden, kan men niet betwisten: dat men beter deed te wachten tot men het ook eens was over de toepassing van het plan-Galet en tot na de ontwapenings-conferentie, daarover is het mee- rendeel der Vlamingen accoord, maar dat het plan-Galet, het plan van Frankrijk zou zijn is niet geheel juist. Zoo langzamerhand is er het een en ander uitgelekt van de vergadering van den hoogeren raad van landsverdediging, welk eenigen tijd geleden onder voorzitterschap van den koning werd gehouden. Daarin zijn verschillende plan nen besproken, het plan-Galet en o.m. ook het plan-Maglinse, hetwelk geheel en al op aanslui ting bij het Fransche stelsel was opgebouwd. Al dadelijk kwam daar tot uiting, dat de meer derheid een geheel zelfstandig verdedigings stelsel eischte, onafhankelijk van het systeem van Frankrijk. De koning zou met kracht en klem voor dit beginsel zijn opgekomen en dat zal de reden wel zijn, waarom sommige Parij- sclie bladen Z. M. vrij heftig hebben aange vallen. Op de bijeenkomst werd ook het plan-Galet volgens het zelfstandigheids-beginsel gewijzigd. De „Standaard" van dezen morgen geeft ter voorlichting een objectief overzicht van dit hervormde plan. Het is gebaseerd op twee grondgedachten. le. bij een oorlog zijn de Belgische middelen te beperkt om zich te verdedigen. België rekent dus op de uitvoering der Rijnpacten van Locar no. Het heeft zich dus onmiddellijk te verde digen om tijd te winnen tot hulp der gerante van Locarno opdaagt. 2e. Het Belgisch verdedigingsstelsel moet zelf standig zijn. Geen aanvulling van het Fransch systeem dus. Dit verklaart waarom de ver- woedste partijgangers van het Fransch-Belgisch militair accoord het plan-Galet bestrijden. Volgens Galet wordt het volgend verdedi- gings-systeem voorzien: le. Een zekere, onmiddellijke verdediging bij de grens om den opmarsch van den vijand en kele dagen te stuiten. De eerste verdedigings linie zou loopen over Arlon-Luik-Zuiderge- deelte van Nederlandsch Limburg. 2e. Herstel en moderniseering van de forten van Luik, aanleg van een fort ten Westen van Maastricht, bij Eben.Emaal. Hardnekkige te genstand bij de Maas. 3e. Indien de Belgische troepen achteruit gedrongen worden, schoorvoetend wijken op de lijn gevormd Antwerpen-Leuven-Namen. 4e. tiet voornaamste deel van dit defensief plan is ten slotte de organisatie van de natio nale vVijkplaatsen t. t. z. dat met herstel van de forten van Antwerpen overstroomingen langs Leie en Schelde vier forten 15 K.M. ten Zuiden van Gend, achteruitwijkende defensie is voorzien tot nabij de kust, evenals over stroomd gebied langs de IJzer-oevers. Bedoeling hiervan is het Belgische leger zelfstandig jp Belgischen grond te houden ln plaats van zooals zeker plan voorzag het Fransche leger eventueel te volgen in Frankrijk, waar het als zelfstandig leger zou ophouden te bestaan. Men hoopt tevens dat de garandeerende mo- gendneden van de Locarno-partij hunne tus schenkomst zullen bespoedige i. Uit dit alles blijkt duidelijk, dat het heelt- verdedigingsstelsel gericht is op een aanval uit het Oosten. En reeds daarom zou men ern stige bedenkingen moeten hebben tegen du plan, dat, hoe zelfstandig ook gewild, toch prac- tisch eenzijdig ls, en alleen aansluit bij de Fransche verdediging. De „Standaard" heeft zijn verzet tegen het plan-Galet laten varen. Het blad somt wel een heele reeks tegenstanders op, maar zelf legt net er zich bij neer. Het orgaan der Vlaamsche Ka tholieken tracht den terugtocht der Vlaamsche kamergroep te dekken door zijn „objectieve voorlichting", maar voor lederen objectief beoor. deelaar is 't duidelijk, dat de katholieke Vlaam sche groep-Spijts de openbare meenning deze concessie doet om te trachten de regeering Renkin te redden, opdat deze in staat zou zijn, daarna met het Vlaamsch rechtsherstel te beginnen. Verbannen uit weekend-oorden. De regeerings.president van Keulen heeft een merkwaardig decreet uitgevaardigd in zake de beperking van politieke demonstraties in weekend-oorden. Volgens dit decreet zijn de betreffende burgemeesters verplicht tot nader order ge durende de zomermaanden op de Zon- en feestdagen en de dagen, die er onmiddellijk aan voorafgaan, van des middags 12 uur af politieke vergaderingen en optochten in de open lucht te verbieden. Deze maatregel wordt o.a. gemotiveerd, met het feit, dat politieke optochten en vergade ringen in de open lucht in vacantleoorden vaak een bijzonder gevaar opleveren voor de openbare veiligheid en orde, omdat aan het. weekeinde leden van alle politieke partijen te zamen komen, zoodat botsingen tusschen be- toogers en hun politieke tegenstanders, gezien de groote politieke spanning, nauwelijks zijn te vermijden. B'eschouwd van het standpunt der politie, hebben de burgers er aan den anderen kant recht op, om na harden arbeid en zorgen der afgeloopon week, ongestoord door politieke uitspattingen, van de vrije natuur te -genieten. Donderdagochtend is op het terrein van de vroegere Orlowskisohe meelfabriek, waarop thans een groote graansilo is gebouwd, een