%im tijd wol, mm ■n ADUERTEEfiEKDE ZAKEN VADER WORDT OPGEVOED. DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1932 RADIO-PROGRAMMA DUREN HET LANGST MARKTBERICHTEN. PUBLIEKE VERKOOPINGEN» i I RIVIERTIJDINGEN. P. G. W0DEH0USE. VRIJDAG, 12 Augustus. U 5 eJi 260 M- 1013 K. H.) Alg. programma Ti in°rg den K.R.O.8.00—9.15 en 10.00— J-icO gramofocmplaten 11 30—12.00 halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.15-1.45 KRO- hwmtet. O.a. Schlager Parade, Golw(jn; 2.00-2.30 gramofoonplaten 2.30—4-10 zang met begeleiding T^n_5^e instru'menten en J. Kolvers (piano); nVu~1 0 causerie „Onze tuinen"4.30-6.20 KRO. nii-k 0a- fant. Traviata en Coppelia-ballet, penner; 6.20—6.40'causerie: Esperanto en onder- ™US; 6.40—7.00 gramofoonplaten7.007.20 cau serie: Noordzeeharingvisscher(j7.20—10.50 her uitzending .Oheron", zie Langenberg (plm. 9.50 Vaz Dias); 10.50—12.00 KRO.-kunst-ensemble. O.a. Slavische 'rhapsodie, Friedemann en Impromptu, Schubert. Hilversum (1875 M„ 160 K. H.) 6.45—12.00 VARA; 12.00 AVRO.; 4.00 VARA; 8.00—11.00 AVRO en VPRO; 11.00 VARA; 6.45—7.00 en 7.30 7.45 gymnastiekles8.0010.00 gramofoonpla ten; 10.15 voordracht door H. Beek; 10.30 VARA- septet. O.a. fant. La Navarraise Massenet; 11.15 vervolg voordracht; 11.30 vervolg VARA-septet O.a. Souvenir de Chopin, Petras; 12.00 AVRO - kiein-orkest en gramofoonplaten. O.a Lustraiei- suite, Mascagni Berce; 2.00 voordracht door R F"n*| *30 AVRO-kamer-orkest. oT 3 dansen inn5^ GerPlan; In de pauze: gramofoon- m T? 14?°, fr.arn°I°onPlaten4.30 kinderuurtje 5.00 VARA-klem-orkest, Joh. Jong (orgel) en gra- mofotnplaten; 7.00 A. M. de Jong: Mijn Roe- meensche reis; ,.20 vervolg concert- 8.00 VPRO.; 8.05 Vaz Dias; 8.15—10.15 Uit het Kurhaus te ScheveningenResidentie-orkest o. 1. v. Carl VrTTTT In de Pauze om ca. 9.00 VPRO.; 10.15 VPRO.; 11.0012.00 gramofoonplaten (VARA.) Daventry (1554 M., 193 K H.) 10.5011.05 tijd sein, berichten; 12.20 Em. Starkey's orkest; 1.05 orgelspel M. Vinden; 1.50—2.50 gramofoonplaten; 4.20 Northern Studio-orkest. Ed. Winston (alt) 5-35 kinderuur; 5.55 weekoverzicht; 6.20 bench- 6.50 Dudtsche orgelmuziek door G. D. Cun ningham; 7.10 en 7.30—7.45 causerie; 7.50 mando- line-ensemble; 8.20 BBC syimphcmie-orkest o. 1. v. Sir H. Wood met medew. v. J. Coxon (zang) en D. Wise (viool). O.a. 5e Symphonie in kl t., Beethoven; 10.00 berichten en lezing; 10.3512.00 Het BBC-dansorkest o. 1. v. Henry Hall. Parijs (Radio Paris 1725 M., 174 K. H.) 8.05, 12.20 en 7.20 gramofoonplaten; 8.20 concert door orkest en vocale solisten. O.a. Les Dragons de Villars, MAillart; 10.20 gramofoonplaten. Kalundborg (1154 M., 260 K. H.) 12.202.20 concert u. h. Bellevue-strandhotel; 3.205.20 Om roeporkest; 8.30 Fransche muziek d. h. Omroep orkest. O.a. Le Rouet d'Omphale St. Saëns; 9.15 10.15 Radio-tooneel; 10.30 marschen en walsen d. h. Omroeporkest o. 1. v. Reesen- 11.15—12.50 dans muziek o. h. Bellevue-strandhotel. Langenberg (473 M. 634 K.H.) 7.25—8.20 concert uit Bad Calzschlirf; 11.3512.05 gramo foonplaten; 12.201.35 concert uit Koblenz o. 1. v. Rausch. O.a. Vom Rhein zur Donau. Rohde; I.50—2.50 concert met medew. v. H. Hüt.tenes (sopraan), E. Conrad (pianobeg.); 5.20—6.35 E. Srhiffer (sopraan), F. Erdel (piano) en het Stauch-trio; 7.20—10.50 uit Weeneni: „Oberon", opera in 3 acten van C. M. v. Weber, bew. Mah ler. Dirigent Bruno Walter. Regie; Heinz Tietjen- II.0512.20 dansmuziek o. 1. v. Eysoldt. Rome (441 M., 680 K.H.) 5.50 zang- 6.05 con cert. O.a. Danze esotica, Mascagni; 9.05 koor- en orkest o. 1. v. Ott. Vertova. O.a. Holberg-suite, Grieg en pelgTimskoor uit „Tannhauser", Wagner; 10.35 gramofoonplaten. .Brussel (508 M., 590 K.H.) 12.20 het Brasse rie-orkest; 3.20 concert uit de Kurzaal Ostende met medew. v. pianist. O.a. Fransche volkslie deren; 6.20 en 6.50 gramofoonplaten; 8.20 radio- tooneel; 9.20 concert uit het Casino te Kinocke met medew. v. R. Casadesus (piano). O.a. Con certo in es. Beethoven. Hierna gramofoonplaten. (338,2 M., 887 K.H.) 12.20 gramofoonplaten; 6.20 Omroeporkest. O.a. Hongaarsche marseh, Ber- lios; 6.50 gramofoonplaten; 8.20 concert ,,De Vlaamsche Harmonie" o. 1. v. G. Lemmens en in strumentale solisten; 10.30—11.20 dansmuziek o. 1. v. Guido