f
m
f
f2i
i
MAATSCHAPPELIJK
WERKEN.
KatÏÏ-V ?d6 Ziin te Vind6n' die een nlet"
Katholiek, zelfs al is hij of zij de béste mensch
KALENDER VAN DE
WEEK.
VROUWENGIDS.
11
DINSDAG I SEPTEMBER 193Ï
BIJ DE VERJAARDAG VAN
H.M. KONINGIN WILHELMINA
CORRESPONDENTIE.
3rrt Reinildas hebben ook in Den
Haag, Amsterdam en Rotterdam haar inrich-
.'yf
if
0$$;
VEEREN, LINT EN KANT.
WAAROM
EEN GEHAAKT BUFFETKLEED.
MODEPRAATJES.
WIELRIJDERS EN TRAMVERKEER
i
Een prinsesje, een prinsesje is ons geboren,
jubelde en juichte eenmaal heel het land.
Hoe deelde de heele bevolking in de vreug
de van het koninklijk huis, de weelde dier
jonge vorstelijke moeder, de stille vreugde van
den grijzen vorst, die in den nazomer zijns
levens, een frissche loot zag ontluiken op
d'alouden stam, die wreed en onmeedoogen-
loos door 't leven en den dood geteisterd was.
Geen nood, het Oranjezonnetje straalde op
nieuw met grooter luister dan ooit tevoren.
Immers stonden daar niet om de wieg van
het Koninklijk kind, de lieflijkste en schoon
ste geesten en strooiden zij niet met kwistige
hand, vroomheid, verstand, geluk, adeldom
■van geeet en hart, waarheid en rechtvaardig-
heid?
Hebben ze geen gulden pen neergelegd in
het wiegje der kleine prinses, een pen, waar
mede zij eenmaal zoude schrijven „Le Christ
avant tout?"
Hebben zij dat kleine hart niet bewaakt
gevolgd opdat 't alleen zoude slaan voor al
wat goed, nobel en waardig is?
Wij Nederlanders kennen onze Souvereine
door haar gouden hart, door die twee bijzon
dere eigenschappen, die de goede geesten,
neen, liever God zelf, haar meegaf, op het vaak
doornl6 pad der Koninklijke voorbestemming.
Twee wondere gaven, beide de uiting eener
schoons ziel: Haar stem en Haar glimlach.
Gewagen de nog niet zoo heel oude kronie
ken niet altijd van het lieve, fijne stemmetje
der prinses? En, al is 't ruim dertig jaar ge
leden, in hoeveel ooren trilt nog die verruk
kelijk mooie, heldere stem, die eenmaal onder
het gehoor harer dierbare moeder en opvoed
ster in een kring van vorstelijke personen en
hoogwaarrdigheidsbekieeders het „Ik zal hand
haven" deed hooren.
Woorden van zulk een reinen, zuiveren klank,
die regelrecht hart en ziele beroerden,
Haar stem en haar glimlach, waarmede Zij
over aller harten immer en altoos en overal
heeft gezegevierd.
Twee gaven des Allerhoogsten, een lieve
stem en een glimlach op een tot gebieden ge
schapen mond.
Do liefde, de teederheid, die de waarachtige
majesteit vergezellen. Bij alle vreugde, vooral
bij alle leed en rampen, die haar volk gesla
gen hebben, heeft zij altijd met hare konink
lijke tegenwoordigheid en die twee beide tol
ken van haar moederlijk hart, blijmoedigheid
troost en hulpe gebracht.
En de oude sproke van den ridder, die voor
een glimlach zijner vorstin, in den dood zou
gaan, zou zoo noodig hier duizend en nogmaals
duizend, ja nmllioenenvoudig in vervulling
kunnen gaan.
Dat God haar dan lange, heel lange voor ons
beware, de koninginne met het gouden hart, de
gouden stem en den gouden glimlach.
God geve Haar en ons, jaren en jaren van
vrede, voorspoed en geluk. Dat nooit dat zilve
ren stemgeluid, verdofd moge worden door
smart, dat nooit die zonnige glimlach droever
moge getuigen dan tranen heit kunnen.
