Si T E 91 ONZE 17e PRIJSVRAAG. VAN GKOOTE DADEN EN GJROOTE PERSONEN. fpnBlj^/E) t DONDERDAG 1 OCTOBER 1931 OCTOBERüBQZEN. WISTEN JULLIE .DAT EIGEN WERK. "t t t t t 'Een r einzen #r etuis. HAD JAN DE WITT 'T MIS DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN 'm Groot missionaris, in. HOE KOMEN WE AAN ONZE PARELS PASSEN EN METEN BOOTLEGGER. De potjes met leragemzalf, Woensdag of Donderdag Raadsel. p r ALLERLEI. WIE BLAFT DAAR ZOO LETTERRAADSEL. Oplossing vorig letterraadsel. Oplossing der vorige ïegpuzzle. Oplossing der vogelserie. Oplossing van den vorigen reibus. U laat toch geen gelegenheid passeer en om De Maasbode aan te bevelen?j Na 'n klein poosje gerust te hebben ge durende de zomer-vacantie van al het gepuzzi en geraadsel zijn Jullie al wel weer zóó frlscö en flfcsch om dezen reuze-rebus voor je reke. ning te nemen, die eigenlijk 'n gedichtje ls, waaruit nog wel wat te leeren valt! Die drie lijnen in het midden ongeveer hou den met den rebus géén verband, die staan er alleen maar voor de vers-maat, dóór hoeven jullie Je hoofd dus niet mee te breken! Wie er 'n leuke teekening bij doet, maaki nog kans op één der twee prijzen van den teekenaar bovendien! Voor de rebus, waarvan je de oplossing tot 18 October aan mijn adres, Jeugdredacteur, postbus S, Hilversum, kunt inzenden, stellen we bovend'en drie prijzen beschikbaar en éér troostprijs Bij de inzending wil je wel zoo goed zijn je vóórnaam en leeftijd duidelijk op te geven, de rebus zélf hoeft niet mee te kn men. De oplossing komt 25 October en de uitslag 'n week >ater, óók voor de prijzen En nu gauw opschieten anders'komen alle anderen k> vóór!! Moeilijk? Wees wijzer! 'k Lees 'm zóó op: „Potgieters muze heeft een dicht aan Hol lands En nu jullie maar verder! Van 'n leien dakje Zóó van 't blad af! 't Moet brieven en brief kaarten storten! Maken jullie er 'n daverend succes van! 't Geel boombosch lijkt een stad van goud-bespannen tenten een mystisch fteestpledn, overstrootd met loovergoud, waarlangs de zonvorstin haar korte najaars-lente fl«r nitfeeeteert en statie houdt. De Oktober.roos omzwiert In gele feeat- gulrlanden de gouden tentpoort en doorgeurt de blauwe lucht; Zóó werd nooit Konlngsvrouw bewulfd van maagdenhanden, noch toegejuicht met luid gerucht! Zóó als de Zon door roaenpoort en gouden drempels bewelkomd, kwam alleen op Haar Iaat Rozenfeest de Moeder Gods, die daar In duizend barte- tempels Haar lieve Oktober-rozen leert! B. H. MOLKBNBOER, 0. P. De „lange Witt*", zóó was de bijnaam van onzen beroemdsten raadpensionaris; tegen woordig zouën ze zeggen: „lijn elf!" had tot zinspreuk: „ago quod ago, ik doe, wat lk doe, dus: lk doe maar één ding tegelijk. De vraag Is nu, of het ook mogelijk is twéé dingen tegelijk te doen, die op hetzelfde oogen- blik 'n stukje van onze aandacht vragen Nogal glad! Moeder neemt heel gezellig deel aan 't gesprek, terwijl ze aan 'n handwerkje bezig is. Vader leest de „Maasbode", terwijl hij zijn ontbijt gebruikt; Caesar dicteerde zes of meer brieven tegelijkertijd en Capablanca speelt tegen twintig schaakborden „simul taan". De geleerden beweren evenwel, dat men géén twee dingen tegelijk kan doen, die leder apart een brokje van ons bewustzijn ln beslag nemen. Dat breien van moeder gaat automatisch, het vraagt haar aandacht niet; de kadetjes van vader vinden automatisch hun weg en zijn aandacht blijft vrij voor zijn Ka tholiek* lijfblad enz. Jan de Witt had