IHOM VINK BALANS-OPRUIMING ^BÖCtÈRJ BIJGELOOF IN DEN M'ZAB. f f f f f f I v°VE"% f Mr. P. VAN BOCHOVE Wil roemen in Eneeiand FE KOOP OUDE COURANTEN KLEIME.AnnOriCE H.H. Veehouders-Landbouwers GRATIS 1 Beschuitbus F- de Gruyter Zn "V DONDERDAG 14 JANUARI 1932 VOORAL BIJ DE MOZABITISCHE VROUW. GODSDIENSTIGE ARMOEDE. HET „PONTIFICIO ATEN EO ROMANO". Geschiedenis van het „seminario Maggiore". DE PRESIDENTSKWESTIE IN DUITSCIILAND. olksliegehren aangevraagd over de verlenging van Hindenburg's mandaat. GEBOREN Joke GEBOREN Jan Helène LOB ACIIGIMBRèRE PHOCAS THE0D0RUS SAVENIJE," WIES MOHRMANN, GEERTRUIDA MARIA VAN W0ESIK, J, A. Blom, HENDRIKUS HULSEBOSCH, Fr. AEGIDIUS YERKLEIJ 0. F. M„ ELISABETH WUISMAN Theodorus Janse MARIA ELIZABETH CHRISTINA I.EETWINKEL— Vrijmoed, GEVESTIGD ST. LIDÜiNASTR. 21 Tel. 69589 I een groot kwantum jassen die wij betaalden tegen den laagsten koers. Zoo kunnen wij daarom aanbieden een jas van 8.50 voor 4.90 van 22.50 voor 8.90 van 14.50 voor 10.50 van 16-50 voor •1.90 van 25 voor 17.90 Prachtige royale modellen. Schitterende pasvorm Elke jas wordt onder volle garantie verkocht. Adres Rotterdanuchedijk 225-227 SCHIEDAM Rotterdamschedijk 225-227. Hoeden van 4.50-5.50.6.50-7.50-9.50-12.50 voor 1.74 - 2.48 - 2.90 - 3.4Q - 4.90 - 7.9U Overhemden van 2.50 - 3.50 - 4.50 - 5.50 - 6.50 voor 1.48 - 1.98 - 2.48 - 2.98 - 3.48 Zelfbinders van 95 -1.25 - 1.50 -1.75 - 2.50 - 3 50 voor 39 - 48 - 59 - 74 - 98 - 98~ Verder ongehoorde lage prijzen in restanten Wintergoederen, zooals: Vesten, Pullovers, Lumberjacks, Cachenez, Slobkousen, Handschoenen, Shawls enz. - Ziet etalages. Als gij alles geprobeerd hebtgeef dan onzen ka- bouters nog 's een kans. Tot en met 1000 KoR" Hoven 1000 Ko. tot en met 2500 Ko3Vj> ct. P* Boven 2500 Ko. tot en met 5000 Ko3 c\£rk*i°1 N.V. SCKIEDAföSCHE STEENSCOLENHANDEL R. K. 2e MEISJE GEM. BETALING. IJSKAST 30.— NETTE VRIENDIN tm Tot en met Woensdag a.s Tegen inlevering van Bon No. 1 van onze prijscourant in oudzilver uitvoering bij aankoop van Vs> pondspak Thee Bewaar zorgvuldig bon No. 2 De geniussen van goed en kwaad. Van onzen bijsonderen correspondent.) Wanneer een volk of volksdeel bijna geen godsdienst bezit of slechts oppervlakkig gods dienstig onderricht is, vervalt het uit hoofde van die godsdienstige armoede tot bijgeloof, en dikwijls tot afgoderij. Niet alleen bij zooge naamde wilde volken is dit terug te vinden, maar ook bij de zoogenaamde geciviliseerde. Het menschenhart en zijn aspiratie's zijn overal dezelfde. Een dier aspiratie's is de zin voor het bovennatuurlijke, de trek naar het opperwezen. De mensch is nu eenmaal 't won- derproduct van Almachtige Liefdevolle Schep persbanden. Ofschoon de Koran afgoderij en bijgeloof als de grootste gruwelen brandmerkt, lijdt ook de Islam aan die euvels, en noodzakelijker wijze, gezien zijn verregaande onvoldoendheid. En de Muzelmansche is er veel meer mee be hept dan de Muzelman. Bijna ailese wat er tn Islamlanden aan oijgeloof te vinden is, werd uitgevonden of van andere volken overgenomen door de vrouw. In den M'zab vooral! 