HET RUSTIGE WOORD VAN HAARLEM'S BISSCHOP f HARMONISCHE SAMENWERKING WOENSDAG 7 OCTOBER 1931 RERUM NOVARUM EN SOCIALE WETGEVING „Wij dienen actief te zijn" Voor een moeilijke periode Ondanks alles....vertrouwen in de toekomst MENSCHEN EN MEENINGEN °OM W. VERKADE O. S. B. Een tweede deel van zijn „her inneringen" voltooid. iT.Ï. M.ntSi. •i. H.™ a'r, lnMB,\ro: GENERA AL-K APITTEL DER AUGUSTIJNEN TE ROME. PATER GERLACHUS O.M.CAP. Als het tot botsing komt MEER SOCIALE SAMEN WERKING. VAN INDEX GESPROKEN MISSIEHUIS DER AFRIKAANSCHE MISSIËN. BEDEVAART-VLAGGETJES. ALG. R. K. WERKGEVERSVEREEN. MINISTER REYNAUD AANGEKOMEN. EINDEXAMENS H. B. S. VOOR 'T BEHOUD DER JAVAANSCHE CULTUUR. WEDSTRIJD IN DE SCHILDER KUNST 1931. w De noodzakelijkheid der ziekteverzekering Intusschem moeten ongetwijfeld tot oplossing der sociale quaasitiie aan stonds alle menschedijke hulpmiddelen te baat worden genomen. Allen, wien het: aangaat, moeiten op de plaats dlie zij innemen, er aan medewerken Men moet vervolgens vragen welk aandeel hij de oplossing der quaes tie aan den Staat toekomt. De hulp, welke van den Staat te ver wachten is bestaat in 't algemeen in wettelijke verordeningen en inrich tingen, die eene gelijkmatige ontwik keling van den welstand bevorderen. „Rerum Novarum", uitgave Centraal Bestuur Ned. R. V. B. Juli 1891. Er is zeer zeker wel geen Staat in Europa waar de sociale quaestie in al hare geledingen besproken en bestudeerd wordt op een wijze ale in den Staat der Nederlanden. Maar er is ongetwijfeld ook geen Staat waar het Katholieke volk zoo zeer zijn invloed tracht aan te wenden om de oplossing deT quaestie te benaderen als het Katholieke volk van Nederland. Reeds 40 jaar wordt er gewerkt om den in houd van den beroemden zendbrief „Rerum Novarum" bekend en het godsdienstig© en het maatschappelijk leven daaraan gelijkvormig te maken. Een schare eminente priesters en leeken hebben hun stem al die jaren verheven om des Pausen woord'ingang te doen vinden. Bn toch, duizenden kennen den inhoud van deze Encycliek nog niet, maar ook duizen den beschouwen dezen zendbrief te eenzijdig en meenen daft deze Pauselijke Boodschap al leen aan de werklieden gericht was. Deze meening kan men toch wel eenzijdig noemen als men in feite kan aantoonen dat deze Encycliek aan allen gericht was, en niet het minst aan den Kleinen nijveren stand Deze stand toon, di© bij den hedendaagschen toestand zoozeer beklemd zit tussehen de strij dende machten, moet en zal op den duur ver nietigd worden, indien hij niet alle hulpmid delen aangrijpt om zoowel geestelijk als maat schappelijk staand© te blijven, „Alle menscheflijke hulpmiddelen moeten te baat worden genomen", en tets verder, „de hulp welk© van den Staat te verwachten is, bestaat in 't algemeen in wettelijke verorde ningen en inrichting enz." Een dier mensichelijfce hulpmiddelen en wettelijke verordening is weer zeker wel die Ziektewet. Zeker, onder de werknemers is deze wet zeer wol bekend en al moge deze wet niet voor 100 pet. aan all© wenschen voldoen, zij heeft toch ongetwijfeld voor duizenden reeds veel goeds verrifciht. Maar ondanks het feit, dat deze wet bij het grootste deel van ons volk bekend is, is de be kendheid of beter nog de waandeering voor deze wet zeer gering. Ondanks d© geringe waardeering hetgeen moge voortspruiten uit onbekendheid of kort- zfiidhtitgheiid, de hulpmiddelen die deze wet aan den kleinen nijveren stand biedt, zijn niet te versmaden Bij ziekt© toch ziet de kleine nijvere zich direct beknot in zijne inkomsten, heft gezin waarvan hij de kostwinner is, ondervindt ter stond al de gevolgen, en in zeer vele gevallen moeten huisraad of eenige overtollige artike len verkocht worden om in den eersten nood te voorzien. Duurft de ziekte langer dan men aanvankelijk dacht, ja dan gebeurt het wel meer dat, indien er door anderen niet gehol