dus wél De „bommen" doen den laatsten tijd weer véél van zich spreken! Bommen onder 'n trein, 'n bom in Sint Pieter, bommen hier en bommen daarom nog niet eens te spreken van de menschen, die zeggen, dat het hün niets bommen kan Het eiland Sicilië is het vaderland van dit gevaarlijke goedje. SIcillaanscbe bommen makers boden vaak hun diensten aan bij wie er maar tegen idem zooveel van gebruik wil den maken! Bommen worden er afgeschoten bij de viering van de talrijke heiligen-dagen, zooals bij ons zevenklappers op Koninginnedag, en bommen komen daar te pas bij de eindelooze bloed-veeten, vendetta's, die het schoone eiland verontrusten. Kinderen leeren ze vervaardigen dikwijls nog vóór ze den grooten katechismus onder den knie hebben! Bommen zitten soms ln doodonschuldige reis- koffertjes, die er heelemaal niet gevaarlijk uitzien; zoo'n koffertje is dan opgevuld met rollen of buizen dynamiet of 'n andere spring stof van hooge werking, meestal bevindt er zich een wekkerklokje ln, dat het tijdstip der ont ploffing regelt, wanneer deze tenminste niet langs eiectrischen weg geschiedt. De bom, die Victoria Mariano in de Opera van Milaan plaatste, kostte aan 39 menschen het leven! Een apart soort „bom" is de handgranaat, die veel in den wereldoorlog (19141918) werd gebruikt, maar ook vroeger wel werd toege past. De Dultsehe politie is er onder omstan digheden mee bewapend; er zit in leder zoo'n „bom" een sprlngetoflading tot 200 «run. Charles Lavigerie, de zoon der Pyreneeën, was missie-bisschop geworden van Algiers in Afrika! Algiers, dat was voor hem de door de Voor zienigheid ontsloten poort om 'n volk van ea honderd millioen niet-Christenen gelei clelijk te kerstenen! Het was een zeer wijd en hoopvol verschiet het apostolisch hart van den bisscoop van Nancy waardig! Hier was het domein geweest van Sint Cyprlanus, Augus- tinus, Fu:gentlus; Loudewijk de Heilige en Sint Vineentius Paulo hadden er vertoefd: de Mohammedanen hadden de voetsporen van deze vrome mannen uitgewischt. Toen de éér ste Fransche bisschop van Algiers gewijd werd. zei 'n hooggeplaatst ambtenaar tot hem: „Mon seigneur, zult wel eens Christenen tegen komen, dia om de hèb Mohammedaan zijn ge worden, maar 'n Mohammedaan, die Christen wordt, zult Ge nooit ontmoeten!" Het voor uitzicht was derhalve niet bizonder bemoedl gend! Daar kwam nog bij, dat de Fransche Overheid het beter wou weten dan Onze Lieve Heer! Die had geboden: „Gaat en onderwijst alle volken", maar de bestuurder Mac Mahon versmalde die lastgeving door eraan toé te voegen; „behalve de Mohammedanen!" Hij was doodsbenauwd, dat er een godsdienstoor log zou uitbreken, wanneer bgr. Lavigerie het bevel des Heeren Al te letterlijk zou gaan volvoeren Men moet Gode evenwel méér ge- hoorzaamen dan de menschen! De nieuwe aarts bisschop was er de man niet naar om water bij den wijn te doen, hij ging onverzettelijk zijn eigen weg, als boodschapper van de Waarheid, van de liefdadigheid en van den vrede. Het Chris tel ijs Afrika uit de dagen der groote kerkvaders zou hij weer uit zijn graf ten leven wekken gaan! Maar dat ging niet zonder zéér veel strub beling en tegenkanting Er stond wel geen schildwacht meer voor de deur van de Alge. rijnsche cathedraai om de inboorlingen tegen te houden, die de kerk wilden bezoeken, doch de Fransche regeerders zaten heel den dag op het vinkentouw om den ijverlgen prelaat in zijn jacht naar de onsterfelijke zielen te dwarsboomden. 