-
Tglenaar
Tlli
Ui
J
^KABOUTER
trouwe
engoedkoope
boodschapper
Qchmteeten
inde
II
VAN HET INDISCHE
VOLIEBREGF
DEMI-
REGENJAS
EUBILEERINB
VOL LOF
SIMON DE WIT's KOFFIE
EEN PAK KOFFIE GKATIS!
Uniewinkels,
SANGUIN0SE
KLEIME-AMMOMCE
ADVERTENTIEN
C.W. v. DUYN - REMBRANDTLAAN 37
AAN ELKE GOEDE RECLAME
VACANTIE-HERINNERINGEN
f
Hoogstraat Rotterdam
5
f UNIEWINKELS fe.
EEN PAK KOFFIE
GRATIS!
SIMON DE WIT
ADVERTEERT!!!
KABOUTERTJE
VAN DAM CO.
G. A. DE WINTER
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1931
JNDIE IS LIBERAAL. JEZUÏETEN
GRUWELEN,
nooH minnek9 COnfessioneelen, die maar
nooit uit hun bekrompen sectarisme weten los
D^ben r dageli3ks bezondigen.
VERLOOFD:
GETROUWD:
GETROUWD
GETROUWD
GETROUWD:
FREDERICUS MARIA JOSEPH
ALBADA JELGERSMA,
0
■f
i J -
ErresK.Y.107
3 ZAKEN
GETROUWD
GETROUWD:
GETROUWD
GETROUWD:
Onze
Elegant Solied
Om vlug in het bezit
te geraken van die
cadeau-bons
Bij Koffie 'l dubbele
aantal Extra - Bons.
Koopt dus Uniewaren
a 30 40 of 50 cent per V9 pondspak
SCHIEDAM
Hoogstraat 43
Groenelaan 26
W. Frankenl.str. 110
Snelliusstraat 2
Rubensplein 1.
UNIE SERVIEZEN
RECLAME
PLAATST
UW ADRES voor het behandelen Uwer Wasch is
WAAR IS
Geen trouwer koerier dan het geregeld ver
schijnend Dagblad, dat Uwe advertenties tot in
de verste huizen brengt - Geen trouwer en geen
goedkooper - Bovendien komt Dagblad-reclame
op het juiste tijdstip, terwijl in het gezin de per
soonlijke en huiselijke belangen worden besproken.
Laat dit machtige reclamemiddel niet ongebruikt
en besluit ook tot
TE HUUR
J. SANDERS
ZAAK IN
GROENTEN, FRUIT
EN DELICATESSEN
GEM. BETALING!
GROSSIERDERIJ
KLEINVAK
denkt om de
KABOUTERS
(Va nonzen K.-correspondent)
BATAVIA, Augustus 1931.
Wie in Nederland getuige is geweest van de
losworsteling, voorzoover deze is voltooid, van
het politieke, het sociale, het openbare leven
uit de banden van het liberalisme, valt bij zijn
kennismaking met het Indische leven van de
eene verrassing in de andere. Verrassing, die
tevens ergernis is voor den niet-Iiberaal.
Zoo iemand komt al spoedig tot de onaan.
gename ontdekking, dat Nederland zich voor
een deel ontworsteld moge hebben aan de 11.
berale suprematie, maar dat het Indië volko
men in de vrijzinnige heerschappij gelaten
heeft. Dat blijkt het best uit de heele Indische
atmosfeer. Men denkt en redeneert liberaal
zoowel openbaar als particulier. En men doet
dat met het zelfbewustzijn van den „Holland
schen" liberaal, vermeerderd met het zelfbe'
wustzijn van den Indischen „Hollander" Het
Indische liberale air is het Hollandsehe van
een kleine eeuw geleden. De groote (oh dear/)
pers is het bolwerk. Daarin hebben de die
hards zich verschanst tot de meest afdoende
ongenaakbaarheid.