't Is mijn bedoeling niet uit te schakelen twee factoren, die mede het bijgeloof begunstigd heb ben, n.l, de godsdienstige onwetendheid in het algemeen, van man zoowel als vrouw, in den bovenaangehaalden zin; en verder de onbe kendheid met het echte vraaggebed. zooals dat in andere godsdiensten bestaat, zoodat in nood ziekte en tegenspoed de Muzelman niet weet tot wien zich te wenden. Die onwetendheid omtrent het „Onze Vader" en het „Klopt en U zal worden opengedaan", baarden de treurige concepten van God als tiran (vergeef me de uitdrukking, maar aat maakt de Islam ervan) en 't troostelooze „Mektoub" ('t staat geschreven; er is niets aan te ver anderen.) In den nood wenden wij ons tot God als tot een Vader, en wij bidden; „Och Heer, red ons, wij vergaan". De Muzelman beeft va,n God een tiran gemaakt, van wien bij weinig te verwachten en alles te vreezen heeft; zijn gebed is gewoonlijk niets meer dan een ver heerlijking, om toch maar met zijn verschrik- kelijken meester in goeden doen te blijven. Komt de nood aan den man, dan declameert hij zijn „Mektoub", en laat er vlug op volgen: God is groot! God is groot! Gebrek aan dogma en Godskennis en afwezig heid der smeekbede zijn voornamelijk bij de vrouw te vinden, en zij dus vervalt 't eerst tot bijgeloof. En ik hertaal: In den M'zab vooral Vanwaar die grootere onwetendheid bij de Mozabitische? Zij gaat niet naar een koranschool, zooals de mannelijke jeugd. Zij leert door de traditie, die van moeder op dochter plaats heeft. Deze kennis wordt nog eenigszins gecompleteerd uit beluisterde conversatie's en discussie's der mannen, 't Eigenlijke en verplichte godsdienst onderricht wordt gegeven door een daarop voor bereide vrouw, die speciaal er voor wordt aan gesteld. Dit onderricht is tot 't uiterst-nood zakelijke beperkt en omvat slechts een zeer klein gedeelte van den Koran, noodig voor 't gebed een ritueele gebruiken. En sieel haar godsdienstige bagage is gevormd. Er blijft dus een uitstekende voedingsbodem over voor mi croben van superstitie, geloof aan spoken en andere onzinnigheden. Vóór den mensch aldus de Koran heeft od de geniussen (drjinn-dzjenoun) van louter vuur geschapen. Ook voor die lui is er later hemel of hel in het vooruitzicht. Daar ze reeds van vuur zijn, is hun hellestraf na tuurlijk een verhuizen naar een land van sneeuw en ijs. Evenals de duivels bekoren en l-wellen ze de menechen. Volledig signalement onbekend! Het Muzelmansche bijgeloof heeft daarom, heen gesponnen, en zoo zijn 't de geniussen, die ziekten en andere wederwaardigheden ver oorzaken. God heeft daarmee niets te maken. Onnoodig dus te bidden tot den grooten Heer. scher in tijden van tegenspoed. Men moet daarentegen den strijd aanknoopen tegen de geniussen, die overal hun neus insteken. Een hee-le verzameling veelsoortige amu letten, spreuken, bizare handelingen enz. zijn tegen die dzjenoun uitgedacht, 't Zou een grove dwaling zijn te meenen, dat de drager van een amulet tegen die of die ziekte 't be- vrijdblyven of de genezing er van zou toeschrij ven aan een of andere medicinale kracht van t amulet, 't Amulet doet alleen dienst uit hoofde van een eraan toegekende buitenna tuurlijke kracht zonder twijfel als defensie tegen den