DE H. ALBERTUS EN NEDERLAND. HET LEVEN VAN ST. ALBERTUS. mmBIP r ™«rrto^e van^den uniwerse.len ge'es. dezen Kerkleera.r ingenomen. Het vo universiteitskringen van Nijmegen dn hun geieer- - iimnniiiiiniiniiiiimininwmninm MTra™«d. void»» w uren nnen ge- land. iodra ti toot van paar hat Van .naai bet ziju .eken te- aam. doet i de erkt epen ling, Berd. man tnes, nau- dat g ©n »tjes 'ing, 1. met BSCll- in- het dien deze mdo me op heb der. ifge- pers een •am, uwe aan cba- aat. gRöertuö bt <Ê>roote boor ffiaubrltjk öecreet fjetltg berfelaarb. vestiging der eerst© Dominikanen, in Holland, in Utrecht dit jaar zeven honderd jaar geleden wordt het -evolg genoemd van d© tooverachtige ontvangst, die Albertus in het Keul- sche Kon-vent den Roouiscih-Koning Willem van Holland bereidde door hem in den besneeuwden kloostertuin met een tropische bloemen- en vruch- tenpracht te verrassen. Het aandeel van den ook bouwkundig onderlegden religieus in de domplaunen van Aarts bisschop Engelbrecht is vaag en on- zeker, maar dat daarover verhalen gingen bewijst hoezeer men hem tot zulk een werk in staat achtte. Zelfs de sage van het mekanieke wonder- beeld, dat stuk viel onder den slag van den verschrikten frater Thomas, duidt niet onwaarschijnlijk op een vernuftig gekonsfrueerde automaat, waarbij een middeleeuwer al gauw aan tooverij dacht. Onder al die technische en Wetenschappelijke be- door Z. EM. ANDREAS KARDINAAL FRüHWIRTH, door LECTOR B. H. MOLKENBOER. m't het adei- Waarschijnlijk in 1193 geBeierscbe lijk geslacht BolIstacR* het^te ^ugdjLloomheid, leerzaamheid en vreugde door Het onderricht, dat hg samen met z.ju jongen broer Heinrich (later ook Dominikaan) genoot, wisselde hij af met gebed en met jachtvermaak, waardoor zijn blik voor de won deren der natuur al vroeg openging. Als twintigjarige studeerde hij de zgn. vrije kunsten aan de universiteit te Padua, waar hij jjjj een oo-m inwoonde. Terwijl zijn natuurliefde zich door het waarnemen van allerlei verschijn en ontwikkelde, kwam ook zijn zeer gods- ^enstig hart tot vollen wasdom. Daarom toon- de hij zich gevoelig voor de aantrekkelijk, toespraken, die de zalige Jordanus van Saxen, d0 onmiddellijke opvolger van Sint Domimcus ju het bestuur der jeugdige Pred'koicle, voo* do studenten hield. Zóó zelfs, dat de brave oom, die bang werd, dat Albert een mooie toe- jcomst voor het religieuze bedelleven zou prijs geven, hem verbood, zich voorloopig met Jor danus en de zijnen in te laten Het schijnt, dat de jongeman toen een feilen zielestrijd over de richting van zijn leven heeft doorstreden. Hij vreesde, dat hij, als hij het klooster koos, dit na korten tijd beschaamd „ou verlaten. In die onzekerheid hoorde hij toevallig een preek van Jordanus, den men echenkenner, die voor hem persoonlijk gespro ken scheen, zijn twijfels wegnam en door zijn Intrek in de Orde van den H. Domtnlcus ge- yolgd werd. Door de buitengewone scherpte vaQ 2yn ver. «tand was het terrein van zijn kloosterlijke werkzaamheid terstond aangewezen. Nauwelijks was hij priester of hij het ge ven van wijsgeerig en theologisch onaerw,js aan de kloosterscholen hui/p6' is of d, leiding dier Orde g, Duitscbe rr.ri.oi. wetenschap en ondeir wiJ hem teeren. Achtereenvolgens Freiburg i„ L den als lector In Hlldesh* Regensburg en Strassburgche &ta(J> in Keulen, de heilige ronia va„ welker historie en legende d z bertus zóó innig verbonden ,3> Dante als Maerlant hem ln humie 1 en als „Meester Albert van Keulen" aai Daar was het de taak van den ongev - tigjarlgen professor, de Sententiën van 11 s ndreas Kardinaal Frühwirth qj>% Ixrmbardus te verklaren, die de traditioneele