pen wordt, volslagen armoede het huisgezin treft. Daten de kleine nijveren (eiigenwerkers of Meina bazen) de beteekenis der sociale wetften niet onderschatten en aanvaarden hetgeen de groote Paus Leo XIII in Zijn Encycliek aan gaf. De Ziekteverzekering, welke in de wet is elegd, biedt aan de kleine nijveren eene prachtige gelegenheid om aan het spook van inzinking fte ontkomen. En het feit, dat de meeste werknemers een deel van hun loon "n ^staan, moet zeer zeker voor de 'ie nijveren een aansporing zijn om niet achter te blijven. Talrijke bedirijfsvereeniigingen en ook den van Arbeid nemen gaarne de kleine nij- ten, die aan de voorwaarden voldoen, als verzekerden op. D© vel© j Verkade's h zenden lezers van Willebrord bondenheiq °eiende autobiografie „Van Onge- genoegen vei-6" heilige Banden" zullen met Beuron een tw™811' dat onze landgenoot 1° gen" heeit vor8'1-6 deel van zWn -.berinnerin- Ingewijden v!°!,d' monnik daarmee h WeI' dat de schilder" ten en een period'® was' maar andeTe PUch' arbeid vertraagd v,® van ziekte hebben den en het zal bij Herd© i het °°ek eehter gereed onder den titel aZ het Dmtsch verschijnen In dit tweede"aesl 6b ins Vollkommene". van zijn leven verh©, D°m Verkade verder dat hij bij de Duo!11: Van h6t °°Senblik af, Beuron is ingetreden l Benedictijnen van van een reis naar het H ',f d°eD een bezoek aan de d g en Van hij op zijn bekende m/ramldent Z Tder Za' van de vele int©! mamer Portretten teekenen Pert e.a. ar' Max Scheler, Peter Lip- ERONT-EXTERIEUR VAN 'T NIEÜWE ST. THERESIA-LYCEÜM te TILBURG, Zondag door Mgr. Diepen ingewijd. HAARLEMSCHE DIOC. volksbond. Sociale studiedagen te Bergen (N.H.) De Maandagmorgen werd ingezet met een in leiding van den heer Ant. J. M. Angenent over „organisatie". Na het debat, dat daarop volgde, werd onder applaus der vergadering het volgende telegram aan Z. H. Excellentie den Bisschop van Haar lem gezonden: Honderd twintig uwer arbeiders, in geest driftige samenkomst te Bergen bijeen, tot het houden hunner sociale studiedagen onder lei ding van uwen diocesainen volksbond, herden ken dankbaar uwen arbeid voor seciaa.1 herstel en beloven u gaarne kinderlijke volgzaamheid. VAN DEN AKKER, voorz. De heer Max van Poll behandelde vervolgens het onderwerp De arbeiders en de genotmidde len. Spr. ging daarbij uit van de geoorloofdheid van het genot, maar betoogde, dat daarbij al tijd de matiging moet worden betracht en ge- eischt. Het debat, hetwelk hierna ontstond, ging spe ciaal over de vraag, wat er gebeuren moet met de arbeiders in die bedrijven, waar ge notmiddelen wonden geproduceerd, omdat spr. in zijn onderwerp de economische zijde vam het vraagstuk, niet aanroerde. Vervolgens werd door den voorzitter inge leid Pater dr. G. Vrijmoed O.F.M., die de 5e les zou inleiden over bedrijfsorganisatie. Pater Vrijmoed zette uiteen, dat een van de hoofdgedachten van de Encycliek Quadragesi- mo Anno is, dat er ordening moet komen en hij betoogde dan, dat we noodig hebben een organischen opbouw van ons volkshuishouden, waarin de norm moet zijn bevrediging der juist gestekte behoeften. Geen productie om de winst alleen, maar productie ter bevrediging van de behoeften. Daarom moeten we trachten te be reiken de publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie, die mits haar doelstelling de juiste en geen kapitalistische zij, voor onzen tijd de on misbare en dagelijks meer dringende ordening kan wezen. Het wetsontwerp-Verschuur noemde snr. een bescheiden stap in de goede richting, maar wij dienen actief te zijn. Ons economisch even staat aan den rand van den afgrond ter- wlJl van den anderen kant het bolsjewisme "ns bedreigt. Van de kath. arbeidersbeweging oet de groote stuwkracht komen en „wee" als -J haar taak en haar tijd laat voorbijgaan. ok naar aanleiding van deze inleiding wer en vele en velerlei vragen