genius, die als veroorzaker van de ziekte in kwestie optreedt, 't Beste bewijs is, dat de amulettendrager, zoo de ziekte toch komt of aanhoudt, bard naar den dokter loopt op medicijnen: want hij heeft den genius niet af kunnen schrikken en moet dus op meer menschelijke wijze genezen worden. Men zou hem af kunnen vragen: ,,Maar kan die genius, zoo hy beslist kwaad wil, de uitwerking der medicijnen dan niet beletten??" Maar zoover gaat de logica dier minbedeelden niet. U ziet dus terstond het verschil tusschen het bijgeloof van den Islam en dat van som mige heidenvolken, die een ware medicinale kracht toekennen aan amuletten, tooverspreu. ken, enz.; die m. a. w. een direct inwerken op ziekten ot andere akeligheden eraan toe schrijven. Zoo zien we, dat b.v. een heiden neger van Centraal Afrika in 't begin niet dan met moeite naar den Europeeschen dokter te krijgen is, aangezien zijn amuletten door hem heel wat hooger geschat worden, wat medicinale efficaciteit betreft. 't Bijgeloof van den Muzelman gaat derhalve niet zoover als dat van die heidenen, en is in zekeren zin logischer. God is de auteur van geen enkel kwaad, noch moreel, noch physiek. Waar die be-de vandaan komen, begrijpen wij uit de leer over den vrijen wil van den mensch, den duivel en de erfzonde. De Muzelman heeft ter explicatie niets dan een kort en bondig „Mektoub" zender verderen uitleg, en den ne- fasten invloed der duivels en geniussen op den mensch. Tegen dien invloed moet men volgens de bekrompenen van geest strijden met amu letten, enz. De Mozabiet is godsdienstig tamelijk goed onderlegd; meer dan de Arabieren en andere verarabiseerde Berbersche voksstammen. Dit vindt zijn oorzaak hierin, dat er in den M'zab een streng gesurveilleerde Koranschool ver plichting bestaat voor alle jongens. Velen gaan daarna door zich verder te bekwamen: zelfs op meer gevorderden leeftijd. Na genoten gods dienstonderricht zal de Mozabiet, op lateren leeftijd, gewoonlijk zijn amuletten overboord werpen. Niet de Mozabiet, maar wel de Moza bitische, onvolkomen onderricht, bedekt haar kinderen met de geliefde onzinnigheden, die men amuletten noemt. Wanneer wij bidden: „Van pest, honger en oorlog, verlos ons, Heer!" zegt de Mozabitische (zonder zich verder om God of gebed te bekommeren): „Tegen pest (d. w. z. tegen de dzjinn, die pest veroorzaakt): ziehier een amulet; tegen hongersnood: zie hier een ander; tegen oorlog: ziehier, ik heb er nog een". De samenstelling dier amuletten wordt soms tamelijk op Islam-peil gehouden (b.v. in leere-n zakjes genaaide Koranteksten), gaat in 't belachelijke over, zoo van kabalistiek ge bruik gemaakt wordt, en vervalt in 't weer zinwekkende, wanneer ze b.v. van het volgend kaliber is: Gedurende den slaap van het kind knipt de moeder wat haar en nagels af, brengt den walgelijken inhoud van neus, ooren, enz. te voorschijn: maakt daarvan een kookseltie, naait 't in een doekje, schuift dat in een Iee- ren zakje en bervestigt het geheel met behulp van een koord om den hals van haar kind Die smeerpoetserij moet het dan tegen de booze machinaties der Dzjenoun beschermen. U kent het woord van den Pastoor van Ar3 