en eenmaal geijk te gezagsman was in het theo logisch onderwijs van die da gen. Oude dokumenten van li teratuur en schilderkunst stel len ons Meester Albertus voor met een breeden kring van leerlingen aan zijn voeten. Ve len daarvan zijn later beroemd geworden in de geschiedenis van de Orde en van de Besclia ving, ztooals de zalige dichter en prediker Ambrosius Sanse- donius, de wijsgeer Ulricb van Strassbung, de begaafde schrij ver va.n het Blënjboec Thomas van Cantimpré, en boven alles: 't grootste licht der dertiende Eeuw en de onvergankelijke roem der H. Kerk, Sint Thomas van Aquino. A;1 zou Albertus Magnus ook zonder dezen leerling een heilige en een geleerde van den eersten rang geweest zijn, wij mogen toch nooit vergeten, dat de Doctor Angelicus de schoonste vrucht is, die hij zoowel door zijn deugd als door zijn kennis heeft gekweekt. Van al het wetenschappelijk werk, dat meester Al bertus de menschheid heeft nagelaten, is Tho mas van Aquino onder ieder opzicht het meest bewonderenswaardige. De Zuid-Italiaansche gravenzoon was nau welijks achttien jaar, toen hij door den Gene raal der Orde den lateren bisschop Henricus Teutonicus naar Keulen gebracht werd. De kandide jonge frater had al een hevigen strijd over zijn kloosterroeping met zijn naaste bloed achter den rug: in het felste vuur was zijn heiligheid beproefd en bevestigd. Hemelsbreed van Albertus gescheiden, werd Thomas toch door de Voorzienigheid naar Albertus heenge leid Want als bij bovennatuurlijk geboorte recht hoorde niet minder zóó'n leerling hij zóó'n meester dan deze meester bij zulk een leerling. Hun onderling verkeer was Intiem, van ziel tot ziel Hun studie-cellen grensden aan el kaar, omdat zij naar hen geest verwanten eu geburen waren, en ook daarom neemt Albertus den Auquiner mee wanneer hij straks naar Pa- rijs trekt, om ook het oude St. Jacques met zijn woord te verlichten. Samen tijgen zg de oude en de jeugdige meester te voet door bet Elfelgebergte naast het geitje, dat hun boe ken draagt, naar de Rue de Fouarre, waar de Kollege-zalen van de wijsgerige strfjdgesprek- ken weergalmden. Magister Albertus bekleedde van meet af ln de voornaamste universiteitsstad der torna- üg© Christenheid de voornaamste p.aats. Ter wijl de wereldlijke en klerikale jongelingschap zich om zijn katheder verdrong Fra Ange- Uc« schilderde later een fraai paneel van de 8<*ool van Albertus! - vroegen bisschoppen en ©r-d©bestuurders hem oplossing van weten schappeijjjjQ moeilijkbeden Toen hij na enkele jaren met Sint Thomas naar Keulen terugging, reorganiseerde hij daar de hoogere studie naar de modeschool van Parijs. En tusschen zijn Kolleges in de kerkelijke discipline door spit ste hij zijn gekoncentreerde aandacht op do verschijnselen der natuur: op de flora en de fauna van den Duitschen grond, op het men- schelijk organisme en op den sterrenhemel, verzamelde hij curiosa van heinde en ver, deed chemische proeven maakte werktuigkundige teekeningen en architektonische plannen en stelde met een ongelooflijke produktiviteit al les wat hij gevonden, doorkeken en overdacht had in een lange reeks van werken te boek. Magnus ln magia, major ln philosophia, maximus in theologia: groot als kunstenaar, grooter als wijsgeer, het grootst als godgeleer de zoo werd de naam van Albertus den Groote toegelicht, terwijl de algemeenheid van zijn wetenschap nog in zijn eere-tite1 van doc tor universalis weerspiegeld ligt. Zóó wonder baar schenen aard en omvang van zijn werk zaambeid, dat de romantieke volksfantazie zich van den onderzoeker en proevennemer als van een duizendkunstenaar meester maakte en een legendevorming om zijn persoon aanvoedde, die, hoe willekeurig zij ook is uitgegroeid, toch stellig o? historische kernen teruggaat- fie Kanselier der H. Roomsche Kerk, die bijzonder ijverde voor de Heiligverklaring van Albertus den Groote. 