Lemmens. z a o S e n (1635 M-, 183,5 K.H.) 6.358.20 con cert. 12.20 en 2.20 gramofoonplaten; 4.505.50 Symphonie-orkest. met medew. v. H. John (viool) 7.20 zie Langenberg; 10.50 berichten en hierna concert door werklooze musici o. 1. v. S. Blumann. Rotterdam (Gem. radio-dist.) Progra- ma 3: 10.05 Langenberg; 1.35 Londen R.; 3.20 Ka lundborg- 4.50 Königswusterhausen; 5.50 Brussel (Fransch); 8.20 Parijs; 9.20 Brussel (Framsch). Programma 4; 10.35 Daventry; 2.50 Königswus terhausen; 4.20 Daventry; 5.35 Brussel (Vlaamsen^ 6.50 Daventry; 10.10 Londen R.11.10 Daventry. DE ITALIAANSCHE OPERA. Het seizoen 19321933 het zevende lustrum. Het seizoen zal worden geopend op 13 Octo ber a,s. en duren tot en met 28 Februari 1933. Het gezelschap voor dit seizoen is samenge steld als volgt: als dirigent is wederom gecon tracteerd Mario Parenti, die hiermede zijn vijfde Hollandsche seizoen hoopt te volbrengen. Evenals vorige jaren zal de muzikale leiding van het geheel bij hem berusten, terwijl hij in zijn functie zal worden bijgestaan door; Vin- cenzo Marini, Roberto Benaglio, Adolfo Fan- fani en Dino Gasperi. De regie is wederom in handen van Charles Moor. De volgende solisten zijn geëngageerd; Gina Cigna, (gastvoorstellingen), Serafiua di Leo, Sara Scuderi, Enrica Alberti, Esther Guggeri, Nunu Sanchioni, Margherita Salvi, (gastvoor stellingen); Adelina Gaburri. Mafalda Chior- boli, Niny Gianl, Rhea Tonioio, Luisa Squar- zina, Giovanni Brevarlo, Tullio Verona, (gas - voorstellingen), Giusseppe Garuti, Pao o iv José Pulido, Luigi Fort, Pietro ^anotti Guido Uxa, Mariona Stabile (gastvoorstehng' tenore Reali, Leo Piccioii Spartaco Marchi, Armando Santoiini, Franco Franchi, Luigi Fei- roni Dario Caselli en Eraldo Coda. Voor de samenstelling van het orkest is we. j „vorlee getreden met den Nederland- schen Toonkunstenaarsbond! Het orkest zal bestaan uit circa 48 musici, allen eerste Ne- derlandsche krachten. Voor opvoeringvan groote werken zal dit aantal tot 70 musici kunnen worden versterkt, terwijl zoo noodig medewerking zal worden verleend door een tooneelorkest bestaande uit 16 musici. Voor medewerking van extra-orkest wordt wederom in onderhandeling getreden met de Haarlem- sche Orkestvereeniging. Het koor is gevormd uit 40 dames en heeren beroepskoristen. Aan de samenstelling van het Ballet is bij zondere zorg besteed. In de eerste plaats is geëngageerd Ileana Leonidoff, die reeds was verbonden aan veie groote theaters van Euro pa. Naast haar zullen optreden Eleoni Pe- nescu en Dimitry Rostoff, Pierluigi Marzoni en Alberto Felici, van het Scala Theater te Milaan. Behalve de verschillende operaballetten zul len een aantal speciale balletnummers worden uitgevoerd onder leiding van Ileana Leonidoff en haar partners. Hiervan noeonen wij; „Sèvres de la Vieille Franco", waarvan de muziek dateert uit het jaar 1700 en is geïnstrumenteerd door Respig- hi; „El Cavadenti", libretto van Ileana Leoni doff, muziek van Gossek, Boccherini, Monti Ik slaap licht", zeide sir John Chief. „Ik slaap zee-r licht. Bij het minste geruiseh word ik wakker. En overdag een tukje doen Nooit Niemand heeft mij ooit er op betrapt". En de heeren, met wie hij in zijn bibliotheek een after-diner rookte, geloofden het gaarne. Zoo'n groot man als sir John kon geen vaste slaap hebben. Het behoorde evenmin hij hem als bij Napoleon. Maar Molly, met een pas-voltooide opvoeding thuisgekomen, glimlachte even. En twee dagen later zeide sir John Chief tot zij.n secretaris, Geoffrey Dare: ,,Dat halssnoer moet teruggevonden en in mijn safe gelegd worden. Is dit vóór vanavond niet gebeur®, dan laat ik een man van Scotland- Yard komen. Jij en ik zijn de eenige personen, die een sleutel van de safe hebben. Ik weet zeker, dat drie dagen geleden het halssnoer er nog was. ErgoIk heb je aangesteld teT wille van je vader, Geoffrey Dare. Ik heb je gehouden om je begaafdheden en hoedanig heden. Ik heb vertrouwen in je gesteld. Ik heb zoons en ben zelf jong geweest. Ik weet, dat de verleiding plotseling komen kan. Is het hals snoer weer terug, dan zal ik niet onderzoeken, hoe het weggeraakt was. Maar vóór vanavond moet ik het in de brandkast vinden. Je hebt me, naar ik hoop, begrepen En sir