Laat een parochie een tijd lang zonder herder en binnenkort aanbidt men er de beesten. Hij wilde aantoonen, hoe broodnoodig godsdienst onderricht is. Amuletten is één. Maar daartoe beperkt zich de poespas niet. Toovenaressen zijn legio; hokus-pokus-gedoe met. compleet en nauwkeu- rig omschreven ritueel, necromancie, enz. wor. den druk in practijk gebracht. Ook waar 't er om gaat gunsten te verkrijgen, b.v. om ver loren liefde te herwinnen. De meeste van die praktijken zijn te wansmakelijk, om in een courant uiteen te zetten. De Dzjenoun scheppen er vermaak in zich tusschen echtgenoot en wederhelft te plaatsen en zijn de ware veroorzakers der huiselijke twisten. De vrouw weuscht de genegenheid van haar man te herwinnen. Wat zal ze doen? Slechts een paar voorbeelden: Zelf of een andere vrouw, die zich een beroep ervan heeft gemaakt; soms ook ge tweeën trekt ze er 's nachts op uit. 't Moet een nacht zijn zonder maneschijn; anders valt ze door de mand. Ze begeeft zich naar de be graafplaats met een houten schotel en wat meel. Uit een graf haalt ze te voorschijnt een vrouwelijk, dat denzelfden dag of daaromtrent begraven is. Ze strekt 't ter aarde uit: ze licht met een hand den rug op, om een zithouding te verkrijgen, en met de andere omvat ze een hand der doode vrouw. Die doode hand doet ze de koeskoes bereiden van 't meegenomen meel. Haar man moet haar onderworpen zijn, zooals 't lijk in de handen der afleggers. Zon der op de hoogte te zijn van deze preparatie, krijgt hij 's anderen daags die koeskoes geser- veerd. Smakelijk eten! Een andere manier is appetijtelijker nog stukken van het lijk af te snijden; die droog te roosteren en fijn gemalen met de koeskoes te vermengen. Manlief krijgt dat te verorbe ren. Wel bekome 't 'm! Dat lijkenpoeder wordt ook zonder onmid dellijk doel door vrouwen van 't métier bereid en later in kleine zakjes duur verkocht: als kostelijk middel; dubbel kostelijk, omdat men er zooveel moeite voor moet doen 't zich te verwerven, 't Gouvernement inlandsch, zoo wel als Europeesch is- natuurlijk zoozeer niet te vinden voor dergelijke gravenschen- ding en waakt. De leven in moderne, o zoo geciviliseerde tijden. Prosit! De moderne, o zoo geciviliseer de mensch doet een medelijdenden lach hoe ren in tegenwoordigheid van het bovenver- haalde. Zijn gedoe is paradoxaal. Laat hij dan toch eens zijn hoefijzers en autopoppeo £>"n daohtig bestudeerenArme mensch! Men meldt ons uit Rome. In verband met de stichting van het „Pont!- ficio Ateneo Romano" volgens de constitutie „Deus Scientiarum Dominus" willen wij hier een kistorischen terugblik werpen op de ge schiedenis van het Seminario Romano Mag giore, dat, zooals men weet, in nauw verband staat'met'de nieuwe stichting. Nadat in de 23ste zitting van 't concilie van Triest op 15 Juli 1563 door middel van een de creet de oprichting van diocesane seminaris be volen was, besloten de pauselijke legaten reeds weinige dagen later kardinaal Carolus Borro- meus te verzoeken, zoo spoedig mogelijk over te gaan tot de oprichting van een groot semi narie te Rome, waartoe een commissie van kardinalen werd benoemd, bestaande uit de