1 Tn de bulle van de heiligverklaring vaa ulrZ* >m ais nrovinciaail nauwe relaties met de onaer zijn „c Nederlanden, terwi,.! hi, .1» bisschop in Utrecht en Niesen !',nn,PrtafontpZ^°™'t«tholi.ke krachten in Holland beantwoordt e.ta.l De nj P Albertus in vroomheid, wetenschap en daad heeft f Arbeid aanmoedigen. Ik aarzel niet te verklaren, dat, als Albertus in onzen Sï rrSj O* aan een .eidend dagblad ais „De Maasbode ac„e< ao„ I "ft «gen e.rt^ilz.n, weike door het Eatbolteke Holland aan den H. Albertus den Groote gebracht worden. IliiSHSI Grafkapel van den H. Albertus in de St. Andreaskerk te Keulen. Photo H. Schmölz) Rechts: St. Albertus- voorstelling als randversiering van op zijde gedrukte stellingen, afkomstig van het Seminarie te Roermond (1753), destijds bestuurd door de Dominikanen. zlgheden leed het religieus karakter van Al bertus niet de minste schade. Zoo hoog M06" gen zijn medebroeders als kloosterling hem aan, dat zij hem op het kapittel te Worms ln 1254 tot provinciaal van de zeer uitgestrekte Duitsche Provincie kozen. Uit tal van getuige nissen blijkt, dat hij een voortreffelijk en ern" stig overste geweest is. Persoonlijk bezocht hij al zijn onderhoorige huizen, moedigde aan, veT" beterde, breidde uit waar het noodig of nuttig was en toonde zich een begrijpend en liefheb bend vader, die door zijn primitieve voetrei zen een welsprekend voorbeeld van klooster lijke armoede gaf, zooals hij de zijnen ook werkzaamheid leerde door de uren die hem overbleven te vullen met geschriften, die hij dan dankbaar in het klooster, waar hij over nacht had, achterliet. Het leven van den vreedzamen Albertus z0U echter niet in de vredige kalmte van kamer studie en provinciaal bestuur verloopen. °e jong© kloosterorden van Sint Franclscus en Sint Dominicus, die hij een wonderbare ex pansie een sterke vitaliteit vertoonden, zoodat hare leden ook aan de universiteiten bizonder te Parijs, belangrijke plaatsen bezetten, ron den, ondanks de machtige bescherming van het hoogste kerkelijk gezag, tal van bentl- ders. Ook in de Mid deleeuwen deden rjch ijveraars gelden, die onder voorwendsel van 't heil der Kerk en der gemeenschap te verdedigen, uit brood nijd'en bekrompenheid de stelling verkondig den, dat een klooster ling op zijn cel thuis hoorde en zioh ln het openbare bescha vingsleven niet te mengen had Eén der felste woordvoerders van die onsterfelijk eenzijdigen was Gull- laum de Saint Amour. Willem van de heilige liefde, zooals het lot hem sarkastisch ge noemd heeft, want van heilige liefde was in dezen Willem niet veel te bespeuren Hij dien de zich zelf aan als een wachter op de poorten van Sion en trok met een boek over de Gevaren der doceerende klooster- S. Alb er tus-v oor stelling aan den gevel van 't voor malige St. Domini- cuscollege te Nij megen. de laatste Tijdw tegen lingen te velde. Met den Generaal der Minderbroeders Joan nes van Parma en dien der Predikbroeders Humbertus Romanus stonden Albertus Mag nus en Thomas van Aquino in zware dialek- tiische bewapening gereed om de bitse siagea van de heilige liefde te pareeren. De strijd werd voor Alexander XV persoonlijk te Anagnl gevoerd en zóó overtuigd werd de paus door de weerleggingen van Albertus van het goed recht der regulieren om 'n publieken katheder te bezetten, dat hij het geschrift van Willem veroordeelde en in 't openhaar liet verbran den. Dit was de eerste aanraking