'n Verschrikkelijke ziekte brak uit. de chólera, twee jaren van aanhoudende droogte en zwermen sprinkhanen hadden den geesel voorbereid Overal vond men dooden of stervenden: menschen aten gras, zelfs afgrij selijkheden als krengen van dieren©r kwa men berichten binnen van kannibalisme. De Franschen probeerden al deze ellende weg te moffelen voor de buitenwacht, maar mgr Lavigerie deed een beroep op het moederland, op de heele wereld, om steun. Kinderen, die geen ouders meer hadden, verpleegde hij in weeshuizen, 'n duizend genoten voortdurend zijn vaderlijke zorgen Oók op geestelijk gebied, want de ziel ls méér dan het lichaam. Dóór hadden de regeerders nu net op gewacht. Nu zouden zij wel eens laten zien, hoe erg mon seigneur zijn boekje te buiten was gegaan; Al die weezen moesten weer aan hun stam worden teruggegeven, eisohten ze! 'n Mooie geschie denis, den menschen hun Mokammedaansch geloof afnemen in ruil voor 'n dak boven hun hoofd of onderstand, dAAr zouden zij wel eens 'n stokje voor steken De aartsbisschop was heelmaal niet naar de missie gekomen om met het bestuur ruzie te gaan maken, maar om de dreigende ongenade lachte hij toch wat; ,,'k hou tóch de blijd schap van 'n zuiver geweten er bij over!" was zijn overweging! De pleegvader zou zijn pleeg kinderen niet afgeven, dan bukkend voor het geweld „Ia force seule les arrachera de leurs asiles!" Dat was duidelijke taal! Dat was 'n oorlogswerktuig!De hooge heeren stonden op hun achterste beenen! Wie had er ooit zooveel moed, zooveel zelfvertrouwen onder vonden bij een priester en een aartshlsschcop? De K.izer was er heelemaal niet over gesticht en liet dat duidelijk merken ook, want toen monseigneur hem In Frankrijk bezocht, bleef de deur van het paleis voor hem gesloten! Napoleon III reisde weg naar de badplaats Biarritz! De missionaris hem achterna!De ontvangst was ijzig; 'n lastpost, die Lavigerie, was hij maar veilig en wel kardinaal van Lyon geworden! Had hij er nóg geen idee in? Neen? Wat dan wèl? „De vrijheid om mijn plicht te volbrengen!" luidde het fiere ant. woord en daaraan werd toegevoegd: en als ik die niet krijg, dan zal ik die nemen!" Waar sohljniijk was in de omgeving van Napoleon III zoo'n stoute taal nog nooit gehoord! 'n Bisschop van de Roomsche Kerk sprak zóó te- gen den Keizer der Franschen, Nazaat van Na. poleon T, die eens het Hoofd dier Kerk zoo diep vernederd had? Maar vier en twintig uur later bracht de .„Officie!" de Staatscourant, het bericht (18 Mei 1868.) dat de Aartsbisschop van Algiers zijn weesjes houden mocht en dat niemand er ooit aan gedacht had hem in zijn bisschoppe üjke rechten te krenken! De slagboom was verbroken! Het pionierswerk in Afrika kon zich vrij gaan ontwikkelen. Door het goede voorbeeld, door allerlei weldaden, door bet mededoogen, zouden de Arabieren eerbied krij gen voor den onbekenden godsdienst en de leiding van dit alles werd gevoerd door den aartsbisschop, die zich tegenover een Keizer niet had willen maken tot den gemijterden kapelaan eener Europeesche kolonie! De Mo De „juweelen der zee'' komen meest van de kusten van Australië, maar ook rond Ceylon, in de Roode Zee, en de Perzische Golf worden parels gevischt. Het „paarlmoex" 'n soort mosselschelp, vindt men In twee verschelden heden, die we gemakshalve de „groote" en de „kleine" zouden kunnen noemen; wie daar niet mee voldaan is, kan ervoor onthouden: „meleagrina margarltlfera" en „meleagrina margaritifera radiata!" Er bestaan vier manieren om de parel mossels do ven water te brengen: met tangen, door duiken, dreggen en in een duikerpak af dalen naar den zeebodem. De Arabieren aan de Perzische Golf Bahrein eilanden diepen soms we) voor n vijf millioen gulden aan pa. reis per jaar op! Maar de Japanneezen ver staan het kunstje óók en onder hen nemen de „zee-meisjes" 'n voorname plaats in; wan neer die n minuut onder water zijn geweest brengen ze soms voor 'n heele waarde naar boven! De mooiste parel ter wereld moet de „Pel legrina'1 zijn, in het Zosima-museum te Moscou. De gróótste zou zich in het Victoria Albert museum te Londen bevinden. „Kunst parels" sftjj door de Japanneezen gekweekt, maar zij hebben de „juweelen der zee" niet kunnen verdringen hoewel zij zéér listig wa ren nagebootst. De gewone juweliers konden het verschil van Ceylon, Australië, Japan aan kleur en vorm, maar op het óóg uitmaken of ze met 'n gekweekte dan wel met 'n echte parel te diien hadden, dat konden ze pas, wan ner ze het kleinood halveerden, een tame lijk kostbare manier van onderzoek! De na tuurkunde ls toen te hulp gekomen met ultra violet licht, dat óók door de dokters wordt aangewend, onder dit licht is de cultuur-pa rel spiegelend en doorschijnend, maar de echte, natuurlijke parel blijft ondoorschijnend. Parels verliezen op den duur hun glans; zij zijn slecht bestand tegen den invloed van het weer. 't Geheel wordt een der populairste huisge. nooten geboeid door de verschijning van dt Zepp i Heeft niets met „boot'', wel iets met „leggen' te maken! 'n Amerikaansch woord, uit te apre ken: boet leggê de „g" van gargon), en het beteekent: „dranksmokkelaar". Het wordt veel gebruikt in kranten en verhalen uit Amerika, waar het drinken van sterken drank verboden is, en geweldig veel gesmokkeld wordt. hammedanen zouden niet levenslang woor-afkomstig uit den tijd, toen deem VI 'de -Amerikaansche overheid verbood het „vuur. deeld women afzijdig te blijven van do hoogste Waarheid, een Waarheid, die Sint Franciscus van Asslsiè en Sint Antonius van Padua hun reeds hadden willen brengen! „Seïd Ai'ca zoo noemen zij Christus zou voor het ge weten der Afrikaansahe volken worden ge steld ln de werken van overvloedige 'Wdadig keld, die aan den stoerem eik van den Katho Heken godsdienst overal en altijd ontluiken! (Wordt vervolgd.) water" aan de Indianen te verkoopen, die door het gebruik ervan soms erge gevaarlijke dingen gingen doen. Smokkelaars stopten dan 'n flesoh jenever in de schacht hunner laarzen („boots") en deze handelwijze werd genoemd „boot-legging" (to leg is „erin doen"), 'n woord, dat thans weer herleeft. LEEUWENDEEL. Wie zich het „leeuwendeel' of .leeuwenaan het voornaamste, het die gelijk inaar 'n Dultsehe juffrouw, Thea Alba, had hem haast in 't ongelijk gesteld! Ongelooflijk, wat die allemaal verrichtte! En niet voor 'n zaal met boertjes, neen, ten overstaan van allerlei heeren doctoren! Ze speelde plano met de eene hand en schreef tevens met de andere. Ze schreef met drie stuk ken krijt, het derde hield ze vast met haar mond. Ook met drie potlooden, een twee rechts, tnsschen wijs- en middelvinger één en het ander tusschen ringvinger en pink. Doe het haar maar eens na! En dat in drie vreemde talen en antwoord gevend aan haar geleerde ondervragers op 't zelfde oogenblik! Om vlug ger klaar te zijn met haar brieven, schreef zij deze met beide handen, het