kardinalen Di Carpi, Savelli, Amulio en Vitelli In het consistorie van 14 April 1564 bepaalde Paus Pius IV, dat nog vier prelaten tot de commissie zouden toetreden otuler voorzitter schap van den Romeinschen vicaris-generaal. Besloten werd, dat het nieuwe seminarie on der leiding van de Jesuieten gesteld zou wor den. Aanvankelijk had het Seminario Maggiore nog geen eigen gebouw, doch werd een paleis gehuurd aan het Campo Marzio en later een ander gebouw aan de Piazza Madama. Steeds weer moest het Seminarie zijn zetel verplaatsen, totdat Paus Pauius V in 1608 be val, dat eenige huizen gekocht moesten wor den, welke gemakkelijk tot zetel van het se minarie konden worden omgebouwd. Het seminarie werd thans gevestigd aan de Via Crescenzi, welke van dat tijdstip af Via del Seminario Romano werd genoemd. Aanvanke lijk had het seminarie geen eigen school, doch zijn studenten bezochten die van het Collegio Romano, dat in 1551 door den H. Ignatius van Loyola was gesticht. Onder Paus Gregorlus XIII werd in 15S2 de eerste steen gelegd van het thans nog bestaande Coliegio Romano, dat eveneens herhaaldelijk van zetel verwisseld is. Steeds heeft het Seminario Romano Mag giore zich mogen verheugen in de bijzondere belangstelling der verschillende Pausen, zoo- als St. Pius V, Clemens VIII, Pauius V, Gre- goritts XV, Urbanus VIII, Clemens IX, Inno- centius XII en Clemens XII, van wie eenigen ook studenten van het seminarie zijn geweest. Na de opheffing van de Jesuietenorde gaf Paus Clemens XIV de leiding van het semina rie over aan een commissie van kardinalen, welke thans ook het Coliegio Romano zou be sturen. Een bijzondere weldoener van het seminarie was Pius VI, die meermalen persoonlijk aan de feestelijkheden en prijsuitdeelingen in het seminarie deelnam. Ook in moeilijke jaren van 1798 tot 1813 hield het Seminario Romano Maggiore stand en toen de stormen waren gaan liggen, gaf Paus Pius VII aan een uitstekend priester de opdracht, het seminarie te reorganiseeren evenals het Collegio Romano en stelde de leer stoelen der Jesuietenweer in. In 1853 stichtte Paus Pius IX liet „Semi- nario Pio" voor de studenten uit de 68 dioce sen van den pauselijken staat en verbond dit seminarie met het Seminario Romano. In denzeilfdeo herfst bekrachtigde de Paus de theologische en filosofische faculteiten en stichtte door middel van een breve ook de juridische faculteit. Paus Pius X wilde liet oude en eerbiedwaar dige Seminari Romano Maggiore een nieuwen zetel buiten de stad geven en liet in 1913 het tegenwoordige gebouw bij Lateranen bouwen. Tegelijk bepaalde hij, dat ook de studenten vau andere seminaries het Seminario Mag giore zouden bezoeken. Op 16 November 1913 richtte Paus Pius X aan den thans nog levenden eai in functie zijnden rector Spolverini, een brief, waarin hij opmerkt, dat temidden van de ernstige tijden de gedachte aan het Seminario Mag giore hem troost en verheugt. Paus Benedictus XV stelde de juridische fa- culteit weder in en thans onder den grooten bouwheer Paus Pius XI krijgt het Seminario Maggiore niet alleen een nieuwen bijbouw, doch wordt door den bouw va.n het nieuwe Ateneo tevens het seminarie