hevige brand uitgebroken. De brand breidde zich met groote snelheid uit. Het vuur vond gretig voedsel in groote voorraden olie en benzine, diie ook op het ter rein waren opgeslagen. De groote graansilo is reeds geheel verwoest. De brandweer heeft de hulp van een com pagnie rijksweer ingeroepen om den brand te bestrijden. Waar het nationaal museum te Belgrado slachtoffer van werd SMOKKELARIJ IN EEN SARCOPHAAG Het nationale museum te Belgrado is het slachtoffer van een grap geworden, waar veel om gelachen is. Langen tijd geleden was het den directeur bekend geworden, dat een rijke Engelschman, die in den wereldoorlog aan het Macedonische front gestreden had, het plan had, aan het museum te Belgrado een kostbare Egyptische sarcohaag met daarin liggende mummie uit de 17e dynastie ten geschenke te geven. Begrijpelijkerwijze was de directeur niet weinig verheugd, dat zijn museum een zoo waardevolle aanwinst in het uitzicht gesteld werd. Wie beschrijft echter zijn voldoening, toen hij uit Londen bericht kreeg, dat het kost bare geschenk bereids was afgezonden en reeds onderweg was naar Belgrado. Weeken vergingen, zonder dat het museum in het bezit kwam van het uitgelezen geschenk en de directeur, professor Wassitsch, begon zich al ongerust te maken, toen hij op de onaan genaamste wijze verrast werd door een schrij ven van het douanekantoor van Dubrovnik. Daarin werd hij onomwonden van smokkelarij beschuldigd. De directeur, een eerlijk staatsburger, die zich iets dergelijks niet te verwijten had, was niet weinig onthutst. Hij zond zijn assistent naar het doaunekantoor om de zaak op te hel deren. Daar bleek, dat het de veelbesproken sarcophaag betrof, waarop men zoo lang ver geefs gewacht had. De sarcophaag was inder daad aangekomen; bij de opening was echter gebleken, dat hij inplaats van de mummie udt de 17e dynastie een heele partij van de fijnste melkchocolade bevatte. Volgens het voorschrift had hat doaunekantoor de instructie tegen den acceptant Ingeleid. Natuurlijk was het voor den directeur niet moeilijk, het bewijs te leveren, dat het museum voor deze smokkelpoging niet verantwoordelijk gesteld kon worden, daar een grappenmaker zich klaarblijkelijk een grapje veroorloofd had, waarvoor men weliswaar moeilijk een reden kon vinden. Daar de wet echter geen uitzon dering toelaat, werd de chocolade voor rekening van den fiscus verkocht. Het museum te Bel grado werd aangemaand voor de niet onbelang rijke pakklngskosten borg te staan en een be drag te betalen waarvoor geen middelen voor handen waren. Professor Wassitsch brak zich vergeefs het hoofd waar hij het geld vandaan zou halen, toen tot zijn verrassing de regeering ingreep, de kosten overnam en zorgde voor de overma king van den sarcophaag aan het museum. Deze staat nu ook werkelijk in het museum, welis waar zonder de mummi, maar in de plaats daarvan verspreidt hij in de zaal waar hij is ondergebracht, een aangenamen geur van va nille en amandelen. SOFIA, 24 Juni (V. D.) Een sneltrein naar Philippopel is gederailleerd, de locomotief stortte in een rivier, de wagons 'bleven hangen, zoodat een erger ongeluk werd voorkomen. Het personeel was tijdig van de locomotief gesprongen. Verscheidene reizigers werden door glassplinters licht gewond. SAVONA, 24 Jurai (N.T.A.) Nabij Turijn is een met rails gelad/en gwderenwagen ont spoord. Vijf arbeiders kwamen hierbij om het leven, elf werden gewond. 3de HUIS VANAF DE HOOFDSTEEG NAAST DE FIRMA H. HOLLENKAMP NAAST HET OUDE STADHUIS 9573S 40 Waarom wordt de vraag naar „ADELAAR"-RIJWIELEN steeds grooter Door eigen fabrikaat, dus het beste voor den laagsten prijs, Met 5 jaar garantie. Fabriek: WESTVEST 2 9564S 20 wIu'l"!'. i!'1#! 1 .3.: WK BIJ vindt U DIT toestelletje. Elke opname daarmee gemaakt kost U ill KOMTU EENS KIJKEN? 9574S 5# de grootste, de beste, de goedkoopste!! prachtig van smaak en brand, f n toch... Corsetten en Lingerieën, waar bij een partij, welke voor halve pry's verkocht zal worden met 40—-60 pCt. Korting. KOOPJES IN RESTANTEN: kousen - sokken - handschoe nen - buikbanden - jarretel- houders - bustehouders. B667S 60 9565S 50 TEL. 69070 -69071 - TUiNLAAN 80 Volgestort Kapitaal f 30.000.000 Reservef 9.000.000 LET OP HET JUISTE ADRES. 5 regels 0.50 10 regels 1. 15 regels 1.80 gevraagd, goede vooruitzichten. Beierlandsehestraat 4, Schiedam. 1622S Een net Persoon vraagt een net Kosthuis. Brieven onder no. 1624S Bur. van dit Blad. Morgenochtend 9 uur verkrijgbaar k 25 ct. per pond. Ge smolten reuzel 20 ct. per pond. Keurlokaal St. Anna Zusterstraat. 1623S voor minder geld. Scboenmagaztjn „Excelsior", Dam 2736, Groene- laan 56. Ook voor leder en repa raties Uw adres. 1621S Hoofdagenten en Agentessen ge vraagd voor den verkoop van de alom bek. Unie-Oblig. Hooge prov. Br. of adr. Leesbibl. Jac. Catsstr. 68 Rotterdam. 2511 Leer. en Moquette ameubl., Dres soirs, Divans, Karpetten, Spiegels, Linoleums enz. Simonstraat 44-57 nabij Schiekade, R'dam. Tel, 41541. 4447

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 7