le, 3e en 5e woord met de linker, de „even" woorden met de rech terhand 'n mooi middeltje om gauw klaar te zijn met Je strafregels! (Inzender W. D. TE WIJK a.D.) Er woonde in een land eens 'n koning, veel geld had. Zijn marmeren trappen glinster den in het zonnelicht. Alles, alles blonk van goud en zilver. Op zekeren dag was de koning drie lepels kwijt. Hij ging naar den kok en vroeg hem waar de lepels gebleven waren? Die wist er eohter niets van! De koning was erg kwaad. Daar kwam een koo-pman aan. „Laat hem binnen', zei de koning met'bar sohe stem De koopman kwam binnen en maak te zijn koffer open. Daar lag eeh heeleboe! moois in, wat de koning nog nooit gezien had. Hij kocht heel wat voor zijn dochter. Onderaaa lagen vier oude potjes. „Laajt 'ns kijken", zei de koning „wat is dat? „Dat ls leugen zalf" zei de koopman. Juist" zei de koning „dat kan Ik best gebrul ken''. Kom morgen maar terug. Dan zal ik wel zeggen of 't helpt of niet"! En toen las de koning op het doosje. „Als Je Je neus besmeert en je jokt, dan wordt je neus blauw". ,Ha!" riep de koning „kom eens hier, rech ter en smeer je neus eens in met deze zalf"? Dat deed de rechter. ,Jok nu eens" zei de ko ning. „Ik zag gisteren een olifant die aan 't touwtje springen was''. En meteen werd z'n neus blauw. De koning viel tegen den muur van 't lachen, zoodat zijn kroon van zijn hoofd viel. „O neen", zei de rechter gauw. „Ik zag gisteren een olifant die langs de straat liep" En meteen kreeg z'n neus weer de gewone kleur. Wat hadden ze 'n schik. Toen riep de koning de kok en de twee knechten. „Kom eens hier", zei hij tegen den eerste. „Heb je de drie lepels gestolen?" „Neen Sire", zei hij en zijn neus bleef blank. Toen de tweede! Maar diens neus bleef óók blank. Toen tegen den kok. ,Heb jij de drie lepels gestolen"? „Neen Sire zei de kok, maar tegelijkertijd werd zijn neus heelemaal blauw. „Zie je het wel", zei de koning kwaad. „Jij bent hét' en hij duwde hem met zijn neus te gen een spiegel. Wat schrok de kok, toen hij zag, dat zijn neus heelemaal blauw was. „En ga nu maar de lepels halen" zei de rechter De koning ging met den kok mee. „Waar zijn ze?" zei de koning. „Daar Sire", zei de kok Toen ze bij bet boseh kwamen, moest de kok gaan graven. Eindelijk vond hij ze; Drie meter onder de grond!" „Zoo", zei de koning, „En kom nu maar eens mee."' De arme kok moest voor straf drie maanden ln de gevangenis zitten. En de koopman? Die hebben ze nooit meer gezien. Ze hebben de potjes net zoolang gebruikt tot ze leeg waren. Voor ons geen moeilijkheid, maar de reis- genooten van Magelhaens, bij het einde van hun eerste reis om de wereld, hoorden 9 Juli 1522 bij de Kaap-Verdische-eilanden, dat de be woners er Donderdag schreven, en volgens hun scheepsboek was het pas Woensdag 8 Juli!!! Algemeens verbouwereerdheid aan boord! Op Goeden Vrijdag niet gevast en het hoog feest van Paschen eerst op Maandag gevierd' De journalist Pigafetta, die de reis had mee gemaakt, schreef dan ook: „Mijn verbazing was des te grooter, omdat ik onderweg nooit ziek was geweest en zonder eenige onderbre king alle dagen had opgeteekend!" Later bleek hun, dat 't een heel gewoon verschijnsel was: door steeds naar het Westen te varen en den loop der zon te volgen, hadden ze bij hun terugkomst op de plaat* van uitvaart 24 uur gewonnen. Het ls tegenwoordig nog niet an ders; de matrozen, die om de wereld varen naar het westen, worden telkens door