Wie bijv. de Hollandsehe brieven leest ge.
schreven door een zekeren Reflector, in' het
Bataviasche blad „De Javabode" wordt week
op week vergast op een schouw van in Ne-
derland reeds lang tot oud roest verklaard
wapens. Een ridder van de droevige figuur"
echter onvervaard alle „confessioneelen" Voor
imbecielen aanziet en hen als zoodanig aan
zijn lezers voorstelt. Alles wat onderwijs radto
5S^keneCïeSCnhoeitoS aanMail§t'
enkele zaken te noemen, zijn geestelijke goe-
al i het"w!i iS nlot het eeni?« blad,
Hhers Jf 1 ergste- 0ok de andere zijn
-ln un geheimste schachten, of
wwtnla i ln, hUn ^beimste schachten, de
weikplaatsen der vrije metselaars. Het groot-
a i ï»C !6 da^'da<3. het „Soerabaiaasch Han-
elsblad br. - Zijn hoofdredacteur Zentgraaff,
>jn huitenlandsche correspondent Villa-
nus Blankenstein) br." De heele Europee-
sc e pers is onvervalscht vrijzinnig. Voorloopig
zinken het Katholieke dagblad „De Koerier",
het Protestantsche weekblad „De Banier", het
extreem-democratische dagblad „De Volkscou-
rant", die bovendien volstrekt onbeteekenend
is, en het orgaan der I.S.D.P., het weekblad
„Het Indische Volk", nog tegen de liberale
overmacht in het niet. Ook „De Stuw", het
orgaan der „ethische" élite, dat in poIitiuJs.
economische vraagstukken als kampioen tegen
het liberalisme moet worden aangemerkt, is
nog geen voldoende tegenwicht. Zoo blijft de
groote massa van het Indische publiek goed
verschanst voortleven in den bekenden waan.
dat er buiten het liberalisme geen heil moge
lijk is. Godsdienst is natuurlijk privaatzaak.
Confessioneel onderwijs is natuurlijk een be
schaming, dat alleen aan de ongeneeslijke gods.
dienstlijders welwillend kan worden toege
staan, maar dat overigens als een gevaar voor
den vrijen staat moet worden aangemerkt. De
radio kan natuurlijk alleen neutraal zijn;
bioscoop- en boekencensuur zijn een aantas
ting van de heiligste mensehenrechten
In zijn politiek, in zijn economie, in zijn
sociaal leven, in zijn bestuur, in zijn wetge
ving is ons Indië liberaal. Ik vraag me wel
eens af of onze niet-Iiberale rijksbestuurders
wel eenige idee hebben van de manier, waar
op bijvoorbeeld het bijzonder onderwijs door
het liberale Indische bestuur behandeld wordt
Onverbloemde willekeur is op dit gebied een
dagelijks vertoond schouwspel, waartegenover
het bijzonder onderwijs zich maar heel koes-
moet houden, wil het niet uit de „gunst" ge-
ïaken en bestaande subsidie-bepalingen ongun
stig „geïnterpreteerd" zien. Zelfs schrikt een
ondergeschikt orgaan als het Indische Depar
tement van Onderwijs en Eeredienst er niet
voor terüg, een apert-valsche interpretatie te
geven van een ministerieele uitzendingspre
mieregeling, en weet dan bovendien „op het
Plein" nog gedaan te krijgen, dat een beroep
op de Kroon wordt afgepoeierd met de bood
schap, dat de Kroon geen orgaan is om bepa
lingen te interpreteeren. Den geest van waar
uit dit alles plaats heeft, kan men het best
beoordeelen wanneer men weet, dat een direc-
teur van Onderwijs en Eeredienst nog maar
een paar jaar geleden verkondigde, dat bijzon
der onderwijs toch zeker geen rechten kon
laten gelden. Het moest goed doordrongen zijn
van zijn begunstiging.
Als men den heer Staargaard hoort praten
in den Volksraad over het algemeen belang
en economie, dan hoort men een liberaal lied-
je, dat in Nederland uitgejouwd en weggeflo-
ten wordt. Maar de heer Staargaard laat na-
rhens de Economische Groep zijn rede drukken
als een nieuw evangelie van sociale wijsheid
en neemt volledig de allures aan van een eco-
nomischen missionaris. Gering is het aantal
van hen, die er oog vdor Irebben, hoe de aanbid
ding van zijn afgod voor de wereld noodlottig
geworden is als voor de Joden de dans om het
gouden kalf. Zoo ver is Indië nog niet. Het
leeft nog rustig vcort in den oud-liberalen waan
en noemt ieder die tegen de bestaande orde
in verzet komt „rood" en staatsgevaarlijk. Zelfs
de huidige, ook in Indië zeer voelbare crisis,
is nog niet voldoende om veler oogen te openen.