voorzien van alle leerfaculteiten. BERLIJN, 13 Januari. (\v.B.) Naar wij ver nemen heeit Arthur Maraun, uq grootmeester der Jong Duitsche Orde, in vereeniging met de nationale rijksvereeniging, zooeven bij het departement van binnenlandsche zaken een voorstel overhandigd, om door een Volksbe- gehren te laten beslissen over de verlenging va-n Hindenburg's ambtsduur. Tegelijkertijd heeft Maraun tot de nationale vereenigingen en bonden den volgenden op roep gericht: Rijkspresident von Hindenburg heeft zich bereid verklaard, het ambt van rijkspresident in dezen zwaren tijd te blijven vervullen, als daarvoor een voldoende meerderheid van den rijksdag haar toestemming zou-geven. De po ging om een dergelijke meerderheid te krijgen, is mislukt. Bij het ter sprake brengen van een verkiezing door het volk treden de tegenover gestelde standpunten der partijen opnieuw aan het licht en bet groote gevaar dreigt, dat er een nieuwe strijd zal ontstaan. „Met buitenwerking stellen van die bepalin gen van "de rijksgrondwet, welke zich ertegen verzetten, in het bijzonder van de art. 41 en 43, wordt de ambtsperiode van den rijkspresi dent Hindenburg met zeven jaar verlengd". De „Jung-Deutsche Bewegung" roept alle Duitschers op, alle partijbelangen op zijde te stellen, en mede te werken aan het tot stand- komen van dit „Volksbegehren" en het daarop volgende „Volksentscheid". Naar een ander Wolff-telegram uit Berlijn nog meldt, had gisteren een bijeenkomst van het bestuur der Duitsche staatspartij plaats, waarin ook de kwestie van de herkiezing van Hindenburg tot rijkspresident door liet volk ter sprake gebracht werd en de candidatuur van Hindenburg werd goedgekeurd. Inmiddels hebben reeds besprekingen tus schen politici der midden-partijen plaats ge had, waarbij echter nog geen besluiten wer den genomen. Dochter van J. C. M. DE WILD-v. d. Eerden Rotterdam, 12 Januari 1932. Haagscheveer 16b. 22098 6 .jtiil Eenige en algemeene kennisgeving. Zoon van T. TERWISSE en R. TERWISSE—de Haas Nijmegen, 10 Januari 1982. Ruysdaelstraat 76. 22119 8 De Heer en Mevrouw A. KLEINTJES—LUIJBEN geven kennis van de geboorte hun ner Dochter Tilburg, 13 Januari 1932. Bredascheweg 438. 22126 7 De Heer en Mevrouw geven met genoegen kennis van de geboorte van hun Zoon Hans Udenhout, 11 Januari 1932. 22112 6 Heden overleed tot onze diepe droefheid, na langdurig smar telijk doch geduldig lijden, voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, onze lieve zorgzame Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootva der, de Heer in den ouderdom van 66 jaar. Rotterdam: Wed. PH. TH. SAVENIJE— Poels G. E. J. LOKIN—Savenjje G. LOKIN en Kinderen Ginneken: J. G. PH. SAVENIJE J. M. J. SAVENIJE— Van Doren Rotterdam: C. M. ETEMERS—Savenlje J. D. A. RIEMERS en Kinderen P7 A. M. SAVENIJE M. A. A. SAVENIJE— Fellinger en Kind Arnhem: PHOCAS E. SAVENIJE en Verloofde Rotterdam: MARIE J. TH. SAVENIJE en Verloofde JOOP J. B. SAVENIJE ANTOON J. F. SAVENIJE ANNIE G. M. SAVENIJE GUUS H. M. SAVENIJE. Rotterdam 1? Januari 1932. Mathenesserweg 30c. Geen bloemen. Geen bezoek. De Uitvaartdiensten zullen ge- houder worden in de parochie kerk