de zon ingehaald en schrijven dan 'n dag verder, maar toch eenmaal minder dan wanneer zij bij moeders pappot waren gebleven! Hun dagen zijn langer dan de werkelijke dagen, maar hun getal is één minder! Wie naar het Oosten reist, telt 'n dag te veel, omdat zjjn dagen in werkelijkheid te kort zijn. De reizigers naar de West laten daarom bij hun wereld-kruis tocht 'n datum uitvallen, die naar de Oost schrijven 'n datum twee maal! (Inzender B. te R.). Plaats in de horizontale rijen zulke woor den, dat een zéér bekend Katholiek Neder lander in de verticale kruis-vakjes wordt gevormd. 1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Ander woord voor kameel. Een cijfer beneden de 10. Koning. Nekharen van een paard. Ligt op den waterspiegel. Erger dan kaal. Ligt op den vloer. Regende 't in den woestijn. Bekende stad aan den RUn, niet in ons land. 'N WATER-STAD is de „Atlantique", een oceaanbo.)t met drie schoarsteenen, 227 M. lang en 30 M. breed, varende tusschen Bor deaux en Zuid Amerika. Br zijn twaalf dek ken, vijf volledige en zeven gedeeltelijke. Er kunnen 1208 passagiers mee; de équipage be staat uit (i00 man. De electrische centrale van dezen oceaanreus zou een stad van 150.000 zielen kunnen verzorgen,iedere schoorsteen zou twee expressetreinen kunnen doorlaten neven elkaar. 30000 Pond vleeech wordt voor Iedere reis Ingeslagen, 12000 pond gevogelte, 100000 eieren, 4000 fresschen champagne, 10000 flesschen wijn, 40000 liter gewonen wijn, 12000 flessohen mineraal-water en 15000 liter bier. GANDHi, de Indische leider voor onafhan kelijkheid van Engeland, heeft al gedurende twaalf jaar des Maandags niet gesproken, be halve ln buitengewone omstandigheden. Zelfs een zeer gewichtige vergadering onlangs te Londen, die op Maandag viel, was hem niet gewichtig genoeg om deze gelofte te breken. Wanneer hij töch werd aangesproken, ant woordde tij ls gebarentaal deel" toeeigent, neemt grootste deel voor zich. De uitdrukking (komt van de fabel, die den leeuw met verschillende andere dieren uit Jagen doet gaan. Als de gezamenlijke buit zal ver deeld worden, schrokt de leeuw allee alléén op! 'N SALVO. Het gelijktijdig losbranden van een groot aantal geweren of kanonnen heet 'n „SAlvo" Dit kan geschieden als eerbewijs, over het graf van een milltaiT b.v., maa.r ook heelemaal niet ter begroeting, b.v. bij een terechtstelling door een vuur-peloton. De ongelukkige, de dan tegen den muur staat, meestal geblind doekt, en aan het ophanden zijnde „salvo' denkt, zal ln dit woord weinig terugvinden van het vrome, Latijnsche „Save", „wees ge- gToet", waaruit het is ontstaan!! 'N SUISSE. 'n Suisse (epr.: swles) kennen we allemaal wel uit onze kerken, waar hij rondgaat om een oogje In het zeil te houden, dat ln Gods huls allen zich eerbiedig gedragen. In de protestant sche kerken van vroeger liepen „hondensla gers" rond om de iosloopende straathonden uit het gebouw te meppen. Maar déérmee beeft onze Suisse niets te maken. Het woord betee kent eenvoudig; Zwitser; vroeger traden de Zwitsers veel in vreemden dienst ook als sol daten: „gjeen geld, geen Zwitsers!, en zoo zijn de Franschen aan hun suisse, de Russen aan hun switzar, de Duitschers aan hun schweizer en wij aan onzen „suisse" gekomen! HET LEVENSLICHT. Aan den wieg van ieder menschenkind staan, volgens de Noorsche godenleer, de drie nomen of schikgodinnen. Ward (verleden), Werdand! (heden), en Scult (toekomst). Zij flusterden hem