In het bijzonder het Katholicisme wordt bij
gelegenheid behandeld op een manier, die de
Nederlandsche Katholieken zoo langzamerhand
toch wel te boven gekomen zijn. Twee staaltjes
"van zeer recenten datum kunnen daarvoor als
bewijs dienen.
Pa.ter J. Burgers S. J. schreef in „De Koe-
lier een artikeltje om op te komen tegen
de door en door onhistorische geschiedschrij
ving, die ten aanzien van Philips II en Wil
lem van Oranje nog altijd in zwang is bij scri
benten van den zesden rang. Hij staafde dit
met eenige karakteristieken, die op grond vau
onaantastbaar modern wetenschappelijk onder
zoek volstrekt vast staan, hetgeen tot een ont
wikkeld lezer niet-historicus nu toch langza
merhand doorgedrongen moet zijn. Hij vroeg
slechts kennisname van die nieuwere publica
ties om eindelijk eens bevrijd te raken van de
oude gesch i e d ver valsch i ng uit partijdige
schoolboekjes. Daarop kwam nu een hoofd
artikel in „De Javabode" onder den titel Pro
test van de hand van den hoofdredacteur Jas
per, oud gouverneur van Djocjakarta, (in een
vroegeren brief schreef ik eens abusievelijk,
dat het oud-gouverneur v. d. Jagt was), zoo
hooghartig, zoo onvergelijkelijk bot, zoo ge
speend van allen objectieven en respect-voor-
wetenschap-hebbenden zin, en zoo grof bwet
send voor „een zekeren J. Burgers S. J.", dat
iedere repliek gerechtvaardigd zou zijn ge
weest. Maar niet één „neutraal'' blad téêkende
één woord van protest aan, zelfs niet uit naam
van de „vrije" wetenschap.
Het tweede schandaal is zoo mogelijk nog
grooter, omdat het op rekening van de Indische
regeering komt. Vele „Maaslt>ode"-lezers zullen
ongetwijfend kennis hebben genomen van een
artikel van Pater J. j. ten Berge S. J. in een
der laatste „Studiën" nummers over de Is
lam. Pater ten Berge komt daarin op deugde
lijke, wetenschappelijk verantwoorde motieven
tot eenige oonclusies, die niet vleiend zijn voor
den Islam, die echter sine ira et studio gefor
muleerd werden en die zeker niet onaangena
mer klinken dan sommige uitspraken omtrent
dezelfde punten door andere schrijvers, als bijv.
Snouok Hurgronje en den auteur van het be
treffende artikel in de Encyclopedie van Ne
derlandsen Indië.
Nu weet men vervolgens ook, dat ln de Is
lamiet ïsöhe wereld heftige beroering is ge
weest naar aanleiding van de vervolgingen,
waaraan de Islam in Tripolis zou hebben bloot
gestaan van den kant der Italiaansdhe regee
ring hetgeen door de Italdaansche regeering
zoo categorisch mogelijk is tegengesproken.
Doch dit doet verder niets ter zake. Een golf
slag van die ontroering bereikte ook ons
Indië, waar onder aanvoering van eenige bei
tige Arabieren een protestdag werd gehou
den. Welnu, op dien dag werd ook heftig uit
gevaren tegen het vermelde artikel van Pater
ten Berge, en eenigen tijd daarna werd een
pamflet verspreid (en door de politie weldra ln
beslag genomen), waarin de agitatie levendig
werd gehouden. Tot goed begrip van de zaak
diene verder dat in Islamietische bladen, die
in Indië druk verspreid en gelezen worden,
herhaaldelijk uitingen voorkomen omtrent het
Christendom, waarnaast Pater ten Berge's
artikel en uit een oogpunt van wetenschappe
lijkheid en uit een oogpunt van ontzien van
gevoeligheden, torenhoog uitsteekt, behalve dan
nog, dat „Studiën" een in Nederland verschij
nend orgaan is.