John, rechtschapen en pompeus, ver liet de bibliotheek. Het was een prachtig ver trek, met hoeken, waaronder veel kostbare oude drukken, omzoomd. Er stond een brand kast, welke o.a. eenige curiositeiten uit sir John's mooie verzameling bevatte. Eén daar van was een zwaar halssnoer van gedreven gouden platen. Het vertegenwoordigde een aan zienlijke intrinsieke waarde, maar sir John stelde het vooral op prijs om de merkwaardige geschiedenis, die aan het oude Oostersche juweel verbonden was. Het snoer was verdwenen. Geoffrey Dare erkende de feiten, door zijn pa-troon opgesomd. Er viel niets tegen in te brengen. Logisch kon niemand anders dan hij, of sir John zelf het kleinood gestolen hebben. Hij was onschuldig. Heel Scotland Yard zou hem niet kunnen be tichten van iets, dat hij niet gedaan had. Maar sir John's verdenking was schijnbaar gegrond. Hij, Geoffrey, zou ontslagen worden, en Molly was teruggekeerd met een voltooide op voeding. Twee jaren geleden, toen zij zeven tien was, had hij haar voor het laatst gezien. Eergisteren was zij aangekomen uit Parijs, maar Geoffrey had haar nog niet te zien ge kregen. Molly Miss Chief Mischief ondeugd had hij het levenslustige kind, dat hij als klein schoolmeisje gekend had, steeds genoemd. Hij had zich nooit rekenschap ervan gegeven, dat die kwajongensachtige mischief voor hem iets anders zou kunnen worden da-n een be minnelijke plaaggeest. Maar vreemd Nu dat spoorloos verdwenen halssnoer een einde dreig de te maken aan zijn werkkring als sir John's secretaris nu hij binnenkort dat huis zou moeten verlaten onder een verdenking, waar van hij zich niet anders wist te zuiveren dan door vnichtelooze 'betuigingen van onschuld, had hij gedacht aan dat kind. Br was een metalen wenteltrap in de bi bliotheek; deze voerde naar een kleine gaan derij, waar een zelden gebruikte deur toegang verleende tot de volgende verdieping. En opeens voelde Geoffrey, dat hij niet meer alleen was. Waarover speelde vader zoo op voor ik binnenkwam klonk een stem van de wentel trap. „Miss Chief riep Geoffrey nit, en on danks alles bonsde zijn hart van vreugde. „In één woord, wil ik hopen, mr. Dare „Neen, neen, je benteen dame gewor den". Hij keek vol bewondering naar haar. Zij ging met haar oude nonchalance op een bureau zitten. „Waarom bromde hij zoo „Het gouden halssnoer van prins Togo is weg". En hij vertelde haar alles wat hij ervan wist. „En hij verdenkt U „Hij kan het niet zelf gestolen hebben". En bet moet vanavond teruggevonden zijn, of anders „Ja, anders „Ha, ha Vader laat Scotland-Yard komen O, mijnheer Geoffrey, mag ik hier zijn als vader terugkomt Ik vind het heusch grap pig". Geoffrey zag het grappige niet ervan in. Hij begreep mischief niet. Ik houd veel van je, Geoffrey. Je bent altijd zoo een goede vriend geweest". „Mischief, Jij denkt toch niet „Ha! ha! ik zie Scotland-Yard al komen!" Dien avond trad sir John Ohief, rechtscha pen en pompeus, de bibliotheek binnen. Hij opende de brandkast, en keek er in. Toen zei hij streng: ,Ik heb je een kans gegeven, meneer. Je hebt haar niet waargenomen Een schaterend gelach onderbrak hem. „Mollywat heeft dat te heteekenen „Och vader, ga toch weg met dat ernstige gezicht. Ga zitten, Mischief zal het geheim oplossen". Zij duwde hem in een stoel en spreidde een zakdoek over zijn gezicht. „Geen dwaasheden, Molly Hokus, pokus zei ze, en trok de zakdoek weg. Het halssnoer van prins Togo hing om sir John's boord. „Mijn opvoeding is voltooid", zei ze, „en nu ga ik aan uw opvoeding werken". Hij kreeg een paar stevige zoenen op zijn wangen. „Man nen scheppen altijd zoo op, als ze onder elkaar zijn. Jij slaapt zoo licht, vader; iedereen moet dat weten. Ik weet beter, vader. Je kunt snor ken als een os. Als een schattige os". Weer kreeg hij een paar hartige zoenen. Toen je eergisterenavond, na hot vertrek van je vrien den, even aan het tukken was gegaan, heb ik den sleutel van de brandkast uit de binnen zak van je vest gehaald, ik heb de safe ge opend, bet snoer eruit genomen, en den sleutel Weer in 9® vestzak gestoken. Kijk nu niet zoo verbouwereerd, maar neem je voor je te bete ren". En weer kreeg hij een salvo van zoenen op zijn gelaat. „Je bent veel te lief om zoo