zijn levensgang in, waarvan zij het geheim putten aan de bron van den wereld -esch, zij spinnen zijn levensdraad, dien zij wanneer het daartoe tijd is, afsnijden; ook steken zij een lichtje aan voor iederen nieuw geborene, zijn levenslicht, dat zij uitblazen wanneer de mensch sterft. De herfetdarden werden naar deze nornen genoemd. Sedert de prediking van het Christelijke geloof heetten zij naar de H. Maagd: .Heve.Vrouwedraden", bij de Duit schers: „Marienfaden". Wie ZIJN SPOREN HEEFT VERDIEND, heeft bewijzen van bekwaamheid of geschikt heid voor iets geleverd, maar hoeft overigens heelemaal geen prikkels aan den hiel te dra gen! Oudtijds kreeg een Jonker, na het dapper bijwonen van den eersten veldslag of na het ontvangen van den ridderslag, werkelijk spo ren aan de voeten en de uitdrukking is bewaard gebleven, ook al is de ridderstand verdwenen. Met PERSOON onze ouë knecht sprak altijd van ,,'n net per-zoon!" IS 'T AL HEEL RAAR GEGAAN! Dit woord komt van 't La- tijnsche „pereona", dat is natuurlijk niks raar! Maar: dat „persona" houdt verband met 'n werkwoord: „personare" en dat beteekent: .overluid brullen, schreeuwen!" Dit laatste dedem de Grieksche tooneelspelers door een too- neelmasker, hetwelk het gelieele hoofd bedekte en waardoor het geluid der stem ging. „Persona" beteekent oorspronkelijk niet anders dan: tooneelmasker'.Later werd dit, door „verschuiving", (metonymia!de rol van een tooneeispeler en toen: de rol van hetgeen iemand op het groote schouwtooneel der we reld is of zich verbeeldt te zijn, zijn uiter lijke verschijning, zijn: persoon'.'. Het Latijn- sche „personatus" beteekent als bijvoeglijk naamwoord nog altijd: nielt „persoonlijksch", maar: gemaskerd! En ten laatste: Ale we zeggen, dat ons hor loge „AFGELOOPEN" is, denken we daarbij niet meer aan de oude tljdaauwijzers, de zand- loopers, die je om koeren moest, wanneer het zand „afgolocujea" waait. ,,'n Hond!" „Ja, nogal glad, maar wat voor sóórt van 'n hond, 'n pekinees of 'n herder of 'n Dober, mann? Zotken jullie dèt nu eens uit!!" Er komen er nu nog vier! Na no. 5 verwacht lk de oplossingen aan mijn adres. Onder do goede Inzenders wordt 'n boek verloot! Het geheel stelt voor naam en voornaam van 'n beroemden Hollandschen schilder der 17e eeuw. X 1 X 2 X 3 X 4 ••X... 3 i X r 6 •••X*..- 7 - X 8 - X 9 X 10 X 11 X 12 1. ls afkorting voor „zacht" ln de muziek. 2. is vóórnaam, gemaak uit Sebastiaan. 3. is ander woord voor saus. 4. is huiverde. 5. ls 'n meevallertje, 'n fortuintje. 6. dient om mee te roeien. 7. is met spelen doorbrengen, verbeuren. 8. is niet glijdende, ruwe, verroeste. 9. is zinspreuk, kenspreuk als opschrift. 10. is zéér bekend woord voor „gaat" bij het het einde der H. Mis. 11. is bewoner van Ierland. 12. is 80-deelige thermometer. PAUL VERLAINE. 1. p voor piano, zacht; 2. Aar; 3. gul; 4. balen; 5. aanvoer; 6. aanzetsel; 7. afgericht) 8. ballade; 9. baard; 10. bis; 11. Ini; 12 e. 1. Ekster; 2. Snip; 3. Zeemeeuw; 4. Reiger; Fazant. Uitslag de volgende week Niet in onze hoofden, maar in onze harten ligt de macht, die ons tot groote daden brengt. HUISWERK. Jantje moet huiswerk maken en zit met wat anders te klungelen veiligheidshalve houdt hij zijn boek vóór zich liggen. Z'n vader komt binnen. „Zóó, domkop, zie je niet dat Je Je boek on derste boven houdt „Of ik dat zie, vader en 't ls moeilijk genoeg om zoo te lezen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 10