van den Duitschen Pt«viuciaai met den heiligen Vader, die zoo eterk door zijn eruditie, heid en ootmoed getroffen was, dat M hem meteen ais magister sacri palatii me den van Schriftuur-voordrachten voor het lege der Kardinalen belastte. De overwinning van Anagni had echter nog ingrijpender gevolgen. Want toen de bisschop pelijke zetel van Regensburg door het wan beheer van een onwaardige in gevaar was ge bracht, benoemde Alexander IV, tegen de pro testen van den Generaal der Orde in, magister AlbeTtus in de plaats van den afgezetten bis schop. Zijn taak was buitengewoon zwaar en ten hoogste delikaat. Maar Albertus begreep ook hier ten volle zijn plicht, reorganiseerde met niets en niemand ontziende vaste hand, wees zijn geestelijkheid met woord en voor beeld op een waardiger leven, kwam armen en verdrukten te hulp, en had binnen twee jaar tijds het aanschijn van het bisdom geheel vernieuwd. Maar toen meende de eenvoudige man ook, dat hij zijn werk als bestuurder en organisator gedaan had. Weer trok hij de grove laarzen aan, waardoor hij zich den bijnaam van den bisschop met de klompschoenen (cum bittis) had verworven en pelgrimeerde over de Alpen naar Rome, om paus Urbaan IV ontheffing van zijn episkopaat te vragen. Het verzoek werd ingewilligd, maar tegelijk kreeg hij de nog in spannender opdracht van een Kruistochtpredi- king in de Duitsche landen. Met zijn helper den Minderbroeder Berthold toog bij nu vele jaren van stad tot stad langs den'Rijn, om de strijdbare jonge mannen voor den lande van overzee en d«n eerekamp tegen de Turken op te wekken. Het schijnt dat Albertus op één van die reizen ook Nijmegen heeft aangedaan, waar hij, volgens de traditie, de pas voltooide Sint stephanuskerk moet hebben gekonsa- kreerd. Eindelijk na vele omzwervingen, die hem ten volle in de gelegenheid stelden, om zijn buitengewoon preektalent produktief te maken, keert hij naar de stilte van één zijner kloos ters terug. Eerst verblijft hij een tijd in Würzr burg maar zet zich dan in het beminde kon- vent' van Keulen neer, waar zóóveel herinne ringen aan vervlogen jaren hem prikkelen, om zich opnieuw geheel aan de studie te ge ven, die hij eigenlijk bij al zijn apostolisch werken nimmer had losgelaten. Albertus Mag nus is dan oud, maar niet versleten. Diep in de zeventig brengt de eerbiedwaardige bis- schop-in-ruste zijn dagen door met schrijven, lesgeven, zielzorg en veel gebed. En als de H. Gregorius X in 1274 dege'e©^- ste mannen der H. Kerk voor het e meene Concilie te Lyon bijeen roept. bertus Magnus van Keulen uit^Un^o lijken en met roem bekleeden van Aquino, die uit Napels moet .Even groot als zijcvreu weerzien na lange jaren is u goocheling geweest, toen hem e ïjc11 dat de 49-jarige Aquiner onverwacht onder^g gestorven was En al hadden zijn politieke be- moSn v^r de pauselijke erkenning van Rudolf van Habsburg als koning ^'tsch- land het gewenschte gevolg, de tachtigjarige "u nee s naamloozen weemoed meester moet toen mei terne- naar zijn stil klooster in Keulen zUn terug gekeerd nu hij zóó ontijdig en zóó smartelijk g Keerd, n medestrijder verforen had, den medebroeder en medestrijd „„„maal wiens wereldomspannenden roem hij eenmaal in de eerste lessen aan Thomas voorspeld had. N„n Albert.,, w» >0. neliiken buon fra Tommaso met vergeten. zijn provinciaal, zijn bisschoppelik^uur en bij zijn lange kruistochtreizen en uit le verte er getuige van geweest, dat Thomas „met moed en met gelukkigen durf" - zooals Paus ms XI in z«n recent dekreet over den heiligen Kerkleeraar Albertus Magnus getuigt zijn pleidooien voor de christelijke bruikbaarhe d van een gezuiverd