op te scheppen, vader, en je bent zoo een groot en knap man, dat je er best buiten kunt Geoffrey" zei sir Jolin toen hij zich aan haar greep ontworsteld had. „Vergeef mij. Ik had beter moeten weten. Hoe kan ik het weer goed maken „O, laat dat maar aan mij over, vader Ik begTijp hem -beter dan jij". En ditmaal was het Geoffrey, die een zoen van mischief kreeg. B. (NADRUK VERBODEN). Grandi, de nieuwe Italiaansche ambassa' deur te Londen, op weg naar het Paleis om zijn geloofsbrieven aan den Engelschen koning te overhandigen enz. Proloog van Luciano Folgore. „Serenata d'Aprile", ballet in één bedrijf, muziek van Renzo Martini. Als noviteiten komen op het repertoire voor Amleto (Thomas), Ernani (Verdi), Elixir d'Amore (Donizetti), Fedora (Giordano), Lo hengrin (Wagner), Loreley (Catalan!), Louise (Charpeutier), Mefistofele (Boito), Figaro's Hochzeit (Mozart), Sansone e Dalila (Saint- Saëns). Evenals vorige jaren bestaat het voorne men om te 's-Gravenhage, Amsterdam en Rot terdam in het komende seizoen eenige buiten gewone operavoorstellingen te doen plaats hebben. ZEPPELINTOCHT NAAR ZUID-AMERIKA UITGESTELD. Blijkens mededeeling van de Duitsche post administratie worden de tochten naar Zuid- Amerika van het luchtschip Graf Zeppelin tot nader bericht uitgesteld. Eventueel reeds voor den tocht van 15 Augus tus ter post bezorgde correspondentie zal aan de afzenders worden teruggezonden. Be frankeerkosten worden tegen overlegging van de omslagen of stukken terugbetaald. Gascylinders, die bestemd zijn voor de vulling van den ballon van Prof. Piccard, liggen reeds opgestapeld op het vlieg veld Zürich. NEDERLANDSCHE SPREKENDE FILM. Op een trade-show, die deze week is gehou den in het Roxy-theater te Amsterdam, zijn twee Duitsche filmwerken vertoond, welke in de Loes C. Bérnstijn's Geluidsfilmstudio's te 's-Gravenhage zijn gedoubleerd als geheel Ne- derlandsch sprekende films, t.w. „Het rhythme der wereld" en „5 voor de jazzband". Het doubleeren van buitenlandsehe films is steeds een eenigszins riskante onderneming, omdat de eenheid van beeld en geluid erdoor in gevaar wordt gebracht. Dit gevaar is echter niet overal even groot en het is zeker geringer bij een film waarin een van de Germaansche talen wordt gesproken dan b.v. bij een Fransch- sprekende film, waarin het accent altijd* net anders valt dan in een Duitsch sprekend film werk. Dit in aanmerking genomen, kan worden gezegd, dat de her-synchronisatie van de beide Duitsche films geslaagd is. Dit zegt echter nog niets ten voordeele van de films zelf. Want het feit, dat een film Hollandsch, dan wel Duitsch of onzentwege Hottentotsch spreekt is niet van essentieel belang voor de film als film. Dat de vijf van de jazzband Ne- derlandsch spreken en zelfs zeer behoorlijk Ne- derlandsch, maakt deze film niet beter dan zij is in de Duitsche versie. Waarom men juist deze onbenullige rolprent, waarin het gesproken woord een veel te veel overheerschende rol vervult en waarin de eisehen der filmsesthetiek zoo volkomen worden genegeerd, alsof ze nooit bestaan hebben, heeft uitgekozen voor een Nederlandsche bewerking is ons een raadsel. De onbenullige dialogen en de flauwe grap jes inter'esseeren ons in 't Nederlandsch net zooveel als 't Duitsch, d.w.z. ze interesseeren ons heelemaal niet. De tweede film „Het rhythme der wereld" is evenmin een zuiver filmwerk, maar de maker heeft tenminste een poging gedaan om film te maken en hij is daarin hier en daar tamelijk wel geslaagd. De beelden en de montage zijn soms verras send suggestief, maar toch niet zoo, dat we ver geten zouden, dat de these, die deze film ver beeldt, de.grootst mogelijke nonsens is. De theorie over het ontstaan en het vergaan van zon en aarde, die in deze film verkondigd wordt met een aplomb of de maker zelf daar van getuige is geweest, is wel heel aanvecht baar en- strookt zeer waarschijnlijk niet met de werkelijkheid, er is althans geen enkele reden om te veronderstellen, dat de werkelijkheid zoo is en zal zijn. De kwestie van de schepping die als we 't hij 't juiste eind hebben, toch ook wel van eenig practisch belang was voor de aarde en haar bewoners wordt stilzwijgend voorbij gegaan. Van den anderen kant heeft de maker van deze film ook niet getracht het publiek wijs te maken, dat de mensch zijn ontstaan dankt aan een verdichting van kosmische vezels, hetgeen hij zeker gedaan zou hebben, ware hij conse quent geweest. Intusschen betreuren we deza Inconsequentie niet. We hebben tegen deze po- pulair-wetenschappelijke film geen bezwaar, mits men er geen enkele wetenschappelijke) waarde aan hecht. ROTTERDAM, 10 Augustus. De pryzen heden; besteed aan de Coöp. Tuinbouwveiling Rotterdam en Omstreken, G.A. waren als volgt: Holl. platgl, komkommers le soort 0.60—2.40, 2e soort 0.50—. 