Toen nn in den Volksraad een Islamietisch
lid zich oeklaagde over het artikel van Pater
ten Berge, erkende de Regeeringsgemaohtigde
voor Algemeenë Zaken weliswaar het weten
schappelijk peil waarop genoemd artikel stond
maar hij voegde eraan toe, dat enkele plaatsen
den schrijver wel eens in aanraking zouden
hebben kunnen brengen met den strafrechter
en dat aan den Directeur van Onderwijs en
Eeredienst door de Regeering was opgedra
gen, Patei ten Berge ernstig het afkeurens
waardige van zijn geschrijf onder bet oog te
brengen. Men moet weten, dat Pater ten Berg-,
tot voor ongeveer vier maanden directeur was
van een Moentiiansche school, maar nu redae
teur van De Koerier" is.
Deze alle perken te buiten gaande aanma
tiging vau de regeering is het, die Katholiek
bloed van zuivere samenstelling aan het ko
ken brengt. Zoo'n officieele afkeuring noemt
men in Indië een „katje". Zoo'n katje is al
tijd een veelzeggend dreigement van het al
machtige gouvernement. Maar zijn toepassing
in dit geval gaat ik herhaal alle perken
te buiten. Ten eerste heeft Pater ten Berge
slechts heel uit de verte iets met den Direc
teur van O E. uit te staan. Ten tweede valt
het verschil op tusschen den eerbied, dien de
regeering tegenover de wetenschap en hhar
onbeperkte vrijheid betoonde in zake de bro
chure-Söhepper over de P. N. I. vonnissen, en
dien welken zij goed genoeg acht tegenover het
artikel ten Berge. Ten derde is het een gloei-
ende ergernis te zien, dat nooit één enkel pro
test van regeeringsweige is gerezen tegen Isla
mitisohe verjvaarloozing van alle égards ten
opzichte van Christelijke 'gevoeligheden. En
ten vierde is mij nooit iets gebleken van eeu
regeerings-katje aan bestuursambtenaren die
in de buitengewesten de rechtvaardigheid en
de billijkheid tegenover missionarissen met
voeten traden en met naam en toenaam gesigna
leerd werden.
Nu behoeft niemand mij natuurlijk te ver
tellen, dat een Indische regeering bijzonder
lijk waken moet tegen krenking van Islamie
tische gevoeligheden. Het gewicht van dezen
voorzicihtigheidsiplicht gevoel ik ten volle. Maar
als het regeeringsgevoel zöö delicaat is, dan
is het toch opvallend eenzijdig en reageert het
wel op de Nederlandsche, maar niet op de eigen
Indische golf.
Een krachtige afwijzing van Islamietisch be
roep op de regeering was op baar plaats ge
weest, met een vermaning aan de Islamietische
klagers erbij, dat wie boter op zijn hoofd heeft,
niet in de zon moet gaan staan. Daar had de
Regeeringsgemaohtigde dan nog aan toe knn
nen voegen, dat de Regeering iedere krenking
van eens anders godsdienstige gevoelens be
treurt, maar dat Zij „geen termen aanwezig
achtte (er zijn immers zoo dikwijls geen termen
voorradig) en zelfs geen middelen bezat, Pater
ADELBORST-MANIEREN
Drie gewichtige vragen
Heel laat is de adelborst bij mij binnen
komen vallen. Gisterenochtend beb ik zijn
joyeuse rentrée weer in het barre leven van
rauwe realiteit beschreven, zoodat het niet
meer noodig is, om hem voor te stellen.
Hij heeft iets van 'n adelborst, van binnen
en van buiten; maar ik bedoelde hier eigenlijk
bijzonder van buiten; wat gebruind, wat ge.
spierd, en wat nattigheid in zijn oogen, van
water en wind.
Ik verwachtte van 'm 'n geestdriftig vacan-
tie-relaas, en poogde de temperatuur in mijn
kachellooze kamer 'n handje te helpen, door
de zware gordijnen dicht te trekken, 'n luien
stoel te sleepen, naar de plek waar eens de
baard zal staan; en 'n tabakspot ostentatief
in de nabijheid van den gast te zetten. Zoo
deed ik alle moeite om het winterdécor te ver
volmaken en om dientengevolge den zomer des
te bonter en des te weelderiger in zijn herin
nering en voor mijn geestesoog weerom te too-
veren.