gesteld, die door spr. werden beantwoord. Inmiddels was na de thee "Willem Nieuwen- üuis gearriveerd, die vervolgens sprak over „de arbeiders en de verfraaiing van het leven" en daarbij de arbeiders wees op den plichit, die ook voor hen bestaat, de schoonheid te zoeken en te loeren kennen en begrijpen. Om goede kunst te demonstreeren trad des avonds op de heer Frits Bouwmeester. Deze gaf allereerst een krachtig uitgebeelde frag mentarische voordracht uit Hamlet. Na een korte pauze voig-cien. verschillende werken van Katholieke dichters, waarna deze cursusdag met het gebruikelijke avondgebed in de kapel werd gesloten. Men schrijft ons uit Rome: Dezer dagen is hier onder voorzitterschap van den protector der orde, kardinaal Granito Pignateili di Beimonte, deken van het H. Col legium, het generaalkapittel der Augustijner monniken gehouden in het internationaal col lege der H. Monica. Deze vergadering, waaraan zeventig paters uit de verschillende ordesprovincies deelnamen, had voornamelijk ten doel den nieuwen curie-ge neraal te kiezen. Tot prior-generaal werd, gelijk bekend, ge kozen pater Clemens Fuhl, een Duitscher en tot procurator-generaal pater Giacomo Gracia. die deze waardigheid reeds bekleed heeft. Als vertegenwoordiger voor Duitschland, Oos tenrijk, Nederland, België en Polen was pater B. Vermeulen aanwezig. Tot secretaris generaal werd benoemd pater Winfried Hümpfner. Na afloop van het generaal-kapittel werden de paters in audiëntie bij den H. Vader ontvan gen. waarbij allen en in het bijzonder de nieuwe prior-generaal, door den Augustijner bisschop, mgr. A. Zampini, vicaris-generaal der Vati- caansche stad en sacrista van den H. Vader, aan Z. H. den Paus werden voorgesteld. Op de rede, waarin de nieuwe prior de onver brekelijke trouw en gehoorzaamheid verzeker de, antwoordde de H. Vader, dat hij den nieuwen curie-generaal zegende evenals de studenten der orde, die voor haar zoowel als voor de kerk de hoop der toekomst vormen. De weleerw. pater Gerlachus O.M.Cap. uit het Oapuicijnenklooster te Breda silaagde te Leuven voor het doctoraal examen in die Ar cheologie en kunstgeschiedenis. 'Overleg is noodig VERTROUWEN EN OPENHARTIGHEID! Onzen lezers zal de groote belangrijkheid van de op Zaterdag 1.1. te Haarlem door Z.H Exc. Mgr. J. D- J. Aengenent gehouden rede niet ontgaan zijn. Dit ernstig vermanend woord van groote actualiteit zal ongetwijfeld alom diepen in druk hebben gemaakt, niet alleen, zooals trouwens vanzelf spreekt, wegens de hoe danigheid van den redenaar, maar ook om zijn persoonlijkheid. Hier was aan het woord de Bisschop van Haarlem, die in het verleden was de Alge meene Adviseur van de Katholieke Sociale Actie, de liefst gehoorde docent op de So ciale Weken, de Hoogleeraar in de Sociolo gie aan het Seminarium te Warmond. Daarom is zijn woord van zoo groot ge zag, en zal het, wij twijfelen daaraan niet een grooten invloed ten goede uitoefenen Werkgevers zoowel als arbeiders kennen hem van ouds, vertrouwen hem sinds jaren als een kundigen en daarom veiligen leids man. Nu hij, op zoo krachtige en ernstige wijze, thans als Bisschop, tot hen allen spreekt, zal men zijn woord ontvangen met den eerbied, dien men verschuldigd is aan zijn hooge waardigheid, maar ook met het hartelijk vertrouwen, dat men altijd heeft gesteld in zijn persoon. Maar verheugd heeft ons deze rede vooral, omdat wij uit van alle zijden ontvangen brieven hebben kunnen bemerken, hoe er een steeds grooter ongerustheid bij velen in ons land, van wier hartelijke sympathie voor de katholieke sociale beweging wij ten volle overtuigd zijn, viel op te merken. Men zag een steeds grooter verwijdering tussehen werkgevers en arbeiders ontstaan en dat juist in een tijd, waarin Z.H de Paus met zoo zwaren klem op toenadering en harmonische samenwerking aandrong. Geheel onze katholieke opvatting moet