1.40, bloemkool 24.10 per 100 stuks, spinazie 4.107.50, postelein 1.502.50, snyboonen 9— 13, Duitsche prinsessen 6.107.10, stamprinses- sen 5.709.10, stokprinsessen 1114 per 100 kg., peen 2.606.50 per 100 bos. ROTTERDAM, 10 Augustus. (Veilingsvereen. ,,Vr(je Aardbeienveiling Charlois"). Snyboonen 913.50, Idem stek 49, stokprinsessen 8.40— 13.90, eigenheimers 2—3, poters 1.401.80, blauwputten 2.40—3.40, poters 1.40—1.90, stam- prinsessen 4.90—8.80, pronkboonen 4.80—5.60,: uien 1.402.80, boterperen 1011, suikerperen le soort 810, 2e soort 5.807, oomskinderen le soort 20—24, 2e soort 13—19, vellow le soort 19—25, 2e soort 12—18 per 100 kg., sla 0.80— 2.30, bloemkool 1—2.90, andyvie 0.50—2, kom kommers 1.80—3.90, gele savoye kool 3—4.50 per 100 stuks, kroten 0.70—1.50, peen 1.50—5.10, seldery 0.40—1.80, pieterselie 1—1.20 per 100 bos, augurken le soort 23—32 ct., 2e soort 12—16 ct., 3e soort 5—8 ct. per kg., tomaten 2.50—5.80 per 100 pond, meloenen 1634 ct. per stuk. RODENRIJS, 10 Augustus. (Bloemenveiling Coöp. Groentenveiling-Vereeniglng „Berkel en Rodenrys" G.A.). Rozen; D. E. Helen 0.903.84, Rosalaridia 0.502.40, mr. Hoover 0.802.10, Aug. Noack 0.701.15, Briar Cliff 0.50—1.05, Columbia 50—75 ct. per 100 stuks, Chrysanthen Rayon r. 59 ct., br. 4—9 ct., wit 9 ct. per stuk, diversen: anjers 12—20 ct., gladiolen 1—11 ct., tresia 27 ct., lathyrus 14 ct. per bos, dahlia's 0.60—1.80, umbellatum 4.20 per 100 stuks, ru- brum 58 ct. per tak, auratum 2.40—6.20 per; 100 kelken, gloxinia 1134 ct., primula 714 ct., campanalen 1018 ct. per pot. TE ROTTERDAM, Woensdag 10 Augustus n.m 2 uur. Eindafslag. Winkelpanden, stallen, wagenhuls, pakhuis, werkplaats en erven, Hugo de Grootstraat 107 ea 109 a, b, c, in bod op 31.000, voor 33.800 ver, kocht. Eeuwigdurend erfpachtsrecht van 12 perceelea grond met daarop 12 woonhuizen en schuurtje^ te IJsselmonde. Zevenbergschedyk 15 klein 12 in bod op 2350, Idem, idem 11, idem 2350. Idem, idem 10, idem 2400, alle drie voor 7130 verkocht. Idem idem 9, idem 2350. Idem) idem 8, Idem 2300. Idem, idem 7, idem 2350. Idem, idem 6, idem 2350, alle vier voor 9370 verkocht. Idem, idem 5, idem 2300. Idem, idem 4, idem 2350. Idem, idem 3, idem 2350. Idem idem 2, idem ƒ2350. Idem, idem 1, idem 2400, alle vyf voor U.8UU verkocht. HANSWEERT, 10 Augustus.- Gepasseerd vóór 4 uur en bestemd voor: ROTTERDAM: Viod. v. d. Boomgaard; st. Tes legraaf 3; Spera, v. d. Vliet; Prinsenhoofd, Weiss, DORDRECHT; Vertrouwen, Visser; Dana, Maas; Paula, Vos; Vertrouwen, Slemp; Vertrou wen den Braber; Dankbaarheid, te Velde; Ver andering, wissel; SCHOORL: Julmar, v. d. Vy- vere: DONGEN: Broedertrouw 10, de JongJ ALPHEN a/d RIJN: Onderneming, Reyngoudtj AMSTERDAM; Graanelevator, v. d. Berg; LO- BITHLeendert, Jiskoot; GRONINGEN: Reho- both, JoostenRIJNSBURG: Elisabeth, de Boer? TEXEL: Nelie Anna, Dekker; RAAMSDONK- VEER: Aleida, Scholing. DUITSCHLAND: Mathilde, Driedyk; Hector, Cop: Naphta 3, Spranz; Visa, Reussen; Morgen ster 1, Rvcquart; st. Ryn en Schelde 9; Edgard Tinei, Ouwerkerk: Celestina, Westerlinck; Nico- lo, Timmerman; Sylvie, van Messem; Nomade, v. OverloopRacoral, PietersStefania Constantia, Kooyman; Zaanbrug, Beek; Thuringia, Schot. BÈLGIë: st. Telegraaf 4; st. Amstel 9; st, Ryn en Schelde 17; Anna, Boerma; Cornelia, v, d. Borg; Maria, de Koster; Jacoba, Pecher; Rival, Strating; Alpha, Korporaal; Autotransport 1, Lemmermann"; Leonie, Liersoog; Mia, StoffersJ Lima, Hartmans; Everdina, Wynen; Naphta 2, Wetzel; Math. Stinnes 76, Langman; Joseph Lies,, V. d. Linden; Poseidon, Comans; Berdina 2, van Deurzen- Vertrouwen, v. d. Vliet; Broedertrouw, v. d. Vliet: 4 