Hou en tnou, beminde vorstinne, ook van
ons vrouwen vooral, wier innigste zielebede ver
tolking vindt in het: Domine salvam fac Regi-
naan nostram.
HELLENEN.
Het wordt dezen keer wel een soort hutspot
zoo van alles en nog wat, tot één schoteltje
In -erleg met de redactie zullen wij
deze rubnek sluiten, daar de behandeling van
de opgezette algemeene kwesties meer en meer
in persoonlijke bijzonderheden, die niet alge
meen interesseeren, uitloopt.
O. de O. - Zou er wel één Katholieke Con-
van de wereld, bij wijze van proef als aspirant
kloosterling opneemt Bij wijze van proef te
verstaan, omdat die persoon zich altijd tot de
oostei lingen, tot hun wijze van leven voelt
aangetrokken.
Met U mee gelooven we, dat dit zich-aange-
trokken-voelen werkelijk een weg kan worden,
die tot overgaan naar de Katholieke Kerk leidt.
God trekt de zielen op allerlei manieren tot
Zich, op nog wel wonderlijker paden dan U
schildert. En daar bedoeld persoon (hij of zij)
het zoo serieus neemt, in zijn geval slechts een
cursus voor niet-Katholieken kan volgen, laat
hij zich dan eens wenden tot de hier al zoo
vaak genoemde Zusters van Huize Bethanie
te Bloemendaal, de zoogenaamde Reinildas die
zich vooral bezig houden met dergelijke zoeken
den, op welk terrein dan ook aangeland, om
hen voort te helpen In de goede richting Wie
weet groeit er uit den door U bedoelden ern-
stigen mensch dan nog wel een heilige in
plaats van een gewone kloosterling(e) naar
gaWveSnh3ren alle
^en' ^oor hem of haar misschien gemakke
lijker te bereiken.
Mevr. v. N. Oplossing zoeken voor een
ou s e meisje, dat thuis in de zaak (wasscherij)
nont erlijk is' maar niets voelt voor die
zaak, later echter door een ander zusje kan op
gevolgd, zoodat het wensehelijk is, dat de nu
zeventienjarige oudste vast méér ontwikkeling
opdoet, vooral op handelsgebied.
Waarom zeggen wij altijd „later, later" en
hangen in onze huiskamer een mooi hord met
de spreuk: „stel niet uit tot morgen wat gij
heden doen kunt"
Waarom gebruiken wij onze mooiste spullen,
alleen als er bezoek is en veroordeelen onze
hulsgenooten eeuwig en altijd tot de meest
alledaagsche gebruiksvoorwerpen
r'.
Waarom zijn we alleen vroolijk en vaak
tintelend van geest bij anderen en stug, stil
en gesloten voor eigen omgeving
Waarom
Waarom zeggen wij altijd „waarom" en
toonen niet door daden en werken een beter
„dddrom".
HELLENEN.
Hengelend vacantiegast tot vissoherman
„Jij vischt zeker wel altijd, hè?"
„Ja, meneer, dat scheelt niet veel
„Wat heb jij dan 'n fijn leven vol ontspan
ning r
Zou dit voor uw oudste zelfs niet héél mak-
kelijk gaan? In zeide door uw dochter mak
kelijk te bereiken steden bestaat een Handels
avondschool voor meisjes, naar lk meen on
der bestuur van den R.K. Vrouwenbond Het
schoolgeld is miniem, 15 en wat hooger,
naar gelang van den cursus dien ze volgt. Er
wordt boekhouden, typen, handelsrekenen, han-
delsreoht, enz. enz. gedoceerd. Ook talen en
correspondentie in verschillende talen Dus
juist wat uw kind wenscht. Hopelijk heeft ze
er succes.
Eenige Vlaamsche dames Dus nogmaals
de coöperatieve Ziekteverzekering. Ja, zij voert
het predikaat „Eerste Nederlandsche", maar
zulks zegt immers niet, dat er niemand van
andere nationaliteit als lid wordt opgenomen.
Begrijpt u ook niet verkeerd, wat Zondag
stond geschreven over het kerkelijk verbod?