Deze methode is zeer heilzaam en apprecia-
bel in alle omstandigheden des levens. Met
wijsheid, met beleid en met distinctie moet de
mensch zich in een tegenstelling kunnen droo-
men van de werkelijkheid. Er zijn ei*, die het
hierin zeer ver gebracht hebben, die in een
blind optimisme alle ellende ln gruizeis slaan
die zich in bonis dunken, terwijl zij in groote
miseries vast roesten, die zich baas meenen, en
slaaf zijn, die zich wijs wanen en dwaas doen;
er zijn er, die het hierin ver gebracht hebben,
terwijl er veel te weinig zijn, die in deze als
heilzaam aanbevolen metbode een geestelijke
structuur vonden, waardoor hun optimisme
heilig vertrouwen, hun meesterschap het heer-
schen van den nederige, bun wetenschap de
bovennatuurlijke wijsheid van het dwaze
wordt
Met dat al zit de adelborst zwijgend aan
zijn pijp te trekken; en zijn vacantie-relaas
blijft uit.
„Al gewend", vroeg ik, om zijn {gemoedstoe.
stand te peilen.
„Ben je eenmaal drie kwartier weer aan het
werk, dan is 't, of je drie maanden al weer
in den sleur zit", bromde hij mistroostig.
„Kom, jö; ik wed, dat je in je vacantie har
telijk naar je werk verlangd hebt", zei ik.
ten Berge de publicatie van langs wetenschap-
pelijken weg gevonden uitkomsten te verbieden
zeker niet waar deze publicatie in Nederland
geschiedde.
In ieder geval hoop ik dat Pater ten Berge
het katje van den Directeur van Onderwijs en
Eeredie.net als onbestelbaar teruggestuurd
heeft.
TOOS GUNNEWEG
en
WIM GOETING.
Zwartelaan 7, Voorburg.
Jac. Mosselstraat 91, Den Haag
ebr
Geen ontvangdag.
13497 8
HERMAN KOCH
en
PIEN VAN DE WIJNGAERT.
Meerssen,
Rotterdam, 15 Member 1931.
2717 6
JAC. van HOUT,
Burgemeestér van Budel
en
CORRT HENNING,
die, mede namens wederzijdsche
familiën hartelijk dank zeggen voor
de talrijke blijken van belangstelling
voor en bij hun huwelijk onder
vonden.
Bergen op Zoom, 15 Sept. 1931.
13524 11
HENK J. W. M. VOOGEL
en
BEB M. J. M. KOREMAN,
die mede namens wederzijdsche
familie hartelijk dank zeggen voor
de bi) hun huwelijk ondervonden
belangstelling.
Amsterdam, 15 September 1931.
13502 9
HANS KAMPSCHREUR
GUSTA MEUWISSEN.
Beek' (L.), 15 September 1931.
De Heer en Mevrouw
H. KAMPSCHREUR-MEUWISSEN
zeggen, mede namens wederzijdsche
familie, hartelijk dank voor de vele
bewijzen van belangstelling bij hun
huwelijk ondervonden.
Toekomstig adres. Cl. de Vrieselaan
28, Rotterdam. 13486 12
Heden overleed te Bergen op
Zoom tot onze diepe droefheid,
tijdig voorzien van de H.H.
Sacramenten der Stervenden,
onze dierbare Broeder, de Weled.
Heer
in den ouderdom van ruim 47
jaar.
Namens de Familie,
TH. ALBADA JELGERSMA
Frauenhofen, 14 September 1931.
V :'T.
„Dat is 't 'm niet", antwoordde de adelborst
waarop ik op den man af:
„Wat is er dan? Is je vacantie je tegengeval
len; in 't water gevallen; dat is wel meer
gebeurd; zit je op zwart zaad? Is het af?.
Wilt u even opletten, welwillende lezer, dat
deze drie vragen ons in het bloed zitten, wan-
neer we ons tot zulk een hoogte kunnen op
werken, dat we over den rand van den put gaan
zien, hoe diep de ander in de penarie zit. Heb
je 'n strop gehad? Zit je op zwart'zaad? Is
't af?
Alsof er niets ergers bestaat; alsof er nooit
'u geestelijk wondje te verbinden valt, wat
feller schrijnt dan 'n groot gat in iemands
achterzak.
„De vacantie is meegevallen. Ik kom net uit
van de maand. En 't is nog an!" antwoordde
de adelborst stereotiep.
„Dan- heb je niets meer om ontevreden te
wezen over dit tranendal, en zijn wel alle voor-
waarden vervuld voor hooger vlucht", preekte
ik. „En toch heb je wat", hield ik vol.