van den H. Nicolaas (Math.dijk) op Vrijdag 15 Ja nuari a.s. De gelezen H.H. Missen zijn ten 7, 7.45, S.15 en ten 9.30 de plechtige gezongen H. Mis van Requiem, waarna de begrafenis van uit de kerk te circa 11.30 op het R. K. Kerkhof te Crooswijk. Vertrek van uit de kerk ten 10.30. Heden overleed plotseling, tot onze diepe droefheid, door een droevig ongeval, voorzien van het H. Sacrament des Oliesels, onze innig geliefde Dochter, Zuster en Behuwdzuster, in den leeftijd van 21 jaar. Rotterdam C. A. MOHRMANN N. C. M. L. MOHRMANN— Smulders Amsterdam M. TH. MOHRMANN A. MOHRMANN—Hol Hamont (België) M. C. J. MOHRMANN, Religieuse Rotterdam Ir. J. J. M. MOHRMANN A. J. M. MOHRMANN J. P. M. MOHRMANN Nijmegen K. J. M. MOHRMANN Rotterdam, 12 Januari 1932. Mathenesserlaan 255. Geen bezoek. Geen bloemen. Bidden Donderdag en Vrijdag van 25 uur. De Uitvaartdiensten worden gehouden in de Parochiekerk van de H. Elisabeth. Mathe nesserlaan, Zaterdag a.s. De H.H. Missen ten 7^, 8 en ten 9 <4 uur de plechtige gezongen H. Mis van Requiem, waarna de begrafenis van uit de kerk te circa 3 uur op het R. K. Kerkhof te Nümegen. Eenige en algemeene lqennisgeving. 22135 45 22125 56 i Met diep leedwezen geven wij U kennis, dat heden is over leden, voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lieve Echtgenoote, Moe der, Behuwd- en Grootmoeder, Mevrouw Echtgenoote van den Heer in den ouderdom van 71 jaien Wij bevelen de ziel van de overledene ln uwe gebeden aan. J. A. BLOM. W. J. BLOM. M. M. C. BLOM—PELS. J S. M. LANDMAN—Blom F. TJ. LANDMAN. M. G. VAN STRAELEN— Blom. A. PH. J. VAN STRAELEN en Kinderen. Amsterdam, 12 Januari 1932. Willemsparkweg 68. Geen rouwbezoek. Geen bloemen. „De Profundis" op Donder dag 14 Januari van half drie tot half vier in de Profundis- kapel van het Maria-Pavil- joen, Ruyschstraat 128. De Uitvaart zal plaats heb ben op Vrijdag 15 Januari ln de parochiekerk van O. L. Vr. v. d. H. Rozenkrans, Jac Obrechtstraat. De H.H. Missen zijn te 7 uur, 8 uur en half 10, waarvan te 8 uur plechtige gezongen H. Mis van Requiem, waarna de ter aardebestelling zal plaats heb ben ter R.K. Begraafplaats te Buitenveldert. Heden overleed tot onze diepe droefheid, in de Mariastich- ting te Haarlem, voorzien van de H.H. Sacramenten der Ster venden, mijn dierbare en on vergetelijke Echtgenoot, Va der, Behuwd- en Grootvader, de Heer in der. ouderdom van 66 jaar. Wij bevelen de ziel van den overledene in Uw gebeden aan. Hillegom, den 12 Jan. 1932. Mevr. H. HULSEBOSCH— Hlenkens Hengelo: G. p. W YDE VELD Hulsebosch W. A. WYDEVELD en Kinderen Enschede: E. P. M. MOLENAAR— Hulsebosch H. MOLENAAR en Kinderen Haarlem: M- C. J. RENNE—Hulsebosch M. RENNE en Kinderen Hillegom: P- M. HULSEBOSCH C. HULSEBOSCH—Prior C. J. HULSEBOSCH G. HULSEBOSCH—Blokdijk A. C. M. HULSEBOSCH F. W HULSEBOSCH Oegst geest: H. A. HULSEBOSCH Hillegom: J. C. 1ULS.1BOSCH W. P- J- HULSEBOSCH. A. H. HULSEBOSCH F. G. HULSEBOSCH J, J. M. HULSEBOSCH, ienige en algemeene kennisgeving De Uitvaartdiensten zullen ge houden worden op Zaterdag 16 Januari a.s. in de Parochie kerk van den H. Joseph. J. M. J. Fr. Heden overleed in het Minder broedersklooster