Dat antwoord sloeg op wat juist die lezeres
informeerde. Dat verbod toch, waaraan geen
goede Katholiek zal probeeren te tornen, ver
biedt lid zijn van eiken bond, die rechtstreeks
ofwel zijdelings gevaarlijk is voor Geloof en
(of) goede zeden. Zóó, met dat begrip voor
oogen, ziet u terstond, dat die Coöperatieve
te A. wél lidmaatschap eischt, maar dit doet
als elke andere neutrale Coöperatieve instel
ling van dien aard. En in zoover zoo'n zaak
niet verplicht tot een andersdenkende gezind
te te behooren, maar is opgericht voor iederen
inwoner van een bepaalde streek, daar is ons
het lidmaatschap immers geenszins verboden
Wel treedt heel erg in het oog, dat in ons
geval, bij zorg voor het gezin, terwijl de huis
vrouw ziek ligt, dus praktisch afwezig is, méér
op het spel staat dan bij gaan-winkelen. Van
daar al het voorgaand over een dergelijke in
stelling onder ons-katholieken zelf, al houdt
men ook te Amsterdam rekening met de ge
zindten van aanvragende leden, als dit er uit
drukkelijk bij wordt opgegeven. Vooral wijl de
katholieken zelt druk doende zijn om overal
goede hulp in het gezin te verkrijgen, vanwege
bijzonder in de dagen dat moeder er ontbreekt
déérom werd naar genoemde neutrale stich
ting verwezen, omdat ze zoo geheel op de hoogte
van onzen tijd staat en blijkbaaruitstekend
werkt, dus waard is er een voorbeeld aan te
nemen. Dit alles wordt hier herhaald, daar u
blijkbaar het eerste artikel erover niet,, hebt
gelezen en er zoo'n levendige belangstelling
voor toont. Wil u. zoo zie „De Maasbode" vau
De voor de gratie der vrouw eigenlijk onont
beerlijke elementen, welke veeren, lint en kant
vormen, werden gedurende de laatste jaren
feitelijk te stiefmoederlijk behandeld. Doch
thans boeken ze wederom groote successen en
vinden ze in velerlei vorm toepassing.
De vrouw van heden is gehecht geraakt aan
de eenvoudige, sportieve jeugdig kleedende
obe, maar toch houdt zij er van dezen wat
extra op te fleuren en daartoe gebruikt ze
gaarne de garneeringen van vroeger dagen,
maar dan natuurlijk een beetje gemoderniseerd.
De onverwachte rentree van de veer is een
werkelijke verrassing. Reeds in het vorig sei
zoen liet ze van zich hooren, doch men zag ze
slechts als }n bescheiden fantasietje op de hoe
den. Maar eenigen tijd daarna „groeiden" die
fantasietjes tot beduidende garnituren en thans
wordt de tot op den schouder vallende struis
vogelveer al algemeen.
Onze plaat toont o.m. een model van zwart
fluweel, dat gegarneerd is met een groote bleek
groene struis, die rond den hals loopt en bijna
op den anderen schouder rust. Het' eenvoudiger
genre stelt zich, evenals voorheen, tevreden
met vogelkoppen of vleugeltjes, 'n Brandkleu-
rige fazant geeft aan het zwarte vilt een bijzon
dere aantrekkelijkheid.
Van de veeren garnituren, die zich gemakke
lijk laten dragen noemen we nog een combina
tie van veertjes in den vorm van een roset.
Verschillende kleuren warden hiertoe gemê
leerd, wij noemen slechtskastanjebruin met
groen of maron, rood en wit.
De tot krullen gerolde haren, die somtijds
een verlengstuk van den hoed schenen, werden
de onmiddellijke aanleiding tot de wederinvoe
ring van de veer; speciaal van de pauweveer.
Niet alleen dient de veer ter versiering van
de hoed. Zien we ze ook niet ter garneering van
mantelzakken en maakt men er geen waaiers
van?
En ook wordt de struis- of hanenveer op
een fond van kant gemonteerd
Nu we de kant hebben „aangeroerd", moeten
we opmerken, dat voor de versiering -van de
hoeden tegenwoordig ook georgette in aanmer
king komt Deze stof wordt dan versneden tot
bloemen of wel gecombineerd met kant. Men
zie hiervoor een onzer afbeeldingen
Het lint blijft eveneens een belangrijk onder
deel van de garneering. 't Wordt veelal in den
vorm van wrongen aangebracht op ceinturen,
of als ringen rond den hals en op de mouwen.