ons tot die toenadering en samenwerking bren gen. En het scheen wel, of men integendeel steeds verder uit elkaar ging. Het rustige, maar daarom juist zoo krach tige, woord, door Haarlem's Bisschop Zater dag gesproken, moge hier waarlijk het ver lossende woord blijken geweest te zijn. Wij staan thans voor een uiterst moeilijke periode in de ontwikkeling van ons econo mische, en daardoor ook van ons sociale leven. Wie over de grenzen ziet, hoe daar werkgevers eenerzijds en arbeiders ander zijds als in machtige legers vereenigd. ge organiseerd tegenover elkander staan, kan niet dan met ontzetting denken aan de ge volgen, wanneer het daar tot een botsing komen zou. Gevolgen, die z nder twijfel ook in ons land zouden gevoeld worden- Daarom kwam dit Bisschoppelijk woord zoo op den juisten tijd. De Bisschop wees op fouten, die begaan zijn van weerszijden. Zij zijn begaan. Maar zij behooren nu tot den verleden tijd. Thans staan wij voor de toekomst, een toekomst, die vele gevaren in haar schoot bergt. En in die toekomst kome er thans toe nadering, en daardoor harmonische samen werking. Een fout was het, dat van werkgevers zijde, zonder overleg, het parool werd uit gegeven: loonsverlaging. Een fout was het, dat in reactie daar tegen, van arbeiderszijde het parool werd uitgegeven: verzet tegen elke poging tot ver laging van het levenspeil. Er moet niet in deze dingen gedecreteerd worden. Wat noodig is, is overleg, gevoerd met vvederzijdsch vertrouwen en met weder zij dsche openhartigheid. Men moet elkaar niet dwingen, maar overtuigen. Zóó had ons toch ook Z.H. de Paus vermaand in zijn groote Encycliek: „Laten dus allen, zoowel werklieden als leiders, met vereende krachten en gemeen overleg, de moeilijkheden en bezwaren trachten te overwinnen, en moge een ver standige staatspolitiek hun bij dit heilzaam werk tot steun zijn. Mocht echter de toe stand in een bedrijf uiterst kritiek gewor den zijn, dan vooral moet overlegd worden, of dit kan blijven doorgaan of op een andere wijze voor de arbeiders gezorgd moet wor den. Juist in deze allermoeilijkste omstan digheden moet een innige verhouding en christelijke solidariteit heerschen, die in daden tot uiting komt". En over den loonstandaard schreef de Paus: „Maar er is nog iets anders van niet minder belang en bijzonder noodig in onzen tijd, dat niet over het hoofd gezien mag worden: dat n.l. aan hen, die werken kun nen en werken willen, ook gelegenheid tot arbeiden gegeven worde. Dit hangt echter voor een groot deel of van den loonstan daard- Want hoe gunstigen invloed deze ook kan hebben, wanneer hij binnen redelijke grenzen wordt gehouden, zoo kan hij weder- keerig ook een groot beletsel vormen, wan neer hij die grenzen overschrijdt. Wie im mers weet niet, dat al te lage of buiten sporig hooge loonen oorzaak geweest zijn, waardoor de arbeiders tot werkloosheid ge doemd werden?Het is dus in strijd met de sociale rechtvaardigheid, ter wille van eigen voordeel en met achterstelling van het algemeen welzijn, de loonen der arbeiders te veel te drukken of te verhoogen. En die zelfde rechtvaardigheid eischt, dat, met ge meenschappelijk overleg en eensgezind, voor zoover dit kan, de loonen zóó geregeld wor den, dat zooveel mogelijk arbeiders werk kunnen krijgen en voldoende middelen ont vangen voor hun levensonderhoud". En zoo komt de Paus telkens weer terug tot dezelfde vermaning: overleg, harmoni sche samenwerking. Dat is het katholiek, het christelijk stand punt. hetwelk van weerszijden, door werk gevers en door arbeiders, moet aanvaard worden. Mogen vooral zij, die in de wederzijdsche organisaties den meesten invloed hebben dien invloed steeds in die richting aanwen den, dat er werkelijk komen moge: op ver trouwen gebaseerd overleg, en daardoor: harmonische samenwerking. Moge het woord, Zaterdag door Z.H. Exc. Mgr. Aengenent te Haarlem