Toen nam de adelborst een groote sigaar;
die rookt hij dus liever dan pijpen, en hij be
kende:
„De vacantie is mij meegevallen ,in alles en
op alle dagen, al ben ik niet over de grens van
het land geweest, en al heb ik nauwelijks bui
ten de banmijl van bet dorp gezworven. Ik had
nu eenmaal het voornemen gemaakt lui en
nietsdoend op vaders erf te blijven. Mijn vulpen
stond droog toen ik wegging; en de punt van
m'n potlood heb ik als in een ritueele cere
monie gebroken, toen ik van mijn bureau op
stond, om op vacantie te gaan. Ik zou en wou
geen punt op papier zetten. En ik heb 't vol.
gehouden; het heeft me geen moeite gekost,
'n Week lang ben ik aan die eed, gezworen
aan de heilige vacantie, getrouw gebleven;
en ik heb me laten vertroetelen en verwennen.
Toen begon ik met mijn hoofd langzaam boven
dien berg van goedheid en sympathie uit te
komen; en de oudbekende omgeving kreeg
kleur en verf en tint. En na 'n paar dagen
had ik aanvechtingen om 'n lief vers te dich
ten; toen op eens had ik de geheele compositie
voor een roman in elkaar; en ik heb 'n nieuwe
geestige rubriek voor de krant ontworpen: ik
ben onzen buurman gaan interviewen, die had
'n nieuw soort dahlia gekweekt; en de bakker,
die in den gemeenteraad zit, die schaamde zich
voor Mac Donald, vertelde hij mij in een
onderhoud en ik had intens genot van dat
nieuws; en de notaris heeft mij op 'n fleseh
wijn getracteerd en zijn persoonlijken kijk op
Stalin; en de peren in den pastorietuin waren
net zoo sappig als vroeger, maar onze pastoor
wordt hoe langer hoe ouder van jaren, maar
hoe langer hoe frisscher van geest.en nou,
nou had ik gisteren moed en inspiratie genoeg
om 'n nieuw letterkundig tijdschrift op te
richten, en ik won je daarom vragen of jij i,ti
jouw rubriek dat vacantie-opstel kunt gebrui
ken
En hij bood me een bloc-note vol copie.
Maar ik, ik kan natuurlijk alleen vacantieher-
inneringen van me zelf opnemen, alhoewel die
van den adelborst niet onaardig waren
13517 17
Ondergeteekende betuigt met dezen
zijn hartelijken dank aan allen, die
hem op 15 en 31 Augustus hebben
geluk gewenscht.
L. H. PERQUIN, O. P.
13551 5
'n Ifleaal 3-lamps
ontvang-toestel met
ingebouwden luid
spreker, kan aan
den wand Worden
fehangen. In eiken
onten nitvoering.
Al reeds met 2 gulden
per w., zonder vooruitbet.
Zaagmolendrift 3545 Print
Hendrikkade 64 Mathenesser-
dijk 267e, tel. 40768 (5 lijnen)
ROTTERDAM.
4353VS 48
JOS. DE ROOIJ Azn.
en
HENNY PESSERS.
De Heer en Mevrouw
JOS. DE ROOIJ—PESSERS
zeggen hartelijk dank, ook namens
wederzijdsche familie, voor de blij
ken van belangstelling bij hun
huwelijk ondervonden.
Tilburg, 15 September 1931.
Toekomstig adres: Prof. Donders,
straat 33.
13519 13
ALPH. J. M. E. GOMMERS
MIEK BIJVOET.
De Heer en Mevrouw
A. GOMMERS—BIJVOET
bedanken ook namens wederzfld
sche familie voor de vele blijken
van'belangstelling, bij hun huwelijk
ondervonden.
Gennep f
Schiedam
„Swaensvliet"
15 September v1931.
13484MS 12
ELSA DE MUL
en
MATHIEU KESSELS.
's-Hertogenbosch
15 Sept. 1931.
Tilburg
13515 7
W. APPEL,
Cand. Notaris
en
G. J. M. TV. WOLFERS.
De Heer en Mevrouw
APPEL—WOLFERS
betuigen mede namens wederzijd
sche familie hun hartelijken dank
aan allen, die voor en bti hun
huwelijk belangstelling hebben be
toond.
Maastricht, 15 September 1931.