Tenslotte zij er de aandacht op gevestigd, dat
lint van marocain sterk de voorkeur boven dat
van 'n ander weefsel verdient, omdat het 't
meest herinnert aan de crêpe van dien naam.
R.
re voorgaande Zondagen nog eens na, aan het
leesmuseum in uw stad denkelijk nog wel te
verkrijgen.
En waar een van u blijkbaar directe hulp
noodig kan hebben, heeft bedoeld verbod geen
bezwaar te zijn om te Amsterdam lid te
worden.
Mej. L. te E. Bovenstaand beantwoordt
ook uw schrijven verder vermeldt het te
A. aan te vragen prospectus, dat, al is men toe
getreden als lid, men geen enkele verantwoor
delijkheid (financieel) voor de vereeniging
draagt, iets wat bij andere coöperaties gewoon
lijk wél het geval is. De jaarpremie kan tot
in vier termijnen betaald, geneeskundig onder
zoek is geen vereischte (wel voor haar die
zich aanbieden als hulpen van het instituut)
maar een vragenlijst moet naar waarheid in
gevuld, Als men voor twaalf uur opbelt of
per kaart aanvraagt, ontvangt men den vol-
genden dag reeds hulp. In spoedgevallen den
kelijk wel vroeger.
Ambtenares te Den Haag T. te Hengelo
R. te R. Bovenstaand brengt ook u vol-
volledig antwoord het adres is: Bronkhorst-
straat 13.
MARIE KOOPMANS.
Wanneer gij verkouden zijt, neem U dan fn
acht, zoodat gij deze lastige kwaal niet op
anderen overhangt. Bedenk, dat zij gevaar
lijk kan worden en dit altijd is voor joi.»:e
kinderen en ouden van dagen. Hoest en nies
niet in het ran*, maar houd den zakdoek
voor neus en mond en wanneer gij het
onverwacht moet doen, de linkerhand. Wasch
uw handen dikwijls.
GEZONDHEIDSRAAD.
r Dinsdag.
Hij die gelooft ledereen te kunnen missen,
bedriegt zich, maar die gelooft dat men hem
niet kan missen, bedriegt zich nog meer.
Woensdag.
Een goed geweten is een zachte peluw.
Hij alleen heeft een goed geweten, die waar
is jegens zichzelf, oprecht jegens zijne mede-
menschen, ootmoedig tegenover God.
Donderdag.
De achting der braven is een halssnoer dat
men in één minuut geheel kan verliezen en
eerst na jaren, koraal voor koraal kan terug
vinden.
V rijdag.
Geduld is in veel gevallen 'n grooter genade
dan 'n gunst, die dat geduld overbodig maakt.
Zaterdag.
Ben zacht antwoord neemt 'de grimmigheid
af, maar een kwetsend woord doet den toon
oprijzen.
Het beste van alles is om hij alle gelegen
heden zooveel goeds te verrichten als moge
lijk is.
Zondag.
Laat uw daden steeds in overeenstemming
kijn met uwe woorden, en uw woorden met uw
bant.
Maandag.
Zet een wacht voor uwe lippen, behoed de
deur van uw mond, opdat geen onbedachtzaam
woord u ontglippe.
(Op verzoek)
st. dit herhalen tot men 7 stokjes heeft. Oan
4 losse st., 1 v. st. op de le van de 9 losse st.
2e toer 1 losse st. dan 8 5 v. st op de 4 losse
en 1 v. st.
3e toer 5 losse st. dan 1 stokje op de 2e v,
st. 2 losse st. 1 stokje op de 4e v. st. Zoo door
gaan en eindigen met 1 v. st. op de 3e van de
5 losse st.
4e toer 3 v. st. in iedere opening.
5e toer, het begin der punten: 1 v. et. op
ieder der eerst volgende 9 vaste st. 1 1. st
het werk omkeeren en dan 8 v. st. haken, de
eerste v. st. of beter de laatste van de vorige
toer, slaat men over, zoo doorgaan met 1 losse
st. dan 7 v. st. enz. tot men nog 1 st. over
heeft. Dan haakt men langs dit puntje in
iedere toer op zijde 1 v. st. tot men weer op
de 4e toer van het sterretje is gekomen en
dan begint men weer een puntje met 1 v. st,
op ieder der eerst volgende 9 v. st. Doorgaan
tot de eerste ster af is.