met zoo groo ten nadruk en diepen ernst gesproken, lei den tot dit gunstig gevolg, gunstig voor de werkgevers, maar gunstig niet minder voor de arbeiders, gunstig vooral voor onze Nederlandsche samenleving. „Io vó gridando; pace, pace, pace! Ik ga rond en roep: vrede, vrede, vrede." Petrarca. Door omstandigheden heeft de bijeenkomst der Katholieke Jonge Werkgevers te Haarlem, een gewicht gekregen dat ver boven de be langrijkheid der aanleiding, de oprichting van een plaatselijke club aldaar, uitgaat. En dat wel in de eerste plaats, om het ge. zaghebben.1 woord van Z. H Exc. Mgr. Aen genent die deze gedegenheid heeft willen be nutten, om een woord te uiten, dat om zijn wijde strekking gehoord meest worden tot ver buiten den kring van jonge werkgevers, waar in het werd gesproken, omdat het richtlijnen geeft en waarschuwingen bevat ter bevordering van de harmonische samenwerking tussehen de beide sociale groepen, die de productie der goederen moeten verzorgen. Het is verwonderlijk en moet wel op de schuldzijde der geestenvertroebelende crisis worden geschreven, dat Monseigneur in dezen noodtijd, die de maatschappelijke groepen meer dan ooit tot samenwerking dwingt, moest wij zen op den funesten invloed van wantrouwen zaaiende, bittere of ondoordachte woorden, die den zoo noodzakelijken socialen vrede verhin deren of ondermijnen. En toen de paarse, rij zige gestalte van Haarlem's Bisschop, bedacht zaam sprekend, over de hoofden, maar door de harten van de jonge werkgevers heen, indi rect zich richtte tot werkgevers en werknemers, schoten ons onwillekeurig Petrarca's woorden te binnen, die aan het hoofd van dit artikel staan. De wenschen der jonge werkgevers verge zellen de woorden in hun vlucht naar hun verdere doel, maar in ieder geval zal deze jongerengroep de lessen ervan aanvaarden; vermijding van het hittere woord, dat wan trouwen wekt, vermijding van de leuze, die verwarring sticht. Geheel in harmonie met de woorden van Mgr. Aengenent was ook de rede van den heer Ever- ard, voorzitter van de Katholiek-sociale actie te Haarlem, die na in felle verf den crisis toestand te hebben geschematiseerd, rust nood zakelijk achtte voor de doodzieke maatschappij. Deze gewensohte rust impliceert dan tevens het afstand doen van revolutionneerende so ciale en maatschappelijke experimenten, wel ker mogelijke verkeerde gevolgen hij het wan kel evenwicht, waarin de wereld thans ver keert, noodlottig kunnen worden, zonder dat hierdoor een stopzetten der noodzakelijke so cial e werk dadigheid wordt gevraagd. De Haarlemsche avond heeft kennelijk onder den invloed van de crisis gestaan, maar met andere gevolgen dan wij er gewoonlijk van er varen. Vogt apathie, voor defaitisme, was in geen der beschouwingen plaats. Het natuur lijk idealisme van den katholieken mensch, die ondanks alles vertrouwen heeft in de toekomst, bleek onge deprim eerd en brandend te zijn ge- bleven en sterk leeft in ons de overtuiging, dat de beschouwing der dingen zooals op de zen avond geschiedde, van meer waarde is om den geest voor te bereiden die de crisis moet overwinnen, dan de uiteraard meer een zijdig georienteerde beschouwingen van con gressen en jaarvergaderingen der afzonderlijke groepen, die, hoe grechtvaardigd hun desidera ta in zich ook mogen zijn, stemmen van pro test wakker roepen, waar eenstemmigheid drin gend is geboden. Geen groep, ook niet de K. J. W. V. die niet gebukt gaat onder de gevolgen van deze crisis, waarvan ook geen groep, naar het woord van Mgr. Aengenent bij uitsluiting de verantwoor ding draagt, maar ook geen verbetering in den toestand, dan door het eendrachtig samenwer ken van alle betrokken 'groepen, tot de daad, die den dag van morgen beter moet maken dan den dag van heden A. v. d. LUGT, Voorzitter der K. J. W V. Minister Deckers heeft gemeend enkele bla den, die gevaar voor de