Gezusters, Broer; Rheinfahrt 93„ Gimber; Maria, Roth; Zorg en Vlyt, Schuller; Aurore, Becker; Galatee, Lerch; Goede Gunst, de Boef: Goede Hoop, Deelstra; Rhenania, We- genhausen; August, van Baardwyk. Naar het Engelsch van 12) Freddie kwam onder den indruk. Neen toch, wat je zegt. Het is zoo. Zooals ik zeg. Freddie stak ©en sigaret op Blind meisje? vroeg hij. Wat bedoel je daarmee, blind meisje? Wel, dat moest toch wel haast zijn, niet ■waar? In ieder geval, harteiyk gelukgewenscht. [Wanneer is dit gebeurd? Ben paar dagen terug. Heit stond gisteren allemaal in die Morning Post. Ik lees de Morningpost noodt. Maar ja, het een combineert met het ander. De Weledele Freddie Chalk Marshall zweeg. Hij scheen door een plotselinge ingeving ge. tr°££en In zijn oogen verscheen een licht zoo- als men dit alleen in de oogen van de zaken- menschen kan waarnemen. °ie Beamish, zeide hij, is hij riJk? Weet geen raad met zijn ge-ld. En kaal? vroeg Freddie nieuwsgierig. Naturlijk is hij kaal. Dat zijn alle Ame. rikanen. Alles wat hij dan noodig heeft, zei Fred die, is Price's Derma Vitalis. Wonderlijk goed je. Ik heb je er eens een flesch van gegeven. ,Ja? Oh ja, ik herinner het me nu. Ik heb hem laten vallen. Dan was je een groote stomme eend, zei Freddie, het zou van het grootste belang voor j® gezondheid en geluk geweest zijn. Hij wendde tot Meech. Stuur een half dozijn i'lessehen Bruidat haarwater van Price naar Lord MÓ??rth, Droner's Club, Doverstreet. zaakje Was verheugd. Dit was een goed Je'^ó 8(>ed, Sir. Tubby. tUnt ze aan den ouden heer geven, Lord Bricw Maar ,,d0rth scheen in twijfel. ouden BeamisifT 60ns> zel hii- Ik kan den deau doen. Ik k© geen haarwatertje ca- noeg 11 hem daarvoor niet goed ge- oiet waaf?aat met zlJ'n dochter trouwen, Niet jramneer jk get haarwatertjes bg hem begin. Ik hen tot de conclusie gekomen, dat het niet loont met die haarlooze kerels over kale hoofden te praten. Kijk eens wat er met mijn ouden heer gebeurde. Oh, dat doet er niet toe Freddie draaide rusteloos heen en weer. Hij ei'kende de waarheid van de argumenten van zijn vriend, maar de koopman was in hem ontwaakt Hij dacht en dacht. Kijk eens hier, zei hij tenslotte, wanneer zl® je Beamish het eerst? Hij luncht dadelijk met mij in het Ritz. Daarna gaan we naar den Tower. Neem mij dan mee en geef mij een kansje °P een zakelijk gesprek. Hat idee viel in den smaak van Lord Bridg north. Oh, ais je de zaak zelf met hem wilt behan delenjjj bedoel als jij verantwoording daar voor op je n6emtall right. Freddie keek op zijn horloge. Ut heb juist tijd voor een haastige lunch. Om half drie moet ik met een kerel in den Row rijden. Wat voor een kerel. Zoo maar een kerel. Ik wil wedden dat het een meisje is. Ik wou dat het waar was, zei Freddie. Als Mr. Anthony terugkomt zeide hij tot Meech, zeg hem dan, dat Mr. Chalk Marshall voor hem hier geweest is en vanmiddag terug komt. Ja, Sir. Tubby kwam terug op bet oude thema. Hoe goed ken jij dien Anthony? Oppervlakkig, zeide Freddie, heel opper vlakkig. Wie is hij - Oh, zoo maar iemand, zei Freddie. Hij heet Anthony. Kom mee. Hij voerde zijn vriend de straat op waar zij een taxi aanriepen om hen naar Ritz te bren gen. Hij feliciteerde zich met den goed beste, den ochtend. Hoezeer hij ook door de laatste onverkwikkelijke familiegebeurtenissen ge schokt was, had Freddie Chalk Marshall nooit vergeten, dat hij een man was, die een roe ping te vervullen had. HOOFDSTUK XII. De eerste oogenblikken na het vertrek van den aanstaanden bruidegom en diens handels- zuchtigen vriend, had Meech (voorheen bij Truefit) den winkel voor zich alleen. Zooals een goed barbier betaamt, hield hij zich bezig met het treffen van de noodige voorbereidin gen om de volgende rush van klanten het hoofd te bieden. Hij zette een mes aan, verschikte diverse zeep&oorten op de planken, hing een reclamekaart aan den muur recht, vertelde een kind den juisten tijd en daarna, voelend, dat ©r niets meer gedaan kon worden tot de volgende klant arriveerde, begaf hij zich naar de straatdeur om een beetje &issche lucht uit Mott Street in te ademen. Een gedachtengang volgend, welke by hem was opgewekt hij het zien van een aantal doel bewuste lieden, die den ingamg van