Bij iedere volgende ster denkt men er om
bij het maken van de twee laatste punten om
die met de vorige te verbinden, raadpleeg hier
voor de teekening.
Het smalle randje aan de sterren maakt men
als volgt:
le toer 1 v. st. op het eerste puntje van de
eerste ster, 13 losse st. 1 v. st. op het tweede
puntje 12 losse st., een achtvoudig stokje mld.
den op het 3e puntje (zie teekening). Is dit
stokje half af dan een viervoudig stokje mid.
den op het tegenoverliggende puntje; het acht.
voudige stokje verder afwerken, dan 12 losse
st. en dit van het begin af herhalen.
2e toer 1 v. st. op iedere losse st. van de
vorige toer.
3e toer 22 losse st. ster vast maken op de
8ste vaste st. terugwerkende 7 v. st, dan 15
losse st., dit herhalen vanaf ster.
4e toer in ieder gaatje 8 v. st.
5e toer afwisselende 2 1. st. 1 v. st. op de
derde v. st. vorige toer.
Op dezelfde wijze maakt men het middenge
deelte. Is alles klaar dan maakt men de looper
af met franje. TANTE TOET.
.Wegen en Wendingen onder redactie van
M. Kasteel-Baltussen.
„Voor Katholieke Vrouwen en
Meisjes werd dit boek geschreven.
Het boek dankt zijn ontstaan op
de eerste plaats aan het idealisme
van een ervaren kloosterzuster die
schuil gaat onder den naam
Elizabeth".
Ziet hier den aanhef der inleiding, eene In
leiding van M. KasteelBaltussen die ten
volle het licht laat vallen op het prachtige,
met geestdrift gekozen doel dezer reeks ver
handelingen.
Het is dan ook waarlijk "het boek voor
katholieke vrouwen en meisjes" en hiermede
alleen zouden wij reeds kunnen volstaan, doch
waarom niet even in zwak pogen weer te
geven, de meest treffende passage's, de ver-
hevenste gedachten de „spijker op den kop
rakende" stellingen.
Waarom niet een geestelijke wandeling
aangevangen door dit hoek van „wegen en
wendingen", waarom niet vrij uit gedoold in
de „geheime tuinen" van Sascha de Veer, de
tuinen vol mystieke bronnen en bloesems.
Reeds het begin, brengt ons een blijden glim
lach op het gelaat. En wij zetten ons er toe
in een zalig vrij uur, de kernachtige ontledin-
gen te volgen van het zieleleven, het wezen
van „het jonge meisje van gisteren, van
heden en van morgen."
Wel legt Pater Hyacinth Hermans O.P. maar
al te vaak zonder schromen den vinger op de
wonde maar hij doet 't ridderlijk als
altijd, met dien ondertoon van priesterlijke
zachtmoedigheid.
groot ia zijn verwachting van hei jonge
Van deze aardige looper, die ter versiering
van buffet of piano dienst kan doen, is een
klein gedeelte op de teekening aangegeven.
De bewerking is als volgt: eerst worden de
sterren gehaakt en daarna bet netwerk, waar
na de franje bet geheel voltooit.
Voor de sterren worden eerst 11 losse ste
ken gehaakt, daarna 1 vaste steek op de 1ste
van deze 11 st., om een ringetje te krijgen,
waarin men dan 16 v.st. maakt, 1 v.st. op de
le st. om het rondje te voltooien, waarop men
dan de volgende 5 toeren haakt.
le toer: 9 losse St.. dan 1 stokje op de 2e
van de 16 v. st. van het rondje. 4 losse st.,
weer 1 stokje op de 4e van de 16 st., 4 losse
P a r ij s, 25 Augustus 1931.
Draagt men bij de meer elegante middag-
toiletten, gaarne een sierlijken petit-monteau
in het fantaisie-genre, voor de ochtenduren,
op reis en voor sport geeft men voorkeur
aan een heel eenvoudigen mantel, die echter
keurig van coupe behoort te wezen.