krijgstucht opleveren, uit de kazernes te moeten weren. „Het Volk" neemt de vrijheid dezen tucht maatregel aldus te verduidelijken: Het optreden van minister Deckers is echt katholiek. Zooals er een pauselijke in dex van slechte boeken is, zoo i3 er nu een militaire index. Zooals in de inquisitietijd auto-da-fé's van verboden boeken gehouden werden en ze op den brandstapel vernietigd werden, zoo waakt onze burgerminister hier ook voor het (militaristische) zieleheil zij ner onderdanen. In het vrije Nederland, gelijs dat heet. Wil „Het Volk" ons eens even mededeelen: le. Of de Duitscbe sociaal-democraten mis schien ook katholiek© inquisiteurs zijn, om dat ze de noodverordening tegen de pers goed keurden („Het Volk" JuliAug. '31). 2e. Of diezelfde partijgenooten ook inquisi teurs zijn als zij linker-vleugelaars, die door hun oppositie-bladen de partij-eenheid bedrei gen, uit leidende posities zetten („Het Volk" 26 Sept.). 3e. Of Macdonald ook een inquisiteur is als hij om de orde in Engeland te bewaren de communistische „Daily Worker" laat on derzoeken en een opruienden redacteur achter de tralies doet zetten („Het Volk", 26 Sept.). Of mag Minister Deckers de orde in het leger niet handhaven omdat hij Katholiek is Afscheidsplechtigheid van missionarissen. Het plechtige afscheidsfeest van 12 missio narissen van de Nederlandsche provincie van de Sociëteit der Afrikaansche Missiën te Cadier-en-Keer zal op Zondag 11 October in de kapel van het Missiehuis te Cadier-en-Keer plaats vinden. De kerkelijke plechtigheid zal worden ver richt door den Hoogeerwaarden heer Schoen- maeckers, Deken van Wijk-Maastricht. De afscheidspredicatie houdt de Zeereerw. heer Hooyman, uit Amersfoort. Z. Exc. Mgr. Herman, apostolisch vicaris van Engelsch Togoland (West-Afrika) woont de feestelijkheden bij. De plechtigheden worden uitgezonden door den K. R. O. Voor de Koninklijke Bibliotheek te Brussel. Het prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek te Brussel werd verrijkt met een zeer interessan-te collectie, uniek in haar genre, van 700 bedevaart vlaggetjes uit de XVIe eeuw tot heden, die door den Antwerpseben folklorist Van Heurck aan den staat nage- laten werd. Een adres aan den ministerraad. Door de Alg. R. K. Werkgeversvereeniging is een adres betreffende de economische cri sis aan den voorzitter van den ministerraad verzanden, waarin erop wordt aangedrongen met den meesten spoed maatregelen te nemen, die ertoe kunnen leiden, dat de toch reeds be nard© toestand van vele industrietakken niet tot een catastrophe zal worden. L- A. LAUREIJ t Te Haarlem is op hoogen leeftijd overleden de heer L. A. Laureij die jarenlang directeur van de drukkerij van het St. Jacobs Godshuis is geweest en administrateur van het St. Ja cobs Godshuis zelf. BATAVIA, 6 October. (ANETA). Hedenmiddag om 4 uur is de Fransche krui ser Duguay Trouin met minister Reynaud aan boord, de haven van Tandjong Priok binnen, gestoomd onder het donderen van de saluut schoten. Het is de eerste keer in de geschie denis dat een Fransche minister van Koloniën het grondgebied van Ned-Indie betreedt. TENTOON STELLINGEN. Van 717 October a.s. wordt in de Toon- kamers van de N.V. Glasfabriek „Leerdam", Rokiin 90 te Amsterdam, een tentoonstelling van modern Ned-erlandsch glaswerk gehouden en wel van „Unica" naar ontwerp van A. D. Copier. DE GRAAL OP JAVA. Vrouwen van Nazareth naar Semarang. Zondag 11 October a.s. zullen mej. dr. Louise Veldhuis en mej. Fides Rammers van de Con gregatie der Vrouwen van Nazareth alt Rotter dam vertrekken naar Java. De Vrouwen van Nazareth, die, zooals men weet, reeds gevestigd zijn te Buitenzorg, waar zij de leiding hebben van de Stichting „Jeugd zorg", hebben nu op Java een tweede neder zetting gesticht, n.L te Semarang. Het is de bedoeling daar te komen tot de oprichting van „De Graal". Mej. Veldhuis