18478 18
Waarom zou U niet het beste ne
men? Neem toch SI-SO, de koper
poets van een dubbeltje omdat het
koper er mede gepoetst langer mooi
blijft. 579 DGVS 5
Eigen Atelierwerk
4357VS 25
Maak uw woning
gezellig en intiem
door er onze
MEUBELEN
GORDIJNEN
enz. in te brengen.
Artistiek ingericht,
behoeft niet duur
te zijn. Tolenaar
is daarvoor uw
adres
Fabriek Koornstr. 9-11-13
Telet. 54011-54868-13142
is een ieder over
de prachtige Thee-
en Ontbijtserviezen
welke de Unie
winkels op de be
kende cadeaubons
verstrekken.
Een Week lang
(tot en met Woens
dag 23 September)
Dus
bij elk half pond
Unie-kof fie van 55,
60 of 65 ct. twee
extra-bons 1
Bij elk half pond
Unie-koffie van 35,
45 of 50 ct. Een
extra-bon
Bij elk pond koffie
van 50 ct. per pd.
Een extra-bon
Profiteert 1 Ook U
moet sparen voor
de rijk gedecoreer
de Thee- en Ont
bijtserviezen.
„De betere waren
met 15% cassabon"
BOEZEMSINGEL I9S
ROTTERDAM
Tot en met 19 September geven wij bij aan
koop van 2 pakken
Deze aanbieding geldt niet voor onze
Reclame-koflie v. 17Va ct. per '/s pond I
U koopt prettiqer en qoedkooper bij
Groenelaan 50a Schiedam Hoogstraat 58
9966S 80
WILT GE TOT
W ELVAART
GERAKEN?
REGELMATIG
EEN S
Bij bleekzucht, bloedarmoede, zenuwzwakte, is meestal het
gansche gestel lijdende. Storing in de spijsvertering, gebrek
aan eetlust; een vale kleur; een onzuivere teint; dat zijn alle
teekenen dat de sappen bedorven zijn; en het bloed niet is wat
het wezen moet. In al Wülke toestanden is de Sanguinose „het"
middel dat u helpt. Bij gebrek aan eetlust; hij slapeloosheid;
gebrek aan kracht; gedurige vermoeidheid.
Neem de SANGUINOSE; zij bevat de voedingszouten uit de
plantenwereld in een vorm die gemakkelijk in het bloed wordt
opgenomen. Zij vermeerdert de roode bloedlichaampjes; maakt
uw bloed weer gezond en rük, en geeft aan uw lichaam bin
nenkort dat gevoel van opgewektheid dat bij eene volmaakte
gezondheid behoort.
De SANGUINOSE kost per flacon 2, 6 fl. 11, 12 fl. 21.
Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten.
DE RIEMERSTRAAT 2c/4 DEN HAAG
Stoom-Wasch-en Sfrijkinr. „Edelweiss", Westmolenstraat 16-18,Tel. 68519
10365S
Uw adres voor Lingerieën, Baby-goed, Kousen,
Kraagjes, Heeren-modeartikeletl? Bij
8783S 14
5 regels f 0.60
10 regels f
15 regels 1.60
vA.Vi
.«■.Ml........
Hoek-Winkelhuis, Mariastr., 7.50,
geschikt voor alle zaken. Te be-
vragen: Bern. Schoei, Nieuwstr. 2.
1908S
Lange Kerkstraat 34, geeft de
hoogste prijz. v. Meubelen, Kleeren,
Winke.lopruiming. enz. Ook aan huis
te ontb. Let goed op 't juiste adr.
Lange Kerkstr. 34. 1906S
Ter overname een
Koopprijs zeer billijk. Tevens te
huur een Pakhuis, 3.50 per week.
Adres: Wed. R. Hofman, Beierland-
schestraat 49. 1907S
Moquette-Leerameubl., Dress., Buf.
fetten, Theemeub., Divans, Karpett.,
Bedd., Dek,, Ledik-, Spiegels, enz.
Simonstr. 44 en 67, nabij Schiekade.
Tel. 41541. 6706
Aankomend Bediende gevraagd, als
jongste hulp in groote, drukke zaak.
Brieven met inlichtingen omtrent
schoolopleiding en doorloopen be,
trekkingen onder no. 13594 Bur.
Maasbode, Rotterdam.
wanneer gij fn eeniger-
lel zaak hulp of bijstand
noodig mocht hebben