Men kiest daarbij gaarne het genre-redin
gote, met een sluiting
van vier knoopen, een
fluweelen col en een
even ingenomen taille.
Deze modellen zijn nog
heel gekleed. Daar
naast ziet men ook het
nog eenvoudiger en
meer sportieve genre:
éen mantel met groote
revers, zakken en cein
tuur. Het hiernaast
weergegeven model
geeft van dit genre een
uitstekend voorbeeld.
Het beste kiest men
voor zulk een mantel
een ondoordringbare
stof.. Want de herfst
met 7:1'n regendagen en
stormvlagen is niet
verre. Ook soepel leer
leent zich uitstekend
voor dezen jas, waar
aan men dan in het ge
geven geval een uitste
kenden auto-jas heeft.
Als kleuren komen
hoofdzakelijk en bijna
uitsluitend in aanmer
king de natuurlijke
zwak-gele tint, die al
tijd het beste voldoet, zwart, marine en frisch-
rood.
Intusschen kan men den mantel ook kie
zen uit voldoend dikke wollen stoffen, spe.
ciaal grove diagonalen, of ook geboutonneei-
de stoffen. Zoo zal hij een practische demi-
saison-jas vormen, bijzonder 'wanneer men
bem in dit genre neemt in een van de grijze
tinten, die zooveel variëteiten bieden.
M wr,3*° ten Tan trams zjjo
de volgende punten in acht te nemen:
1. Jjangs een stilstaande tram niet pa»
^erfin' als er niet voldoende ruimte voor
9 rv Uitstappende passagiers overblijft,
tma'ia Di mag niet links worden inge-
m, als men daardoor op de linkerhelft
van den weg komt.
Tusschen twee elkaar voorbijgaand»,
trams doorglippen, is hoogst gevaarlijk.
GEZONDHEIDSRAAD-
meisje van morgen, groot zijn vertrouwen op
het schitterend hervormende werk van de
E. K., van de Reinilda Huizen, waar zoovele
n-obele leeken alles in het werk stellen, om aan
de wereld terug te geven het jonge meisje in
de oude banden van deugd, kuischheid en zelf.
heiliging, het jonge meisje van morgen: „gratia
super gratiam muiier Sancta et pudorata".
'n Pracht verzameling is dit boek, waarin
wij verder de namen lezen van dr. Fr. Fréron.
onderschrijvend een artikel over Zelfheiliging,
op een wijze, die deze deugd niet anders dan
begeerenswaard moet maken.
Pater van den Tempel geeft een prachtig
overzicht en ontsteekt tevens een vreugde
vuur voor de prachtige instellingen van ons
R.K. Onderwijs, in 't algemeen en niet te ver
geten de middelbare meisjesscholen, allerwegen
door de Zusters van Sacré Coeur opgericht.
Grootsch en boeiend is het pleidooi
van M. Kasteel Baltussen, de eminente samen
stelster van dezen vrouwengids, voor het maat
schappelijk werk.
Moeders leest het toch, en ge zult nieuwen
moed putten, nieuwe banen geëffend zien om
uw levenslustige en toch zich soms vervelende
meisjes een werkkring te scheppen, die haar
volkomen bevredigt, die hare dagen vult zon
der afbreuk te doen aan jeugd en genoegen.
Een ander apostolaat, niet minder noodig,
schildert ons M. Levelt Hoogvelt.
Het zal veler oogen openen en tevens velen
gerust stellen, wier dierbaren in Indië ver van
huis en jeugdsfeer, op eigen beenen moeten
staan, en eigen Katholieke overtuiging gestand
doen.
Vooral het apostolaat dat Katholieke artsen,
aldaar kunnen uitoefenen zij die daar zoo
broodnoodig zijn, gewenscht, zelfs door an
dersdenkenden. WéArom, o waarom vraagt de
schrijver „waarom gaat de illusie van een
dorpspraktijk op 't platteland nog altijd boven
't apostolaat in 'n millioenenland."
i<oq zouden wij door kunnen gaan maar
ieder hoofdstuk een langdurige bespreking
wijden zou te veel plaats, te veel van de aan-
dacht misschien vragen, wij zouden teveel ver.
klappen, van de waarachtige schoonheid in dit
boek. Wij vinden er alles in op maatschappe
lijk gebied, rechtspositie der vrouw door mr.
dr. P. J. Witteman.