de Rups en de Kruik op het hoekje binnenschoten, was hij juist met zich zelf in debat over de mogelijkheid daar zelf even binnen te wippen om er vlug eentje te nemen, toen de deur van het café weder geopend werd, ditmaal om een klant uit te laten. Deze was een stevig gebouwde jongeman met een aangenaam uiterlijk, wiens bewegingen be moeilijkt werden door een aantal pakjes dat hij meedroeg. Bij het zien van hem verdween Meech haastig naar binnen, waar hij een ander scheermes begon aan te zetten, aldus zijn ijver toonend. En spoedig klonk vanaf de straat een vroolijk fluiten waarop zijn patroon, de goed bespraakte mr. Anthony, binnentrad. Hallo, Meech, zeide de nieuw aangekome ne, daar ben ik weer terug. Blij U te zien, Sir, zei Meech beleefd. Een mes aan het aanzetten, zie ik. Juist, sir. Aanzetten maar, hoor, aanzetten maar. Tony deponeerde zijn pakjes op een tafel, welke naast een deur, met het opschrift: „Da mes-salon" stond. In aanmerking genomen, dat hij zoo kort geleden afstand had moeten doen van een hooge positie en waardigheid, zag hij er buitengewoon vroolijk uit. Op zijn gelaat was geen spoor van zorg te ontdekken. Hij vertoonde het uiterlijk van iemand, die heel tevreden is met zijn bestaan. Alles bijeen was Tony zijn heele leven dan ook nooit gelukkiger geweest dan nu. Er is veel voor te zeggen een Peer te zijn met groote buitengoederen en een vorstelijk huis in Ar lington Street. Een man in een dergelijke posi tie wordt geacht er goed, by te zitten. Maar en het was deze ontdekking, welke debet was aan dat vroolijke gelaat van Tony er is on eindig veel meer voor te zeggen eigenaar te zijn van een Hygiënisch Toilet Salon, waar een meisje als Polly Brown als manicure aan ver bonden is. Voor een zoo temperamentvol jongmensch als Tony was zyn twee weken ruimschoots voldoende om hem ervan te overtuigen, dat zijn eerste haastig gevormde oordeel, dat hij het eenige meisje dat hij ooit kan liefhebben ontmoet heeft, op waarheid berustte. Na af loop van deze periode was Tony's geest een soort vergaarbak geworden, waarin ontelbare beeltenissen van wat de aangebedene genoemd wordt, dooreendwarrelden, Door Polly dagelijks te zien, dagelijks in con tact met baar te zijn, was hij in een toestand geraakt, waarin buiten haar niets in het leven nog slechts eenige beteekenis voor hem had. Georg Christopher Meech zou zich er zon der twijfel over verbaasd hebben te hooren, dat hij in de oogen van zijn werkgever niets dan 'n soort droombeeld vormde. In Poily, hield Tony zich voor, had hij ein delijk en ten laatste het meisje uit zijn jongens- droomen ontdekt. Toch, zonderling genoeg, ge leek zij in het geheel niet op het onderwerp van die droomen, want als jongen ging zijn smaak uit naar het statige, het mooie en het omvangrijke. Hij had Polly echter slechts twee maal gezien, toen hij besefte dat, wat hem be treft, de zaak uit en ten einde was. Hij hield van haar scherpzinnigheid, haar kalme philosophie, den bruinen gloed op haar gelaat, het vlammetje, dat zoo dikwijls in haar oogen oplichtte en dat de onmiddellijke voor- looper was van dien wonderlijken glimlach. Een meisje in een millioen. Hij wilde verder gaan. Twee millioen, drie millioen. Nadat hy de pakjes neergelegd had, begon Tony uiting te geven aan zijn levensvteugd door een vriendelijk gesprek met Meech te openen. Hoewel Meech slechts een droombeeld vormde, hield hij er todh van met hem te pra ten Hij vond hem onderhoudend. Hoe is het met de zaak? vroeg hij. Kalm, sir, niet veel te doen. Ik heb een heer gehad voor knippen. Goed. Maar hij weigerde een schampoo of iets op zijn haar. Slecht. Meech glimlachte beschermend. Dat behoeft U niet te ontmoedigen, Sir. Mijn ondervinding leert, dat de groote drukte eerst des Zaterdagsmiddags komt. Oh? Des middags zeg, hè? Juist, sir. Dat is waar ook, een mr. Chalk Marshall was niet lang geleden hier om U te spreken. Zoo? Zijn ze dus in Londen. Heeft hij geen boodschap achtergelaten? Zeker sir. Hij zei, dat hij straks zou te rugkomen. Goed. En wil je nu het bordje „Gesloten maar aan de deur hangen. Meech viel niet werkelijk het ondersteboven, maar hij was er toch niet ver af. Zijn heele beroepsinstinct kwam in opstand. Wilt U de zaak