te Alverna, na een kortstondige ziekte, voorzien va het H. Sacra ment der Stervenden, onze beminde medebroeder, de Zeer- eerw. Pater Vicarius in den ouderdom van 53 jaar. in het 31ste jaar van zijn reli gieus leven, in het 24ste jaar van zijn H. Priesterschap. Wij hevelen de ziel van den dierbaren overledene in Uwe gebeden en H.H. Sacrificiën. R. I. P. Alverna, 12 Januari 1932. Fr. CYRILLUS VAN BREDA O. F. M., Gardiaan. De Metten der overledenen zulier gehouden worden a.s. Donderdagavond 7 uur. Vrijdagmorgen om 9 uur ge zongen Lauden, waarna plech tige Requiemmis en begrafe nis op het kloosterkerkhof te Alverna. Heden overleed in het R.K. Ziekenhuis, voorzien van de H.H. Sacramenten der Ster venden, onze geliefde Moeder, Behuwdmoeder, Grootmoeder, Overgrootmoeder, Zuster, Aan- behuwdzuster en Tante, Mevrouw Weduwe van wijlen den Heer in den gezegenden ouderdom van bijna 84 jaar. Uit aller naam B. P. H. JANSE. Schiedam, 14 Januari 1932. Hoogstraat 129. De HH. Uitvaartdiensten wor den gehouden in de Parochie kerk van den TI. Johannes den Dooper, Maandag a.s. De stille H.H. Missen ten 6 '/t, 7 en 8 uur en ten half 10 uur de plechtig gezongen II. Mis van Requiem, waarna de be grafenis vanuit de kerk. 22201 29 22128 43 Heden overleed tot onze diepe droefheid, na een kortstondige ziekte, voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, Mevrouw de Weduwe in den ouderdom van 84 jaar. Schiedam, 12 Januari 1932. Nieuwe Haven 223. B. H. J. I1EETWINKEL C. J- M. HEETWINKEL— Scholte M. HEETWINKEL H. M. VAN DE TUIJN JOH. HEETWINKEL E. HEETWINKEL—Dart. De H.H. Uitvaartdiensten zul len gehouden worden Zater dag 15 Januari a.s. in de Pa rochiekerk van de H. Liduina te 7 7 Yi en 8 uur, waarvan te 8 uur gezongen H. Mis van Requiem, waarna te 9% uur de begrafenis van uit het St. Liduinagesticht. Volstrekt eenige en algemeene kennisgeving. 22134 35 KOMf ADVOCAAT en PROCUREUR 10674S 10 !C67c«k5 40 ONGEBRUIKTE EXEMPLAREN li te halen aan tiet hoofdbureau van DE MAASBODE, Groote Rotterdam en onze verschillende bijkantoren Groote hoeveelheden FRANCO wal Rotterdam. KbbhUvtbl ia-iï ;ï-ib T£Uf' bö*0tt-68d3t PRIMA AMTHRAClET-SOORrEN VAW KLAS WHJWEH 6 regel* 0.60 10 regel* t 1- 15 regel* 1 1.60 Gevraagd per 1 Februari een v.g.g.v., leeftvji niet beneden 18 j. Aanm. 79 uur. Mevr. Kamerbeek, Mathenesserlaan 326 Rotterdam. 22168 fetten, TheemeubDivans, Karp., Bed.., Dek., Ledik., Spiegels, enz. Simonstr 44 en 57, nabt) Schiekade Moquette-Leerameubl., Dies., Buf- Tel. 41541, 7065 Banjo Mandola 1.50, mantel gr. maat 3, mass, eiken kamerscherm 4 deelig 7.50. Stationsstraat 31a, ook 's avonds. 230SS Net R. K. meisje zoekt voor afleid. leeftüd 18 jaar, liefst piano kunn. spelen. Br no. 2309S bur. van dit blad. B'inancieele instelling vraagt voor haar afdeeling Financiering van de" aankoop van vee over het geheele land, solide bekend staand® VEEHOUDERS voor AGENT-TAXATEUR, tegen hooge provisie- Vereischten grondige bekendheid met vee, verplichte storting f 250.Brieven met opgave van referentiën, leeftijd, enz- onder no. 51315 aan het bureau van dit blad. 30

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 8