Haganus geeft een foto klaar en scherp: de
vrouw in de politiek.
De vrouw in het parlement, welk een alles-
zins beknopt en toch duidelijk overzicht geeft
ons daaromtrent M. Bonneke, een overzicht
leerzaam en noodig voor velen onder ons.
Dan komt de idylle van lieflijk schoon, de
verhandeling over Limburg en zijn Graalbewe
ging, die burgemeester Damen ons schenkt.
En om dit eerste deel af te sluiten, lezen
wij de diepgevoelde, in bloemrijke taal ge
schreven wonderen van Sascha's de Veer's
Tooneel.
Raak, vaak humoristisch spreekt M. Mole
naar M. I. C. over de angst voor het kind, de
verkeerde angst voor het misnoegen in onze
kinderen op te wekken.
Ja zelfs, het woord karwats durft Zeerw.
te noemen, een woord dat sommige modernen
een rilling bezorgt, menschen die niet weten,
hoe een kind soms drie dagen lang om een
pak voor z'n primitieve kleedingstuk smeeken
kan, en dan pas lief en volgzaam en tevreden
is, als deze wensch is ingewilligd.
Pastoor Stokman weet ons zoo genoeglijk,
de opvoeding de schoonste aller kunsten, te
bepleiten, wat verder Roeping en Pluwelijk in
den meest aantnj-kkelijken vorm te beschrijven.
Zuiver genomen uit het leven, zal het menig
Ouder de oogen openen en steunen in de vele
problemen: „Waarheen en Hoe", hoe ver moet
lk m'n kinderen beïnvloeden.
Albertine Steenhoff— Smulders, kan men an-
ders dan iets liefs, iets innigs verwachten van
deze groote pionierster voor huwelijk, gezin
en kinderweelde."
Moeders en jonge moeders, vooral put aan
<Jeze rijke bron van ervaring en voorlichting,
doet als zij u leert en uw gezin zal een Naza
reth, een paradijs der kinderen zijn, welks
glans op u zelve terugstraalt.
Eventjes heel stil, maakt ons Annie Salo
mons met haar ernstig waarschuwend stukje:
Sectariers, och mochten toch allen dit lezen
die zoo lichtvaardig hun kinderen op neutrale
scholen brengen, waar wij toch zoo rijk aan
inrichtingen van ons R.K Onderwijs zijn.
Sociaal voelen en denken, het gevoel daar.
omtrent ontwikkelen bij het jonge meisje. Ans
Kibbelen weet het zoo suggestief te zeggen.
Dan vangt het tweede deel met een aller
aardigste bespreking aan over feesten en
vreugde in het kinderleven, door M. Kaagmul
der, prettige werkjes voor onze kinderen, door
Joop Mulder.
Twee hoofdstukken met plaatjes die voor
menige Moeder een openbaring, een stimulans
-tot beter moeten zijn.
Ook de hygiënische verzorging der kinderen
wordt niet vergeten.
Cisca Klinger's schrijven is als een pleidooi
voor het oude goede systeem, geregeld de
mondjes en tandjes verzorgen en controleeren
enz. enz. Ziet u wel; dat 't boek een oprechten
Gids is, men heeft 't maar op te slaan om iets
moois, iets goeds, iets opwekkends aan te
treffen.
Mijn kinderleven van Mien Duijnstee de
innig hartelijke toewijding en liefde van een
jong meisje, voor hare jongere broertjes en
zusjes, is als een nieuwe frissche verve op
het palet „kinderstudie".
Dan sluit deel twee met een alleraardigst
tooneelstukje voor kinderen, „De ongehoor
zame Prins" een juweeltje om voor te lezen
en om te leeren in de komende najaars en
winteravonden.
J. Steenhoff vertaalde het uit 't Engelsch,
vlot en frisch als oorspronkelijk Nederlan-dsch
■geschreven.
Deel drie la hoofdzakelijk gewijd aan het
„Rijk der duizenden Kleinigheden" zooals mr.