sluiten, sir? stamelde hg. Juist. Om één uur? Op Zaterdagmiddag? Tony was begonnen de pakjes uit te pakken. j Deze bleken nu sandwiches te bevatten, Ook was er een flesch met goud beplakten hals en een paar glazen. De flesch vertoonde het grim mige uiteriyk van champagne, die in een her berg is gekocht. Ik vermoed, dat het inderdaad ongewoon is, zeide hy, maar wat wil je? Ja, sir? zei Meech vaag. Of, om het anders te zeggen, zei Tony terwyl hg ernstig met de fleseh in zyn rich- tink wees ais om zijn opmerkingen kracht hg te zetten: Wat drommels nog toe? Precies, sir, zei Meech. Hij wist heelemaal niet wat er van te denken maar dit leek hem nog al een veilig antwoord. Tony begon hem te overtuigen. Ik ben jong, Meech. De zon schynt. Ik ga lunchen met een dame. En ik wil niet ge stoord jvorden. Daarom sluit ik den winkel. Naar den drommel, Meech, met die dwaze moderne jacht naar geld. Wat doet het er toe al moeten wy' een paar shilling voor haarknip pen missen. Meest'scheren, sir, op Zaterdag. Of scheren dan. Het heete bloed stroomt door myn aderen, Meech, en ik ben van plan mezelf vandaag te amuseeren, zelfs al gaat het tenkoste van de zaak. Meech zuchte. Zooals U wilt, sir. Het is Uw zaak. Dat is het net. En U drgft de zaak voor Uw beroep? Natuuriyk. Ilc dacht misschien, dat U een van die jonge heeren waart, die zooiets voor de grap doen. Verre van dat. U moet my niet kwaiyk nemen, dat ik het zeg, sir, maar U bent, wat ik zou willen noe men een mysterieus man. Die mr. Chalk Mars hall was een hooggeplaatst persoon en hg sprak over U, alsof hg U intiem kende. Dat doet hg ook. Dat bedoel ik ook, sir, merkte Meech triomfantely'k op. Daarom noem ik U een mysterieus man. Tony klopte hem op den schouder. Ik ben niets dan een jonge kerel, die tracht vooruit te komen, zeide hg. Maar laat ons niet over mg praten. Laten wy het over miss Brown hebben. Waar is miss Brown?\ In den dames-salon denk ik, sir. Een da me aan het helpen. Nu ik hoop, dat het niet lang zal duren. De champagne wordt koud. Zal ik eens gaan informeeren, sir? Neen, hoeft niet. Ga maar naar huis om met de kinderen te spelen. Ik hen nog niet getrouwd sir. Nog niet? Neen, sir. Maar wij beginnen er over |e spreken. Wij zyn nu acht en een half jaar verloofd geweest. Tony beschouwde zyn bediende met openUj- ke belangstelling. Een van de voordeelen van zyn nieuwe positie was ook, dat hg was te recht gekomen In het gezelschap van menschen als Meech. Hy leerde lederen dag iets nieuws over Meech. Eerst gisteren had hg ontdekt, dat hy saxophoon speelde het laatste instru ment waarvan iemand hem verdacht zou hebben. Ben je een van die Marathon-verloofden, vroeg hy. Het is niet verstandig zich hals over kop in het huweiyk te storten, sir. Ik ben het absoluut niet met je eens, zei Tony warm. Ik ben vlak voor den vlug gen haastigen duik. Een toegevend glimlachje gleed over Meech'a gelaat het glimlachje, dat ouderen reser veeren voor de eigenwyze jeugd. Dat heb ik ook eens gedacht, sir. Dat was, toen ik met myn andere jonge dame veiloofd was. Tony's belangstelling was gewekt. Oh? Was er een andere jonge dame? Zeker, sir, zei Meech. Hg was steeds ver heugd, wanneer hy zyn levensgeschiedenis aan een meevoelend oor kon toevertrouwen Maar zy heeft my gemeen behandeld, sir. Zij ging er vandoor met een brievenbesteller! Neen toch! Ja sir. En nog wel vlak na haar verjaar dag. Vreeseiyk! zei Tony. Ik ben bang, dat sommige vrouwen zoo zyn; onbetrouwbaar en hardvochtig. Maar niet allemaal, sir, zei Meech gena dig. Meech, zei Tony enthousiast, daar zeg Je een waar woord. Myn tegenwoordige jongedame zou zoo- iets nooit doen. Ben je daar zeker van? Absoluut zeker, sir. Er was een pauze. Tony speelde met een scheerkwast. Tusschien twee haakjes, Meech, zeide hy, vertel me eens. Die twee jonge dames... hoe heb je ze gevraagdje liefde verklaard meen ik? Ach, kb'k eens, sir Neen, ernstig. Ik wil het weten. Het ia verdraaid moeilyk om iemand te vragen. Kyk eens, myn ervaring is, sir, dat het heelemaal afhangt van de manier waarop het geschiedt. Tony scheen die uitspraak te verwerken. Hfj herhaalde in gedachten de woorden. (Wordt vervolgd^. J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 7