Aristotelisme had voltooid en door zijn heele wetenschappelijke werk zaamheid als juist-gezlen bewezen. Want niet zoozeer de toevallige ontmoeting van deze twee kongeniale mannen was de grondslag van hun wederkeerige vereering, maar veel meer het voor de geschiedenis der Katholieke wijsbe geerte en godgeleerdheid zoo hoogst belang rijke feit, dat Albertus aan nieuwe denkbeel den en baanbrekende bewijsmethoden zaaide wat Thomas opkweekte tot een overstelpenden wasdom en de H. Kerk vol blijdschap oogstte. Albertus en Thomas, leermeester en leerling, voorganger en opvolger, oudere en jongere, hooren in de wondere kathedraal van de licht- doorstraalde scholastiek bij elkander als de grondslag en de bovenbouw. Zij zijn de Imker en de rwhterhand van de Philosophia perennis als dienstmaagd van de Theologie: de twee «tlkaar verstrekkende stralenbundels op liet voorhoofd van de Ecclesia docens. Zoo voelt en ziet het onze tegenwoordige Paus die den Doctor Universalis en den Doc tor 'Angelicus in de dubbele hiërarchie der Franciscus Kardinaal Ehrle S.J.. Biblio. thecaris der H. Roomsche Kerk. Ponens het proces der Heiligverklaring van den H. Albertus den Groote in Het beeld van S. Albertus aan het Keulsche Archief. de heengaande XIII© eeuw, die er van hield magister en discipel in éénen adem als da twee toppen van het menschelijk weten te noe men. En wanneer de heilige Thomas in zijn kinderlijken ootmoed zijn© verhouding tot den grijzen wegwijzer nauwelijks zóó begreep, deze doorzag en waardeerde den Aquiner als den voltooier van zijn levenswerk des te dieper. Het is aandoenlijk bij de Bollandisten de klare blijken van die vaderlijke liefde van Al bertus voor Thomas te lezen. Toen hij zijn dood vernam zoo staat daar huilde hij hevig: plorabat tune fortiter en zoo dikwijls bij later zijn naam hoorde uitspreken, huilde bij plorabat en zeide, dat Thomas de bloem en het sieraad van de wereld was ge- weest flos et decus mundi zóó dat de paters om de droefenis van hun ouden eerbied- waardigen medebroeder bewogen waren. En toen er in 1277 geruchten gingen, dat de geschriften van zijn leerling werden aan- gevallen en zelfs bij de Kerkelijke overheid werden aangeklaagd, wilde de bijna negentig jarige grijsaard, tegen alle voorzichtigheids overwegingen van de kloosterlingen ln, vol strekt den langen tocht naar Parijs onder nemen, om persoonlijk voor de rechtzinnigheid van Thomas' gekerstend Aristotelisme op te komen. En Albertus ging naar Parijs, besteeg ©en katheder en verhief de werken van den belasterde: als stralend van waarheid en hel- ligheid, tamguam veritate fulgentla et sancti tate. Thomas' leer werd niet veroordeeld. Weer terug in Keulen vulde bij zijn laatstd dagen met de geregelde lektuur van dl Tho mas' geschriften. De stervende baanbreker voelde het dankbaar, dat hij nog meer door en in Sint Thomas' levenswerk voort zou loven dan door zijn eigen arbeid, dat Thomas' vrucht baarheid door hem besproeid, geleid en aan da Kerk verzekerd was. Op 15 November 1280 overleed hij «ittend in zijn stoel te midden van zijn treurende medebroeders en het heilige Keulen bewaart) zijn glorievol graf. nieen en der Kerkleeraren naast elkander tst Zóó aanschouwde het Dante, die, hetder volgeling' in de zonnesfeer van het Pa dils zich door Thomas zelf Albertus van Keulen laat aanwijzen aan diens rechterzij. Zóó wist het de wetenschappelijke wereld van Wij vragen U om één nieuwen abonn'i te willen aanbrengen. Proefnummers op, aanvraag gedurende acht dagen kosteloos. De Heilige Albertus de Groote te midden van zijn ImrJ^i jSmt Thofi

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 9