J. J. Wintermans in een kort maar krachtig
belichten van de vele prisma's der vrouwelijke
veelzijdigheid weergeeft.
Heel het schrijven ademt waardeering en
hulde aan de goede huisvrouw. Het is ook deze
vrouw, de goede huisvrouw wellce te zorgen
-heeft voor de sfeer in haar huis, n.l. de juiste,
■de warme, innige, de weldoende sfeer. Alles op
de juiste plaats, bloemen, kussens: „gewich.
tige kleinigheden." Een huls met sfeer en zon
der -boeken is niet denkbaar, mits goede lectuur.
Ook radio, verstandig met mate genoten, kan
de sfeer veraangenamen en verhoogen.
Lucie Loeff weet 't wel en wij mogen haar
dankbaar zijn, voor de fijne definitie welke
zij ons in haar kunstzinnig betoog weet te
geven. Ook in dit deel, weet Albertine Steen-
hoffSmulders ons te boeien door haar „Bloe-
men en Planten", de wonderen Gods die ons
meer in onzen geloovigen eerbied doen ver
diepen en dankbaar doen zijn, voor 't zuiver
genot, dat God ons in Zijne natuur wil schen
ken.
Jac. Creighton arts, laat een licht schijnen
over de veel besproken, soms gewraakte
quaestie „Vroeg eten of laat eten" wat nu één
maal van zoovele omstandigheden afhangt, dat
er geen juist peil op te trekken valt. 't Nog min
der iederen dag anders, is wel de voornaamste
conclusie.
Ziekenverpleging in eigen huis, 't is een
stuk vol roerende pleidooien voor de innige
liefde die men aan de verpleging moet geven,
een pleidooi voor de rust, den vrede en 't stil
begrijpen van 't lijden der zieken, het aanvoe
len van -hunne behoeften en verlangens. Ver-
rijkt met vele goede wenken omtrent verple
ging, wenken omtrent ligging, meubileering
der ziekenkamer, bezigheden der herstellende
zieken enz. geeft deze vlotte verhandeling van
M. E. Peters Kalf ons een geschrift van on-
schatbare waards.
En dan, ja dan komt Sr. Louisa J. M. J.„ die
het tefwille der kloosterlijke nederigheid niet
aangenaam zal vinden zoo wij in den breeds
uitweiden over de groote verdienste van hars
vaardigheid met de naald.
Maar Sr. Louisa 1-s een uitkomst, een open
baring te meer voor alle huismoeders, die de
verrassende tooverijen zullen volgen. Dan, o
de geachte redactie weet 't wel, de weg naar
het hart gaat door de maag.
Dan volgen eenige keurrecepten afgestaan,
door de huishoudschool: Virga Marias (ds
Ruyterstraat Nijmegen). Schitterends schema's
voor de heerlijkste schoteltjes, eenvoudige ra>
cepten voor alle mogelijke fruit, viach en
vleeschgereohten.
Tot zelfs ons geliefd krentenbrood, heeft een
plaats, wat wilt ge nog meer? Nog meer, wel
het prachtigste nagerecht, dat d© redactie ons
voorzet, in het pittige, wegens technische rede.
nen niet eerder geplaatste, opwekkende, huldi-
gende betoog van H. v. Prooye Salomons „Da
Tooverkracht van een Naam".
De prachtige uitgave ia sIeraad
voor
elke boek- of schrij tafel, een boek om telkens
en telkens op te nemen, als een geestelijks
lezing, die ons frisch, monter en paraat houdt
in de vertroebeling onzer dagen.
Het mag in geen gezin ontbreken ,want ook
zonder prachtband is het in goedkoopere uit.
gave -te verkrijgen en bij lederen R. K. Boek,
handel te bestellen.
Aarzelen wij niet, toonen wij een juweel als
dit boek waardig te zijn, opdat de uitgevers
j. J. Romen en Zonen te Roermond spoedig
een tweede oplaag doen verschijnen.
HELLENEN.
Naschrift. Om één enkel hoofdstuk
niet geschikt open te laten liggen waar te jong®
oogen nog niet bevoegd zijn te lezen en tft
"begrijpen. jj.