en mej. Rammers zal door de Rotterdamsche en Schiedamsche Graalleden op feestelijke wijze worden uitgeleide gedaan. Zij zulten op 16 October in Marseille aan boord gaan van het s.s. Slamat. Overzicht van den uitslag. In de Staatscourant wordt een overzicht ge publiceerd van dem uitslag der dit jaar ge houden eindexamens H.B.S. 5 j. c. Daaruit blijkt, dat in totaal 2000 mannelijke en 586 vrouwelijke candidaten zich voor het eindexamen H.B.S. B hadden opgegeven, van wie er zich 15 en 6 terugtrokken. Afgewezen werden 320 jongens en 89 meisjes, zoodat er 1665 en 491 slaagden. Over de verschillende scholen verdeeld wa ren bij de geslaagden 430 mannelijke €f.i 115 vrouwelijke candidaten van Rijks H.B.S.-en; 651 en 249 van gemeentelijke en 584 en 127 van bijzondere. Het totaal aantal afgewezenen bedroeg voor deze categorieën resp. 140, 150 en 119. Voor het eindexamen H.B.S. A. hadden zich 616 mannelijke en 224 vrouwelijke candidaten aangemeld van wie er 1 mannelijke zich te rugtrok en 69 en 24 zakten. In totaal slaag den derhalve 546 jongens en 200 meisjes. Daarbij waren 57 mann. en 48 vr. leerlingen van rijks-, 299 en 88 van gemeentelijke en 190 en 64 van bijzondere schoten. Voor deze cate gorieën bedroeg het totaal aantal afgewezenen resp. 12, 56 en 25. - DE DOODSLAG TE CUIJK. De Hooge Raad heeft verworpen het cassatie beroep van B. M., die door de rechtbank in den Bosch wegens doodslag en berooving van B. T. op 30 Juni 1930 te Cuijk is veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf. Afzien van een verder streven naar een Indonesische eenheid. BATAVIA. 6 October. (ANETA). Onder de Javamen is een strooming ontstaan om terug te keeren tot het behoud van de Ja. vaansche Cultuur en af te zien vam het veirder streven naar een Indonesische eenheid en daardoor te pogen sterker te worden in eigen kring. Een aantal personen vereenigde zich daartoe. De nieuwe vereeniging draagt een loyaal karakter en wil de Regeering verzo©. ken de Javaansche titulatuur officieel te er kennen, terwijl men in eigen kring door taal. studie en bevordering van eigen kunst zal trachten de belangstelling voor specifiek J&- vaansche geestesuitingen te verhoogen. De jury voor den wedstrijd in de Schilder kunst 1931, gevormd door de heeren prof. R. N. Roland Holst, voorzitter, prof. H. J. Wolter, secretaris Leo Gestel, P. van der Hem en W. van Konijnenburg, zal haar rapport uitbren gen aan de Commissie van Toezicht op de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Am. sterdam in een openbare bijeenkomst op Vrijdag 9 October des morgens om half 12 in de ge. hoorzaal der Rijksacademie. Daarna zal om 12 uur de tentoonstelling ge opend worden van d© werken der deelnemers aan dezen wedstrijd en van het werk door den heer J G. Wertheim, bekroonde van den wed strijd in de beeldhouwkunst 1926, gedurende zijn laatste stipendiumjaar vervaardigd. DE „VORST VAN GELEEN". De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. Wijnveldt, concludeerde tot verwerping van het cassatieberoep van mr. F. J. Leufkens, zich noemende „vorst van Geleen", inzake zijn ver oordeeling door de rechtbank te Maastricht wegens het fietsrijden zonder belastingplaatje, In deze zaak zal de Hooge Raad op 2 Novem ber arrest wijzen. Tegen mr. L. werd thans weder een zaak be handeld en wel een beroep tegen een vonnis van de rechtbank te Maastricht die hem ver oordeeld heeft wegens het weigeren om zegels te plakken voor zijn dienstbode. Ook hier voerde hij het verweer, dat men hem als Heer van Geleen nimmer voor den Nederlandschen straf rechter kan dagen. In de daatste zaak zal het O. M. op 19 October ooncludeeren. De eenzame woning in den Wateringschen polder, waar Zaterdagnacht de beide kinderen van D. werden vermoord. Recht» weiland, waar de vader aan het melken was.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 5